Taas meni pikkukoira

suden suuhun!

Susi nappasi 11-vuotiaan tiibetinterrierin oman kotitalon nurkalta Sotkamossa, kun koira oli käymässä iltatarpeillaan ulkona.
Verijäljet löytyi 150 metrin päästä talosta ja suden tunnistettavat jäljet.
Ei ole enää omassa pihapiirissäkään kotieläimet rauhassa susilta.
Kyllä susien suojelussa on jo nyt menty liian pitkälle. Ihmiset tarttuvat kohta oman käden oikeuteen, kun muu ei auta.
Meilläpäin on naapureiden kanssa äänetön sopimus siitä, että jokainen susi, joka näköpiiriin harhautuu ei juokse piipun ohitse.
Siinäpähän Brysseli säätelee lakejaan.

21

1135

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • en sutta puolustele

Mutta. Itselle ei tulisi mieleenkään pistää (pientä tai isoakaan) koiraa yksin ulos. Koira, kun saattaa joutua muuhunkin vaaraa, kuin suden suuhun. Meilläkin ulvoo sudet öisin, ja jälkiä näkyy, vaikka asutaan ihan keskellä Suomea. Eli olen koirani kanssa iltaulkoilullakin, joten kai se susi vie sitten isomman saaliin, jos paikalle tulee!

• Ettäs tiedät

Turha syyttää sutta jos omistaja itse päästää koiransa ilman valvontaa pihalle. Pienen koiran voi myös viedä pöllö, se voi jäädä auton tm. alle, tai sille voi tapahtua muu onnettomuus. Eli miksi pitää se koira päästää pihalle yksin ilman valvontaa? Varsinkin kun susi pelkää ihmistä, niin se että ihminen viitsisi mennä koiran kanssa sinne iltapissalle ehkäisisi jo suden suuhun joutumisen. Eli nyt järki käteen. Tuonkin tapauksen olisi voinut ehkäistä, jos omistaja olisi itse lähtenyt pissattamaan koiraansa.

• maaseudulla
        Ettäs tiedät kirjoitti:

Turha syyttää sutta jos omistaja itse päästää koiransa ilman valvontaa pihalle. Pienen koiran voi myös viedä pöllö, se voi jäädä auton tm. alle, tai sille voi tapahtua muu onnettomuus. Eli miksi pitää se koira päästää pihalle yksin ilman valvontaa? Varsinkin kun susi pelkää ihmistä, niin se että ihminen viitsisi mennä koiran kanssa sinne iltapissalle ehkäisisi jo suden suuhun joutumisen. Eli nyt järki käteen. Tuonkin tapauksen olisi voinut ehkäistä, jos omistaja olisi itse lähtenyt pissattamaan koiraansa.

pitää voida laskea koira omalle pihalle ilman pelkoja. Aina ovat koirat saaneet liikkua pihalla vapaana ja saavat vastakin.
        Susi on vienyt koiran omistajan nenänkin edestä ja jopa häkistä, joten minä katson suden tunkeutujaksi. Ja siksi on oikeus puolustaa aluettaan ja poistaa häirikkösudet omasta pihapiiristä.
        Kyllä ne siitä loppuvat, kun napsii sitä mukaa, kun pihalle ilmestyy.

• mieltä!
        Ettäs tiedät kirjoitti:

Faktahan kuitenkin on, että sudet olivat täällä ennen meitä. Olemme levittäytyneet niin laajalle, ettei sudelle ole enää tilaa ja siksi se tulee ihmisten pihapiireihin. Jos jotain maailmassa on liikaa, niin ihmisiä.

Kuten eräs viisas ihminen sanoi, olisi paras tappaa vain ne sudet, jotka tulevat pihapiireihimme eivätkä pelkää ihmistä. Tälläiset eläimethän sen sitten pennuilleenkin opettavat. Kaikkia susia ei ole mitään syytä tappaa.

• Hömelö
        mieltä! kirjoitti:

Faktahan kuitenkin on, että sudet olivat täällä ennen meitä. Olemme levittäytyneet niin laajalle, ettei sudelle ole enää tilaa ja siksi se tulee ihmisten pihapiireihin. Jos jotain maailmassa on liikaa, niin ihmisiä.

Kuten eräs viisas ihminen sanoi, olisi paras tappaa vain ne sudet, jotka tulevat pihapiireihimme eivätkä pelkää ihmistä. Tälläiset eläimethän sen sitten pennuilleenkin opettavat. Kaikkia susia ei ole mitään syytä tappaa.

ruvetaan rajoittamaan tätä väestönkasvua ;)

• ruokaa.

Meilläpäin on naapureiden kanssa äänetön sopimus siitä, että jokainen susi, joka näköpiiriin harhautuu ei juokse piipun ohitse.
      Siinäpähän Brysseli säätelee lakejaan.

Tulee kalliiksi tuommoinen. Sakot tulee, aseet ja muut menee valtiolle. Pidähän vain koirasi sisällä.

• koiralla on

oikeus liikkua omassa pihapiirissä. Se on reviirille kuuluva perheenjäsen.
        Susi sitä vastoin on tunkeutuja, jonka voi poistaa omalta alueelta ilman brysselin lupaa.
        Sallisitko sinä murtovarkaan tulon asuntoosi?

Koirat ovat niin kauan suden luonnollista ruokaa kun me sen sallimme, ei yhtään kauempaa.
        Jokaisella on oikeus suojella omaisuuttaan ja puolustaa kotiaan ja omaa aluetta.
        Sama lähtö tulisi sinullekin kuin sudelle, jos tunkeutuisit epämääräisin aikein minun reviirilleni.

• sudenhetki
        koiralla on kirjoitti:

Susi sitä vastoin on tunkeutuja, jonka voi poistaa omalta alueelta ilman brysselin lupaa.

Koirat ovat niin kauan suden luonnollista ruokaa kun me sen sallimme, ei yhtään kauempaa.
        Jokaisella on oikeus suojella omaisuuttaan ja puolustaa kotiaan ja omaa aluetta.
        Sama lähtö tulisi sinullekin kuin sudelle, jos tunkeutuisit epämääräisin aikein minun reviirilleni.

mistä se susi ymmärtäisi että se on juuri sinun reviiriäsi eikä sinne saa tulla? kyllä susillakin on reviirinsä, ja ne on yleensä paljon isompia kun ihmisten tontit, eivätkä ne paljoa ihmisiltä kysele saavatko liikkua tai saalistaa omalla reviirillään.
        ehkä kannattaisi aidata piha? se ei kuitenkaan kyllä estä suden tuloa, mutta tuskin jaksaa nähdä vaivaa tulla yli jos näkee ihmisen pihalla koiransa kanssa. pitäkää herranjumala ne koirat yöt sisällä!!! ei ne sudet niitä päiväsaikaan syö. olkoot koirat sillon vapaana reviirillään.
        harvoin muuten täysin puhtaat sudet tulee ihmisten pihamaille, mahdollista on myös se että ne vois olla koirasusia, niillä on uskallusta tulla hyvinkin lähelle ihmistä, ja mistähän ne on peräisin? no varmaan siitä kun koirat juoksentelee vapaana missä sattuu eikä varmaan paljo katsele onko koira vai susi kun haistaa kiimaisen nartun pissan.

samalla tavalla ne koiranne voi jäädä auton alle tai vaikka ilveksen kynsiin.
        se ei ole susien vika, ne eivät ymmärrä tekevänsä mitään väärää kun saalistavat niille tavanomaista ravintoa.

yrittäisitte asettua niiden asemaan.
        jos ei olis koskaan ollu susia, ei ois teillä noita teidän rekkujakaan! pitäisitte niistä huolta!

• lillukka
        koiralla on kirjoitti:

No juurihan tuo ihminen salli koiran syönnin
        tuupamalla koiran ulos yksinään.
        Eli siis ei välittänyt pitää huolta koirastaan. Jos tietäisisin että meilläpäin liikkuu susia, ei tulisi mieleenkään yrittää tapattaa koirani päästämällä se yksin ulos......

Meillä kun ei ole kuin karhua näkynyt, ja susia vain noin 50 km päässä. Mutta ilveksiä ja supikoiria kylläkin ihan pihapiirissä. Eli mun koira jota rakastan EI ulkoile yksin.

Jos mulla on etuoikeus kulkea suojatietä, en silti hyppää auton alle............

• haluaa käydä
        lillukka kirjoitti:

No juurihan tuo ihminen salli koiran syönnin
        tuupamalla koiran ulos yksinään.
        Eli siis ei välittänyt pitää huolta koirastaan. Jos tietäisisin että meilläpäin liikkuu susia, ei tulisi mieleenkään yrittää tapattaa koirani päästämällä se yksin ulos......

Meillä kun ei ole kuin karhua näkynyt, ja susia vain noin 50 km päässä. Mutta ilveksiä ja supikoiria kylläkin ihan pihapiirissä. Eli mun koira jota rakastan EI ulkoile yksin.

Jos mulla on etuoikeus kulkea suojatietä, en silti hyppää auton alle............

yksin ulkona ja aina olen päästänyt sen.
        Ja eipä tuo ole pistänyt sitä pahakseen eikä tuntenut itseään kaltoin kohdelluksi.
        Hyvin on iloinen koira, kun saa omaa tilaakin.:)

• mutta väärää tietoa

On harhakäsitys, että Bryssel estäisi häirikkösusien tappamisen. Kyllä kyseessä on ihan kotoinen ilmiö. Jos syyllistä haetaan, löytyy se Maa- ja metsätalousministeriöstä (MMM).

Brysselin byrokraatit sallivat nimenomaan pihapiiriin tunkeutuvien häirikkösusien ampumisen, MMM taas ei! Sakot johtuvat siis suomalaisista.

En minä ainakaan katselisi pihapiirissäni tuollaista touhua, mutta en kehota ketään ryhtymään toimenpiteisiin.

• niksu

kun vaara tiedostetaan, miksi hitossa päästetään koira yksi pimeällä ulos? Itse vahdin aina oman koiravanhukseni ilta ulkoilun ihan vierestä, vaikka täällä ei vielä olekaan susia.
      Olen kyllä sitä mieltä, että susia on liikaa. Kun se vaara tiedetään, kissoja, koiria, lapsia ym. on vahdittava vierestä.

• n82+beagle-tytöt

Haluaisin tuoda tähän keskusteluun yhden aspektin lisää.. Entäs metsästyskoirat?
      Meillä on kaksi beagle, joilla metsästetään ja nyt alkaa susia olla sen verran, että Lappi on ainut paikka mihin kunnolla uskaltaa laskea koiransa jänistä ajamaan (siellä poromiehet ei pohdi näitä asioita niin kuin teidän kirjoituksissa on pohdittu). Koirani ovat minulle tärkeintä maailmassa, enkä yksinkertaisesti uskalla laskea niitä metsään kun lähistöltä on suden suuhun usea koira jo joutunut. Ja ajokoira pitää vielä ajaessaan sellaista ääntä, että susi kuulee kilometrien päähän missä saalis liikkuu!

Ja nyt on turha yrittääkään esittää ehdotuksia, että älkää sitten metsästäkö jne. sillä jokainen tietää miten ajokoira rakastaa jäniksen ajamista. Metsästyskoiran tulee saada noudattaa viettiään.. nytkin huomaa miten koirani haluavat metsälle ja "kärsivät" tästä tilanteesta, mutta kun en niitä kuolleena halua ajosta takaisin.

Susia on yksinkertaisesti liikaa! Sudet eivät ole sukupuuttoon kuolemassa vaikka niitä ei Suomessa olisi yhtä ainoaa. Ja joku toikin jo esille mielipiteensä, että sudet olivat täällä ennen meitä ja niiden kuuluu saada elää ja olla täällä.. Noo.. dinosauruksetkin olivat täällä ennen meitä ja jos niitä nyt joku luojan lykky tänne Suomen maahan pistäisi, niin tulisiko niidenkin "vain saada elää ja olla"?? Kärjistys oli, mutta pointtini tuli varmasti selväksi ;)

• Mihin katosi?

Mihin on kokonaan kadonnut koiranomistajan vastuu näistä keskusteluista? Mielestäni on omistajan vastuulla ulkoiluttaa koiraansa niin, että vaaraa ei ole koiralle autoista, susista, muista koirista, ilveksistä yms yms. Ethän syytä autoakaan jos se ajaa koirasi yli? Koska oma vikahan tämä on, kun päästää koiran juoksentelemaan vapaana.

Että nyt OMISTAJAT OVAT VASTUUSSA KOIRASTAAN; SUSI EI!!!

On OMISTAJAN vastuulla, päästääkö hän koiransa vapaaksi vai ei. Niinkuin ylempänä tuli ilmi; piha-alueensa voi aidata! Tai koiralle voi rakentaa ulkoiluhäkin. Sen kanssa voi päivisin käydä koirapuistoissa yms yms yms!!!

Vastuuntuntoinen koiranomistaja kyllä tajuaa nämä seikat, eikä yrittää vierittää omaa vastuutaan suden niskoille.

• sillä koiran
        Mihin katosi? kirjoitti:

Mihin on kokonaan kadonnut koiranomistajan vastuu näistä keskusteluista? Mielestäni on omistajan vastuulla ulkoiluttaa koiraansa niin, että vaaraa ei ole koiralle autoista, susista, muista koirista, ilveksistä yms yms. Ethän syytä autoakaan jos se ajaa koirasi yli? Koska oma vikahan tämä on, kun päästää koiran juoksentelemaan vapaana.

On OMISTAJAN vastuulla, päästääkö hän koiransa vapaaksi vai ei. Niinkuin ylempänä tuli ilmi; piha-alueensa voi aidata! Tai koiralle voi rakentaa ulkoiluhäkin. Sen kanssa voi päivisin käydä koirapuistoissa yms yms yms!!!

Vastuuntuntoinen koiranomistaja kyllä tajuaa nämä seikat, eikä yrittää vierittää omaa vastuutaan suden niskoille.

omistajan vastuulla minä pidänkin siitä huolen, että meidän pihapiirissä ei sudet tallusta.
        Vaan ne ammutaan.

• n82+beagle-tytöt
        Mihin katosi? kirjoitti:

Kiitokset sinulle omistajan vastuuta huuteleva päivän parhaista nauruista :) Et varmaan vain lukenut kunnolla kirjoitustani (en voi uskoa, että kukaan noin tyhmästi kirjoittaa) tai sitten vain yritit vaikuttaa äärimmäisen fiksulta hemmolta ;)

Eikös se nimenomaan olekin koiranomistajan vastuuta, että en laske koiriani metsään kuin vain sellaisissa paikoissa joissa on turvallista koiriemme ajaa jänistä (tähän kuuluu myös alueet, joissa ei ole teitä lähellä, joten minun ei tarvitse pelätä autoja). Ja ettemme nyt jäisi jauhamaan tätä tyhjänpäiväistä "vastuu" asiaa, jonka yritit tuoda esille niin palataan taas uudelleen siihen tärkeimpään seikkaan.. Susia ei tarvita Suomessa tai jos joku toista yrittää väittää niin voi selittää miksi. Ja en tyydy vain seikkaperäisiin haparointeihin kirjoituksissanne tai EU: n direktiivien naurettavaan esille tuomiseen.

Itse ei piippuni ohi juokse yksikään susi, olin metsällä ilman koiriani tai ilman.

• n82+beagle-tytöt
        n82+beagle-tytöt kirjoitti:

Kiitokset sinulle omistajan vastuuta huuteleva päivän parhaista nauruista :) Et varmaan vain lukenut kunnolla kirjoitustani (en voi uskoa, että kukaan noin tyhmästi kirjoittaa) tai sitten vain yritit vaikuttaa äärimmäisen fiksulta hemmolta ;)

Eikös se nimenomaan olekin koiranomistajan vastuuta, että en laske koiriani metsään kuin vain sellaisissa paikoissa joissa on turvallista koiriemme ajaa jänistä (tähän kuuluu myös alueet, joissa ei ole teitä lähellä, joten minun ei tarvitse pelätä autoja). Ja ettemme nyt jäisi jauhamaan tätä tyhjänpäiväistä "vastuu" asiaa, jonka yritit tuoda esille niin palataan taas uudelleen siihen tärkeimpään seikkaan.. Susia ei tarvita Suomessa tai jos joku toista yrittää väittää niin voi selittää miksi. Ja en tyydy vain seikkaperäisiin haparointeihin kirjoituksissanne tai EU: n direktiivien naurettavaan esille tuomiseen.

Itse ei piippuni ohi juokse yksikään susi, olin metsällä ilman koiriani tai ilman.

Kirjoitushärö.. =) Siis "koirieni kanssa tai ilman"

• Nimetön
        n82+beagle-tytöt kirjoitti:

Täältä Keski-Suomestahan näitä susilaumoja juuri löytyykin. Hitto täällä ole kuin metsää niin mikäs siinä jolkotelessa.

Kannatan kyllä susien suojelemista, mutta.... Sudet jotka uskaltautuvat ihmislähetyksen lähelle ja jopa nappaamaan saaliinsa talon pihasta ovat häiriintyneitä eivätkä näitä häiriintyneitä yksilöitä tulisi katsella.

Täällä esimerkiksi viedään lapset nykyään autolla kouluun ja pimeän tultua ei pihalla leikitä. Se ei ole kuin pieni vipsaisu kun se 5v lapsi on suden mukana samaan tapaan kuin se pieni tipsu.
        Aikuista ihmistähän sudet yleensä karttavat.

• Nimetön
        Nimetön kirjoitti:

Täältä Keski-Suomestahan näitä susilaumoja juuri löytyykin. Hitto täällä ole kuin metsää niin mikäs siinä jolkotelessa.

Kannatan kyllä susien suojelemista, mutta.... Sudet jotka uskaltautuvat ihmislähetyksen lähelle ja jopa nappaamaan saaliinsa talon pihasta ovat häiriintyneitä eivätkä näitä häiriintyneitä yksilöitä tulisi katsella.

Täällä esimerkiksi viedään lapset nykyään autolla kouluun ja pimeän tultua ei pihalla leikitä. Se ei ole kuin pieni vipsaisu kun se 5v lapsi on suden mukana samaan tapaan kuin se pieni tipsu.

ihmiasutuksen lähelle ei lähetyksen ;-)

• Haulikolle oli hommia
        Nimetön kirjoitti:

Niin ollaan keskisessä suomessa ja suden pirulaiset kyttää pihapiirissä, lapset viedään todellakin ja haetaan autolla...jaa miksikö? Sen takia ettei susi- merkkiseen elukkaan ole yhtään luottamista! Vaikka sanovat että viimeksi 1800-luvulla sudet söi ihmisiä, niin ei ne siitään ole mihinkään muuttuneet (eivät tilaa kebabbia ja pizzaa...) vaan ovat edelleenkin luontokappaleita jotka tappavat nälkäänsä ja tulevat aina vaan lähemmäksi pihoja ja jopa rappusilta lähtee kissa yönhämärissä... tälläistä maaseudulla, se metsä alkaa suoraan talon takaa, autotiet kulkevat kilometrien päässä ja lähintä naapuria ei edes omaan pihaan näy; ollaan siis keskellä metsää eli korvessa!

Osanottomme koiransa menettäneille

• luputi

Niin, mielenkiintoista suden vastaista puhetta ihmiselta joka tod.näk. itseään muuten koirien ystävänä pitää. Pitäisi kuitenkin muistaa mistä nämä meidänkin tiibetinterrierit ja muut fifit ovat polveutuneet. Tämäkö se sitä paljon puhuttua ihmisen luonnosta vierautumista?

Enkä tosiaan tarkoita, että olisin halukas omia koiriani suden suuhun syöttämään, mutta susia kyllä ihailen - monessakin mielessä. Enkä vähiten siksi, että ne ovat näiden kotoisten puudeliemme esi-isiä.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset

Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi
      Maailman menoa
      47
      4097
    2. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      62
      3753
    3. Jäikö meidän välit

Mielestäsi Kesken?
      Ikävä
      70
      3288
    4. Olisipa saanut sinuun

Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak
      Ikävä
      96
      3190
    5. Mitäs nyt sijoittajat?

Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no
      Maailman menoa
      89
      2154
    6. Miks tän meidän

Rakkauden on pitänyt olla näin vaikeaa?
      Ikävä
      35
      2108
    7. muista olla

VAROVAINEN! m
      Ikävä
      24
      1959
    8. Onneksi on edes yksi kuva

Susta mitä voin välillä ihastella ja kaipailla sua😔
      Ikävä
      38
      1939
    9. Elän vastoin

Kaikkia arvoja kun en pysy sinusta erossa.
      Ikävä
      31
      1921
    10. Olisitpa se hellä

Ja herkkä minkä kuvan sain sinusta irl. Haluaisin että elämässäni olisi sellainen joka arvostaa minua juuri sellaisena k
      Ikävä
      23
      1844
    Aihe