Dieselin öljynkulutus

FCZ-687

Onko kellään muulla ongelmaa DI 16V tai DTI 16V moottorin runsaan öljynkulutuksen kanssa ? Itselläni on -99 mallinen Astra DI 16V koneella ja öljyä on kulunut alusta asti n. 1l/2000km ts. 5l/10 000km joka on mielestäni liikaa. Maahantuoja ja piirimyyjä väittävät kulutuksen "asettuvan" kilometrien myötä, vaan eipä vielä 45 000km tunnu riittävän ! Kone ei vuoda ja on odotettu yön yli ennen tarkistuta jne.

13

1716

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pete

saat asiallisen vastauksen, täällä ne ovat harvassa.

[email protected]

Omia kokemuksia ei ole.

• DTI '00

Omassa dti vectrassa lisäsin n3litraa enimmäisellä 15tkm. 15-30tkm lisätä piti alle 2litraa. Nyt mittarissa 36tkm enkä ole lisäillyt 30tkm huollon jälkeen yhtään ja öljynpinta on tippunut tikussa alle puoli senttiä ylärajasta. Itselläni siis kulutus suhteellisen siedettävissä rajoissa vaikkakin olettaisi että uusi auto ei kuluta öljyä.

• vaidettu pois

On kokemusta 5 opelia firmaan ja
      3 oli öljypolttimia. Yhteen tehtiin koneremontti, kun huoltoakin alkoi huipata kulutus,loppui, mutta kyllä on ollut ainoa automerkki jossa ko ongelmaa esiintyy.

• Påte

Joo samat lukemat on täsmälleen minun autossa.Ajettu 29000km.
      Laitoin kysymyksen tuonne aikaisemmin(Zafiran öljynkulutus)
      johon tuli vastuksia runsaasti joista yksi taisi olla järkevä!
      Siinä puhuttiin hoonauksesta,joka tuntuu olevan ainut oikea tapa.
      Nyt nimittäin olemme seuranneet kulutusta merkkiliikeessä jossa joutuivat tekemään viimeisen lisäyksen helevetin kovassa pakkasessa ja viimassa pihalla,
      jolloin kyseinen päällikkö totesi ,että varaa aikaa 30000km huoltoon aikaa me aukasemme koneen.
      Selitys:sylinterin seinämät ovat liian karkeat8tehtaalla on siten piirustuksessa vikaa Ra-arvon lukemassa ei pinnakarheusarvossa)
      Eli kannattaa vaatia oikeusia muuten niitä ei saa.
      Muuten peli on toiminnut loistavasti
      Tarkenee pakkasellakin ihmettelen juttuja jostain raitisilma suodattimista.
      Radiokin toimii ja kaiuttimet ovat hyvää luokkaa,riipuu mihin niitä vertaa kaikililla ei ole Geneleccejä.
      Auto olo suhteissa ne toimii riittävän hyvin!!Tämä vuodatus tuonne aiemmin olleille kirjoitusille.!!

• !

Kuluttavat öljyä runsaasti.
        Ei muuta kuin öljyä koneeseen ja menoksi, ei se konetta huononna jos öljyä meneekin. Olen omistanut 3 DTI opelia (uutta), kaikissa sama juttu..
        Ei kannata välittää pikku sivuseikoista, kun auto on muuten pieniruokainen ja hyvä..?!

• dtl/dth

Ovat hoonanneet ja vaihtaneet männänrenkaita takuuseen näihin koneisiin.Syynä liian karkea tehdashoonaus sylintereissä.Näin ainakin Iisalmen Autoputkolassa ja loppuu öljynsyönti!

• timtom

minun dtillä on ajettu 160tkm, Öljyn kulutus on n. 0,5L 10000km.
        Öljynä käytän Shellin Ultra Helixiä.
        Uutena huollossa laittoivat (suosittelivat Mobil 1 (0-30), öljyä meni 1L 3000km. Eli Mobil öljyt ei liene ole parhaita oopeliin.
        Lisäksi siisään ajoin moottoria tosi rauhallisesti, mahtaako se olla "osasyynä".

• FCZ-687
        timtom kirjoitti:

minun dtillä on ajettu 160tkm, Öljyn kulutus on n. 0,5L 10000km.
        Öljynä käytän Shellin Ultra Helixiä.
        Uutena huollossa laittoivat (suosittelivat Mobil 1 (0-30), öljyä meni 1L 3000km. Eli Mobil öljyt ei liene ole parhaita oopeliin.
        Lisäksi siisään ajoin moottoria tosi rauhallisesti, mahtaako se olla "osasyynä".

Kaikki mitä olen lukenut tältä palstalta sekä esim. tekniikan maailman vastaavalta viittaa siihen, että Opelin D(T)I:t ovat kovin yksilöllisiä öljynkulutuksen suhteen. Sinulla lienee "hyvä yksilö", minulla taas sieltä skaalan toisesta päästä. Ei vanha 50-kymppinen enää paljon revittele ja jos sporttiauto on kiinnostuksen kohteena, niin kannattanee katsella vähän muita turboja. Tein muuten sellaisenkin vanhanaikaisen tempun että vaihdatin öljyn ja suodattimen 2500 km:n ajon jälkeen vaikka virallisen huolto-ohjelman mukaan sellaista ei vaaditakaan. Kirjoitin muuten sähköpostiviestin [email protected] osoitteeseen, josta ehdottivat virallista seurantaa piirimyyjän kanssa ja kertoivat kulutuksen asettuvan 60000...80000 km:n ajolla luokkaan 0,2...0,4 dl/1000km. Jos näin on, niin 15000 km:n virallisella huolto-ohjelman mukaisella öljynvaihtovälillä lisätään vain 6l !

• timtom
        FCZ-687 kirjoitti:

Kaikki mitä olen lukenut tältä palstalta sekä esim. tekniikan maailman vastaavalta viittaa siihen, että Opelin D(T)I:t ovat kovin yksilöllisiä öljynkulutuksen suhteen. Sinulla lienee "hyvä yksilö", minulla taas sieltä skaalan toisesta päästä. Ei vanha 50-kymppinen enää paljon revittele ja jos sporttiauto on kiinnostuksen kohteena, niin kannattanee katsella vähän muita turboja. Tein muuten sellaisenkin vanhanaikaisen tempun että vaihdatin öljyn ja suodattimen 2500 km:n ajon jälkeen vaikka virallisen huolto-ohjelman mukaan sellaista ei vaaditakaan. Kirjoitin muuten sähköpostiviestin [email protected] osoitteeseen, josta ehdottivat virallista seurantaa piirimyyjän kanssa ja kertoivat kulutuksen asettuvan 60000...80000 km:n ajolla luokkaan 0,2...0,4 dl/1000km. Jos näin on, niin 15000 km:n virallisella huolto-ohjelman mukaisella öljynvaihtovälillä lisätään vain 6l !

olet oikeassa, autot lienevät yksilöitä. Mutta kumminkin olen kuullut, että ainakin paikallinen opel huolto ei enään laita 0-30 mobil 1 öljyä ko. autoon.
        ELI LYHYT GALLUPPI: MITÄ ÖLJYÄ KÄYTÄTTE? itse shell ultra helix

• tdipd ja xx
        timtom kirjoitti:

olet oikeassa, autot lienevät yksilöitä. Mutta kumminkin olen kuullut, että ainakin paikallinen opel huolto ei enään laita 0-30 mobil 1 öljyä ko. autoon.

käytin Valvolinen 0-30 ja eipä sitä isommin hävinnyt. Vaihtelin yleensä kyllä öljyt n. 7500km välein. Viimeinen vaihto oli kyllä 15tkm eikä tarvinnut lisätä yhtään (120tkm).
        Valvoline muuten maksoi (-saa?) 100mk/4l Tapiolan autokeskuksessa, ja vaihtotyö oli EK-autossa 60-80mk.

• Oikean merkin etsijä
        timtom kirjoitti:

Kulutuksen puolesta Castrol GTD 10W-40 näyttää lupaavalta. Purkissa ei ole mainintaa siitä onko öljy synteettistä, joten kylmäkäynnistyvyydestä etelän pikku pakkasten perusteella ei voi sanoa mitään. Kannun (4l) hinta n. 170,- tarvikeliikkeessä antaisi ehkä olettaa olevan synteettistä. Tutkimukset jatkuvat.

• öljyn kulutus hirveä - onko di

Sama ongelma. Vectra 2.0 DTI 16 V ja öljyä saa kaataa. Kulutus n. 1 l / 2000 km. Kuulemma alussa vie ja sitten asettuu. Nyt mittarissa 40 000 km eikä juurikaan muutosta. Olen ottanut kilometrit ja litrat ylös dokumentaatioksi maahantuojalle. Suullisesti on sovittu, että kone avataan 50 000 km jälkeen jos ei muutosta. Ja näitä samoja tarinoita olen kuullut paljon.

• psahdi

Öljynkulutus kuulostaa suurelta. Ite ajelen HDI-koneisella sitikalla ja alle kympin vaihdettuna öljynkulutusta ei kaiketi näe tikussa, eli maksimissa pysyy. Käytän TB:n 5W-40 Diamondia. Ajettu on 50tkm ja öljy on säilynyt sisällä uudesta asti.

Toki täytyy muistaa, että ooppelin koneen kansi on nelireikäinen verrattuna PSA:n ja VW:n kaksireikäiseeen, joten ohjarin kumeistakin pikkuisen enemmän kulkeutuu öljyä palotilaan.

Väitän, että jos tuo öljynkulutus johtuisi karkeasta hoonauksesta niin parissasatkussa olisi männänrenkaat loppu. Vaikea uskoa, että nykyään ooppelillakaan käytettäisiin hoonauskivenä kattotiiltä ...jooskus vaan tuntuu siltä, noo en moiti!?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Silmienvääntelijä-persut pääsivät Japanissa sarjakuvaan

Torille! https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000011943173.html
      Maailman menoa
      187
      5075
    2. Nato kaatamassa Petterin haaveileman Tunnin junan?

Nato edellyttää pohjoisessa Jäämereltä Rovaniemelle saakka kapearaitesta suoraa rautatieväylää, joka maksaa paperirahaa,
      Maailman menoa
      25
      4472
    3. Donald Trump pääsi samalle listalle Sanna Marinin kanssa

Eli vasemmistolaisen Time-median top 100 jännäihmisten listalle. https://time.com/collections/time100-next-2021/5937699
      Maailman menoa
      9
      3137
    4. Älkää vaan sairastuko syöpään Suomessa

Tilaston mukaan Suomi, Slovakia ja Latvia lääkitsee aivan pohjamudissa syöpää. Sairastunutta hoidetaan edelleen vanhana
      Maailman menoa
      259
      3039
    5. Kyllä, maata ei halua puolustaa nimenomaan punavihreän puolen edustajat

"Esimerkiksi maanpuolustushenki on keskimääräistä alempana naisten, arvoliberaalien, heikossa taloustilanteessa olevien
      Maailman menoa
      144
      2934
    6. Sä veit mun sydämen ihan totaalisesti

Aivan totaalisesti..
      Ikävä
      52
      2531
    7. Oot se sinä

Ihan varmasti oot, tuo olemus ei valehtele 😘💓🪅 🏡 ihana 😍🙏
      Ikävä
      27