Heippa te,jotka tiedätte skitsofrenian synnystä ja oireista!
Haluaisin selvittää itselleni,mikä minua vaivasi teini-iässä,jolloin näin paljon todellä pelottavia näköharhoja. Siitä ei siis ole kuin muutama vuosi aikaa,ja harhoja en enää nykyään ole nähnyt.
Olen vain ehkä pelokkaampi kuin muut (siltä tuntuu). Otan asiat vakavasti,tulen helposti aggressiiviseksi,toimin intuition varassa.Olen aina uskonut joihinkin yliluonnollisiin asioihin,ja pienenä tyttönä koinkin muutaman (uskon niin vieläkin).
Vaivaako minua jokin? En halua niin usein katsella kotona ympärilleni ja tarkistaa ettei talossa varmasti ole ketään ulkopuolista. Taidan pelätä myös pimeää,sillä silloin en näe hyvin kaikkialle. Ulkona en ole niin pelokas.
Pidän siis itseäni normaalina henkilönä,enkä ole ajatellut tavata lääkäreitä.Haluaisin vain muiden mielipiteitä,mikä minua voi vaivata? Onko skitsofreniassa tai muissa mielisairauksissa kuvaamiani oireita? Oireet olen pyrkinyt ottamaan normaalina elämänä,koska niitä on aina ollut minulla,lapsesta asti. Ovatko ne siis oireita mahdollisista mielen sairauksista,vai olenko vain herkkä,hyvän melikuvituksen omaava nainen?
Mainitsen vielä,että stressinsietokykyni on melko alhainen, ja sairastin lievää masennusta muutama vuosi sitten. Lääkärissä en senkään takia käynyt.
Skitsofreniaa??-apuja!
13
3066
Vastaukset
- näpyttele
www.google.fi ja hakusanaksi skitsoferenia, niin eiköhän jotain tietoa löydy. en kylläkään usko että se sinulla on.
- spej
Sinulla on luultavasti sairaus nimeltään: Tunne-elämältään epävakaa persoonallisuushäiriö (rajatila, borderline)
- lilli
Olisit varmasti suureksi avuksi,jos voisin keskustella kanssasi parilla viestillä??
Yritin lukea epävakaasta persoonallisuudesta googlen kautta,mutta diagnooseja on niin paljon,etten löytänyt itseäni niiden joukosta. Voit hyvinkin olla oikeassa! Itse en tällaisesta sairaudesta tiennyt ennen. Olisi kiintoisaa saada selville,kuinka ajattelit kohdallani juuri tunne-elämältään epävakaata persoonaa? Jos tiedät asiasta enemmän,kysyisin myös,kuinka tällainen diagnoosi todetaan ja missä lääkärissä??
Olkaa kilttejä ja vastatkaa muutkin!
- lilli
Lääkäripalstojen kerronnat skitsofreniasta ovat hämmästyttävän sekavia. Skitsofreniasta luettaessa tulee mieleen erittäin "hullut", todella sairaat henkilöt. Jos skitsofrenia otetaan pois listalta,mikä minulle on voinut aiheuttaa nuo näköharhat, turhan pelon, ja miksi minulle on itsestään selvää että yliluonnollista on olemassa?
- sairastava
ihminen saa itselleen sopivat lääkkeet, et häntä tunnista katukuvassa- hän on aivan tavallinen ihminen.Näköharhoistasi en osaa sanoa mitään. Psykoosissa ihminen voi kuulla tai nähdä harhoja. Luultavasti kaikki-ihmiset on sitä mieltä, että on joku itseä suurempi voima.Me olemme kasvaneet Kristityssä maassa ja korkeampi voima on meille kolmiyhteinen Jumala = Isä, Poika ja Pyhä Henki
- DumDelirious
... skitsofrenia tilasi on vasta kun se luo ristiriidan sinun ja yhteisön välille tavalla tai toisella.
Kunhan kommunikaatiosi pysyy jotakuinkin normaalin rajoissa ja pystyt toimimaan havainnoistasi ja ajatuksistasi huolimatta suunnilleen normaalisti niin silloin et ole lähelläkään.
Jos henget käskevät sinua menemään väkisin vieraisiin koteihin ja siellä alat tekemään oman uskontosi käännytystyötä olet skitsofreniassa. Jos teet nettiin sivuja samasta aiheesta uskoen vakaasti olevasi oikeassa olet terve.
Näin hassusti se virallisesti ja paikkansapitävästi menee... sisäisesti saat olla just niin sekaisin kuin huvittaa ja hyvä niin, älä ota omista oloistasi liikaa stressiä, se mitä koet sisälläsi ei ole sairasta. Se minkä tuot julki voi olla riippuen tuontitavastasi... ... :)
"Ovatko ne siis oireita mahdollisista mielen sairauksista,vai olenko vain herkkä,hyvän melikuvituksen omaava nainen?"
Tai mahdollisesti havaitset jotain todellista tavoilla joita et pysty itse selittämään, tai kukaan muukaan ei pysty. Ihmettelen miksi kovasti koitat kiistää kokemuksen? Tuskin se sinua syö ellet anna syödä ja hyppää mukaan uskoen (katteettomasti) että ymmärrät kokemuksen luonteen.
Toisaalta ymmärrän kyllä, yhteisömme ei katso sellaista hyvällä noin yleisesti ja käsitämme tämän vierauden "vääränä" ja siksi se syyllistää itseä. Tämän olen itse kokenut, olen ollut turhaan oma mielenterveydellinen tuomari ja pelännyt itse itselleni antamaani tuomiota. Itse kehoitan olemaan vetämättä liian nopeita johtopäätöksiä tai olemaan syyllistämättä itseä siitä että kokee asiat "väärin". Ennemminkin kehoitan etsimään jonkinlaista kompromissiä joka sisältää sekä normaalin elämän ja "korrektin" ajatusmaailman kriteerit ja selitykset sekä että tuon mystisen yhteyden jota havainnoit omalla tavallasi. Älä ahdistu, se on vaativa urakka mutta itse olen onnistunut siinä jokseenkin täydellisesti. Ainakin itse tulkitsin nuo kokemukset pitkään väärällä tavalla, liian nopeasti leimasin ne osoitukseksi jostain (jokin koittaa vaikuttaa minuun, jokin yrittää kontrolloida/auttaa/vahingoittaa jne jne) - mutten (jälkiviisaasti ajatellen) koskaan pystynyt oikeasti osoittamaan mikä tuo jokin on ja mitä se yrittää viestiä ja siksi oma tulkintani asiasta muuttui merkitseväksi - mutta miten voin tulkita jos en tiedä oikeasti mistä on kyse!?
Koen yhä noita tiloja mutten pelkää niitä laisinkaan. Annan sen olla mysteeri jolla voi olla monta selitystä ja luotan että tila hoitaa itse itsensä pois enkä vahvista tulkintaa syystä.
(salaisuus...) Tänään koin hetkellisesti... no okei, ehkä tunnin verran, että olen mahdollisesti erittäin lihava nainen joka on umpihullu ja tein lopulta itsemurhan repimällä sydämen rinnastani. Okei, ensinnäkin olen mies enkä tukeva... :) Mutta siis, olennaista on etten erikseen tarttunut tai kauhistunut tuota ajatusta. En jouduttanut sitä eteenpäin tai mitään sellaista. Tutkiskelin sitä, havainnoin ja ajattelin samankaltaisesti että molemmat kokemani asiat ovat tosia vähintään mielleyhtymä-tasolla ja tapahtuvat samanaikaisesti. Miksei myös "todellisuudessa" sikäli kuin mitään todellisuutta on olemassakaan. Johtopäätökseni tällä hetkellä kaksitahoinen: että tuo sydämen rinnastaan kaivanut nainen kuoli ja yhteyteni häneen katkesi ja olen taas täysin itseni, toinen tulkinta on että koin vain assosiaation jostain syystä ja se oli hetken mielellinen harharetki jonka annoin tapahtua. Tällä tavoin elän sovussa itseni ja kokemusteni kanssa luopumatta siitä mitä pidän mahdollisena ja toisaalta hukkaamatta todellisuudentajuani ja kokemusta siitä mikä minä olen.
Tämä on hyvin suuri mielellisen vapauden aste. Suosittelen tämän opettelemista ihan kaikille epävarmoille. Luultavasti tämän terveen harkinnan ja toisaalta varsin estottoman hyväksymisen takia en ole sairastunut skitsofreniaan johon minulla on kuitenkin erittäin vahva taipumus varmasti. Skitsofreniani on oireillut aikaisemmin kun olen ollut mielellisillä harharetkillä ja vetänyt liian nopeita johtopäätöksiä kokemieni asioiden perustelella. Selityksen etsimisestä ja vaatimisesta luopuminen on ollut erittäin tärkeä osa tervehtymisen prosessia. Kuin myös oman itseni hyväksyminen sekä tunnetussa että ei-tunnetussa.- todella
asialliselta kaverilta!
- lilli
En tiedä, saanko koskaan selville näkyjeni perustaa. Vaikka siitä on vuosia,se kummittelee mielessäni usein. Pelkään juuri sitä,että näen jotain mitä en pysty selittämään.En halua sitä taakkaa harteilleni. Minun on pakko uskoa yliluonnolliseen,mutta ajatus tuntuu pelottavalta, ihan kuin mitä tahansa pahaa saattaisi tapahtua juuri minulle milloin tahansa. Ehkä epävarmuuteni juontaa tästä.
En tiedä pystynkö hyväksymään sitä,etten saa koskaan selville mikä minua "vaanii". Toisaalta, en todellakaan edes haluaisi tietää!
Selvitit minulle ajatuksen,milloin ajatukset ja teot viittaavat skitsofreniaan,kiitos! Harmi on se,ettei kovinkaan monelle voi sanoa henkimaailman kolkuttelevan ovellani salaperäisesti,hullun leiman kun saa niin helposti. Yritn kiistää selittämättömien asioiden ilmaantumisen,koska luulen,että jos en itse usko niihin,minulle ei niitä tapahdukaan. Olisin siis hyödytön henkimaailmasta nähden.
Kirjoituksestani huomaa,etten usko vieläkään päässeeni eroon siitä jostakin (oudoista kokemuksista), vaikka en näkyjä en enää näekään.Uskon,että kokemukset sekä niiden pelko seuraa minua lopun elämääni... Taidan "tarvita" jonkun sairauden,että voisin selittää itselleni pelkoni ja laittaa ne sairauden piikkiin.
Minulla on kuitenkin vähän väliä (jos ajattelee koko elämää,ja vuosi on sairauksissa lyhyt aika) jotain mielellisiä ongelmia, ja sen vuoksi elämä tuntuu raskaalta.
Kiitos kun paneuduit minulle kirjoittamiseen!! Hyvä,että olet oppinut elämään pelkäämättä.
- tuntemaan itsensä
Mielikuvitus on meillä ihmisillä mitä mainioin keksimään jos minkä laista pelottelua. Ajatukset syntyvät ensin alitajunnan tasolla, niin ettemme itsekkään tunnista niitä. Osa niistä tulee ylitajuntaan ja saattaa tuoda häiritsevää mielikuvitus pelkoa mukana. Itse olen opittuani ymmärtämään ihmisen toimintatavat pystynyt muuttamaan ajatusmaailmaani ja nauramaan mielikuvituspeloille. Niin olen päässyt täysin irti mielikuvituksen luomista tunnelatauksista. En pelkää enää mitään ja kehityksen käydessä eteenpäin sinultakin jää varmasti ikävät ja haitalliset oman mielikuvituksen aiheuttamat pelot pois.
- rikottu
se usein sekoitetaan skitsofreniaan.mutta ei ole sitä.näin minullekin kävi.eräs lääkäri sanoi minulla olevan skitsofreenian mutta se on kumottu kolmen lääkärin voimin.
siis-minulla on dissoisiaatiöhäiriä.vakavana.toisin sanoen sivupersoona-häiriö.
lähtöisin lapsuuden kauheuksista.- ei hullu
Minulle diagnoosi vahvistui syksyllä 2007.Oireilin useita vuosia ja vuonna 2006 jouduin sairaalaan vaikean ja syvän masennuksen vuoksi.Siitä lähtien olenkin ollut sairaalassa, kohta lähes 2 vuotta.Kotonaoloakin on ja toisinaan elämä sujuu hyvin ja toisinaan kotikin tuntuu aivan sairaalta paikalta. Dissosiaatiohäiriö on minusta vaikea ja etenkin voimia vievä sairaus.Pienikin lapsuuden ajan kokemuksia muistuttava haju, ele, ääni, toiminta, väri, tms. laukaisee häiriön päälle.Minä sulkeudun kuin kuplaaan,josta katselen maailmaa itseni ulkopuolelta.Kaikki tuntuu sadulle ja kuplassa olo on joskus kuin uni pahaa vastaan ja toisaalta myös tunteiden sekamelska.Itse ei tunne olevansa se mitä kuvittelee olevansa. Oma pää saattaa täyttyä ihmeellisistä ajatuksista,joita itse ei tunne ajattelevankaan.Muutun robotiksi, joka kulkee kuulematta, näkemättä, ja on tarpeeton elolliseen eloon.Kaikki ympärillä on merkityksetöntä ja jos mitä tuntee on se suunnittelua kuinka päivänsä päättäisi.Koen takaraivossa hakkaavaa pakotusta asiaan.Kuplasta pääsemiseksi joutuu tekemään töitä, mutta yksin ei jaksa.Sairauteni olen saanut lapsuusajan koetuista väkivaltaisuuksista,välinpitämättömyydestä(ei annettua rakkautta) ja insestistä. Olen saanut nyt hyvää hoitoa ja todennut ,että kaiken mitä saan avuksi , otan sen vastaan. Osa ystävistä katosi saman tien , kun kuulivat olevani mielisairaalassa.Tälläiset ihmiset saavatkin mennä.Yllätyksekseni olen huomannut, että nämä nykyiset ystävät ovat mahtavia terapeutteja....he puhuvat muustakin kuin sairaudesta.Nämä ihmiset ovat ottaneet selvää , mikä minua vaivaa ja vastaukseksi saan aina:olet minulle se sama "ei hullu" kuin ennenkin.Tästä sairaudesta kuulemma voi parantuakin ja olen hyvin hoitomotivoitunut niin paljon kuin voimia vain riittää.Häiriö vie joskus kaikki voimat, siihen tulee sopeutua.Hoitava lääkärini sanoi minulle näin:"tämä sairaus ei ole sinun syysi,sinä et ole pienenä muuta voinut tehdä kuin taistella selviytyäksesi, joten puolutuskeino on ollut hakeutuminen omaan maailmaan.Mutta muista, SINÄ ET OLE HULLU.TÄSSÄ TAUDISSA HULLUUDEN KANSSA EI OLE MITÄÄN TEKEMISTÄ." .Silloin näitä sanoja kuunnellessani ajattelin, että hyvä on tyhmää höynäyttää, mutta nyt kun hoito on edennyt ja olo alkaa ns.vakiintua, tuntuu että minulla on sittenkin jotain, jota toisille voisin joskus antaa.Olen ammattiin lukenut ja tehnyt töitä, mutta töihin en pääse kotvalleen.Mutta ihaninta on joskus kokea, että minun päässäni on todella muutakin kuin piruja.Pikkuhiljaa olen jaksanut piirtää ja maalata, kun luovuus pukkaa ulospääsyä.Kuvat tuovat runoja ja tekstejä.Olen yrittänyt kirjoitella niitä muistiin, mutta aina ei onnistu.Sairaus joskus vie loogisen ajattelun ja tuottamisen.Teksti on kuin joku muu olisi sen kirjoittanut.
Minä olen itkenyt ja parkunut oloani monenmonta kertaa. Ehkä joskus sitten saan näistä kyyneleistä rakennettua dissosiaationauhan, jonka punon muistoksi....tai lapseni punovat siitä korun ja asettavat sen kaulalleni kun viimeinen matkani alkaa.
Taudistani voisin kertoa monia sivuja ja lohduttaa kaikkia, joilla tämä sama tauti on.Se on totta ,että tauti sotketaan skitsofreniaan tai kaksisuuntaiseen.Olen onnellinen saadessani oikean diagnoosin.Kun sairastuu ns.korvien välistä, niin elämä muuttuu kummallisen salaperäiseksi, vaikka ihmisinä ollaan niitä samoja kuin ennenkin.....niin hoitoa saadessa olemme vielä parempia.Tutuille ju uteliaille olisi niin helppo kertoa, että käsi tuossa murtui....kyllä se siit tai olen vatsataudis tms...Kun vanhaks tulloo niin kaikkee sitä näkkeeki...olen 46v,naimisissa,kolme lasta,akateeminen koulutus....koemuksia on monenlaisia, mutta jaksellaan taistella.JOOHAN!?!!
- Jari7
Skitsofrenia on yleistermi kaikenlaisen epärealistisuuden kokemiselle mutta se ei ota huomioon/ymmärrä hengellisyytä.
- Riittävän kokenut
Olet ehkä keskiverto putkiaivoa herkempi ja vilkkaammalla mielikuvituksella varustettu. Olet myös nuori. Näistä ominaisuuksista voi olla myös iloa elämässä, kun hivenen vankistut.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset
Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi383672Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal283232- 682871
Olisipa saanut sinuun
Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak912720- 351748
Mitäs nyt sijoittajat?
Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no811699- 221518
- 281507
Olisitpa se hellä
Ja herkkä minkä kuvan sain sinusta irl. Haluaisin että elämässäni olisi sellainen joka arvostaa minua juuri sellaisena k231474- 281468