Side erilaiseksi

vitumän

Son moro

Työkaveri kaupittelee suksia, monoja, sauvoja vain pakettina, mutta ihan edullisen hinnan takia voisin ostaakin..puhutaan uusissa ja vanhoissa suksissa sitten luistelusellaisista..:)
Nykyisissä Peltosissa Rottafellan siteet ja näissä toisissa Pilotit.
Mutta voikos kertaalleen kiinnitetyt siteet napata pois ja vaihtaa erilaiseen ilman että suksi särkyy ?
Sama ruuvinreikä tuskin pitää sidettä paikoillaan ilman että sinne pistetään jotain täytettä ?
Monot ja sukset ovat "huippuluokkaa" nykyisiin verrattuna ( HobbyHallin paketti) voisihan noihin vanhoihin suksiin ostaa erilaiset siteet jos paremmat monot jalalle passelit.
Nuilla vanhoilla on nyt kolmen talven aikaan tullu kaltattua latua reilut pari tuhatta kilsaa ja kaikki järven jäällä hiihdetyt kilometrit päälle, eli hintansa ovat haukkuneet :)
" Äärimmäiset" lämpötilat ovat vanhoille suksille ongelma, vesikelillä ja kovalla pakkasella ei luista, kolmen ja kymmenen pakkasasteen välillä wanhalla lumella en häviä luistossa paremilla suksilla mäkeä laskeville yhtään.
Ajattelin säästää ne vanhat syksyn aloitussuksiksi ja miksei kivikovalle hangellekin..
Kannattaisiko pohjiin hiotuttaa joku kuvio näitä olosuhteita ajatellen vai ihan jonkun tietyn lämpötila/kelityypin kuvio ??
Semmosta, hirmuinen flunssa, lihassärkyä ,kuumetta ja kurkkukipua eikä voi hiihtää, ahistaa..:(

5

1237

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ski-oo

      Jututin hiljattain erästä suksimyyjää kun hän oli vaihtamassa yksiin pareihin pilottia rottefellaan eli lähes sama remontti kun mistä kyselit mutta toistepäin. Eli suksiin joutui poraamaan uudet reiät sidesysteemiä vaihdettaessa koska painopiste (monon kiinnistys piste) on eri paikassa.

      Lisäksi suositellaan että vanhat reiät tapitetaan tukkoon. Eli itse olen työntänyt reikään Erikeeperiä ja vuollut siihen täytteeksi sopivan napakan puutapin pyörestä tikusta. Urheilukaupat käyttävät muovitulppia. Uudet siteen reiät on turvallisin teetättää ja asennuttaa ammattilaisella, mutta onnistuu se kotikonsteinkin jos on sopivat vehkeet ja taitoa.

      Muutama vaaranpaikka: Jos suksen kuoreen poraa liian isolla poralla reiän niin ruuvi ei tule pysymään kunolla kiinni vaan korkkaa helposti. Lisäksi pitää rajoittaa poran syvyys ettei poraa koko suksen läpi. Ilman sapluunaa poran terä yleensä hakee ennen kuin uppoaa ja side saattaa tulla vinoon.

      • vitumän

        Tänks

        Tuota puutappia minäkin ajattelin, olen metsäsuksiin jotunu päivittämmään yhdet siteet, mutta sukset oli puuta joten tuntui ihan luonnolliselta veistää omasta päästä tulppa reikään :) Hikilaudat olivat ruåtsin armeijan (heh) ylijäämävarastoa, mallia banaani eli kierot.No euron suksiksi asian ajoivat, kyllä niillä mettässä meni.
        Tuotapa en tullut ajatelleksi että side tulee pilotilla eri kohtaan kuin rottafellalla,tarvii tuumata vielä..


      • kysyyy
        vitumän kirjoitti:

        Tänks

        Tuota puutappia minäkin ajattelin, olen metsäsuksiin jotunu päivittämmään yhdet siteet, mutta sukset oli puuta joten tuntui ihan luonnolliselta veistää omasta päästä tulppa reikään :) Hikilaudat olivat ruåtsin armeijan (heh) ylijäämävarastoa, mallia banaani eli kierot.No euron suksiksi asian ajoivat, kyllä niillä mettässä meni.
        Tuotapa en tullut ajatelleksi että side tulee pilotilla eri kohtaan kuin rottafellalla,tarvii tuumata vielä..

        Mitä eroa on pilotilla ja rottafellalla?


      • vitumän
        kysyyy kirjoitti:

        Mitä eroa on pilotilla ja rottafellalla?

        mono kiinni vain kärjestä siteessä, pilotti kärjestä ja hieman taaempaa "automaattisiteellä" joka aukeaa itsekseen kun mono nousee siteestä irti..
        Näin maallikon sanoin, korjatkaa viisaammat jos meni ihan puihin mutta toivottavasti ymmärsit mitä yritin sanoa.


      • ski-oo
        kysyyy kirjoitti:

        Mitä eroa on pilotilla ja rottafellalla?

        nämä ovat kaksi eri sidesysteemiä, joihin tarvitaan omanlaisensa monot. Rottefella eli NNN-systeemissä on siteessä kaksi ohjain harjannetta ja monossa vastava kuvio. Pilot on uusi luistelutyylin versio salomonin SNS-systemistä ja siinä on siteessä yksi leveä ohjainharjanne. Lisäksi on tämä tukirauta. Pilot monossa on siis pohjassa yksi leveä ura ja kaksi poikkirautaa, toinen kärjessä ja toinen keskellä. Molemmat ovat hyviä systeemejä ja maailman huippujenkin käyttämiä oisko fifty-sixty?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

      kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      93
      7838
    2. Pieni häivähdys sinusta

      Olet niin totinen
      Ikävä
      40
      3752
    3. Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle

      Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘
      Ikävä
      102
      1886
    4. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

      Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      24
      1210
    5. Taas ryssittiin oikein kunnolla

      r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      32
      1053
    6. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

      Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      28
      1003
    7. Rakastuminenhan on psykoosi

      Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk
      Ikävä
      53
      837
    8. Olisinko mä voinut käsittää sut väärin

      Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt
      Ikävä
      31
      792
    9. Vanha Suola janottaa Iivarilla

      Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia
      Kemijärvi
      10
      750
    10. Tähän vaivaan ei auta kuin kaksi asiaa

      1. Tapaaminen uudestaan tai 2. Dementia Anteeksi kun olen olemassa🙄
      Ikävä
      60
      749
    Aihe