Talossa on kaukolämpö, mutta tulevalle talli/varastolle ei ole omaa haaraa. Joten ainoa tapa lämmittää lienee sähköpatterit. Miten kovaa lämpöä itse pidätte ja miten olette ratkaisseet lämmitystavan tallissa/varastossa.
Taitaa olla kuitenkin melkoinen sähkösyöppö tuo autotalli ?
Tallin/varaston lämmitys
14
5788
Vastaukset
- Jartsu
Varaston lämmittimenä minulla toimii pakastearkku, se luovuttaa sen verran lämpöä, että hyvin eristetty varasto pysyy plussan puolella. Autotallissa en pidä lämpöjä päällä, tallissa on parempi pari astetta pakkasta, kuin pari astetta lämmintä, ilmanvaihto on myös oltava riittävä. Tallissa on lattialämmitys, jonka laitan päälle, jos on tarvis tehdä jotain remonttia.
- tarkoitus
Suunnittelen autotalliini puulämmitystä tai oikeammin varaston puolelle, joka on palo-osastoitu ja omalla ulko-ovella. Peruslämpö sähköllä.
- mitenkä
meinaat toteuttaa puulämmityksen, mitä pitää ottaa huomioon? Itsekin olen ajatellut lämmittää puilla tulevan autotallini. Ajattelin itse vesikiertoista lattialämmitystä ja esim. vanhaa öljykattilaa jossa puulämmitysmahdollisuus.
- puu-uuni
mitenkä kirjoitti:
meinaat toteuttaa puulämmityksen, mitä pitää ottaa huomioon? Itsekin olen ajatellut lämmittää puilla tulevan autotallini. Ajattelin itse vesikiertoista lattialämmitystä ja esim. vanhaa öljykattilaa jossa puulämmitysmahdollisuus.
Laitan tiiliuunin osaksi väliseinää. Kaikki luukut pitää avautua varaston puolelle. Seinän pitää olla 30 min paloluokiteltu. Varaston (=askarteluhuone) ovi vain ulos mutta vieressä at:n pieni ovi, joten käynti sinne helppo. Uuni tietenkin lämmittää enemmän varaston puolta, mutta kyllä siitä at:n puolellekin menee.
Ei ratkaisua ole vielä lopullisesti hyväksytty mutta olen palopäällikön kanssa siitä puhunut. - KKK------
puu-uuni kirjoitti:
Laitan tiiliuunin osaksi väliseinää. Kaikki luukut pitää avautua varaston puolelle. Seinän pitää olla 30 min paloluokiteltu. Varaston (=askarteluhuone) ovi vain ulos mutta vieressä at:n pieni ovi, joten käynti sinne helppo. Uuni tietenkin lämmittää enemmän varaston puolta, mutta kyllä siitä at:n puolellekin menee.
Ei ratkaisua ole vielä lopullisesti hyväksytty mutta olen palopäällikön kanssa siitä puhunut.tiili-uuni jonka takaseinä on osa tallin seinää ja lämmittää sitä.Talli on n,5*6m
Tallissa myös lattialämmitys joka ei ole päällä ollut ja lämpö on pysyny jossain 13-15 asteessa.
- eristeistä
Meillä on 120 mm seinissä ja 200 mm katossa. Tärkeää on myös ostaa kunnon ovi. Halvimmissa eristetyissä on eristepaksuus 20 mm. Meillä on 45 mm Novoferm. Lämpötila on pakkasellakin vähintäin 5 astetta, yleensä muutama aste enemmän.
- tahon sellasen
Mistä noita halpoja saa, missä on parin sentin eristepaksuus?
- Lada 1200s
Jos autotallia käytetään vain auton säilyttämiseen, niin parempi auton kannalta olla lämmittämättä ollenkaan. Lisäksi hyvä ilmanvaihto.
Jos tallissa tarvii muutaman kerran talvessa työskennellä, niin riittävän suuri sähkökäyttöinen hallilämmitin, jos sulakkeissa piisaa virtaa. Jos ei niin polttoöljy tai nestekaasu lämmitin.
Yhden auton talli pysyy plussan puolella koko talven tuommoisella 1-2kw(1000-2000w) sähköpatterilla. Riippuen seinävahvuudesta ja ovien lämpöeristeestä. Kovalla pakkasella patteri on päällä koko ajan, lauhemmalla termostaatti katkoo, eli ei siinä konkurssiin mee...- hyvä vastaus
en taida auton takia paljon tallia lämmitellä, on kuulemma autollekkin vain haitaksi. Tosiaan sitä puuhastelua tuskin montaa päivää tulee talvessa ja vain silloin lämpöä päälle.
Tosin ongelma on se, että miten hoitaa seinän rakenteen esim. muovin osalta kun on välillä lämmintä ja välillä ei. Mihin se kosteus tiivistyy?
- sunnuntaikalastaja2
Autotallini on asuintalon yhteydessä. Ilmanvaihto on koneellinen poisto. Osa asuinosan poistoilmasta on johdettu spirolla autotalliin. Autotallissa tuuletusventtiilit hieman raollaan ettei ylipaine kasva liikaa.
Autotallin palomääräykset on hoidettu lämpösulakkeella laukeavalla palopellillä. Hinta nykyään varmaan 150 euron luokkaa. Eli tulipalon yhteydessä ilmayhteys ilamstoinnin ja autotallin välillä katkeaa. Hyväksytty palotarkastuksen yhteydessä.
Lämpö autotallissa pysyy 10-15 paikkeilla. Ilma vaihtuu hyvi joten loskanenkin auto kuivuu 3-4 tunnissa. Ikkunatkaan ei huurru kuin ennen ilmalämmitystä.
Energia ei maksa mitään kun on hukkalämpöä- mru
Onkos kukaan tullut ajatelleeksi pientä ilmalämpöpumppua? Itse olen miettinyt jo jonkin aikaa (tallin koko 70m2). Kuivattaisi kuulemma autot samalla, lämmitellessään. Eli onko kenelläkään kokemusta?
- cmi5
mru kirjoitti:
Onkos kukaan tullut ajatelleeksi pientä ilmalämpöpumppua? Itse olen miettinyt jo jonkin aikaa (tallin koko 70m2). Kuivattaisi kuulemma autot samalla, lämmitellessään. Eli onko kenelläkään kokemusta?
Kunhan otat sellasen "mökki" mallin, mistä saa lämpötilan laskettua johonkin 10 asteen tienoille. Monessa pumpussa on 17 astetta minimi lämpötila ja se on pirusti autotalliin tai varastoon. Ja yli 20 asteen pakkasille tarvit jotain muuta lämmitystä. Halvat pikku pumput on polvillaan jo 15 pakkasilla.
- 25
mru kirjoitti:
ei oikein toimi. Jos olet päästänyt tallin pakkaselle ja sitten yrität nostaa tallin lämpötilaa, niin lämpöpumppu jäätyy, koska tallin sisälämpötila on pakkasella, eikä sen lämpö voi sulattaa pumpun ulkoyksikköä sulatusjakson aikana. Tämän olen kokenut omassa tallissa. Tallin pinta-ala on n. 80m2.
Jos pidät jatkuvasti lämpöä tallissa, niin silloin voit kunnollisella ja reilunkokoisella ilpillä tulla toimeen.
- Kuivainlämmitin
Meillä on tällainen, http://www.enean.com, pitänyt menestyksellä huolta autotallin lämmityksestä ja kuivauksesta jo muutaman vuoden. Eihän lämpö kovin korkealle nouse, mutta riittävästi kuitenkin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa216755Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi5562313- 1471867
- 851271
HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa981065- 72980
Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.90963- 32850
Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E10843Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon152783