Leikkaukseen menossa, kunhan rahat koossa... Kertokaa ihan käytännön juttuja laserleikkauksesta. Onko luomenlevittimen laitto inhottavaa? Vai onko silmän alue puudutettu? Löysin netistä kauhean näköisiä kuvia tosta luomenlevittimestä:( Lasersäteen kesto johtuu kai kuinka paljon likinäköä on silmässä? Onko leikkaussalissa muita kun leikkaava lääkäri? Hoitaja, jonka kättä sais puristaa kenties:) jännittää. Jo nyt, vaikken ole missään esitutkimuksessa käynyt:(
Leikkaus käytännössä
12
2101
Vastaukset
- Lll
En tiedä mihin leikkaukseen olet menossa, mutta Prk:ssa käyneenä voisin sanoa että eipä ole kummoinen operaatio. Hammaslääkärissäkin käynti jänskättää enemmän.
Ensimmäisenä mentiin vain laverille makaamaan, pistettiin levitin silmään (näyttää ilkeämmältä kuin todellisuudessa on), puudutustippoja, jonkinmoisella terällä kaavittiin pintakerros silmästä (se inhottavin osa, muistaakseni taisi hieman jotain jopa tuntua ja varsinkin näkyä), sitten vaan laserin alle, katse punaiseen valoon ja homma oli muutamassa sekunnissa tehty, sitten antibioottitippa silmään ja sama operaatio toiselle silmälle.
Lasikki onkin sitten vähän monimutkaisempi ja siitä en yksityiskohtia tiedä. Jotain rauhoittavia ne ainakin syöttää. - hellu
Kyllä jännittää minuakin...menen vajaan parin viikon päästä lasik-leikkaukseen.Aion kyllä ottaa rauhottavia ennen,muuten mä tärisen paniikissa.Hoitaja sanoi,että saa diapamia.
- Kerran vain se kirpaisee
Salissa on kuulemma myös pappi paikalla aivan vain kaikkein pahimman varalle.
- pelottaa!
Vai että pappi:)
Itse olisin ilmeisestikin lasikiin menossa mutta kiitos noista prk-kokemuksista!
- leikattu
Hei! Mulle on tehty Lasik. Ainoa mikä siinä leikkauksessa hirvittää, on ajatus että joku ronkkii omaa silmää... Itse leikkaus ei sattunut ollenkaan ja kesti vain vähän aikaa. En ottanut mitään diapamia. Ensin laitettiin puudutustippoja ja hoitaja oli mukana leikkauksessa. Ei se luomenlevitin ja läpän teko ollut mitenkään epämiellyttävää. Kehotettiin katsomaan punaisen pisteeseen laseroinnin ajan. Ainoa mikä hieman pelotti leikkauksen aikana oli se, että välillä oli vaikea kohdistaa katsetta siihen pisteeseen (ihan kuin niitä olisi ollut kaksi!) Pelkäsin, että leikkaus epäonnistuu, jos tuijottelen jotenkin väärin. Kaikki meni kuitenkin ihan hyvin. Leikkauksen jälkeen ei ollut mitään kipuja, vain pientä valonarkuutta muutaman päivän ajan. Jälkihoito on tärkeää ja siitä annettiinkin hyvät ohjeet!
- Susanna
Taitava lääkäri laittaa luomenlevittimen niin näppärästi, ette ehdi juurikaan edes sitä huomata. Minäkin jännitin etukäteen sitä, miten silmää pystyy pitämään auki, mutta siinä ei ole mitään vaikeaa, ei tunnu edes ilkeältä. Missään vaiheessa ei ottanut kipeää, ainoastaan tuntui kosketus silmässä. Lääkäri kuitenkin kertoi koko ajan mitä tehdään, ja piti päästä kiinni.
Itse laserointi oli kaikkein kesyin vaihe, käytännössä se ei tunnu missään, kuulet vain rätinää ja haisee palaneelle. Ja se EI tule sinun silmästäsi, jotkut hiukkaset vain palavat ilmassa ja siitä haju/savu. Itse laser on kylmälaser.
Omassa leikkauksessa oli mukana kaksi hoitajaa, jotka juttelivat rauhallisesti. Rauhoittavia ei "syötetä", mutta sai ottaa pienen Diapamin jos halusi.
Silmään laitetaan puuduttavia tippoja ennen leikkausta.- mikko124
Se haju on aika pitkalti samanlainen kuin hiuksia poltettaisi ja nimenomaan silmasta se tulee, ei mistaan ilmassa olevista "hiukkasista".
- Susanna
mikko124 kirjoitti:
Se haju on aika pitkalti samanlainen kuin hiuksia poltettaisi ja nimenomaan silmasta se tulee, ei mistaan ilmassa olevista "hiukkasista".
Väittäisin kyllä vielä vastaan, mutta parempaa tuntemusta minulla ei kyllä valitettavasti ole. Ehkä sitten ymmärsin vain väärin, mutta joka tapauksessa silmä ei pala (eikä savua) tai edes kuumene. Ehkä joku muu osaa sanoa varmasti miten asia on?
Oli miten oli, miltään se ei kuitenkaan tunnu. - silmälääkäri
Susanna kirjoitti:
Väittäisin kyllä vielä vastaan, mutta parempaa tuntemusta minulla ei kyllä valitettavasti ole. Ehkä sitten ymmärsin vain väärin, mutta joka tapauksessa silmä ei pala (eikä savua) tai edes kuumene. Ehkä joku muu osaa sanoa varmasti miten asia on?
Oli miten oli, miltään se ei kuitenkaan tunnu.Kyllä se haju syntyy siitä, että sarveiskalvon kudosta tuhotaan. Laser "räjäyttää" sarveiskalvon kudosta suurella paikallisella tehollaan "ihan atomeiksi" ja tästä haju tulee. Eräässä oppikirjassa oli kuva siitä, mitä tapahtuu laservalon "hoitaessa" silmää: pienoiskokoinen atomipommin sienipilven näköinen pilvi siitä syntyi. Erona tosiaan se, että räjähdyksen mittakaava on aivan toinen eikä tässä yhteydessä esiinny radioaktiivista säteilyä... (Laseroinnissahan ei ole kysymys ydinräjähdyksestä).
- pro
silmälääkäri kirjoitti:
Kyllä se haju syntyy siitä, että sarveiskalvon kudosta tuhotaan. Laser "räjäyttää" sarveiskalvon kudosta suurella paikallisella tehollaan "ihan atomeiksi" ja tästä haju tulee. Eräässä oppikirjassa oli kuva siitä, mitä tapahtuu laservalon "hoitaessa" silmää: pienoiskokoinen atomipommin sienipilven näköinen pilvi siitä syntyi. Erona tosiaan se, että räjähdyksen mittakaava on aivan toinen eikä tässä yhteydessä esiinny radioaktiivista säteilyä... (Laseroinnissahan ei ole kysymys ydinräjähdyksestä).
Excimer pilkkoo sarveiskalvon solujen sidokset ja palaneen käry tulee siitä kun irronneet hiukkaset lentävät ilmassa 1000 m/s eli savupilvi siitä tulee. Sarveiskalvon pintä ei lämpene juuri 40 asteen yläpuolelle.
- fysiikantunneilla
pro kirjoitti:
Excimer pilkkoo sarveiskalvon solujen sidokset ja palaneen käry tulee siitä kun irronneet hiukkaset lentävät ilmassa 1000 m/s eli savupilvi siitä tulee. Sarveiskalvon pintä ei lämpene juuri 40 asteen yläpuolelle.
Vai oliko oppimäärässä "vaihtoehtofysiikkaa"?
- pro
fysiikantunneilla kirjoitti:
Vai oliko oppimäärässä "vaihtoehtofysiikkaa"?
piti kirjoittamani!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset
Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi504157Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal673817- 703338
Olisipa saanut sinuun
Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak963250Mitäs nyt sijoittajat?
Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no952243- 352158
- 242019
- 362009
- 381989
Olisitpa se hellä
Ja herkkä minkä kuvan sain sinusta irl. Haluaisin että elämässäni olisi sellainen joka arvostaa minua juuri sellaisena k231894