...

eeva

ostin viime perjantaina 250l akvaariooni eläinkaupasta 2 uuttaa kalaa ja ennestään oli neljä.nyt yksi elossa vaikka koitin lääkitä kun huomasin sunnuntaina kalojen voivan huonosti,eivät uineet enää vaan löhösivät pohjalla,eivät syöneetkään enää ja sitten alkoi kuolemaan toinen toisensa jälkeen.onko mahdollista että joku sairaus tuli eläinkaupasta koska omat kalani enne nuita uusia olivat tosi virkeitä ja hoidin muutenkin kuin vauvoja!tänä aamuna kuoli sit mun lempi kalani ja itku oikeesti tuli!vihastuttaa niin paljon!minusta vaan tuntuu et se joku tuli nyt sieltä eläinkaupasta...mun kaverilla oli sama kun kerran osti kyseisestä eläinkaupasta kaloja,eivätkä elänyt kauan...elikkä voinko käydä sanomassa sinne??nyt yritän pitää elossa tuota viimeistä kalaa,jonkun yleislääkkeen kävin ostamassa eri eläinkaupasta.tuo kuitenkin uiskentelee jo ja syö mut en uskalla ostaa uusia kaloja tuolee kaveriksi jos tarttu ja taas kuolee kaikki

7

326

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kukka

Kaloja on vaikea lääkitä jos ei tiedä taudin aiheuttajaa/syytä. Piditkö kaloja karanteenissa, ennekuin laitoit omaan altaaseesi. Periaatteessa kauppias voi vedota (jonka todennäköisesti tekeekin) siihen ettet karanteerannut kalaa/kaloja! Joten hän ei ole korvaamisvelvollinen.

• eeva

karanteenissa.uusille kaloille tuli veriläiskiä ja niiden keskelle valkeita pilkkuja jotka sitten hävisi siitä keskeltä ja sitten vanhimpiin kaloihin rupesi ilmestymään nuita pilkkuja.uudet kalat kuoli ekana ja sitten rupesi kuolemaan nuo vanhat...kaikki ph,nitriitti,nitraatti yms.muut olivat kunnossa.

• Plekostomus

Ensinnäkin pitäisi tietää millainen kala on kyseessä. Mitä kaloja sinulla siellä altaassa polskuttelee?
      Kalan nimi/laji olisi syytä tietää jo ENNEN sen ostoa, että voisit ottaa selvää siitä kuinka sitä hoidetaan.

Lääkintää ei pidä koskaan suorittaa jollei tiedä mihin vaivaan, se stressaa kaloja liikaa.
      http://www.aquahoito.info/suomi/taudit/index.php

Tiedätkä altaasi vesiarvot?
      pH, kovuudet, nitraatti ja nitriitti on hyvä mitata, siitä tiedetään onko vedessä jotain vikana, samalla voit varmistaa että valitsemasi kalat ovat oikeanlaisessa vedessä.
      Kaikki lajit eivät viihdy samoissa vesiolosuhteissa saati lämpötiloissa.

Paljonko altaassasi on lämpöä?
      Onko siellä suodatin ja lämmitin?
      Kuinka usein vaihdat vettä?

Voihan olla että akvaariokaupasta tuli jokin pöpö, joka tarttui myös muihin kaloihin. Siksi onkin keksitty karanteeni ja karanteenaus.
      http://www.aquahoito.info/suomi/ohjeita/karante.php

Älä osta uusia kaloja, ennenkuin otat selvää akvaarion vesiarvoista ja hoidat vanhat kuntoon.

• se tuli..

eläinkaupasta. Minulle myytiin sairas kala (en nähnyt edes koko kalaa, kun onki sen altaasta ja pisit pussiin). Puolet kaloistani kuoli viikossa eli sellaiset 30 kpl. En ole siihen kauppaan enää jalalla astunut. Ymmärrän jos kala on piilevästi sairas, mutta tämä oli niin sairas että kuoli seuraavana päivänä ja näyttikin haamulta. Ajatelin tosin että eihän kauppa myy sairasta kalaa vaan on vain muutosta vaalentunut, kuten kalat yleensäkin muuton aikna. Mutta ajattelimpa väärin.. ja takuuvarmasti muitan haukkua kyseistä firmaa aina kun tilaisuus tulee. Kalat sen verran kalliita ja kaiken lisäksi rakkaita..

• Plekostomus

Älä hauku liikettä, vaan käy antamassa palautetta suoraan myyjälle. Kannattaa toki miettiä ensin, oliko vikaa myös sinussa.

Jos jotakin akvaariokaupasta hankin, valitsen ihan itse ne kalat jotka pussiini haluan. Joskus valitsin parvikalatkin yksitellen kaikki. Ei pidä ostaa "sikaa säkissä" vaan vaatia vain ne kalat mitkä haluaa.
        Valita terveimmät ja vilkkaimmat, jos myyntialtaassa on huonokuntoisia yksilöitä, jättää osto seuraavaan kalasatsiin.

Akvaariokauppiaan pitäisi myydä ainoastaan terveitä kaloja, mutta sitä on hankalampi todistaa, jollei ostaja ole kalaa pitänyt karanteenissa ennen pääaltaaseen laskemista.

Voisit vastata vielä niihin kysymyksiin, jotka viime viestissäni sinulta kysyin.

• kysyjä..
        Plekostomus kirjoitti:

Älä hauku liikettä, vaan käy antamassa palautetta suoraan myyjälle. Kannattaa toki miettiä ensin, oliko vikaa myös sinussa.

Jos jotakin akvaariokaupasta hankin, valitsen ihan itse ne kalat jotka pussiini haluan. Joskus valitsin parvikalatkin yksitellen kaikki. Ei pidä ostaa "sikaa säkissä" vaan vaatia vain ne kalat mitkä haluaa.
        Valita terveimmät ja vilkkaimmat, jos myyntialtaassa on huonokuntoisia yksilöitä, jättää osto seuraavaan kalasatsiin.

Akvaariokauppiaan pitäisi myydä ainoastaan terveitä kaloja, mutta sitä on hankalampi todistaa, jollei ostaja ole kalaa pitänyt karanteenissa ennen pääaltaaseen laskemista.

Voisit vastata vielä niihin kysymyksiin, jotka viime viestissäni sinulta kysyin.

enkä todellakaan mene valittamaan. Se huuhkaja luultavasti hakisi takahuoneesta pesäpallomailan ja ajais ulos. Olisnpa vain ajoissa tiennyt että löytyy toinenkin kauppa.

Ja siinä kaupassa ei pääse itse valikoimaan mitään ja jos olisin kalan nähnyt ennen kuin haaviin se otti niin olisin sanonut että sitä en ota. Jos ei kalakuappias tunnista sairasta kalaa, niin minä sen teen ainakin.

Ja mitä haukkumiseen tulee niin sitä aion jatkaa.. yli 30 rakkaan kalan kuoleminen ei unohdu muutamassa vuodessa.. eikä rahan menokaan..

• kotilo-kaktusfani
        kysyjä.. kirjoitti:

enkä todellakaan mene valittamaan. Se huuhkaja luultavasti hakisi takahuoneesta pesäpallomailan ja ajais ulos. Olisnpa vain ajoissa tiennyt että löytyy toinenkin kauppa.

Ja siinä kaupassa ei pääse itse valikoimaan mitään ja jos olisin kalan nähnyt ennen kuin haaviin se otti niin olisin sanonut että sitä en ota. Jos ei kalakuappias tunnista sairasta kalaa, niin minä sen teen ainakin.

Ja mitä haukkumiseen tulee niin sitä aion jatkaa.. yli 30 rakkaan kalan kuoleminen ei unohdu muutamassa vuodessa.. eikä rahan menokaan..

Elä liioittele!Pesäpallomailalla ja hah!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset

Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi
      Maailman menoa
      47
      4097
    2. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      62
      3753
    3. Jäikö meidän välit

Mielestäsi Kesken?
      Ikävä
      70
      3288
    4. Olisipa saanut sinuun

Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak
      Ikävä
      96
      3190
    5. Mitäs nyt sijoittajat?

Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no
      Maailman menoa
      89
      2154
    6. Miks tän meidän

Rakkauden on pitänyt olla näin vaikeaa?
      Ikävä
      35
      2108
    7. muista olla

VAROVAINEN! m
      Ikävä
      24
      1959
    8. Onneksi on edes yksi kuva

Susta mitä voin välillä ihastella ja kaipailla sua😔
      Ikävä
      38
      1939
    9. Elän vastoin

Kaikkia arvoja kun en pysy sinusta erossa.
      Ikävä
      31
      1921
    10. Olisitpa se hellä

Ja herkkä minkä kuvan sain sinusta irl. Haluaisin että elämässäni olisi sellainen joka arvostaa minua juuri sellaisena k
      Ikävä
      23
      1844
    Aihe