tukehtuminen

höpöhöööö

Heräsin yöllä n. klo 3 siihen kun tunsin tukehtuvani. Happea en saanut ollenkaan. Nousin istumaan polvilleni, ja siinä vaiheessa oli tainnut mieskin herätä hengitysyritykseeni. Miehen sanoin: "mä en oo ikinä nähny sua noin ahdistuneena. Ei auttanut vaikka läpsin ja yritin saada hereille". Mies kertoi jopa huutaneensa mulle että herää, sä näet vain unta, herää, ja samalla kevyesti läpsinyt poskelle. Ei auttanut. Itse muistan vain sen, etten pystynyt hengittämään. Hieroin kurkkuani, ja ja haroin ilmaa. Tuntui siltä, että jokin puristaa kurkkuani tai kurkussani olisi ollut joku iso pala mikä esti hengittämästä. Yleensä huudan painajaisissani siihen asti että joko itse herään huutooni, tai mies huutelee nimeäni, ja pyytää rauhoittumaan. Viime yönä en herännyt miehen ääneen. Havahduin vasta siihen kun en pystynyt hengittämään. Jossain vaiheessa kuulin kun mieheni huuteli nimeäni ja rauhoitteli "rauhoitu. ei oo enää mitään hätää. sä oot jo hereillä". Sitten vasta heräsin, ja pystyin hengittämään kunnolla. Ihan kuin mitään ei olisi tapahtunut. Eniten mua pelotti se, että mä olin oikeasti sitä mieltä että nyt mä kuolen. Hirveintä taas se etten muista ollenkaan untani, tai edes kuvaa jonka näin ennen hengityksen salpaantumista. Mikä aiheutti tuon tuntemukseni? Eilinen päiväni oli hieman stressaava. Töissäni oli älytön kiire koko 8 tuntia mitä olin siellä. Lisäksi tulin hyvin surulliseksi vanhempieni tilanteesta. (en haluaisi puida sitä täällä). Epäilen itse että tuo stressi laukaisi reaktion. Silti, että tunsin kuolevani ja tukehtuvani siihen paikkaan? Tapahtuneen jälkeen pysytin vain tärisemään. En saanut enää sen jälkeen unta (tai en uskaltanut), ja "heräsin" töihini tänä aamuna klo. 6. Aika paha pyytää ketään tulkitsemaan untani, varsinkaan kun en muista koko unesta yhtään mitään. Heräsin siihen kun en saanut happea. Mutta kertokaa ihmeessä jos joku tietää mitä tuo tukehtumienen unessa tarkoittaa, tai mikä sen olisi aiheuttanut. Olis ihan kiva tietää mikä tuon laukaisee jotta voisin välttää tulevaisuudessa vastaavia tilanteita. Edelleen nousee niskakarvat pystyyn kun muistelen miltä se tuntui. Kamalaa.

Näen painajaisia melkein joka yö. Ja yhtä usein herään myös yöllä aivan kauhuissani. Painajaiseni eivät minua pelota, nämä fyysiset tuntemukset vain jotka tulevat painajaisten mukana: tukehtuminen, hakkaaminen (olen lyönyt tosi lujaa ja myös potkinut miestäni unissani), hampaiden narskuttelu (aiheuttaa mojovan migreenin seuraavalle päivälle). En hallitse millään lailla uniani tai itseäni niiden aikana. Olen lukenut usean kirjan (suurin osa ollut C. Castanedan kirjoittamia) koskien unien hallintaa ja unennäön taitoa. Kuten kuvitella saattaa, tuommoisen taidon hankkiminen vie mooonta vuotta, enkä osaa vieläkään sitä, ylläri. =)

Tähän loppuun suuri kiitos niille jotka auttavat uneni ratkaisemisessa. =)

6

5250

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • talvihorroksessa

      En tiedä mistä mahtaa johtua nuo sinun tuntemukset,mutta itsellä on ollut vastaavia juttuja muutama vuosi sitten...heräilin tosi monesti yöllä siihen,että en saanut henkeä,piti nousta istumaan,että henki rupesi kulkemaan.Mutta samoihin aikoihin minulla tuli usein myös unihalvaus kohtausia.
      (On tehty lääkärissä astma rasitustesti ym. kokeita eikä niistä löytynyt mitään oireisiin viittaavaa syytä).Stessi voi olla mahdollisesti yksi syy,mutta voisko olla jotain muutakin,en tiedä..
      Josko joku olisi viisaampi..

      • höpöhöö

        Itse epäilisin eniten tuota stressiä. Vaikuttaa muutenkin mun kehoon jotenkin übervoimakkaasti tuo ressi. Joskus aivan lapsena olen saanut jotain rauhoittavia, mutta en ole lähemmäs 20 vuoteen ottanut yhtään minkäänlaisia rauhoittavia lääkeitä.

        Eniten mua pelottaa se kun mä en herää siihen "pelottavimpaan" kohtaan painajaisessa. Mä vaan näen ja näen sitä unta, samalla kun olen tajuttomassa paniikissa ja yritän hereille. Mitään ei tapahdu. Voiko mulle sattua jotain unien aikana? Esim, voinko tukehtua jos käy vielä niinkuin viime yönä, ja mies on juuri sinä yönä yövuorossa? En kohta uskalla nukkua, koska en yksinkertaisesti herää painajaiseen. Muutama ihminen epäilee painajaistilannettani, koska "he eivät ole ikinä nähneet painajaisia!". Hmm.. Yksilöllistä tämäkin on.

        Minkälainen on unihalvaus? Estääkö se juuri heräämästä/reagoimasta uneen? En ole perehtynyt asiaan, vaikka jo monta vuotta näen kauhuelokuvan joka yö. :/


      • talvihorroksessa
        höpöhöö kirjoitti:

        Itse epäilisin eniten tuota stressiä. Vaikuttaa muutenkin mun kehoon jotenkin übervoimakkaasti tuo ressi. Joskus aivan lapsena olen saanut jotain rauhoittavia, mutta en ole lähemmäs 20 vuoteen ottanut yhtään minkäänlaisia rauhoittavia lääkeitä.

        Eniten mua pelottaa se kun mä en herää siihen "pelottavimpaan" kohtaan painajaisessa. Mä vaan näen ja näen sitä unta, samalla kun olen tajuttomassa paniikissa ja yritän hereille. Mitään ei tapahdu. Voiko mulle sattua jotain unien aikana? Esim, voinko tukehtua jos käy vielä niinkuin viime yönä, ja mies on juuri sinä yönä yövuorossa? En kohta uskalla nukkua, koska en yksinkertaisesti herää painajaiseen. Muutama ihminen epäilee painajaistilannettani, koska "he eivät ole ikinä nähneet painajaisia!". Hmm.. Yksilöllistä tämäkin on.

        Minkälainen on unihalvaus? Estääkö se juuri heräämästä/reagoimasta uneen? En ole perehtynyt asiaan, vaikka jo monta vuotta näen kauhuelokuvan joka yö. :/

        Laitan tähän pari linkkiä, toisessa on kaikkea uniin liittyvää ja sitten on jotain tietoa unihalvauksesta toisessa linkissä :

        http://www.hoyhensaaret.info/foorumi
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Unihalvaus

        Toivottavasti löydät ehkä jotain vastauksia omiin uniisi noilta sivuilta. Ja kannattaisko harkita käyntiä lääkärissä juttelemassa noista unihäiriöistä jos ne jatkuvat pitkään,joo kyllä se "kroppa" alkaa fyysisestikkin oireilemaan,jos ei pääse kunnon lepotilaan välillä.

        VOIMIA !


    • ZZZ

      Olen nainen ja minulla on uniapnea eli kärsin hengityskatkoksista nukkuessani. CPAP-laite on tuonut apua.

      Mene korvalääkärille ja pyydä saada apua.

    • Sorcerer

      Hei höpöhöpöhöö

      Tukehtuminen unessa voi symboloida ristiriitaa sisemmän ja ulommaan itsen välillä. Siis et tiedä milloin avaisit suusi ja jos avaat, teet sen aina väärässä paikassa (tai niin ehkä koet sen). Voi olla, että olet 'jähmettynyt' ympärillä olevista ihmisistä ja/tai tilanteista, etkä kykene kontrolloimaan elämääsi. Tämäkin voi tulla tukehtumisena uneen.

      Unenaikainen 'huitominen' tai unen esittäminen fyysisesti voi johtua esim. masennusläälleiden pitkäaikaisesta syömisestä. Se liittyy aivojen kemiaan. Unen aikana meillä on tiettyjä liikettä salpaavia mekanismeja, jotka sinulla syystä tai toisesta eivät toimi. Yksi syy voi olla aivojen dopamiinin puute, joka voi syntyä juuri esim. serotoniinin takaisinoton salpaavien lääkkeiden pitkäaikaisen käytön tuloksena. Toinen vaihtoehto voi olla alkava parkinsonin tauti, joka on yhteydessä dopamiinin puutteeseen. Edelleen on mahdollista, jos unihäiriöt ovat jatkuneet koko elämän ajan, että kysymys on normaalista aivojen rakenteeseen liittyvästä ominaisuudesta jota ei nykyteknologialla voida korjata. Kyse on silloin henkilökohtaisesta ominaisuudestasi. Ja sitten on vielä mahdollisuus, että aivot vain ovat rappeutumassa, mikä on väistämätön kehitys kaikilla ihmisillä.

      Suosittelen keskustelemaan asiasta oman lääkärisi kanssa. Hänellä lienee asiantuntemusta ohjata sinut oikealle ihmiselle diagnosoitavaksi. En usko yleislääkärin kykenevän kunnon diagnoosia tilastasi tekemään. Itse en ole lääkäri, joten en voi/osaa sinua diagnosoida, eikä tämä teksti ole sellaiseksi tarkoitettu.

      Sorcerer

      • höpöhöö

        En ole tosiaan syönyt minkäänlaisia rauhoittavia/piristäviä/masennuslääkkeitä/ylipäätään minkäänlaisia psyykkeeseen vaikuttavia lääkkeitä n. 18 vuoteen. Viimeksi ihan lapsena.

        Alkava Parkinsonin tauti? Ei jumankekka. Mun on oikeasti mentävä tän asian kanssa lääkärille. Tuo on jo pelottava teoria. MUTTA kiitos että toit sen esille, Sorcerer. Kuten jo sanoit, Ässä, kyseessä voi olla normaalista aivojen rakenteeseen liittyvästä ominaisuudesta jota ei nykyteknologialla voida korjata. Eli, tämä kaikki voi olla normaalia. =) Minkä tittelin se omaa se lääkäri joka voisi auttaa tässä asiassa, koska perusterveyskeskuslääkäri tuskin siihen pystyy? Neurologi/Psykiatri/Nukkumatti? :)

        Ihmisen aivot ovat mysteerinen asia.. :)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      582
      3856
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3308
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2791
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2739
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2134
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2081
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1957
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1855
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1800
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1739
    Aihe