Lintujen hautomisesta! ! ! *huom!

seeprapeippo2

Hei!

Voiko lintuja päästää kylpemään hautomisen aikana? (linnut ovat märkiä ---> menevät hautomaan ----> kosteaa.. haittaako tämä pesää, munia tai jotain muuta haittaa?)

Toinen kysymys. Linnuthan hieman stressaavat aina jos esim. heidän häkkiää siivoaa. Miten voin siivota/ Voinko siivota häkkiä hautomisen aikana? Enhän millään voi olla kahta, edes viikkoa siivoamatta häkkiä.

Lintuni ovat siis seeprapeippoja.

Mitä kaikkea pitäisi ottaa huomioon tässä vaiheessa, kun linnuilla on monia ja he hautovat niitä? (Häkissä on normaalia siemenruokaa, pellettiä, voimaruokaa, kalkkikivee, jtn suolamineraali juttua, raikasta vettä, tuore hedelmiä välillä esimerkiksi kurkkua..) Mitä muuta pitäisi olla?

Kaikki tieto on tervetullutta ja tarpeen!

2

272

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -M-

      Kevyt kosteus tekee vaan hyvää munille, kuoriutuminen on helpompaa ja kalvot pysyvät joustavina jos ilmankosteus ei ole liian pieni. Kunhan eivät niin paljoa lutraa että pesä alkaa homehtua niin kylpy on ihan OK (eipä tuota kukaan luonnossakaan ole säätelemässä...).

      Normaalihuollon ei pitäisi lintuja liikaa häiritä, ovathan ne siihen jo tottuneen ennen pesintääkin ja rauhoittuvat nopeasti vaikka hetken säntäilevätkin ja emo pesästä siivouksen aikana lähtisikin. Jos kuitenkin pohjan puhdistus ei häkkiä paljon nostelematta ja täristelemättä ja siirtelemättä onnistu ja tuntuu että siitä on liikaa häiriötä niin laita pohjalle paksu kerros sanomalehteä ja kuori siitä haudonnan aikana vain nopeasti oven kautta päällimmäinen kerros pois, ja tee perusteellisempi siivous vasta sitten kun poikaset ovat vähän isompia.

      Kunhan ruokinta vaan on monipuolista niin linnut kyllä hoitavat lopun. Juomaveteen voisi ehkä laittaa silloin tällöin paremmin imeytyvää kalsiumglukonaattia, ja poikasten ruokintavaiheessa keitetty kananmuna on hyvää tuoreruokaa. Myös esin pieneksi hienonnettua keitettyä pastaa, riisiä, yms viljanjyviä ja idätettyjä siemeniä voi tarjota helposti sulavana ruokana. Jotkut peipot ottavat mielellään proteiinilisäksi myös esim jauhomatoja.

      EI suolaa linnuille!! Sitä ne saavat kyllä ihan riittävästi tavallisen ruokansa mukana ja liika suola rasittaa elimistöä pahasti etenkin noin pienillä linnuilla.

      • seeprapeippo2

        Kiitos vastauksista! :)

        Itseasiassa lintuni eivät ole kauheasti tottuneet, että heitä heitä häiritään, koska he ovat olleet minulla vasta vähän aikaa. Ehtivät olemaan itselläni ehkä kaksi viikkoa, ja sitten rupesivat jo munimaan...

        Itseasiassa olen antanut linnuilleni jo kananmunan keltuaista :) Ja hyvin ovat tykänneet :)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 175
      5156
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      126
      4643
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      2976
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      31
      1955
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1794
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1737
    7. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      108
      1726
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1720
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1633
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1561
    Aihe