Moikka!
Meillä on kotona tollanen Omronin verenpainemittari ja ihan huvikseni mittasin oman verenpaineeni. Sain tulokseksi 91/56. Nuo luvut ei kuitenkaan sano mulle oikeen mitään, joten oisin kiitollinen jos joku valaisisi mua hieman :D Eli siis onko nuo ihan normaalit? Olen 18-vuotias tyttö.
Kiitos!
Mikä on hyvä verenpaina?
4
1258
Vastaukset
- kakar
Sun ikäiselle noi arvot ovat ehkä karvan verran matalat joten ainoa haitta taitaa nosita arvoista olla että kun aamulla nousee voi pikku hetken tunuu vähän höntiltä mutta menee mulla ohi ainakin noin 5 sekunnissa. Arvot on "ihan hyvät".
- johannnna
Nuo lukemat on aika alhaiset. Kotimittarilla tosin tulee käsittääkseni aina jonkin verran alhaisemmat lukemat kuin lääkärissä tms.
Ihanne verenpaine on alle 120/80. Itellä yleensä n. 110/70 (olen 30v. nainen).
En tiedä mikä sitten on LIIAN alhainen, mutta jos sulla on ihan normaali ja terve olo, niin ei kai sitten ole mitään hätää. Eikä kannata välttää suolaa.. :)
Seuraavan kerran kun käyt lääkärissä, niin pyydä mittaamaan verenpainekin. Tai jos oot jossain sellasessa koulussa, et pääset terkkarilla käymään. Lukemat on varmaan vähän korkeemmat, kuin tuo kotimittaus..?
Myös levon jälkeen verenpaine on alhaisempi, kuin silloin, jos on ollut liikkeellä (ihan normaalit päivän touhut siis, ei pelkästään liikuntaharrastus).
Huimaileeko sua usein, esim. aamulla tai kun nousee nopeasti ylös tai jos on kauan jalkeilla? Alhainen verenpaine voi aiheuttaa tollasta.
Mutta yleisesti ottaen korkea verenpaine on vaarallista ja sitä hoidetaan lääkkeillä ja elämäntapamuutoksilla. Alhainen verenpaine (kunhan ei LIIAN alhainen..) ei yleensä ole vaarallista, harmillista voi kylläkin olla (just tuo huimaus, palelu ym).
Oman mielenrauhasi vuoksi sun kannattaa käydä mittauttamassa verenpaineesi jossain.- Utelias
Kiitti vastauksista :D
Mä oon käyny koulussa terkkarilla mittauttamassa verenpaineeni joskus 1,5 vuotta sitten. Mulla on ihan kamala lääkäripelko, joka koskee siis myös terveydenhoitajia, hammaslääkäreitä sun muita. Se terkkari mittas mun verenpaineen ja sano et se on ihan liian korkee ja että sitä pitäis seurata. Se mittas sen vielä monta kertaa kun se ei uskonu että se voi olla niin korkea (en tosin muista paljon se oli). Oon kuitenkin vakuuttunu siitä että mun korkee verenpaine johtu tasan siitä, että mä olin niin kauhuissani siitä tilanteesta. Mun sydän hakkas ja mä kuulin korvissani mun veren kohinan. :( Joten siis, jos meen lääkäriin mittauttaa sen niin mulle annetaan verenpainelääkkeet kouraan ja käsketään pistää poskeen ;)
En tiennyt että palelukin voi johtua alhasesta verenpaineesta. Mä palelen aina, kokoajan ja joka paikassa. Enään nykyään mulla ei pimene silmissä kun nousen, mutta viime keväänä oli sellanen outo kausi, että meinas taju lähtee jo kun nousin tuolista seisomaan.
Tunnen kyllä itteni ihan terveeksi ja äsken kun tuossa vähän tein kaikkea ja juoksin portaita niin mittari anto verenpaineeksi 105/64. Tosin tuo eka lumemakin on mitattu sen jälkeen kun olin kävellyt 2 kilsaa koululta kotiin, joten ei se kyllä mikään levosta mitattu ollut. Mutta siis pääasia on se, että en oo ihan heti kuolemassa ainakaan verenpaineeseeni :D - Kandi
Utelias kirjoitti:
Kiitti vastauksista :D
Mä oon käyny koulussa terkkarilla mittauttamassa verenpaineeni joskus 1,5 vuotta sitten. Mulla on ihan kamala lääkäripelko, joka koskee siis myös terveydenhoitajia, hammaslääkäreitä sun muita. Se terkkari mittas mun verenpaineen ja sano et se on ihan liian korkee ja että sitä pitäis seurata. Se mittas sen vielä monta kertaa kun se ei uskonu että se voi olla niin korkea (en tosin muista paljon se oli). Oon kuitenkin vakuuttunu siitä että mun korkee verenpaine johtu tasan siitä, että mä olin niin kauhuissani siitä tilanteesta. Mun sydän hakkas ja mä kuulin korvissani mun veren kohinan. :( Joten siis, jos meen lääkäriin mittauttaa sen niin mulle annetaan verenpainelääkkeet kouraan ja käsketään pistää poskeen ;)
En tiennyt että palelukin voi johtua alhasesta verenpaineesta. Mä palelen aina, kokoajan ja joka paikassa. Enään nykyään mulla ei pimene silmissä kun nousen, mutta viime keväänä oli sellanen outo kausi, että meinas taju lähtee jo kun nousin tuolista seisomaan.
Tunnen kyllä itteni ihan terveeksi ja äsken kun tuossa vähän tein kaikkea ja juoksin portaita niin mittari anto verenpaineeksi 105/64. Tosin tuo eka lumemakin on mitattu sen jälkeen kun olin kävellyt 2 kilsaa koululta kotiin, joten ei se kyllä mikään levosta mitattu ollut. Mutta siis pääasia on se, että en oo ihan heti kuolemassa ainakaan verenpaineeseeni :DVerenpaineesi on oikein hyvä. Mitä alempi, sen parempi, kunhan se ei vaan aiheuta mitään oireita kuten huimausta. Kenellekään ei määrätä verenpainelääkitystä yhden mittauksen perusteella vaikka olisi miten korkeat arvot, eli ihan huoleti voit käydä mittauttamassa paineet lääkärilläkin. Tuo niin sanottu valkotakkihypertensio (=lääkäripelko nostaa paineita)on hyvin yleistä ja lääkärit osaavat kyllä suhtautua siihen. Useinhan tehdään niin, että jos potilas saa vastaanotolla epätavallisen korkeita arvoja, hänelle annetaan mittari kotiin ja käsketään seuraamaan itse paineitaan jonkin aikaa. Jos ne ovat matalat, tarvetta lääkitykselle ei ole vaikka vastaanottopaineet olisivatkin edelleen korkeat.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Persujen vaalilupaus oli euron bensa
Nyt puhutaan jo kolmen euron bensasta. Kyseessä on Suomen historian törkein vaalipetos.922127Vain vasemmistohallitus saa minut menemään töihin
Änkyräkapitalistien sortaessa kansaa en laita rikkaakaan ristiin. Elän mielummin Kelan tuilla, ja jos niitä leikataan, n332070Maataloustuet perittävä korkojen kera takaisin
Yrittäjiltä jotka ovat myyneet tuotantoaan ulkomaille. Veronmaksajan kustantama tuki on tarkoitettu elintarvikkeiden hi501835Topi osti Askon
Hieno mies. Pelastaa työpaikkoja. Kiitokset myös emännälleen, joka pitää isännän virkeänä. https://www.is.fi/taloussan751360- 861251
Kastaa ja upottaa on eri sanat
Kastaa ja upottaa on eri sanat ja niillä on eri merkitys. Eikä Jeesusta haudattu upottamalla maahan kaivettuun kuoppaan2191141Uskomatonta touhua!
Ei olis uskonut että kateus yrittäjää kohtaan menee noin pitkälle. TTP:ssa irrotettu sähköjohto jäätelöaltaasta. Kaikki311060Oliko se oikeasti epäselvää
sinulle että olin ihastunut sinuun? (Ymmärrän että siitä on aikaa, eikä voi olettaa että kaikkea muistaisi tai että men561003- 67936
Miksi eduskuntatalon portaille sytyttään tänään 8 645 kynttilää?
Oikeus elämään ry järjestää lauantaina 21.3.2026 tapahtuman, jossa Eduskuntatalon portaille sytytetään 8 645 kynttilää.282895