Bipolaarihäiriöisiä?

AlexTheTrashBasser

Jos täällä on sellaisia niin voisitteko kertoa kokemuksianne? Epäilen syvästi, että minulla on tämä kaksisuuntainen mielialahäiriö (joka on myös äidilläni), mutta haluaisin kuulla millä tavalla te muut olette sen huomanneet itsessänne ja sen sellaista.

Tuskin käyn täällä joten lähettäkää mailia [email protected] ja msn messengerkin löytyy...

4

917

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • v*ttumainen sairaus kyllä

Moi!

Käytän mieluummin vanhaa termiä Maanis-Depressiivisyys; Maniaan liityy usein myös ahdistusta, manian ja depressiivisyyden lisäksi on yleensä myös sekamuotoisia jaksoja ja itselläni ainakin lääkityksen ja terapian myötä varsin tasapainoisia jaksoja. Olkoonkin ettei manian tarvitse olla psykoottista. Mun aikaisempi terapeutti ei koskaan nähnyt minua maniassa tai hypomaniassa joten kaikki meni unipolaarisen, masennuksen piikkiin. Näitä masennuksia hän selitti erittäin vaikeilla elämänolosuhteilla ja huume alkoholiongelmillani, mutta ei niistä pääseminen lopultakaan minua "parantanut". Muutin toiseen kaupunkiin työn ja naiseni vuoksi, tuli ero ja näytti ettei töitäkään saa. Eikä ystäviä vielä ollut. Masennuksia oli toki ollut, pahojakin,mutta tuo masennus vei voiton kaikista...En jaksa selittää mutta en ole koskaan ollut niin lähellä kuolemaa, vaikka vältin kaikkia päihteitä ja urheilin todella paljon. Kun sitten pääsin töihin, alkoi mennä lujaa, koin hemmetinmoista innostusta siitä että huomasin olevani taitava työssäni ja että ihmiset hyväksyivät minut heti vaikka itse vihasinkin itseäni. Aloin juomaan viikonloppuisin, koitin seurustella useammankin naisen kanssa mutta nousin puihin yleensä ennenkuin ensimmäinen kuukausi oli kulunut...hellyyttä ja seksiä kuitenkin kaipasin ja aloin käymään huorissa ja usein, hävetti ja tunsin huonommuutta siitä etten kyennyt normaaliin seurusteluun niinkuin muut sekä tunsin tekeväni väärin. Yksi tuollainen viikonloppu; tolkuttomasti viinaa ja sikamaista irstailua...Viikonlopun jälkeen olin niin masea ja sekaisin etten kyennyt töihin useampaan päivään. Varasin ajan psykiatrille, ja onnekseni satuin juuri sinä päivänä olemaan maanisen innostunut eräistä nlp-terapeutin kuunnelmista ja Viktor Franklin kirjoituksista. Aloin käymään terapeutilla säännöllisesti. Piirtelin elämänkaarta, täyttelin mielialapäiväkirjaa...täyttelin monenlaisia testikaavakkeita. Aloitettiin lääkitys, aloin tasapainottua. Nukkuminen eikä keskittyminen ollut enää niin vaikeaa. Uskoin jo varmaksi diagnoosin, mutta pari viikkoa sitten hyvin tasapainoisena aloin epäillä; Ehkä voin paremmin, koska asiat ovat paremmin, ehkä kyse olikin jostain muusta...Maanis-Depressiivisyys -diagnoosi kuulostaa lopulliselta tuomiolta. Vastoin psykiatrin suositusta aloin vähentämään lääkitystä ja tasapaino meni saman tien. Eilen suostuin ottamaan lääkeet ja voin taas paremmin. Paitsi "tuomio", tuo diagnoosi on vapautus niistä tekistäni synneistä mitkä minua painavat.. Joten en oikein tiedä mitä ajatella asiasta vielä. Tuskinpa tuota sairautta voi itse todeta. Kun lukee lääketieteellisiä julkaisua, itsestään voi löytää vaikka mitä sairauksia, nimimerkillä kokemusta on. M-D on kyllä aikalailla periytyvä sairaus (20 prosenttia jos toinen vanhemmista on M-D ja jos molemmat, muistaakseni 30) ja isälläni on kyllä hyvin kuvaan sopivia oireita. Ja muutenkin hänenpuoleltaan suvussa on mielenterveysongelmia.

• Arska

Tauti tuli, kun en saanut koulutustani vastaavaa työtä kolmekymppisenä noin 10 vuotta sitten. Nuorempana oli selvät vauhtijaksot (varsinkin kun alkoholia oli mukana). Myöhemmin kun tuli ilmeiseksi, etten työllisty koulutustani vastaaviin tehtäviin ehkä koskaan tulivat mukaan myös masennusjaksot. Lopulta sairastuin kahdeksi vuodeksi vakavaan masennukseen.

Tällä hetkellää tilani vaihtelevat keskivaikeasta masennuksesta lievään hypomaniaan. Lievä hypomania on harvinaista.

Kuulemma on niin, että iän myötä maanisuus vähenee ja depressiivisyys lisääntyy. Minulle on käynyt näin.

En ole tyytyväinen itseeni - en tule hankkimaan enää lapsia ja tulen olemaan köyhä aina. Masennus on pysyvää. Masentuneisuudesta on ollut kuitenkin kolme etua:

1. Seksin halu on laskenut -> olen kokenut sen helpotuksena.
      2. Olen ollut ystävällisempi muille ihmisille.
      3. Pinna ei pala enää niin helposti.

• asasasasssaaa

eräs läheiseni käytti masnnuslääkkeitä ja niiden lopetus aiheutti jonkinlaisen maanisdepressiivisyyden.
        parin kuukauden ajan oli todella outoa menoa, mutta sitten yhtäkkiä kaikki tasottu..
        onko vaaraa että homma uusii? lääkkeisiin ei hän ole koskenut enää ja tuntuu olevan tasapainossa elämänsä ja itsensä kanssa.

• Arska
        asasasasssaaa kirjoitti:

eräs läheiseni käytti masnnuslääkkeitä ja niiden lopetus aiheutti jonkinlaisen maanisdepressiivisyyden.
        parin kuukauden ajan oli todella outoa menoa, mutta sitten yhtäkkiä kaikki tasottu..
        onko vaaraa että homma uusii? lääkkeisiin ei hän ole koskenut enää ja tuntuu olevan tasapainossa elämänsä ja itsensä kanssa.

Itse sanoisin, että elämäntilanne auttaa enemmän kuin mitkään lääkkeet. Jos on töitä ja/tai opiskelua tai muuta mielekästä tekemistä on mieliala tasainen, nukkuu hyvin. Itse olen kokenut niin, etteivät masennuslääkkeet auta oikeastaan mitään. Mielekästä tekemistä joko on tai tai sitä ei ole.

Maniajaksoihin minulle on auttanut neurolepti (Levozin) - se väsyttää eikä aiheuta riippuvuutta/annoksen kasvua. Mutta iän myötä maanisuus on vähentynyt.

Sanoisin: voi parantua - ikä melkein parantaa manian ja mielekäs tekeminen depression. Mutta: kokemukset ovat yksilöllisiä - tämä vain minun mielipide.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Persujen vaalilupaus oli euron bensa

Nyt puhutaan jo kolmen euron bensasta. Kyseessä on Suomen historian törkein vaalipetos.
      Maailman menoa
      92
      2127
    2. Vain vasemmistohallitus saa minut menemään töihin

Änkyräkapitalistien sortaessa kansaa en laita rikkaakaan ristiin. Elän mielummin Kelan tuilla, ja jos niitä leikataan, n
      Maailman menoa
      33
      2070
    3. Maataloustuet perittävä korkojen kera takaisin

Yrittäjiltä jotka ovat myyneet tuotantoaan ulkomaille. Veronmaksajan kustantama tuki on tarkoitettu elintarvikkeiden hi
      Maataloustuki
      50
      1835
    4. Topi osti Askon

Hieno mies. Pelastaa työpaikkoja. Kiitokset myös emännälleen, joka pitää isännän virkeänä. https://www.is.fi/taloussan
      Maailman menoa
      75
      1360
    5. Mitä kirjainta kaipaat?

Pitkästä aikaa tämmöistä. Onko kirjain muuttunut edellisestä. ☺️
      Ikävä
      86
      1251
    6. Kastaa ja upottaa on eri sanat

Kastaa ja upottaa on eri sanat ja niillä on eri merkitys. Eikä Jeesusta haudattu upottamalla maahan kaivettuun kuoppaan
      Kaste
      219
      1141
    7. Uskomatonta touhua!

Ei olis uskonut että kateus yrittäjää kohtaan menee noin pitkälle. TTP:ssa irrotettu sähköjohto jäätelöaltaasta. Kaikki
      Haapavesi
      31
      1060
    8. Oliko se oikeasti epäselvää

sinulle että olin ihastunut sinuun? (Ymmärrän että siitä on aikaa, eikä voi olettaa että kaikkea muistaisi tai että men
      Ikävä
      56
      1003
    9. Miten hän sinua katsoi?

😊😊😊😊😊😊
      Ikävä
      67
      936
    10. Miksi eduskuntatalon portaille sytyttään tänään 8 645 kynttilää?

Oikeus elämään ry järjestää lauantaina 21.3.2026 tapahtuman, jossa Eduskuntatalon portaille sytytetään 8 645 kynttilää.
      Luterilaisuus
      282
      895
    Aihe