2,7 vuotias eroon vaipoista

Äittä

Miten vaipoista pääsisi pottailuun? Olen yrittänyt sanoa tyttärelleni, että potta on hyvä asia ja hänen nallensakin käyvät potalla.Itse hän ei mene, jos yritän ottaa housuja pois ja selittää, että kokeillaan pottaa niin alkaa kauhea huuto ja itku.En haluaisi pakottaa.Syksyllä on meno päiväkotiin ja mielestäni olisi hyvä osata se.Kerran hän on potalle suostunut, siitä on jo aikaa ja kehuin kyllä paljon vaikka mitään ei tullut.Olisiko vinkkejä?
Kiitos!!!!

14

3450

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minä

Laita lapselle pelkkä harsovaippa tai alushousut. Kun hän tottuu siihen että pissaisissa housuissa on kurja olla, potta alkaakin tuntua hyvältä asialta. Opetteluun menee vähän aikaa, mutta se kannattaa! Oma 3- vuotiaani oppi tuolla konstilla pottailuun ja on nyt vaipaton. Tsemppiä :0)

• kati

Tyttösi kyllä oppii aikanaan kuivaksi, kunhan on itse siihen valmis. Esim. eikö vain tahdo olla ja käyttäytyä kuin sinäkin? Kun sinä siivoat, eikö tyttösi tee samaa perässä. Kun laitat ruokaa, eikö hänkin ole laittavinaan ruokaa kanssasi? Sä olet paras esikuva sun lapselle, se tahtoo ennemmin tai myöhemmin olla niinkuin äitikin, iso tyttö. Muista aina kehua kaikessa mitä se tekee sinua matkien...Pottailu alkaa aivan itsestään, siihen ei tarvitse opettaa. Ota vaikka tyttö mukaan vessaan kun itse menet asioille, lapsen täytyy ensin nähdä mitä sä itse teet siellä vessassa ennen kuin voi ottaa sinusta mallia.

• 3 v

harjoitellaan koko ajan ja nyt suostutaan jo potalle/pöntölle pissalle. Jopa itse sanoo kun on hätä. Kakkaa ei tehdä minnekkään vaan hirveä pidättely... Lopulta suostuu tekemään mutta ainoastaan vaippaan.
      Meillä on nyt sellainen kokeilu että jos itse sanoo milloin on pissahätä ja menee potalle/pöntölle niin saa tarran, jonka saa itse sitten liimata vessan kaakeleihin :) Pissasta pieni tarra, kakasta iso ja hieno...

• ´Nitta`

Käyttääkö hän vaippoja vielä päivisinkin?

Me tehtiin vain niin, että ipanan ollessa 1v8kk, jätimme kotona ollessamme vaipat kokonaan pois. Aina kun näin, että oli pissa hätä/ pissa alkoi, hain potan ja laitoin alle. Ja kun pissaa meni edes hiukan pottaan, tuli kunnon aplodit ja rutistukset. Kakka tulikin aluksi aina lattialle, mutta ne saa siivottua.

En siis pakottanut potalle (vaikka neuvolassa näin kehotettiin), mutta potta oli olohuoneessa pari viikkoa esillä, hän näki sen, ja minä sain sen äkkiä käteeni hädän tullessa. Koskaan ei ole istuvalteen potalle mennyt (poika siis kyseessä) vaan pissasi seisten. Potat on niin hullun mallisia ja turhan matalia, niin en ihmettele etteikö kelpaa, joten suosittelen wc-istuimen pienentäjää niille, keille ei potalla istuta. Mutta meillä meni tovi, ennen kuin poika uskalsi pöntölle istua, kuitenkin hän siihen oppi. Kerran kannoin hänet vaivihkaa kamalasti jutellen (käänsin huomion pois) ja istutin siihen ja siihen tuli. Ja ai luoja sitä molempien riemua. ;)

Yövaipat jäi myös kaksivuotiaana pois, ne vain jätettiin pois, en ostanut niitä enää, ja juteltiin ekana iltana pitkään, selitin tilannetta. Kaksi vahinkoa sattui ja se oli siinä; hän oppi todella hyvin. Kai sekin vaikuttaa, kun huomaa, että ilman vaippaa on mukavampi ollakin.

Oikeestaan ainut vinkki on, että älä laita hänelle vaippaa, ei hän muuten opikkaan. Vahinkoja sattuu väistämättäkin, mutta ne ei ole iso ongelma. Voithan aina palkita hänet yrittämisestä ja onnistumisesta. Puhu asiasta, mutta älä koko ajan, anna hänen sulattaa asiaa, eli älä pakota tai jauha asiaa koko ajan; eli älä tee siitä liian suurta numeroa.

Ei nuo ipanat enää kouluun kehtaa vaipoissa mennä. ;)

• vain

että millä sanoin neuvolassa sinua kehoitettiin PAKOTTAMAAN potalle..? Sanoiko täti todella siis, että "laita potalle vaikka ei haluaisi ja itkee"? O m i t u i s t a..

Vaipattomuus on ihan hyvä silloin kun rakko on valmis pidättämään. Mutta jos rakon kypsyminen/kehitys vielä kesken, niin ei se fyysinen kehitys vaipattomuudella hoidu.. Eihän lapsi kasva pituuttakaan vaikka ostaisit 5 koko isompia vaatteita.. Tai opi lukemaan vaikka koko kirjaston tyhjentäisit lapsen eteen..

• yh-äiskä

meillä pimu ol vajaa 2 v kun jätin vaan vaipat pois...ensin tul vahinkoja mutt kyll hän sitt alko pytyl käymään...potta ei kelvannu...pyttyyn pienennysrengas ja pieni jakkara jalkojen alle....asiaa tosin auttoi että oli kesä pyykit sai hyvin kuiviks...;)

• piu

musta on alkanu tuntua, että nää nykyajan super-imukykyiset ja ultrakuivat vaipat jotenkin hidastaa/hankaloittaa tota pottahomman sisäistämistä...
      ei oo ns. motivaatiota opetella kuivaksi, kun vaippa pysyy suht pintakuivana. onhan siinä vähän vaivaa mennä istumaan potalle, kun vois jatkaa leikkiä, pissiä vaippaan, ja silti on kuiva olo.

ainakin oma äitini on sanonut, että sillon kun me olimme pieniä,parikymmentä vuotta takaperin, "vaippateknologia" oli sen verran alkeellista vielä, että ne tuntu heti märältä ja inhalta. ja nopeesti me se keksittiin, että potta on pop, ei ole niin nahju olo.
      mutta tosiaan toi vaipan poisjättäminenhän, ja märät vaatteet jos käy vahinko on periaatteessa sama kuin noi antiikkiset vaipat. vähän aikaa kun tuntuu märälle ja ikävälle, sen homman hoksaa helposti.

• eppulainen

meidän tyttö on nyt 2v7kk ja käy päikkärissä nätisti potalla,ja kotonakin osaa käydä. mutta ei anna ottaa vaippaa pois päältä! jos sanon että saa olla ilman vaippaa niin ei anna ottaa pois ja sanoo vaan että haluun vaipan.jos vaan otan sen pois niin hakee uuden ja pukee. olen nyt suunnitellut niin että jahka kesä tulee ja loma niin vaipat vaan loppuu.siihen asti olkoon vaipallaan.

• niin mistä hakee

Minua aina ihmetyttää miten lapset pystyy tekemään asioita, mitä aikuiset ei halua. Siis hakemaan vaipan tms. Eikös ne voi laittaa piiloon.

Ja nyt en sano tätä sillä, ettetkö voisi jatkaa vaippailua niinkuin itse suunnittelit, tuo lasten omavaltaisuus vaan ihmetyttää, hakeeko ne tavarat lukkojen takaa ja yläkaapeisakin?

• ´Nitta`
        niin mistä hakee kirjoitti:

Minua aina ihmetyttää miten lapset pystyy tekemään asioita, mitä aikuiset ei halua. Siis hakemaan vaipan tms. Eikös ne voi laittaa piiloon.

Ja nyt en sano tätä sillä, ettetkö voisi jatkaa vaippailua niinkuin itse suunnittelit, tuo lasten omavaltaisuus vaan ihmetyttää, hakeeko ne tavarat lukkojen takaa ja yläkaapeisakin?

Kannattaa antaa likalle pikkarit vaipan sijaan. Ei se sen helpompaa ole kesällä, kuin nytkään, sama taistelu tulee olemaan silloin, joten kerrasta poikki vain ja vaipat veke. Ei lapsi itse tuollaisia asioita ymmärrä.

• eppulainen
        niin mistä hakee kirjoitti:

että löytää kyllä..

lähinnä kun on niin kova hinku siihen vaippaan niin mitäs sitten jos väkisin piilottaa? alkaako siitä hirveä huuto (likalla tota temperamenttia ja omaa tahtoa riittää). en ole vielä katsonut kiireelliseksi pakottaa.

• hiiri h.

ota vain yksinkertaisesti vaipat pois. Vahinkoja tulee, eikä niistä saayhtään suuttua eikä harmistua, voi vain sanoa että oho, mennäänkö seuraavalla kerralla potalle.
      Lahjominen on myös hyvä juttu :)
      meillä kaikkien lasten pottaharjoittelu on saanut pontta muumikekseistä joita saa aina yhden kun menee herätessä, ennen ulosmenoa, ennen päikkäreitä jne. potalle vaikka mitään ei tulisikaan; säännöllisyys on suolen ja rakon toiminnan opettelussa tosi oleellista!
      Kyllä se siitä!

• eppulainen

kokeilin tota muumikeksi-juttua ja 4 päivää mennyt ilman vaippaa ja yksi vahinko käynyt! yöksi laitetaan ja jos pidempi matka autossa niin sitten.kotona koko ajan ilman.

• hiiri h.
        eppulainen kirjoitti:

kokeilin tota muumikeksi-juttua ja 4 päivää mennyt ilman vaippaa ja yksi vahinko käynyt! yöksi laitetaan ja jos pidempi matka autossa niin sitten.kotona koko ajan ilman.

hyvä hyvä! Yks juttu vielä. Meillä ainakin kaikilla lapsilla on opetteluvaiheessa ollut taantumiskausia, päiviä, jolloin tulee monet vahinkopisut. Se ei tarkoita, että opettelu jotenkin olisi epäonnistunut vaan kuuluu asiaan.
        Mukavaa jatkoa teille!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään

Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää
      Maailman menoa
      141
      3908
    2. Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa

Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri
      Maailman menoa
      353
      3027
    3. Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla

Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt
      Tv-sarjat
      13
      1937
    4. Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."

Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa
      Suomalaiset julkkikset
      10
      1665
    5. Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?

Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja
      Tv-sarjat
      4
      1109
    6. Mun kaikkialta häviäminen

Ei liity sinuun. Muista se. ❤️ Mua kiusataan enkä mä enää jaksa.
      Ikävä
      71
      964
    7. Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan

Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar
      Kaste
      38
      874
    8. Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan

Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat
      Kuhmo
      23
      821
    9. Inhottaa ajatus siitä

Miten monia olet pannut.
      Ikävä
      69
      793
    10. Onko teillä

minkä tyyppisiä seksifantasioita kaivattunne kanssa?
      Ikävä
      44
      784
    Aihe