Kun luoskelin näitä kommentteja tästä palstalta tulin siihen tulokseen, että todennäköisesti sosiaalituilla ei elä. Olen säästänyt koko lyhyen ikäni ja nyt kolmena kesänä käyny kesätöissä sekä aina välillä koulu aikana kun on ollut kevyttä ja eilen sain vihdoinkin tiliotteen jossa luki että vihdoin olen säästänyt 3000€!
Tiedän, että tuo tuon saa kulutettua nopeasti, mutta se on aika paljon lukiolaiselle joka ei ole koskaan saanut mitään tukia vanhemmilta. Lukion kirjat ja matkatkin olen maksanut ite. Nyt kun olen siirtymässä parin vuoden sisällä yliopistoon tai amk:hon tulin ajatelleeksi, että paljonko pitäisi olla säästöjä jotta vois tuolloin opiskella/ elää ilman lainaa ja vieläpä sellaista elämää että vois jopa ostaa muutakin kuin makaroonia?
yliopisto elämä...
17
2320
Vastaukset
- sillä elää
En ole nostanut lainaa, enkä aiokkaan opintojen takia. Tulen toimeen asumislisällä ja opintorahalla. Vuokranmaksun jälkeen ( reilu 300e) käteen jää 100 euroa kelan tuista, ja sillä kyllä elää, jollei tule yllättäviä menoja. Säästöjä sinulla on mukavasti, ja kyllä niillä jo pitkälle pötkii. Opintorahan ja asumistuen turvin kyllä pärjää, jollei nyt vaadi luxusasuntoja, sisäfilepihvejä, ja on valmis kulkemaan koulumatkan omin avuin.
Itselleni tuo sata euroa on aivan riittävä summa, jolla saa kyllä ostettua ihan hyvät sapuskat pöytään, ja maksettua puhelinlaskun. Kyllähän se on aika paljon kiinni siitä, minkälainen vaatimustaso itsellä on. Itse olen valmis kulkemaan koulumatkan 6 km kesät ja talvet jalkaisin, ja en syö opinahjossa lainkaan, vaan pidän eväät mukana. Se on jo suuri säästö.
Moni opiskelija valittaa ihan turvasta. Heillä on ilmeisesti joku vääristynyt käsitys opintorahasta. Ei sen tarkoitus ole todellakaan kustantaa ryypiskelyä ja tupakan polttoa, mihin niin usealla rahat tuppaa menemään. Ymmärrän kyllä, että etelässä asumiskustannukset ovat korkeat, ja kohtuu hintaista kämppää on vaikea saada, mutta ainakin keskisuomen vuokratasolla oman kokemukseni mukaan opintorahan ja asumislisän turvin pärjää. Ei tietystikkään pidä unohtaa mahdollisia kirjoja, joita opiskelussa tarvitaan, mutta itse en ole tähän päivään asti ostanut yhtäkään kirjaa itselleni. Joko sen kirjan on kirjastosta lainaan saanut, tai sitten ollaan ilman.- kyllä
siis kunnon nihilisti:)
- Pärjäilen minäkin
Jos sinulla on kerta 3000e säästössä, niin kyllä sillä pitkälle pärjää. Ja jos tiedossa on töitä ensi kesäksikin, niin ei mitään hätää. Kela maksaa korkeakouluopiskelijalle 260e ja 80% vuokrastasi kuukaudessa, jos vuokrasi on alle 250e.
Joitain suuria menoeriä voi tulla vastaan; esim. jos muutat jonnekkin missä on korkeat vuokrat, alat opiskelemaan alaa missä tarvitsee ostaa paljon kirjoja tai jotain muuta tälläista.
Itsellänikin oli muutama tonni säästössä kun aloitin ammattikorkeassa syksyllä, ja hyvin on pärjätty, vaikka rahaa on menny monenlaiseen (mm. uusi pöytä ja kitara). Onhan se raha kieltämättä uhkaavasti hävinny tililtä, mutta oon aika luottavainen että saan ensi kesäksi töitä että pärjään jatkossakin. - maksaa
Tällä stadissa 3000€ riittää hyvin 3kk vuokramaksuihin, vielä pitäisi sähkö, puhelin, internet, lippu, jne.. maksaa mutta se on jo pientä.
- Opiskelija köyhimys
Riippuu vähän missä opiskelee. Tilanteeni: Vuokra 550 euroa (kämppä yksiö), takuuvuokra oli 1100 euroa, eli alkumaksuksi tuli 1600 euroa.
Eli menot puh laskuineen ja muineen/kk: 600 ja ruokaan 100 euroa= 700.
Tulot 400 euroa/kk.. Joka kuinen taikominen, että mistä puuttuvat 300 euroa.
Jos joku sanoo, ettei ole tiukkaa ja pärjäilee, niin ihmettelen todella että missä asutte? Minäkin haluaisin asua siellä. - errttu
Opiskelija köyhimys kirjoitti:
Riippuu vähän missä opiskelee. Tilanteeni: Vuokra 550 euroa (kämppä yksiö), takuuvuokra oli 1100 euroa, eli alkumaksuksi tuli 1600 euroa.
Jos joku sanoo, ettei ole tiukkaa ja pärjäilee, niin ihmettelen todella että missä asutte? Minäkin haluaisin asua siellä.Miksi asut yksiössä? Ja missä kaupungissa? Onko kämppä lähellä keskustaa? Etkö käy töissä, edes kesällä?
- Father of two
Opiskelija köyhimys kirjoitti:
Jos joku sanoo, ettei ole tiukkaa ja pärjäilee, niin ihmettelen todella että missä asutte? Minäkin haluaisin asua siellä.550 euroa vuokraa on liikaa. Saat sen tarvittavan 300 euroa kuussa (melkein) pudottamalla vuokraasi 250-300 euroa. Onnistuu hankkimalla esim. kämppiksen tai muuttamalla soluun.
Meillä nelihenkinen perhe asuu reilulla 600 eurolla kuussa ja Helsingissä. Ei ole mikään kunnan vuokramurju vaan ihan viihtyisä 1996 valmistunut kerrostalokolmio merenrannan tuntumassa.
Jos yksinasuva maksaa vuokraa 550 euroa kuukaudessa niin ei ehkä kannata valittaa tukien riittämättömyyttä, vähän vaikutti jopa provolta. - fghfghfghfgh
Father of two kirjoitti:
550 euroa vuokraa on liikaa. Saat sen tarvittavan 300 euroa kuussa (melkein) pudottamalla vuokraasi 250-300 euroa. Onnistuu hankkimalla esim. kämppiksen tai muuttamalla soluun.
Meillä nelihenkinen perhe asuu reilulla 600 eurolla kuussa ja Helsingissä. Ei ole mikään kunnan vuokramurju vaan ihan viihtyisä 1996 valmistunut kerrostalokolmio merenrannan tuntumassa.
Jos yksinasuva maksaa vuokraa 550 euroa kuukaudessa niin ei ehkä kannata valittaa tukien riittämättömyyttä, vähän vaikutti jopa provolta.Aivan Helsingin keskustassa (Freda) joudut maksamaan yksiöstä hyvinkin sen 500. Jotkut maksaa.
- Father of two
fghfghfghfgh kirjoitti:
Aivan Helsingin keskustassa (Freda) joudut maksamaan yksiöstä hyvinkin sen 500. Jotkut maksaa.
500 euroa keskustayksiöstä on vähän, ei siitä ollutkaan kyse. Toinen asia on, täytyykö sitä väljää keskusta-asumista tukea verovaroin, kun opiskelijalle on pk-seudulta tarjolla yllinkyllin halvempia vaihtoehtoja asumiselle.
Jos opiskelija haluaa laittaa asumiseensa yli 500 euroa/kk, niin minusta on ihan luonnollista, että se kustannetaan lainalla/työnteolla. - Kandidaatti
Father of two kirjoitti:
500 euroa keskustayksiöstä on vähän, ei siitä ollutkaan kyse. Toinen asia on, täytyykö sitä väljää keskusta-asumista tukea verovaroin, kun opiskelijalle on pk-seudulta tarjolla yllinkyllin halvempia vaihtoehtoja asumiselle.
Jos opiskelija haluaa laittaa asumiseensa yli 500 euroa/kk, niin minusta on ihan luonnollista, että se kustannetaan lainalla/työnteolla.Mutta opiskelijanahan se juuri eniten hyödyttää asua keskustassa, etenkin sinkkuna: säästää matkoissa bileisiin ja baariin, on kätevää kulkea kävellen ja muutenkin elellä keskellä tapahtumapaikkoja, sitten vanhana ja vakiintuneena ei ole niin väliä, missä sitä koti-iltoja viettää tai pääsee autolla käymään silloin tällöin keskustassa jne.
Siis kun asuu keskustassa sen vuokraerotuksen voi ahkera bailaaja säästää matka yms. kuluissa ja saa paremmin seuraakin mukaan kävelymatkan päähän jne.
- Hiippari.
Itse nostan täydet tuet ja teen Kelan salliman maksimin töitä kuukaudessa, eli 505e. Rahaa ei säästöön jää, vaan kaikki menee ihan normaaliin elämiseen... Tuolla laskelmalla sinun 3000e riittää siis puolen vuoden elämiseen. Sen jälkeen on mentävä töihin tai otettava lainaa.
- errttu
Ilmeisesti on aika huikea vuokra? Vai mihin saat kaikki rahasi tuhlattua?
- sh-ä
Itselläni opikelujen alkaessa vajaat 3000 säästöjä. Nyt erinäisten menojen jälkeen (koulua käyty 5kk), mm sänky, peili, tietokone(käyttömaksu) yms jäljellä alle puolet. Eli, siis huomioimatta näitä välttämättömiä hankintoja olen selvinnyt opintotuella ja omilla säästöilläni vallan mainiosti. Säästötkään eivät loputtomiin kestä joten töitä olisi ensi kesäksi saatava.
Käytän rahaa säästeliäästi, mutta sitä menee silloin tällöin hieman "turhaankin"...
Ihan vaan mietin että sisällytättekö mainitsemiinne ruokaostoksiin myös hygienia tarvikkeet, matkaliput yms....muuten syövät rahaa melkoisesti...eikö?- elää
Minä ainakin sisällytin laskuihin kaiken päivittäiseen elämiseen tarvittavat menot hygienitarvikkeet mukaan lukien. Siis sadasta eurosta oli nyt kyse. Matkalippuihin nyt minulla ei mene rahaa kummoisesti, kun en pahemmin matkustele. Vanhempia käyn moikkaamassa kerran pari lukukaudessa, ja niistä reissuista selviää parilla kympillä.
- tuossa
että mulla meni vuodessa jotain 5 tonnia tuet opiskeluaikana. Opintolainaa kerty jotain 8 tonnin paikkeilla yhteensä.
- miten oikee
miten sait menemään nii paljo!?
- helposti
miten oikee kirjoitti:
miten sait menemään nii paljo!?
Ostin prätkän, en tosin uutta. Ajelin sillä muuten ja bussilla talvisaikaan. Ja saahan sitä rahaa menemään harrastuksiin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal1635015Veli Sofia teki urosmehiläisen työn
Paljastaessaan kuinka TPS:ssä ei joukkuehenki toimi sooloilijoiden vuoksi, jonka takia koko seura ei pärjää kilpailussa203611Mitäs nyt sijoittajat?
Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no1643426Hjallis Harkimon, 72, Jasmine-rakas, 37, paljastaa suhteen alusta: "Vähän..."
Liikemies, kansanedustaja Hjallis Harkimo ja tuottaja-juontaja Jasmine Pajari ovat pariskunta. He asuvat yhdessä Sipooss382927Unisex-vessat
Ahdistaa. Miksi kaikki pitää tasapäistää tasa-arvon nimissä? Tasa-arvo on sitä, että kunnioitetaan sukupuolien erilaisu1082689Sosiaalidemokratia romahtanut kautta maailman
nuoret eivät enää kannata järjetöntä aatetta, joten demarien täytyy hakea kannattajia mamuista. Ruotsin sos.demit jo kie282058Jutta Larm, 52, haluaa kumota tämän piintyneen ikämyytin
Oletko samaa mieltä? Jutta Larm on 52-vuotias ja tehnyt pitkän uran yrittäjänä. Hän haluaa kumota tämän piintyneen ikämy191905Jäit kiinni siitä
että katselet minua. Käänsin pääni, minäkin etsin sinua, ja meidän katseemme kohtasivat. Eikä se haittaa - molemmat ky121824Vastuun ottaminen omasta hyvinvoinnista
Olen huomannut tuttavapiirissäni ihmisiä, joilla on mt-diagnooseja. Sen sijaan, että millekään asialle yritettäisiin teh1551522Henri Alen tilittää yllättäen Vappu Pimiän uudesta MasterChef -pestistä: "Vaikka hän ei..."
Vappu Pimiä on uusi MasterChef Suomi -tuomari. Hän liittyi uudella MasterChef Suomi -kaudella arvovaltaiseen tuomaristoo111512