Skotlantiin

ööö

Olen tässä suunnitellut matkaa edinburghiin ensi kesäksi. Tarkoituksena olisi olla pari yötä jollei enemmän. Yhtenä päivänä ajattelin mennä Loch Ness järvelle, kysyisinkin onko kenelläkään kokemusta seuraavanlaisesta päiväretkestä
http://www.scotlinetours.co.uk/html/lochness.html
Toisena päivänä olisi tarkoitus shoppailla ja kierrellä edinburghia, mitkä nähtävyyden näkemisen arvoisia ja missä parhaat ei niin kalliit shoppailu paikat.

Kiitos jo näin etukäteen vastanneille.:)

13

2629

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Wee_bit_dodgy

Kyseisen päiväretken reitti on ainakin hieno. Mutta mutta....Päiväretkeksi sanoisin että se on aivan liian pitkä! Reitin varrella on todella paljon nähtävää, josta näet vain vilauksen kun bussi suhahtaa esim. Stirlingin linnan ohi.

Suosittelisinkin sinulle auton vuokraamista ja sitten ei kun päristelemään Ylämaille (edellyttää tietenkin että sinulla on ajokortti). Aikaa tuolle reitille kannattaa käyttää ainakin 2-3 päivää!

Itse ajaisin reitin : Stirling (vanha skotlannin pääkaupunki; nähtävää mm. Stirlingin linna ja Wallace Monument (William Wallace = Braveheart)), Stirlingistä suuntaisin Trossachs:in kautta Obaniin. Oban on kaunis kaupunki länsi rannikolla. Obanista Fort Williamiin, tämä pätkä on varmaankin kauneinta seutua skotlannissa! Vuonomaisen loch:it ja niiden rannoilla olevat linnat ovat todella hienoja!Fort William on yksi sateisemmista kaupungeistä koko brittein saarilla, siellä on myös skotlannin korkein vuori Ben Nevis. Fort Williamista sitten Nessiä bongaamaan Loch Ness:iin ja siellähän nähtävänä lähinnä se Urquhartin linna. Nessiltä sitten pohjoiseen Invernessiin. Invernessistä takaisin etelään ja suuntana Royal Deeside ja Braemar. Braemarista muutaman kilometrin päässä on Balmoral - brittien kuninkaallisten skotlannin linna. Royal Deeside on myös todella kaunista seutua Dee joki skottimänty metsinen on todella mieleenpainuvaa! Muista käydä myös jossakin seudun monista whisky tislaamoista! Braemarista sitten Pitlochryn kauttta Perthiin. Perthistä pääse melko suoraan Edinburghiin, mutta jos aikataulu antaa periksi kannattaa koukata St Andrewsin kautta.

Hirveesti siellä on muutakin nähtävää - mut tossa nyt jotain infoo....

Edinburghissä "must see" paikkoja on tietenkin linna ja Royal Mile - joka johtaa linnalle läpi vanhan kaupungin. Pää ostoskatu on Princess Street ja sen pohjoispuolella olevat George ja Queen Street. Edinburghin keskusta on suht kompakti ja siihen on helppo tutustua jalan.

Tällästä- toivottavasti oli apua....

• ööö

No ongelmahan on se, että en omista ajokorttia joten auton vuokraus ei käy.
        Jos omistaisin en eden välttämättä miettisi skotlanti vaan olisin jo irlannissa kiertelemässä. Eli Edinburgh ikään kuin kakkos vaihtoehto kun Dublinkin jo nähty pariin otteeseen.
        Tässä päivän mittaan olen alkanut kallistumaan sellaiseen matkaa jossa olisin 4 yötä edinburghissa.
        Tekisin tuon päivämatkan josta jo mainitsin aikasemmin. Tosiaan aika tiivis aikataulu, mutta voihan sitä huristella vaikkapa bussilla sitten sellaisiin paikkoihin jotka näyttivät mielenkiintoisilta bussista käsin. Näin alustavissa suunnitelmissa viettäisin yhden päivän (siis en ihan koko päivää) Royal Botamic Gardenissa (tiedot internetissä antavat paikasta hyvän kuvan).
        Ja sitten yhden päivän ihan vaan tutustuessa Edinburghiin.
        Yksin olen siis lähdössä ja ehkäpä sen vuoksi en kovin kauaa ajatellut skotlannissa olla. Mutta kiitos noista tiedoista jokatapauksessa.:)

• yksin myös

Olen tosiaan itsekin menossa Ediin ja lähiseuduille ja kyselin tuossa jo aikaisemmassa viestiketjussa Skotlannin juttuja. Saattais myös kiinnostaa tuollainen kiertoreissu, kiitos linkistä. Edin lisäksi aion käydä Dublinin ja Lontoon katsastamassa (Lontoon toistamiseen). Yksin matkaan meno on kyllä aika kynnys ensikertalaiselta mutta hirveä hinku nähdä maailmaa. 28v mieshenkilö kyseessä siis.

• Aera

Miten yksin matkustaviin naisiin suhtaudutaan? Olen 25 vuotias ja ensi kertaa yksin menossa. Matka tosin vasta suunnitelman tasolla.

• yksin myös
        Aera kirjoitti:

Miten yksin matkustaviin naisiin suhtaudutaan? Olen 25 vuotias ja ensi kertaa yksin menossa. Matka tosin vasta suunnitelman tasolla.

Käyppä lukemassa pallontallaajat.netistä juttuja. Siellä käsitellään myös yksin matkustelua vaikka miten paljon. Näyttävät ainakin sivuston naiskäyttäjät olevan kovin rohkeita ja tyytyväisiä yksinmatkaajia. Googlettaakin voit, hakusanoiksi vaikkapa pallontallaajat yksin matkustaminen.

Yksin reissaamisessa on just ne hyvät puolet: Vapaus tehdä/mennä miten haluaa, ei tule riitoja, tutustuu paikallisiin/muihin matkaajiin suuremmalla todennäköisyydellä jne. Tietysti porukassa voi turvallisuuden tunne kasvaa, selvitä ongelmista yhteistuumin jne.

• ööö

Juu onhan se aika askel, mutta tosiaan on itsellänikin halu päästä ensi kesänä jonnekkin. Viime kesänä olin kiertomatkalla irlannis, hieno reissu oli ja ehkäpä sitten kesällä 2007 sinne palaan reissaamaan koko saaren päästä päähän. Itse olen matkatoimistojen kannalla, siis, että sitä kautta kun varaa niin ei pitäisi tulla ongelmia. Toki tulee kalliimmaksi, mutta raha ei este minulle ainakaan vielä. Pari eri toimistoa mietinnässä.
        Mutta juu hauskaa lomaa kaikille.:)

• ööö

Niin olen 22 vuotias ja nainen, kun kerta tekin kerroitte. Heh.
      Mihin aikaan kesästä olette ajatelleet mennä, paras aika ei varmaankaan ole heinäkuu, joten olen ajatellut kesäkuuta.
      Osaako kukaan sanoa mikä olisi ihanteellisin aika?

• kutkut

Aina kun puhutaan skotlannista niin mieleeni tulee ne pilven lailla liikkuvat itikkaparvet...niitä on miljoonia yhdessä "pilvessä". Pienimmät tunkeutuvat vaatteiden läpi, hyttysverkon koloista yms. Suosittelenkin siis matkustusajankohdaksi jo kesäkuuta.
        TOSIN: Itse olin autolla kiertelemässä (2 viikkoa) ja juuri kesäkuussa...ja silloinkin niitä verenimijöitä oli paikka-paikoin sankoin pilvin :(

VINKKI siihen bussimatkaasi: Edinburg on kuorrutettu jos jonkinlaisilla pikkufirmoilla jotka myyvät esim. 3 päivän bussimatkoja skotlantiin. Sellainen voisi olla sinullekin parempi vaihtoehto sillä silloin ei päivämatkat ole niin pitkiä, pysähdellään ja näkee enempi. En nyt osaa antaa sinulle yhtään linkkiä mistä tuollaista voisi kysyä, mutta varma vinkki tuohonkin on: Ota meileitse yhteyttä Edinburgin turistofficeen ja kysy heiltä firmoja jotka noita myy. Yleensä minkä tahansa kaupungin turistofficen meiliosoitteen löytää googlettamalla hakusanilla "kaupungin nimi" ja "turistoffice". Itse hankin kaiken tarvittavan tiedon silloin kun matkaa suunnittelin juuri noin. Palvelu oli aina erittäin nopeaa ja hyvää.

• Brittilasten kesäloma on heinäkuun viimeisestä viikosta syyskuun puoleen väliin. Silloin kaikki paikat täynnä lapsiperheitä. Kesäkuu yleensä ihan hyvä lomakausi turisteille. Itse käyn vuosittain Walesissa.
        Arkkitehtuurista (Macintosh) kiinnostuneille suosittelen käyntiä Glasgow'ssa.

• Wee_bit_dodgy

Tää tour operaattori on voittanut jotain palkintoja....

http://www.haggisadventures.com/HTML2/NewSite/Default.aspx?MenuID=56&CountryID=57

• ööö

Kiitos tuosta linkistä, vaikuttivat reitit oikein mukavilta. Pitänee tässä kattoa mitä tekee.

• yksin myös

Linkki oli hieno, taidanpa varata tuon 3 päivän reissun Loch Nessille ja Skyeen. Ei tarvitse itse säätää, ja saa samalla infoa paikoista suoraan oppaalta :)
        Mites muute onko kesäkuun ohella hyvä vaihtoehto syyskuu? Eli onkohan Skoteissa syyskuussa vielä paljon niitä itikoita yms öttiäisiä ?

• Wee_bit_dodgy
        yksin myös kirjoitti:

Linkki oli hieno, taidanpa varata tuon 3 päivän reissun Loch Nessille ja Skyeen. Ei tarvitse itse säätää, ja saa samalla infoa paikoista suoraan oppaalta :)
        Mites muute onko kesäkuun ohella hyvä vaihtoehto syyskuu? Eli onkohan Skoteissa syyskuussa vielä paljon niitä itikoita yms öttiäisiä ?

MIDGES - THE FACTS
        Favourite habitat is wet and uncultivated land
        Commonly found in the north and west of Scotland
        It is the female midge that bites
        She can only lay eggs after a blood meal
        The bite causes a swelling accompanied by itching
        Midges are most prevalent between June and the end of August

http://news.bbc.co.uk/1/hi/scotland/3748675.stm

http://www.undiscoveredscotland.co.uk/usfeatures/midges/

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset

Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi
      Maailman menoa
      73
      5012
    2. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      119
      4721
    3. Jäikö meidän välit

Mielestäsi Kesken?
      Ikävä
      80
      4213
    4. Olisipa saanut sinuun

Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak
      Ikävä
      107
      4189
    5. Veli Sofia teki urosmehiläisen työn

Paljastaessaan kuinka TPS:ssä ei joukkuehenki toimi sooloilijoiden vuoksi, jonka takia koko seura ei pärjää kilpailussa
      Maailman menoa
      3
      3328
    6. Mitäs nyt sijoittajat?

Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no
      Maailman menoa
      124
      3137
    7. Miks tän meidän

Rakkauden on pitänyt olla näin vaikeaa?
      Ikävä
      35
      2848
    8. muista olla

VAROVAINEN! m
      Ikävä
      28
      2787
    9. Onneksi on edes yksi kuva

Susta mitä voin välillä ihastella ja kaipailla sua😔
      Ikävä
      40
      2773
    10. Elän vastoin

Kaikkia arvoja kun en pysy sinusta erossa.
      Ikävä
      37
      2762
    Aihe