Katsoin eilen illalla,TV:tä ko. ohjelman.
Jäin miettimään ,mitenkä pitkälle me ihmiset olemme valmiit menemään, nykylääketieteen nimissä?
4D:Ihmevauva
82
2742
Vastaukset
mitähän sielä Tvee nelosella oli..
- j-virta
(Alle 26 raskausviikon)vaiheessa, syntyneistä keskosista.
j-virta kirjoitti:
(Alle 26 raskausviikon)vaiheessa, syntyneistä keskosista.
keskenmeno viikkoa myöhemmin ja ei silloin kukaan ehdottanut tehohoitoa, mutta onhan siitä aikaakin jo 37 vuotta.
- j-virta
Pirrejuupas kirjoitti:
keskenmeno viikkoa myöhemmin ja ei silloin kukaan ehdottanut tehohoitoa, mutta onhan siitä aikaakin jo 37 vuotta.
Tuossa vaiheessa syntyneellä olisi aika hyvät mahdollisuudet.
- En nähnyt,
kerro mistä kysymys
- j-virta
Esitettiin tutkimusta "ihmevauvoista"jotka olivat syntyneet ennen 26. raskausviikkoa.
- animattiN
Ja en todellakaan suosittelis niin aikaisin syntyneiden syntymistä ollenkaan.
Varsinkaan niiden vakavasti vammautuneiden tehohoitoa. Ei se ole ihmisarvoista elämää. Itsekkäitä vanhempia jotkut.
Mutta en kyllä katsonutkaan kuin puoleen väliin sitä ohjelmaa.- j-virta
Lapsi jolla ei oltu todettu minkäänlaisia kehitys häiriöitä.
- animattiN
j-virta kirjoitti:
Lapsi jolla ei oltu todettu minkäänlaisia kehitys häiriöitä.
Mutta antaako se oikeuden sitten hoitaa kaikkia jotka ovat selvästi vaikea-vammaisia.
Niitähän oli monta kymmentä niistä 300 syntyneestä.
Kysymyshän siinä oli ettei vanhemmat antaneet lupaa lopettaa hoitoa vaikka kerrottiin että lapsesta ei tule koskaan normaalia. - j-virta
animattiN kirjoitti:
Mutta antaako se oikeuden sitten hoitaa kaikkia jotka ovat selvästi vaikea-vammaisia.
Kysymyshän siinä oli ettei vanhemmat antaneet lupaa lopettaa hoitoa vaikka kerrottiin että lapsesta ei tule koskaan normaalia.Kysymys. Sitä mietin itsekkin.Entä mitä olisin tehnyt
itse, samassa "valintatilanteessa". - oikeuden
animattiN kirjoitti:
Kysymyshän siinä oli ettei vanhemmat antaneet lupaa lopettaa hoitoa vaikka kerrottiin että lapsesta ei tule koskaan normaalia.tappaa elämän?
- animattiN
oikeuden kirjoitti:
tappaa elämän?
On oikeus puuttua 25 viikkoisen kehittymättömän lapsen hengissä pysymiseen, mikä on luonnon vastaista?
animattiN kirjoitti:
Kysymyshän siinä oli ettei vanhemmat antaneet lupaa lopettaa hoitoa vaikka kerrottiin että lapsesta ei tule koskaan normaalia.itseäsi siinä tilanteessa...olisiko valinta helppo..?
Pirrejuupas kirjoitti:
itseäsi siinä tilanteessa...olisiko valinta helppo..?
kysymys olikin jo tehty..
- animattiN
Pirrejuupas kirjoitti:
itseäsi siinä tilanteessa...olisiko valinta helppo..?
Ja lue alempana oleva viestini.
- mielestä
oikeuden kirjoitti:
tappaa elämän?
tarvitsisi tappaa mutta ei nyt mitään järkeä pitää väkisin vaikeasti vammautunutta sikiötä tekniikan avuin hengissäkään. Ennen luonto on hoitanut asian ja poistanut vialliset sikiöt, se on luonnotonta että sekaannutaan luonnon omaan karsintaan.
Lapsihan voi syntyä ennenaikojaa ihan kenelle tahansa, tarvitaan vain esim. istukan irtoaminen - siinä ei silloin suosittelut auta...:/
Aivoverenvuotokin ei välttämättä merkitse henkistäkään vammautumista, vain pieni fyysinen eroavaisuus, esim toispuolinen halvaus...olisiko hän mielestäsi kelvoton elämään..?
Entäs kehitysvammainen ihminen, sinä et taida ymmärtää kuinka he ovat jokainen oma persoonansa - siitäkin huolimatta etteivät näkisi tai osaisi puhua..
Eikä hän ole mikään elävä lihamöykky - lapsen vanhemmillekaan...
Olen nähnyt syvää rakkautta vanhalta äidiltä tyttöään kohtaan, joka ei ole koskaan kommunikoinut, vain tunnistanut äänestä äitinsä..hän on ollut jo siksi arvokas yksilö koska on saanut olla kiintymyksen ja rakkauden kohteena äidilleen...- joskus vastailet
Pirrejuupas kirjoitti:
Lapsihan voi syntyä ennenaikojaa ihan kenelle tahansa, tarvitaan vain esim. istukan irtoaminen - siinä ei silloin suosittelut auta...:/
Aivoverenvuotokin ei välttämättä merkitse henkistäkään vammautumista, vain pieni fyysinen eroavaisuus, esim toispuolinen halvaus...olisiko hän mielestäsi kelvoton elämään..?
Entäs kehitysvammainen ihminen, sinä et taida ymmärtää kuinka he ovat jokainen oma persoonansa - siitäkin huolimatta etteivät näkisi tai osaisi puhua..
Olen nähnyt syvää rakkautta vanhalta äidiltä tyttöään kohtaan, joka ei ole koskaan kommunikoinut, vain tunnistanut äänestä äitinsä..hän on ollut jo siksi arvokas yksilö koska on saanut olla kiintymyksen ja rakkauden kohteena äidilleen...niin junttimaisen savolaismaisesti mutta taas tämä kuten myös vastauksesi islamijuttuihin osoittaa sinulle olevan sydämen paikallaan:))
joskus vastailet kirjoitti:
niin junttimaisen savolaismaisesti mutta taas tämä kuten myös vastauksesi islamijuttuihin osoittaa sinulle olevan sydämen paikallaan:))
mie suan huasttoo ommoo kieljtän jos halluun ja millon halluun sannoo semmossii asijoita joita on helepompi selevittee Savoksi...varo....mie suatan vielä piästtee kielenjkannat irti..sie out sillon ihmmeissäs....niin..:)
- animattiN
Pirrejuupas kirjoitti:
Olen nähnyt syvää rakkautta vanhalta äidiltä tyttöään kohtaan, joka ei ole koskaan kommunikoinut, vain tunnistanut äänestä äitinsä..hän on ollut jo siksi arvokas yksilö koska on saanut olla kiintymyksen ja rakkauden kohteena äidilleen...Jälkeen päin sen "suosittele syntyä ollenkaan". Tarkoitin sillä että ilman lääkäreitten toimen piteitä se olisi kuollut luonnollisesti. Nyt halutaan pitää keinolla millä hyvänsä lapsi elossa.
Jaa ja missäs kohtaa olen sanonut että lihamöykky??
Enkä ole kieltänyt keneltäkään ettei voisi antaa vaikeastivammautuneen lapsensa tehohoitoon ja kasvattaa häntä niin kuin muitakin lapsia.
Nämä ovat omia mielipiteitäni mitä täällä kirjoitan jos ei sovi muille eriävät mielipiteet niin en voi mitään.
Luojan lykky meillä kaikilla ei ole sama mielipide. - etteivät kaikki
animattiN kirjoitti:
Jälkeen päin sen "suosittele syntyä ollenkaan". Tarkoitin sillä että ilman lääkäreitten toimen piteitä se olisi kuollut luonnollisesti. Nyt halutaan pitää keinolla millä hyvänsä lapsi elossa.
Enkä ole kieltänyt keneltäkään ettei voisi antaa vaikeastivammautuneen lapsensa tehohoitoon ja kasvattaa häntä niin kuin muitakin lapsia.
Nämä ovat omia mielipiteitäni mitä täällä kirjoitan jos ei sovi muille eriävät mielipiteet niin en voi mitään.
Luojan lykky meillä kaikilla ei ole sama mielipide.ole noin kyynisiä ja epäinhimillisiä kuin sinä!
animattiN kirjoitti:
Jälkeen päin sen "suosittele syntyä ollenkaan". Tarkoitin sillä että ilman lääkäreitten toimen piteitä se olisi kuollut luonnollisesti. Nyt halutaan pitää keinolla millä hyvänsä lapsi elossa.
Luojan lykky meillä kaikilla ei ole sama mielipide.sen pienen nytykän vanhempia, miltä heistä ehkä tuntuu...jos vaikka ensimmäinen lapsi on siinä nyrkin kokoisena, mutta elävänä; mie luulen ettei sellaista vanhempaa löydy jolla ei silloin heräisi suojeluvaistot tätä pikkuistaan kohtaan..
Osaatko paneutua pienen vanhempien asemaan..- äiti tai isä
j-virta kirjoitti:
Kysymys. Sitä mietin itsekkin.Entä mitä olisin tehnyt
itse, samassa "valintatilanteessa".luulisi ainakin että toivoisivat kuitenkin parasta, ja antaisivat lapsen pysyä elossa. Kunnollinen vanhempi. Olettaisin. Minä en ainakaan antaisi menehtyä. En katsonut ohjelmaa, nyt on vähän vaikea sanoa enempää.
animattiN kirjoitti:
Luojan lykky meillä kaikilla ei ole sama mielipide.silloin puhutaan kuin lihakimpaleesta, kun sanotaa "se elvyttää" ja "sitä elvyttää" - siinä on sellainen ero, että "se" on jonkun oma lapsi, joka lisäksi on hengenhädässä..
Lisäksi tiedän ettemme voi kieltää lapsen tehohoitoa - ainakaan me palstalaiset, emmekä muutenkaan voi kieltää toisiltamme mitään...
En minäkään kiellä sinua sanomasta mielipidettäsi, minä olen vain toista mieltä kanssasi..ei se ole mielipiteittesi julkituomisen kieltämistä..enhän minä voisi sitä tehdä - enkä haluaisikaan..:)- 50+setämies
Pirrejuupas kirjoitti:
silloin puhutaan kuin lihakimpaleesta, kun sanotaa "se elvyttää" ja "sitä elvyttää" - siinä on sellainen ero, että "se" on jonkun oma lapsi, joka lisäksi on hengenhädässä..
Lisäksi tiedän ettemme voi kieltää lapsen tehohoitoa - ainakaan me palstalaiset, emmekä muutenkaan voi kieltää toisiltamme mitään...
En minäkään kiellä sinua sanomasta mielipidettäsi, minä olen vain toista mieltä kanssasi..ei se ole mielipiteittesi julkituomisen kieltämistä..enhän minä voisi sitä tehdä - enkä haluaisikaan..:)En hyväksy aborttiakaan ehkäisykeinona,elämä kaikissa muodoissaan on lahja
- Jossu
et suosittele niin aikaisin syntymistä ollenkaan, voi hyvä luoja mikä sananvalinta!!!
Tuskinpa kukaan haluaa vauvansa syntyvän 25 viikkoisena tai alle sen.
Keskosten tehohoidon kieltäminen on hyvin epäinhimillinen ajatus, mistä alkaisi se vaihe että annettaiin hoitoa?
Jos huomataan selvästi aivoverenvuoto tai aivovaurio, silloin ehkä (huom ehkä) on viisainta jättää hoitamatta. Mutta sekin riippuu aivovaurion vakavuudesta.
Meistä moni kärsii tietämättään pienistä aivovaurioista, ne voivat tulla synnytyksessä tai myöhemmin elämässä. Pitäisikö sitten myös jokainen aivovaurion tai aivohalvauksen saanut ihminen lopettaa?
Onko tämä sitä "rodun jalostamista"?
Onko kehitysvammaisilla tai vammautuneilla tai ylipäätään vanhuksillakaan enää oikeutta elämään?
Eihän heistä ole mitään hyötyä.
Missä kulkee eettinen rajamme?
Oletko valmis laittamaan sen rajan johonkin ja ottamaan siitä vastuun?
Myönnän että Linkolan ja sinun ajatuksissasi on järkeä yhteiskunnallisesti...mutta me olemme kuitenkin inhimillisesti ajattelevia ihmisiä. (suurin osa)
Niin kauan kuin on elämää, on myös toivoa. - Jossu
Pirrejuupas kirjoitti:
Olen nähnyt syvää rakkautta vanhalta äidiltä tyttöään kohtaan, joka ei ole koskaan kommunikoinut, vain tunnistanut äänestä äitinsä..hän on ollut jo siksi arvokas yksilö koska on saanut olla kiintymyksen ja rakkauden kohteena äidilleen...täysin samaa mieltä.
Kehitysvammaisten hoitajana näen päivittäiset ilon hetket ja useat kehitysvammaiset ovat todella iloisia ja onnellisia ihmisiä.
Mietin millainen maailma olisi ilman eroavuuksia, olisimmeko klooneja toinen toisistamme ja täydellisen kauniita ja täydellisen viisaita, mutta tuskin olisimme täydellisen onnellisia.
Valitettavaa että ihmiset vaativat nykyään täydellisyyttä joka asiassa. - eräs1N
50+setämies kirjoitti:
En hyväksy aborttiakaan ehkäisykeinona,elämä kaikissa muodoissaan on lahja
Sanoo mies, joka ei ole koskaan synnyttänyt. Jos lapsi syntyy kuolleena, tai 23-25 -viikoisena ja ei ole elinkelpoinen ilman hengityskonetta, tai muita oheislaitteita, niin miksi hänet elvytetään, tai pidetään keinotekoisesti väkisin hengissä. Ajatelkaa nyt, mikä tuska ja kipu tälläisellä pienellä ihmistaimella, joka mahtuu kämmenelle, on näissä lääketieteellisissä toimenpiteissä.
kyllä se laittoi miettimään...olen kyllä sitä mieltä että turha on pelastaa niin pienten elämää kun joutuvat sitten pyörätuolissa ja monivammaisina lopun elämäänsä...kyllähän siinä moni vanhempi myönsikin,että jos saisivat uudestaan päättää,he kieltäisivät tehohoidon...
- j-virta
Äiti oli pyytänyt lopettamman tehohoidon, kun selvisi
että lapsi on pahasti vammautunut, mutta maan laki ei sallinut hoidon lopettamista. - animattiN
j-virta kirjoitti:
Äiti oli pyytänyt lopettamman tehohoidon, kun selvisi
että lapsi on pahasti vammautunut, mutta maan laki ei sallinut hoidon lopettamista.Käsitin sen niin että eivät osanneet tarpeeksi pontevasti sitä pyytää.
- kysymyksessä
animattiN kirjoitti:
Käsitin sen niin että eivät osanneet tarpeeksi pontevasti sitä pyytää.
olisi oma lapsesi?
- animattiN
kysymyksessä kirjoitti:
olisi oma lapsesi?
Ei nyt ollut, ja turha siellä spekuloida tyhmii.
- Nainen parhaassa iässä
animattiN kirjoitti:
Ei nyt ollut, ja turha siellä spekuloida tyhmii.
Tyttäreni syntyi tasan 2 kk liian aikaisin,painoi 1.800gr,oli happikaapissa kolme kuukautta,hän on nyt yliopistokoulutuksen saanut,hyvän ammatin omaava,naimisissa ja ja pienen pojan äiti,ainoa vamma/haitta on munuaisten vajaatoiminta (raskausaika oli vaikea koska nestettä kerääntyi,jalat esimerkiksi jo kolmannelle kuukaudella kuin tukit mutta muuten koko raskaus ja synnytys sujuivat hyvin tarkkailun alaisena) sekä kuulovammaisuus joka ei ole haitannut normaalikouluissa opiskelua
- j-virta
Ilmeni että Hollannissa ei anneta aktiivista tehohoitoa alle 26.viikoisille.
Miten lie tilanne Suomessa ? - animattiN
Nainen parhaassa iässä kirjoitti:
Tyttäreni syntyi tasan 2 kk liian aikaisin,painoi 1.800gr,oli happikaapissa kolme kuukautta,hän on nyt yliopistokoulutuksen saanut,hyvän ammatin omaava,naimisissa ja ja pienen pojan äiti,ainoa vamma/haitta on munuaisten vajaatoiminta (raskausaika oli vaikea koska nestettä kerääntyi,jalat esimerkiksi jo kolmannelle kuukaudella kuin tukit mutta muuten koko raskaus ja synnytys sujuivat hyvin tarkkailun alaisena) sekä kuulovammaisuus joka ei ole haitannut normaalikouluissa opiskelua
Sinulla olikin raskaus pitemmällä kuin tuo 25 viikkoa jos nyt ymmärsin oikein. Ja tässähän olikin nyt kysymyksessä ne lapset jotka olivat saaneet aivoveren vuodon ja vammautuneet. Niin siis mistä minä kinastelen.
- esimerkiksi
j-virta kirjoitti:
Ilmeni että Hollannissa ei anneta aktiivista tehohoitoa alle 26.viikoisille.
Miten lie tilanne Suomessa ?eutanasia sallittua
- ihmettelen aina
animattiN kirjoitti:
Sinulla olikin raskaus pitemmällä kuin tuo 25 viikkoa jos nyt ymmärsin oikein. Ja tässähän olikin nyt kysymyksessä ne lapset jotka olivat saaneet aivoveren vuodon ja vammautuneet. Niin siis mistä minä kinastelen.
mistä sinä kinastelet? Onko sun pakko sanoa jokaiselle niin perk....n ilkeästi! Onko sun elämäs niin pilalla ettei näe nenääsi pidemmälle!
- animattiN
ihmettelen aina kirjoitti:
mistä sinä kinastelet? Onko sun pakko sanoa jokaiselle niin perk....n ilkeästi! Onko sun elämäs niin pilalla ettei näe nenääsi pidemmälle!
Prinsessa etten ottanut huomioon sinun mielipidettä. Suoraan sanottuna painu kuuseen.
- ihmettelen aina
animattiN kirjoitti:
Prinsessa etten ottanut huomioon sinun mielipidettä. Suoraan sanottuna painu kuuseen.
miten 'kauniisti' sanot toiselle asiat.
- 4xmummi
Minua järkytti pienen pojan elämänalku keskoskaapissa. Hänellä oli vakava aivoverenvuoto ja lääkäreiden täytyi tehdä päätös jatketaanko tehohoitoa vai ei. He päättivät ettei jatketa ja kertoivat tosiasian vanhemmille. Lapsesta tulisi vaikeavammainen lapsi. Hoitajat ottivat letkut ja koneet irti, kapaloivat vauvan ja veivät vanhempien syliin kuolemaan.........
Elävä elämä alussaan, sykkivä sydän, mutta kukaan ei tiedä varmasti miten elämä jatkuisi. Onko meillä, lääkäreillä tai kenelläkään muulla oikeutta päättää, saako joku elää vai ei? Elämä riistettiin, mutta pakko ajatella olisiko se ollut elämää vai helvettiä. Surullista.:(- animattiN
Kohta tarvitakkaan enään äidin kohtua jos aina vaan aikaistetaan keskenmenossa syntyneiden lasten hoidot, välittämättä sittä onko vammainen vai ei.
Annetaan lasten kehittyä koeputkessa sitten koko raskaus ajan esimerkiksi. - Olet
animattiN kirjoitti:
Kohta tarvitakkaan enään äidin kohtua jos aina vaan aikaistetaan keskenmenossa syntyneiden lasten hoidot, välittämättä sittä onko vammainen vai ei.
Annetaan lasten kehittyä koeputkessa sitten koko raskaus ajan esimerkiksi.negatiivinen perusinttäjä
ettei se ole helvettiä, ainakaan sille vammaiselle itselleen - vanhempi voi tehdä siitä helvetin itselleen..vammainen lapsi/ihminen on asennekysymys.
- animattiN
Olet kirjoitti:
negatiivinen perusinttäjä
Sinä sitten et ole??? Jos et osaa ottaa keskusteluun osaan muuten, on ihan turha myöskään lähetellä ainoastaan kiukkusia vastauksia mitkä eivät sivua asiaa mitenkään.
- j-virta
Minutkin pani miettimään.
Ei kait sitä alkuunkaan laittaisi, jos tietäisi
etukäteen mitä tuleman pitää. - lukenut vastauksesi
animattiN kirjoitti:
Sinä sitten et ole??? Jos et osaa ottaa keskusteluun osaan muuten, on ihan turha myöskään lähetellä ainoastaan kiukkusia vastauksia mitkä eivät sivua asiaa mitenkään.
täsääs aiheessa ja ihmettelen,oletko menettänyt terveen lapsen vain miksi olet noin kyyninen?
- animattiN
lukenut vastauksesi kirjoitti:
täsääs aiheessa ja ihmettelen,oletko menettänyt terveen lapsen vain miksi olet noin kyyninen?
Mielipiteitäni lauon. Onko kielletty?
- mistä johtuu että
animattiN kirjoitti:
Mielipiteitäni lauon. Onko kielletty?
olet niin katkera?
- Jossu
animattiN kirjoitti:
Annetaan lasten kehittyä koeputkessa sitten koko raskaus ajan esimerkiksi.juoksu on jotenkin estynyt, oletko siis itse täydellinen esimerkki täydellisesetä ihmisestä joka saa elää?
Vammaiset tapettakoot ja vanhuksille lopetuspiikki, minkä ikäinen olet, kai huomaat että oma ikäsi lähestyy piikkiaikaa?
Et kai vain itseäsi pidä erikoistapauksena? - animattiN
Jossu kirjoitti:
juoksu on jotenkin estynyt, oletko siis itse täydellinen esimerkki täydellisesetä ihmisestä joka saa elää?
Vammaiset tapettakoot ja vanhuksille lopetuspiikki, minkä ikäinen olet, kai huomaat että oma ikäsi lähestyy piikkiaikaa?
Et kai vain itseäsi pidä erikoistapauksena?Oli todellakin huono, minkä yritinkin jo selittää Pirrejuupakselle. Niin siis vastailen sinulle aikaisemmin lähettämiisi viesteihin samalla ettei tarvitse pomppia edestakas.
En ole täydellinen enkä ole tarkoittanut että tapetaan ketään vaan olen halunnut herättää keskustelua lääkäreiden/lääketieteen nimissä tehtyjä ratkaisuja.
En tiedä katsoitko kyseisen ohjelman, minussa se ainakin herätti kysymyksiä.
Enkä ymmärrä nyt sitä että jos en olisi valmis itse loppuikääni vammaista lasta(joka kasvaa aikuisen mittoihin) hoitamaan niin hyökätään
minun kimppuuni. Sehän olisi minun ratkaisuni, teillä muilla on omanne.
Uskon myös siihen pakahduttavaan rakkauden tunteeseen minkä vanhemmat kokevat pienen lapsen synnyttyä, mutta niinkuin ohjelmassa eräs perhe kertoi, että josku arjen keskellä kun kaikki on niin vaikeaa ja lapsella kovia kipuja, he toivoiva että olisivat päättyneet sittenkin toisiin ratkaisuihin. - eräsN1
Ei siinä keneltäkään henkeä riistetty, ymmärrättekö te tämän tosiasian, että 23-26 viikkoinen sikiölapsi ei hengitä ilman laitteita. Eli käytännössä katsoen osa näistä lapsista syntyi kuolleina ja elvytettiin. Eli raskaus keskeytyi , koska äidin elimistö alkoi poistamaan epäkelpoa sikiötä.
Oli tietty joukossa joitakin terveitäkin lapsia, mutta vähemmän, taisi olla 4/10 ainoastaan terveitä, eli kehitysvammaisia n. 60%. ohjelmassa kenenkään henkeä riistetty!Tämäkin vauva ei olisi selvinnyt ollenkaan tähän elämään...miksi sitten pitkittää niin lapsen kuin vanhempiekin kärsimystä koska se kuolema olisi tullut joka tapauksessa!
- äiti
Kaunis, vanttera poikani syntyi täysi-ikäisenä, synnytyskomplikaatioden takia hätäsektiolla, 0-pisteen vauvana. Siis sydänkin ennätti pysähtyä. Hänet elvytettiin elämään. Hän eli erittäin vaikeavammaisena, TÄYSIN liikuntakyvyttömänä, vaikeasti spastisena, jatkuvasti sairastelevana, mm. jatkuvia keuhkokuumeita, tulehduksia, huonosti syövänä (viimeisen elinvuotensa letkun kautta) kärsivänä, kivuliaana, mutta myös hyvinä päivinään hymyilevänä poikana lähes 22 vuotiaaksi.
Kapinoin pitkään hänen syntymänsä jälkeen sitä, että miksi hänet elvytettiin? Eihän siinä tilanteessa ennätetä tai pystytä (äiti narkoosissa, isä ei ehkä paikalla) kysellä vanhempien mielipiteitä, henkilökunnan on toimittava heti. Keskustelin siitä myöhemmin lääkärin kanssa. Ymmärsin kuitenkin aika nopeasti, että tottakai häntä aloitettiin elvyttämään, vaikka ennustetta ei tiedetty. Sehän on terveydenhuollon henkilöstön eettinen ja moraalinen vastuu ja velvollisuus toimia niin. Poikani jaksoikin myöhemmin hengittää itse kun hänet irroitettiin hengityskoneesta.
Mikä on kertomukseni ajatus? Se, että vammaisia lapsia syntyy ilman keskosuuttakin.
Poikani kanssa pitkän, yhteisen, rikkaan ja raskaan elämäntien kulkeneena äitinä en kykene enkä osaa sanoa selvää mielipidettäni tähän keskusteluun. Elämä on syntymän hetkellä ihme, jota on vaalittava, mutta ymmärrän hyvin myöhemmät päätökset antaa syntyneen elämän sammua, jos vanhempien ja lääketieteellisen tahon ymmärrys ja tietämys tukevat toisiaan.saa kehitysvammaisen lapsen, saa lapsen - joskus loppuiäkseen.
Olen monesti ajatellut ettei kehitysvammaisen lapsen vanhemman/pien osa ole aina kahdehtdittava, mutta vastapainoksi tällaiselta lapselta saa elinikäisen ehdottoman ja aidon kiintymyksen.
Olen myös pohtinut mikä tarkoitus on tälläisen ihmisen syntymällä, ja olen tullut siihen tulokseen, että heidät on annettu meille ns. terveille opiksi - en tarkoita välttämättä vain tai ensinkään vanhempia, vaan meitä kaikkia; opetuksesksi siitä ettemme itse pysty 100 prosenttisesti hallitsemaan itse tätä elämää ja tekemään siitä ns. täydellistä....- äiti
Pirrejuupas kirjoitti:
saa kehitysvammaisen lapsen, saa lapsen - joskus loppuiäkseen.
Olen monesti ajatellut ettei kehitysvammaisen lapsen vanhemman/pien osa ole aina kahdehtdittava, mutta vastapainoksi tällaiselta lapselta saa elinikäisen ehdottoman ja aidon kiintymyksen.
Olen myös pohtinut mikä tarkoitus on tälläisen ihmisen syntymällä, ja olen tullut siihen tulokseen, että heidät on annettu meille ns. terveille opiksi - en tarkoita välttämättä vain tai ensinkään vanhempia, vaan meitä kaikkia; opetuksesksi siitä ettemme itse pysty 100 prosenttisesti hallitsemaan itse tätä elämää ja tekemään siitä ns. täydellistä....Kehitysvammaisuus on hyvin laaja käsite, se sisältää monenasteista hoivan tarvetta, joko kapeaa muutamaan tarpeeseen perustuvaa tukea tai kokonaisempaa hoivan ja huolenpidon tarvetta.
Poikani oli erittäin vaikeavammainen, monien siihen liittyvien liitännäisoireiden kanssa.
Olen oppinut näiden vuosien aikana aika sujuvasti kuuntelemaan kanssaeläjieni pohdintoja siitä, mikä on näiden lasten elämän tarkoitus ja opetus, etenkin meille vammaisten lasten vanhemmille. Sinäkin onnistuit taas kerran kertomaan minulle nämä kliseiset ajatuksesi tästä asiasta.
En ikinä usko, että minun poikani syntyi siksi, että hän elämällään "opetti" muita ihmisiä. On hurskastelua kerätä sellaista sädekehää lapseni ympärille. Elämä kaikessa raadollisuudessaan on vain joskus epäoikeudenmukainen, ja SEN kanssa on vaan kyettävä elämään siten miten kykenee.
Se on ainainen samanlainen selitys monilla sellaisilla ihmisillä, jotka suhtautuvat asiaan jotenkin mystisesti ja elämän erilaisuutta kummeksuen. Selitetäänkö esm. ihmisen myöhempi vammautuminen esm. onnettomuuden myötä samoin? Eipä taideta selittää.
Vain vammaisen lapsen vanhempana tietää, mitä kaikkea tämä tuo perheen arkeen, juhlaan, elämään, perhe-, ystävä-, sukulaisuussuhteisin.
Vieraan on ihan ihan perusteetonta sanoa että: "osaan asettua sinun asemaasi", kuten myös vammaisten parissa työskentelevät ihmiset erehtyvät joskus lausumaan tuon kaikkitietävän lausahduksen.
Ainoastaan toisen vammaisen lapsen vanhempi (vertaistuki) ymmärtää asian.
Vielä, olisin ehdottomasti vaihtanut nyt jo kuolleen poikani elämän terveen pojan elämäksi. En halunnut pyyteetöntä kiintymystä, vaan kivuttomampaa elämää lapselleni. äiti kirjoitti:
Kehitysvammaisuus on hyvin laaja käsite, se sisältää monenasteista hoivan tarvetta, joko kapeaa muutamaan tarpeeseen perustuvaa tukea tai kokonaisempaa hoivan ja huolenpidon tarvetta.
Poikani oli erittäin vaikeavammainen, monien siihen liittyvien liitännäisoireiden kanssa.
Olen oppinut näiden vuosien aikana aika sujuvasti kuuntelemaan kanssaeläjieni pohdintoja siitä, mikä on näiden lasten elämän tarkoitus ja opetus, etenkin meille vammaisten lasten vanhemmille. Sinäkin onnistuit taas kerran kertomaan minulle nämä kliseiset ajatuksesi tästä asiasta.
En ikinä usko, että minun poikani syntyi siksi, että hän elämällään "opetti" muita ihmisiä. On hurskastelua kerätä sellaista sädekehää lapseni ympärille. Elämä kaikessa raadollisuudessaan on vain joskus epäoikeudenmukainen, ja SEN kanssa on vaan kyettävä elämään siten miten kykenee.
Se on ainainen samanlainen selitys monilla sellaisilla ihmisillä, jotka suhtautuvat asiaan jotenkin mystisesti ja elämän erilaisuutta kummeksuen. Selitetäänkö esm. ihmisen myöhempi vammautuminen esm. onnettomuuden myötä samoin? Eipä taideta selittää.
Vain vammaisen lapsen vanhempana tietää, mitä kaikkea tämä tuo perheen arkeen, juhlaan, elämään, perhe-, ystävä-, sukulaisuussuhteisin.
Vieraan on ihan ihan perusteetonta sanoa että: "osaan asettua sinun asemaasi", kuten myös vammaisten parissa työskentelevät ihmiset erehtyvät joskus lausumaan tuon kaikkitietävän lausahduksen.
Ainoastaan toisen vammaisen lapsen vanhempi (vertaistuki) ymmärtää asian.
Vielä, olisin ehdottomasti vaihtanut nyt jo kuolleen poikani elämän terveen pojan elämäksi. En halunnut pyyteetöntä kiintymystä, vaan kivuttomampaa elämää lapselleni.en halunnut hurskastella; hoidan kotonani neljää vieraan äidin ja isän kehitysvammaista - tunnen aren juhlan ..ei tämä ole työtä ..tämä on elämänmuoto..
Olen pahoillani kivusta mitä jouduit tuntemaan lapsesi kärsimyksien takia..halaus.- äiti
Pirrejuupas kirjoitti:
en halunnut hurskastella; hoidan kotonani neljää vieraan äidin ja isän kehitysvammaista - tunnen aren juhlan ..ei tämä ole työtä ..tämä on elämänmuoto..
Olen pahoillani kivusta mitä jouduit tuntemaan lapsesi kärsimyksien takia..halaus.Vaikka työsi on elämänmuotosi, se on myös vapaaehtoisuuteen perustuva taloudellinen valintasi. Siinä on eromme. Tämän ketjun alkuperäinen tarkoitus kai oli käsitellä vaikeavammaisuutta, johon pienten lasten tehohoito voi johtaa. Kerroin oman poikani elämän.
Luulen että sinä et hoida vaikeavammaisia, vaan perheyhteisöön sopivia henkilöitä.
Hyvää jatkoa valitsemallesi ammatille. - eräsN1
Pirrejuupas kirjoitti:
saa kehitysvammaisen lapsen, saa lapsen - joskus loppuiäkseen.
Olen myös pohtinut mikä tarkoitus on tälläisen ihmisen syntymällä, ja olen tullut siihen tulokseen, että heidät on annettu meille ns. terveille opiksi - en tarkoita välttämättä vain tai ensinkään vanhempia, vaan meitä kaikkia; opetuksesksi siitä ettemme itse pysty 100 prosenttisesti hallitsemaan itse tätä elämää ja tekemään siitä ns. täydellistä....Nyt minusta Pirrejuupas alkaa tuntua siltä, että sinä puhut nyt sellaisesta asiasta, josta sinulla ei ole omakohtaisia kokemuksia lainkaan.
Koska tälläisiä kehitysvammaisia lapsia voi myös olla sellaisia, että he eivät reagoi mihinkään mitenkään. Tai eivät kykene osoittamaan minkäänlaisia tunteitaan, tai "aitoa kiintymystä" edes vanhempiaan kohtaan.
Ja seuraava asia on se, että nämä "opiksi" jollekin lausumat, niissä ei ole mitään järkeä. Kun joku on synnyttänyt kehitysvammaisen lapsen, tai menettänyt lähiomaisensa, niin sekö on mielestäsi jonkinlaista "oppia", tänne jääville ihmisille. Jokaisen ihmisen elämä on eripituinen ja erilainen. Ja kun hän täältä kerran lähtee, niin hänen aikansa on vain täysi. - Pirre*
eräsN1 kirjoitti:
Nyt minusta Pirrejuupas alkaa tuntua siltä, että sinä puhut nyt sellaisesta asiasta, josta sinulla ei ole omakohtaisia kokemuksia lainkaan.
Koska tälläisiä kehitysvammaisia lapsia voi myös olla sellaisia, että he eivät reagoi mihinkään mitenkään. Tai eivät kykene osoittamaan minkäänlaisia tunteitaan, tai "aitoa kiintymystä" edes vanhempiaan kohtaan.
Ja seuraava asia on se, että nämä "opiksi" jollekin lausumat, niissä ei ole mitään järkeä. Kun joku on synnyttänyt kehitysvammaisen lapsen, tai menettänyt lähiomaisensa, niin sekö on mielestäsi jonkinlaista "oppia", tänne jääville ihmisille. Jokaisen ihmisen elämä on eripituinen ja erilainen. Ja kun hän täältä kerran lähtee, niin hänen aikansa on vain täysi.täysin pysty asettumaan sellaisen vanhemman asemaan, joka on itse saanut vaikeasti vammaisen lapsen, mutta olettaisin että jokaisen naisen äidinvaistot ovat jo voimakkaasti mukana silloin kun ratkaisu pitäisi tehdä tehohoidon lopettamisesta....pelkästään kylmä järki ei ehkä ole silloin ehkä päällimmäisenä siinä tilanteessa....ajattelen vaan sen tilanteen omalle kohdalleni..
Tosi on etten ole ollut hoitamassa koskaan koneisiin sidottuja ja täysin reagoimattomia kehitys vammaisia lapsia, voihan se olla että silloin minunkin olisi täältä syrjästä helpompi sanoa, että olisi parempi kun ihmisalkua ei olisi elvytetty ollenkaan..
Tässä vaan on otettava sellainenkin pointti huomioon, etteivät kaikki elvytetyt välttämättä jää vammaisiksi, ainakaan syvästi kehitysvammaisiksi..
Lopuksi, jokaisella meillä on omamme tapa ajatella syistä ja seurauksista - joku on sitä mieltä että vammainen lapsi on rangaistus jostain, mutta minä ajattelen se niin että se on mieluummin siunaus kuin rangaistus..ei maha mittää. - äiti
Pirre* kirjoitti:
täysin pysty asettumaan sellaisen vanhemman asemaan, joka on itse saanut vaikeasti vammaisen lapsen, mutta olettaisin että jokaisen naisen äidinvaistot ovat jo voimakkaasti mukana silloin kun ratkaisu pitäisi tehdä tehohoidon lopettamisesta....pelkästään kylmä järki ei ehkä ole silloin ehkä päällimmäisenä siinä tilanteessa....ajattelen vaan sen tilanteen omalle kohdalleni..
Tosi on etten ole ollut hoitamassa koskaan koneisiin sidottuja ja täysin reagoimattomia kehitys vammaisia lapsia, voihan se olla että silloin minunkin olisi täältä syrjästä helpompi sanoa, että olisi parempi kun ihmisalkua ei olisi elvytetty ollenkaan..
Tässä vaan on otettava sellainenkin pointti huomioon, etteivät kaikki elvytetyt välttämättä jää vammaisiksi, ainakaan syvästi kehitysvammaisiksi..
Lopuksi, jokaisella meillä on omamme tapa ajatella syistä ja seurauksista - joku on sitä mieltä että vammainen lapsi on rangaistus jostain, mutta minä ajattelen se niin että se on mieluummin siunaus kuin rangaistus..ei maha mittää.Sinä et pysty asettumaan toisen ihmisen asemaan, vaika kuinka yrität ja ehkä melkein luuletkin.
Lisäksi alat selitellä, että lapsia noin vain otettaisiin pois hengityskoneista, joka ei todellakaan ole tämän keskustelun oikea aihe.
Ja jos todellakin ajattelet vaikeavammaisen lapsen syntymää perheeseesi, viimeistään silloin, äidinvaistollasi, lakkaat käsittelemästä tätä vakavaa asiaa rangaistus-siunaus akselilla. - ei siihen
äiti kirjoitti:
Sinä et pysty asettumaan toisen ihmisen asemaan, vaika kuinka yrität ja ehkä melkein luuletkin.
Lisäksi alat selitellä, että lapsia noin vain otettaisiin pois hengityskoneista, joka ei todellakaan ole tämän keskustelun oikea aihe.
Ja jos todellakin ajattelet vaikeavammaisen lapsen syntymää perheeseesi, viimeistään silloin, äidinvaistollasi, lakkaat käsittelemästä tätä vakavaa asiaa rangaistus-siunaus akselilla.täysin pysty, asettumaan toisen asemaan. Silti puheesi kuullostaa julmalta ja todellakin loukkaavalta tätä Pirreä kohtaan,(jokainen viestisi) joka "halasi" sinua virtuaalisti menetyksesi ja kokemuksesi takia. Ei ole Pirren vika että sinulle on käynyt ja lapsellesi kuin on!
Pirre ehkä hoitaa työkseen vaikeavammaisia lapsia, onko se väärin että siitä saa taloudellista hyötyä? Sun mielipiteittes mukaan olis ehkä parempi että jokainen hoitaisi oman vammaisensa, kuten sinä mitä ilmeisemmin olet joutunut tekemään. Onko se sitten oikein, vain siksi että sinä et ole saanut apua vai? (luulisin että et ole saanut siis). Tai sitten olet jokaiselle katkera oman menetyksesi johdosta? Monet synnyttävät kuolleita lapsia, eivätkä ole voineet viettää 22 vuotta lapsensa kanssa, vaikka olisivat sen mieluusti ehkä tehneet olkootkin että on ollut vammainen. Mielestäsi se sitten ilmeisesti on ollut itsekeskeistä?
No turha vastata, en laittanut osoitettani tähän jotta vastauksesi saisin, sillä harvoin käyn edes näissä tälläisissä keskusteluissa katselemassa.
Toivon sinulle parempaa ja rauhallisempaa huomista. Ps. Poikasi ansaitsi elää sen 22 vuottaan! - kaikilla naisilla
Pirre* kirjoitti:
täysin pysty asettumaan sellaisen vanhemman asemaan, joka on itse saanut vaikeasti vammaisen lapsen, mutta olettaisin että jokaisen naisen äidinvaistot ovat jo voimakkaasti mukana silloin kun ratkaisu pitäisi tehdä tehohoidon lopettamisesta....pelkästään kylmä järki ei ehkä ole silloin ehkä päällimmäisenä siinä tilanteessa....ajattelen vaan sen tilanteen omalle kohdalleni..
Lopuksi, jokaisella meillä on omamme tapa ajatella syistä ja seurauksista - joku on sitä mieltä että vammainen lapsi on rangaistus jostain, mutta minä ajattelen se niin että se on mieluummin siunaus kuin rangaistus..ei maha mittää.ei välttämättä ole niitä "äidinvaistoja"
kaikilla naisilla kirjoitti:
ei välttämättä ole niitä "äidinvaistoja"
teet äidinvaistoilla jos vauva on niin alikehittynyt että sillä ei ole mitään mahdollisuuksia selvitä? Ei siinä auta silloin mitkään vaistot...
Tässä on koko keskustelu mennyt hakoteille..onkohan kaikki kirjoittajat edes katsoneet kyseistä dokumenttia??- äiti
ei siihen kirjoitti:
täysin pysty, asettumaan toisen asemaan. Silti puheesi kuullostaa julmalta ja todellakin loukkaavalta tätä Pirreä kohtaan,(jokainen viestisi) joka "halasi" sinua virtuaalisti menetyksesi ja kokemuksesi takia. Ei ole Pirren vika että sinulle on käynyt ja lapsellesi kuin on!
Pirre ehkä hoitaa työkseen vaikeavammaisia lapsia, onko se väärin että siitä saa taloudellista hyötyä? Sun mielipiteittes mukaan olis ehkä parempi että jokainen hoitaisi oman vammaisensa, kuten sinä mitä ilmeisemmin olet joutunut tekemään. Onko se sitten oikein, vain siksi että sinä et ole saanut apua vai? (luulisin että et ole saanut siis). Tai sitten olet jokaiselle katkera oman menetyksesi johdosta? Monet synnyttävät kuolleita lapsia, eivätkä ole voineet viettää 22 vuotta lapsensa kanssa, vaikka olisivat sen mieluusti ehkä tehneet olkootkin että on ollut vammainen. Mielestäsi se sitten ilmeisesti on ollut itsekeskeistä?
No turha vastata, en laittanut osoitettani tähän jotta vastauksesi saisin, sillä harvoin käyn edes näissä tälläisissä keskusteluissa katselemassa.
Toivon sinulle parempaa ja rauhallisempaa huomista. Ps. Poikasi ansaitsi elää sen 22 vuottaan!Ketjun aloitus oli alunperin alle 26 viikkoisina syntyneistä vauvoista ja heidän eliinjäämismahdollisuuksista, vammautumisista jne. Kerroin keskustelun jatkeena, kuinka myös täysi-ikäinen vauvakin voi yllättäen vammautua synnytyksen yhteydessä. Poikani vammautui synnytyskomplikaatioissa, saaden hapenpuutteen takia vaikean aivovaurion ja kuinka hän eli erittäin vaikean elämänsä lähes 22 vuotiaaksi. Tämä oli aiheeni, ja samalla kerroin siitä,kuinka itse koin hätääntyneenä poikani elämää eteenpäin ajatellen, että oliko elvytys ollut aiheellista. Sanoihan lääkäri minulle että "teimme kovasti töitä, että saimme vauvan elvytettyä." Samalla myös kerrottiin pojalleni tehdyistä kaikista tutkimuksista, jotka antoivat murskaavan tuomion hänen tulevasta kehityksestä. Luulisin, että tämänkaltaiset ajatukset kuuluvat varmasti jokaisen äidin ja isä ajatuksiin, silloin kun on näin vakavista asioista kyse. Se ei vähennä äidinvaistoja, eikä sitä suunnatonta hätää, tuskaa, rakkautta ja hellyyttä pientä tajutonta hengityskoneessa olevaa lasta kohtaan.
Pirre vastasi kirjeeseeni että nämä lapset syntyvät opiksi meille terveille. Silloin kiistin tämän jatkuvan kliseen joka minua ja monia muita tuntemiani äitiä loukkaa. Nämä lapset eivät ole oppikirjan kappaleita, jotka syntyvät jotenkin varoituksesksi muille ihmisille tyyliin: "ole tyytyväinen ettet ole tälläinen kuin minä". Jos joku ihminen tarkastelee omaa arvomaailmaansa vammaisen ihmisen (joita on keskuudessamme hyvin eritasoisia ja eritavalla selviytyviä, ei pelkästään kapeasti ajatellen kehitysvammaisia) perspektiivistä katsoen ja muuttaa omia arvojaa ihmisystävällisemmäksi, niin hyvä niin.
Lisäksi Pirre vielä kerran jatkoi oman ajatusmaailmansa esiintuomista vammaisen lapsen syntymästä käsitteellä: rangaistus-siunaus, perheelle. Myös minulla on oikeus julkituoda kielteinen kantani tämänlaiseen ajattelutapaan. Ne on vanhoja uskomuksia, jotka periytyvät jo antiikin spartalaisilta, jotka veivät vajaakykyiset lapset heitteille kuolemaan, joita sitten kristinuskon myötä alettiin pelastamaan.
Poikani muistoa kunnioittaen, oikaisen väärän olettamuksesi siitä, että vähättelisin jotenkin toisten ihmisten antamaa hoivaa ja huolenpitoa. Poikani sai hyvää suomalaista terveyden- ja sairaanhoitoa, sekä kuntoutustakin, hänen mahdollisuuksiensa rajoissa koko elämänsä ajan, sekä myös ulkopuolisen tahon antamaa hoitoa. Enhän yksin olisi mitenkään jaksanut häntä hoitaa, vuorokaudet ympäriinsä. Enkä sitten, kun paljon myöhemmin lähdin itse työelämään. En myöskään aseta vastakkain vastasyntyneenä kuolleiden lasten vanhempia ja minua, enhän mitenkään voi asettua taas heidän asemaansa.
Minulla on ollut koko ajan, myös poikani eläessä ja hänen kuoltuaankin, hyvä elämä. Hänen elämästään kirjoitin, en omastani. Toivon tietysti että elämäni jatkuu hyvänä myös huomennakin, kuten sinäkin toivotit. Jos luet sittenkin tämän kirjoitukseni, niin toivon sitä samaa myös sinulle.
Lopetan kirjoitukseni tähän, tämähän on jo paljon poikennut alkuperäisestä aiheesta. - Pirre*
mii-su kirjoitti:
teet äidinvaistoilla jos vauva on niin alikehittynyt että sillä ei ole mitään mahdollisuuksia selvitä? Ei siinä auta silloin mitkään vaistot...
Tässä on koko keskustelu mennyt hakoteille..onkohan kaikki kirjoittajat edes katsoneet kyseistä dokumenttia??Enkä siis ymmärrä mistä sitten yleensä moinen keskustelu? Jos kerran mitään toivoa alikehittyneen sikiön eloonjäämisestä ei ole; onko lääkärit niin ammattitaidottomia että antavat väärrää hoitoa kuolemaan tuomitulle lapsen alulle, vai selvisikö ohjelmasta sellainen seikka, että elvytys ja "turha" tehohoito tehtiin lapsen vanhempien nimenomaisesta vaatimuksesta - vähä eppäilen.
Miksi heille annettii tehohoitoa..? - animattiN
Pirre* kirjoitti:
Enkä siis ymmärrä mistä sitten yleensä moinen keskustelu? Jos kerran mitään toivoa alikehittyneen sikiön eloonjäämisestä ei ole; onko lääkärit niin ammattitaidottomia että antavat väärrää hoitoa kuolemaan tuomitulle lapsen alulle, vai selvisikö ohjelmasta sellainen seikka, että elvytys ja "turha" tehohoito tehtiin lapsen vanhempien nimenomaisesta vaatimuksesta - vähä eppäilen.
Miksi heille annettii tehohoitoa..?Lääkärit eivät tienneet miten paljon kehitysvammasia lapsia oli tullut toimenpiteitten jälkeen, vasta jälkikäteen tehtyjen tutkimuksien aikana selvisi oikea asian laita. Ja tämä siis koskee vain lievästi vammautuneiden lasten kohdalla, ei niiden jotka oli saaneet aivoverenvuodon, niissähän oli jo selvää se tulos.
- Pirre*
äiti kirjoitti:
Ketjun aloitus oli alunperin alle 26 viikkoisina syntyneistä vauvoista ja heidän eliinjäämismahdollisuuksista, vammautumisista jne. Kerroin keskustelun jatkeena, kuinka myös täysi-ikäinen vauvakin voi yllättäen vammautua synnytyksen yhteydessä. Poikani vammautui synnytyskomplikaatioissa, saaden hapenpuutteen takia vaikean aivovaurion ja kuinka hän eli erittäin vaikean elämänsä lähes 22 vuotiaaksi. Tämä oli aiheeni, ja samalla kerroin siitä,kuinka itse koin hätääntyneenä poikani elämää eteenpäin ajatellen, että oliko elvytys ollut aiheellista. Sanoihan lääkäri minulle että "teimme kovasti töitä, että saimme vauvan elvytettyä." Samalla myös kerrottiin pojalleni tehdyistä kaikista tutkimuksista, jotka antoivat murskaavan tuomion hänen tulevasta kehityksestä. Luulisin, että tämänkaltaiset ajatukset kuuluvat varmasti jokaisen äidin ja isä ajatuksiin, silloin kun on näin vakavista asioista kyse. Se ei vähennä äidinvaistoja, eikä sitä suunnatonta hätää, tuskaa, rakkautta ja hellyyttä pientä tajutonta hengityskoneessa olevaa lasta kohtaan.
Pirre vastasi kirjeeseeni että nämä lapset syntyvät opiksi meille terveille. Silloin kiistin tämän jatkuvan kliseen joka minua ja monia muita tuntemiani äitiä loukkaa. Nämä lapset eivät ole oppikirjan kappaleita, jotka syntyvät jotenkin varoituksesksi muille ihmisille tyyliin: "ole tyytyväinen ettet ole tälläinen kuin minä". Jos joku ihminen tarkastelee omaa arvomaailmaansa vammaisen ihmisen (joita on keskuudessamme hyvin eritasoisia ja eritavalla selviytyviä, ei pelkästään kapeasti ajatellen kehitysvammaisia) perspektiivistä katsoen ja muuttaa omia arvojaa ihmisystävällisemmäksi, niin hyvä niin.
Lisäksi Pirre vielä kerran jatkoi oman ajatusmaailmansa esiintuomista vammaisen lapsen syntymästä käsitteellä: rangaistus-siunaus, perheelle. Myös minulla on oikeus julkituoda kielteinen kantani tämänlaiseen ajattelutapaan. Ne on vanhoja uskomuksia, jotka periytyvät jo antiikin spartalaisilta, jotka veivät vajaakykyiset lapset heitteille kuolemaan, joita sitten kristinuskon myötä alettiin pelastamaan.
Poikani muistoa kunnioittaen, oikaisen väärän olettamuksesi siitä, että vähättelisin jotenkin toisten ihmisten antamaa hoivaa ja huolenpitoa. Poikani sai hyvää suomalaista terveyden- ja sairaanhoitoa, sekä kuntoutustakin, hänen mahdollisuuksiensa rajoissa koko elämänsä ajan, sekä myös ulkopuolisen tahon antamaa hoitoa. Enhän yksin olisi mitenkään jaksanut häntä hoitaa, vuorokaudet ympäriinsä. Enkä sitten, kun paljon myöhemmin lähdin itse työelämään. En myöskään aseta vastakkain vastasyntyneenä kuolleiden lasten vanhempia ja minua, enhän mitenkään voi asettua taas heidän asemaansa.
Minulla on ollut koko ajan, myös poikani eläessä ja hänen kuoltuaankin, hyvä elämä. Hänen elämästään kirjoitin, en omastani. Toivon tietysti että elämäni jatkuu hyvänä myös huomennakin, kuten sinäkin toivotit. Jos luet sittenkin tämän kirjoitukseni, niin toivon sitä samaa myös sinulle.
Lopetan kirjoitukseni tähän, tämähän on jo paljon poikennut alkuperäisestä aiheesta.lapsia vammautuu joka vuosi, en tiedä prosentteja, mutta promilleja kuitenkin.
Heitä vammautuu monenlaisten onnettomuuksien ja tapaturmien seurauksena, joten tavallaan sinunkin lapsesi on "tapaturman" uhri.
Lapsia ja aikuisiakin vammautuu hukkumalla, tukehtumalla, he saavat myrkytyksiä ynm. ynm.
Mielestäni keskustelu alkoi nimenomaan vain (jos hiuksia ruvetaan halkomaan), pahasti alikehittyneiden vauvojen elvytyksen ja tehohoidon oikeutuksesta, ja samalla "turhasta" hoidosta johtuvasta kehitysvammasta, sekä vammaisen oikeutuksesta hyvään elämää ja ennekaikkea sen elämän arvosta.
Sinä et ymmärtänyt - tai et halunnut ymmärtää sanomaani oikein.
Koska sanot, "Pirre vastasi kirjeeseeni että nämä lapset syntyvät opiksi meille terveille. Silloin kiistin tämän jatkuvan kliseen joka minua ja monia muita tuntemiani äitiä loukkaa. Nämä lapset eivät ole oppikirjan kappaleita, jotka syntyvät jotenkin varoituksesksi muille ihmisille tyyliin: "ole tyytyväinen ettet ole tälläinen kuin minä".
Tuohan on ihan selvää potaskaa ja sanojeni tahallista - tai tahatonta vääristelyä!
Minä en sanonut, että pitäisin VAIN ja PELKÄSTÄÄN siksi vammaisen ihmisen elämää arvokkaana, että hänen elämällä olisi joku opetus vanhemmille tai muille ihmisille - ei tietenkään se ole niin, enkä edes tarkoittanut siinä mielessä sitä sanoa, kuin sinä sen halusit tulkita.
Mielestäni vammaisen ihmisen elämä on yhtä arvokas kuin kenen ihmisen tahansa.
Vammaisia lapsia vaan syntyy nyt ja tulevaisuudessakin - syystä tai toisesta, ja tahdommepa sitä tai emme.
Itse pidän lapsenlapsilleni arvokkaana pääomana sitä, että he oppivat työni ansiosta suhtautumaan luonnollisesti ja kunnioittavasti erilaisiin, ihaniin ihmisiin...
En tarkoittanut alunperinkään aiheuttaa pahaa mieltä ...hyvää jatkoa Sinulle. - eräsN1
Pirre* kirjoitti:
lapsia vammautuu joka vuosi, en tiedä prosentteja, mutta promilleja kuitenkin.
Heitä vammautuu monenlaisten onnettomuuksien ja tapaturmien seurauksena, joten tavallaan sinunkin lapsesi on "tapaturman" uhri.
Lapsia ja aikuisiakin vammautuu hukkumalla, tukehtumalla, he saavat myrkytyksiä ynm. ynm.
Mielestäni keskustelu alkoi nimenomaan vain (jos hiuksia ruvetaan halkomaan), pahasti alikehittyneiden vauvojen elvytyksen ja tehohoidon oikeutuksesta, ja samalla "turhasta" hoidosta johtuvasta kehitysvammasta, sekä vammaisen oikeutuksesta hyvään elämää ja ennekaikkea sen elämän arvosta.
Koska sanot, "Pirre vastasi kirjeeseeni että nämä lapset syntyvät opiksi meille terveille. Silloin kiistin tämän jatkuvan kliseen joka minua ja monia muita tuntemiani äitiä loukkaa. Nämä lapset eivät ole oppikirjan kappaleita, jotka syntyvät jotenkin varoituksesksi muille ihmisille tyyliin: "ole tyytyväinen ettet ole tälläinen kuin minä".
Tuohan on ihan selvää potaskaa ja sanojeni tahallista - tai tahatonta vääristelyä!
Minä en sanonut, että pitäisin VAIN ja PELKÄSTÄÄN siksi vammaisen ihmisen elämää arvokkaana, että hänen elämällä olisi joku opetus vanhemmille tai muille ihmisille - ei tietenkään se ole niin, enkä edes tarkoittanut siinä mielessä sitä sanoa, kuin sinä sen halusit tulkita.
Vammaisia lapsia vaan syntyy nyt ja tulevaisuudessakin - syystä tai toisesta, ja tahdommepa sitä tai emme.
Itse pidän lapsenlapsilleni arvokkaana pääomana sitä, että he oppivat työni ansiosta suhtautumaan luonnollisesti ja kunnioittavasti erilaisiin, ihaniin ihmisiin...
En tarkoittanut alunperinkään aiheuttaa pahaa mieltä ...hyvää jatkoa Sinulle.No mutta kumminkin sanot edelleen vielä jatkossakin näin;
"että hänen elämällä olisi joku opetus vanhemmille tai muille ihmisille - ei tietenkään se ole niin, enkä edes tarkoittanut siinä mielessä sitä sanoa, kuin sinä sen halusit tulkita."
Ja SINÄ olet sitä mieltä, että me tulkitsemme asian jotenkin väärin. Me tulkitsemme sen juuri niin, kuin sinä KIRJOITIT. Loukkaavin asia, minkä tiedän on se, että lähiomaisen menettämisen jälkeen, joku "pässinpää" tulee sanomaan, että hänen kuolemansa on "opetus" tänne jääville.
Minäkin olen saanut raskain sydämmin kokea näitä "opetuksia" ihan kaksin verroin, tässä viimeisen kymmenen vuoden aikana. - Pirre*
eräsN1 kirjoitti:
No mutta kumminkin sanot edelleen vielä jatkossakin näin;
"että hänen elämällä olisi joku opetus vanhemmille tai muille ihmisille - ei tietenkään se ole niin, enkä edes tarkoittanut siinä mielessä sitä sanoa, kuin sinä sen halusit tulkita."
Ja SINÄ olet sitä mieltä, että me tulkitsemme asian jotenkin väärin. Me tulkitsemme sen juuri niin, kuin sinä KIRJOITIT. Loukkaavin asia, minkä tiedän on se, että lähiomaisen menettämisen jälkeen, joku "pässinpää" tulee sanomaan, että hänen kuolemansa on "opetus" tänne jääville.
Minäkin olen saanut raskain sydämmin kokea näitä "opetuksia" ihan kaksin verroin, tässä viimeisen kymmenen vuoden aikana.he ovat pystyneet opettamaan; olen oppinut ettei ole vain kauniita ihmisiä, mutta ei myöskään niin rumaa ettei löydy paljon paljon kaunista.
Olen oppinut, että jokaisesta ihan jokaisesta ihmisessä löytyy aarre, vaikka pienikin..se voi olla vain hymy - ja sitten olen oppinut, että he voivat luottaa minuun, olen onnellinen kun saan kokea kiintymystä...
Olen oppinut ettei olekaan niin häiriintynyttä etteikö pitkämielisyyteni tuottaisi tulosta; olen oppinut luottamaan itseeni kasvattajana..
Sanotko että heidän elämä on ollut turhaa...MINÄ ainakin olen ollut oppikoulussa ja yliopistossa heidän ansiostaan....
Enkä ole koskaan NIIN maisteri, että sanoisin KENELLEKÄÄN, että hän eli turhaan... - empaattinen ihminen
Pirre* kirjoitti:
lapsia vammautuu joka vuosi, en tiedä prosentteja, mutta promilleja kuitenkin.
En tarkoittanut alunperinkään aiheuttaa pahaa mieltä ...hyvää jatkoa Sinulle.vaikka ei aina siltä näytä
- edellyttää
Pirre* kirjoitti:
Enkä siis ymmärrä mistä sitten yleensä moinen keskustelu? Jos kerran mitään toivoa alikehittyneen sikiön eloonjäämisestä ei ole; onko lääkärit niin ammattitaidottomia että antavat väärrää hoitoa kuolemaan tuomitulle lapsen alulle, vai selvisikö ohjelmasta sellainen seikka, että elvytys ja "turha" tehohoito tehtiin lapsen vanhempien nimenomaisesta vaatimuksesta - vähä eppäilen.
Miksi heille annettii tehohoitoa..?kaiken elämän pelastamista ja hengissä pitämistä
- sinulta
Pirre* kirjoitti:
he ovat pystyneet opettamaan; olen oppinut ettei ole vain kauniita ihmisiä, mutta ei myöskään niin rumaa ettei löydy paljon paljon kaunista.
Olen oppinut, että jokaisesta ihan jokaisesta ihmisessä löytyy aarre, vaikka pienikin..se voi olla vain hymy - ja sitten olen oppinut, että he voivat luottaa minuun, olen onnellinen kun saan kokea kiintymystä...
Olen oppinut ettei olekaan niin häiriintynyttä etteikö pitkämielisyyteni tuottaisi tulosta; olen oppinut luottamaan itseeni kasvattajana..
Sanotko että heidän elämä on ollut turhaa...MINÄ ainakin olen ollut oppikoulussa ja yliopistossa heidän ansiostaan....
Enkä ole koskaan NIIN maisteri, että sanoisin KENELLEKÄÄN, että hän eli turhaan...Nyt menee puheesi överiksi. Katso vaikka omaa kirjoitustasi ja mieti mistä keskustelu lähti liikkeelle. Kukaan ei ole kyseenalaistanut ammatinharjoittajan työtäsi ja asukkaiden elämää. Itse olet heistä kirjoittanut. Nyt eettisyys esille: voisitko näyttää heille, mitä täällä kirjoitat?
Kun on tunteita nostattava asia, sitä suuremmalla syyllä olisi keskityttävä aiheeseen. - Pirre*
sinulta kirjoitti:
Nyt menee puheesi överiksi. Katso vaikka omaa kirjoitustasi ja mieti mistä keskustelu lähti liikkeelle. Kukaan ei ole kyseenalaistanut ammatinharjoittajan työtäsi ja asukkaiden elämää. Itse olet heistä kirjoittanut. Nyt eettisyys esille: voisitko näyttää heille, mitä täällä kirjoitat?
Kun on tunteita nostattava asia, sitä suuremmalla syyllä olisi keskityttävä aiheeseen.on turha jatkaa; ei mitään lisättävää enää..olen puhunut.
- Kunnioitan
Pirre* kirjoitti:
on turha jatkaa; ei mitään lisättävää enää..olen puhunut.
Ja ihailen työtäsi,jossa ei ole paljon omaa vapaata.
Pidät hyvän huolen hoidokeista.
Menestystä ja jaksamista jatkoon.
- j-virta
Tarkoitus ei ollut asetelma, vammainen vastaan
"normaali/terve",vaan nimenomaan se miten pitkälle olemme valmiit menemäät kun lääketiede/tutkimukset
kehittyy. ps.jos ei ole tutkimusta/kokeilua ei ole kehitystä.- animattiN
Sen ymmärsin. Mutta tuntuu ettei keskustelua saa aiheuttaa ellet ole samaa mieltä puolesta puhujien kanssa.
Heidän näkökantansa on ainoa oikea ja muut katsotaan vääriksi. Väittelyä ei missään nimessä saa olla. hyvä niin.
Taitaa olla niin spesiaaliala tuo lääketieteellinen tutkimus, ettei tavallinen tallustaja pysty muuta kuin tunnepohjaiseen aiheen käsittelyyn..
Tietenkin on epäeettistä, jos näin pieniä keskosia tehohoidetaan pelkästään lääketieteellisen tutkimuksen nimissä..ts. testataan uutta sairala teknologiaa..- animattiN
Pirrejuupas kirjoitti:
hyvä niin.
Taitaa olla niin spesiaaliala tuo lääketieteellinen tutkimus, ettei tavallinen tallustaja pysty muuta kuin tunnepohjaiseen aiheen käsittelyyn..
Tietenkin on epäeettistä, jos näin pieniä keskosia tehohoidetaan pelkästään lääketieteellisen tutkimuksen nimissä..ts. testataan uutta sairala teknologiaa..Totta ja valitettavasti minusta kyseen alaista.
Pirrejuupas kirjoitti:
hyvä niin.
Tietenkin on epäeettistä, jos näin pieniä keskosia tehohoidetaan pelkästään lääketieteellisen tutkimuksen nimissä..ts. testataan uutta sairala teknologiaa..jatkoa edelliseen.
Mielestäni, jos voitaisiin todistaa, että pienet keskoset ovat vain lääketieteellistä "koekamaa" ilman elämään selviytyneitä "tapauksia" - silloinhan voisimme nostaa syytteen epäeetisin perustein tehdystä tutkimustyöstä....
Oliko ohjelma suomalainen?- animattiN
Pirrejuupas kirjoitti:
jatkoa edelliseen.
Mielestäni, jos voitaisiin todistaa, että pienet keskoset ovat vain lääketieteellistä "koekamaa" ilman elämään selviytyneitä "tapauksia" - silloinhan voisimme nostaa syytteen epäeetisin perustein tehdystä tutkimustyöstä....
Oliko ohjelma suomalainen?Niinkuin kerroin alussa katsoneeni vain puoleen väliin niin sain kuvan että englantilainen, mutta joku puhui että osa oisi ollut hollannista.
- animattiN
Aloitat keskustelun, mutta et ota kantaa.
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset
Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi373645Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal253202- 652845
Olisipa saanut sinuun
Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak792633- 351718
Mitäs nyt sijoittajat?
Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no801660- 281487
- 151455
Olisitpa se hellä
Ja herkkä minkä kuvan sain sinusta irl. Haluaisin että elämässäni olisi sellainen joka arvostaa minua juuri sellaisena k231444- 271415