Olen käyttänyt Pulmicortia hoitavana lääkkeenä astmaani jo viiden vuoden ajan (avaavana lääkkeenä Bricanyl). Viime syksynä kävin keuhkolääkärilläni ja kysyin, joko saisin lääkkeet erityiskorvauksen piiriin, kun olen käyttänyt niitä säännöllisesti noinkin kauan. Vastaus oli, ettei se ole mahdollista, koska astmani on lievää sorttia. Suositukseksi sain, että hoitava lääke pitäisi jättää pois pariksi viikoksi ja seurata sitten n. viikon ajan Pef-arvoja ennen ja jälkeen avaavan lääkkeen ottoa. Tiedän kokemuksesta, että jos jätän lääkkeen pois muutamaksikin päiväksi, alkavat oireet - kuiva yskä, hengityksen vinkuna, liman eritys yms... ja olo käy tukalaksi. Töissä en pystyisi käymään kyseisen "kokeilun" jatkuttua muutamaa päivää kauemmin (raskas, fyysinen työ).
Onko tosiaan näin, ettei korvausta saa muutoin, kuin suorittamalla kyseinen testi?
astmalääkkeen korvattavuus?
6
5252
Vastaukset
- lääkkeet
Oman käsitykseni mukaan, jos on käyttänyt puoli vuotta lääkkeitä voi hakea kelan kautta uuden kela kortin jossa ilmenee sairautesi.
Itse sain uuden kelakortin noin vuoden astma lääkkeiden käytön jälkeen. Kelakorttiin tulee silloin merkintä AE 203, sen jälkeen et tarvitse sille tehdä mitään.Vaan korvaus tulee automaattisesti aina kun asioit apteekissa.
Neuvoisin sinua käymään kelan toimistossa ja kysymään tätä asiaa. Joka tapauksessa sillä ei ole vaikutusta minkä asteinen sinun sairautesi on vaan joudutko käyttämään lääkettä säännöllisesti! Ei erityiskorvattavuutta todellakaan saa ilman lääkärintodistusta. Ja sitähän ei ainakaan astmaan kovin helposti saa. Jos tehokas lääkitys esimerkiksi helpottaa oireita niin paljon, että voit olla välillä ilman lääkkeitä, et kärsikään enää KROONISESTA astmasta etkä ole oikeutettu korvauksiin. Suomessa kipeän kuuluu olla myös köyhä, älä nyt kuvittelekaan muuta...
Oheinen linkki selvittää enemmän:
http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/030304162418UK?openDocument- viimeinkin
Meillä vasta nyt viidentoista vuoden jälkeen saatiin pysyvä astmakorvattavuus .Vasta nyt vaikka on sairastettu 2 1/2 vuotiaasta.Hän on miehen mitoissa ja kelahan tarkailee ilmeisesti käytetäänkö lääkkeitä säännöllisesti siis ostokertoja.Parin vuoden välein on tähän asti pitänyt laittaa lääkärintodistuksia kelaan, kyllähän tälläinenkin työllistää tarpeettomasti.Koska eihän kukaan käytä lääkkeitä ellei tarvi mutta kontrollikäynnit lääkärillä vuosittain on hyväjuttu,myös puhallustestit onko lääkitys kohdallaan. Lääkitystähän on pitänyt muuttaa ja vaidellakin kasvun ja voinnin myötä.Mutta kontrollilla on tarkoituksensa
- joskus samoin
Kun itselläni todettiin pidin juuri tuota kirjaa.Ja vaikka ne heitot ei niin isoja olleetkaan niin histamiini kokeessa tuli selvä diaknoosi astmasta ja sain heti pysyvän korvattavuuden.Kaikki oireet vain kirjaat ylös että on uskottava ja jos vointi huononee saathan sairaslomaa ja heti lähetteen jatkotutkimuksiin.Turhaa pelkäät koska muuten sitä ei tulla tutkimaan.
- Astmaa epäilevä
Millainen on histamiini koe?
- mila
Kela on taas tarkentanut kriteerejä. Lievään astmaan ei enään automaattisesti korvausta saa. Kannattaa tehdä kuten lääkäri neuvoi, jospa se korvauskin sieltä sitten tulisi..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taas syytöntä illlllkkaa rangaistiin
Niin se vain paha saa palkkansa ja rääsyämiselle ja räkimiselle laskettiin hinta. Ottaisi nyt tuo onneton lusikan kauni831469Kadun transhoitoja - Suomalainen dokkari kertoo yhden ihmisen tarinan: "Miks oon ikinä..."
Mielenkiintoinen dokkari tv:ssä. Sametti poistatti rintansa, kohtunsa ja munasarjansa ja eli vuosia miehenä. Pitkään pä671255Vähemmän metsien hakkuita, enemmän sähköautoja
Siinä ilmastopaneelin neuvot tiivistettynä kuinka Suomi saavuttaa ilmastotavoitteensa. https://yle.fi/a/74-20155596 "S2221225Asunnottomuus lisääntyy
Petteri Orpon hallituksen leikkaukset ihmisoikeusjärjestö Amnestyn syynissä. Jokaisella on oikeus omaan kotiin. Jopa työ2031223Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua
Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais121049Sulle on tullut
Viesti mesessä, tietääkseni. Olis ihan kiva saada vastauskin sulta, kaunis nainen😊 Mieheltä1041019Olen rakastunut sinuun mies edelleen
Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍134946Minä pyydän,
jos yhtään minua haluat, näytä se jotenkin. Kosketa tai sano jotain joka rikkoo rajoja. Ota vaikka olematon roska hiuksi65923- 79821
Ihmeelliseltä pikkunaiselta....
Jatkakaa vaikka tässä jos on jotain mitä joku haluaa että mä näen... En jaksa, eikä mua kiinnosta sitä jätti ketjua t123808