Katselen kivääriä hirvimetsälle vanhan-39:n tilalle. Koska haulikkonani on Remingtonin pumppu, joka on aseena hoitanut hommansa, olen ruvennut miettimään hirvimetsälle pumppukivääriä. Kaliberi saisi olla jotain 30-06. Merkillä ei ole merkitystä, mutta rakenteellisesti sen täytyy olla kestävä ja varmatoiminen.
Onko kokemusta? Ajatuksia otetaan vastaan.
Pumpputoiminen kivääri
8
3474
Vastaukset
- valmisti
Aikoinaan Remingtonin valikoimissa oli pumppuluodikoita ainakin .308Win ja muistaakseni myös .30-06Spr kalipereissa. Ehkä on vieläkin, tarkista maahantuojalta!
- selviää
tällainenkin osoite pumppukivääreistä:
www.huntingclub.com/document.asp?dID=148 ..valmistaa 30-06 cal. pumppua.
- Hauli
Itse en pumpputoimiseen kivääriin koskisi pitkällä tikullakaan! Aseen toimintaperiaate ei ole niin tarkka kuin pulttilukko ja kiväärillä jonka etutukki "heiluu" on mielestäni hankala ampua tarkasti.. Pumppuhaulikkot on ihan OK ja itsellänikin on sellainen mutta mielestäni pumppukivääri on typerä keksintä ja pelkästään leikkimistä varten tehty. En suosittele!! Tämä on vain minun mielipiteeni.. Kertokaa muut lisää..
- Mossvik
Silmän takia ammun vasemmalta puolen mutta olen oikeakätinen. Näistä syistä johtuen hankin Remington
7600 pumppukiväärin hirvimetsälle. Ase on riittävän tarkka etutukin sivuliikkeestä huolimatta. Latausliike on nopea, rekyyli auttaa asiassa. Laukaisu ei ole paras mahdollinen,säätöä ei ole liipaisimessa. Lukon puhdistus on hankala. Myöhemmin hankin pistoolikahvalla olevan takatukin joka on parannus käsiotteeseen. Myös äänenvaimennin vakauttaa ampumista. Mikä mukavinta, osumapiste ei muutu juurikaan oli vaimennin paikallaan tai ei.
Useita hirviä olen tällä ampunut, pari kertaa jopa
ohikin. Kaliberi 30-06. Kyllä voin suositella.
Ulosvetäjänä toimiva, "seegerrengas" on kerran katkennut ja vaihdettu. Nimimerkki Haulille sanon, että
mielipiteen pitää perustua mielellään kokemukseen ja tietoon. - vanhasohlo
Jos olet käyttänyt M-39 metsällä, niin samalla kaliberilla ryssän vinsukin on soiva peli. Vipulukkoinen Winchester M1895 on nopeampi ampua kuin pumppukivääri. Yksi mitä voisi vielä harkita on TAP 375 Lakelander. Tampereen asepajan suoravetolukkoisia kivääreitä näkee aina silloin tällöin myynnissä.
- sohlomikäsohlo
Muisti vähän pätkii...Lynxin suoravetosta tarkoitin.
- ukkorähjä
Alkaa olla vanhoja nuo Winchester M1895, viimeiset on ilmeisesti valmistettu 1900 luvun alkupuolella. Tämä ns ryssän winsu tuli cal.7,62x53R(54R) hirvilailiseksi siinä -59 -60
luvun tietämillä ei ollut näillä suomalaisilla luodeilla kovin tarkka. Ameriikan pojat on poranneet piiput venäläisiin mittoihin, joka on hieman väljempi esim. M39:sään verratuna. Kyllä winsulla hirveen osui, isävainaa posautteli -60 ja -70:tä luvun alussakin sillä hirviä. Niin missä sitä hirvenmetsällä tarvitsee karseen suurta tulinopeutta? Tuosta tulinopeudesta vielä, takavuosina Urheiluase Oy:n pappa Tähtinen ampui winsulla radalla samaan juoksuun kaikki viisi laukausta ja kaikki viisi laukausta olivat numeroilla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik83296MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar681848Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5401549Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin751156Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja60966Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s32940Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt208861- 170813
Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o59796Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3758