Mikä ääntelee..

ihmettelenpä

Olimme hiihtämässä tänään illansuussa E-Suomessa aika kaukana asutuksesta auraamattomia tienpohjia ja polkuja pitkin. Meitä oli kaksi ihmistä ja neljä koiraa(ei metsäsätys). Kun pysähdyimme syömään eväitä, alkoi lähistöltä kuulua kimakkaa haukkumisen tapaista ääntelyä, johon koirat reagoivat voimakkaasti, saimme ne kuitenkin hallintaan. Kun jatkoimme hiihtoa niin noin 20 minuutin kuluttua kimakka ääntely alkoi jälleen ja tuntui kiertävän meitä, kunnes se sitten katosi.Mielestämme se ei kuitenkaan ollut aivan koiran ääntelyä vaan jotain muuta. Voiko susi houkutella näin koiria pois laumasta? Jos jollain on tietoa niin kommentoikaa nopeasti!

6

5491

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kettupas

      repolainenpas.

    • joppe

      Ääntelijä on ollut kettu. Sen ääntely on venytettyä haukahtelua muistuttavaa, melko kimeää ja ikäänkuin parkuvaa.
      Ketulla alkaa tähän vuodenaikaan viritä kiimakäyttäytyminen, mihin kuuluu myöskin ääntely.

      Suden suhteen et voi erehtyä -se hyytää veret, eikä kaihomielisessä alkukantaisuudessaan jätä kuulijalle arvailun sijaa äänen aiheuttajasta.

      • ihmettelenpä

        Kiitos kommenteista. Mukana oli nuori tyttökoira, jolta alkaa pian ensimmäinen juoksu. En vain koskaan ole vastaavaa kuullut, vaikka metsissä paljon liikunkin.


      • poksista
        ihmettelenpä kirjoitti:

        Kiitos kommenteista. Mukana oli nuori tyttökoira, jolta alkaa pian ensimmäinen juoksu. En vain koskaan ole vastaavaa kuullut, vaikka metsissä paljon liikunkin.

        ..voit kuulla ketun haukahtelevan, niillä on tähän aikaan vuodesta kiima-aika. Niinpä urokset kuuluttelevat mahdollisuuksiaan pitkin päivääkin.

        Olen itse tavannut kevätiltaisin joka vuosi samaa ääntelyä, kimeähköä haukahtelua, joka useimmiten toistuu lyhyin väliajoin. Haukkuja tulee ehkä yhdestä korkeintaan kolmeen tai neljään samalla kertaa, sitten pikku tauko ja uudet haukut.

        Kettu-uroksia saattaisi olla mahdollisuuksien rajoissa houkutella lähemmäksikin, jos vain osaisi haukahdella kuten kettu. Liekö naarasketuilla oma ääntelytapansa, en ole perehtynyt niin paljon kettujen sielunelämään, että osaisin sanoa haukahteleeko tällä kertaa naaras- vai uroskettu.


      • Dallezet
        poksista kirjoitti:

        ..voit kuulla ketun haukahtelevan, niillä on tähän aikaan vuodesta kiima-aika. Niinpä urokset kuuluttelevat mahdollisuuksiaan pitkin päivääkin.

        Olen itse tavannut kevätiltaisin joka vuosi samaa ääntelyä, kimeähköä haukahtelua, joka useimmiten toistuu lyhyin väliajoin. Haukkuja tulee ehkä yhdestä korkeintaan kolmeen tai neljään samalla kertaa, sitten pikku tauko ja uudet haukut.

        Kettu-uroksia saattaisi olla mahdollisuuksien rajoissa houkutella lähemmäksikin, jos vain osaisi haukahdella kuten kettu. Liekö naarasketuilla oma ääntelytapansa, en ole perehtynyt niin paljon kettujen sielunelämään, että osaisin sanoa haukahteleeko tällä kertaa naaras- vai uroskettu.

        No mikä se tällä ketulla oli... Puolenyön aikaan kettu istuu hevosten laitumella ja huutaa: "Vää, Vää, Vää" niin kovaa, että kuuluu sisälle asti. Kettu asustelee tässä jossain lähimailla (ja esim. hevoset eivät siitä välitä mitään, ei edes varsalliset emätammat), sen voi nähdä melkein päivittäin pellolla myyräjahdissa. Nyt kuitenkin ihmetyttää, mitä se illalla huusi? Menin katsomaan, se päästi n. 30 metrin etäisyydelle ennen kuin lähti karkuun ja lähtiessään piti vikisevää, jyrsijämäistä (närkästynyttä?) ääntä. Jonkin ajan kuluttua se palasi, mutta koira sen silloin hoksasi ja ajoi metsään.
        Oliko kyseessä äitikettu, joka huusi pentuja, vai mikä? Kiima-aika ei näin heinkuussa voi kai olla kyseessä.

        Ihme repo, istuu ja huutelee ja katsoo mua kuin halpaa makkara! Hieno otus, silti.


    • petterti

      Kettu haukahtelee erikoisella äänellä.Illan hämärtyessä kuuluu yskintää ja aamuvarhaisella tapaa joskus.Rahisee kuin äänipaineessa oleva koira.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      583
      3868
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3318
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2791
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2749
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2134
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2081
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1967
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1855
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1800
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1749
    Aihe