e-pillerit

pessina

Olisiko jollain täällä kokemuksia anoreksian ja e-pillereiden yhdistelmästä?
18-vuotias siskoni sairastaa anoreksiaa ja kuukautisten pois jäännin vuoksi hän sai e-pillerit. Kuitenkin 3 päivän jälkeen hän päätti lopettaa niiden käytön, koska ne oli sinä aikana kuulemma nostanut painoa 2 kiloa. Tiedän toki kuinka suuri pelon aihe painon nousu on anorektikolle. Siskoni ruokailutottumuksetkin muuttuivat tuona aikana ihan täysin. Hän ei enää uskaltanut syödä mitään ja väitti, että paino siitä huolimatta nousi päivittäin. Pillereiden lopettamisen jälkeen ruokailu on taas palannut sentään edes siihen vähäiseen jokapäiväiseen rutiiniin.

Onko tilanteeseen mitään välimuodon ratkaisua? Voisikohan kokeilla jotain muuta merkkiä? Vai eikö aika vaan ole vielä kypsä pillereiden aloittamiselle? Pelkään vaan todella siskoni tulevaisuuden puolesta, lastensaantia yms.

Tiedän, että huolenaiheeni saattaa olla pieni verrattuna joihinkin muihin tapauksiin. Toki tässä samalla kamppailen pelon ja surun kanssa itsekin. Tämä kyseinen asia kuitenkin jäi askarruttamaan minua ja kuulisin mielelläni muiden kokemuksia aiheesta.

4

1900

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tatti

Mietin vaan...että kuin e-pilsuilla sais takais kukautiset? Eikös se pitäs olla joku hormonilääke jolla ne saa?

• lilian

Itse en ole anorektikko tms. ja aina ollut ihan normaalipainoinen, mutta silti minulla vielä 23.v iässä oli erittäin epäsäännöliset menkat. Ei tasaista kiertoa ja väli saattoi olla esim. yli 100 päivää! Ei koskaan alle 34 päivää. Aikani odottelin josko menkat tasaantuisivat ajan/iän myötä (alkoivat vasta kun olin 16v.), mutta sittemmin aloitin e-pillerit ja menkat tulevat nyt päivälleen tasaisesti. Helpottaa kyllä elämää, kun tietää tarkalleen koska kuukautiset tulee jne.! Eli e-pillerit vaikuttavat hormonitasapainoon ja voivat tuoda kokonaan puuttuvat menkatkin takaisin. :)

• hormonitasapaino

E-pillerit on hormoneja, eli kyllä niillä kuukautiset takaisin tulee. Muutaman kilon painonnousu johtuu nesteen kerääntymisestä kehoon. Todennäköisesti kuukautisten palautuminen normalisoi kehon nestetasapainoa sen verran, ettei paino nouse jatkuvasti, vaan pysyy tietyllä tasolla tai pikemminkin tietyn vaihtelun rajoissa (ennen kuukautisiahan paino nousee hiukan kaikilla naisilla).

Itselläni kuukautiset jäivät anoreksia-aikana pois useaksi vuodeksi, alkaen 13-14 vuotiaana. Pillereillä ne tulivat takaisin, mutta vieläkään ne eivät ole täysin normalisoituneet (olen nyt 24). Yritän elää ilman pillereitä, jotta kehon oma hormonitoiminta palautuisi, mutta jatkuvat parin kolmen kuukauden tauot luonnollisesti hermostuttavat (raskauden pelko ja oman kehon hyvinvointi).

Saahan sisaresi ammattiapua? Terapiaa? Itse aloitin terapian vasta hiljakkoin: käymme läpi lapsuutta ja yhä vielä jatkuvaa masennustani. Toivon todella, että nämä asiat olisi puitu läpi silloin vuosia sitten, ettåä olisin säästynyt paljolta tuskalta ja ahdistukselta. En kuitenkaan halunnut apua, joten sitä ei minulle juuri tarjottu. Et arvaakaan miten hienoa on kuulla, kuinka paljon välität siskostasi. Tsemiä ja jaksamista teille molemmille.

• pessina

Apua on kyllä saatavilla ja onneksi siskoni suostuu myös ottamaan sitä vastaan. Hän käy viikottain erikoistuneen psykologin luona juttelemassa. Tuntuu, että käynneistä on tullut sille jopa tärkeitä. Tosin ravitsemusterapeutti ei kuulu enää ohjelmaan. Siellä sanottiin, että sitä jatketaan sitten kun hän on valmis nostamaan painoa...

Aluksi sairauden paljastuminen oli tietenkin hurja sokki ja asioita yritti parantaa väärillä keinoilla. nyt olen kuitenkin ottanut asioista selvää ja tiedän miten sairauteen pitää suhtautua ja ennen kaikkea tiedä, että minä en voi siskoani parantaa. Vaan hän itse pystyy siihen! Voin vain tarjota tukeani silloin kun siskoni sitä tarvitsee. Mutta päivä kerrallaan... Kiitos kannustavasta vestistäsi!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kelekkakisat

Mikä vakava onnettomuus sattunut kisoissa. On peruttu koko kisat. Pelastuskopteri näytti käyvän paikalla.
      Nivala
      34
      11301
    2. Aivan kauheaa

Veikö koskiuoma taas ihmishengen? Se pitää kieltää!
      Imatra
      62
      9162
    3. Onko kaivattusi

…mielestäsi älykäs, tai kenties tyhmä? Oma mielipide.
      Ikävä
      137
      5455
    4. Kuinka pitkä välimatka

on teidän kotien välillä?
      Ikävä
      144
      3754
    5. Epäilen ettet edes

Kehtaisi liikkua kanssani.
      Ikävä
      75
      3690
    6. Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset

Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi
      Maailman menoa
      37
      3599
    7. Oletko huomannut

Yhden muutoksen?
      Ikävä
      40
      3348
    8. Jäikö meidän välit

Mielestäsi Kesken?
      Ikävä
      61
      2713
    9. Olisipa saanut sinuun

Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak
      Ikävä
      72
      2430
    10. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      15
      2249
    Aihe