Side erilaiseksi

vitumän

Son moro

Työkaveri kaupittelee suksia, monoja, sauvoja vain pakettina, mutta ihan edullisen hinnan takia voisin ostaakin..puhutaan uusissa ja vanhoissa suksissa sitten luistelusellaisista..:)
Nykyisissä Peltosissa Rottafellan siteet ja näissä toisissa Pilotit.
Mutta voikos kertaalleen kiinnitetyt siteet napata pois ja vaihtaa erilaiseen ilman että suksi särkyy ?
Sama ruuvinreikä tuskin pitää sidettä paikoillaan ilman että sinne pistetään jotain täytettä ?
Monot ja sukset ovat "huippuluokkaa" nykyisiin verrattuna ( HobbyHallin paketti) voisihan noihin vanhoihin suksiin ostaa erilaiset siteet jos paremmat monot jalalle passelit.
Nuilla vanhoilla on nyt kolmen talven aikaan tullu kaltattua latua reilut pari tuhatta kilsaa ja kaikki järven jäällä hiihdetyt kilometrit päälle, eli hintansa ovat haukkuneet :)
" Äärimmäiset" lämpötilat ovat vanhoille suksille ongelma, vesikelillä ja kovalla pakkasella ei luista, kolmen ja kymmenen pakkasasteen välillä wanhalla lumella en häviä luistossa paremilla suksilla mäkeä laskeville yhtään.
Ajattelin säästää ne vanhat syksyn aloitussuksiksi ja miksei kivikovalle hangellekin..
Kannattaisiko pohjiin hiotuttaa joku kuvio näitä olosuhteita ajatellen vai ihan jonkun tietyn lämpötila/kelityypin kuvio ??
Semmosta, hirmuinen flunssa, lihassärkyä ,kuumetta ja kurkkukipua eikä voi hiihtää, ahistaa..:(

5

1228

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ski-oo

      Jututin hiljattain erästä suksimyyjää kun hän oli vaihtamassa yksiin pareihin pilottia rottefellaan eli lähes sama remontti kun mistä kyselit mutta toistepäin. Eli suksiin joutui poraamaan uudet reiät sidesysteemiä vaihdettaessa koska painopiste (monon kiinnistys piste) on eri paikassa.

      Lisäksi suositellaan että vanhat reiät tapitetaan tukkoon. Eli itse olen työntänyt reikään Erikeeperiä ja vuollut siihen täytteeksi sopivan napakan puutapin pyörestä tikusta. Urheilukaupat käyttävät muovitulppia. Uudet siteen reiät on turvallisin teetättää ja asennuttaa ammattilaisella, mutta onnistuu se kotikonsteinkin jos on sopivat vehkeet ja taitoa.

      Muutama vaaranpaikka: Jos suksen kuoreen poraa liian isolla poralla reiän niin ruuvi ei tule pysymään kunolla kiinni vaan korkkaa helposti. Lisäksi pitää rajoittaa poran syvyys ettei poraa koko suksen läpi. Ilman sapluunaa poran terä yleensä hakee ennen kuin uppoaa ja side saattaa tulla vinoon.

      • vitumän

        Tänks

        Tuota puutappia minäkin ajattelin, olen metsäsuksiin jotunu päivittämmään yhdet siteet, mutta sukset oli puuta joten tuntui ihan luonnolliselta veistää omasta päästä tulppa reikään :) Hikilaudat olivat ruåtsin armeijan (heh) ylijäämävarastoa, mallia banaani eli kierot.No euron suksiksi asian ajoivat, kyllä niillä mettässä meni.
        Tuotapa en tullut ajatelleksi että side tulee pilotilla eri kohtaan kuin rottafellalla,tarvii tuumata vielä..


      • kysyyy
        vitumän kirjoitti:

        Tänks

        Tuota puutappia minäkin ajattelin, olen metsäsuksiin jotunu päivittämmään yhdet siteet, mutta sukset oli puuta joten tuntui ihan luonnolliselta veistää omasta päästä tulppa reikään :) Hikilaudat olivat ruåtsin armeijan (heh) ylijäämävarastoa, mallia banaani eli kierot.No euron suksiksi asian ajoivat, kyllä niillä mettässä meni.
        Tuotapa en tullut ajatelleksi että side tulee pilotilla eri kohtaan kuin rottafellalla,tarvii tuumata vielä..

        Mitä eroa on pilotilla ja rottafellalla?


      • vitumän
        kysyyy kirjoitti:

        Mitä eroa on pilotilla ja rottafellalla?

        mono kiinni vain kärjestä siteessä, pilotti kärjestä ja hieman taaempaa "automaattisiteellä" joka aukeaa itsekseen kun mono nousee siteestä irti..
        Näin maallikon sanoin, korjatkaa viisaammat jos meni ihan puihin mutta toivottavasti ymmärsit mitä yritin sanoa.


      • ski-oo
        kysyyy kirjoitti:

        Mitä eroa on pilotilla ja rottafellalla?

        nämä ovat kaksi eri sidesysteemiä, joihin tarvitaan omanlaisensa monot. Rottefella eli NNN-systeemissä on siteessä kaksi ohjain harjannetta ja monossa vastava kuvio. Pilot on uusi luistelutyylin versio salomonin SNS-systemistä ja siinä on siteessä yksi leveä ohjainharjanne. Lisäksi on tämä tukirauta. Pilot monossa on siis pohjassa yksi leveä ura ja kaksi poikkirautaa, toinen kärjessä ja toinen keskellä. Molemmat ovat hyviä systeemejä ja maailman huippujenkin käyttämiä oisko fifty-sixty?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

      Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      72
      3073
    2. Nyt se sit loppuu

      Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      55
      2735
    3. Kuoleman pelko katosi

      Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      432
      2345
    4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

      tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      79
      2188
    5. Jos sitä keittelis teetä

      Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      95
      2006
    6. Myötähäpeä kun näkee sut,

      tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      57
      1949
    7. Huomenta ........

      Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1586
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

      Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      17
      1547
    9. Ei mun tunteet

      ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      30
      1390
    10. Mitä nämä palautteet palstalla ovat?

      Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?
      Ikävä
      30
      1361
    Aihe