Toisen maallikkohypnoosiliikkeen, SHY:n, vuosikokous lähenee: 11.2.06 klo alkaen Järvenpään Hotelli Rivolissa. Kiinnostuuko jo mediakin kohujärjestön "Hypnoosipäivistä"?
Maallikkohypnoosin skeneä rajusti koetteleva kriisi on vaikuttanut SHY:n Hypnoosipäiviin. Kaksi luennoitsijaa peruutti esiintymisensä. SHY;n tarkoitushan oli nostaa profiilia "rentoutumisen" asiantuntijuudella, mutta ulkopuoliset tahot ovat alkaneet karsastaa maallikkohypnoosiliikkeitä niiden menneisyyden, koulutusten epäselvien vastuiden ja monensorttisten hoitajien ja psyykkaajien vuoksi.
SHY:n ongelmat eivät rajoitu pelkästään luennoitsijoiden liukenemiseen:
- Hypnologia-lehden lakkauttamista kaavaillaan; alan kirjoitukset kestävät heikosti kriittistä julkisuutta
- jäsenkato on tosiasia
- terveydenhuollon ammattilaisten, erityisesti psykologien, osuus maallikkohoitajien koulutuksissa on alkanut askarruttaa ammatillisia tahoja ja potilasjärjestöjä
- SHY:n johdon (työterv psl Niemelä, varat Mäkelä, psl Sinervo, ins Lehti, yrittäjä Hagström, (?) Ojanperä, sh Myller) ja taustavaikuttajien (opettaja Santavuori, (?) von Harpe) toiminta suhteissa mediaan on herättänyt ihmetystä
- SHY:n kaukaisemmasta ja läheisemmästä menneisyydestä tehdyt paljastukset ovat kertoneet toiminnan tausta-arvoista
- SHY:n "eettisen neuvoston" toiminta ja koulutusten laatu ja hoitovastuut ovat myös nostaneet esille vaikeita kysymyksiä
- Tieteellisen hypnoosin kaksoisjäsenten (Sinervo, Mäkelä, Jarasto) toiminta on avoin kysymys
- koulutusmyynti on laskenut: SHY ei saanut enää hakijoitakaan Helsingissä alkavaan kurssitukseensa
SHY:n kannat puoskarilakiin ovat epäselviä. Huolimatta alkukesän -05 lähetystön käynnistä Tieteellisen hypnoosin puheenjohtajan luona ja pj Niemelän lausunnoista toimittajille vallittsee epäselvyys laillistamattomien hoitajien huomattavan kouluttajatahon kannasta potilaiden ja terapeuttien oikeuksien ja velvollisuuksien juridiseen säätelyyn.
SHY 11.2. Järvenpäässä
12
702
Vastaukset
- Kissa- ja valelääkäri
Seuraako SHY Hypnoosiliiton mallia ja "keskeyttää" koulutustoimintansa? Nythän ollaan jo siinä pisteessä, että tulevien "rentoutusohjastus"- ja "suggestoterapeutti"-hoitajien vastaavana opettjana toimii Turussa varatuomari (hypnoositanssi ja astmaneuvonta) ja Helsingissä Tieteellisen hypnoosin jäsen!
- Asiantuntija ja sivusta seu...
Juuh, olet oikealla asialla. Pannaan totuus esiin yhdistyksistä ja niiden puoskaroinnista.
Yrittivät vielä muutama vuosi sitten esiintyä jonkinlaisina hypnoosin valvojina tässä maassa.
Muistan, kuinka SHY-n silloinen puheenjohtajakin kehtasi soitella minulle ja kysyä että kuka olen kun en kuulu yhdistykseen jne. (löin sille jauhot suuhun)
Näistä asioista onkin tarkoitukseni puhua TV-ohjelmassa, johon minua on pyydetty koska olen alan todellinen ja ammattilainen.
Otappa yhteyttä meilillä niin jutellaan lisää :) - Jeesjees!
Asiantuntija ja sivusta seu... kirjoitti:
Juuh, olet oikealla asialla. Pannaan totuus esiin yhdistyksistä ja niiden puoskaroinnista.
Yrittivät vielä muutama vuosi sitten esiintyä jonkinlaisina hypnoosin valvojina tässä maassa.
Muistan, kuinka SHY-n silloinen puheenjohtajakin kehtasi soitella minulle ja kysyä että kuka olen kun en kuulu yhdistykseen jne. (löin sille jauhot suuhun)
Näistä asioista onkin tarkoitukseni puhua TV-ohjelmassa, johon minua on pyydetty koska olen alan todellinen ja ammattilainen.
Otappa yhteyttä meilillä niin jutellaan lisää :)Hypnootikkojärjestöt edustavat kaksinaismoraalia parhaimmillaan: toisaalta paasataan yhteen suuntaan täydellistä vapautta, toisaalta halutaankin itse ryhtyä valvojiksi.
Homma ei selvästikään siedä merivettä eikä päivänvaloa, jos vähäinen rykäisy ammattijärjestöjen taholta ja kiusallinen mediajulkisuus saa tekemään täyskäännöksen.
Ovatko lahkoja vai liikeyrityksiä? Aitoja kansalaisjärjestöjä eivät näytä olevan. Ammattikuntien ehtoja hypnologi- ja suggeriporukat eivä täytä.
Hyvä että tutkijat, potilaat ja omaiset ovat heräämässä ihmettelemään alan kiharoita. - von Quacksberg
Asiantuntija ja sivusta seu... kirjoitti:
Otappa yhteyttä meilillä niin jutellaan lisää :)Mielenkiintoinen ilmiö on ollut hypnootikkojen, erityisesti maallikkohypnoosijärjestöjen, pyrkimys sopia keskenään tai itsenäisesti alkaa valvoa asioita, jotka kuuluisivat viranomaisille tai jopa lainsäätäjälle. Erikoinen on myös SHY:n erilliskoulutusjärjestelmä, josta Opetushallitus ei tiedä mitään.
Tällaiset lain ulkopuoliset erillisjärjestelmät istuvat huonosti suomalaiseen yhteiskuntaan. - Uho ja tuho
SHY elää historiansa pahinta ja pitkäaikaisinta kriisiä. Menneisyys on noutanut erikoisen yhteisön. Muistutuksena seuraavan viestiketjun monet kommentit, jotka kertovat, mistä "Tajunnan Yhteisön" nousu, uho ja tuho johtuvat: kurssihurmoksesta, kurssibisneksestä.
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=97&conference=4500000000000468&posting=22000000011901496
Menneet vaiheet valelääkäri-puheenjohtajineen, Tieteellisen hypnoosin kaksoisjäsenineen, seksirikoksista tuomittuine kouluttajineen, parapsykologisine Maanantai-loosheineen ja rajatieto- ja new age-vinksahduksineen on toki värikästä seurattavaa, mutta lopultakin sadunomainen yhteisöllisyys kiertyy kokonaisuudessaan kaupallis-aatteellisten koulutusten ympärille... Milloin viralliset tahot reagoivat suggestiivisten menetelmien avoimiin koulutuksiin ja niiden taloudellisiin rakenteisiin?
- RenNox Inc. Ltd.
Toimittajat nyt Järvenpäähän. Ehkä tarjoutuu tilaisuus tavata livenä "Tajunnan Yhteisön" taustavaikuttajatkin: itse historioitsija Santavuori ja Sofianovasta tuttu von Harpe. Heiltä voi kysyä kommentteja Pertamon paljastuksiin ja jäsen- ja opiskelijakatoon.
Ehkä paikalla ovat myös liikkeen reiki-terapeutit henkioppaittensa kera pohtimassa "suggestoterapia SHY:n" Filosofiaa, rentoutumisen yhteiskunnallista merkitystä ja velttouden valtakunnallista vaikuttavuutta...
Toimittaja, tule Järvenpäähän ja koe suggeri-psyykkaajat ja positiivisen energian mielikuvaohjelmoijat in action!- Utelias kansalainen
Ettäkö lehtihyeenat lähtisivät lauantaiaamuna jonkin kylä- ja ammattikuntaeksentrikkojen maallikkoparannusseuran vuosikokousta raportoimaan? Ehhhei. Jättihän media rauhaan H-liitonkin kriisikokouksen Riihimäen Hotelli Linneassa. Eiköhän hypnootikkoskene ja -suggestokurssibisnes asetu terveydenhuollon journalistienkin tajunnassa jo laajempiin konteksteihin.
- mediakriitikko
Utelias kansalainen kirjoitti:
Ettäkö lehtihyeenat lähtisivät lauantaiaamuna jonkin kylä- ja ammattikuntaeksentrikkojen maallikkoparannusseuran vuosikokousta raportoimaan? Ehhhei. Jättihän media rauhaan H-liitonkin kriisikokouksen Riihimäen Hotelli Linneassa. Eiköhän hypnootikkoskene ja -suggestokurssibisnes asetu terveydenhuollon journalistienkin tajunnassa jo laajempiin konteksteihin.
Miksi ei? SHY-kongressilla on kai yleistä kiinnostavuutta lainsäädäntöhankkeiden ja terveydenhuollon koulutusten kannalta. Kävihän maikkari kuvaamassa Minä olen -messuillakin, mistä tuli kyllä mieleen maallikkohypnoosiliikkeiden "rekisterien" palvelutarjonta, takavuosien "Voimavarais"- ja Hypnoosipäivät. Puhumattakaan SHY:n messuosastoista Kauneus- ja terveysmessuilla. Ylekin kuvasi SHY:n hallitustyöskentelyä Certificated-Suggestoterapeutti-NLP Master-Hypnotherapist NGH/SHY:n isännöimässä Railway Square Suggestive Therapy Centerissä.
Toimittajat Järvenpäähän vaan tsekkailemaan Lay Hypnotism -liikkeen lnjauksia. Tervemenoa!
- Lecturer
SHY 11.2. Järvenpäässä
mediakriitikko 8.2.2006 klo 21.31
"Maallikkohypnoosin skeneä rajusti koetteleva kriisi on vaikuttanut SHY:n Hypnoosipäiviin."
Joku on poistattanut nick TeeDeen tyhmän kysymyksen; varmasti hyvä niin.
Luentonsa peruuttaneet "oikeat" asiantuntijat taisivat saada oikeaa tietoa kun osasivat peruuttaa esitelmänsä, keitä sitten olivatkin. Varmasti hyväuskoisia ja yhteisön menneisyydestä tietämättömiä... Kurjintahan vaihtoehtoishoitojen liikkeissä on, että aivan viattomia ja autuaan pahaa aavistamattomian houkutellaan hoito- ja koulutuskuvioihin, joilla ei ole kestävää pohjaa.- TeeDee
täh? täh? miten niin kysyin tyhmänä? eikös luennointi julkisilla ja avoimilla koulutuspäivillä ole mitä JULKISINTA toimintaa. aika moni muukin on aikojen saatossa erehtynyt luennoimaan oudoille yleisöille. ei siinä ole mitään häpeämistä, jos menee jakamaan oikeaa infoa. vaikka hömppäskeneen.
- nimimerkki
Pääkaupunkiseudulla liikkuvien sitkeiden huhujen mukaan hypnoosineuvos tulisi pitämään Järvenpäässä 11.2.06 alustuksen aiheenaan uusia paljastuksia SHY:n vaiheista.....sinne mediaväki....!!
Ovatkohan loitsija Siltavuori ja tarinankertoja Harpe vastaamassa kysymyksiin.- Nimineuvos
Nimetkökin sekaisin hypnosken kriisissä? Ei Silta- vaan Santavuori!
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Eutanasia - miksi eläimelle sallitaan armokuolema, mutta ihmiselle ei?
Olen pitkään ihmetellyt yhtä asiaa Suomessa. Kun koira kärsii parantumattomasta sairaudesta ja kovista kivuista, eläinlä1311335Veli Sofia teki urosmehiläisen työn
Paljastaessaan kuinka TPS:ssä ei joukkuehenki toimi sooloilijoiden vuoksi, jonka takia koko seura ei pärjää kilpailussa373863Unisex-vessat
Ahdistaa. Miksi kaikki pitää tasapäistää tasa-arvon nimissä? Tasa-arvo on sitä, että kunnioitetaan sukupuolien erilaisu1103036Sosiaalidemokratia romahtanut kautta maailman
nuoret eivät enää kannata järjetöntä aatetta, joten demarien täytyy hakea kannattajia mamuista. Ruotsin sos.demit jo kie1252391Miksi Seta ja Sofia Virta ei vaadi muslimeita kunnioittamaan priden-arvoja?
Kuten tiedetään niin islam ei hyväksy sitä mitä pride edustaa. Seta-pomo Mikkonen nosti hirveän äläkän kun yksi tepsin812045Vastuun ottaminen omasta hyvinvoinnista
Olen huomannut tuttavapiirissäni ihmisiä, joilla on mt-diagnooseja. Sen sijaan, että millekään asialle yritettäisiin teh1961761Sofia Virralle täydet 12 pistettä!
Kun ei jäänyt mukaan vähemmistöjen sortamista epäsuorasti tukevaan joukkueeseen. Urheilijoiden pitäisi olla esikuvia.2991006Miksi Hotelli Kainuuta dissataan?
Ihmetyttää tämä jatkuva yhden yrityksen arvosteleminen. Ikäänkuin mikään ei olisi hyvin. Kuitenkin yritys työllistää, ta17790Toisten elämän moralisointi
Eikö kukin voisi keskittyä lähinnä omaan elämäänsä? Jos jollakulla muulla on tunteita, ajatuksia, tai tekoja oman suhte143745- 53699