Hurmokset ja ihmeet

Rauhaa kaikille

Tämä on vaikea kysymys, ja tärkeä lopun ajan monissa tuulissa.

Siunausta
jari laurila

HURMOKSET JA IHMEET

Hengellisissä herätyksissä tapahtuu ihmeitä ja hurmosta.
Mitenkä luotettavia todisteita ne ovat Jumalan Hengen voimasta?
Onko fanaattinen toiminta, eli kiihkomielisyys käytöksessä ja uskonkysymyksissä oikein?

Kiihkomielisyyteen joka haittaa Jumalan työtä, liittyy hurmahenkisyys, tasapainottomuus, ja pyhittämättömyys.
Kiihkomielisyyden vastakohtana on pyhitys, joka ilmenee Jumalan käskyjen kunnioittamisena, ja Jeesuksen uskolla. Lopun ajan pyhät lopun ajan seurakunnassa = Ilm 14:12, 12:17.
Jumalan Hengen toiminta näkyy arvokkaana ja pyhittävänä vaikutuksena.

Pyhissä näkyvät Hengen hedelmät. (Hebr 8:10, Gal 5:22-26, Kol 3:12-13, 1 Tim 2:15, Hebr 12:14, 1 Tess 4:3,7, 5:23, 1 Piet 1:15-16, Room 6:12-23, 2 Kor 7:1, 1 Kor 6:9-10)
Henki ja totuus (Jumalan sana Raamattu) pyhittävät ihmisen: (1 Piet 1:2, Joh 17:17)

“Hurmos” sana on käännetty heprean “naba-” (ennustaa, profetoida) ja kreikan “ekstaasis-” (asettaa syrjään: siirtää tavallisesta olotilasta) sanasta.

Paavali ja Pietari joutuivat hurmoksiin. (Apt 22:17:21,9, 10:9-16,28, 2 Kor 12:1-4 )
Vanhassa testamentissa hurmoksesta puhutaan: (4 Moos 11:24-29, 1 Sam 10:5,10-11)

Kun tutkimme nämä Raamatunkohdat, havaitsemme että hurmokseen on liittynyt aina profetoiminen, eli ilmoitus Jumalalta! Oikea aito hurmos oli siis vain hyvin merkittävien profeettojen osana, kun he saivat hyvin merkittävän ilmoituksen Jumalalta. Hurmoksella tarkoitetaan Raamatussa näkytilaa, jossa profeetat vastaanottivat sanoman Jumalalta.
Kysymyksessä eivät olleet menot joissa kiihotettiin kansanjoukkoa hurmokseen!

Hurmokseen pääsevät pakanakansat menoissaan, sekä väärät profeetatkin. (1 Kun 18:26-29, 22:6-24, Hes 13:17) Jos katselemme televisiosta alkuasukkaiden menoja, he kiihottavat itsensä hurmoksiin. Hurmoksiin ei ole kovin vaikea päästä.

Kukaan ei kai voi kuvitella että ihminen voisi komentaa Pyhää Henkeä, ja vaatia hurmoksiin pääsyä jopa viikoittain kokouksissa?
Profeettojenkin kokemukset Raamatussa olivat tahattomia hurmoksia, ja yllätyksiä heille. Hurmos oli tila jossa he vastaanottivat näyn. Tuskin se oli kovin kiihkoisa?
Missään Raamatussa ei anneta ymmärtää että kansaa olisi kiihotettu hurmostilaan?

Hengellinen into on hyvä asia joka näkyy esim. ahkeruutena Herran työssä lähimmäisten hyväksi Herran kunniaksi, että myös kiinnostuksena oppia Raamatusta miten voisi parhaiten täyttää paikkansa kristittynä. -Haluna tehdä Jumalan tahto ja miellyttää Jumalaa. Ei tavoitella ihmeitä, tunne-elämyksiä ja transsitiloja.

Usko ja hengellisyys ovat viisasta, järkevää, vakaata, arvokasta ja pyhää toimintaa, joka näkyy mm. Jumalaa ja lähimmäisiä rakastavan luonteen (Matt 22:37-40) jaloutena uskossa, sanoissa ja teoissa. (Jaak 2:14-26)

Usko ei ole tunne-elämyksiä, eikä ihmeitä! Usko on uskoa Jeesukseen alistumalla Pyhän Hengen johdatukseen ja valvontaan, (Ilm 3:17-21, Joh 16:8, Joh 3:5-6, 16:13, Gal 4:6, 2 Kor 3:18, Tiit 3:5, Room 8:15-26) sekä rakkautta Jumalaan joka ilmenee Jumalan käskyjen noudattamisena. (Joh 14:23,26, 1 Joh 5:3)
Kaatuilemiset hypnoottisessa tilassa, lattialla ryömiminen, kirkuminen yms. eivät ole uskoa. Usko näkyy kristillisessä elämässä arvokkaana nöyryytenä, lempeytenä, ystävällisyytenä, epäitsekkyytenä ja lähimmäisrakkautena kaikessa. Uskollisuutena Jeesukselle.

Syntejä ei saa anteeksi kaatuilemalla, eikä muullakaan ihmeellä, vaan katumuksella ja parannuksella. Kääntymällä henkilökohtaisesti Jeesuksen puoleen parannuksessa. Uudestisyntymisen kautta usko näkyy todistuksena, kun ihminen hylkää syntinsä. Hurmoksien vaikutus on lyhytaikainen, ja kun tunne elämykset loppuvat, ihminen jää yksin tyhjyyteen ja masennukseen. Hurmoskokemus voi kuitenkin herättää ihmisen kiinnostuksen uskoa kohtaan, ja ihminen kääntyy synneistäänkin.
Oikeasti kääntyneellä on usko ja Jeesus aina turvana vaikeuksissakin. Järkeä ja arvostelukykyä ei saa unohtaa.

Lopun aikana viimeisinä päivänä esiintyvät paholaisen eksytykset valkeuden vaatteissa Kristuksen nimissä. (2 Kor 11:14, Matt 24:24, 7:15-23, Ilm 16:13-14, 13:13-14) Ne tekevät suuria ihmeitä.
Eksytykset ovat pettäviä koska ne tapahtuvat uskonelämän kautta, ja niitä on vaikea erottaa ja arvostella.
Ainoa tapa arvostella oikeata ja väärää on Jeesuksen usko, ja Jumalan sana Raamattu, sekä Jumalan käskyillä koettelu.
(Jaak 1:25, 2:10-12, Jes 8:20, 1 Joh 2:3-4, Luuk 16:17)

22

759

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yhtä väärää

      Täällä ei voi välttyä ihmettelemästä adventistien tapaa arvioida muita ikäänkuin vain heidän sanoillaan olisi totuus mukanaan.
      Kuitenkaan he eivät ole osoittaneet muuta kuin joukon pienuusdesta huolimatta he pitävät ääntä eniten.
      äänessäolo ei ole kuitenkaan osoitus että heillä olisi jotain myös annettavaa.
      Hurmos on tyhjän vuoksi antautumista huuhaan edistämiseksi ja näinollen täällä olevat adventistit esittävät hurmosta joka ei ole yhtään vähäisempää merkitykseltään kuin muutkin hurmokset.
      Mikäli joku olisi heidät pyytänyt esittämään hurmostaan muille asi voisi olla jotenkin ymmärrettävissä mutta en ole sellaista toivomusta käsittänyt muiden kuin toisten saman hurmoksen edustajien suista.

      • Rauhaa

        Minulla ei ole muuta tarkoitusta kuin etsiä Raamatun totuuksia, ja kirjoittaa niistä Raamattuopetuksia Raamattuhotelliini, jossa ne ovat käytettävissä Raamattupiireissä, yms opetukseen tarpeen mukaan.

        On mukava laittaa aina myös tänne keskusteltavaksi.

        Misthän sellainen käsitys on että tänne pitäisi valita ja kutsua opettajia?
        Tämä on julkinen keskustelupalsta Raamatun kysymksille.

        Jumalan siunausta
        jari laurila

        En minäolekokaan syyttänt.
        Se on ihan kuvittelua jostakin syystä.


      • ????????????
        jarlau kirjoitti:

        Rauhaa

        Minulla ei ole muuta tarkoitusta kuin etsiä Raamatun totuuksia, ja kirjoittaa niistä Raamattuopetuksia Raamattuhotelliini, jossa ne ovat käytettävissä Raamattupiireissä, yms opetukseen tarpeen mukaan.

        On mukava laittaa aina myös tänne keskusteltavaksi.

        Misthän sellainen käsitys on että tänne pitäisi valita ja kutsua opettajia?
        Tämä on julkinen keskustelupalsta Raamatun kysymksille.

        Jumalan siunausta
        jari laurila

        En minäolekokaan syyttänt.
        Se on ihan kuvittelua jostakin syystä.

        ##### Minulla ei ole muuta tarkoitusta kuin etsiä Raamatun totuuksia, ja kirjoittaa niistä Raamattuopetuksia Raamattuhotelliini, ####

        Tämähän ei ole sinun Raamattuhotellisi.
        Sitäpaitsi hotellihuoneet ovat siveettömyyden pesäpaikkoja!


      • ???????????? kirjoitti:

        ##### Minulla ei ole muuta tarkoitusta kuin etsiä Raamatun totuuksia, ja kirjoittaa niistä Raamattuopetuksia Raamattuhotelliini, ####

        Tämähän ei ole sinun Raamattuhotellisi.
        Sitäpaitsi hotellihuoneet ovat siveettömyyden pesäpaikkoja!

        Rauhaa

        Kun minä sanoin että laitan niitä MYÖS tänne.
        Raamattuhotelli on eri.

        Siunausta
        jari laurila


      • rakkauvvella
        ???????????? kirjoitti:

        ##### Minulla ei ole muuta tarkoitusta kuin etsiä Raamatun totuuksia, ja kirjoittaa niistä Raamattuopetuksia Raamattuhotelliini, ####

        Tämähän ei ole sinun Raamattuhotellisi.
        Sitäpaitsi hotellihuoneet ovat siveettömyyden pesäpaikkoja!

        Menes Jari poika välillä hotelliin lepäämään ja pidä oikein pitkä loma siellä hotellin sviitissä.
        Olet kehunut tosi paljon kuinka hyvä olet ja anna nyt rauhaa meille muillekin.
        Sviittiloman jälkeen voit sitten uusin voimin lähteä tekemään evankelistan työtäsi Iraniin.
        Iranilaiset muuten tarvitsevat paljon kipeämmin
        Raamatun totuuksia.

        Jeesuksen lähetyskäsky koskee myös sinuakin Jari!


      • rakkauvvella kirjoitti:

        Menes Jari poika välillä hotelliin lepäämään ja pidä oikein pitkä loma siellä hotellin sviitissä.
        Olet kehunut tosi paljon kuinka hyvä olet ja anna nyt rauhaa meille muillekin.
        Sviittiloman jälkeen voit sitten uusin voimin lähteä tekemään evankelistan työtäsi Iraniin.
        Iranilaiset muuten tarvitsevat paljon kipeämmin
        Raamatun totuuksia.

        Jeesuksen lähetyskäsky koskee myös sinuakin Jari!

        Rauhaa

        Kiitos.
        En ole kehunut itseäni, vaan opetuksillani johdattanut Raamatun tutkimiseen.
        Lähetystyötä olen toki tehnyt monin tavoin.
        Oma kaupuinki on myös lähetyskenttä. Harvat matkustavat. Lähempänä on muita henkilöitä Irania ajatellen, ja tulee halvemmaksi, kun meikäläisiä on noin 210 maailman maassa.

        Siunausta
        jari laurila


      • anteeksi uteliaisuuteni
        jarlau kirjoitti:

        Rauhaa

        Kiitos.
        En ole kehunut itseäni, vaan opetuksillani johdattanut Raamatun tutkimiseen.
        Lähetystyötä olen toki tehnyt monin tavoin.
        Oma kaupuinki on myös lähetyskenttä. Harvat matkustavat. Lähempänä on muita henkilöitä Irania ajatellen, ja tulee halvemmaksi, kun meikäläisiä on noin 210 maailman maassa.

        Siunausta
        jari laurila

        Saarnaatko myöskin muiden kirkkokuntien jäsenille Paavalin ohjeiden mukaan?
        Vai ylenkatsotko Paavalin periaatteet?
        nöyrä


      • kasi
        jarlau kirjoitti:

        Rauhaa

        Kun minä sanoin että laitan niitä MYÖS tänne.
        Raamattuhotelli on eri.

        Siunausta
        jari laurila

        luen kirjoituksiasi miellenkiinnolla, vaikken Adventisti olekkaan. Mielestäni olet oikeassa siinä että kirjoitat omia (eikä muiden) ajatuksia. :)

        Joskus tosin mietityttää että onko kristittyjen keskuudessa olemassa niin vakavia ”suunta erimielisyyksiä”, että ne syrjäyttävät jopa yhteisen uskon syntien anteeksi saamiseen Jeesuksessa?

        Kun lukee tätä ”Herätysliikkeet palstaa” voi joskus saada sellaisen käsityksen, että ei olekaan enää kysymyksessä Kristinusko ja pelastuminen Jeesuksen uhriin ja Jumalan armoon turvaten vaan taistellaan mieluimminkin oman uskon ja raamatuntulkinnan puolesta ja yritetään tukkia toisin ajattelevien suut.

        Siksi olisi ehkä paikallaan katsoa edes kerran ja tutkia myös sitä mikä on yhteistä eikä vain hakea eroavaisuuksia.

        Kokosin muutamia yhtäläisyyksiä (alla) joita voi huomata uskovien keskuudessa:
        Kaikki tunnustavat raamatun olevan Jumalan sanaa..
        Kaikki tunnustavat uskon ”Jeesuksen uhrin tärkeyteen” syntiensä anteeksi saamisen yhteydessä..
        Ainakin useimmat ”näkevät” lopun ajan merkit..
        Useimmat tunnustavat ”uudestisyntymisen” ja Pyhän Hengen tarpeellisuuden elämässään..
        Kaikki tuntuvat myös uskovan kahteen ylösnousemukseen (ensimmäiseen ja toiseen)..
        Kaikki tunnustavat taivaan olevan synnitöntä elämää Jumalan yhteydessä..

        Useimmilla on siis samanlaiset uskon perustat niin kauan kuin on kysymyksessä oma pelastuminen ja kaikki ovat myös varmoja omasta pelastumisestaan.

        Samalla ovat monet (eivät kaikki) kuitenkin varmoja monen muun uskovaisen kadotuksesta. Uskotaan että he ovat ”niin väärässä” että pelastus ei heille kuulu koska he ovat ymmärtäneet asiat erilailla ja sen tähden heitä sitten kutsutaan usein varomattomasti jopa ”saatanan” lapsiksi.

        Omasta mielestäni on hyvä että saan lukea eri suuntien raamatun tulkintoja jos kirjoittajilla on asiantuntemusta ja asiat tuodaan esiin rauhallisesti ja ilman suurempaa kiihkoilua tai muiden alentamista. Ihmettelen kuitenkin että kuinka muutamissa asioissa voidaan olla niin erimieltä? vaikka luetaan saman Jumalan sanaa samasta kirjasta.


      • anteeksi uteliaisuuteni kirjoitti:

        Saarnaatko myöskin muiden kirkkokuntien jäsenille Paavalin ohjeiden mukaan?
        Vai ylenkatsotko Paavalin periaatteet?
        nöyrä

        Rauhaa ja kiitos

        Saarna- sekä Raamatun opetusvirkani ovat kirkon palveluvirkoja kirkon viikottaisiin Jumalanpalveluksiin omassa- ja lähiseurakunnissa.

        Toki puhuisin muissakin, jos pyydetään.
        Ei ole vielä pyydetty muihin kirkkoihin.

        En Paavalia katso missään ylen, enkä ketään muiden seurakuntien jäseniä.

        Siunausta
        jari laurila


      • vanha luterilainen
        kasi kirjoitti:

        luen kirjoituksiasi miellenkiinnolla, vaikken Adventisti olekkaan. Mielestäni olet oikeassa siinä että kirjoitat omia (eikä muiden) ajatuksia. :)

        Joskus tosin mietityttää että onko kristittyjen keskuudessa olemassa niin vakavia ”suunta erimielisyyksiä”, että ne syrjäyttävät jopa yhteisen uskon syntien anteeksi saamiseen Jeesuksessa?

        Kun lukee tätä ”Herätysliikkeet palstaa” voi joskus saada sellaisen käsityksen, että ei olekaan enää kysymyksessä Kristinusko ja pelastuminen Jeesuksen uhriin ja Jumalan armoon turvaten vaan taistellaan mieluimminkin oman uskon ja raamatuntulkinnan puolesta ja yritetään tukkia toisin ajattelevien suut.

        Siksi olisi ehkä paikallaan katsoa edes kerran ja tutkia myös sitä mikä on yhteistä eikä vain hakea eroavaisuuksia.

        Kokosin muutamia yhtäläisyyksiä (alla) joita voi huomata uskovien keskuudessa:
        Kaikki tunnustavat raamatun olevan Jumalan sanaa..
        Kaikki tunnustavat uskon ”Jeesuksen uhrin tärkeyteen” syntiensä anteeksi saamisen yhteydessä..
        Ainakin useimmat ”näkevät” lopun ajan merkit..
        Useimmat tunnustavat ”uudestisyntymisen” ja Pyhän Hengen tarpeellisuuden elämässään..
        Kaikki tuntuvat myös uskovan kahteen ylösnousemukseen (ensimmäiseen ja toiseen)..
        Kaikki tunnustavat taivaan olevan synnitöntä elämää Jumalan yhteydessä..

        Useimmilla on siis samanlaiset uskon perustat niin kauan kuin on kysymyksessä oma pelastuminen ja kaikki ovat myös varmoja omasta pelastumisestaan.

        Samalla ovat monet (eivät kaikki) kuitenkin varmoja monen muun uskovaisen kadotuksesta. Uskotaan että he ovat ”niin väärässä” että pelastus ei heille kuulu koska he ovat ymmärtäneet asiat erilailla ja sen tähden heitä sitten kutsutaan usein varomattomasti jopa ”saatanan” lapsiksi.

        Omasta mielestäni on hyvä että saan lukea eri suuntien raamatun tulkintoja jos kirjoittajilla on asiantuntemusta ja asiat tuodaan esiin rauhallisesti ja ilman suurempaa kiihkoilua tai muiden alentamista. Ihmettelen kuitenkin että kuinka muutamissa asioissa voidaan olla niin erimieltä? vaikka luetaan saman Jumalan sanaa samasta kirjasta.

        Kokosin muutamia yhtäläisyyksiä (alla) joita voi huomata uskovien keskuudessa:
        =====(Kaikki tunnustavat raamatun olevan Jumalan sanaa..
        Kaikki tunnustavat uskon ”Jeesuksen uhrin tärkeyteen” syntiensä anteeksi saamisen yhteydessä..
        Ainakin useimmat ”näkevät” lopun ajan merkit..
        Useimmat tunnustavat ”uudestisyntymisen” ja Pyhän Hengen tarpeellisuuden elämässään..
        Kaikki tuntuvat myös uskovan kahteen ylösnousemukseen (ensimmäiseen ja toiseen)..
        Kaikki tunnustavat taivaan olevan synnitöntä elämää Jumalan yhteydessä..)======

        Oletko ajatellut sitä, että eri käsitykset johtavat erilaiseen sisältöön.
        Usko Raamatun sanan totuuteen värittyy oppien mukaisesti ja kokonaisuus ei ole enää "yksi usko" josta voisi edes olla yhtä mieltä.
        Adventistit lukevat omaa Raamattuaan oppinsa silmälasien läpi.
        Paavalikin oli tarkkana että fariseusten silmälasit eivät olisi kristittyjen opetusta muuttamassa.
        Fariseusten muuttamilla merkityksillä Jeesuskin ristiinnaulittiin!


      • kasi kirjoitti:

        luen kirjoituksiasi miellenkiinnolla, vaikken Adventisti olekkaan. Mielestäni olet oikeassa siinä että kirjoitat omia (eikä muiden) ajatuksia. :)

        Joskus tosin mietityttää että onko kristittyjen keskuudessa olemassa niin vakavia ”suunta erimielisyyksiä”, että ne syrjäyttävät jopa yhteisen uskon syntien anteeksi saamiseen Jeesuksessa?

        Kun lukee tätä ”Herätysliikkeet palstaa” voi joskus saada sellaisen käsityksen, että ei olekaan enää kysymyksessä Kristinusko ja pelastuminen Jeesuksen uhriin ja Jumalan armoon turvaten vaan taistellaan mieluimminkin oman uskon ja raamatuntulkinnan puolesta ja yritetään tukkia toisin ajattelevien suut.

        Siksi olisi ehkä paikallaan katsoa edes kerran ja tutkia myös sitä mikä on yhteistä eikä vain hakea eroavaisuuksia.

        Kokosin muutamia yhtäläisyyksiä (alla) joita voi huomata uskovien keskuudessa:
        Kaikki tunnustavat raamatun olevan Jumalan sanaa..
        Kaikki tunnustavat uskon ”Jeesuksen uhrin tärkeyteen” syntiensä anteeksi saamisen yhteydessä..
        Ainakin useimmat ”näkevät” lopun ajan merkit..
        Useimmat tunnustavat ”uudestisyntymisen” ja Pyhän Hengen tarpeellisuuden elämässään..
        Kaikki tuntuvat myös uskovan kahteen ylösnousemukseen (ensimmäiseen ja toiseen)..
        Kaikki tunnustavat taivaan olevan synnitöntä elämää Jumalan yhteydessä..

        Useimmilla on siis samanlaiset uskon perustat niin kauan kuin on kysymyksessä oma pelastuminen ja kaikki ovat myös varmoja omasta pelastumisestaan.

        Samalla ovat monet (eivät kaikki) kuitenkin varmoja monen muun uskovaisen kadotuksesta. Uskotaan että he ovat ”niin väärässä” että pelastus ei heille kuulu koska he ovat ymmärtäneet asiat erilailla ja sen tähden heitä sitten kutsutaan usein varomattomasti jopa ”saatanan” lapsiksi.

        Omasta mielestäni on hyvä että saan lukea eri suuntien raamatun tulkintoja jos kirjoittajilla on asiantuntemusta ja asiat tuodaan esiin rauhallisesti ja ilman suurempaa kiihkoilua tai muiden alentamista. Ihmettelen kuitenkin että kuinka muutamissa asioissa voidaan olla niin erimieltä? vaikka luetaan saman Jumalan sanaa samasta kirjasta.

        Rauhaa Sinulle Herrassa

        Mukavaa kun kirjoitukseni kiinnostavat.
        Kirjoitan kyllä omin sanoin, mutta en omiani pistä, ja toki lähdeaineistoa käytän.
        Joskus tuli luettua paljon monet vuodet ja opiskeltua asiat perusteellisesti monin tavoin kursseilla, kirjalisuutta, sekä Raamatuntuntijan yksityisopetusta.
        Ei 2000-6000 vuotta vanhaan asiaan voi pistää omiaan kukaan.

        Johdattelen Raamattuun, ja asiat avautuvat vasta hyvin jos lukee Raamatunpaikat.
        On toki työlästä, mutta jos on kiinnostava kysymys, ja tarkoituksella en ole selostanut Raamatunjakeita, vaan olen halunnut että Raamattu kertoo itse itsestään lukijalle, ja Henki puhuttelee. Venyy kirjeet muutenkin.
        Sekä myös siksi että kunnia tulee Herralle ja Raamatulle, ei minulle.
        Siksi jakeet saavat puhutella itse itsensä, ja johdattelen vain niiden tutkimiseen aiheen mukaan ja teen rungon.

        Olen samaa mieltä ja minuakin on häirinnyt kovat sanat, ja väittelyt.
        Haluan myös että Jeesus näkyy, kuuluu ja tuntuu.
        Rakentavia keskustelijoita rakkaudessa kuten Sinä olet, on harvassa.

        Itse en ihan rehellisesti sanoen ole ketään sydämessäni koskaan tuominnut, enkä puntaroinut kenenkään mahdollisuuksia pelastukseen.
        Jeesus ja Hänen armo Hänessä on se A ja O, ja henkilökohtainen jokaisella.
        Haluan viedä tietoa, ja auttaa lähimmäisiäni Raamatun kysymyksissä, mutta pelastuksen suhteen on oma nahka huolena.

        Tietenkin pelastuksen sanomaa välitän, ja iloitsen jos voin olla avuksi, mutta henkilökohtaisesti on oma nahka lähellä jos tuomiomieltä ajatellaan.
        Syytän aina vain itseäni.
        En valehtele tässä.
        Lähimmäsiä kohtaan ei ole tuomiomieltä.
        Ne ovat Herran murheita.

        Tuomiotapa oikeudenmukaisen Jumalan mukaan on vilpittömyys.
        Luuk 12:47-48 on tärkeä ymmärtää.
        Kun tämän ymmärtää ei ole tuomiomielellä koskaan muita kohtaan.
        Ymärrät minua nyt miksi en kanna huolta tästä, (tuomioista, että joku muu olisi huonompi minua) sillä jokaisella on omatunto, jolla vastaa Jumalan edessä sen ymmärryksen ja valon mukaan minkä on saanut.

        Minä autan vain Raamatun kysymyksissä, ja yritän autaa Jeesuksen luo Raamatun opetuksien kautta täällä, sekä monella muullakin työtavalla jota teen evankeliumin asialla, luottaen että Henki puhuttelee ihmisen.
        Minä en voi ketään uskovaiseksi saada.
        Jeesus voi.

        En jaksaisi kantaa huolta kaikista.
        Kun ajattelen näin ihmisen vilpittömyyttä että jokainen tietää mitä tekee Herransa edessä, voin jaksaa, ja olla huoleti.

        Toki eksytyksiä on, ja tässähän juuri yritän suojella että moni ymmärtäisi mitä usko on.

        Antoisia hetkiä tutkimisen parissa.

        Herra kanssasi olkoon
        jari laurila


      • anteeksi uteliaisuuteni
        jarlau kirjoitti:

        Rauhaa ja kiitos

        Saarna- sekä Raamatun opetusvirkani ovat kirkon palveluvirkoja kirkon viikottaisiin Jumalanpalveluksiin omassa- ja lähiseurakunnissa.

        Toki puhuisin muissakin, jos pyydetään.
        Ei ole vielä pyydetty muihin kirkkoihin.

        En Paavalia katso missään ylen, enkä ketään muiden seurakuntien jäseniä.

        Siunausta
        jari laurila

        On mukava saada vastaus omaan kysymykseen kun harvoin tulee mitään kysyttyä.
        Tarkoitin kuitenkin vähän eri asioita kuin mihin vastasit.
        En ehkä osannut kysyä asiaa ymmärrettävällä tavalla.
        Enhän epäillyt enkä kysynyt oman seurakuntasi sisällä sinulla olevaa saarnalupaa vaan Raamatussa kerrotusta yleisestä periaatteesta jota Paavali kertoi noudattavansa.
        Käsittääkseni sinulla ja Paavalilla on myös lain voimassaolosta erilaiset mielipiteet.
        Näin vain seurattuani kirjoitteluasi täällä kovin lakivoittoisesti.
        Tosin myönnät itsekin että rikot lakia muiden tapaan.


      • anteeksi uteliaisuuteni kirjoitti:

        On mukava saada vastaus omaan kysymykseen kun harvoin tulee mitään kysyttyä.
        Tarkoitin kuitenkin vähän eri asioita kuin mihin vastasit.
        En ehkä osannut kysyä asiaa ymmärrettävällä tavalla.
        Enhän epäillyt enkä kysynyt oman seurakuntasi sisällä sinulla olevaa saarnalupaa vaan Raamatussa kerrotusta yleisestä periaatteesta jota Paavali kertoi noudattavansa.
        Käsittääkseni sinulla ja Paavalilla on myös lain voimassaolosta erilaiset mielipiteet.
        Näin vain seurattuani kirjoitteluasi täällä kovin lakivoittoisesti.
        Tosin myönnät itsekin että rikot lakia muiden tapaan.

        Rauhaa ja kiitos

        En näkisi että puhun Paavalin opetusta vastaan.
        Laitan opetuskirjeeni Paavalista ja laista.

        Lakia ikävä kyllä pitää puhua, kun ihmiset sen hylkäävät.

        Paavali tykkäisi varmasti kun oikaisen ihmisten käsityksiä hänen sanoistaan suhteessa lakiin.

        Kaikki me erehdymme, ja emme voi lain noudattamisella ylpeillä.

        Pidin tänään vakavan puhuttelun itselleni.

        Lue hyvin mitä Paavali sanoo laista.

        Jumalan siunausta
        jari laurila
        http://www.netikka.net/jarinraamattuhotelli

        PAAVALI JA LAKI, Room 10:4, ONKO KRISTUS SIVEYSLAIN LOPPU?

        Monet tahtovat tulkita Paavalin sanat “Kristus on lain loppu, niin tulee vanhurskaaksi jokainen joka uskoo.” (Room 10:4) siten että 10 käskyn siveyslaki olisi lakkautettu?

        On huomioitava ensin ettei juutalaisilla silloin ollut vielä aina kaikilla käsitystä Kristuksen vanhurskaudesta. Vapahtajaan perustuvaa vanhurskautta oli opetettava seurakunnille.
        Paavali halusi lopettaa lakivanhurskauden, johon monet vielä pyrkivät myös fariseustenkin käskyjä noudattamalla. Vallalla oli myös roomalaispakanallisia lakeja.

        Vanhan liiton aikana Jumalan armo ja vanhurskaus ilmoitettiin lain ja profeettojen kautta. Uuden testamentin aikana -Jeesuksen kautta. (Room 3:21-26)
        Sekä VT:n että UT:n aikana armo perustui uskoon. (mm.Aabraham, Room 4:3, 1 Moos 15:6) Aabraham luettiin vanhurskaaksi myös teoista. (Jaak 2:21-22, 1 Moos 22:16) Aabraham noudatti kaikkia Jumalan käskyjä. (1 Moos 26:5)

        Jaakob uudessa liitossa opetti teot ovat uskon hedelmiä. (Jaak 2:14-26) Ilman uskoa ei ole tekojakaan, ja usko on kuollut. Kysymyksessä on syy-seuraussuhde.
        Jaakob opetti heille, jotka tahtoivat kumota lain. Armo ja laki eivät ole ristiriidassa koskaan. Ihmisen lihan halut ovat lakia kumonneet aina, sekä saatanan pyrkimykset.
        Armo on ollut totta ilman tekojakin jo vanhan liiton aikana (2 Moos 19:4, 20:2) Kristuksen tähden sekin. Armo ja Jumalan ja ihmisen liitot kuuluivat aina yhteen. (2 Moos 34:6-7, Jer 3:12, 1 Moos 3:15, Ps 103:13, Jes 49:13-15, 5 Moos 7:12) Suurena sovituspäivänä kansan synnit poistettiin, (Hebr 9:10, 3 Moos 16:21-22) joka oli uhrannut uhrejaan pitkin vuotta. VT:n uhripalvelusjärjestelmä vertauskuvasi tulevaa Karitsaa, joka kuoli ristillä syntiemme sovitukseksi. (Hebr 8:1-2,5, Hebr 10:12, 9:14,26, 10:14,18)

        Room 10:4 esiintyvä kreikan sana “telos” tarkoittaa “loppua, ” “täyttymystä” ja “päämäärää.”
        Jeesus Kristus oli lain lopullinen täyttymys ja päämäärä.
        (Gal 2:16) Lakia tarvitaan osoittamaan mikä on oikein ja väärin. (Room 3:20, 13:8-10)
        Näin sanaa on käännetty muuallakin; Esim. 1 Piet 1:9: “- Te saavutatte uskon päämäärän, (“telos”) sielujen pelastuksen.” Paavali ei tietenkään tarkoittanut että pelastus lopettaisi uskon?! Tämä vain yksi esimerkki.

        Vasta 1700 luvun jälkeen on opetettu tässä toisinaan virheellisesti historialliskriittisten selittäjien ansiosta, että kysymyksessä olisi siveyslain kumoutuminen. Kysymyksessä tässä asiayhteydessä (Room 10:4) on koko vanha testamentti, “Toorah” eli laki.

        Paavali puhui sanalla “laki” tarkoittaen useita eri asioita. Asiayhteyden löytää tutkimalla jakeen ympäriltä.
        Paavali puhui “Mooseksen laista” (1 Kor 9:9) ja Jumalan siveyslaista (alla yhteenvetoa) samalla sanalla; “laki.” Toisinaan hän puhui Mooseksen kirjoista, tai koko vanhasta testamentista sanalla, “laki.” (Room 3:19,21, 1 Kor 14:21) -Myös pakanoiden tajua oikeasta ja väärästä, sanalla “laki” (Room 2:14-15) -Pyhän Hengen johdatukseen elämässä; (8) -Pahan vaikutuksesta elämään, (7:21) -Tekojen laista, ja uskon laista; (3:27)
        “Välikaikaisesta laista,” eli seremonia-, eli uhripalvelusmenojen lait; (Gal 3:19)


        Paavali puhui tietenkin siveyslain puolesta, mutta vastusti lain väärinkäyttöä.
        Hän puhui sitä vastaan, että joku ajattelisi ihmisen vanhurskautuvansa ja pelastuvansa lain tekojen kautta! Pelastuminen perustuu Jeesuksen uhrikuoleman ansioiden vuoksi yksin. Ihminen voidaan lukea vanhurskaaksi Jesuksessa Kristuksessa Kristuksen ansioiden tähden. Muuta tietä pelastukseen ei ole olemassa.

        - “Laki on silti pyhä, ja käsky on pyhä, oikea ja hyvä.” (Room 7:12,14)
        - “Sisimmässäni minä iloiten hyväksyn Jumalan lain.” (Room 7:22)
        - “Eihän yksikään ihminen tule Jumalan edessä vanhurskaaksi lain käskyjä noudattamalla. Lain tehtävänä on opettaa tuntemaan mitä synti on.” (Room 3:20)
        - “Kumoammeko me siis lain vetoamalla uskoon? Emme suinkaan, me päinvastoin vahvistamme mitä laki sanoo.” (Room 3:31)
        - “Lihan pyrkimykset sotivat Jumalaa vastaan, sillä ne eivät alistu Jumalan lakiin, eivätkä voikaan alistua.” (Room 8:7)
        - “Ellei ole lakia, ei ole rikkomustakaan.” (Room 4:15, 5:13)
        - “Lain vaikutuksesta tulin tuntemaan synnin.” -ellei laki olisi sanonut, jne. (Room 7:7-8)
        - “Lempeys ja itsehillintä, näitä vastaan ei ole laki.” (Gal 5:23)
        - “Laki on hyvä jos sitä käytetään lain tarkoituksen mukaisesti. Eihän lakia ole säädetty kunnon ihmisten takia, vaan, jne” (1 Tim1:8-10)
        - “ On yhdentekevää onko ihminen ympärileikattu vai ei, tärkeätä on Jumalan käskyjen noudattaminen.” (1 Kor 7:19)
        - “Minä kirjoitan lakini heidän sydämeensä“, jne (Hebr 8:10, 10:16)
        - “Me jotka elämme Hengen emmekä lihamme mukaista elämää, toteutuisi lain vaatima vanhurskaus.” (Room 8:4)

        (Matt 5:17-18, 7:12, 22:40, Luuk 16:17, Jaak 1:25, 2:10.-12, 4:11, 1 Joh 2:2-3, 3:4, 5:3, Ilm 12:17, 14:12, 5 Moos 5: 1-22, 6:5-9, 2 Moos 20:1-17)

        Lain kautta ei tietenkään kukaan voi pelastua. “Lakihenkisyys” tai “lakiuskonto” tarkoittaa tietysti sitä että opetettaisiin, että lain ansioilla ihminen voisi pelastua.
        Ei sitä että ihminen rakastaa Jumalaa ja on kuuliainen, joka ilmenee käskyjen noudattamisena. (Ilm 14:12, Matt 7:21-23)
        Lain noudattamiseen ihminen saa Jumalan Hengen voiman, eikä keneltäkään vaadita, eikä kukaan pystyisi lakia omassa voimassaan noudattamaan. (Room 7:15-23, Hes 36:25-27, Hebr 8:9-10, 10:16-17)


      • jarlau kirjoitti:

        Rauhaa Sinulle Herrassa

        Mukavaa kun kirjoitukseni kiinnostavat.
        Kirjoitan kyllä omin sanoin, mutta en omiani pistä, ja toki lähdeaineistoa käytän.
        Joskus tuli luettua paljon monet vuodet ja opiskeltua asiat perusteellisesti monin tavoin kursseilla, kirjalisuutta, sekä Raamatuntuntijan yksityisopetusta.
        Ei 2000-6000 vuotta vanhaan asiaan voi pistää omiaan kukaan.

        Johdattelen Raamattuun, ja asiat avautuvat vasta hyvin jos lukee Raamatunpaikat.
        On toki työlästä, mutta jos on kiinnostava kysymys, ja tarkoituksella en ole selostanut Raamatunjakeita, vaan olen halunnut että Raamattu kertoo itse itsestään lukijalle, ja Henki puhuttelee. Venyy kirjeet muutenkin.
        Sekä myös siksi että kunnia tulee Herralle ja Raamatulle, ei minulle.
        Siksi jakeet saavat puhutella itse itsensä, ja johdattelen vain niiden tutkimiseen aiheen mukaan ja teen rungon.

        Olen samaa mieltä ja minuakin on häirinnyt kovat sanat, ja väittelyt.
        Haluan myös että Jeesus näkyy, kuuluu ja tuntuu.
        Rakentavia keskustelijoita rakkaudessa kuten Sinä olet, on harvassa.

        Itse en ihan rehellisesti sanoen ole ketään sydämessäni koskaan tuominnut, enkä puntaroinut kenenkään mahdollisuuksia pelastukseen.
        Jeesus ja Hänen armo Hänessä on se A ja O, ja henkilökohtainen jokaisella.
        Haluan viedä tietoa, ja auttaa lähimmäisiäni Raamatun kysymyksissä, mutta pelastuksen suhteen on oma nahka huolena.

        Tietenkin pelastuksen sanomaa välitän, ja iloitsen jos voin olla avuksi, mutta henkilökohtaisesti on oma nahka lähellä jos tuomiomieltä ajatellaan.
        Syytän aina vain itseäni.
        En valehtele tässä.
        Lähimmäsiä kohtaan ei ole tuomiomieltä.
        Ne ovat Herran murheita.

        Tuomiotapa oikeudenmukaisen Jumalan mukaan on vilpittömyys.
        Luuk 12:47-48 on tärkeä ymmärtää.
        Kun tämän ymmärtää ei ole tuomiomielellä koskaan muita kohtaan.
        Ymärrät minua nyt miksi en kanna huolta tästä, (tuomioista, että joku muu olisi huonompi minua) sillä jokaisella on omatunto, jolla vastaa Jumalan edessä sen ymmärryksen ja valon mukaan minkä on saanut.

        Minä autan vain Raamatun kysymyksissä, ja yritän autaa Jeesuksen luo Raamatun opetuksien kautta täällä, sekä monella muullakin työtavalla jota teen evankeliumin asialla, luottaen että Henki puhuttelee ihmisen.
        Minä en voi ketään uskovaiseksi saada.
        Jeesus voi.

        En jaksaisi kantaa huolta kaikista.
        Kun ajattelen näin ihmisen vilpittömyyttä että jokainen tietää mitä tekee Herransa edessä, voin jaksaa, ja olla huoleti.

        Toki eksytyksiä on, ja tässähän juuri yritän suojella että moni ymmärtäisi mitä usko on.

        Antoisia hetkiä tutkimisen parissa.

        Herra kanssasi olkoon
        jari laurila

        Näet itsesi auttajana, vaikka eksytät ihmiset väärään Raamatun tulkintaan tai tarkemmin sanoen Raamatun väännökseen. Ehkä voisit vähitellen lopettaa tuon "auttamisesi".


      • kasi
        vanha luterilainen kirjoitti:

        Kokosin muutamia yhtäläisyyksiä (alla) joita voi huomata uskovien keskuudessa:
        =====(Kaikki tunnustavat raamatun olevan Jumalan sanaa..
        Kaikki tunnustavat uskon ”Jeesuksen uhrin tärkeyteen” syntiensä anteeksi saamisen yhteydessä..
        Ainakin useimmat ”näkevät” lopun ajan merkit..
        Useimmat tunnustavat ”uudestisyntymisen” ja Pyhän Hengen tarpeellisuuden elämässään..
        Kaikki tuntuvat myös uskovan kahteen ylösnousemukseen (ensimmäiseen ja toiseen)..
        Kaikki tunnustavat taivaan olevan synnitöntä elämää Jumalan yhteydessä..)======

        Oletko ajatellut sitä, että eri käsitykset johtavat erilaiseen sisältöön.
        Usko Raamatun sanan totuuteen värittyy oppien mukaisesti ja kokonaisuus ei ole enää "yksi usko" josta voisi edes olla yhtä mieltä.
        Adventistit lukevat omaa Raamattuaan oppinsa silmälasien läpi.
        Paavalikin oli tarkkana että fariseusten silmälasit eivät olisi kristittyjen opetusta muuttamassa.
        Fariseusten muuttamilla merkityksillä Jeesuskin ristiinnaulittiin!

        Nuo mainitsemani kohdat kuuluvat kristinuskon pääsisältöön. Sitten tietysti erilaisia tulkintoja ja rajan vetäminen on tietysti jokaisen oma asia, mutta jos ei ole samaa mieltä ja haluaa jotain sanoa olisi todella mukavampaa jos pysyisi asiassa, esimerkiksi raamatun kohdan tai muun uskon asian selittämisessä ilman että käydään vain opin suunnan tai vielä pahemmin ihmisen soimaamiseen.
        Omasta puolestani olen kiinnostunut siitä mitä tänne kirjoittajat itse ajattelevat ja mitä heidän uskonsa ja raamatun tukintansa heille eri asioista sanoo. Luen mielelläni jarlaun kirjoituksia ja pidän hänen maltillisesta käyttäytymisestään. Valitettavasti ei monikaan keskustele hänen kanssaan samaan sävyyn raamatusta vaan moittii sen sijaan Adventisteja ilman minkäänlaisia lisäselityksiä.
        Olen myöskin pannut merkille että kun itse satun kirjoittamaan omasta uskostani jotain mikä ei sovi muutamien "uskon linjaan" on seurauksena usein että minun oletetaan olevan joko Adventisti tai Jt tai sitten muuten vain uhkaillaan helvetin tulella :) ... (kuulun yhä Luterilaiseen kirkkoon vaikka en sen moraalia ja oppeja joka paikassa omakseni tunnekkaan .. en vain ole löytänyt muualtakaan niin paljon parempaa että olisin vaihtanut ja loppujen lopuksihan on aina kysymys yksilön omasta suhteesta Jumalaan - vaikka en luonnollisesti kiellä seurakunnan merkitystäkään..

        Kaikkien ihmisten kanssa pitää pystyä keskustelemaan - mielestäni ..


      • taram2

        Kirjoitit että adv.ei ole mitään annettavaa.
        Olen kyllä erimieltä.
        Ajattelin itse samoin muutamia vuosia sitten,mutten enää.

        Kyllä heiltä voi oppia rehellinen ihminen paljon.
        En tarkoita etteikö muutkin kuin adv.olisi rehellisiä,mutta on ihmisiä jotka kaipaavat juuri sitä opetusta mitä adv.rukoushuoneilta,"nykyaika-lehdessä" ja EW
        :n lukemattomista kirjoituksista rinnastettuna raamattuun,saa.
        Se että itse et saa heiltä mitään ei tarkoita etteikö joku muu saisi.


    • mintut ja kuminat

      Adventtiliike alkoi hurmoksesta ja ihmeistä,
      joka ilmeni profeetta E. Whiten kautta.
      Tänä päivänäkin adventistit etsivät sitä EGW hurmoksellisuutta.

      • Rauhaa

        Käy kirkossa katsomassa.

        Siunausta
        jari laurila


      • oikeaa neuvoa annat
        jarlau kirjoitti:

        Rauhaa

        Käy kirkossa katsomassa.

        Siunausta
        jari laurila

        Nyt tuli kerrankin oikeaa puhetta jarlaulta.
        Hyvä etteivät ihmiset nukahda saarnan aikana.
        kävin näin ja koin!


      • Kyllä Jeesus voi
        oikeaa neuvoa annat kirjoitti:

        Nyt tuli kerrankin oikeaa puhetta jarlaulta.
        Hyvä etteivät ihmiset nukahda saarnan aikana.
        kävin näin ja koin!

        sinukkin herättää kun annat Hänelle elämäsi/sydämesi. Maran ata


    • @evl.fi

      Kyllä vain. Mutta miten selittää se helluntailaisille? Kipaisepa kirjoittamassa tuo helluntailaispalstalle niin näet, miten he joutuvat hyvinkin kiihkoisaan hurmokseen. `(/:{)

      • Rauhaa ja kiitos

        Onhan tämä arka paikka varmaan monille.
        Olen kuitenkin varma kirjoittamastani.
        Usko on jotakin muuta, ja syntien anteeksianto, kuin kaatuilemista, transsia, ja kirkumista sekä ryömimistä.

        Toki moni kaatuilija kiinnostuu uskosta, ja kääntyykin sitten pois syntielämästä, tapahtuu kaikki oikein myöhemmin ja hyvin, mutta suuren suuri on se joukko, joka jää tyhjyyteen vaille oikeaa tietoa uskosta.
        Kun kaatuilemiset loppuu, loppuu sitten kaikki, kun ei ole tietoa eikä ymmärrystä eikä sydän kääntynyt ja uudesti syntynyt?!

        Siunausta
        jari laurila


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Uskallanko vielä kaivata sinua?

      Siitä on niin kauan aikaa. Harmi, kun kaikki meni niin kuin meni. Elämässä oli aika raskasta silloin, ja näen sen sinun
      Ikävä
      56
      12733
    2. T:ltä J-miehelle

      Se kaunein jäi välillämme kokematta Sen olisin halunnut kokea. Miten olisit pitänyt mua hyvänä. Sen yhden kerran. Se oli
      Ikävä
      37
      3563
    3. Missä meetwursti on keksitty?

      Tapasin hiljattain erikoisen rouvan Prisman leikkelehyllyjen välissä pälyilemässä. Kun tulin kohdalle, rouva alkoi raivo
      Ruoka ja juoma
      37
      2218
    4. Terveiset kaipauksen kohteelle

      tähän alle 👇👇👇 !!
      Ikävä
      152
      2071
    5. Finnairin lento myöhästyi PS:n kansanedustajan häiriköinnin vuoksi:

      Poliisi poisti koneesta Ensimmäisen kauden kansanedustaja ja everstiluutnantti evp. Tomi Immonen häiriköi Finnairin lenn
      Maailman menoa
      301
      1535
    6. Miten se pihvi pitää oikeaoppisesti paistaa?

      Törmäsin erikoiseen episodiin eräässä ABC-ravintolassa. Pysähdyin kahvikupilliselle ja kohta ravintolan toisesta nurkast
      Ruoka ja juoma
      23
      1382
    7. Miksi kirjoittelet sinkut-palstalla?

      Olet sinkku? Kaipaat jutteluseuraa? Täällä on kivoja keskusteluja? Tapaat mielenkiintoisia ihmisiä? Joku muu syy?
      Sinkut
      200
      1373
    8. Kumpiko kaivatussasi

      teki suhun vaikutuksen äly vai ulkonäkö?
      Ikävä
      84
      1337
    9. 102
      1154
    10. Mikä kaivatussasi

      kiehtoo?
      Ikävä
      62
      1136
    Aihe