vanhoillislestadiolaisuus ja perhekriisit

Elle

Haluaisin erityisesti kiittää nimimerkki~äiti~kirjoittaneen fiksuista ajatuksista. Itse olen vanhoillislestadiolaisesta perheestä lähtöisin, mutta lähtenyt sieltä pois jo vuosikausia sitten.Nyt olen jo valmis myöntämään etä tuo liike saattaa olla erittäin väkivaltainen henkisessä mielessä.Ei kukaan vanhempi tai äiti voi olla väsymättä jatkavien raskauksien ja suuren lapsilauman kanssa varsinkin jos on jäänyt nuoruus kokematta kun on ehkä mennyt liian nuorena ja ei vielä aikuisena naimisiin. Tämä saattaa aiheuttaa äideissä myös katkerutta kun joutuu olemaan raskaana koko ajan eikä pääse minnekään kodin ulkopuolelle. Tämä kaikki heijastuu valitettavastioi lapsiin. Kun äiti voi pahoin voivat lapsetkin pahoin.Tunnen lestadiolaisperheitä jossa lapsi on huostaanotettu ja siinä "kotisiionissa" johon minä aikoinani kuuluin lähes jokaisessa perheessä lapset kärsivät mielenterveysongelmista. Puhutaanko näistä asioista liikkeen sisällä? Onhan se jo psykologinen tosiseikka että lapsuuden puutteellinen huolenpito ehkä liiallisen lapsimäärän takia saattaa aiheuttaa mielenterveysongelmia aikuisuudessa. Itse olen käynyt läpi monen vuoden psykoterapian näiden asioiden takia. Veljeni on ajautunut erittäin vaikeaan päihdeongelmaan. Mutta jos me olisimmekin ainoita! Tiedän näitä tapauksia valtavasti. Vanhempieni avioliitto on ollut erittäin vaikea, mutta nyt "epäuskossa" oleva isäni on päättänyt ottaa avioeron. Vaikka avioliitto olisi hirveä ja se aiheuttasi koko perheen pahoivoinnin ja mielenterveysongelmia, onko avioliittoa vain jatkettava? Sen jälkeen kun luovuin lestadiolaisuudesta eivät sukulaiseni enää tervehtineet minua, ja jos tervehtivät, tekivät siitä vähintäänkin numeron. Tämäkö on sitä lähimmäisenrakkautta. Miksi kukaan yhteisön jäsen ei auta perhettäni? Eikö tällaisista asioista saa puhua? Uskon kyllä että oikeanlaista rakkautta kyllä löytyy tämänkin yhteisön sisältä, mutta myös kauheata psyykkistä ja hengellistä väkivaltaa. Tuntuu että vanhoillislestadiolaiset eivät aina kohtele "epäuskoisia" ihmisarvon omaavina ihmisinä. Auttakaa ihmiset toisianne kun on vaikeaa!

27

4546

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lestujuntti

En usko tuohon tarinaan. Noin pinnallisin tiedoin ja taidon tuollainen fiktio ei onnistu.
      Sori vaan, kirjoittaja.
      Tämä on yhden ihmisen ristiretki.

Laestadiolaisuus ei ole mikään kolonia erämaassa, vaan moninaisilla siteillä kiinni¨yhteiskunnassa.
      Kontrolli ja vuorovaikutus pelaavat - minä olen itse havainnut, että naiset ovat poikkeuksellisen valveutuneita.
      Poikkeuksia tietysti on, mutta puhun enemmistöstä.

Jos on niitä, jotka ovat avuttomia henkisesti kyvyttömiä hoitamaan itseään, on niitä maailmassa monin verroin enemmän.
      Mitä tehtäis ensiks noille viinamammoille?

• Elle

Tämänkaltaisen sivuston ongelmana on se,että tänne voi kuka tahansa kirjoittaa ihan mitä tahansa. Minun tapauksessani kaikki mitä kerroin oli kyllä aivan totta, en ymmärrä miksi tuollaisia keksisin.Mutta olen huomannut useassa viestissä samanlaisen piirteen, kun joku kyseenalaistaa lestadiolaisten lapsimäärää tai äitien jaksamista. Useasti aletaan puhua alkoholistiäideistä tai huumeäideistä, että heidän pitää enemmän saadA apua. Miten tämä nyt liittyy asiaan? Toivon vaan että jos olisin väsynyt lestadiolaisäiti minulle
        ei sanottaisi että huumeäitien pitää ensin saada
        apua. Kyllä päiväkodin tätikin väsyisi, jos olisi
        yötäpäivää vastuussa yli kymmenestä lapsesta
        ilman lomia vuosikausia. Mutta jätän nyt hyvästit tälle keskustelupalstalle,koska sävy
        näyttää olevan jotenkin negatiivissävyinen, ja
        keskustelu oman viestini jälkeen lähti jotenkin
        juupas-eipäs linjalle ja argumentoinnin tasona
        se on hiukan naiivia. Iloista kevättä kaikille!

• ~äiti~

että nuoruus on ollut vaikeaa. Itselläni se oli. Mutta otin sen oppina. Tosin vasta vuosien päästä tapahtuneista. Olen oppinut sen että katkeroituminen ei auta(en väitä että sinä oisit katkeroitunut) vaan kaikki hyvät ja pahat pitää ottaa oppina vastaan. Kaikista vaikeimmista ja itselleen herkemmistä asioista me opimme olemaan itse parempia ihmisiä. Vaikka minut on kasvatettu vaikeimman kautta, en opettaisi itse omia lapsi niin. Se on oppi minulle. Ja eikö me voida oppia toisten virheistä? Eihän meijän tarvitse tehä samoja virheitä mitä jo joku on tehnyt. Jokainen tietenki tekee omat valintansa enkä lähe ketään tuomitsemaan valintojensa tahden. Mutta itse en muutaman mädän omen takia heitä koko satoa pois. Itselle usko on tärkeä, joten haluan pitää siitä kiinni. Vaikka mädäntyneitä omenoita ympärillä onkin. Kunhan ite en siihen sorru.

• elestu

oli nuoruutesi, johtuiko itsestäsi,vääristä valinnoistasi vai vanhemmistasi jotka pelkäsivät pahaa maailmaa,yrittivät kaikin tavoin suojella siltä.

• ~äiti~
        elestu kirjoitti:

oli nuoruutesi, johtuiko itsestäsi,vääristä valinnoistasi vai vanhemmistasi jotka pelkäsivät pahaa maailmaa,yrittivät kaikin tavoin suojella siltä.

tämä nytten minulle vai ellelle?

• elestu

Onko tässä nyt kyse vanhoillisten vai esikoisten perhekriisistä?

• PPPPPPPPPP

Ei ole perhekriisi, jos sanotaan koko yhteisöstä tuollaisia syytöksiä

• ~äiti~
        PPPPPPPPPP kirjoitti:

Ei ole perhekriisi, jos sanotaan koko yhteisöstä tuollaisia syytöksiä

Itselläni ei ainakaan ajatuksena syytellä koko yhteisöä. Tiedän että seurakunnassa on hyviä että ei niin hyviä ihmisiä. Mutta niinhän se on että keneen kalikka kalahtaa se älähtää.

• Tuohtunut lukija
        ~äiti~ kirjoitti:

Itselläni ei ainakaan ajatuksena syytellä koko yhteisöä. Tiedän että seurakunnassa on hyviä että ei niin hyviä ihmisiä. Mutta niinhän se on että keneen kalikka kalahtaa se älähtää.

Nimimerkki ~äiti~ kirjoitti:
        "Mutta niinhän se on että keneen kalikka kalahtaa se älähtää".

Mitä tarkoitat kalahtamisella ja älähtämisellä?

Tarkoitatko, että olen pedofiili tai harrastan lasteni kanssa insestiä?
        Ole hyvä ja täsmennä HETI.

Minulla on oikeus saattaa kirjoituksesi viranomaisten tutkittavaksi herjauksena.

Jos julkisesti väitetään, että lestadiolaiset ovat keskimääräisesti enemmän pedofiilejä ja insestiä harrastavia, kerrohan tietolähteesi sieltä Oulusta.
        Tietolähde olet sinä itse.

Muutama seikka:

- Kaikki insesti- ja pedofiliatapaukset ovat ainostaan Keskusrikospoliisin ja Sos. ja terveysministeriön hallussa.

- 50 vuotta nuoremmat tiedot ovat salaisia.
        Kaikki oikeuden päätöksellä.

- Niitä ei siis levitä "joku sinun tuttavasi"

- Kukaan ei pidä hallussaan sellaista aineistoa,.
        jossa voitaisiin verrata pedofiliaa
        lestadiolaisten tai muiden uskovaisten tai
        uskonnottomien kesken yleensä.
        Sinun "tietosi" ovat siis puutteellisen
        koulutustason tuomaa soopaa.

- Kaiken lisäksi kirjoittelusi on rasistista.

- Jokainen asiaa tunteva ja
        riittävästi koulutettu
        ihminen ei lähde tällaisia syytöksiä esittämään
        julkisessa viestimessä sinun tapaasi.

Lopuksi:

Esiinnyt täällä usealla nimellä. Kommentoit omia kirjoituksiasi.

• vetäkö
        Tuohtunut lukija kirjoitti:

Minulla on oikeus saattaa kirjoituksesi viranomaisten tutkittavaksi herjauksena.

Jos julkisesti väitetään, että lestadiolaiset ovat keskimääräisesti enemmän pedofiilejä ja insestiä harrastavia, kerrohan tietolähteesi sieltä Oulusta.

Muutama seikka:

- Kaikki insesti- ja pedofiliatapaukset ovat ainostaan Keskusrikospoliisin ja Sos. ja terveysministeriön hallussa.

riittävästi koulutettu

Lopuksi:

..herneitä nyt suotta nenäänne! Älkääkä sotkeko eri kirjoittajia. Itse olen kirjoittanut tasan ensimmäistä kertaa koko palstalle - aivan sattumalta. Olen kirjoittaja joka muisteli lestadiolaisuudesta, nyt jo vuosia ollut eläkkeellä pitkän sh.alan jälkeen.

Olin ja asuin nuorena oulussa - siis vuosikymmeniä sitten - ja ei olisi pitänyt edes mainita vähääkään hyväksikäyttöjutuista ym..
        Eivät liity ouluun ja oulun seutuun.
        En yleistä mitään ja ei pidä yleistää.
        Meitä on ns. joka lähtöön ja jokaiselle asemalle jääjiä..

• Tuohtunut lukija
        vetäkö kirjoitti:

..herneitä nyt suotta nenäänne! Älkääkä sotkeko eri kirjoittajia. Itse olen kirjoittanut tasan ensimmäistä kertaa koko palstalle - aivan sattumalta. Olen kirjoittaja joka muisteli lestadiolaisuudesta, nyt jo vuosia ollut eläkkeellä pitkän sh.alan jälkeen.

Olin ja asuin nuorena oulussa - siis vuosikymmeniä sitten - ja ei olisi pitänyt edes mainita vähääkään hyväksikäyttöjutuista ym..
        Eivät liity ouluun ja oulun seutuun.
        En yleistä mitään ja ei pidä yleistää.
        Meitä on ns. joka lähtöön ja jokaiselle asemalle jääjiä..

Nyt ei ole kysymys asemista ja rautateistä.

Nyt on kysymys herjauksesta, väärästä syytöksestä ja kansanrymän leimaamisesta.

Parempi on, ettet myöskään häpäise sairaanhoitajan ammattia - jos siinä ammatissa olet ollut.
        Siinä ei pääse käsiksi sellaisiin "tietoihin" joita sinä täällä levittelet toistuvasti ja julkisesti:

Lestadiolaisuudessa pedofiliaa ja insestitapauksia enemmän kuin muussa väestössä keskimäärin.
        Tällaisia tietoja ei sinun kaliberiasi olevalla ihmisellä edes ole!!!!

Tämä on jo kolmas kerta, kun maalaat tätä asiaa täällä!
        Todella toivon tästä virallista tutkimusta.
        Ilmiannon saa tehdä kuka vaan!
        Minä ainakin teen. Printtaan nyt liuskat ulos.

• lukijalle

Parempi on, ettet myöskään häpäise sairaanhoitajan ammattia - jos siinä ammatissa olet ollut.
        Siinä ei pääse käsiksi sellaisiin "tietoihin" joita sinä täällä levittelet toistuvasti ja julkisesti:

Lestadiolaisuudessa pedofiliaa ja insestitapauksia enemmän kuin muussa väestössä keskimäärin.

..aivan suotta älähdit ja älähdät. En ole käsittääkseni edes sanonut, että olen saanut ammatissani kuulla/tietää mistään hyväksikäyttötapauksista tms. Olen kuullut niistä aivan "siviilissä". Luet ja tulkitset kirjoituksia omien käsityksiesi mukaan.

En minäkään "ota itseeni" jos joku väittää ammattiryhmääni muutamien hoitovirheen takia kelvottomiksi tai ammattitaidottomiksi.
        Mutta ole hyvä vain, tee ilmoitus jos se sinun oloasi helpottaa!

• lukijalle vielä, että

..aivan suotta älähdit ja älähdät. En ole käsittääkseni edes sanonut, että olen saanut ammatissani kuulla/tietää mistään hyväksikäyttötapauksista tms. Olen kuullut niistä aivan "siviilissä". Luet ja tulkitset kirjoituksia omien käsityksiesi mukaan.

En minäkään "ota itseeni" jos joku väittää ammattiryhmääni muutamien hoitovirheen takia kelvottomiksi tai ammattitaidottomiksi.

• Tuohtunut lukija
        lukijalle vielä, että kirjoitti:

Ovathan sinun asiasi jollakin tavalla huonosti.

Mutta:
        Täällä ei tule nimitellä ketään yksityistä ihmistä eikä yhteisöä tai kansanryhmää pedofiliaa tai insestiä harrastavaksi.

Jos et sopivaisuuden ja rikoksen rajamerkistöä tunne, hae ihmeessä apua.

• ~äiti~

Muutama seikka:

riittävästi koulutettu

Lopuksi:

Mistä koshtaa sait sellasen käsityksen että syyttelen jotakuta jostain? Itse en ainakaan kirjoitetuista sitä huomaa. Sanoit että ei ole perhekriisi jos syytellään koko yhteisöä. Perhekriisejä on muunlaisiakin kuin vain pedofiili. On henkistä väkivaltaa yms. Mutta jokainen uskoo mitä halajaa. Ja pyydän anteeksi jos todella luulit että syyttelen jotain.

• Silminnäkijä
        ~äiti~ kirjoitti:

Mistä koshtaa sait sellasen käsityksen että syyttelen jotakuta jostain? Itse en ainakaan kirjoitetuista sitä huomaa. Sanoit että ei ole perhekriisi jos syytellään koko yhteisöä. Perhekriisejä on muunlaisiakin kuin vain pedofiili. On henkistä väkivaltaa yms. Mutta jokainen uskoo mitä halajaa. Ja pyydän anteeksi jos todella luulit että syyttelen jotain.

Tehtyä et saa tekemättömäksi.

• ketä ja mikä näännyttää?
        ~äiti~ kirjoitti:

Kurkistin tänne sivulle mikä ongelma täällä.Jotakin elämä ahdistaa,uskovaistako ,vanh.lestd.....Ei kai väkivaltaa ole siellä sen enempää kuin muuallakaan.Katsotaanpa avioero tilastoja vanh.lestad.- siis vähän todellakin.Mikä on sitten parempi kun päät törmää aina yhteen ottaa kamppeensa ja lähteä, vaiko sinnitellä yhdessä raadollisen luonteensa kanssa ja pyydellä anteeksi ja aloittaa taas alusta.Ns."jalostuminen tai viisastuminen" avioliitossa ei lainkaan ole kiellettyä.Väsyminen ei niinkään johdu suuresta perheestä vaan ristiriitaisesta elämästä ,joka ei ole tekemisessä uskon kanssa, vaan oman sairaan/ kärsimättömän ja itsekkään luonnon kanssa.

• Aviol
        ketä ja mikä näännyttää? kirjoitti:

Kurkistin tänne sivulle mikä ongelma täällä.Jotakin elämä ahdistaa,uskovaistako ,vanh.lestd.....Ei kai väkivaltaa ole siellä sen enempää kuin muuallakaan.Katsotaanpa avioero tilastoja vanh.lestad.- siis vähän todellakin.Mikä on sitten parempi kun päät törmää aina yhteen ottaa kamppeensa ja lähteä, vaiko sinnitellä yhdessä raadollisen luonteensa kanssa ja pyydellä anteeksi ja aloittaa taas alusta.Ns."jalostuminen tai viisastuminen" avioliitossa ei lainkaan ole kiellettyä.Väsyminen ei niinkään johdu suuresta perheestä vaan ristiriitaisesta elämästä ,joka ei ole tekemisessä uskon kanssa, vaan oman sairaan/ kärsimättömän ja itsekkään luonnon kanssa.

Vanhoillislestadiolaisten avioliiton pysyvyys ei johdu niinkään siitä, että he olisivat tavanomaista onnellisempia liitossaan, vaan lähinnä pakosta ja suuresta perheestä, sekin on siitetty helvetin pelon vuoksi. Helvetin pelossa ei uskalleta myöskään erota, vaikka kärsimys on monilla suorastaan epäinhimillinen.

• Teppana--

samaa mieltä olen kanssasi (olen varma, että luet tämän). On se kumma, että näistä asoista pitäisi vaieta, kaikki ongelmat lakaistaan maton alle. Niitä on siéllä iso kasa. Itse olen käynyt terapiassa vl-uskonnon jättämien "arpien" takia, tiedän ettei olla todellakaan ainoita, meitä on paljon. Meillä vanhemmillani ei ollut meille lapsille aikaa, hoidimme erittäin paljon pikkusisaruksiamme, uskosta ei meinattu millään antaa luopua... Kaikkea en jaksa kertoa, koska en halua niistä puhua. Ja feikkiähän se tietysti olisi, kuinkas muuten.

• Uskosa

Tuntuu aina pahalta kun puhutaan että "luovuin uskosta", kun tällä tarkoitetaan useimmiten luopumista vanhoillisleastadiolisesta traditiosta.

Raamatussa ja pelastushistoriassa uskolla tarkoitetaan lujaa luottamista Raamatussa ilmoitettuun Jumalan sanaan, joka on täydellisesti täytetty Jeesuksen Kristuksen uhrikuolemassa.

Tarkoittaa että uskossa ja Pyhällä Kasteella Kristukseen kastettuna olet puettuna Kristuksen lahjavanhurskaudella jokaisen elämäsi sekunnin ajan, jonka Jumala sinulle rakkautensa tähden lahjoittaa ilman sinun omia tekemisiäsi taikka tekemättä jättämisiäsi.

Kamalinta mitä ihmiselle voi käydä jos hän hylkää Kristuksen, turhaannuttuaan johonkin pietistis-hernhutilaisen uskonkäsityksen pohjalta kehittyneeseen uskonnolliseen liikkeeseen ja sen lakihenkiseen tapakulttuuriin.

• voi voi voi

Reppanaa

• Kristittynä
        voi voi voi kirjoitti:

Reppanaa

Olisi mukava lukea sinun uskostasi ja sinun elämästäsi kristittynä.

• tukipyväs raamattu

Ei usko ihmistä näännytä vaan ihmisten tekemät säännöt ja niiden noudattaminen olla ns.toisten ihmisten mieleen.Usko antaa voimia jaksamaan .
      Ihminen/ihmiset pilaavat omilla asioillaan hyviä asioita sillä ei Jumala ole antanut kuin yhden ja saman evankeliumin opetukseksi kaikille ihmisille kaikkeen maan ääriin asti.
      Jos raamattua tulkittaisiin vain ja ainoastaan pyhänhengen johdatuksessa niin kuin raamattu opettaa ei näkemys eroja asioista olisikaan mutta kun raamattua tulkitsee nekin ihmiset jotka eivät ole otollisia ymmärtämään elikkä peite vaate silmillä on synnyttänyt näkemyserot.En tarkoita yhtä tiettyä uskonsuuntaa vaan yleisesti ,on vain yksi oppi ja se on vaan se mitä minkä raamattu opettaa.Eikä raamattua saisi opettaa vääristetysti sillä tuomionsa hän saa kyllä opettaja itse ei kuuliat saa tunnolleen hänen tuomiotaan harhaan johdatuksesta.Meillä tulisi kaikilla olla varmuus nauttia sanan väärentämätöntä leipää ja sen varmuuden saamme syntymällä uudesti ylhäältä niinkuin sanassa opetetaan ja pyhänhengen johdatuksessa tutkimalla kukin itse sanaa.

Ihmiset(sielunvihollinen käyttää ihmisiä välikappaleinaan) kaikella voimillaan yrittävät mitätöidä Jeesuksen sovitustyön ristillä vaikka sitä ei tunnusteta ,sitäkään ei tunnusteta ketkä olisivat tänään ne kirjanoppineita ja fariseuksia jotka ristiinnaulitsivat Jeesuksen,se kaikki tapahtuisi samoin tänäänkin jos Jeesus olisi ihmisen muodossa meidän tykönämme,eikö ne jotka keksivät kaavoa miten ihmisten tulisi elää vastoin raamatun antamia neuvoja.
      Raamattuhan sisältää psykologiaa,neuvoo avioliitossa eläistä ,toisten ihmisten kunnioittamista ,sielläopetetaan laskuopit ,raamattu sisältää kaiken minkä ihminen tarvitsee menestyäkseen elämässä jos vain osaa käyttää tietoa hyväkseen.

• näännyttää

Ai, sekö näännyttää.. Voi voi. Kristityn tulee kuitenkinolla Jumalan sanalle mieleen.. Vielä laillekin kuuliainen, on se niin vaikeeta, että terapiaan kaikki joutuu tästä...

En lukenut edes kirjoitustasi kuin siihen että näännyttää olla mieleen.

• sssanot
        näännyttää kirjoitti:

Ai, sekö näännyttää.. Voi voi. Kristityn tulee kuitenkinolla Jumalan sanalle mieleen.. Vielä laillekin kuuliainen, on se niin vaikeeta, että terapiaan kaikki joutuu tästä...

Oletkos ollut laille kuuliainen?
        Miten on mennyt?

• Uskova_
        näännyttää kirjoitti:

OH hoh, ja vielä kerran huh huh.

Kaikkihan toimi juuri päinvastoin.
        Ihminen on syntinen ja Jumala armahtaa hänet Poikansa Jeesuksen Kristuksen kautta.

Kristus on ainoa joka kykeni miellyttämään Jumalaa, täytti Hänen tahtonsa, ei kukaan muu.

Jokainen joka tahtoo autuaaksi tulla hänen on nöyrryttävä ottamaan Jumalan lahjana Jeesuksen Kristuksen vanhurskaus vastaan, USKON KAUTTA ilman omia töitä.

• näännyttää
        sssanot kirjoitti:

Oletkos ollut laille kuuliainen?
        Miten on mennyt?

anteeksi huono ulosanti. Jollekin sitä aina joutuu olemaan kuuliainen. Miksi siis haloo siinä että siitä ahdistuu, jos oikein elää!

Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Päivän Riikka: polttoöljyn hinta räjähti

Näyttää tuo putinismi ilmenevän persuissa myös Suomen yrittäjien kampittamisena. Polttoöljy on se katalyytti, joka pitää
      Maailman menoa
      36
      2161
    2. Mökkejä ostellaan nyt ihan hulluna!

Tyypilliset lainamäärät on yli 500 000€ mökkejä ostellessa eli erityisesti tuollaiset miljoonamökit on nyt suomalaisten
      Maailman menoa
      64
      2002
    3. Helsingin yllä valopalloja

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1508be00-28c9-4156-83dc-0be5e7aa3066 "Helsingin taivaalla lensi lauantaina puolen yön
      Sinkut
      121
      1930
    4. HÄLYYTYS!!

Ukraina se hyökkää jo Suomen maaperälle. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/645b83ce-e074-4f00-8b99-245d01b38a36
      NATO
      387
      1663
    5. Kovasti on hävittäjiä ilmassa. Nytkö se alkoi?

Onko nyt sota ?? `Vai harjoituksiako vain? Hävittäjät pörrää kovasti.
      Kouvola
      103
      1631
    6. Helsingin yllä lensi yöllä jotain outoa puolen yön aikaan valopalloja

Poliisi on saanut tapauksesta yhden havaintoilmoituksen. Valopalloja oli noin parikymmentä ILtalehdessä on video tapah
      Maailman menoa
      124
      1464
    7. Millainen on naisellinen nainen

Nyt kun taas mennään keikkuen kesään, niin millainen nainen on naisellinen? Pukeutuminen, olemus, puhetapa, jne. Vilma n
      Sinkut
      182
      1082
    8. Raamatullinen kaste

Seurakunnassamme kastettiin mm eräs muslimi, joka oli tullut uskoon. Hän oli ollut Suomessa viitisen vuotta. Hän oli lu
      Kaste
      53
      967
    9. Mitkä asiat kaivatun ajattelussa

Ihmetyttävät? Mikä on tullut yllätyksenä?
      Ikävä
      73
      895
    10. Mitkä olisivat kolme tärkeintä

vihjettä kaivatustasi?
      Ikävä
      27
      889
    Aihe