Peruutuspeili...

AAholisti

Vuosi 1995. Herään putkasta, kädet ja paita veressä, vielä humalassa. Missä olen? Miten olen tänne joutunut? Eihän tällaista pitänyt minulle käydä!

Vuosi 1995. Autoa ajaessani huomaan sattumalta siniset vilkut taustapeilissä. Pysäytän. Poliisit puhalluttaa, 3 promillea, verikokeisiin. Miten tämä on mahdollista? Enhän minä muuta kuin pikkaisen poikkesin lähiöpubissa!

Vuosi 1996. Pikakihlaus, sormuksen pois ottaminen, perheväkivaltaa. Käräjät. Miten mahdollista? Pikkaisen viinaa vain, ja vähän lisää renttuseurueessa lähikapakassa!

Vuosi 1997. Pää veressä, samoin kädet, kuhmu otsassa, muisti pois. Terveyskeskuslääkäri paikkaa tikkiä ihoon. Miten mahdollista? Hiukan viinaa ja olutta lähiöpubissa.

Vuosi 1998. Pankkikortilla viety tililtä rahaa, paljon. Miten mahdollista? Hiukan vain olutta lähipubissa.

Vuosi 1999. Eka AA-palaveri. Tajuan että minussa on sairaus, jota en yksin hallitse.

Vuosi 2006. Istahdan autooni työpaikan lämpimässä parkkihallissa. Katsahdan peruutuspeiliin, jään miettimään menneitä, aikaa jota en toivo enää koskaan palaavaksi takaisin. Olen saanut elämän takaisin, elämän mistä voi joka päivä olla kiitollinen, elämä joka on tarjonnut halutessani kaikkea, moninverroin siihen verrattuna mitä edes ansaitsisin. Ainoana asiana, numero ykkösenä, raittius. Kiitän Korkeimpaa voimaa Jumalaa tästä raittiista päivästä!

10

840

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • koskettava

ja hyvä kirjoitus.Onnea ja raittiutta elämäsi tielle!

• toivoa on

Kaikesta epätoivosta huolimatta, mitä juominen saa aikaan, ihmeiden aika ei ole ohi.

Näitä ihmeitä tapahtuu AA:ssa, Jumalan Armosta.

Olen kokenut tämän saman Armon vuosia sitten ja
      tiedän, että se on parasta mitä minulle on tapahtunut.

Nimim. AAholisti, kiitos kirjoituksestasi, toivottavasti se auttaa alkoholista kärsivää ihmistä tekemään oman ratkaisun.

• mirk*

Armon minäkin olen saanut Aa-sta kaksi vuotta sitten,enkä halua entistä elämää takaisn.
        "Vain sarvi jaakon ystävä tietää miten hankala on,kun sarvi jaakolla on sarvet" sama pätee meillä alkoholisteilla AA-ssa"meillä on sama sairaus"
        Onnea sinulle!Päivä kerrallaan

• kääääk

Eivät nämä ole ihmeitä, vaan ihmisen tekemiä päätöksiä. Joko sitä kaataa viinaa kurkkuunsa tai sitten ei. Niin yksinkertaista, mutta totta.

• analcohol
        kääääk kirjoitti:

Eivät nämä ole ihmeitä, vaan ihmisen tekemiä päätöksiä. Joko sitä kaataa viinaa kurkkuunsa tai sitten ei. Niin yksinkertaista, mutta totta.

Vaan se on niin että jos on alkoholisti, ei omat voimat ja oma päätös pelkästään riitä. Tarvitaan isompi voima, joka on aa-ryhmä, korkeampi voima tai Jumala, miten vaan kukin sen käsittää. Itse kamppailin vuosia viinaa vastaan, tein juomattomuuuslupauksia, ei pitänyt viikkoa paria kauempaa, aina se viinan mieliteko tuli. Vasta aa:n kautta vapauduin kokonaan siitä. Se on MINULLE ihme, ja se riittää, koska omasta elämästä oli kysymys.

• omasta puolestasi
        analcohol kirjoitti:

Vaan se on niin että jos on alkoholisti, ei omat voimat ja oma päätös pelkästään riitä. Tarvitaan isompi voima, joka on aa-ryhmä, korkeampi voima tai Jumala, miten vaan kukin sen käsittää. Itse kamppailin vuosia viinaa vastaan, tein juomattomuuuslupauksia, ei pitänyt viikkoa paria kauempaa, aina se viinan mieliteko tuli. Vasta aa:n kautta vapauduin kokonaan siitä. Se on MINULLE ihme, ja se riittää, koska omasta elämästä oli kysymys.

jos ei oma päätös riitä, älä yleistä!!!

Ei mitään jumalia eikä aa-hihhuleita ole tarvittu omaan raittiuteen. Esittele minullekin se "korkeampi voima", niin paiskaan hänen kanssaan kättä-päivää.

• päätellen sinä
        omasta puolestasi kirjoitti:

jos ei oma päätös riitä, älä yleistä!!!

Ei mitään jumalia eikä aa-hihhuleita ole tarvittu omaan raittiuteen. Esittele minullekin se "korkeampi voima", niin paiskaan hänen kanssaan kättä-päivää.

et ole alkoholisti. Minä olen, olen voimaton alkoholiin nähden...ja sain avun AA:sta.

• alkoholisti, ollut kauan
        päätellen sinä kirjoitti:

et ole alkoholisti. Minä olen, olen voimaton alkoholiin nähden...ja sain avun AA:sta.

mutta itse olen sen aikaan saanut, samalla tavalla myös itse vastuussa lopettamisestani. Ei kukaan muu minua juota, kuin ihan itse. Itse näin ollen myös lopetan.

• en ole käynyt

>Vuosi 1999. Eka AA-palaveri. Tajuan että minussa on sairaus, jota en yksin hallitse. <

Yhdellä kerralla kaikki valkenee?
      Vuodet 2000 - 2005. Tuliko takaiskuja, vai alkoiko raittiutesi ilman tuskia tuosta ensimmäisestä kokouksesta?

Hienoa kuitenkin, että olet noussut ja saanut elämän takaisin. Oli sitten apuna AA ja sinulle Jumala. Toivottavasti kirjoituksesi auttaa muitakin.

• Denso

Varsin onnistuneesti kuvasit tuon oivalluksen hetken. Tarinassasi oli paljon yhtäläisyyksiä omaani, minun raitistumiseeni ei liity AA eikä jumala, mutta yhtä kaikki minäkin ymmärsin muutoksen välttämättömyyden. Palkinnoksi sain takaisin elämäni. Ykkösenä rakkaimmat ihmiseni tässä maailmassa, vaimoni ja poikani. Kiitos sinulle oman kokemuksesi jakamisesta, se varmasti valaa uskoa moniin vielä viinan kanssa omaa taisteluaan käyviin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset

Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi
      Maailman menoa
      37
      3645
    2. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      25
      3202
    3. Jäikö meidän välit

Mielestäsi Kesken?
      Ikävä
      65
      2845
    4. Olisipa saanut sinuun

Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak
      Ikävä
      79
      2633
    5. Miks tän meidän

Rakkauden on pitänyt olla näin vaikeaa?
      Ikävä
      35
      1718
    6. Mitäs nyt sijoittajat?

Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no
      Maailman menoa
      80
      1660
    7. Elän vastoin

Kaikkia arvoja kun en pysy sinusta erossa.
      Ikävä
      28
      1487
    8. muista olla

VAROVAINEN! m
      Ikävä
      15
      1455
    9. Olisitpa se hellä

Ja herkkä minkä kuvan sain sinusta irl. Haluaisin että elämässäni olisi sellainen joka arvostaa minua juuri sellaisena k
      Ikävä
      23
      1444
    10. Onneksi on edes yksi kuva

Susta mitä voin välillä ihastella ja kaipailla sua😔
      Ikävä
      27
      1415
    Aihe