Hormonikierukka ja vv-oireet?

Voiko olla totta

Kertokaapa siskot kokemuksianne hormonikierukasta, voiko se aiheuttaa vaihdevuosioireita. Oma taustani on tämä: Mirena-kierukka laitettu 1,5 v. sitten, ikää 37 vuotta, yksi lapsi. Kierukkaa gynekologi suositteli vaivattomana ehkäisykeinona, ja sitä se tavallaan on ollutkin. Kunnes puolisen vuotta sitten alkoi yöllinen hikoilu (ajoittaista), univaikeudet, helvetilliset kuukautiskivut (vaikka menkat lähes olemattomat), kammottavat pms-oireet, seksihaluihin kierukka tosin on vaikuttanut positiivisesti. Onko estrogeenitasonikin jotenkin matalalla; tuntuu että muuten hyvä ihoni kukkii, punoittaa, hentoista karvan kasvuakin havaittavissa, eikä iho muutenkaan ole ns. normaalitilassa. Lähiaikoina olen menossa gynekologille, ihan normaali vuositarkastus edessä, joten kysymyksiin saan varmaan vastauksen silloinkin. Mutta haluaisin kuulla/lukea muiden hormonikierukan käyttäjien kokemuksia aiheesta. Vai olenko vain tullut 'siihen ikään' näin nuorena. Lapset on tehty, joten vaihtoehtona voisin tietysti poistaa kierukan, se ei ole poissuljettu vaihtoehto, jos kierukka vv-oireeni todella aiheuttaa. Kiitollisena odotan vastauksia.

118

105659

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hormoonit epävireessä

      Aika jännää nimittäin tuon kierukan pitäisi lievittää pms oireita, sen sisältämän keltarauhashormoonin vuoksi. Mutta tietysti olemme yksilöitä kaikki mikä sopii yhdelle ei sovi toiselle. Voi olla että tarvitset lisäksi estrogeenia jotta hormoonitasapaino säilyy. Uskoisin että kohdallasi saattaisi korkeintaan tulla kysymykseen premenopaussi oireet, siihenkin olet vielä turhan "nuori"

      • Anonyymi

        Kysyppä gynegologiltas? Tai vaik urologilta!???


    • noin

      Minulla oli aikoinaan hormonikierukka n.3-vuotta.
      En ollut siihen tyytyväinen. Joten aikani pohdittua sen tarpeellisuutta eli kun minullakin oli jo lapset tehty, niin päädyin siihen tulokseen että miksi ihmeessä pitäisin sisälläni jotain ylimääräistä hormoonihärveliä??? Keksintönä se oli ja on edelleenkin suhteellisen uusi. Joten ei ole tutkittua tietoa mitä haittaa siitä pitemmän päälle on elimistölle. Mitä se tekee normaalille hormoonitoiminnalle jne.. Entäpä se rintasyövän riski jne..

      Niinpä päädyin siihen että piuhat pistettiin solmuun, eikä mitään ylimääräistä hormoonia elimistöön. Sen jälkeen elämä ja varsinkin seksi on ollut ihanaa. Nyt aikaa siitä on kulunut 11-vuotta ja ikää kertynyt 46v. ja edelleenkin kuukautiset säännölliset, eikä vaihevuosi oireista tietoakaan. Seksikin on ihanaa.
      Elimistöllä on normaali olo.

      Mieti tarkkaan sen tarpeellisuus.

      • Anonyymi

        Paras luontaistuote vaihdevuosiin - https://nplink.net/t9gmnzae
        Helpotti alkavia vaihdevuosi oireita,mm. kuumia aaltoja yöllä ja hikoilua päivisin. Vaikutti myös mielialaan myönteisesti. Lieneekö tuotteen ansiota että olen pysynyt terveenä koko talven vaikka lähipiirissä ollut flunssaa. Olen erittäin tyytyväinen! Suosittelen!


    • vaihdevuodet

      hormonikierukan aikana. Meneillään oli toinen 5-vuoden hormonikierukka. Olin tosin 47-vuotias, mutta mielessäni kävi, että hormonikierukka olisi saattanut sen aiheuttaa.. Lääkäri ei siihen usko, mutta onko kierukkaa tutkittu tarpeeksi kauan? Olin erittäin tyytyväinen kaikinpuolin kierukkaan ja nyt kolmen vuoden jälkeen myös elämääni yleensä.

      Vaihdevuosioireet ovat olleet siedettäviä. Satunnainen univaje tosin joskus häiritsee. Ja läheiseni saattavat kärsiä ärtyisyydestäni ajoittain. Hormonihoitoa en kuitenkaan ole edes harkinnut aloittavani. Myös seksi sujuu ongelmitta.

      En kadu hormonikierukkaa. Ottaisin sellaisen edelleenkin, mikäli tarvitsisin.

      • vvolot

        Olit siis jo 47-vuotias kun vv oireesi alkoi, joten luultavasti ne olisi alkanut ilman kierukkaakin. On varsin tavallista että naisella alkaa vv jo 45v-51vuotiaana. Monilla jo ennen sitäkin.Hormoonikierukka on paikallinen hoito kohdun limakalvoon, se ei imeydy koko elimistöön, minkä vuoksi se on erinomainen hoito mm:ssa vaihdevuosioireiden hoitoon yhdistelmänä estrogeeli /tai laastarit


    • epämukavat oireet

      Nyt täytyy sanoa, että itsellä ei ole kokemusta hormonikierukasta. Ja syy on ihan se, että olen niin monilta tuttaviltani kuullut kaikkea negatiivista, etten ikinä sellaista sisälleni halua. Itsellä ikää 37, pillerit käytössä ja harkinnassa nyt kolmannen lapsen jälkeen sterilisaatio.
      Minulle kerrottuja oireita siis erittäin voimakas ärtyisyys, ihon näppyläisyys ja huonokuntoisuus, vuodon epämääräisyys, tiputtelua koko ajan tai ei mitään vuotoa, hikoilua ja yleistila koko ajan kiukkuinen. Ja nämä oiree siis useammalla tutullani joista kai suurin osa on kierukan poistattanut kun ei oireet ole muuttuneet edes ajan kanssa paremmiksi.

      • Poistattamaan menossa

        Olen käyttänyt hormonikierukkaa yli 3 vuotta. Kuvittelin sen itselleni sopivan.

        Mutta sitten ilmaantuivat orgasmivaikeudet ja limakalvojen kuivuus ja kutisevuus. Myös iho on hiukka huonossa kunnossa: kuiva, mutta kuitenkin näppyinen. Ryppyjä on alkanut tulla vauhdilla. Mietinkin, miten nämä hormonikierukan hormonit vaikuttavat ihoon? Voisivatko olla syyllinen ihon vanhenemiseen vai alkaako tämä ihon rypistyminen muutenkin näin äkkiä? Olen 37 v.

        Nuo orgasmivaikeudet on myös outo juttu. Lääkärin mukaan ei hormonikierukan sellaisia pitäisi aiheuttaa - haluttomuutta vain. Mutta itse päädyin siihen, että jos himo on vähäisempi, niin orgasmiakin on vaikeampi saada.

        Päätin siis otattaa hormonikierukan pois. Vaikka olo ilman kuukautisia onkin ollut mukavaa.. Katsotaan, tulisiko minusta taas enemmän nainen!!


      • Henna-riikka
        Poistattamaan menossa kirjoitti:

        Olen käyttänyt hormonikierukkaa yli 3 vuotta. Kuvittelin sen itselleni sopivan.

        Mutta sitten ilmaantuivat orgasmivaikeudet ja limakalvojen kuivuus ja kutisevuus. Myös iho on hiukka huonossa kunnossa: kuiva, mutta kuitenkin näppyinen. Ryppyjä on alkanut tulla vauhdilla. Mietinkin, miten nämä hormonikierukan hormonit vaikuttavat ihoon? Voisivatko olla syyllinen ihon vanhenemiseen vai alkaako tämä ihon rypistyminen muutenkin näin äkkiä? Olen 37 v.

        Nuo orgasmivaikeudet on myös outo juttu. Lääkärin mukaan ei hormonikierukan sellaisia pitäisi aiheuttaa - haluttomuutta vain. Mutta itse päädyin siihen, että jos himo on vähäisempi, niin orgasmiakin on vaikeampi saada.

        Päätin siis otattaa hormonikierukan pois. Vaikka olo ilman kuukautisia onkin ollut mukavaa.. Katsotaan, tulisiko minusta taas enemmän nainen!!

        Olen 36 v. ja lapseton. Käytin hormonikierukkaa 5 vuotta mutta otatin sen vähän aikaa sitten pois, vaikka vaikutus olisi vielä kestänyt 2-4 vuotta. Syynä olivat sivuoireet -akne (samalla lailla kuiva, mutta näppyinen iho), haluttomuus, kuivuvat limakalvot ja poisjääneet kuukautiset. En tuntenut oloani naiseksi ja omaksi itsekseni. Munasarjoihini oli tullut rakkuloita, mikä kuulemma selitti aknen. Onko sekin sivuoire, sitä en saanut selville. Onko muilla todettu rakkuloita kierukan jälkeen?

        Ryppyjä en ole huomannut, se kai alkaa tässä iässä.


      • ukr

        Poistatin hormonikierukan puoli vuotta sitten ja hikoilu loppui saman tien. Hikoilu oli voimakasta, haisevaa ja ärsyttävää ja haittasi jo sosiaalista elämää. Kierukka ehti olla neljä vuotta ennen kuin tajusin hikoilun ja kierukan yhteyden. Välillä hikoilu oli ajoittaista, lopussa päivittäistä. Muuten olisin laitattanut uuden, mutta hikoilun vuoksi en missään tapauksessa.


      • äippä
        Henna-riikka kirjoitti:

        Olen 36 v. ja lapseton. Käytin hormonikierukkaa 5 vuotta mutta otatin sen vähän aikaa sitten pois, vaikka vaikutus olisi vielä kestänyt 2-4 vuotta. Syynä olivat sivuoireet -akne (samalla lailla kuiva, mutta näppyinen iho), haluttomuus, kuivuvat limakalvot ja poisjääneet kuukautiset. En tuntenut oloani naiseksi ja omaksi itsekseni. Munasarjoihini oli tullut rakkuloita, mikä kuulemma selitti aknen. Onko sekin sivuoire, sitä en saanut selville. Onko muilla todettu rakkuloita kierukan jälkeen?

        Ryppyjä en ole huomannut, se kai alkaa tässä iässä.

        Olen 37v. kahden lapsen äiti ja 16v. asti syönyt e-pillereitä, kokeillut minipillerit ja kuparikierukan lapsien syntymän jälkeen ja nyt minulla on hormonikierukka ollut noin vuoden ja en ole varma ovatko ihon finnit(on normaalistikin rasvaisuuteen taipuva iho, mutta ikinä ei ole ollut finnit huolenaihe)kasvoissa ja selässä ja runsas hiusten lähtö kierukan sivuoire vai oire siitä kun en syö enään yhdistelmäpillereitä ja hormonitasapaino hakee vielä itseään, en haluaisi ottaa pois kun muuten sopii suht. hyvin. Olen lukenut että kun pillereiden syöjät on lopettanut syömisen on aknea ja hiustenlähtöä saattanut olla jopa pari vuotta ennen kun tilanne rauhoittuu, ajattelin että jos tämä oireilu voisi olla sitä ja itse kierukka sopisi. pms oireet ovat lieventyneet (olivat pahat, koko maailma tuntui kaatuvan kun oli menkat lähellä) migreeni on lieventynyt. Onkohan kokemuksia?


      • PIRUN KIERUKKA
        Poistattamaan menossa kirjoitti:

        Olen käyttänyt hormonikierukkaa yli 3 vuotta. Kuvittelin sen itselleni sopivan.

        Mutta sitten ilmaantuivat orgasmivaikeudet ja limakalvojen kuivuus ja kutisevuus. Myös iho on hiukka huonossa kunnossa: kuiva, mutta kuitenkin näppyinen. Ryppyjä on alkanut tulla vauhdilla. Mietinkin, miten nämä hormonikierukan hormonit vaikuttavat ihoon? Voisivatko olla syyllinen ihon vanhenemiseen vai alkaako tämä ihon rypistyminen muutenkin näin äkkiä? Olen 37 v.

        Nuo orgasmivaikeudet on myös outo juttu. Lääkärin mukaan ei hormonikierukan sellaisia pitäisi aiheuttaa - haluttomuutta vain. Mutta itse päädyin siihen, että jos himo on vähäisempi, niin orgasmiakin on vaikeampi saada.

        Päätin siis otattaa hormonikierukan pois. Vaikka olo ilman kuukautisia onkin ollut mukavaa.. Katsotaan, tulisiko minusta taas enemmän nainen!!

        Olipa helpotus lukea tuo juttu jossa lääkäri on kertonut että hormoonikierukka voi aiheuttaa haluttomuutta! tämän asian kanssa olen viettänyt unettomia öitä ja kaiken huipuksi alkoi solumuutoksetkin kierukan myötä. Nyt lähtee tämän naisen kierukka seinään...


      • Hormonikierukkafani
        Henna-riikka kirjoitti:

        Olen 36 v. ja lapseton. Käytin hormonikierukkaa 5 vuotta mutta otatin sen vähän aikaa sitten pois, vaikka vaikutus olisi vielä kestänyt 2-4 vuotta. Syynä olivat sivuoireet -akne (samalla lailla kuiva, mutta näppyinen iho), haluttomuus, kuivuvat limakalvot ja poisjääneet kuukautiset. En tuntenut oloani naiseksi ja omaksi itsekseni. Munasarjoihini oli tullut rakkuloita, mikä kuulemma selitti aknen. Onko sekin sivuoire, sitä en saanut selville. Onko muilla todettu rakkuloita kierukan jälkeen?

        Ryppyjä en ole huomannut, se kai alkaa tässä iässä.

        Hei!
        Mulla on toinen hormonikierukka. Olen tyytyväinen ollut, kun hirmuvuodot niukkenivat. Nyt kuitenkin 42-vuotiaana ekan kerran 3 rakkulaa munasarjoissa, munatorves myös nestettä. Kävi kans mieles, että
        johtuuko h-kierukasta. Yleensä rakkulamunasarjat kai kehittyvät aiemmin. Endometrioosia mulla on ollu ennenkin. Se on kierukan aikana ollut rauhallinen.Nyt sain sitten kierukan lisäksi pillerit. Heh! olo hyvä.


      • jk
        PIRUN KIERUKKA kirjoitti:

        Olipa helpotus lukea tuo juttu jossa lääkäri on kertonut että hormoonikierukka voi aiheuttaa haluttomuutta! tämän asian kanssa olen viettänyt unettomia öitä ja kaiken huipuksi alkoi solumuutoksetkin kierukan myötä. Nyt lähtee tämän naisen kierukka seinään...

        Puoliso otti mirena kierrukan 3,5 vuotta sitten, yö hikoilu alkoi ja ääretön haluttomuus myöhemmin siinä mukana. Kiukkuisuus ja ohessa ja ehkä mielialan pieniä muutoksia. Mitä tulisi tehdä itse rikki molemmat rehellisiä ja lojaaleja. Lääkäri kertoi minulle että olisi syytä käydä mutta ei. Puhunut olen ja ehkä joku naisten häpeä mennä käymässä siellä lääkärillä mukana hormoonikorvaushoito zumenon. En tiedä mitä tehdä? apua! t: mies..


      • nainen 47v.
        Henna-riikka kirjoitti:

        Olen 36 v. ja lapseton. Käytin hormonikierukkaa 5 vuotta mutta otatin sen vähän aikaa sitten pois, vaikka vaikutus olisi vielä kestänyt 2-4 vuotta. Syynä olivat sivuoireet -akne (samalla lailla kuiva, mutta näppyinen iho), haluttomuus, kuivuvat limakalvot ja poisjääneet kuukautiset. En tuntenut oloani naiseksi ja omaksi itsekseni. Munasarjoihini oli tullut rakkuloita, mikä kuulemma selitti aknen. Onko sekin sivuoire, sitä en saanut selville. Onko muilla todettu rakkuloita kierukan jälkeen?

        Ryppyjä en ole huomannut, se kai alkaa tässä iässä.

        kyllä niitä rakkuloita tulee ilman kierukkaakin...iho ongelmat tulevat jostain muusta koska hormoonikierukan hormooni ei vaikuta ihoon.


      • Irjairmeli
        PIRUN KIERUKKA kirjoitti:

        Olipa helpotus lukea tuo juttu jossa lääkäri on kertonut että hormoonikierukka voi aiheuttaa haluttomuutta! tämän asian kanssa olen viettänyt unettomia öitä ja kaiken huipuksi alkoi solumuutoksetkin kierukan myötä. Nyt lähtee tämän naisen kierukka seinään...

        Kai niitä tiotteida on naisten seksihalujen nostattamiseenkkn?0


    • mä vaan

      moi oon 38v ja kamppailen nyt itseni kanssa että ottanko hormonikierukan pois vai en. mulla on menossa jo toinen kierukka eli yhteensä on ollu noin 8v ja painoa on tullu koko ajan pikkuhiljaa ennen painoin noin 55kg nyt noin 74kg eikä paino putoa vaikka kuntoilenkin peiliin en uskalla kohta kattoa ja vatteet jäävät koko aja pieniksi siis mitä teen onko kellään ollut samoja ongelmia... muuten olen ollut tyytyväinen

      • taisin tajuta

        mistä nää minun oireet voisi johtua,kauhea kutina ja limakalvojen kuivuus ja rikkonaisuus johtuu? tästä "loukusta".Lekuri määräsi Vagifemiä, muttei auta oireisiin...
        Pitäis ottattaa varmaan koko härveli pois...
        toisaalta taas menkat on jääny pois, jonka koen helpotuksena.
        Olen 41v. ja voisin kyllä pistättää piuhat poikki.
        Taidanpa soittaa lekurille...


      • nyt tämä lähti...
        taisin tajuta kirjoitti:

        mistä nää minun oireet voisi johtua,kauhea kutina ja limakalvojen kuivuus ja rikkonaisuus johtuu? tästä "loukusta".Lekuri määräsi Vagifemiä, muttei auta oireisiin...
        Pitäis ottattaa varmaan koko härveli pois...
        toisaalta taas menkat on jääny pois, jonka koen helpotuksena.
        Olen 41v. ja voisin kyllä pistättää piuhat poikki.
        Taidanpa soittaa lekurille...

        Olen vasta todella nuori eli 20 vuotias, mutta halusin ottaa kierukan 1,5 vuotta sitten.. aluksi kaikki meni hyvin, vuodot loppui melkein vuodeksi, mutta sen vuoden vuoden jälkeen alkoikin helvetti. Pientä tiputtelua saattaa kestää yli kaksi viikkoa, ihoon on tullut ihmeellistä pientä tukkeumaa ja iho on silti pintakuiva eikä mitään auta. Olen itse kosmetologi ja tasan tarkkaan kokeillut kaikkea mitä vain on voinut ja mikään ei ole auttanut. Ja arvaa tekeekö seksiäkään mieli kun äläpää vuotaa koko ajan! Onneksi minulla on ensi viikolla poistoaika. Kaikista eniten harmittaa kun lääkäri ei maininnut sanallakaan iho-ongelmien mahdollisuudesta yms.. Onko kenellekään kokemuksia, että kierukan jälkeen iho olisi parantunut esim e-pillereiden avulla tai ilman mitään ehkäisyä. Tuntuu, että mieli on aina aivan maassa kun katsoo peiliin. En voi kyllä kenellekään suositella tätä härveliä..ps. olisin todella kiitollinen jos saisin joltain vastausta siihen,että millainen iho on ollut poiston jälkeen.


      • Heli
        nyt tämä lähti... kirjoitti:

        Olen vasta todella nuori eli 20 vuotias, mutta halusin ottaa kierukan 1,5 vuotta sitten.. aluksi kaikki meni hyvin, vuodot loppui melkein vuodeksi, mutta sen vuoden vuoden jälkeen alkoikin helvetti. Pientä tiputtelua saattaa kestää yli kaksi viikkoa, ihoon on tullut ihmeellistä pientä tukkeumaa ja iho on silti pintakuiva eikä mitään auta. Olen itse kosmetologi ja tasan tarkkaan kokeillut kaikkea mitä vain on voinut ja mikään ei ole auttanut. Ja arvaa tekeekö seksiäkään mieli kun äläpää vuotaa koko ajan! Onneksi minulla on ensi viikolla poistoaika. Kaikista eniten harmittaa kun lääkäri ei maininnut sanallakaan iho-ongelmien mahdollisuudesta yms.. Onko kenellekään kokemuksia, että kierukan jälkeen iho olisi parantunut esim e-pillereiden avulla tai ilman mitään ehkäisyä. Tuntuu, että mieli on aina aivan maassa kun katsoo peiliin. En voi kyllä kenellekään suositella tätä härveliä..ps. olisin todella kiitollinen jos saisin joltain vastausta siihen,että millainen iho on ollut poiston jälkeen.

        Mulla on ollut hormonikierukka 2 vuotta, ja nyt vasta olen alaknut miettiä yhteyttä siihen ja jatkuvasti paheneviin alaselkä ja alavatsasärkyihin, jotka on tosiaan alakneet kierukan laiton jälkeen. Voiko näillä olla yhteys, onko kellään ollut moisia oireita. Muuten olen ollut tyytyväinen, paitsi ehkä vähän kiukkuinen..mutta menkat poissa, ihanaa ;)
        (Olen 42, 4 lapsen äiti, joten hyvin joutais johdot solmuun!!)


      • miesten vuoro
        Heli kirjoitti:

        Mulla on ollut hormonikierukka 2 vuotta, ja nyt vasta olen alaknut miettiä yhteyttä siihen ja jatkuvasti paheneviin alaselkä ja alavatsasärkyihin, jotka on tosiaan alakneet kierukan laiton jälkeen. Voiko näillä olla yhteys, onko kellään ollut moisia oireita. Muuten olen ollut tyytyväinen, paitsi ehkä vähän kiukkuinen..mutta menkat poissa, ihanaa ;)
        (Olen 42, 4 lapsen äiti, joten hyvin joutais johdot solmuun!!)

        Ihmettelen aina kovasti tätä suomalaisten naisten innokkuutta sterilisaatioon. Miehen vasektomia on huomattavasti helpompi ja riskittömämpi operaatio. Sen lisäksi eiköhän se ole välillä miestenkin vuoro siitä ehkäisystä huolehtia...


      • Heli
        miesten vuoro kirjoitti:

        Ihmettelen aina kovasti tätä suomalaisten naisten innokkuutta sterilisaatioon. Miehen vasektomia on huomattavasti helpompi ja riskittömämpi operaatio. Sen lisäksi eiköhän se ole välillä miestenkin vuoro siitä ehkäisystä huolehtia...

        En ole innokas solmimaan piuhoja, nyt on ainakin tutkittu, että kierukka siellä missä kuuluukin ja olen siihen muuten niin tyytyväinen, etten aio poistattaa, jos mun oireet jotain muuta.Menkkoja en kaipaa pätkän vertaa, olo ihanaa ilman niitä!!!


      • Ihmettelen minäkin
        Heli kirjoitti:

        Mulla on ollut hormonikierukka 2 vuotta, ja nyt vasta olen alaknut miettiä yhteyttä siihen ja jatkuvasti paheneviin alaselkä ja alavatsasärkyihin, jotka on tosiaan alakneet kierukan laiton jälkeen. Voiko näillä olla yhteys, onko kellään ollut moisia oireita. Muuten olen ollut tyytyväinen, paitsi ehkä vähän kiukkuinen..mutta menkat poissa, ihanaa ;)
        (Olen 42, 4 lapsen äiti, joten hyvin joutais johdot solmuun!!)

        Luin mielenkiinnolla käytyä keskustelua hormonikierukasta. Itse olen laitattamut sen vasta n. kolme kk sitten, gynekologi suositteli sitä lähinnä runs vuotojen ja alhaisen hemoglobiinin vuoksi. Myös mulla alkoi alaselkä ja -vatsa oireilla samoihin aikoihin kuin kierukka laitettiin. Ruokahalut on kasvanu kummasti, tuntuu että pitää koko ajan napostella... siis neljä kiloa tullu kolmessa kuukaudessa! En tiedä mikä mistäkin johtuu, mutta ei tää kivaakaan oo.. Onko vielä muilla vastaavia kokemuksia?


      • Ihmettelen...
        Heli kirjoitti:

        Mulla on ollut hormonikierukka 2 vuotta, ja nyt vasta olen alaknut miettiä yhteyttä siihen ja jatkuvasti paheneviin alaselkä ja alavatsasärkyihin, jotka on tosiaan alakneet kierukan laiton jälkeen. Voiko näillä olla yhteys, onko kellään ollut moisia oireita. Muuten olen ollut tyytyväinen, paitsi ehkä vähän kiukkuinen..mutta menkat poissa, ihanaa ;)
        (Olen 42, 4 lapsen äiti, joten hyvin joutais johdot solmuun!!)

        että tiputtelua on nyt sitten koko ajan, ja nyt viimeksi ainakin pms-oireet tosi hurjina, pää ei ikuna oo ollu niin kipeä ennen kuukautisia, vaikka itse vuoto kyllä oli heikompi kuin ennen, niinku pitikin olla. Kuinkas se härvelin poisto, otetaanko se miel. kuukautisten aikaan pois vai koska?


      • saan uuden!
        Ihmettelen minäkin kirjoitti:

        Luin mielenkiinnolla käytyä keskustelua hormonikierukasta. Itse olen laitattamut sen vasta n. kolme kk sitten, gynekologi suositteli sitä lähinnä runs vuotojen ja alhaisen hemoglobiinin vuoksi. Myös mulla alkoi alaselkä ja -vatsa oireilla samoihin aikoihin kuin kierukka laitettiin. Ruokahalut on kasvanu kummasti, tuntuu että pitää koko ajan napostella... siis neljä kiloa tullu kolmessa kuukaudessa! En tiedä mikä mistäkin johtuu, mutta ei tää kivaakaan oo.. Onko vielä muilla vastaavia kokemuksia?

        Mulle em vempele on sopinut mitä parhaiten! Iho vaan parani, halut säilyi jne ja vuodot väheni. Että plussaa vaan koko asia.


      • hormonikierukan laiton jälkeen

        Minulle laitettiin hormonikierukka 1/2 vuotta lapseni syntymän jälkeen v. 05. Unettomuus ongelmat alkoivat ja pahenivat niin, että en jaksanut käydä töissä (lapsi myös sairasteli silloin paljon ja töissäkin oli raskaita juttuja). Mietin vaan, että olikos tää nyt sitten se osasyy siihen. Muutoin on ollut tosi kivaa, kun kuukautiset ovat jääneet kokonaan pois. Tosin nyt jaksan jo paljon paremmin ja harkitsen, josko jatkaisin seuraavat 5 vuotta samaa ehkäisymenetelmää...


      • Alati kyllästynyt
        hormonikierukan laiton jälkeen kirjoitti:

        Minulle laitettiin hormonikierukka 1/2 vuotta lapseni syntymän jälkeen v. 05. Unettomuus ongelmat alkoivat ja pahenivat niin, että en jaksanut käydä töissä (lapsi myös sairasteli silloin paljon ja töissäkin oli raskaita juttuja). Mietin vaan, että olikos tää nyt sitten se osasyy siihen. Muutoin on ollut tosi kivaa, kun kuukautiset ovat jääneet kokonaan pois. Tosin nyt jaksan jo paljon paremmin ja harkitsen, josko jatkaisin seuraavat 5 vuotta samaa ehkäisymenetelmää...

        Olen nyt 47 v. ja minulle laitettiin hormonikierukka eka kerran elokuussa 2004 ja poistatin sen elokuussa 2005,kun minulla oli hirmuiset kivut rinnoissa, rinnat olivat niin arat, etten voinut pariin viikkoon nukkua kuin kyljellään. Muutenkin olin hermostunut ja väsynyt koko ajan. Poiston yhteydessä lääkäri asensi samantien kuparisen oikeastaan neuvottelematta mun kanssa asiasta. Aloin vuotaa kuin seula ja lopulta poistatin senkin maaliskuussa 2006. Minulla alkoi olla jonkinmoisia PMS-oireita ja otin hormonikierukan takaisin 2006 kesäkuussa.
        No niin, aluksi tuntui menevän ok. Vuotokin tyrehtyi ja meni parikin kuukautta, kun ei tullut mitään. Sitten alkoi alaselkä renkata, jossain vaiheessa en päässyt kunnolla edes sängystä ylös, selkäkipua oli aina silloin tällöin. Olin ihmetellyt jo jonkin aikaa miksi ihoni kukkii koko ajan ja kuivuu. Iho on kauttaaltaan kuiva koko kropassa kesän ja talven. Käsiä saa rasvata alvariinsa eikä mikään auta. Sitten toi turvotus, jota on vähän väliä, vatsa on kuin jalkapallo ja sitä saattaa kestää montakin kuukautta. Välilä huomaan, kun nesteet poistuvat, että nyt taitaa alkaa ns. kuukautiset. Silloin olo on hyvä. Oudot ja jyskyttävät päänsärytkin ovat ilmaantuneet. Yksi ongelma on myös tämä jatkuva alavireisyys ja flegmaattisuus. Olen normaalisti hyvin energinen ja itsestäni ja kunnostani huolehtiva nainen. Mutta nyt, minua ei kiinnosta mikään, kaikki on ihan samantekevää ja olo vain pahenee, kun en saa itsestäni mitään irti. Tämän kylkiäisenä on tullut jonkinmoinen ärsyyntyneisyys ja kynnys sanoa ja ilmaista mielipiteitä on madaltunut eli sanon melko kärkkäästikin asioista (mikä ei aina ole hyvä asia). Lisäksi haluttomuutta on, mikä saattaa johtua samantekevää olosta. Kaikista pahinta on mielialavaihtelut, joita en aluksi osannut yhdistää tähän kierukkaan. Toki perhepiirissä on monenlaisia asioita tapahtunut kuten aina, mutta nyt olen aina aivan maassa. Asiat ovat hyvin, mutta minua vain itkettää kaikki. Ei tarvitse kuin katsoa jotakin herkkää kuvaa, niin alkaa porata. Välillä olen todella alamaissa ja väsynyt sekä kyllästynyt ikään kuin kokonaisvaltaisesti masentunut. Minulla on huomiselle aika gynelle ja olen sata varma, että kierukka lähtee. Kärsin mieluummin vaikka vajaan viikon PMS-oireista, kuin kaikesta tästä em.


      • Hyödyttääkö tämä
        Heli kirjoitti:

        Mulla on ollut hormonikierukka 2 vuotta, ja nyt vasta olen alaknut miettiä yhteyttä siihen ja jatkuvasti paheneviin alaselkä ja alavatsasärkyihin, jotka on tosiaan alakneet kierukan laiton jälkeen. Voiko näillä olla yhteys, onko kellään ollut moisia oireita. Muuten olen ollut tyytyväinen, paitsi ehkä vähän kiukkuinen..mutta menkat poissa, ihanaa ;)
        (Olen 42, 4 lapsen äiti, joten hyvin joutais johdot solmuun!!)

        Hormonikierukan laiton jälkeen noin viikon päästä alkoivat alaselkä- ja lonkkakivut oikealla puolella. Myös jalat ovat kipeät. Tiputtelua enemmän ja vähemmän on nyt jatkunut noin kuukauden verran laitosta. Kauanko tätä kokeilisi? Onko kukaan luopunut kierukasta ja mennyt kohdunpoistoon?


      • Turpeaaoloa
        Alati kyllästynyt kirjoitti:

        Olen nyt 47 v. ja minulle laitettiin hormonikierukka eka kerran elokuussa 2004 ja poistatin sen elokuussa 2005,kun minulla oli hirmuiset kivut rinnoissa, rinnat olivat niin arat, etten voinut pariin viikkoon nukkua kuin kyljellään. Muutenkin olin hermostunut ja väsynyt koko ajan. Poiston yhteydessä lääkäri asensi samantien kuparisen oikeastaan neuvottelematta mun kanssa asiasta. Aloin vuotaa kuin seula ja lopulta poistatin senkin maaliskuussa 2006. Minulla alkoi olla jonkinmoisia PMS-oireita ja otin hormonikierukan takaisin 2006 kesäkuussa.
        No niin, aluksi tuntui menevän ok. Vuotokin tyrehtyi ja meni parikin kuukautta, kun ei tullut mitään. Sitten alkoi alaselkä renkata, jossain vaiheessa en päässyt kunnolla edes sängystä ylös, selkäkipua oli aina silloin tällöin. Olin ihmetellyt jo jonkin aikaa miksi ihoni kukkii koko ajan ja kuivuu. Iho on kauttaaltaan kuiva koko kropassa kesän ja talven. Käsiä saa rasvata alvariinsa eikä mikään auta. Sitten toi turvotus, jota on vähän väliä, vatsa on kuin jalkapallo ja sitä saattaa kestää montakin kuukautta. Välilä huomaan, kun nesteet poistuvat, että nyt taitaa alkaa ns. kuukautiset. Silloin olo on hyvä. Oudot ja jyskyttävät päänsärytkin ovat ilmaantuneet. Yksi ongelma on myös tämä jatkuva alavireisyys ja flegmaattisuus. Olen normaalisti hyvin energinen ja itsestäni ja kunnostani huolehtiva nainen. Mutta nyt, minua ei kiinnosta mikään, kaikki on ihan samantekevää ja olo vain pahenee, kun en saa itsestäni mitään irti. Tämän kylkiäisenä on tullut jonkinmoinen ärsyyntyneisyys ja kynnys sanoa ja ilmaista mielipiteitä on madaltunut eli sanon melko kärkkäästikin asioista (mikä ei aina ole hyvä asia). Lisäksi haluttomuutta on, mikä saattaa johtua samantekevää olosta. Kaikista pahinta on mielialavaihtelut, joita en aluksi osannut yhdistää tähän kierukkaan. Toki perhepiirissä on monenlaisia asioita tapahtunut kuten aina, mutta nyt olen aina aivan maassa. Asiat ovat hyvin, mutta minua vain itkettää kaikki. Ei tarvitse kuin katsoa jotakin herkkää kuvaa, niin alkaa porata. Välillä olen todella alamaissa ja väsynyt sekä kyllästynyt ikään kuin kokonaisvaltaisesti masentunut. Minulla on huomiselle aika gynelle ja olen sata varma, että kierukka lähtee. Kärsin mieluummin vaikka vajaan viikon PMS-oireista, kuin kaikesta tästä em.

        Toivottavasti olet vielä kuulolla. Sinullahan on harvinaisen selvät vaihdevuosioireet. Ja niistä pahimmasta päästä. Tuollaista nesteen kertymistä ja poistumista minullakin on ollut viimeiset vuodet. Kamalaa on se, että entiset turvotukset eivät ehdi lähteä kun uusi jo tulee tilalle. Nuo leuan alus heltat naisilla ovat juuri tämän ilmiön seurausta. Turvotus venyttää ihoa liikaa.


      • tönkkönä
        Hyödyttääkö tämä kirjoitti:

        Hormonikierukan laiton jälkeen noin viikon päästä alkoivat alaselkä- ja lonkkakivut oikealla puolella. Myös jalat ovat kipeät. Tiputtelua enemmän ja vähemmän on nyt jatkunut noin kuukauden verran laitosta. Kauanko tätä kokeilisi? Onko kukaan luopunut kierukasta ja mennyt kohdunpoistoon?

        Hormonikierukkaa pidin 1,5v pikkuhiljaa tuli alaselkäkivut jotka vain paheni koko ajan, myös jallat särkee ja on ihan "tönköt" yölllä ei saa nukuttua ja olen hiestä märkä.Olo on huonon jokapaikka kipee. Nyt 2 päivää ilman kierrukkaa; ainakinselkäkivut on helpottanut. En suosittele vierasta esinettä elimistöön kenellekkään.


      • Maritta

        Minulla on Mirena-kierukka ollut 1½ vuotta ja ainakin runsaat kk-vuodot pienenivät ja hbl arvot nousivat. Eli kierukka täyttti tehtävänsä. Ihmettelin kyllä omaa painon nousua. Vaikka käyn ahkerasti kuntosalilla ja kiinnitän huomiota siihen mitä syön, niin paino vain nousee!!! Kun soitin ehkäisy-neuvolaan, että haluan poistattaa Mirenan painonnousun vuoksi, minulle sanottiin ettei Mirena aiheuta painonnousua, vaan saattaa lisätä ruokahalua. Kun luin Miernan tuoteselostetta, niin siinä mainitaan mm.painonnousu. Nyt toivottavasti Mirenan aiheuttamat lähes 20kg sitten lähtevät


      • Pullomassu

        Painoa tulee.. Eikä millään mee.. Hyvä, jos joku toinenkin epäilee kierukkaa..


      • päve
        saan uuden! kirjoitti:

        Mulle em vempele on sopinut mitä parhaiten! Iho vaan parani, halut säilyi jne ja vuodot väheni. Että plussaa vaan koko asia.

        Mulla kans on "vempele" ollut hyvä jo kolmas menossa, mut on varmaan niin yksilöllinen juttu, mulla on toi vehje aikoinaan laitettu hoitona runsaisiin menkkoihin ei ole ollut sen kummempia vaivoja ainut oikeastaan on et noita nesterakkuloita josku tullut mut ne puhkee ja häviää itekseen.


      • hormoonikierukka 25 vuot
        päve kirjoitti:

        Mulla kans on "vempele" ollut hyvä jo kolmas menossa, mut on varmaan niin yksilöllinen juttu, mulla on toi vehje aikoinaan laitettu hoitona runsaisiin menkkoihin ei ole ollut sen kummempia vaivoja ainut oikeastaan on et noita nesterakkuloita josku tullut mut ne puhkee ja häviää itekseen.

        Mulla on 5 hormonikierrukka.Mitään oireita ei ole ikinä ollut,sopinut minulle erittäin hyvin.Nyt aion gynegolikin kanssa keskustella laitanko vielä uuden kierukan,olen 52 vuotias ja minkäänlaisia vaihdevuosi vaivoja minulla ei ole ollut tiedän että hormonikierukka voi olla syy siihen etten ole saanut mitään vaihdevuosi oireita.


      • Missäsiis
        päve kirjoitti:

        Mulla kans on "vempele" ollut hyvä jo kolmas menossa, mut on varmaan niin yksilöllinen juttu, mulla on toi vehje aikoinaan laitettu hoitona runsaisiin menkkoihin ei ole ollut sen kummempia vaivoja ainut oikeastaan on et noita nesterakkuloita josku tullut mut ne puhkee ja häviää itekseen.

        Mitä nesterakkuloita?


      • Iitamurmwl
        taisin tajuta kirjoitti:

        mistä nää minun oireet voisi johtua,kauhea kutina ja limakalvojen kuivuus ja rikkonaisuus johtuu? tästä "loukusta".Lekuri määräsi Vagifemiä, muttei auta oireisiin...
        Pitäis ottattaa varmaan koko härveli pois...
        toisaalta taas menkat on jääny pois, jonka koen helpotuksena.
        Olen 41v. ja voisin kyllä pistättää piuhat poikki.
        Taidanpa soittaa lekurille...

        Jos Vagifem ei auata niin annos on kainliian pieni. Sitä pienennettiin miutama viosi sitten. Aiemmin se oli 2x25’g viikossa ja uusi vahvuus 10mg 2kertaa viikossa eli 50 mg:stä 20 mghen per viikko. Iso muutos, noin matala tehovja harva avvosrelu eivät ainakaan mulle tehonnet. Aiempi 25mg oli parempi. Libidoa tämä ei ole nostattanut missäävn vaiheessa miehen toiveista huolimatta,


      • Anonyymi
        Maritta kirjoitti:

        Minulla on Mirena-kierukka ollut 1½ vuotta ja ainakin runsaat kk-vuodot pienenivät ja hbl arvot nousivat. Eli kierukka täyttti tehtävänsä. Ihmettelin kyllä omaa painon nousua. Vaikka käyn ahkerasti kuntosalilla ja kiinnitän huomiota siihen mitä syön, niin paino vain nousee!!! Kun soitin ehkäisy-neuvolaan, että haluan poistattaa Mirenan painonnousun vuoksi, minulle sanottiin ettei Mirena aiheuta painonnousua, vaan saattaa lisätä ruokahalua. Kun luin Miernan tuoteselostetta, niin siinä mainitaan mm.painonnousu. Nyt toivottavasti Mirenan aiheuttamat lähes 20kg sitten lähtevät

        Kyllä! Helvetillistä kun treenaa 4-6 kertaa vkossa ja laskee kaloreita eikä mitään muuta kun turpoaa! Nyt lähtee Mirena ja menen vaikka kohdunpoistoon seuraavaksi mutta hermo leviää tähän ja lisäksi ainaiseen v...tukseen! Vuodot loppui se on ainoa hyvä puoli.


    • toiveikas :-)

      Kyllä hormoonikierukka voi aiheuttaa vv-oireita. Olen 36 v, kierukka ollut 2.5 vuotta. aluksi kaikki meni ihan mukavasti, mutta n. vuosi sitten alkoi tiputteluvuoto, pikkuhiljaa lähes jatkuva vuoto. Limakalvot olivat erittäin ohuet, mikä taas aiheutti vuotoa, mikä taas aiheutti tulehduskierteen. Solumuutoskia papassa. Mieliala on ollut viimeisen vuoden apeahko, surettaa ihan ilman syytä. Miehelle olen ollut ihan kamala, kytännyt ja raivonnut ja mesonnut ilman syytä niin, että taitaa olla ihan säikkynä koko mies. Tänään menin sitten gynelle poistattamaan koko kapistuksen; viesti oli selvä, mulla oli vv-oireita, munasarjojen toiminta kokonaan loppunut ja limakalvot ihan paperia. gyne sanoi, ettei kokoiselleni naiselle (48 kg) jolla niukasti rasvakerrosta saisi laittaa h.kierúkkaa. Oireeni ovat kuin oppikirjasta. Lupasi hormoonitoiminnan palautuvan n. kolmessa päivässä. Toivon todellakin. Elämä ollut kammottavaa kierukan kanssa.

      • yhä toiveikas

        ...ja valoa näkyy jo! Tokihan vuodan yhä, mutta se mieliala!!! Olkaa tarkkana hyvinvointinne suhteen:-)


      • Ei hormoneille
        yhä toiveikas kirjoitti:

        ...ja valoa näkyy jo! Tokihan vuodan yhä, mutta se mieliala!!! Olkaa tarkkana hyvinvointinne suhteen:-)

        Hormonikierukka ollut n.2-v. Huomenna menen sterilisaatioon ja samalla kierukka poistetaan. En tiedä onko johtunut kierukasta vai muusta, mutta oireita haluttomuus, lihominen, ainainen väsymys, mieli matala,pinna kireällä, ihan kuin olisin rupsahtanut kertaheitolla (iho huonokuntoinen)...olen 39-v. Toivon, että oireet johtuu hormonikierukasta, jotta ne sitten helpottuisi operaation jälkeen:)


      • Sinisorsanen
        Ei hormoneille kirjoitti:

        Hormonikierukka ollut n.2-v. Huomenna menen sterilisaatioon ja samalla kierukka poistetaan. En tiedä onko johtunut kierukasta vai muusta, mutta oireita haluttomuus, lihominen, ainainen väsymys, mieli matala,pinna kireällä, ihan kuin olisin rupsahtanut kertaheitolla (iho huonokuntoinen)...olen 39-v. Toivon, että oireet johtuu hormonikierukasta, jotta ne sitten helpottuisi operaation jälkeen:)

        Lääkärit toitottaa kuinka hyvä se kierukka on ikäiselleni ihmiselle (42v), mutta en todellakaan taida uskaltaa sitä ottaa. Iho on ollut koko murrosiän ja varhaisen aikuisuudenkin aikana huono, joten en halua taas näppyjä ja muuta kurjaa. Eiköhän se ole jotenkin epänormaalia tungetuttaa tuollaisia vierasesineitä itseensä...


      • paha olotila
        Sinisorsanen kirjoitti:

        Lääkärit toitottaa kuinka hyvä se kierukka on ikäiselleni ihmiselle (42v), mutta en todellakaan taida uskaltaa sitä ottaa. Iho on ollut koko murrosiän ja varhaisen aikuisuudenkin aikana huono, joten en halua taas näppyjä ja muuta kurjaa. Eiköhän se ole jotenkin epänormaalia tungetuttaa tuollaisia vierasesineitä itseensä...

        myönnetään vaihtarioireeksi! Siis ylläolevat ovat vaihdevuosioireita. Kun taas on kysymys oikeista vaihdevuosioireista, niin eivätpäs enää olekaan, vaan naisten oireita aletaan mitätöidä. Elämän parhaat vuodet totta tosiaan.


    • satakieli70

      Nää asiat on pyöriny minunkin mielessä viime aikoina. Nää oireet voi siis johtua kierukasta, eikä vaan minusta :)
      Mulla on Mirena laitettu vajaa 1½v. sitten runsaiden kuukautisten hoitoon. Lapsia on yksi 5v. hoidoilla aikaan saatu ja ikää 38v.
      Alku meni totutellessa, vuoto väheni, mutta pysy säännöllisenä lähes vuoden. Sitten kierto lyheni 21vrk:n mittaseksi. Kun vuoto loppui alkoi hikoilu. Ihon epäpuhtautta (etenkin yläselässä ja olkapäissä), ärtyisyyttä, apeutta/masennusta, väsymystä, nivelkipuja on ollu jo ennen vuodon loppumistakin. Oon ajatellu sen liittyvän hormoonikiertoon, mutta nyt vasta ajatellu sen johtuvan kierukasta. Lisäksi sain alussa migreenityyppistä päänsärkyä ja aika ajoin selässä tuntui viiltävä kipu joka vei jalat alta niin että piti polvistua lattialle.
      Vuosikontrollissa gynelle mainitsin hikoilusta ja sanoi niiden olevan esivaihtareita, hoidoksi määräsi estrogeeniä. En muista oireista maininnu, kun en ajatellu niiden johtuvan kierukasta. Kokeilin ensin laastaria ja sen jälkeen geeliä, jonka koin mukavammaksi. Apua olen saanut hikoiluun, mutta mieliala on edelleen aika ajoin oudon apea ilman syytä. Apeus tulee ihan yllättävistä asioista.
      Kaipaisin neuvoja miten toimia, otatanko kierukan pois jotta iloisuus palaisi vai palaisiko se, mikä olisi vaihtoehtohoito runsaisiin kuukautisiin, vai tasaantuuko mieliala ajanmyötä? Ehkäisyn takia en kierukkaa tarvitse.

      • fanfaari

        kierukka neljä kk ja painoa lisää kymmenen kiloa :/


      • eerikkaa
        fanfaari kirjoitti:

        kierukka neljä kk ja painoa lisää kymmenen kiloa :/

        Oiskohan aika itsetutkiskeluun? Onko tääki nyt sitte kierukan vika?


      • 0=)
        fanfaari kirjoitti:

        kierukka neljä kk ja painoa lisää kymmenen kiloa :/

        Painava kierukka sulla=)


      • 51+risat
        0=) kirjoitti:

        Painava kierukka sulla=)

        Keuhkotkaa nyt siitä kierukan huonommuudesta ja piuhat solmuun.
        ...kele. Mulla tehtiin sterilisaatio 17 vuotta sitten, kun lapsia oli tarpeeksi ja SEN jälkeen alkoi ongelmat.
        pms oireet kamalat, kuukautiset runsaat, ja kierto 21 päivää tai vähemmän. Karvaa kasvaa kuin sirkuksen karvaisella naisella ja gynen mukaan hormonit on kohdallaan.
        Mirena laitettiin em. oireiden takia pari vuotta sitten ja sen jälkeen oli pari kuukautta paska olo, mutta kun kuukautiset jäi pois niin se oli aika hyvä juttu. Iho on aina ollut huono, paitsi ennen lasten tekoa, kun söin ehkäisypillereitä.
        Muuten on vain vähän vaihdevuosioireita, sen verran että tiedän kuumat aallot, mutta ei niistä ongelmaksi ole.


      • 51wee
        51+risat kirjoitti:

        Keuhkotkaa nyt siitä kierukan huonommuudesta ja piuhat solmuun.
        ...kele. Mulla tehtiin sterilisaatio 17 vuotta sitten, kun lapsia oli tarpeeksi ja SEN jälkeen alkoi ongelmat.
        pms oireet kamalat, kuukautiset runsaat, ja kierto 21 päivää tai vähemmän. Karvaa kasvaa kuin sirkuksen karvaisella naisella ja gynen mukaan hormonit on kohdallaan.
        Mirena laitettiin em. oireiden takia pari vuotta sitten ja sen jälkeen oli pari kuukautta paska olo, mutta kun kuukautiset jäi pois niin se oli aika hyvä juttu. Iho on aina ollut huono, paitsi ennen lasten tekoa, kun söin ehkäisypillereitä.
        Muuten on vain vähän vaihdevuosioireita, sen verran että tiedän kuumat aallot, mutta ei niistä ongelmaksi ole.

        Mulla ollut puoli vuotta nyt mirena ja hyvin pelaa. Laitettiin erittäin runsaitten vuotojen takia. Alussa oli tiputtelua, mutta sen kestin ihan hyvin. Paino on noussut muutamia kiloja.. mutta syynä varmaan kierukan hormonin mukana tuoma makean ja hyvän himo. Nyt oon laittanu ittelleni kuria syömiseen ja liikunut enemmän, käyn zumpaamassa ym.... niin paino alkanut pikkuhiljaa tippua takaisin päin. Todella hienoa, että vuodot ovat pienentyneet. Olin nimittäin ihan hupinassa, kun mikään 'tumppu' ei meinannut riittää ja ei oikeastaan voinut kuukautisten aikana lähteä kotoa mihinkään. Seksihalutkin on vaan parantuneet. Mitkään pillerit eivät mulle ole sopineet koskaan. Sterilisaatio tehty nuorempana. Pelotti kyllä aluksi laitattaa tuota mirenaa, kun kävi lukemassa kauhukertomuksia netistä. :/ Siksi ajattelin laittaa oman kokemukseni rohakaisemaan niitä jotka miettii.
        Ai niin.. aluksi yritti jotain rypälemäisiä näppysiä nousta naamaan, mutta pesin soodalla kasvojani ja se auttoi. Laitoin soodasta vielä sellaisia paksumpia pallukoita.. pikkasen vettä ja soodaa sekaisin.. yöksi niitten finnien päälle.


      • Ok!
        51wee kirjoitti:

        Mulla ollut puoli vuotta nyt mirena ja hyvin pelaa. Laitettiin erittäin runsaitten vuotojen takia. Alussa oli tiputtelua, mutta sen kestin ihan hyvin. Paino on noussut muutamia kiloja.. mutta syynä varmaan kierukan hormonin mukana tuoma makean ja hyvän himo. Nyt oon laittanu ittelleni kuria syömiseen ja liikunut enemmän, käyn zumpaamassa ym.... niin paino alkanut pikkuhiljaa tippua takaisin päin. Todella hienoa, että vuodot ovat pienentyneet. Olin nimittäin ihan hupinassa, kun mikään 'tumppu' ei meinannut riittää ja ei oikeastaan voinut kuukautisten aikana lähteä kotoa mihinkään. Seksihalutkin on vaan parantuneet. Mitkään pillerit eivät mulle ole sopineet koskaan. Sterilisaatio tehty nuorempana. Pelotti kyllä aluksi laitattaa tuota mirenaa, kun kävi lukemassa kauhukertomuksia netistä. :/ Siksi ajattelin laittaa oman kokemukseni rohakaisemaan niitä jotka miettii.
        Ai niin.. aluksi yritti jotain rypälemäisiä näppysiä nousta naamaan, mutta pesin soodalla kasvojani ja se auttoi. Laitoin soodasta vielä sellaisia paksumpia pallukoita.. pikkasen vettä ja soodaa sekaisin.. yöksi niitten finnien päälle.

        60 v. hormonikierukka (Mirena) laitettu n. 5 v. sitten. Sterilisaatio tehty aikaisemmin. Olin menossa runsaiden vuotojen ja myomien vuoksi kohdunpoistoleikkaukseen ja siinä yhteydessä minulle hoitava lääkäri ehdotti, että laitettaisiin kierukka. Vuodot ja tiputtelut loppuivat 2 - 3 kk:n kuluessa. Lisäksi vaihdevuosioireisiin ertogeenia geelinä, jota tulen jatkamaan osteopenian vuoksi.
        Olen menossa vuositarkastukseen ja minulla ehdotettin jo vuosi sitten, että laitetaan uusi kierukka. Mitään sivuvaikutuksia ei ole ollut, mutta nyt on alkanut mietityttään, tarvitsenko sitä?


      • ü

        Minulla on toinen Mirena menossa eli noin 6 vuoden käyttökokemusta takana. Kuudessa vuodessa painoni on noussut vain kilon. Ihan samanlaisena on ruokavalio pysynyt ja syön myös herkkuja. Meillähän normaalistinkin aineenvaihdunta hidastuu vuosien myötä eli kyllä se paino nousee varmasti ihan luonnollisestikin.

        Kahtena ekana vuonna tuli tavallista enemmän näppyjä kasvoille, lähinnä leukapieliin ja kaulalle, jotka kaiketi on ne hormonifinnipaikat, mutta sitten sekin tasottui. Mieliala on ollut tasaisempi kuin pillereillä ja mikä parasta, ei enää ylivuotovaaraa, mikä oli se alkuperäinen syy koko kierukalle.

        En osaa sanoa muutakuin, että minulla kierukka toimii kokonaisuutena. MUTTA kaikki mikä ei ole omaa luonnollista toimintaa ei koskaan ole varmasti täysin riskitöntä tai suositeltavaa. Valintoja, mikä on pieniempi tai suurempi hyvä/paha. Yksilöitä kaikki, mikä sopii toiselle, voi toisella olla ihan järkkyä?


      • ps

        siis todellakin.. voisiko tää jatkuva helekatin päänsärky johtua hormonikierukasta?! tosi kireä pinna ja tavarat lentää ja hermot kireellä koko ajan.. väsyttää, joka voi myös johtua 3 vuotiaan 2 kertaa yössä huuteluista....... ollut kierukka nyt 11 kk, ja huomenna lähtee pois...... odotan jo innolla, että elämä helpottuu, kun ei tarvi raivota koko aikaa ja säälittää 3 ja 5 vuotiaat pojat, kun ovat äitin raivareita joutuneet seuraamaan kuluneen vuoden aikana... en halua enää lasten näkevän näitä raivareita ja onhan se itellekkin raskasta, kun pimahtaa vähän väliä ilman syytä! no okei, on siinä pieni syy, mutta niin pieni että ihmettelin itsekkin miten tuosta saattoi rähjätä niin... ja mies tuumasi että otetaanko pois ja minä että otetaan... ärsyttää menkkojen tulo takaisin, mutta eikai se auta, parempi sekin kuin tämä olotila... onneksi on kuukuppi kaapissa, se helpottaa kummasti sietämään menkkoja, kun voi uida ja touhuta normaalaisti ilman niin tiheää rätin vaihtoa...


      • Mummu 49v
        Ok! kirjoitti:

        60 v. hormonikierukka (Mirena) laitettu n. 5 v. sitten. Sterilisaatio tehty aikaisemmin. Olin menossa runsaiden vuotojen ja myomien vuoksi kohdunpoistoleikkaukseen ja siinä yhteydessä minulle hoitava lääkäri ehdotti, että laitettaisiin kierukka. Vuodot ja tiputtelut loppuivat 2 - 3 kk:n kuluessa. Lisäksi vaihdevuosioireisiin ertogeenia geelinä, jota tulen jatkamaan osteopenian vuoksi.
        Olen menossa vuositarkastukseen ja minulla ehdotettin jo vuosi sitten, että laitetaan uusi kierukka. Mitään sivuvaikutuksia ei ole ollut, mutta nyt on alkanut mietityttään, tarvitsenko sitä?

        Sterilisaatio tehty yli 20 vuotta sitten. Yöhikoiluja ym. vv oireita jatkuvana jo 40-kymppisenä. Viisi vuotta sitten laitettiin hormoonikierukka runsaiden ja tosi kipeiden kuukautisten takia ja samalla hävisivät kaikki vv-oireet ! Painoakin putosi parhaimmillaan 8 kg (65kg->57kg). Nyt pitäisi käydä vaihdattamassa uusi. Olen ollut todella tyytyväinen. Halutkaan eivät ole mihinkään kadonneet, päinvastoin.


      • 35-v
        fanfaari kirjoitti:

        kierukka neljä kk ja painoa lisää kymmenen kiloa :/

        fanfaari niin erilaisia ollaa 4kk kierukka ja -5kg


      • vm1960
        35-v kirjoitti:

        fanfaari niin erilaisia ollaa 4kk kierukka ja -5kg

        Minullakaan ei yhtään lisää painoa Mirenan jälkeen,melkein päinvastoin.


      • Helpostusta hakeva
        51wee kirjoitti:

        Mulla ollut puoli vuotta nyt mirena ja hyvin pelaa. Laitettiin erittäin runsaitten vuotojen takia. Alussa oli tiputtelua, mutta sen kestin ihan hyvin. Paino on noussut muutamia kiloja.. mutta syynä varmaan kierukan hormonin mukana tuoma makean ja hyvän himo. Nyt oon laittanu ittelleni kuria syömiseen ja liikunut enemmän, käyn zumpaamassa ym.... niin paino alkanut pikkuhiljaa tippua takaisin päin. Todella hienoa, että vuodot ovat pienentyneet. Olin nimittäin ihan hupinassa, kun mikään 'tumppu' ei meinannut riittää ja ei oikeastaan voinut kuukautisten aikana lähteä kotoa mihinkään. Seksihalutkin on vaan parantuneet. Mitkään pillerit eivät mulle ole sopineet koskaan. Sterilisaatio tehty nuorempana. Pelotti kyllä aluksi laitattaa tuota mirenaa, kun kävi lukemassa kauhukertomuksia netistä. :/ Siksi ajattelin laittaa oman kokemukseni rohakaisemaan niitä jotka miettii.
        Ai niin.. aluksi yritti jotain rypälemäisiä näppysiä nousta naamaan, mutta pesin soodalla kasvojani ja se auttoi. Laitoin soodasta vielä sellaisia paksumpia pallukoita.. pikkasen vettä ja soodaa sekaisin.. yöksi niitten finnien päälle.

        Kiitos 51 wee sinulle rohkaisusta.
        Minulla taustana tämä:
        Mitkään e-pillerit eivät ole käyneet koskaan. Tavallinen kierukka ollut joskus, mutta poistettu runsaiden kuukautisvuotojen takia. Limakalvojen kuivumisen vuoksi olen käyttänyt TRISEKVENS-hormonikorvaushoitoa reilun 7 vuotta.
        Mutta PMS-oireet häiritseviä, todella pahoja.....
        Lääkäri kirjoitti mulle tuon mirena-hormonikierukan. Onko nyt sitten todellakin odotettavissa limakalvojen kuivumista???
        Olen erittäin herkkä tuntemaan ja kokemaan muutokset itsessäni ja siksi etsin juuri positiivista palautetta tästä hormonikierukasta.
        Follaakkelitaso on normaali, joten en ole vielä vaihdevuosissa......


    • Tattista Vaan

      Olen yli kolmekymppinen, kierukka ollut muutamia vuosia. Sain sen helvetillisen runsaiden kuukautisten hoitoon, ja erittäin hyvin on siihen sopinut. Oikeastaan alun tiputtelun jälkeen en ole kuukautisa nähnyt, tyyliin päivän verran olen kuukaudessa pikkuhousunsuojaa käyttänyt. :)

      Seksihalut tosin ovat aivan käsittämättömät. Olin ennen kierukkaa aika lailla haluton, samoin oikeastaan kaikkien käyttämieni pillerien aikana, mutta nyt olen jotakin aivan muuta. Mies ei ole kyllä valitellut. ;)

      Ainoa miinus, mitä voin Mirenasta sanoa on ajoittainen yöhikoilu. Ei mitään pientä kuumotusta, vaan oikein kunnon hikinorot pitkin selkää jne. Muutamana yönä kuukaudessa olen yöpaitaani myöten aivan läpimärkä. Olen kyllä aktiiviurheilija, joten uskon, että illan treeni lisää vielä tätä hikoilutaipumusta. Ja tietenkin, jos syön iltapalaksi jotakin muuta kuin hedelmiä.

      Aikoinaan pillerien aikana kärsin todella vv-oireista: kuivuutta, libidon laskua, yöhikoilu, vuotohäiriöitä jne. Bonuksena tietenkin joka kuukausi kunnon hiivatulehdus. Mirena ehkä hikoiluttaa mua, mutta muuten olen kyllä äärimmäisen tyytyväinen. Gyneni sanoi kierukkaa laitettaessaan, että jos alan kärsiä vv-oireilusta olisi olemassa jotakin emulsiota/rasvaa (ilm. sis. estrogeenia), jolla voidaan yrittää sitten rauhoittaa vv-oireita.

      Ota rohkeasti yhteyttä lääkäriisi, hän osaa varmasti auttaa sua!

      Tsemppiä!

      • 57 ja risat

        Minä en koskaan huolinut hormonikierukkaa, vaikka gyne sitä suositteli, koska vuodot olivat runsaanlaisia. Pelkäsin nim. mielialamuutoksia, iho-oireita ja ennen kaikkea lihomista. Tavallisen kierukan kanssa pärjäilin mainiosti. Nyt olen onnellisesti ja vähin oirein vaihdevuoteni ohittanut. Vanhan, viisaan neuvo onkin: miettikää tarkoin, kannattaako sotkea elimistön toimintaa hormoneilla.


    • tilhtul

      moi ! olen 35 ja 1.5 oli kierukka ja ihan samallaiset oireet kävin kynekologil ja sano et menopaussi meneilään eli estrogeenin puute ja oma lekuri sanoi ettei pitäis olla vielä näin nuorella siihen tulokseen tultiin oman lekurin kans että poistetaan kierukka koska hormoonit oli ihan sekaisin mulla oli vielä pahemmat oireet ihan hirveetä mut nyt kierukan poiston jälkeen oli niinkun olisi uudelleen syntynyt ei vielä kuiteenkaan hormoonit ihan tasan syksyllä menen lekurilla käymään ja sit katsomme mikä on homman nimi

      • kuukausihinta?

        Sain Mirenan toukokuun alussa, nyt se löytyi pesuhuoneen lattialta! En ollut huomannut ollenkaan sen poistuloa, olin kai pesun jälkeen kuivatessani vetänyt samalla niistä langoista, näin arvelen. Kalliiksi tuli se kierukka!


      • sikke
        kuukausihinta? kirjoitti:

        Sain Mirenan toukokuun alussa, nyt se löytyi pesuhuoneen lattialta! En ollut huomannut ollenkaan sen poistuloa, olin kai pesun jälkeen kuivatessani vetänyt samalla niistä langoista, näin arvelen. Kalliiksi tuli se kierukka!

        Haloo, ei ne langat roiku ulkopuolella...


      • Huuku
        sikke kirjoitti:

        Haloo, ei ne langat roiku ulkopuolella...

        No ei niin! Mikähän juttu toi nyt on..


    • Satakieli70 :)

      Ajattelin tulla kertoilemaan kuulumisia. Eli kirjottelin tuolla aiemmin kierukan sivuvaikutuksista ja nyt sitte kesällä tuli mitta täyteen. Gyne kehotti lisäämään estrogeeliannosta ja auttoihan se hien hajuun, mutta eipä juuri muuta. Menin toiselle gynelle ja otatin kierukan pois, siitä on nyt aikaa 3vk. Vuotoa ei vielä ole tullut ja olo on kaikin puolin parempi. Hikoillut olen helteistä johtuen, että se puoli selvinnee vasta viileimmillä keleillä. Pinnan kireys on helpottanut huomattavasti, eikä hormonit ole vielä läheskään tasaantuneet. Jännityksellä odotan sitä vuotoa, jos semmoista on tulossa, miten sitten pärjäilen kun ennen kierukkaa olivat hyvinkin runsaat nuo kuukautiset. No se selviää ajallaan, henkinen kantti on kuitenkin huomattavasti parempi eli plussan puolella ollaan :). Ja niille jotka poistoa pelkäävät, oli ainakin omalla kohdallani aivan kivuton.

      • Milskunpilskun

        Olen kohta 24-vuotias nainen. Halusin hormonikierukan koska en ikinä muistanut ottaa pillereitä, ja mielialat heittelivät. En ole synnyttänyt.
        Otin kierukan 10.12.2010 Laittaminen sujui hyvin, mutta pitää myöntää että sattui.
        Sen jälkeen n. 2 viikkoa oli kuutiskipuja muistuttavia ajoittaisia kipu puuskia.
        Eka vuoto kesti n. 3 viikkoa, mutta ei ollut mitenkään runsasta, lähinnä ärsyttävää.
        Seuraavat kuukautiset tulivat ajallaan, ja kestivät 8 vrk. Aika normi settiä minulle.
        Kolmansia saikin sitten jo odotella. En tarkkoja päiviä muista mutta n. kerran 3kk ne ilmaantuvat.
        Ovat olleet vähäisiä ja kivuttomia.
        Paino pysynyt samana, ja halut ennallaan. Ainut mitä mietin on naaman pienoinen kukinta. Minulla ei ikinä ole olut finnejä ja nyt niitä on n. 3kpl. aina naamassa. Tosin Työ ympäristö muuttui todella pölyiseksi ja suihkunkin jälkeen kun naaman pesee vanutyyny on harmaa. Nyt pesen naamaani huolellisemmin ja suunta on parempaan.
        Suosittelen.


      • uskis71
        Milskunpilskun kirjoitti:

        Olen kohta 24-vuotias nainen. Halusin hormonikierukan koska en ikinä muistanut ottaa pillereitä, ja mielialat heittelivät. En ole synnyttänyt.
        Otin kierukan 10.12.2010 Laittaminen sujui hyvin, mutta pitää myöntää että sattui.
        Sen jälkeen n. 2 viikkoa oli kuutiskipuja muistuttavia ajoittaisia kipu puuskia.
        Eka vuoto kesti n. 3 viikkoa, mutta ei ollut mitenkään runsasta, lähinnä ärsyttävää.
        Seuraavat kuukautiset tulivat ajallaan, ja kestivät 8 vrk. Aika normi settiä minulle.
        Kolmansia saikin sitten jo odotella. En tarkkoja päiviä muista mutta n. kerran 3kk ne ilmaantuvat.
        Ovat olleet vähäisiä ja kivuttomia.
        Paino pysynyt samana, ja halut ennallaan. Ainut mitä mietin on naaman pienoinen kukinta. Minulla ei ikinä ole olut finnejä ja nyt niitä on n. 3kpl. aina naamassa. Tosin Työ ympäristö muuttui todella pölyiseksi ja suihkunkin jälkeen kun naaman pesee vanutyyny on harmaa. Nyt pesen naamaani huolellisemmin ja suunta on parempaan.
        Suosittelen.

        mulle laitettiin hormonikierukka reilu vuosi sitten,koska kuukautiseni kestivät aina 3 viikkoa ja vuoto oli kuin Niagaran putous.olin kuin invalidi kuukautisten aikana.vuodot ovat nyt aivan olemattomat,mutta minullekin on nyt tullut yöhikoilua ja seksuaalista haluttomuutta.olen sairaalloisen lihava.eli 161 cm/114kg.halujen katoamisesta olen aivan onnessani,sillä erostani on jo yli 14 v ja poikani on jo aikuinen ja pois kotoa.


    • elämänlaatua

      Tyytyväinen!
      Menossa neljäs hormonikierukka ja ole tyytyväinen. Ensimmäisen laitatin 30 vuotiaana nuorimmaisen lapsen syntymän jälkeen ehkäsytarpeeseen.
      Kuukautisia ei sen koomin ole ollut eikä mitään muutakaan sivuoireita. Pitkässä suhteessa myös seksi toimii edelleen.
      Nyt 50-vuotiaana käytän vv-oireisiin estrogel-geeliä. Tällä yhdistelmähoidolla meinaan jatkaa niin kauan kuin tarvetta on.
      Mikä sopii yhdelle, ei aina sovi toiselle, mutta kuunnelkaa näitä hyviäkin kokemuksia!

    • Mirenamilla

      Minulle hormonikierukka oli todella oikea valinta. Se laitettiin vahvojen PMS-oireiden ja runsaan kk-vuodon vuoksi ollessani 27v. Kierukka ehti olla minulla 4 vuotta, joista ensimmäisen aikana tapahtui eniten negatiivisia muutoksia kaulan ja leuan ihossa, mielialassa ja painossa. Jotakuinkin puolen vuoden kuluttua kierukan laittamisesta kuukautisvuodot loppuivat täysin, iho alkoi palautua takaisin normaalitilaan, painoni laski ja mielialani muuttui hyvin positiiviseksi.

      Parasta kierukassa oli tasapainoinen mieliala, kivuttomuus, vuodottomuus, ei itkukohtauksia, ärsyyntymistä, pääkipua, kuumetta tms. kuten PMS-oireiden aikana. Ikävintä lienee aluksi ollut alkuajan painonnousu, joka tosin palautui takaisin entiseen pian. Loppuajasta kärsin myös satunnaisesti yöhikoilusta, joka lienee tavanomainen vv-oire. Positiiviset puolet olivat ehdottomasti niin vahvat, ettei tuo yöllinen kosteus niitä koskaan voittanut. Nyt odottelemme normaalikierron palautumista ja mahdollista raskautta :) PMS-oireet pelottavat kun on saanut olla onnellisesti ilman niitä jo niin kauan.

      Suosittelen erityisesti, niille joita vaivaa PMS!

      • Hppp

        Kiitos kommentistasi.


    • Avun saanut

      Olen saanut hormonikierukan myös PMS-oireisiin. Elämäni oli helvetillistä vuoristorataa ja PMS-oireet vaikuttivat enemmän mielenterveyteen kuin kroppaani.
      Hormonikierukka on auttanut todella, enkä ole lihonut , näppylöinyt enkä saanut mitään sellaisia oireita joista kehtaisi valittaa (kun muistan entisen helvetillisen elämäni).

      • Apua hakeva

        Kiitos TEILLE KAIKILLE, jotka olette tässä antaneet positiivista palautetta.
        Yksi asia tuli mieleen rutisijoille:
        Miksi laitatte syyn lääkärin niskoille, kun itse teette valinnan ja maksatte siitä hormonikierukasta tyyristä hintaa??
        Hei haloo!!!


      • xmaaritx
        Apua hakeva kirjoitti:

        Kiitos TEILLE KAIKILLE, jotka olette tässä antaneet positiivista palautetta.
        Yksi asia tuli mieleen rutisijoille:
        Miksi laitatte syyn lääkärin niskoille, kun itse teette valinnan ja maksatte siitä hormonikierukasta tyyristä hintaa??
        Hei haloo!!!

        kiitos myös sinulle! itse olen menossa ottamaan toista kierukkaani ensi kuussa. olen ollut todella tyytyväinen siis. mitään huonoja vaikutuksia ei minulle ole tullut. päinvastoin!! ennen olin täysin raivohullu kuukautisten aikaan, kierukan myötä kuukautiset (minulla runsaat ja kivuliaat) jäivät pois ja samalla "raivohulluudet". ihmetyttää kun oma terkkarini sanoi että 99% hänen asiakkaista on ollut tyytyväisiä kierukkaan. ja täällä on 99% tyytymättömiä?! tästä voisi vetää johtopäätöksen että nettipalstoille kirjoittaa vain kaikesta ruikuttajat.. painonnousuun vaikuttaa myös se mitä suuhun laittaa. ja kun ikää tulee, paino nousee. naisten on vain helppo syyttää siitä jotain muka "ulkopuolista" tekijää, pulla suupielessä. tietenkään kierukka ei sovi kaikille, mutta aika monelle kuitenkin sopii.


    • Minulle asennettiin h-kierukka 1.8. koska runsaat kuukautiset. Olin valmistautunut kohdunpoistoon, mutta lääkäri sanoi,että ensin pitää kokeilla halvempi vaihtoehto.
      Kotona luin tuoteselostetta, ja siinä sanottiin ettie kierukkaa saa asentaa jos on maksakasvaimia. Minulla ne todettiin keväällä ultrassa. Hyvänlaatuisia verisuonikasvaimia. Kun soitin perään lääkärille, hän nauroi, ettei niistä tarvi välittää. Kaikki kuulema ok.
      Onko kellään toisella kokemuksia maksakasvaimista ja kierukasta.

    • Luomu_

      Minulle lääkäri tyrkyttää hormonikierukkaa ja olen ollut kahden vaiheilla. Toisaalta en haluaisi mitään ulkopuolisia hormoneja omiani sekoittamaan, toissaalta vuotopäivät ovat aika pahoja runsauden vuoksi enkä voi tehdä juuri mitään, toisaalta en halua yhtäkään noista oireista joita ihmiset luettelevat saaneensa hormonikierukasta, toisaalta hki kaupunki antaisi kuulemma ensimmäisen hormonikierukan ilmaiseksi PAITSI kun tiedustelin tätä minulle sanottiinkin että ei et saa sitä ilmaiseksi koska minulla on joskus ollut kuparikierukka hehe.
      Kiitos mutta taidan sittenkin pysyä luomuna enkä lähteä leikkimään hormoneilla. Aikoinaan minulle ei e-pillereistäkään mitkään sopineet, tuli noita saman tyyppisiä oireita mistä täällä on ollut puhe.

      • kierukka mullakin46v

        Ehkäisytarkoitukseen tulevan hormonikierukan osalta voikin olla niin että vain ensimmäinen kierukka on ilmainen mutta jos lääkäri on määrännyt hormonikierukan laitettavaksi runsaiden kuukautisten hoitoon, on se ilmainen.
        Hormonikierukka vapauttaa hormonia vain paikallisesti ja siitä syystä hormonimäärät ovat hyvin pieniä verenkierrossa, ei voi verratakaan E-pillereihin siinä suhteessa. Ehdottomasti kannattaisi edes kokeilla yhden kierukan verran. Vaihdevuosissa vuodot usein pahenevat entisestään ja siihen kun vielä tulee lisäriesaksi lyhyet kierrot, elämä on yhtä vuotamista jos ei tee mitään asian korjaamiseksi.


    • Vv-oireet helpottuu

      Minulla on ollut hormonikierukka jo lähemmäs 10 vuotta, ja luin huvittuneena em. lukuisia oireita jotka laitetaan kierukan piikkiin. Minulla ei ole ollut mitään oireita kierukasta, vaikka hikoilua onkin. Se taas johtuu joko käyttämistäni mielialalääkkeistä tai sitten vaihdevuosista (olen 50 v.). Olin erittäin ärtynyt ja nostin masennuslääkitystä aina vaan, kunnes tajusin, että ehkä siihen auttaisikin hormonikorvaushoito, jonka aloitin viikko sitten, ja jo nyt olen paljon iloisempi ja vapautuneempi joten uskon, että se on hormonien ansiota.

      Jos ei ole ylipainoa ja on terveelliset elämäntavat, uskon että korvaushoito on järkevä vaihtoehto ja parantaa todella elämänlaatua.

    • Pirjo-Liisa 51 v.

      Aivan samaa mieltä edellisen kanssa.
      Hormonikierukka on vain paikallishoitoa, vaikea uskoa että siitä saisi oireita koko kroppaan. Vajaa 50-vuotiaan oireet ovat hyvinkin iän mukana tuomaa vaihdevuosioiretta jota olisi ilman hormonikierukkaakin.

      Minulla on ollu hormonikierukka 20 vuotta, toki vaihdettu useaan kertaan vuosien varrella. Olen ollut todella tyytyväinen kaikkina vuosina. Ei ole vaikuttanut seksihaluihin, ihoon tai mihinkään muuhunkaan. Vain kuukautiset ovat pysyneet poissa, sehän ei ole vahinko. En ole edes sterilaatiota harkinnut - en ole halunut menkkoja takaisin.

      Unettomia öitä on ollut jo useita vuosia. Varsinaiset vaihdevuodet alkoivat 50-vuotiaana kuumilla aalloilla, limakalvojen kuivumisena ja mielialojen heittelyinä, lähinnä ärtyisyyttä, sanoisinko suoranaista räjähdysherkkyyttä. Tässä kohtaa hain korvaushoidon ja nyt elämä hymyilee. Yöunet ovat parantuneet ja kärsivällisyys kasvanut. Limakalvovaivat ovat hallinnassa joten seksikin toimii ja on nautittavaa.

      Hormonikierukasta en halua edelleenkään luopua. Tämähän on keltarauhashormonin täsmälääkitystä. Estrogenin kanssa on saatava myös keltarauhashormoni kun kohtu on tallella ja hormonikierukasta annostelu on mahdollisimman pieni. Näin myös rintasyövän riski vähäinen.

      Älkää hyvät siskot vetäkö liian nopeita johtopäätöksiä. Kyllä oireita tulee meille keski-ikäisille ihan "luomustikkin".
      Kannattaa käydä ehkä kahdellakin gynekologilla kuuntelemassa erikoislääkärin mielipidettä.

      • aikuinen nainen

        Minäkin 50 vee nainen ja hormoonikierukka ollut vuosia. Nyt alkanut mielialaoireita varmaankin luomusti vaihdevuosiin kuuluvia. Hiotusta on myös muttei mitenkään häiritsevästi. Hermostuttaa, itkettää, kärsivällisyys kadoksissa, avomiehen käytös arsyttää, epäilyä, kyttäystä... Pari nk. normaalia päivää välissä ja taas alkaa mieliala heittää. Eroajatukset usein mielessä. Menkkavälit lyhentyneet pikkuhiljaa, jopa viikon mittaisiksi, mutta vuodot vain pientä tiputtelua.

        Seksi sujuu mahtavasti silloin kun sattuu hyvä päivä mielialan suhteen. Nyt olen menossa gynelle ja harkitsen korvaushoitoa tai mielialalääkettä. Kumpaa kannttais teidän mielestä siskot? Kai se gynekologikin tietää.


    • Tietoa kaipaava 40+

      Kierukkani asennuksesta on vasta parisen kuukautta. Sen jälkeen ihoni on tullut huomattavasti rasvaisemmaksi, makean himo kasvanut ja painoakin on tullut 1-2 kg lisää. Suurin ihmetyksen aiheeni on kuitenkin se, että minulla on nykyään tosi huono olo jos ruokavälit jostain syystä pitenevät tai esim. tunnin liikunnan jälkeen. Voiko tämä mahdollisesti johtua Mirenasta? (Aikoinaan ollessani raskaana minulla oli samanlaisia tuntemuksia ja raskaana en nyt kuitenkaan ole). Onko muilla ollut vastaavia kokemuksia? Mitä muita vähän "epätavallisempia" sivuvaikutuksia olette huomanneet, mitä ei heti ehkä osaisi yhdistää kierukkaan? Harmi kun lääkärit eivät aina kerro tarpeeksi sivuvaikutuksista eikä itse osaa asiasta kokenemattomana etukäteen kysyä!

      • Eivät kerro

        Omakohtaisesta kokemuksestani voin todistaa oikeaksi, että Porin gyne Lund ei todellakaan kertonut, kun haluamattani lykkäsi hormonikierukan. Hän oli ilman lupaani yhteydessä äitiini, vaikka olin tuolloin -05 jo täysi-ikäinen. Halusin mainita, miten huonosti hän osaa potilasoikeuksien yksityisyydensuojan. Satakuntalaiset, välttäkää Lundin vastaanottoja!


    • violet70

      Moikka, kirjottelin tuolla aiemmin satakieli70 nimimerkillä ja ajattelin kirjoitella nyt taas asian tiimoilta. Mulla siis ollu hormonikierukka aiemmin 2½v. ja poistatin sen vastaavanlaisten oireiden takia kuten monet yllä mainitsivat. Oireet helpotti poiston jälkeen, mutta hormonitoiminnan palauduttua myös oireet palasivat ja tietty ne runsaat vuodot :(
      Nyt oon kokeillu Qlaira merkkisiä pillereitä ja lisänä estrogeeniä 3kk ajan ja saanu jonkinlaista helpotusta oireisiin, mutta tuntuu että aj. on niin kovaa ahdistusta että jotain tarttis tehdä. Kuukautiset on jääneet pois mutta kaikki niitä edeltävät ja niiden aikaiset vaivat on tallella.
      Olenkn miettiny että ottaisko kierukan uudelleen ja kokeilisi titrailla estrogeenin kanssa oireet hallintaan. Se vaan on niin kallis kokeilu.
      Näitä juttuja lueskellessa on tullu mieleen että kierukan keltarauhanen kai vähän sekottaa elimistön omaa hormonitoimintaa ja sinne jää estrogeenivaje, mikä saa aikaan oireet. Eli kierukka tavallaan aiheuttaa vaivat välillisesti. Olisko kellään antaa neuvoja mun tilanteeseen??

    • jepjep

      moi. huomen lähtee tältä hormonikierukka pois. 2,5 vuoden aikana tuli lihottua n.20kg ilman mitään mässäilyä. työni on suht raskasta ja käyn uimassa 2-3krt vk. joten ei pitäisi lihoa vaikka jonkun karkinkin silloin tällöin suuhunsa laittaa. ihoni tosiaan on kuiva mutta näppyläinen. Orgasmista ei tietoakaan saati siitä että haluttaisi. joo ja välivuotojakin on koko ajan. aina rättiä pidettävä jos vaikka sattuiskin vuotamaan. mulle ei ainakaan sovi.

    • mirena

      Mulla ollu n.10.v hormonikierukka.Kesällä vaihdettiin jälleen uuteen.Oon kärsiny unettomuudesta ton kymmenen vuotta ja olen AINA väsynyt.Kokeilin Estrogeeliä muttei auttanut ainakaan univaikeuksiin ollenkaan.Mitään elimellistä vikaakaan ei ole löydetty eikä unirekisteröinnissä löytynyt syytä yöllisiin heräilyihini.Voiskohan syy olla kierukassa.Onko kellään Mirenan käyttäjällä samoja oireita?Aion kyllä kysästä lääkäriltäkin asiaa jossain vaiheessa.Ois se vaan ihanaa nukkua joskus kunnolla ja piristyä:)

      • tytsy6

        Sama täällä vasta ny olen tajunnut että unettomuus alkoi silloin kun ensimmäinen hormonikierukka laitettiin. Nyt harkitsen sen poistoa


    • ,,,,,,

      Luin kaikki viestit ja täytyy myöntää että joudun miettimään laitanko Mirenan vai en.. resepti on ja lääkäri sanoi sen laittavan heti kun oikea hetki tulee...Mutta, tällä hetkellä kärsin runsaista kk, kestää noin 4 pv hyytymäinen vuoto. PMS-oireet inhottavat (olen 42 v. ), kierto lyhentynyt , lääkäri suositteli etupäässä vain ja ainoastaan hormonikierukkaa, mutta mitään ihoasioita ym. ei kyllä mulle kerrottu, eikä paljon muutakaan. Ainoastaan kehuttiin Mirenaa, kuinka suurin osa naisista on siihen tyytyväisiä. Nyt vaan täytyy punnita pärjäänkö näin ja näillä oireilla eteenpäin kohti vaihdevuosia :) vai kokeilenko kierukkaa.
      Mulla nuorena ollut akne ja nyt iho kaunis ja sileä , täytyy myöntää että ajatuskin uudesta aknesta kauhistuttaa. Itseasiassa olo voi tulla vielä kurjemmaksi kierukan kanssa. Täytyy miettiä...
      Miksi lääkäri ei edes tarjonnut esim Cyclocapron hoitoa runsaisiin kuukautisiin, helppoa ja vaivatonta. Taidan mennä pyytämään terkkarista tuon reseptin.

    • tyttönen

      Olen 24 v ja kierukka oli vähän reilu vuoden käytössä. Viikon päästä poisto aika koska vauvan teko aikeet :) Mutta ihan tyytyväinen oon ollu. Iho oireita on saattanut olla mutta ei semmosia ettei pärjäis. Seksi halut mun mielestä saatto jopa kasvaa kierukan laiton jälkeen. Menkat tulee välillä mutta ei kestä ku 3-4 päivää ja aika niukat ovat. Vasta oli 3 kk niin ettei tullu menkkoja ollenkaan. Tyytyväinen oon ollut jos ei vaan enään mitään oireita ilmesty :)

    • Hormones

      Hormonikierukka ollut jo yli 10 vuotta ja olen ollut tyytyväinen. Ei mitään sivuvaikutuksia. Erittäin suuren plussana se, että h-kierukka on hillinnyt hillittömiä vuotojani. Ei se niitä ole poistanut, mutta niukentanut kuitenkin. Enää ei tarvitse istua paria päivää vessassa tai varautua vauvanvaippoihin (noin kärjistetysti sanottuna). Jos ei mitään jatkossakaan ilmene, aion pitää h-kierukkaa niin kauan kuin vuodot kestävät. Noin iän puolesta katsottuna saattaapi olla viimeinen h-kierukka menossa. =)

    • menkaton

      5. h-kierukka jo menossa, ei mitään ongelmia ja vuodot kaukainen nuoruuden muisto.

    • sekaisin elämästä

      Minulle laitettiin hormoonikierukka neljävuotta sitten endometrioosi kipujen ja muuten kivuliaiden ja runsaiden vuotojen vuoksi. Endokivut loppuivat pikkuhiljaa kunnes vuosisitten kipuja tuli ja kävin gynellä ja oikeanpuoleiseen munasarjaan oli kasvanut 6cm endometrioosi. se leikattiin ja samalla vasempaanmunasarjaan tuli klipsi.Nyt tuntuu että vaidevuosi oireet ovat alkaneet rinnat ovat kipeät, mielivaihtelee,kaikki ärsyttää, päätä särkee, yleistä haluttomuutta .Lääkäri halus tehdä raskaustestin mutta en ollut raskaana. että mikä vialla auttakaa

    • Epätoivoinen

      Onko jonkulla kokemuksia siitä että hormonikierukka (tai ylipäätään hormoniehkäisy) olisi syynä hiivatulehduskierteeseen.

      Mulla parikymppisenä oli kokeilussa e-pillerit, mutta hiivatulehdukset alkoivat siitä ja loppuivat vasta kun lopetin pillerit. Sen jälkeen oli vähän tulehduksia, raskaana ollessa jonkun verran. Tai siitä arvasin olevanikin raskaana kun ensin tuli hiivatulehdus ;). Raskaustesti vahvisti asian.

      Mutta nyt mulla on runsas vuosi sitten laitettu hormonikierukka, koska lapset on tehty ja kuukautisetkin oli aika runsaat. Vähän jännitti että miten tuon hiivan kanssa käy. Puoli vuotta meni vielä ihan hyvin ja menkat oli oikeastaan silloin vielä ihan normaalit. Sitten alkoi pikkuhiljaa menkat niukentua ja ovat nyt tosi pienet ja lyhyet. Mutta: puoli vuotta kierukan laittamisesta tuli eka hiivatulehdus, ja nyt en enää edes tiedä kuinka monta on ollut. Yleensä alkaa aina ovulaation aikana (tunnen ovulaation aina toispuoleisena kipuna alavatsalla, olen aina tuntenut) tai pari päivää sen jälkeen. Sitten olen sen hoitanut Diflucanilla. Ja sitten menkkojen aikana tulee taas uusi hiivatulehdus - oireilee enempi silloin haavaumina ulkosynnyttimissä.

      Syksyllä kävin lääkärissä - tai itse asiassa kahdellakin - terkkarissa ja yksityisellä gynellä. Terveyskeskuksessa tehtiin hiivatesti, jonka tuloksen sain vasta gynellä käymisen jälkeen. Gyne määräsi herpestestiin (joka oli sairaan kallis!), koska oli sitä mieltä että se on se. No ei (onneksi) ollut, vaan oli se hiivatulehdus. Ja papa-koekin tehty runsas puoli vuotta sitten.

      Onko kellään vastaavia kokemuksia? Pitäisikö vaan mennä poistattamaan kierukka, koska seksiäkään ei pysty näiden jatkuvien tulehdusten takia harrastamaan, eli ihan turha sen puolesta! Seksin jälkeen muuten kanssa alkaa aina tulehdus - tai sitten vain se osuu juuri näihin otollisiin aikoihin.

    • onnellinen5

      Hormonikierukka ollut reilut 2 vuotta. Laitettiin runsaiden ja liian pienellä välillä tulleiden kuukautisten vuoksi. Laitto ei tuntunut miltään. Pikkusen tuli vuotoa pari viikkoa laiton jälkeen, sen jälkeen ei ole kuukautisia ollut. Ei lihomista, ei mielialamuutoksia, ei iho-ongelmia. Täydellinen vaihtoehto minulle. Ikää kylläkin jo 50 vuotta eikä uutta kierukkaa enää laiteta. Vaihdevuosista en tiedä mitään, ei minkäänlaisia oireita.

    • edfy3rguihoj

      Minulle ensimmäinen kierukka laitettiin 49 vuotiaana. Jotkut oireet, joita olin pitänyt vaihdevuosiin liittyvinä (mm. punastelu, hikoilu), jäivät pois. Mielentilaan alun jälkeen ei vaikutusta, seksihalut ok. Hentoa karvoitusta olen havainnut kasvoissa, mutta vielä sille ei tarvitse tehdä mitään.

    • sisko661

      Olen 47-vuotias. Myoomia ja vuoto oli runsasta, kunnes´laitettiin hormonikierukka 2011. Vuodot loppuivat, mutta paino on noussut pari kolme kiloa ja välillä hikoiluttaa oudosti. Pahinta on kuitenkin mielialan lasku. Kunpa tietäisin, johtuuko yleinen alakuloisuus kierukasta. Haluaisin taas olla elämässä kiinni ja iloitakin välillä. En ole kärsinyt masennuksesta enkä tajua mistä tämä sitten on tullut, ellei kierukasta.
      Pian on aika gynelle ja ehdotin hänelle jo puhelimessa, että kokeilisin vielä olla ilman. Hän lähes suuttui (!) ja totesi, että se on minun tilanteessa huono vaihtoehto. Alkoi ehdotella estrogeenia, siis vielä hormonia lisää.
      Auttakaa siskot, mitä tässä pitäisi tehdä! Miksi gyneillä tuntuu olevan vain yksi ratkaisu ikäisilleni naisille, ja se on hormonikierukka. Uskallanko pitää pääni ja poistattaa sen, vaikka omalla vastuulla, ja katsoa, miltä elämä näyttää.

      • siskosi

        Vaihdevuosioireisiin juurikin mirena ja estrogeenilaastari :)
        Kokeile


    • Ihana elämä

      Heippa sisko66,
      itse olen 45 v nainen, otin hormonikierukan 2.5 vuotta sitten ja lähes välittömästi alkoivat seuraavat oireet; painonnousu, väsymys, masentuneisuus, mielialanvaihtelut (ylenmääräinen herkkyys, itkuisuus), verensokerin yhtäkkinen voimakas lasku. Ensin en osannut yhdistää niitä hormonikierukkaan. Vuosi sitten alkoi voimakas hikoilu, kuumat aallot, yöhikoilu, iho oireet, uniongelmat, lisääntynyt väsymys ja masentuneisuus, vaginan kuivuus, haluttomuus, alaselän säryt ja munasarjoihin ilmestyi rakkuloita.
      Aloin epäillä kierukkaa, mutta lääkäri vakuutti koko ajan, että kyseessä on vaihdevuosioireet ja halusi lisätä minulle hormonilääkityksen.
      En kuitenkaan suostunut ottamaan sitä, vaan halusin olla ihan varma siitä, että olin jo tullut vaihdevuosi-ikään näin nuorena, vaikka äitini ja molemmat sisareni ovat tulleet menopaussi ikään vasta kymmenen vuotta myöhemmin.
      Vastoin lääkärin kehotusta poistatin kierukan. Hän varoitti, että oireet varmaankin vain lisääntyvät poistattamisen jälkeen, mutta koska oireet olivat niin pahat, ajattelin, että eivät ne voi juuri lisääntyä ja olin valmis ottamaan riskin.
      Nyt poistamisesta on 3 kk ja kaikki oireet ovat hävinneet!!! Olen jälleen reipas energinen iloinen oma itseni, paino tippuu ja voin todella hyvin. Seksikin maistuu taas ja perhe on helpottunut kun äiti/vaimo ei ole ärtyinen ja itkuinen.
      Vähän harmittaa pari "kadotettua" vuotta, jotka kärsin todella vaikeista PMS oireista ihan syyttä suotta, mutta toisaalta olen niin iloinen ja helpottunut, että en viitsi murehtia sitä tai olla lääkärille vihainen.
      Olisi tärkeää jakaa tietoa tästä, sillä Mirena on koko ajan suositumpi ja mietin vain, että kuinkahan moni nainen tietämättään kärsii sivuoireista ja saa siihen päälle vielä lääkärin suosituksesta jotain lisähormoonia vähentämään Mirenan aiheuttamia oireita.
      Kaikki hormoonihoidot lisäävät syöpäriskiä.

      Jos epäilet Mirenan olevan oireittesi takana, suosittelen poistamista, se on ainoa tapa ottaa asiasta selvää.
      Itsellä on nyt todella hyvä ja helptottunut olo!

      • yli 5kymppinen

        Itseltäni otatin n. 20 vuotta olleen saman Levonol-hormonikierukan pois muutama kuukausi sitten, ja itsekin näin jälkeen päin olen ajatellut, että aivan varmasti tuo värkki keltarauhashormoonia erittäneenä vaikkakin paikallisesti kohtuun, mutta sitä kautta verenkiertooni aiheutti ikään kuin ennen aikaisia vaihtarioireiluja vuosien aikana. Kuukautisetkin jäivät pois kokonaan tuon hormonikierukan ollessa paikallaan kaikkina noina vuosina. Minulla oli aikoinaan pitkäkestoiset menkat, ja runsaanlaisetkin, joten niitä en kaivannutkaan. Seksihalut olivat ihan ok.

        Nyt kun ko. värkki on ollut poissa, olen jotenkin tuntenut nesteen ylimääräistä kertymistä ja lihomisen lisääntymistä, joten ilmeisesti johtuu, että hormonikierukalla oli osuutta ainakin turvotukseen, vaikkakin muuten oloni on ollut seesteisempi kuin kierukan aikana.

        Gynekologi kirjoitti kylläkin poiston yhteydessä jo uuden kierukan reseptille, mutta jos menkkuja ei enää tule, ja olo on tälläinenkin, niin miksi turhaa laittattamaan tuollaista hormonaalista juttua sisuksiini, koska mistä tuota tietää pitemmän päälle, onko tuo värkki ollut noina pitkinä vuosina muutenkaan elimistölleni hyväksi vaiko pahaksi, vaikkakin tehokas ehkäisin se ainakin oli ja toimi siinä suhteessa hyvin.


      • Siskosi

        Hei Ihana elämä,

        kiitos viestistäsi. Tuota juuri ajattelen. Täällä edelleen kituutetaan kierukalla. Olen turvonnut ja tylsä, näin lyhyesti sanoen. Kipuja ei ole eikä vuotoja, se on tietysti hyvä. Gyne kehotti vaan pitämään ja tilanne oli ennallaan, kun kävin.
        Viestisi sai minut taas miettimään. Vaikka kuinka kuntoilen, paino ei putoa, päinvastoin! Ei kai se pelkästä iästä johdu, kuten gyne väitti. Ikäni ennen tätä olen painanut saman verran, 60 kg. Nyt 65! Sormukset eivät mahdu eikä huvita ostaa mitään nättiä. Ei kai tämäkään normaalia ole.
        Kiitos sinulle. Oletko edelleen tyytyväinen, vai onko tullut takapakkia? Sisko66


    • Sinipilvi..

      Minulla on naamaan ilmestynyt ryppyjä huimalla vauhdilla 35 ikävuoden jälkeen. Kasvojen iho on alkanut kukkia välillä. Olen usein pahalla päällä ja huudan paljon miehelle ja lapsilleni. Nyt ikää on 42 v. Kuukautiset ovat tihentyneet ja runsastuneet. Halut ovat huipussaan.

      Nämä oireilut eivät ainakaan johdu hormonikierukasta, koska sellaista minulla ei ole koskaan ollut. Sen sijaan kuparikierukka on ollut reilut 4 v. Mietinkin, että onkohan nyt vaihdevuosioireet alkamassa vai kierukka käymässä vanhaksi. Jatkuvat välivuodot, 2 vk kestävät menkat ja tihentynyt väli on todella raivostuttavaa. Ehkäisyneuvolasta suositeltiin hormonikierukkaa ja olenkin lukenut, että sen pitäisi helpottaa vaihdevuosioireita.

      Siskoni kokemukset hormonikierukasta ovat hyvät. Ensimmäinen puoli vuotta oli vaikeaa, kun tiputteli jatkuvasti, mutta sen jälkeen on pelittänyt hyvin. Hän on käyttänyt nyt 15 vuotta hormonikierukoita. Vaihtoväli on ollut 6-7 vuotta ja vuoto on lakannut lähes kokonaan. Taidan minäkin siis uskaltaa kokeilla hormonikierukkaa. Uskon, että suuri osa tämän ketjun ikävistä oireista ei johdu kierukasta, vaan ikääntymisen tuomista luonnollisista muutoksista.

    • nurse 40

      Kokemuksia hormonikierukasta on monenlaisia.Näköjään ne joilla hormonikierukan käyttö on tuonut enemmän positiivisia vaikutuksia sanovat syvällä rintaäänellä ja varmuudella että hormonien vaikutus on vain paikallinen.Mutta, iso MUTTA me ollaan kaikki erilaisia ja kuten tuoteselosteessakin kerrotaan monenlaisista sivuvaikutuksista, valitettavasti niitä ikäviä sivuvaikutuksia tosiaan on.

      Itselleni laitettiin hormonikierukka muutama kuukausi sitten. Lapset on tehty ja miehelle vasektomia,joten ehkäisy ei ollut syy hormonikierukan laittoon. Olen nelikymppinen.Kuukautiseni ovat olleet aina runsaat.Viimeisen vuoden aikana olen alkanut vuotaa kuin seula ja kuukautiskivut ovat ajoittain sietämättömät.Kivut ovat kuin synnytyssupistukset eivätkä helpota edes kipulääkkeillä.Vuodon vuoksi olen joutunut käymään mm.päivystyksessä hakemassa Caprilonia.Pahimmillaan kivut alkoivat jo pari viikkoa ennen kuukautisia.Olin pahimpien kipujen aikaan valmis vaikka välittömästi kohdun poistoon.Gynekologini ehdotti hormonikierukkaa.Totta kai olin valmis sitä kokeilemaan.Se miksi kierukan laitatin ne oireet helpottuivat eli kuukautiset kestää vaan pari päivää ja vuotoa niukasti.Kivut on pientä nipistelyä alamahalla eli jipii em. asiat kunnossa.MUTTA kun aikaa kului huomasin että seksiä ei tee mieli ollenkaan.Se alkaa olla hankalaa kun meillä on ollut hyvin aktiivista tällä alueella avioliitossamme.Illalla kun isäntä vieressä vonkaa niin itsellä on tunne ettei vois vähempi kiinnostaa.Tämä on ihan outoa kun aiemmin jos on ollut seksissä taukoa vaikka yli viikon alan näkemään levottomia unia ja seksiä tosiaan tekee mieli.Nyt ei mitään siihen viittaavaa.Mies alkaa olla kärtyinen.Totta kai suostun välillä vaikka ei innosta pätkääkään.Toinen asia on että huomaan mielialani muuttuneen.En ole mikään raivotar vaan mieliala on hyvin tasainen.Tasainen v...tus on koko ajan.Väsyttää eikä oikein mikään kiinnosta eikä mitään jaksais tehdä.Tämä on hyvin erilaista normaaliin minääni.Olen yleensä energinen.Myös paino on noussut ja turvotusta on.ELI ÄLKÖÖN KUKAAN PUHUKO VAAN PAIKALLISESTA VAIKUTUKSESTA.Valitettavasti tuntuu tällä hetkellä että kierukka taitaa olla kohta tiensä päässä.Ellei ikävät oireet vähene huomattavasti,pakko varata aika gynekologille kierukan poistoon.

      • aikuinen nainen

        Minä 52 v. Otatin Mirenan pois viikko sitten. Se oli minulla 4 vuotta. Olin hormonihirviö tuon ajan. Mielialani heitti laidasta laitaan. PMS oireet aivan kauheat. Silloin mieheni vieressä iltaisin mietin vaan milloin mottaan miestäni, niin paljon ärsytti. (onneksi en motannut!). Itkin usein itseni uneen. En ollut oma itseni ollenkaan! Kohtuuni ilmaantui myoomia, voihan niitä tulla ilman kierukkaakin, kai. Minulla on menkat edelleen säännöllisesti. Saa nähä millaset ne on nyt ilman kierukkaa. Käytin pari vuotta Estrogeeliä mielialan muutoksiin, muttei mitään apua. Nyt kun ei ole kierukkaa, en käytä geeliä enkä muutakaan. Viikon aikana olen jo huomannut miten olen alkanut muuttua rauhallisemmaksi, ihmettelen tässä itsekin itseäni. Saas nähä miten käy jatkossa. Seksiä ollut pari kertaa viikon aikana ja luistoa on ja kaikinpuolin ihanaa....JESS! Odottelen...lupaavalta näyttää... Kerron myöhemmin lisää...


    • Mummu

      Kävin tänään lääkärillä kun ei mikään enää huvita, ärsyttää kaikki. Sanoi että estrogeenistä ei voi johtua koska on Mirena niin hormoniasiat hoituu sillä???!!!! Lykkäs sitten masennuslääkkeet. No voihan olla sitäkin, mistäs sitä tietää. Ikää 45 ja neljäs kierukka menossa. Ennen ei mitään ongelmia, nykyään särkee päätäkin jatkuvasti.

      • aikuinen nainen

        Ainakin mulla ärsyttämiset väheni todella ratkaisevasti kun poistatin Mirenan 4 vuoden jälkeen. Kyllä Mirena vaikuttaa todellakin mielialaan, vaikka lääkärit muuta väittääkin. Valittaessani mielialaongelmiani joka kerran sanoivat että hormoonipitoisuus on niin pieni ja vaikuttaa paikallisesti, ettei sillä ole merkitystä. Olen todellakin eri mieltä asiasta. Kärsin hirveistä PMS oireista, kuten edellä kerroin. Nyt oon kuin toinen ihminen. Oireita ei ollut nyt ennen kuukautisia ollenkaan. Ihan suotta kärsin 4 vuotta.


    • Mä repeen!

      Mulle vaihdettiin toinen Mirena vast ikään.Alapää halkeilee,aivan helvetin kipeitä halkeamia!Luulin että on hiivaa vaan ei auttanut Canestanekaan.Oon kokeillu sinkkivoidetta,bebanthenia,bacimycin-puuteria...maitohappopuikkoja vagisan...onkohan nämä vaihdevuosioireita,oon 47v?Auttakaa!

      • Hyvin toiminut ......

        Hormonikierukka. On jo toinen .erittää erittäin pienen määrän ( mikrogramma määrää en muista )keltarauhashormonia, joka käytännössä vaikuttaa vain paikallisesti. Hyvä että menkat loppui joku tyhjennysvuoto voi tulla kerran vuoteen. Jolloin vuoto on tod. Runsasta.

        Kuulostaa oudolta että kaikki nuo oireet joutuisivat kierukasta. E neuvolassa sanottiin että voi vaikka lieventää vaihdevuosioireita. Lääkäri sanoi että jos niitä on niin siihen on helppo yhdistää estrogeeni kun keltarauhashormonia on jo valmiiksi siis kierkasta saa....mikäli hankalia oireita ilmenee...

        Tietysti se joka on yhdelle hankalaa toiselle ei ole....mut en usko kaikkien yllä olevissa kirjoituksissa mainittujen vaivojen syynä olevan hormonikierukka. Ihmistä vituttaa, pöhöttää, näppyjä tulee eikä limakalvot tuosta kuivu. Tekeekö sitä seksikään JATKUVASTI mieli olipa kierukkaaa tai ei... Hiivakin johtuu ihan muista syistä....


      • aikuinen nainen
        Hyvin toiminut ...... kirjoitti:

        Hormonikierukka. On jo toinen .erittää erittäin pienen määrän ( mikrogramma määrää en muista )keltarauhashormonia, joka käytännössä vaikuttaa vain paikallisesti. Hyvä että menkat loppui joku tyhjennysvuoto voi tulla kerran vuoteen. Jolloin vuoto on tod. Runsasta.

        Kuulostaa oudolta että kaikki nuo oireet joutuisivat kierukasta. E neuvolassa sanottiin että voi vaikka lieventää vaihdevuosioireita. Lääkäri sanoi että jos niitä on niin siihen on helppo yhdistää estrogeeni kun keltarauhashormonia on jo valmiiksi siis kierkasta saa....mikäli hankalia oireita ilmenee...

        Tietysti se joka on yhdelle hankalaa toiselle ei ole....mut en usko kaikkien yllä olevissa kirjoituksissa mainittujen vaivojen syynä olevan hormonikierukka. Ihmistä vituttaa, pöhöttää, näppyjä tulee eikä limakalvot tuosta kuivu. Tekeekö sitä seksikään JATKUVASTI mieli olipa kierukkaaa tai ei... Hiivakin johtuu ihan muista syistä....

        Mullekin sanottiin hormonikierukkaa suositeltaessa että se parantaa lieviä vaihtarioireita jo sinällään ja siihen on helppo lisätä estrogeeniä. Ei puhuttu mielialaongelmista mitään. Potilasohjeessa oli sentään että osalle aiheuttaa mielialaongelmia. Ja minä kuulun siihen osaan.
        Täytyy sanoa että yllätys oli melkoinen kun "omat kuukautiset" tulivat todella runsaina! Mutta näillä mennään nyt, nää kestää kunhan ei vaan tule enää se kauhea mieliala takaisin!!


    • No käytä niin tuotetteita jotka on TARKOITETTU keski-ikäisille naisille. Eli paikallisestrogeenia saa ilman reseptiä apteekista: Pausanol, ovestin. Ohjeen mukaan käyttelet niin kyllä helpottaa halkeilut.

    • Mä repeen!

      Kiitos,voi kiitos!Kipitän oitis apteekkiin...!

    • Manda

      Miten voi väittää, ettei voi johtua kierukasta? Jotkut saavat sivuvaikutuksia, toiset eivät. Ja mielialasta puhutaan ihan ku se ei olisi mikään fyysinen juttu. Että sivuoireena voi olla kyllä liikakarvoitusta, mutta ei mielialaan voi vaikuttaa. Jotkut saavat paljon sivuvaikutuksia, toiset vähemmän. Lukekaa pakkausseloste.
      Jos epäilette, että kierukasta, niin kierukka vuodeksi pois, niin huomaa eron. Voi sen sitten laittaa takaisin, jos huomaakin, että oli vaihdevuosista tai muusta johtuvia.
      Lääkärit eivät yleensä kerro sivuvaikutuksista, paitsi vaarallisista "jos tulee jatkuvia kipuja niin tule näyttämään" tms., ellei itse kysy, eihän kukaan uskaltaisi edes kokeilla, jos lääkärit kertoisivat, mitä kaikkia mahdollisia sivuvaikutuksia voi olla. Eivätkä he voi millään muistaa jokaisen lääkkeen jokaista mahdollista sivuvaikutusta. Etenkään niitä todella harvinaisia.
      Lääkärit ovat ihmisiä, eivät kaikkitietäviä jumalia. He suosittelevat tuotteita, mitkä ovat tämän hetken suositusten mukaisia. Maalaisjärki kädessä lääkäriin/gynelle.

      Itellä hormonikierukka nyt 1,5kk, rankkojen pms-oireitten takia laitatin. Lievenihän ne, mutta lieveni myös iloset olot. Että tasasen harmaata, välillä ihan älytöntä väsymystä ettei sängystä meinaa päästä ylös. Voi olla alkuoireilua, mutta jos viikkotolkulla jatkuu tämä, niin otatan pois. Elämässä ei tällä hetkellä mitään muuta syytä, mikä voisi apeuden aiheuttaa.

    • KIUKKUINEN

      VAIMOLLE TYRKYTETTIIN VÄKISIN MIRENA...! KYLLÄ ON KUULKAAS TÄLLÄ UKOLLA KANA KYNIMÄTTÄ, ELLEI TOTA ENSVIIKON GYNE AJALLA POISTETA!!! JOUDUN PÄIVITTÄIN KESTÄMÄÄN USEITA TURHIA RAIVAREITA, HIUKSIA LÄHTEE JÄRKYTTÄVÄSTI, PAINO NOUSSUT HETKESSÄ ÄLYTTÖMÄSTI, TIPUTTELU VUOTOA JATKUVASTI, VAIMO VAIHTAA PAIDAN MONTA KERTAA PÄIVÄSSÄ YLETTÖMÄN "SIPULI" HIKOILUN VUOKSI, YMS... HELEVETTI ETTÄ LÄÄKÄRIT PUOLUSTELEE MIRENAA...! TUNNEN MYÖS MUITA NAISIA JOTKA OVAT SAMOISTA SYISTÄ JOUTUNEET HÄRVELIN POISTATTAMAAN. ITSELLÄNI AIKANAAN PAHA MASENNUS, JA PUOLUSTELIVAT SEROTONIINI LÄÄKITYSTÄ... KOKEILIN KAIKETI KYMMENTÄ ERI VALMISTETTA, KUNNES TAJUTTIIN ETTÄ KYSEISET LÄÄKKEET EIVÄT MINULLE SOVI... SIITÄ ASTI OLLUT RISOLID 25MG. LÄÄKKEENÄ, KOSKA AUTTAA MYÖS PANIIKKIHÄIRIÖÖN... ÄLKÄÄ USKOKO TOHTOREIDEN JUTTUJA... TIEDÄN VARMASTI MISTÄ VAIMONI (37V.) 2 LASTA OIREET JOHTUVAT...

    • Vaihdevuodet

      Mulla oli neljä hormonikierukkaa runsaiden kuukautisten vuoksi, jotka alkoivat viimeisen eli kolmannen synnytyksen jälkeen Auttoi. Hikoilut alkoivat jossain vaiheessa, pistettiin vaihdevuosien piikkiin. Aloitettiin vuonna 2011 hormonigeeli vaihdettiin 2013 hormonipillereihin. 2015 todettiin rintasyöpä. Pillerit piti lopettaa heti, hikoilut jatkuivat ja voimistuivat. Kierrukka poistettiin ja KAIKKI vaihdevuosivaivat hikoiluineen loppuivat HETI! Yksilöitä ollaan ja mikä johtuu mistäkin. Mutta mulla loppuivat vaihdevuosivaivat hormonikierukan poistoon - HETI! Rintasyöpä, mikä johtuu mistäkin; sukurasite, hormonikorvaushoito... kun tietäisi. Mutta toivoisin, että tutkittaisiin hormonikierukan yhteyttä vaihdevuosioireisiin. Sillä itselläni yhteys oli ilmeinen ja selvä. Koskaan ei kukaan ollut kertonut tätä yhteyttä. Hormonikierrukka laitettiin runsaisiin kuukautisiin, auttoi. Mutta pistettiin iän (yli 50 vee) piikkiin vaihdevuosioireet, mikä on loogista. Mutta nyt tuntuu, olisinko tarvinnut hormonigeeliä/-pillereitä, jos hikoilu johtuikin kierukasta? Olisiko rintasyöpäriskini pienentynyt? Jossittelua, mikä ei enää kannata. Mutta loistava tutkimuskohde lääketieteelle. Voitaisiinko välttää turhia hormonikorvaushoitoja, jos tiedettäisiin paremmin kierrukan ja vaihdevuosioireiden yhteys. Mikä johtuu mistäkin. Ehkä 20 vuoden päästä tiedetään, kun tutkimus kehittyy, vielä ei.

      • Tiraa

        Aivan samat sanat kuin Vaihdevuodet -nimimerkillä. Vaihdevuosioireet loppuivat välittömästi kierukan poiston jälkeen! Äidilläni on ollut hormoniperäinen rintasyöpä.


    • Lissu91

      Mielenkiinnolla luen näitä viestejä!

      Itselläni (28-v) ollut JÄRKYTTÄVÄT vaihdevuosioireet munasarjojen poiston jälkeen (kasvain), josta on nyt kolme vuotta aikaa ja olin täysin ilman hormonikorvaushoitoa. Ei ole normaalia nuoren naisen elämää olla täysin haluton ja olla täysin meikittä, koska aallot valuttavat kaiken pois naamalta tai tekevät hikirajat. Öisin nukuin n. 2 tunnin pätkissä ja hyvin usein joutui vaihtamaan lakanat kesken yön. Saati sitten osteoporoosiriski sekä alapää yhtä kuivana kuin Sahara.

      Nyt olen kuukauden käyttänyt estrogeenigeeliä, joka vaikuttaisi olevan vihdoin sopiva, mitkään pillerit eivät sopineet minulle. Geelin lisäksi laitettiin hormonikierukka muutama päivä sitten, jonka todella toivon sopivan.. Laitto oli kyllä tuskaa todella pienen kohtuni takia.

    • Anonyymi

      Mirena laitettiin runsaiden kuukautisten takia (jotka todennököisesti olivat myös raudaanpuutteen syynä). 10 kuukautta kesti lähes jatkuva vuoto, saattoi lorahtaa yhtäkkiä desi verta pöksyihin ja bussin penkkikin oli kerran veressä. Järkyttävä hikoilu, 10 minuuttia suihkun jälkeen haisin jo ihan miehelle, kainalot haisi aina vaikka kuinka jynssäsi. Mieliala oli todella maissa, valvon öisin vähintään 2 tuntia. Karvoitus lisääntynyt huomattavasti jaloissa ja mahassa. Hiusraja pakeni nelisen senttiä ohimoilta. Kolme vuotta kierukan otosta ei tule vuotoja, karvankasvu senkun kiihtyy, mieliala nollassa. . Hikoilu kesti vuoden ja loppui ihan yhtäkkiä kuin oli alkanutkin. Yöt valvotaan. Raudanpuutekaan ei ole helpottunut vaikka kuukautiset on minimissä. Mutta, eihän alle nelikymppisellä voi olla vaihdevuodet lääkärin mukaan. Aiheuttiko kierukka, vai sattumalta ajoitus vaan osui kierukan asennuksen kanssa yhteen, en tiedä.

    • Anonyymi

      Minulla kolmas Mirena menossa . Ei sitä kukaan huvikseen kai ota vierasesinettä sisäänsä! En minä ainakaan, välttyäkseni kuukautisilta...tai muulta. Mutta PMS-oireeni olivat jotain aivan hirveitä eikä niihin auttanut mikään pilleri tms. ja myös läheiseni kärsivät niiden vuoksi. Ainoa mikä on auttanut on ollut tämä hormonikierukka ja olen todella kiitollinen siitä. terveisin pian 60v

      • Anonyymi

        Miten ihmeessä sulla voi vielä olla kierukka kun olet jo 60v,eihän sulla ole enää ehkäisyn tarvetta,vai käytätkö sitä vaihdevuosioireiden hoitoon.Miksi aina sanotaan että 5-vuoden kierukka,mulla on ollut nykyinen jo 7v,kyllä siitä vielä liukenee jotain,näin sanoi gynegologini,sillä uutta ei enää laiteta,olen 54v.


    • Anonyymi

      Vanha ketju mutta.. keltarauhashormoni auttaa lopettamaan vuodot ja huovuttaa muutkin toiminnot eli vastaus on KYLLÄ VOI.

    • Anonyymi

      Mulle asennettiin mirena 8.2. Oli raskaudenkeskeytys 21.12.
      Vuodin verta sen pari kuukautta. Tämän kierukan myötä aluksi oli koko ajan nälkä, nyt on nälkä mutta ei maistu ruoka, päätä särkee välillä, nivus-ja reisikipu tullut. mielialanvaihtelut on lisääntyneet, oon koko ajan huonolla tuulella, alavatsaa kipristää, selkään sattuu. Ja kaikenlisäksi on paha olo. Ylihuomenna lähtee kierukka poistoon. Mieluummin olen kiukkuinen sen 2 viikkoa ennen kuukautisia ja kestän mun viiden päivän kuukautiset.

    • Anonyymi

      Samanlaisia kokemuksia

    • Anonyymi

      Täytin juuri 61-vuotta. Voin ihan hyvin ja kuukautisetkin loppui jo 50-vuotiaana. Ei kummempia vaihdevuosioireitakaan. Tässäkin iässä tulee yhä kutsu Papa-kokeeseen. Vastaus sieltä oli solumuutoksia ja pitää lähteä gynekologin tutkittavaksi; paksuuntunut kohdun limakalvo. Ensin sain pillerit, mutta aloin masentua ja lihoa. Sitten määrättiin keltarauhas-hormonikierukka. Aloin voida todella huonosti. Alkoivat runsaat vuodot, mieliala laski kuin lehmän häntä. Tuli "paiseita" selkään ja pakaroihin, puhkesivat itsekseen ja päälle muodostui iso keltainen rupi. Seuraavaksi romahti selkä ja alkoivat selkäkivut. Lähdin yksityiselle gynekologille poistattamaan kierukkaa. Hän tutkaili paikkojani tunnin verran ja moitti minua "Mitä ihmettä olet tehnyt itsellesi, olet aivan turvoksissa, mikään väliuneeni ei pysy sisälläsi vaan ponnahtaa ulos. Hän kysyi myös, miten tällä vehkeelläsi olet edes pystynyt synnyttämään lasta. Lopulta hän totesi, että heittää hanskat tiskiin, jollei kierukka lähde nyt pois! Olin siis kovin turvoksissa sieltä, no onneksi seksi ei edes tullut mieleeni, halut olivat kadonneet niin että olin aivan unohtanut seksuaalisuuteni. Olinko siis itse aiheuttanut alapääni umpeen turpoamisen ja haluttomuudenkin?
      Kaikki oireet alkoivat kuitenkin kun Mirena -kierukka asennetiin. No, nyt se kai? on otettu pois?
      Itkin ilosta kun pääsin gynekologin käsistä ulos hengittämään ilmaa...ja ajattelin sen olevan viimeinen kerta kun menen gynekologille.

      Ei vanha kehoni noin vain toipunutkaan hormonimyrskyistä. Vuodot ovat jatkuneet tähän päivään asti ja masennus/ahdistus tulee viikko ennen vuotoja ja vuotojen ajan kerran kuukaudessa. Masennus on silloin niin pahaa, että suunnittelen vain hautajaisiani. Tätä Rankkaa ahdistusta on kestänyt nyt puoli vuotta ja sen ajan olen käyttänyt näiden syiden ja seurauksien pohtimiseen; mikä minussa oikein on vikana?
      Oireet ovat vain lisääntyneet; koko kehoon tuli sieni-infektio. Nivuset aukesivat, nilkkoihin tuli kutiavia kohtia, jotka myös aukesivat haavoiksi. Varpaanvälit aukesivat, samoin rintojen aluset. Aloin jo olla epätoivoinen!
      Koko hormoni hoidon ajan olen saanut päivittäin lukuisia yskänkohtauksia. Ne kestävät puolesta tunnista tuntiin. Nilkkojen turpoaminen alkoi hormonihoidon alettua eivätkä nekään ole asettuneet. Kun näytin niitä lääkärille, hän määräsi nesteen poistolääkityksen ja epäili sydämen vajaatoimintaa. Onneksi ne auttoivat sen verran, että yskiminen hieman laantui, nilkat eivät. 2020 olin vielä niin ylpeä siroista sääristäni.
      Kertoessani gynekologille oireistani, hän suositteli psykologille menoa. Toinen gyn lääkäri taas totesi, että sairastan syöpää. Tutkimuksia alapäähän en ole vielä ottanut koska se on turvonnut kiinni. Olen ehdottanut kohdunpoistoa, mutta se on kuulemma niin vaarallinen operaatio ja siihen voi myös kuolla... On kuulemma aivan välttämätöntä päästä ottamaan kohdusta koepaloja! Muuta hoitoa ei ole
      paitsi hormonikierukka...

      Nyt mietin mitä tehdä, mikä olisi seuraava oire? Olen kyllä lukenut mm tanskalaista tutkimusta synteettisten hormonien vaikutuksista hormonitasapainoon. Oireeni löytyvät kys. tutkimuksesta. Se lohduttaa, että tiedän nyt oireiden voivat jatkua vuosia kierukan poiston jälkeen. Vanha elimistö ei toivu nopeasti vierasaineista varsinkaan jos hormonitasapaino on mennyt aivan sekaisin. Hiivatulehdukset ovat tyypillisiä oireita samoin kuin rankatkin ahdistuskaudet. Nesteen kertyminen elimistöön, ja lihominenkin kuuluu oirehdintaan.

      Lääkärit levittelevät käsiään; "Ei hormonihoidon noin pitäisi vaikuttaa!"
      Onneksi on olemassa tutkimustietoa muistakin maista kuin Suomesta. Onneksi olen ottanut valokuvia kehoni muutoksista ja kirjoittanut kaiken päiväyksineen muistiin! Ehkä vielä menee pari vuotta ja alan voida taas yhtä hyvin kuin ennen synteettistä hormonihoitoa. Toivottavasti olen niin kauan elossa! Mietin sitäkin, onko hoidoista vastaavaa hyötyä haittavaikutusten ollessa minulle niin valtaisia? Ihmettelen myös sitä, miten lääkärit ja tälläkin palstalla kirjoittajat voivat väittää kokemuksia luuloiksi tai väärinkäsityksiksi??? Pitääkö aina olla miehen sanomassa, että kaikki kertomani on totta!

      Kaikille teille taistelijoille onnekasta elämää ja asiallisia lääkäreitä elämäntaipaleellenne!

      • Anonyymi

        Voi voi onpas herralla monia sivupersoonis, toisina esiintymisiä jne!


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      250
      2369
    2. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      72
      1784
    3. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      165
      1497
    4. Hallitus korottaa yleisen arvonlisäveron 25,5 prosenttiin

      Yleisen arvonlisäveron kiristäminen 1,5 prosenttiyksiköllä on hallituksen järein toimi kehysriihessä. Se voi tuoda valti
      Perussuomalaiset
      328
      1483
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      41
      1045
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      79
      889
    7. Oho! Niko Saarinen saa melko persoonattomaan kotiinsa luksus faceliftin - Katso ennen-jälkeen kuvat!

      Niko Saarinen ja aika näyttävä face lift! Palkitun radiojuontajan koti sai aivan uutta lämpöä ja hehkua tv-ohjelmassa.
      Suomalaiset julkkikset
      5
      785
    8. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      175
      766
    9. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      203
      702
    10. Ettet vaan pety niin

      Varoitan etukäteen kaiken kokemamme jälkeen että en tule laittamaan viestiä enää (ensin) enkä lähestymään (ensin) enää.
      Ikävä
      50
      700
    Aihe