Luin psykoosista juttua ja huomasin itselleni tuttuja oireita, mutta haluaisin kysyä että koska nuo oireet kuulostaa paljon kehittyneemmiltä kuin mitä minulla on, että kuvittelenko nyt vaan että saattaisin olla sairas ja onko nämä oireet ihan tavallisia oireita, vai sitten tuota?
"Psykoottinen ihminen ei erota mikä on mielikuvitusta ja mikä itsen ulkopuolista todellisuutta"
minulla ei ole ainakaan tuollaista ongelmaa.
"ihminen esimerkiksi kuvittelee saavansa henkilökohtaisia viestejä televisiosta tai radion välityksellä, ihminen uskoo muiden voivan lukea hänen ajatuksiaan tai ihminen kokee aiheettomasti itseään vainottavan tai henkeään uhattavan"
En kuvittele tv'stä saavani mitään viestejä, mutta joskus kyllä ajattelen että entä jos olisi joku ihminen olemassa, joka pystyy lukemaan ajatuksiani (vai olenko katsonut liikaa leffoja?), ja joskus ajattelen että mun lemmikki-koirani ehkä pystyy tuntemaan millä tuulella olen (normaalia?)
Ja jos tosiaan joskus ajattelen että entä jos tuo tyyppi tai tuo yhtäkkiä vaikka ajaisi autolla päälleni, niin onko syynä vilkas mielikuvitus vai olenko oikeasti sairas/sairastumassa? Ei niin että oikeasti välttelisin ihmisiä koska pelkäisin jonkun tappavan minut tai jotain, mutta koska joskus ajattelen jotain tuollaista.
"Psykoottinen kokee edellä mainitut oireet täytenä totena. Usein psykoottinen ihminen ei pidä itseään sairaana, eli on sairaudentunnoton. Psykoosia ei voi kukaan muu ymmärtää, mutta joskus sen oireita on kuvattu kuin uniksi, joita nähdessään ne tuntuvat täysin tosilta."
"Psykoosin puhkeamista edeltää usein ns. ennakko-oireita (esim. ahdistuneisuus, ärtyisyys, masennus, levottomuus, pakkoajatukset, unettomuus, eristäytyminen)" tällä hetkellä mulla on juuri noita oireita (ehkei unettomuutta niin paljoa kuitenkaan), mutta voiko ne johtua ihan jostain muusta? Psykoosista sanotaan että stressi saattaa aiheuttaa sen, joten alan huolestua. Minusta tuntuu etten ole stressannut ollenkaan ainakaan vuoteen, mutta en voi olla varma.
psykoosi
9
1322
Vastaukset
- särkynyt
en osaa sinun tilanteestasi sanoa, mutta nyt alkoi kyllä hieman pelottamaan, mulla on nimittäin just nuita kaikkia oireita... kuvittelen hyvin paljon asioita ja sitten luulen että ne on oikeesti tapahtunu. Luulen aina että joku vainoaa minua tai voi lukea ajatukseni. mutta en kyllä siltikään usko että olen sairas. mutta just nuo psykoosia edeltävät oireet on hyvinkin tuttja nykyään... hain kyllä apua, mutta en sitä saanut.
- Ihan kokonaan lukea
Uskotko paranormaaleihin ilmiöihin muuten? Itse en usko, joskus tosin saattaa tuntua, että olen kuin avoin kirja joillekin ihmisille. Ajattelen heidän vain lukevan toisten ihmisten tunnetiloja esimerkiksi eleistä hyvin ja ovat nähneet vaivaa tutustumiseen. Tällaisista ihmisistä voi olla todella apua joskus. He osaavat selventää käyttäytymistäsi niinkuin ulkopuolisen näkökulmasta. Aina kun ei itse tajua kaikkea ajatella... Eikä edes viitsi kiusata itseään ns. turhilla ajatuksilla. (niitä ei oikeasti olekaan).
- lääkäriin ja
vaadi psykoosin esto lääkitys. Nämä sinun oireesi viittaavat hyvinpaljon alkavaan psykoosiin. Välttämättä lääkärit eivät tunnista alkavan psykoosin oireita. Olen itse sairastanut psykoosin ja sinun oireesi viittaavat niihin. Tämä nimimerkille särkynyt.
- pakko-oireinen
hei,
enpä usko että olet sairastumassa psykoosiin. noita esiintyy monilla ihmisillä ja ajatukset lentää jokaisella enemmän tai vähemmän.
sairastan itse pakkoneuroosia ja kysyin kerran psykiatrilta että onko vaaraa sairastua pahemmin esim. psykoosiin tai skitsofreniaan. lääkäri sanoi, että ei ole koska ne ei kulje käsi kädessä. joten ole huoleti mutta sun kannattais mennä jollekin psykiatrille juttelemaan ,mikä sua vaivaa. - Nasca
Täysin normaaliahan tuo on!
Varmasti jokainen ihminen ajattelee elämässään tuollaisia asioita, jotkut jopa päivittäin, eivätkä he ole sairastuneet millään tavalla.
Veljeni oli kerran psykoosissa ja kuvitteli todellakin, että luen hänen ajatuksiansa ja vastasi minulle ääneen kaikkea paskaa, mikä ei pitänyt paikkaansa. Sitten hän hakkasi.
Tuollainen käytös on mielestäni enemmänkin psykoosia.
Ole sinä vain huoleti! - sinulla
masennusta ? Jos on niin otatko lääkkeet niin kuin ne kuuluu. Minulla oli masennus, mutta lääkkeiden vaikutuksen alaisena kuvittelin että selviän ilman niitä ja lopetin masennuslääkkeet pikkuhiljaa vähentäen. Puolivuotta lääkkeiden lopettamisen jälkeen ajauduin masennuksessani psykoosiin. Olin ahdistunut, pelokas, masentunut, uniongelmainen ja erittäin stressaantunut ennenkuin psykoosini alkoi. Psykoosissani tosi elämän vaikeat asiat ottivat minusta yliotteen. Eli siinä oli mukana työasiaa, avioeron läpikäymistä, uskon asioiden läpikäytniä ym. En tuntenut itseäni sairaaksi välillä ja toisinaan taas tunsin. Olen sanonut psykoosista näin, että mielikuvitus ottivallan minussa. Uskoin siihen enemmän kuin todellisuuteen. Osassa elämän alueita pystyin toimimaan normaalisti. Minäkään en kuvitellut saavani telvisiosta viestejä, en kuvitellut kenenkään pystyvän lukemaan ajatuksiani. Mutta poliisien kuvittelin jahtaavan minua. (tässä oli totuuspohjaa) Kuvittelin myös pystyväni yliluonnollisiin suorituksiin ym
- eräs...
ja en syö mitään masennukseen. En edes osannut kuvitella miten vaarallista masentuminen voisi olla... Mutta en stressaa nyt mitään vaikka olenkin masentunut ja voin huonosti. On oikeastaan hyvä olo jos ei oteta masennusta huomioon. Vaikka satutan itseäni tahallaan ja välillä päässä pyörii itsetuhoisia ajatuksia niin voin hyvin. Ja kuten sanoin ensimmäisessä viestissäni niin, minulla ei ole ollut varsinaisia uniongelmia. Käyn tosin nukkumaan myöhään, mutta nukun melko normaalisti. Ja vaikka olenkin masentunut niin käyttäydyn melkeinpä normaalisti. Mutta hieman huolestuttaa kun todellisuus on kuitenkin kipeä, että yrittäisin paeta sitä ja sairastuisin...
- lääkäriäsi
eräs... kirjoitti:
ja en syö mitään masennukseen. En edes osannut kuvitella miten vaarallista masentuminen voisi olla... Mutta en stressaa nyt mitään vaikka olenkin masentunut ja voin huonosti. On oikeastaan hyvä olo jos ei oteta masennusta huomioon. Vaikka satutan itseäni tahallaan ja välillä päässä pyörii itsetuhoisia ajatuksia niin voin hyvin. Ja kuten sanoin ensimmäisessä viestissäni niin, minulla ei ole ollut varsinaisia uniongelmia. Käyn tosin nukkumaan myöhään, mutta nukun melko normaalisti. Ja vaikka olenkin masentunut niin käyttäydyn melkeinpä normaalisti. Mutta hieman huolestuttaa kun todellisuus on kuitenkin kipeä, että yrittäisin paeta sitä ja sairastuisin...
kirjoittamaan itsellesi masennuslääkkeet. Suosittelen seronilia, sillä itse aloitin ja mulle ei tullut sivuoireita. Seronilin pystyy apteekissa vaihtamaan halvempaan lääkkeeseen.
- hjhjhjklfhds
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kelekkakisat
Mikä vakava onnettomuus sattunut kisoissa. On peruttu koko kisat. Pelastuskopteri näytti käyvän paikalla.3511427- 639830
- 1465574
- 1443784
- 753740
Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset
Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi373635- 403378
Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal243183- 632793
Olisipa saanut sinuun
Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak792593