Olen noin 160cm pitka ja painoa on kertynyt lähemmäs 100 kg. Painoindeksin mukaan olen siis sairaalloisen lihava. Kuitenkin kun katson peiliin, en mielestäni ole "sairaan läski".. Lihava kyllä, mutta sairaalloisen? Tästä pääsenkin aiheeseen, miten saan laihdutettua? Olen yrittänyt lähes kaikkia dieettejä, muttei mikään tunnu toimivan. Tahtoisin laihtua ainakin 20 kg kesällä 2007 oleviin häihini mennessä. Toivottavasti ei ole liian myöhäistä aloittaa? Otan siis kaikenlaisia vinkkejä vastaan, kaikenlaisilta ihmisiltä. Olisi myös mukava saada ystäviä! :)
Sairaalloisen lihava?!
29
5995
Vastaukset
- laiheliini
syömällä näkkileipää.
Hän oli nimittäin reilusti ylipainoinen ja laihdutti puolessa vuodessa lähes 30 kiloa (!). Hän ei tosin lisännyt liikuntaa, vaan alkoi popsimaan täysjyvänäkkileipää. Aina kun halutti jotain, hän söi näkkärin tai pari, ilman voita tai mitään. Ja joi reilusti vettä.
Tottakai hän muutenkin tarkkaili syömistään, eikä lähinnä sitä määrää vaan laatua. Kaikkihan tietävät, mitä ruoka-aineita pitää välttää, blaa blaa blaa. Mutta ongelma lienee muualla.
Uskon, että isänikin lihoi ainaisen napostelun ja napsimisen myötä. Ja siis aina kun hänellä halutti napostella, näkkäriä poskeen. Ja näkkileipää menikin pakettikaupalla.
Kokeile, jospa sinäkin saat sillä konstilla muutaman kilon pois, niin pääset alkuun!?!- MerZi
Näkkkileipähän tunnetusti on terveellistä. Taidanpa jättää turhat karkit ja "välipalakeksit" pois ja syödä näkkäriä! Voihan sitä ainakin kokeilla. Kiitos vinkistä! :)
- laiheliini
MerZi kirjoitti:
Näkkkileipähän tunnetusti on terveellistä. Taidanpa jättää turhat karkit ja "välipalakeksit" pois ja syödä näkkäriä! Voihan sitä ainakin kokeilla. Kiitos vinkistä! :)
ottaa sitä näkkäriä töihinkin, koska siellä tulee sitten helposti napsittua pullaa, keksiä yms. kahvin kanssa. Ja ne makupalathan tunnetusti unohtuvat kun miettii mitä on syönyt.
Isälläni oli työpaikalla aina näkkäripaketti piilossa työpöydän laatikossa. Aluksi työkaverit naureskelivat, mutta kilojen karistessa hymy hyytyi ja yksi jo toinenkin kollega alkoi näkkäridieetille... - Kupru
Näkkäri on hyvä välipala ja samoin kasvikset ja juurekset. Esimerkiksi kirsikkatomaatit, paprika, porkkanat, raaka kukkakaali ja kurkku maistuvat melkein aina. Nykyään tämäkin laihdutteleva rasvapallero syö napostellessaan babyporkkanoita :0) Niihinkin tulee himo!
- joo.
Jos olet 160 pitkä ja painat 100 kiloa, silti et näe itseäsi peilistä sairaanloisen lihavana on sairautesi toden näköisesti jossain muualla. Ystäviä saat varmasti kunhan ensin paikannat sairauden ja aloita vaikka tutkimalla yläpää.
- MerZi
Ystäviä on, mutta ei ystäviä jotka olisivat samassa tilanteessa. Syy miksen näe itseäni lihavana, on se etten oikeasti niin lihavalta näytä. Kun olin vielä normaali kokoinen, painoin silti lähes 70kg, koska harrastin yleisurheilua ja taistelulajeja. Lihasmassaa siis löytyy myös. Kiloja tuli lisää kun muutin toiselle paikkakunnalle eikä liikuntamahdollisuudet olleet yhtä monipuoliset. Myös vakituisen suhteen myötä kilot kertyivät. Että anteeksi vaan kauheasti.
- tatti
MerZi kirjoitti:
Ystäviä on, mutta ei ystäviä jotka olisivat samassa tilanteessa. Syy miksen näe itseäni lihavana, on se etten oikeasti niin lihavalta näytä. Kun olin vielä normaali kokoinen, painoin silti lähes 70kg, koska harrastin yleisurheilua ja taistelulajeja. Lihasmassaa siis löytyy myös. Kiloja tuli lisää kun muutin toiselle paikkakunnalle eikä liikuntamahdollisuudet olleet yhtä monipuoliset. Myös vakituisen suhteen myötä kilot kertyivät. Että anteeksi vaan kauheasti.
En minäkään hahmottanut omaa kokani ennekun näin paljastavan valokuvan.Ei välttämättä hahmota todellista kokoa vaikkei päässä vikaa olisikaan.
Aloittajalle: turhia nuo kaikki dieetit, elämäntapojen muutoksella saa kyllä tuloksia ja terveellisellä monipuolisella ravinnolla.
Itse olen samaa veneessä kun sinä ja hyvin on alkanut paino laskea kun on alkanut miettiä mitä sinne suuhun tunkee ilman ,että mistään on tarvinnut kokonaan luopua. - joo.
MerZi kirjoitti:
Älä suotta anteeks pyytele. A: Mitä oikeasti tiedät lihasmassasta? Yleisurheilu (kuulantyöntö)?
B: Kilot kertyi vakituisen suhteen alettua? Kannattas miehesikin tutkituttaa yläpää mikäli vielä pyörii kuvioissa. - MerZi
joo. kirjoitti:
Älä suotta anteeks pyytele. A: Mitä oikeasti tiedät lihasmassasta? Yleisurheilu (kuulantyöntö)?
B: Kilot kertyi vakituisen suhteen alettua? Kannattas miehesikin tutkituttaa yläpää mikäli vielä pyörii kuvioissa.Yleisurheilu oli pikajuoksu ja keihäänheitto. Mies pyörii edelleen kuviossa, koska häihin pitäis laihduttaa.
- SAMAA MIELTÄ
joo. kirjoitti:
B: Kilot kertyi vakituisen suhteen alettua? Kannattas miehesikin tutkituttaa yläpää mikäli vielä pyörii kuvioissa.viestin aloittanen kanssa; OLET IDIOOTTI!!
- Komea Mies
Sehän on nyt sama, mitä joku luokittelu sanoo pituus-paino-suhteestasi. Painat sen minkä painat ja tiedät, että painoa olisi syytä pudottaa. Vain tämä on oleellista. Tavoitteesi pudottaa 20 kiloa puolessatoista vuodessa on täysin realistinen. Saatat hyvin ylittääkin sen.
Tärkeintä on panna nyt ruokavalion perusta kuntoon. Kirjastosta löytyy aiheesta kirjoja. Lue muutama. Vältä sellaisia, joiden takakannessa sanotaan kirjoittajan keksineen vallankumouksellisen ja aiemmista käsityksistä poikkeavan tavan laihduttaa. Nämä ovat humpuukia.
Terveellisen ruokavalion perustana on järkevät ateriakoot, riittävä proteiinin saanti, riittävä kuidun saanti ja kohtuullinen rasvamäärä. Herkut kannattaa jättää painonpudotuksen aikana kokonaan pois (poikkeuksena nyt joku joulu tms). Kun pyritään painon pitämiseen vakiona, herkkujakin voi syödä joskus, muttei joka päivä. Lisäksi kannattaa juoda riittävästi ja syödä tarpeeksi usein, jottei verensokeri pääse laskemaan liikaa. Kannattaa syödä pääasiassa sellaisia hiilihydraatteja, jotka eivät nosta verensokeria älyttömän korkealle, koska silloin se myös laskee nopeasti ja tästä seuraa nälkä. Sokeri on tietenkin paras esimerkki moisesta.
Lisäksi kannattaa aloittaa säännöllinen liikuntaharrastus uudestaan. Olen itse ohjatun liikunnan kannattaja, mutta myös esim. uinti, hiihto tai (kunto)pyöräily ovat hyviä vaihtoehtoja. Juoksemista ei kannata harkita ennen kuin painosi on pudonnut selvästi. Kamppailulajit, joita harrastit aiemmin ovat myös hyvä vaihtoehto.
Siinäpä se melkein on kaikki. Toteuttaminen riippuu vain itsestäsi.- Sisupussi
Niin ja se korkea verensokeri lisää myös insuliinituotantoa, jolloin rasva ei palakaan vaan se varastoituu. Sitähän ei kukaan hoikistuja toivo..! :)
Suosittelen ap-kirjoittajalle etenkin glykeemisen indeksin tutkimista ja lukemista hormonien merkityksestä ravintoon. Avasi ainakin minun silmäni. Ei muuta kuin tsemppiä! - Komea Mies
Sisupussi kirjoitti:
Niin ja se korkea verensokeri lisää myös insuliinituotantoa, jolloin rasva ei palakaan vaan se varastoituu. Sitähän ei kukaan hoikistuja toivo..! :)
Suosittelen ap-kirjoittajalle etenkin glykeemisen indeksin tutkimista ja lukemista hormonien merkityksestä ravintoon. Avasi ainakin minun silmäni. Ei muuta kuin tsemppiä!Tajusin juuri, että edellisen kirjoitukseni voi ymmärtää siten, että sokerin syöminen olisi hyvä ajatus. Näin ei tietenkään ole vaan tarkoitin, että sitä ei missään nimessä tule syödä paljon.
Rasvojen varastoitumisella ei ole hirveän isoa merkitystä, kunhan kalorinsaanti pidetään kulutusta alempana. Silloin laihtumista tapahtuu ilman muuta. Mutta jos syö paljon nopeita hiilihydraatteja, tulee äkkiä taas nälkä ja kalorinkulutus nousee tai ainakin olo on jatkuvasti epämiellyttävä. Siksi alhaisen glykemiaindeksin omaavat ruuat (= hitaita hiilareita) ovat hyviä. - Sisupussi
Komea Mies kirjoitti:
Tajusin juuri, että edellisen kirjoitukseni voi ymmärtää siten, että sokerin syöminen olisi hyvä ajatus. Näin ei tietenkään ole vaan tarkoitin, että sitä ei missään nimessä tule syödä paljon.
Rasvojen varastoitumisella ei ole hirveän isoa merkitystä, kunhan kalorinsaanti pidetään kulutusta alempana. Silloin laihtumista tapahtuu ilman muuta. Mutta jos syö paljon nopeita hiilihydraatteja, tulee äkkiä taas nälkä ja kalorinkulutus nousee tai ainakin olo on jatkuvasti epämiellyttävä. Siksi alhaisen glykemiaindeksin omaavat ruuat (= hitaita hiilareita) ovat hyviä.Mutta onhan sillä sinänsä aika paljon merkitystä varastoituuko rasvaa vai ei. Periaatteessa laihtuukin, jos saa vähemmän kaloreita, mutta onko se sitten sen parempi, jos rasvan sijaan menettääkin lihasta? (No joo, jos on tosi paljon ylipainoa, niin ei sillä aluksi taida paljoa merkitystä olla mistä se paino lähtee...)
Verensokerin heilahteluja välttääkseen täytyy syödä joka aterialla proteiineja, jotta erittyisi glukagonia. Glukagoni taas hillitsee ruokahalua ja silloin kun sitä on paljon, niin veren insuliinipitoisuus on alhainen. Ja silloin rasva-aineenvaihdunta toimii kunnolla. Sitä lähinnä tarkoitin...
Mutta totta on kyllä tuokin, että hitaita hiilareita kannattaa suosia, niistä kun vapautuu energiaa tasaisemmin, kuin korkean GI:n omaavista ruuista. :)
- Miina
Olen itse 175cm ja painan tuon 100 kg. Minulla on tosi pahoja ongelmia ylipainosta. Nivelet eivät tahdo kestää näin suurta ylipainoa. Minun pitäisi painaa 65-75 kg ollakseni terve ja hyvinvoipa, sinun taas ehkä 55-62 kg. Olen ollut nyt 15 vuotta näin pahasti ylipainoinen. Sitä ennen painoin sellaiset 75-80kg.
Laihduttamiseen ei kai ole muuta konstia kuin syömisen vähentäminen eli suomeksi sanottuna nälkäkuuri, eihän noin vaikeasti ylipainoinen voi enää liikkuakaan.- MerZi
Liikkua meinaa. Ei mitään ongelmia nivelten tms kanssa. Käyn vähintään 3 krt viikossa noin 5km kävelylenkillä. Ei mulla ole mitään ongelmia liikkumisen suhteen. Haluan vaan laihtua ettei niitä ongelmia sitten myöhemmin tule.
- Komea Mies
" Laihduttamiseen ei kai ole muuta konstia kuin syömisen vähentäminen eli suomeksi sanottuna nälkäkuuri, eihän noin vaikeasti ylipainoinen voi enää liikkuakaan."
Dorka. Nälkäkuurilla ei voi laihduttaa merkittäviä määriä, koska se on niin epämiellyttävää, ettei sitä kukaan jaksa kovin kauaa.
Vastaus on tasapainoinen ruokavalio, jossa on jonkin verran vähemmän energiaa, kuin mitä kulutetaan ja lisäksi liikunta. Reippaastikin ylipainoiset voivat yleensä harrastaa ainakin uintia, vesijuoksua tai vesijumppaa. Useimmat myös monia muita lajeja, kuten kävely, pyöräily, kuntosaliharjoittelua ja kevyt jumppa.
- Liina
Kyllä sinä olet sairaalloisen lihava. Näet peilistä mitä haluat nähdä, et totuutta.
Päivittäinen liikunta ja tietoisuus ruokien kalorimääristä auttaa uuden elämän alkuun. Kiellettyjen aineiden lista on hyvä liimata jääkaapin oveen: ranskalaiset, hampurilaiset, lihapiirakat, pasteijat, makkarat, sika-nautajauheliha, mehut, sokerilimut, pullat, keksit,viinerit,juustot (rasva% yli 15),margariinit (paitsi kevyet), kevyt-ja kulutusmaito, sipsit, popcornit, juustonaksut, jäätelöt, karkit...
Otata itsestäsi kuva bikineissä ja kiinnitä se listan viereen. Valokuva kertoo yleensä totuuden paremmin kuin peili.
Lisäksi ½tuntia reipasta liikuntaa päivässä ja runsaasti vettä. Siitä se lähtee, kokemusta on. - asiaa
se on sun oma valinta jos haluat ollaläski,jotka ei ole ylipainosia ne tekee sen eteen kovasti töitä käy noilla sivuilla www.provitmin.com ja mieti niin ymmärrät miten läski kertyy.
(JA MINUSTA SAAT KIVAN YSTÄVÄN JA VOIT HYVIN)- Mussuttaja
Painoindeksin normaali paino luvut ovat aika venyviä. Riippuu paljon ruumiinrakenteesta minkä painoisena joku näyttää lihavalta.
- niin tärkeä olekaan
Mussuttaja kirjoitti:
Painoindeksin normaali paino luvut ovat aika venyviä. Riippuu paljon ruumiinrakenteesta minkä painoisena joku näyttää lihavalta.
vaan rasvaprosentti ja etenkin vyötärönympärys
- paljon kaloreita!!!
niin tärkeä olekaan kirjoitti:
vaan rasvaprosentti ja etenkin vyötärönympärys
vaikka ei uskoisi, mutta mikä tahansa muu leipä parempi.. Yksi kaverini laihdutti vuodessa 40 kiloa vähähiilihydraattisella dieetillä.. Pidemmän päälle se ei ole hyväksi, mutta suosittelen jos lähtöpaino on korkea. Lisäksi luulisi ylipainoisen sopeutuvan helposti vähän tuhdimpaan kuuriin, koska vähäkalorisesta voi tulla helpommin heikko olo ja nälkä yllättää, jollon koko kuuri on aina vaarassa mennä mönkään.
- Komea Mies
paljon kaloreita!!! kirjoitti:
vaikka ei uskoisi, mutta mikä tahansa muu leipä parempi.. Yksi kaverini laihdutti vuodessa 40 kiloa vähähiilihydraattisella dieetillä.. Pidemmän päälle se ei ole hyväksi, mutta suosittelen jos lähtöpaino on korkea. Lisäksi luulisi ylipainoisen sopeutuvan helposti vähän tuhdimpaan kuuriin, koska vähäkalorisesta voi tulla helpommin heikko olo ja nälkä yllättää, jollon koko kuuri on aina vaarassa mennä mönkään.
Näkkileivän korkea energiapitoisuus perustuu siihen, että siinä ei ole vettä mukana. Siksi sataa grammaa kohden on tietysti enemmän energiaa, mutta ihan samat ravintoaineet siinä muuten on kuin tavallisessa ruisleivässä.
Näkkärin ongelma painonpudotuksen kannalta on lähinnä se, että sitä on helppo napostella monta palasta. Jos kuitenkin pitää huolta siitä, ettei syö älyttömiä määriä ja juo tarpeeksi, voi näkkäriä syödä siinä kuin muutakin leipää. - Milla
Kivan ystävän juu,salli mun nauraa!!!
Tommosta tekstiä kirjotat toiselle,luuletsä että tommosen kanssa haluaa olla kukaan tekemisissä,oaitsi ehkä toi rasittava "komea mies"! Vittu mikä nimimerkki! - Komea Mies
Milla kirjoitti:
Tommosta tekstiä kirjotat toiselle,luuletsä että tommosen kanssa haluaa olla kukaan tekemisissä,oaitsi ehkä toi rasittava "komea mies"! Vittu mikä nimimerkki!Minulla ei ole mitään tekemistä tuon kauppurin kanssa. Tuotteet näyttäisivät olevan jonkin verran ylihinnoiteltuja peruslisäravinteita. Lisäravinteista voi olla hyötyä painonpudotuksessa - etenkin jos liikkuu paljon - mutta pääosassa tulee olla tasapainoinen perusruoka ja se liikunta.
- Sandy
Milla kirjoitti:
Tommosta tekstiä kirjotat toiselle,luuletsä että tommosen kanssa haluaa olla kukaan tekemisissä,oaitsi ehkä toi rasittava "komea mies"! Vittu mikä nimimerkki!Minä en pysty käsittämään miksi aina mollaatte Komeaa Miestä, koska hän kertoo asiat niin kuin ne ovat, kaunistelematta ja yrittää jopa auttaa teitä kiittämättömiä! Teillä täytyy olla tod. huono itsetunto!
- pikkupullero
Olen 165 cm pitkä ja viime huhtikuussa olin 107kg. Painoindeksi siis 39,3, karvaa vaille "sairaalloinen lihavuus". En minäkään itseäni nähnyt "sairaan läskinä". Eikä ne viime huhtikuun kuvat nyt 25 kg hoikempanakaan näytä sairaan läskeiltä. Ruma sana.
Noh, joka tapauksessa. Laihdutettavaa oli, se on selvää. Painonvartijoiden pisteitä laskemalla on reilut 25 kg kadotettu, ja matka jatkuu. Liian myöhäistä ei ole koskaan!! Kokeile pistelaskua jos et vielä ole kokeillut, mutta huolehdi riittävästä rasvansaannista. Kaloreidenkin laskeskelu on loistava tapa. Laskemattakin voi laihtua, mutta yleensä kolmenumeroisissa summissa pyörivä nainen on jo aika hyvä valehtelemaan itselleen, siksi suosittelen alkuun jotain selkeää faktapohjaista enkä "vähemmän, useammin, suurinpiirtein" -dieettiä =)
Sylillinen tsemppiä sinulle! - MerZi
Haluan kiittää kaikkia jotka on antanut vinkkejä laihtumiseen! Olen nyt alkanut syödä vähemmän ja liikuntaa olen lisännyt. En vieläkään liiku tarpeeksi, mutta alku on vaikuttanut lupaavalta! Eilen itseni punnitessani paino oli tipahtanut jo 93 kiloon. Suurin osa tippuneista kiloista varmasti nesteitä tms, mutta olen silti erittäin tyytyväinen! Peilikuvassa ei vielä muutosta pahemmin näy, mutta esim. farkut istuvat jo paremmin jalkaan! Voin aina välillä ilmoitella väliaikatietoja painonpudotuksestani jos ketään kiinnostaa?!? :) Kiitokset kuitenkin kaikille jotka kannustavat laihduttamaan! :D
- Sisupussi
Hei!
Laitahan vaikka tuonne laihduttajien tukiryhmä-palstalle kuulumisiasi! Siellä on ehkä mukavampi vaihtaa näitä laihdutusjuttuja. :) Täällä on jotenkin syyllistävä meininki välillä...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla
Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e1725263Jos olisit täällä
Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä432595- 1562202
Kesän odotuksia hyrynsalmella
Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla161749- 821374
Voi Rakas siellä
Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o241291Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea
Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.1471239Ohhoh! KAJ laukoi suorat sanat somessa - V-sana mainittu!
Ohhoh! Mitäs mieltä olet tästä huumoriryhmä KAJ:sta? Bara bada bastu on kyllä aikamoinen korvamato... Lue lisää: https321213Erika selvisi hienosti ennakkosuosikin paineista
Hienostihan se meni. Erika jätettiin yksin, eikä häntä tuettu, oli euroviisukiusattu, silti suoriutui ensiluokkaisesti.106972Pirre vaatii nyt karhuja ammuttavaksi
Ylellä taas hauskaa lieksa uutista. Karhujen kannanhoidollinen metsästys on Lieksan kaupungin mielestä välttämätöntä.119913