sain noin 4kk sitten tietää että äidilläni on vatsassa syöpä.en uskonut sitä joten kysyin asiaa omalta lääkäriltäni joka on myös äitini lääkäri hän vastasi minulle vaikka hänellä onkin vaiti olo velvollisuus koska tuntee äitini ja minut.lääkäri sanoi katsottuaan verikokeiden tuloksia ettei kasvaimesta näy mitään merkkejä.kuitenkin äitini on vuodessa laihtunut 30kg ja nykyäänkin häneltä lähttee kilo kuukaudessa ja hän on pelkkää luuta ja nahkaa.nyt äitini 2 siskoa on soitellut minulle ja kertonut että syöpä on levinnyt maksaan ja haimaan.olen miettinyt että ei kukaan ihminen voi läheisilleen valehdella näin vakavassa asiassa,äitini ei kuitenkaan ole minulle kertonut leviämisestä miksi?miten minun pitäisi suhtautua asiaan kun en tiedä mikä on totta ja mikä ei??saanko jostain tietää äitini sairaudesta ilman hänen suostumustaan?olen ihan hukassa asian kanssa kun en tidä mitä tehdä...
miten suhtaudun?
6
896
Vastaukset
- puhua äitisi kanssa
hei
etkö sittenkin voisi ottaa asian puheeksi äitisi kanssa? Jos hän on kerran kertonut siskoillesi siitä, miksei sinullekin.
Voisit ehkä alkaa jutella hänen kanssa tuosta laihtumisesta ja sanoa, että olet kamalan huolissasi. On muitakin syitä laihtumiseen kuin syöpä, vaikkapa joku ravintoaineiden imeytymishäiriö ja kai se keliakiakin voi tehdä samaa.
Eivät kai kaikki syövät näy verikokeissa?
ota asia puheeksi! Vaikka ensin siskojesi kanssa.
voimahalaus- kirjoitti
kyllä äitinsä siskoista, ei omistaan.
- olin liian kiireinen
kirjoitti kirjoitti:
kyllä äitinsä siskoista, ei omistaan.
hei
sori, olin liian hoppuinen, luin huolimattomasti. Ymmärränkin asian vähän paremmin - omille sisarilleen voi kertoa asioita joita ei lapselleen sano.
Jää vain jäljelle sitten, että kysyjä itse ottaa asian puheeksi äitinsä kanssa.
-
- syöpää
ei näy verikokeissa (toki esim. leukemia jne.), mutta ei vatsasyöpä.
Et saa tietää mistään äitisi terveydentilasta ja hyvä niin.
Äitisikö sinulle 4 kk sitten kertoi että hänellä on syöpä? Millaisia hoitoja hän leikkauksen lisäksi sai tai saa edelleenkin?
Lääkäri joka kertoi sinulle äitisi terv.tilasta on tehnyt virheen, tuntekoot vain vaikka kuinka hyvin teidät molemmat, vaitiolovelvollisuus on silti olemassa.
Kerro äidillesi että olet saanut hänen sisariltaan tälläistä tietoa, onko se kenties totta? Se voi olla totta, vatsasyöpä on ärhäkkä lähettämään metareita ja nimenomaan maksaan ja haimaan.
Jospa äitisi ei halua huolestuttaa sinua? Minkä ikäinen olet?
Luin uudelleen viestisi; siis kuka sinulle kertoi 4 kk sitten vatsasyövästä? Äitisikö?
Epäiletkö sinä että koko syöpää ei ole olemassakaan? Ei ole koskaan ollutkaan?
Verikoe ei tosiaankaan kerro onko kasvainta vai ei. Joissakin syövissä markkerit nousevat mutta niihin ei voi täysin luottaa koska markkerit saattavat nousta muistakin syistä.
En oikein ymmärtänyt viestiäsi täysin...- sss...
kiitos vastauksestasi!olen 20 vuotias tyttö ja otin asian todella raskaasti 4kk sitten kun äitini kertoi minulle asiasta,ja siihen aikoihin sitten kysyin myös asiaa lääkäriltä joka sanoi että ei asia pidä paikkaansa ja tottakai uskoin sitten lääkäriä.kuitenkin äitini laihtui ja laihtui aina vaan ja aloin huolestua kysyin äidiltäni että onko tämä vakavaa hän sanoi ettei sairautta ole löytynyt.hänelle on tehty suolitähystyksiä,vatsatähystys jne..en ole tietoinen että syöpää olisi alettu hoitamaan mitenkään.kuinkakohan nopeasti ne hoidot alkavat kun sairaus todetaan?nyt kuitenkin n.viikko sitten tätini ottivat minuun yhteyttä ja kertoivat sairauden olevan syöpää joka on levinnyt!en oikeasti tiedä mitä pitäisi uskoa ja mitä ei..kun äitini ei selvästi halua kertoa asiaa minulle!äidilläni on ollut mieliala häiriöitä,sen takiakkin ajattelin että juttu on keksitty mutta jokuhan hänellä on koska ei ole tervettä laihtua 30kg.ehkä en vaan halua uskoa pahinta!
- Maria*
sss... kirjoitti:
kiitos vastauksestasi!olen 20 vuotias tyttö ja otin asian todella raskaasti 4kk sitten kun äitini kertoi minulle asiasta,ja siihen aikoihin sitten kysyin myös asiaa lääkäriltä joka sanoi että ei asia pidä paikkaansa ja tottakai uskoin sitten lääkäriä.kuitenkin äitini laihtui ja laihtui aina vaan ja aloin huolestua kysyin äidiltäni että onko tämä vakavaa hän sanoi ettei sairautta ole löytynyt.hänelle on tehty suolitähystyksiä,vatsatähystys jne..en ole tietoinen että syöpää olisi alettu hoitamaan mitenkään.kuinkakohan nopeasti ne hoidot alkavat kun sairaus todetaan?nyt kuitenkin n.viikko sitten tätini ottivat minuun yhteyttä ja kertoivat sairauden olevan syöpää joka on levinnyt!en oikeasti tiedä mitä pitäisi uskoa ja mitä ei..kun äitini ei selvästi halua kertoa asiaa minulle!äidilläni on ollut mieliala häiriöitä,sen takiakkin ajattelin että juttu on keksitty mutta jokuhan hänellä on koska ei ole tervettä laihtua 30kg.ehkä en vaan halua uskoa pahinta!
Suosittelisin, että puhuisit asiasta äitisi tai tätiesi kanssa (ei kai tädit valehtelisi sairaudesta?) Tiedän miltä sinusta tuntuu, koska sain itse tietää kuukausi sitten, että äidilläni on syöpä. Tuli kova menettämisen pelko ja tunteet ovat vaihdelleet laidasta laitaan ja vaihtelee vieläkin. Tässä eletään nyt vain päivä kerrallaan. Ymmärrän, että sinun pitää saada asiaan selvyys, koska epävarmuus on pahinta. Selvitä asia vaikka tätiesi kanssa ja sano heille, että et saa mielenrauhaa ennenkuin tiedät totuuden.
Jos äitisi on sairastunut, et sille mitään voi. Tärkeintä on olla äitisi tukena ja hakea itse tukea. Onko sinulla sisaruksia tai jotain läheistä ihmistä, joiden kanssa voit puhua asiasta? Voit myös ottaa yhteyttä paikalliseen syöpäyhdistykseen (sinne voi mennä juttelemaan myös omaiset). Syöpä on sairaus, mikä koskettaa ja järkyttää koko perhettä ja pistää kaikkien elämän uusiksi. Mutta et voi jäädä paikoillesi suremaan loppuiäksesi, vaan on katsottava eteenpäin. Jos äitisi on sairas niin hän tarvitsee kaiken tukesi. Voimia teille! Ja kirjoittele tänne toki kuulumisiasi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset
Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi383662Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal273219- 652855
Olisipa saanut sinuun
Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak822677- 351748
Mitäs nyt sijoittajat?
Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no801680- 281507
- 151485
Olisitpa se hellä
Ja herkkä minkä kuvan sain sinusta irl. Haluaisin että elämässäni olisi sellainen joka arvostaa minua juuri sellaisena k231474- 281468