Hatin laavu DL kokemuksia?

jalkasieni...

Heippa!

Oottekos kukaan ostanu tuota Haltin Laavu DL:ää(laavukangas koko pohjalla ja se hyttysverkko "ovi")?

Tai kun tässä olen uuden majoitteen ostamista harkinnut(mm. ihan vaan viikon retkeily reissulle Nuuksioon), ja olen plussa/miinus puolia yrittänyt löytää, koska toinen vaihtoehto olisi sitten joku vähän kalliimpi teltta. Olen seuraavia plussa/miinuspuolia löytänyt:

suhtkoht kevyt (1.7kg), toisin kuin teltta
antaa suojaa sateelta/tuulelta/ötököiltä (kuten teltta)
koko lattia
ihan suhtkoht edullinen hinta n.99€
hyvät näkymät oviaukosta ulos, toisin kuin teltoissa jos läpät on kiinni
vaikuttaa olevan aika helppo ja nopea pystyttää
tilava

-ruoanlaitto sadesäällä olisi hieman hankalaa jos keittimellä pitäisi laavun sisällä tehdä ruokaa
-puuskaisella sateella saattaisi laavun sisäpuoli kastua siitä pienen "katosläpän" alta, kun sade sataisi sisään
-laavuun saattaisi muut nähdä sisään(jos laavua joka puolelta ympäröisi ihmiset)
-Ei niin sellainen "oma rauha", kuten teltassa
-veisi mahdollisesti enemmän tilaa kuin teltta

Ainakin nyt tällaista löysin...Siispä kysynkin että kannatatteko/ette kannata kyseisen laavun(tai yleensäkin laavun ostamista), ja miksi? Mukaan voitte laittaa omia plussa ja miinus puolia kyseisestä/yleensäkin umpilaavuista...


Kiitoksia etukäteen!

16

9977

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kolikkomies

      Itselläni on sama laavu, mutta vanhempi versio eli ilman pohjaa ja suljettavaa oviaukkoa!!! Itse käytän laavua aina paitsi tunturivaelluksilla!! Kyseinen laavu on helppo koota ja se pitää tuulen poissa sekä tietysti sateen!! Muina varusteina käytän retkisänkyä ja makuupussia, kylmemmällä ilmalla lämpöisempää pussia!!
      Ainoa huono puoli omassa laavussani on, että se ei ole sulettava niin kuin tuo sinun mallisi! Kesällä meinaan hyttyset ja muut ötökät kiusaavat jonkin verran!! Eli siinä suhteessa se sinun mallisi on parempi!!

      • exvaeltaja

        Mulla on samanlainen laavu kuin sulla ja itse rakentelin siihen sivutolppien väliin äidin "valoverhosta"= verkkomaista hyttys-suojan ja toimii kuin unelma. Tosin eräs vaelluskamuni sanoi, että tuohan näyttää ihan joltain lemmenpesältä, hempeine verhoineen =)


    • Laitat vielä saumakyllästettä saumoihin ja pystyksessä kiristät laavun sitten tarpeeksi kireälle.Otat tietysti tuulen suunnan huomioon myös.

    • omaan jos sais

      Osta pois!
      Erittäin kätevä ja tunnelmallinen tuo laavu.
      Sitten oma kysymys:
      Suositelkaa kevyttä/halpaa rankista! Ei tahdo löytyä mistään...
      Kiitokset minunkin puolesta näin etukäteen...

    • Hankkisin kyllä louteen ennemmin kun laavun.
      Erätikki Inarissa valmistaa hyviä ja edullisia louteita ja kotia.

    • Jängällä kulkija....

      Viime kesänä ostin Vihe tuotteen laavu2 ja olen ollut hankintaan tyytyväinen!! Kesä käytössä rankinen on mukava käyttää,ei sääsketkään kiusaa
      yö unia.

    • paattinen m

      Retkeilyharrastuksen alussa käytin telttaa mutta tulin ostaneeksi laavun jostain ihme syystä.Enpä ole katunut.Nyt käytössä on VIHE laavu isolla etuläpällä.Menee kokonaan kiinni,pohjaa ei ole.Aikaisemmin käytin etuläpätöntä mallia joka oli ihan hyvä,saattoihan sen etuosan sulkea sadeviitalla.Kesällä ei makuualusta ole välttämätön,sadeviitta suojaa kosteudelta.Kyllä sisällä voi kokata ,pitää vain olla varovainen.Laavun huippuominaisuus on sen mahtava näköalaikkuna!Kun herää mihin aikaan tahansa niin on keskellä maisemaa.En kuljeta salkoja mukana,teen ne aina paikan päällä.Maakiilat myös.Hyvä puoli on myös että kun laavun eteen tekee tulet se lämmittää kivasti sisustan.Tilavuus ja keveys on huippua.Laavun voi myös pystyttää siten että takaräystäs tulee maata vasten,siis takaseinä jätetään pois.Yksinkertaisempi.Itse pystytän laavun aloittaen maakiilojen laitolla.Sitten päätytolpat ja narujen viritykset.Tosi eränkävijät käyttää laavua,teltat on turistien puuhastelua.

    • Masa

      Kokemusta ei tuosta mallista ole, mutta varmasti hyvä ratkaisu laavua tarvitsevalle. Yksinkertaisempi malli olisi toki kevyempi kantaa mukana. Oviaukkojen vetoketjutkaan eivät ole ikuisia.

      Laavu sopii parhaiten vaellustyyppiseen touhuun, koska se on kevyt ja helppo pystyttää. Laavua hankkiessa tutustuisin erätoveriin, joka on oikein pystytettynä ihan varteenotettava vaihtoehto tavalliselle laavulle.

      Sanoisin, että jos meinaat viikon reissulla Nuuksiossa viettää aikaa samalla paikalla, hanki teltta. Kantomatkathan eivät ole kovin pitkiä.

    • mietäs

      Kyllä laavussakin voi kokkailla,mielestäni jopa paremmin kuin teltoissa,ehkä tilavan absidin omaavaa tunnelitelttaa lukuunottamatta.Aina on vain katsottava,että keitin on tukevasti alustallaan.Itse kyllä pidän eniten tuosta tila/keveyssuhteesta juuri laavun eduksi.Minulla on lattiaton perusmalli,mutta ompelukoneen omistajana ajattelin itse ommella siihen pohjan ja oven,ei se kovin vaikeaa ole.Ja jatkaa sitä etukatosta hieman pidemmäksi.
      Muuten,aika huonosti sinne sisälle näkee,jos ei joku nyt ihan lyö nenäänsä siihen verkkoon.

    • loude

      kokemus haltin laavusta, siinähän on ompelusauma katossa joka ei pidä sadetta. Ja se hyttysverkkokin on mielestäni väärässä paikassa kiinni, nimittäin alaosasta.

      • Anonyymi

        Ei ole saumoja pitää tosi hyvin vettä.


    • kumppari

      kokemus haltin laavusta, siinähän on ompelusauma katossa joka ei pidä sadetta. Ja se hyttysverkkokin on mielestäni väärässä paikassa kiinni, nimittäin alaosasta.

      • Hanski60

        Samaa mieltä kuin "kumppari" Lisäksi sopivalla ilmalla kattoon tahtoo tiivistyä kondenssivesipisaroita tuuletuksen puutteesta.
        Vesipisarat taas tippuvat lattialle joka tehokkaasti levittää veden varusteisiin.
        Jos nämä asiat olisivat kunnossa niin hyvä valinta.


    • ihanjees

      Ostin Haltin laavu DL:n (muistaakseni 77 tai 79 euroa) katseltuani aikani sen käyttöä sivusta. Nukuin ensimmäisen yön kaatosateessa, ei vuotanut mistään. Jos sadeveden kertyminen katon "notkelmiin" (tiukka pystytys tarpeen, ettei kattokankaaseen jää notkelmia) olisi alkanut hirvittää, olisin kiinnittänyt narun siihen katossa ulkopuolella olevaan keskilenkkiin, heittänyt narun puunoksan yli ja kohottanut virityksen avulla katon harjaksi, jota pitkin vesi valuu suoraan maahan.

      Kun testausyönä satoi, oli tuuletonta. Mutta jos olisi sattunut tuulemaan ja tuuli olisi piiskannut veden vaakasuoraan, ongelmalle olisi varmaan voinut tehdä jotain pysyttämällä teltta tuuleen nähden siten, ettei vesi tule suoraan hyttyverkolle ja sisään..?

      Toisena yönä oli pouta, ja kun pystytin laavun tuulen suuntaan nähden sopivasti, tuuletus pelasi takaseinän verkon ansiosta kuin unelma. Ei mitään kondensoitumisongelmaa. Ihastuin myös tilan runsauteen, enää en aio tuhertaa ahtaassa teltassa kuin ehkä talviretkillä. Laavu on ihan ehdoton, kerrassaan hieno majoite!

      Ehkä eräjermut arvostavat peruslaavua, jossa on vain katto ja seinät, mutta minusta on mukavaa, että laavussa on myös lattia ja hyttyverkko. Etuverkko on riittävän tiheä antamaan näkösuojan. Uteliaan pitää tulla ihan ovelle tihrustamaan, jos haluaa nähdä sisältä yksityiskohtia. Sisältä on hienoa katsella avaraa näkymää maisemiin. Ja ainahan voi ommella tai ompeluttaa näkösuojan, jos ei koe saavansa olla laavussaan katseilta rauhassa.

    • Anonyymi

      Aivan samaa mieltä. 😀

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      241
      2132
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      154
      1378
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      53
      1270
    4. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      74
      1025
    5. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      3
      999
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      211
      933
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      78
      930
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      45
      835
    9. Kärsämäki rosvojen ja tuhopolttajien kylä?

      Poliisi ampui uhkaava miestä Kärsämäellä. Ja vasta joku poltti rivitalon. Mikä riivaa Kärsämäkisiä? Joko tuulimyllyjen
      Kärsämäki
      15
      650
    10. Kohta me ei enää nähdä :(

      En pääse enää uppoutumaan silmiisi enkä kuunnella ihanaa ääntäsi. Elämä on pstä.
      Ikävä
      39
      649
    Aihe