Kiroileminen

Suhoi

Kiroillaanko mielestänne AA-kokouksissa
- liikaa
- sopivasti
- liian vähän

Tiedän, että ryhmiä on satoja, mutta mikä on teidän mielipiteenne.

18

1206

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -liikaa.Eri ryhmiä kierrelleenä mielestäni aivan liikaa.Joskus tuntuu että jonkin täytyy kiroamalla nostataa itsetuntoaan puheissaan.!Henkilökohtaisesti olin itse kova kiroamaan ennen raitistumistani mutta sen jälkeen voimasanat on kyllä jääneet.Kotiryhmästäni sanoisin että keskivertoa vähemmän siellä kuulee voimasanojen käyttöä.!

Olen monesti miettinyt samaa asiaa,että miksi kirota niin paljon ryhmissä,ja vielä puheenvuoroissa,.!

• kokenut

että ryhmät ovat erilaisia. Kova kiroilu kiinnittä huomion pois itse asiasta, mistä puheenvuoron käyttäjä haluaa kertoa.

• Suhoi

Usein ryhmässä kiroillaan kuin peruskoulun ala-asteen
        pihamaalla. Sanasto ja puhetaito liikkuu napapiirin alapuolella.

• riippuu ryhmästä

Sehän riippuu täysin ryhmästä ja sen päiväisen ryhmän kokoonpanosta. AA:laiset ovat ihmisiä ihmisten joukossa. Jos aikoo elää tässä yhteiskunnassa, huomaa, että täällä juodaan edelleen alkoholia sekä myös kiroillaan.
      Malka on aina helpompi kaivaa toisen silmästä, kuin omastaan.
      Mitä olette muuten mieltä, pitävätkö jotkut AA:ssa liian pitkiä puheita? Jospa jotakuta häiritsee enempi pitkään "jaarittelijat", kuin kiroilijat. En kuitenkaan halua puolustella kiroilua, koska se saattaa olla jonkun mielestä syntiä ja toinen pitää sitä vain epäkorrektina käytöksenä. Meitä AA:laisia on miin moneen junaan, että lienee itsekunkin parasta pitää lukua vain omista synneistään.

• sAAmari

erikoinen kysymys... Tuli tuossa juuri puheeksi yhden lajitoverin kanssa kymmenes perinne (AA:lla ei ole mielipidettä ulkopuolisista "virtauksista") ja välillä tuntuu, että olisi parempi ettei ulkopuolisilla olisi mielipidettä AA:sta. Tosin kaikki tähän viestiin vastanneet lienevät AA-laisia, joten heitä ei voi laskea ulkopuolisiksi, mutta silti...

No, minä olen löytänyt omat ryhmäni pääkaupunkiseudulta ja ne ovat kyllä kaikki sellaisia missä puhutaan toipumisesta eikä silloin yleensä kuule kiroilua. Muualla päin Suomea on tietysti aina arvoitus millaiseen ryhmään sattuu, mutta ei tuo ole koskaan ongelmaksi noussut.

Toisaalta Helsingissä on ainakin yksi ryhmä, johon minua ei saa edes kilon kappaleina, ja muuallakin voi aina lähteä kesken pois jos näyttää siltä että on vahingossa osunutkin sairastamis- eikä toipumisryhmään.

• sAAmari

vastaukseni oli tarkoitettu Suhoin ensimmäiseen viestiin, kirjoitin sen väärään paikkaan, anteeksi. Mutta kun nyt tähän viestiin osuin niin työnnän soppani tähänkin lusikkaan:

En onnekseni täällä "syrjäseudulla" enää myöskään vahingossa joudu sellaisiin palavereihin joissa jaariteltaisiin. Löytämäni palaverit ovat tunnin pituisia ja/tai niissä on rajattu puheenvuorojen pituus. Oman ymmärrykseni mukaan palaverissa ei ole tarkoituskaan kertoa koko elämäntarinaansa (tai edes juomistarinaansa), pitkät puheenvuorot voi säästää keskusteluihin ennen tai jälkeen palaverien (tai kokonaan niiden ulkopuolelle).

Saan taas paheksuntaa mutta siihen olen täällä jo tottunut. AA:ssa kehotetaan suvaitsevaisuuteen, mutta se ei ilmeisesti ylety meitä kohtaan, jotka haluamme suvaitsevaisuutta *toipumis*näkökulmia kohtaan. Kiroilijoita ja jaarittelijoita tulee suvaita, mutta ei niitä, jotka käyvät palavereissa kuullakseen kuinka toiset ovat soveltaneet ohjelmaa toipuakseen alkoholismistaan.

• Nimetön
        sAAmari kirjoitti:

vastaukseni oli tarkoitettu Suhoin ensimmäiseen viestiin, kirjoitin sen väärään paikkaan, anteeksi. Mutta kun nyt tähän viestiin osuin niin työnnän soppani tähänkin lusikkaan:

En onnekseni täällä "syrjäseudulla" enää myöskään vahingossa joudu sellaisiin palavereihin joissa jaariteltaisiin. Löytämäni palaverit ovat tunnin pituisia ja/tai niissä on rajattu puheenvuorojen pituus. Oman ymmärrykseni mukaan palaverissa ei ole tarkoituskaan kertoa koko elämäntarinaansa (tai edes juomistarinaansa), pitkät puheenvuorot voi säästää keskusteluihin ennen tai jälkeen palaverien (tai kokonaan niiden ulkopuolelle).

Saan taas paheksuntaa mutta siihen olen täällä jo tottunut. AA:ssa kehotetaan suvaitsevaisuuteen, mutta se ei ilmeisesti ylety meitä kohtaan, jotka haluamme suvaitsevaisuutta *toipumis*näkökulmia kohtaan. Kiroilijoita ja jaarittelijoita tulee suvaita, mutta ei niitä, jotka käyvät palavereissa kuullakseen kuinka toiset ovat soveltaneet ohjelmaa toipuakseen alkoholismistaan.

Minun ymmärrykseni mukaan juuri palaverissa kerrotaan oma juomis tarina ensimmäisen askeleen kohdalla varsinkin silloin jos paikalla on tulokas, silloinhan hän ymmärtää että hän on sellaisessa paikassa jossa on saman helvetin kokeneita ihmisiä. Miksi niitä ei pitäisi suvaita jotka käyvät palaverissa kuuntelemassa kuinka toiset ovat soveltaneet toipumisohjelmaa toipuakseen alkoholismista? AA-ssa opitaan kuuntelemisen taito ja sen myötä vanhempien AA-laisen kokemukset eri askeleiden tiimoilta auttavat nuorempaa AA-laista ymmärtämään askeleitten syvemmän merkityksen, tarkoituksen ja mikä tärkeintä, tulokas tai nuorempi AA-lainen oppii ymmärtämään mitä askeleissa todella tarkoitetaan.

• sAAmari
        Nimetön kirjoitti:

Minun ymmärrykseni mukaan juuri palaverissa kerrotaan oma juomis tarina ensimmäisen askeleen kohdalla varsinkin silloin jos paikalla on tulokas, silloinhan hän ymmärtää että hän on sellaisessa paikassa jossa on saman helvetin kokeneita ihmisiä. Miksi niitä ei pitäisi suvaita jotka käyvät palaverissa kuuntelemassa kuinka toiset ovat soveltaneet toipumisohjelmaa toipuakseen alkoholismista? AA-ssa opitaan kuuntelemisen taito ja sen myötä vanhempien AA-laisen kokemukset eri askeleiden tiimoilta auttavat nuorempaa AA-laista ymmärtämään askeleitten syvemmän merkityksen, tarkoituksen ja mikä tärkeintä, tulokas tai nuorempi AA-lainen oppii ymmärtämään mitä askeleissa todella tarkoitetaan.

juomiskertomuksia haluaa kuulla niin kannattaa mennä paikallisen ammattikoulun tupakkapaikalle maanantaiaamuna. Helsingissä myös Hakaniemi on hyvä paikka bongata kansalaisia, jotka varmasti mielellään avautuvat ja kertovat juomisensa tarinan.

Toipumiskertomuksia näistä tulee vasta silloin, jos ne sisältävät kokonaisuuden "millaisia olimme, mitä tapahtui ja millaisia olemme nyt". Paino kahdella viimeisellä osalla. Kyllä jokainen AA:han tuleva tietää millaista juova elämä on. Sen sijaan hän ei vielä tiedä miten siitä voi toipua ja millaista elämä voisi olla ilman alkoholia.

• riippuu ryhmästä
        sAAmari kirjoitti:

Ei pitäisi provosoitua, mutta...tuo suvaitsevaisuus...se on varmaan tarkoittu koskemaan vain muita, ei minua. Näinkö minä ajattelen? Ajatteletko sinäkin? Siinäpäs ajattelemisen aihetta!
        Minun toipumiselleni lienee sama, jos joku hyväksyy vain "ison kirjan" ja vain ne "tietyt ryhmät", jos sillä pysyy raittiina.
        Ps. Herätti palon kysymyksiä tuo tämän aamun Hesarin Nyt-liitteen teema Minnesota-hoidosta Suomessa. Mitähän sanoisivat perustasjajäsenet?
        Suvaitsevaisuuttako? En tiedä...

• Nimetön
        sAAmari kirjoitti:

juomiskertomuksia haluaa kuulla niin kannattaa mennä paikallisen ammattikoulun tupakkapaikalle maanantaiaamuna. Helsingissä myös Hakaniemi on hyvä paikka bongata kansalaisia, jotka varmasti mielellään avautuvat ja kertovat juomisensa tarinan.

Toipumiskertomuksia näistä tulee vasta silloin, jos ne sisältävät kokonaisuuden "millaisia olimme, mitä tapahtui ja millaisia olemme nyt". Paino kahdella viimeisellä osalla. Kyllä jokainen AA:han tuleva tietää millaista juova elämä on. Sen sijaan hän ei vielä tiedä miten siitä voi toipua ja millaista elämä voisi olla ilman alkoholia.

Kyse on samaistumisesta ja siitä että hän ymmärtää että hän ei ole yksin tämän ongelman kanssa!! vai sanonko tulokkaalle että mene ammattikoulun tupakkipaikalle? Takaan että olen saanut olla enämmän tekemisissä tulokkaiden kanssa ja juuri eka askel on luonut heihin sen turvallisuuden tunteen ( he eivät ole yksin )toki eka askeleessa kerrotaan myös millaiseksi elämä on muuttunut AA-n avulla, sekin luo lohtua heihin. Olen itsekkin ollut joskus tulokas ja juuri tuo vanhempien AA-laisen kertoma juomistarina oli minulle suuri helpotus!! silloin tajusin, että olen sellaisessa paikassa jossa minullakin on mahdollisuus toipua.

• Nimetön kirjoitti:

Kyse on samaistumisesta ja siitä että hän ymmärtää että hän ei ole yksin tämän ongelman kanssa!! vai sanonko tulokkaalle että mene ammattikoulun tupakkipaikalle? Takaan että olen saanut olla enämmän tekemisissä tulokkaiden kanssa ja juuri eka askel on luonut heihin sen turvallisuuden tunteen ( he eivät ole yksin )toki eka askeleessa kerrotaan myös millaiseksi elämä on muuttunut AA-n avulla, sekin luo lohtua heihin. Olen itsekkin ollut joskus tulokas ja juuri tuo vanhempien AA-laisen kertoma juomistarina oli minulle suuri helpotus!! silloin tajusin, että olen sellaisessa paikassa jossa minullakin on mahdollisuus toipua.

Mitäköhän maratonpuheita sinä pidät AA-ryhmissä???Kun sait kolme viestiä aikaiseksi kysymykseen: Kiroilaanko AA-ryhmissä??

-liikaa
        -sopivasti
        -liian vähän.

Uskoisin sinua paremmin kun sanoisit kuin se entinen pappi,että tehkää niin kuin minä sanon,elekeekö niin kuin minä teen.Taitaa mennä se yksi tunti sinun puheenvuoroosi.??

Terviisejä sinullekin "sAAmari"tuolta ylämaista,en muuten kuullut montaa kirosanaa koko reissulla,vaikka olinkin tekemisissä Upseerein (kantahenkilökunta) ja alokaiden ja myös jo tavallisten sotilaidenkin kanssa.! Et sillee mari.Jatketaan,ollaanhan me jo aika samoilla linjoilla,ainaski minä.?.!?

• sAAmari
        joonatan11 kirjoitti:

Mitäköhän maratonpuheita sinä pidät AA-ryhmissä???Kun sait kolme viestiä aikaiseksi kysymykseen: Kiroilaanko AA-ryhmissä??

-liikaa
        -sopivasti
        -liian vähän.

Uskoisin sinua paremmin kun sanoisit kuin se entinen pappi,että tehkää niin kuin minä sanon,elekeekö niin kuin minä teen.Taitaa mennä se yksi tunti sinun puheenvuoroosi.??

Terviisejä sinullekin "sAAmari"tuolta ylämaista,en muuten kuullut montaa kirosanaa koko reissulla,vaikka olinkin tekemisissä Upseerein (kantahenkilökunta) ja alokaiden ja myös jo tavallisten sotilaidenkin kanssa.! Et sillee mari.Jatketaan,ollaanhan me jo aika samoilla linjoilla,ainaski minä.?.!?

vissiin minulle vaikka viestisi menikin Nimettömän viestin alle. Se on muuten ahkera kirjoittaja tuo Nimetön. Pitäisi taas alkaa olla tarkempi ja jättää vastaamatta niille, joilla ei ole selkärankaa huudella rekisteröidyn nimimerkin takaa.

Mutta Joonatan, Joonatan.. mitenkäs sinäkin nyt alennuit kirjoittamaan tyyliin "Taitaa mennä se yksi tunti sinun puheenvuoroosi.??"

Eikös se ole vähän keskenkasvuisten tapa kirjoittaa tuo "taidat olla sitä" tai "taidat tehdä tätä" :-( Ei kai meidän tarvitse heitellä olettamuksia toisista, kun vain omista kokemuksista ja omista mielipiteistä voimme tietää varmuudella. Niissä meillä keskenämme on paljon eroja, mutta vaikka asiat riitelevät niin ihmisten ei tarvitse, eikös niin?

Minäkin piipahdan tänä keväänä pariinkin otteeseen ylämailla. En ihan niin ylämailla kuin sinä mutta napapiirillä saakka kuitenkin! Vaikka tässäkin olemme kyllä kuin yö ja päivä (vai pitäisikö sanoa "kissa ja koira" - kumpi sinä muuten haluat olla, se kissa vai se koira? :-), eli minua ei saa Lappiin kuin puolipakolla. Käyn nyt kuitenkin katsomassa miltä pohjoisessa näyttää keväällä.

• sAAmari kirjoitti:

vissiin minulle vaikka viestisi menikin Nimettömän viestin alle. Se on muuten ahkera kirjoittaja tuo Nimetön. Pitäisi taas alkaa olla tarkempi ja jättää vastaamatta niille, joilla ei ole selkärankaa huudella rekisteröidyn nimimerkin takaa.

Mutta Joonatan, Joonatan.. mitenkäs sinäkin nyt alennuit kirjoittamaan tyyliin "Taitaa mennä se yksi tunti sinun puheenvuoroosi.??"

Eikös se ole vähän keskenkasvuisten tapa kirjoittaa tuo "taidat olla sitä" tai "taidat tehdä tätä" :-( Ei kai meidän tarvitse heitellä olettamuksia toisista, kun vain omista kokemuksista ja omista mielipiteistä voimme tietää varmuudella. Niissä meillä keskenämme on paljon eroja, mutta vaikka asiat riitelevät niin ihmisten ei tarvitse, eikös niin?

Minäkin piipahdan tänä keväänä pariinkin otteeseen ylämailla. En ihan niin ylämailla kuin sinä mutta napapiirillä saakka kuitenkin! Vaikka tässäkin olemme kyllä kuin yö ja päivä (vai pitäisikö sanoa "kissa ja koira" - kumpi sinä muuten haluat olla, se kissa vai se koira? :-), eli minua ei saa Lappiin kuin puolipakolla. Käyn nyt kuitenkin katsomassa miltä pohjoisessa näyttää keväällä.

Hyvä että ojennat mua.!Tosiaan tarkoitus oli sinulle vastata.!Minähän nyt aina vähän kiusoitelen sua henkilökohtaisestekin,mutta oletan että ymmärrät mua,ollaanhan me jo niin pitkään keskenämme "kisailleet".!Anteeksi nyt kuitenkin jos pahastuit tuosta henkilökohtaisuudesta.!

Kait mun täytyy olla kissa,kun sulla on se koira,senkin takia ettei oltais samaa mieltä siitäkään.!Muuten olivat pariviikkoo sitten ottaneet meille kissanpennun ku olin silloinkin siellä Lapissa.!Tosin tyttö soitti ja pyysi niin nätisti iskältä lupaa ottaa se,että en raaskinut kieltääkkään.Olenpa sitä jo paijaillutkin.Hauskoja kisaelämyksiä sinulle ystäväni.!

• ja vähän muustakin

Suhoi, olipa hyvä, kun otit tämän asian esiin. Kiroilu, sukupuoliasiat ja niillä törkeily, ovat tässä meidän AA:ssa, joillekin yleisiä esiintymistapoja. On kyllä todettava, että ne ovat selvästi vähentyneet.

Tuntuu inhottavalta, kun jotkut tyypit jauhaa törkeyksiään, ihan kuin haluaisivat niillä ylpeillä ja samaan hengenvetoon puhutaan Jumalasta tai Korkeammasta Voimasta.

Nyt jo vanhempi aa-lainen, aikanaan oikein odotti tilaisuutta, kun naisalkoholisteja oli paikalla, kyllä siinä kuultiin kaikki mahdollinen törkeily. Mutta tämäkin päättyi. Tämä aa-lainen otettiin puhutteluun ja kerrottiin hänelle, että sinä huudat paikalle vain pmeitä voimia, joten lopeta tyylisi, se ei sovi tänne AA:n.

Sekin tuntuu aika oudolta, kun tiedetään että ryhmähuoneisto on oltava tyhjänä tiettyyn aikaan, niin muutamat alkoholistit kuvittelevat, että he saavat käyttää koko palaveriajan oman äänensä ihailuun. Tästäkin tavasta on päästy vähitellen eroon.

Kaikenlaista on nähty ja kuultu ja on sanottava, ettei kaikki ole AA:n sanomaa, vaikka sitä ryhmissä esitetäänkin. Ent. juoppo.

• Nimetön

Ainakaan omassa ryhmässäni en ole kokenut, että kiroillaan liikaa, ei myöskään toisessa ryhmässä jossa käy osittain samoja ihmisiä, osittain kaikista alueemme ryhmistä ja porukkaa on illasta riippuen vaihteleva määrä. Mitä tulee puheenvuorojen jakamiseen ja niiden kestoon, kiertävä puheenvuoro porukan määrästä riippuen sopivan mittaisena (yleensä 5 - 8 min.) toimii ihan hyvin.

• kiroiluakin, mutta tahtoo olla, että ne on ne samat tyypit, jotka harrastaa ja joitten sanavarastoon kuuluu joka toinen sana p.....e.

Puheenvuorojen pituuteen on kiinnitetty huomiota ja joskus on ollut kuulemma munakello pirisemässä, jos on pitkäksi mennyt. Tässäkin asiassa yleensä kunnostautuu samat jaarittelijat samoine laajaa yleisgaala käyttäen korkeammasta voimasta hevosen kengitykseen asti.

• Suhoi

Kiroileminen
      Kirjoittanut: Suhoi 9.2.2006 klo 13.19
      Poista oma viesti

Kiroillaanko mielestänne AA-kokouksissa
      - liikaa
      - sopivasti
      - liian vähän

Tiedän, että ryhmiä on satoja, mutta mikä on teidän mielipiteenne.

• käytetään

sopivasti

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset

Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi
      Maailman menoa
      38
      3672
    2. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      28
      3232
    3. Jäikö meidän välit

Mielestäsi Kesken?
      Ikävä
      69
      2878
    4. Olisipa saanut sinuun

Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak
      Ikävä
      91
      2720
    5. Miks tän meidän

Rakkauden on pitänyt olla näin vaikeaa?
      Ikävä
      35
      1748
    6. Mitäs nyt sijoittajat?

Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no
      Maailman menoa
      81
      1699
    7. muista olla

VAROVAINEN! m
      Ikävä
      22
      1518
    8. Elän vastoin

Kaikkia arvoja kun en pysy sinusta erossa.
      Ikävä
      28
      1507
    9. Onneksi on edes yksi kuva

Susta mitä voin välillä ihastella ja kaipailla sua😔
      Ikävä
      28
      1478
    10. Olisitpa se hellä

Ja herkkä minkä kuvan sain sinusta irl. Haluaisin että elämässäni olisi sellainen joka arvostaa minua juuri sellaisena k
      Ikävä
      23
      1474
    Aihe