Side erilaiseksi

vitumän

Son moro

Työkaveri kaupittelee suksia, monoja, sauvoja vain pakettina, mutta ihan edullisen hinnan takia voisin ostaakin..puhutaan uusissa ja vanhoissa suksissa sitten luistelusellaisista..:)
Nykyisissä Peltosissa Rottafellan siteet ja näissä toisissa Pilotit.
Mutta voikos kertaalleen kiinnitetyt siteet napata pois ja vaihtaa erilaiseen ilman että suksi särkyy ?
Sama ruuvinreikä tuskin pitää sidettä paikoillaan ilman että sinne pistetään jotain täytettä ?
Monot ja sukset ovat "huippuluokkaa" nykyisiin verrattuna ( HobbyHallin paketti) voisihan noihin vanhoihin suksiin ostaa erilaiset siteet jos paremmat monot jalalle passelit.
Nuilla vanhoilla on nyt kolmen talven aikaan tullu kaltattua latua reilut pari tuhatta kilsaa ja kaikki järven jäällä hiihdetyt kilometrit päälle, eli hintansa ovat haukkuneet :)
" Äärimmäiset" lämpötilat ovat vanhoille suksille ongelma, vesikelillä ja kovalla pakkasella ei luista, kolmen ja kymmenen pakkasasteen välillä wanhalla lumella en häviä luistossa paremilla suksilla mäkeä laskeville yhtään.
Ajattelin säästää ne vanhat syksyn aloitussuksiksi ja miksei kivikovalle hangellekin..
Kannattaisiko pohjiin hiotuttaa joku kuvio näitä olosuhteita ajatellen vai ihan jonkun tietyn lämpötila/kelityypin kuvio ??
Semmosta, hirmuinen flunssa, lihassärkyä ,kuumetta ja kurkkukipua eikä voi hiihtää, ahistaa..:(

5

1244

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ski-oo

      Jututin hiljattain erästä suksimyyjää kun hän oli vaihtamassa yksiin pareihin pilottia rottefellaan eli lähes sama remontti kun mistä kyselit mutta toistepäin. Eli suksiin joutui poraamaan uudet reiät sidesysteemiä vaihdettaessa koska painopiste (monon kiinnistys piste) on eri paikassa.

      Lisäksi suositellaan että vanhat reiät tapitetaan tukkoon. Eli itse olen työntänyt reikään Erikeeperiä ja vuollut siihen täytteeksi sopivan napakan puutapin pyörestä tikusta. Urheilukaupat käyttävät muovitulppia. Uudet siteen reiät on turvallisin teetättää ja asennuttaa ammattilaisella, mutta onnistuu se kotikonsteinkin jos on sopivat vehkeet ja taitoa.

      Muutama vaaranpaikka: Jos suksen kuoreen poraa liian isolla poralla reiän niin ruuvi ei tule pysymään kunolla kiinni vaan korkkaa helposti. Lisäksi pitää rajoittaa poran syvyys ettei poraa koko suksen läpi. Ilman sapluunaa poran terä yleensä hakee ennen kuin uppoaa ja side saattaa tulla vinoon.

      • vitumän

        Tänks

        Tuota puutappia minäkin ajattelin, olen metsäsuksiin jotunu päivittämmään yhdet siteet, mutta sukset oli puuta joten tuntui ihan luonnolliselta veistää omasta päästä tulppa reikään :) Hikilaudat olivat ruåtsin armeijan (heh) ylijäämävarastoa, mallia banaani eli kierot.No euron suksiksi asian ajoivat, kyllä niillä mettässä meni.
        Tuotapa en tullut ajatelleksi että side tulee pilotilla eri kohtaan kuin rottafellalla,tarvii tuumata vielä..


      • kysyyy
        vitumän kirjoitti:

        Tänks

        Tuota puutappia minäkin ajattelin, olen metsäsuksiin jotunu päivittämmään yhdet siteet, mutta sukset oli puuta joten tuntui ihan luonnolliselta veistää omasta päästä tulppa reikään :) Hikilaudat olivat ruåtsin armeijan (heh) ylijäämävarastoa, mallia banaani eli kierot.No euron suksiksi asian ajoivat, kyllä niillä mettässä meni.
        Tuotapa en tullut ajatelleksi että side tulee pilotilla eri kohtaan kuin rottafellalla,tarvii tuumata vielä..

        Mitä eroa on pilotilla ja rottafellalla?


      • vitumän
        kysyyy kirjoitti:

        Mitä eroa on pilotilla ja rottafellalla?

        mono kiinni vain kärjestä siteessä, pilotti kärjestä ja hieman taaempaa "automaattisiteellä" joka aukeaa itsekseen kun mono nousee siteestä irti..
        Näin maallikon sanoin, korjatkaa viisaammat jos meni ihan puihin mutta toivottavasti ymmärsit mitä yritin sanoa.


      • ski-oo
        kysyyy kirjoitti:

        Mitä eroa on pilotilla ja rottafellalla?

        nämä ovat kaksi eri sidesysteemiä, joihin tarvitaan omanlaisensa monot. Rottefella eli NNN-systeemissä on siteessä kaksi ohjain harjannetta ja monossa vastava kuvio. Pilot on uusi luistelutyylin versio salomonin SNS-systemistä ja siinä on siteessä yksi leveä ohjainharjanne. Lisäksi on tämä tukirauta. Pilot monossa on siis pohjassa yksi leveä ura ja kaksi poikkirautaa, toinen kärjessä ja toinen keskellä. Molemmat ovat hyviä systeemejä ja maailman huippujenkin käyttämiä oisko fifty-sixty?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ensi kesänä

      Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      66
      3422
    2. Tukalaa kuumuutta

      Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      46
      3242
    3. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

      Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      142
      3068
    4. Sinä, ihastukseni

      Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      50
      2663
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

      Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      1983
    6. Okei, myönnetään,

      Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      27
      1880
    7. Onko kaivatullasi

      himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1646
    8. Mihin hävisi

      Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      87
      1555
    9. Et siis vieläkään

      Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k
      Ikävä
      40
      1445
    10. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

      En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1350
    Aihe