Kanilla löysä vatsa

ApuaKaipaava

Kanini on 3-vuotias. Oikein pirteä ja normaalisti syö hyvin. Olin viime vuonna pitkään poissa ja sinä aikana kanini sairasti. Se tutkittiin läpikotaisin, mutta mitään ei löytynyt. Oireena oli, että kani ei syönyt mitään. Lääkityksellä ja minun kotiinpaluullani saatiin kani kuitenkin taas syömään.
Mutta siitä saakka, nyt noin 5 kuukautta (!) kanin vatsa ei ole toiminut normaalisti. Sen uloste on lähes tulkoon koko ajan löysää, ei vetistä, mutta "kasamaista". Olen pitänyt tuoreruuan antamisesta reiluja taukoja, mutta sekään ei ole auttanut. Lähinnä syötän tällä hetkellä vain heinää, genesistä ja hiukan näkkileipää.
Onko jollain ollut samanlaisia kokemuksia? Mitä voisin tehdä asialle?

28

3086

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tanja

      Kani ei siis pipanna ollenkaan?(kovia pipanoita)
      Oletko antanut kanillesi terveen kanin pipanoita?
      Jotta bakteeritasapaino saataisiin takaisin se olisi välttämätöntä.
      Mitä lääkettä annoitte syömättömyyteen?

    • sip-su

      Tuossa kohtaa lähtisin kokeilemaan siitä, että jättää tuoreen ja pelletin vaikka viikoksi pois, pelkkää heinää ja kuivaa ruisleipää. Sitten alkaisin pikkuhiljaa kokeilemaan olisiko se pelletti tai jokin tietty tuore joka vatsan vetää kuralle. Voihan se toki olla leipäkin, mutta todennäköisemmin joku tuore. Voihan kanillakin olla ruoka-aineallergiaa joka näkyy herkässä vatsassa. Ei mitään suolistotulehdukseen viittaavaa löytynyt?

      Mitä kani söi? Onko ollut kovaa karvanlähtöä? Osta apteekista eläinten maitohappobakteerirouhetta ja ripota sitä kaiken mahdollisen päälle kuukauden ajan. Sekoita vaikka ananasmehun sekaan, niin menee varmasti alas helposti.

      • ApuaKaipaava

        Olen antanut pitkän aikaa pääasiassa vain heinää, genesistä ja silloin tällöin vähän näkkileipää. Siitä huolimatta usein aamuisin ja päivällä uloste on kasamaista ja iltaisin monesti pipanoita. Pipanat eivät mielestäni ole ihan saman värisiä kuin ennen, nyt ne ovat sellaisia harmahtavia ja hiukan vaaleita. Jyväseoksen antamisen lopetin aikoja sitten, koska ilmeisesti sekin teki vatsasta löysän.

        Jos olen antanut tuoreruokaa niin se on ollut yleensä pieni pala omenaa tai porkkanaa. Mutta nykyään olen antanut enää tosi harvoin, lähinnä sitten kun vatsa on näyttänyt olevan taas hiukan paremmassa kunnossa.

        En ole antanut nyt terveen kanin pipanoita. Kesällä kun olin poissa ja kani sairasti tiedän, että sille yritettiin niitä antaa, mutta ei suostunut syömään. Tuolloin hän sai muistaakseni c-vitamiinia ja olisko ollut jokin antibioottikuurikin. Mutta siitä on tosiaan aikaa jo melkein puoli vuotta. Tuolloin kani tutkittiin ihan läpikotaisin, kuvattiin ym. Ei löytynyt suolistotulehdusta tai -tukosta tms. Hampaita vähän lyhennettiin.

        Ja nyt on ollut aika kovaa karvanlähtöä. Mistä sekin johtuu? Muuten kani on ihan reipas ja käyttäytyy samoin kuin aina ennenkin.

        Voiko sitä eläinten maitohappobakteerirouhetta antaa ilman että lähtee kyselemään eläinlääkäriltä - eli siis minkälaista ainetta se on ja onko sitä vaaratonta antaa? Mitä sillä voisi saada aikaan/mihin se vaikuttaa?

        Kiitos avusta.


      • sip-su
        ApuaKaipaava kirjoitti:

        Olen antanut pitkän aikaa pääasiassa vain heinää, genesistä ja silloin tällöin vähän näkkileipää. Siitä huolimatta usein aamuisin ja päivällä uloste on kasamaista ja iltaisin monesti pipanoita. Pipanat eivät mielestäni ole ihan saman värisiä kuin ennen, nyt ne ovat sellaisia harmahtavia ja hiukan vaaleita. Jyväseoksen antamisen lopetin aikoja sitten, koska ilmeisesti sekin teki vatsasta löysän.

        Jos olen antanut tuoreruokaa niin se on ollut yleensä pieni pala omenaa tai porkkanaa. Mutta nykyään olen antanut enää tosi harvoin, lähinnä sitten kun vatsa on näyttänyt olevan taas hiukan paremmassa kunnossa.

        En ole antanut nyt terveen kanin pipanoita. Kesällä kun olin poissa ja kani sairasti tiedän, että sille yritettiin niitä antaa, mutta ei suostunut syömään. Tuolloin hän sai muistaakseni c-vitamiinia ja olisko ollut jokin antibioottikuurikin. Mutta siitä on tosiaan aikaa jo melkein puoli vuotta. Tuolloin kani tutkittiin ihan läpikotaisin, kuvattiin ym. Ei löytynyt suolistotulehdusta tai -tukosta tms. Hampaita vähän lyhennettiin.

        Ja nyt on ollut aika kovaa karvanlähtöä. Mistä sekin johtuu? Muuten kani on ihan reipas ja käyttäytyy samoin kuin aina ennenkin.

        Voiko sitä eläinten maitohappobakteerirouhetta antaa ilman että lähtee kyselemään eläinlääkäriltä - eli siis minkälaista ainetta se on ja onko sitä vaaratonta antaa? Mitä sillä voisi saada aikaan/mihin se vaikuttaa?

        Kiitos avusta.

        Eivät kanit vapaaehtoisesti papanoita syö, ne pitää liottaa ja syöttää ruiskulla. Ei ne kasapapanat ole sitten yöpapanoita? Väri kyllä kuullostaa tosi oudolta. Yöpapanat ovat tummia, limaisia ja rypelemuodostelmassa, kani yleensä syö ne suoraan peräpäästä. Ne ovat tärkeitä vitamiinin ja valkuaisen läheteitä.

        Omena on vahvaa ja löysyttää vatsaa, turvallisin tuore lienee porkkana. Karvaa voi lähteä vitamiininpuutoksenkin takia, mutta toisaalta kani syö Genesistä, jossa on vitamiinit. Pellettikin on voi aiheuttaa herkässä vatsassa ongelmia. Karvanlähtö voi johtua myös vedosta ja kuivasta sisäilmasta. Koita harjata kania ja anna sille anasta tai anasmehua suolistopaakkujen ehkäisemiseksi. Ripuli voi myös johtua suolistopaakusta (karvat tai esim. vilja).

        Maitohappobakteeri on vaaratonta ja sillä on tarkoitus yrittää saavuttaa bakteerien tasapainoa suolistoon, joka ei nyt varmastikaan ole kunnossa. Periaatteessa sitä voi viljellä mihin vain onnistuu, (ananasmehun sekaan, näkkärin päälle..) koska vatsahapot kuitenkin tuhoavat suuren osan, eikä ole takeita että bakteerit selviävät suolistoon asti. Mutta yrittää kannattaa. Ainakin sen kuukauden verran ja katsoa muuttuuko mikään. Ruokavalion tarkkailun ohessa.

        Maitohappobakteerin käyttöön ei tarvita reseptiä lääkäriltä, mutta voisit yrittää löytää jonkun kanispesialistin, jolta kysyä edes neuvoa. Musta voisi olla aiheellista viedä niitä epämääräisiä papanoita labratutkimukseen, siten ei tarvitse kania turhaan ressata lääkärillä jos syy löytyy mikroskoopin avulla.


      • se on
        ApuaKaipaava kirjoitti:

        Olen antanut pitkän aikaa pääasiassa vain heinää, genesistä ja silloin tällöin vähän näkkileipää. Siitä huolimatta usein aamuisin ja päivällä uloste on kasamaista ja iltaisin monesti pipanoita. Pipanat eivät mielestäni ole ihan saman värisiä kuin ennen, nyt ne ovat sellaisia harmahtavia ja hiukan vaaleita. Jyväseoksen antamisen lopetin aikoja sitten, koska ilmeisesti sekin teki vatsasta löysän.

        Jos olen antanut tuoreruokaa niin se on ollut yleensä pieni pala omenaa tai porkkanaa. Mutta nykyään olen antanut enää tosi harvoin, lähinnä sitten kun vatsa on näyttänyt olevan taas hiukan paremmassa kunnossa.

        En ole antanut nyt terveen kanin pipanoita. Kesällä kun olin poissa ja kani sairasti tiedän, että sille yritettiin niitä antaa, mutta ei suostunut syömään. Tuolloin hän sai muistaakseni c-vitamiinia ja olisko ollut jokin antibioottikuurikin. Mutta siitä on tosiaan aikaa jo melkein puoli vuotta. Tuolloin kani tutkittiin ihan läpikotaisin, kuvattiin ym. Ei löytynyt suolistotulehdusta tai -tukosta tms. Hampaita vähän lyhennettiin.

        Ja nyt on ollut aika kovaa karvanlähtöä. Mistä sekin johtuu? Muuten kani on ihan reipas ja käyttäytyy samoin kuin aina ennenkin.

        Voiko sitä eläinten maitohappobakteerirouhetta antaa ilman että lähtee kyselemään eläinlääkäriltä - eli siis minkälaista ainetta se on ja onko sitä vaaratonta antaa? Mitä sillä voisi saada aikaan/mihin se vaikuttaa?

        Kiitos avusta.

        Karvanlähtö voi olla ihan normaali karvanlähtöaika kanillasi. Minun pupullani on aina karvanlähtöaikaan maha löysällä. Olen antanut ihan normaalisti siemenseosta ja sekoittanut siihen joukkoon maitohappobakteerirouhetta ja pessyt ja rasvannut pyllyä niin kyllä se on ihan itekseen sitten ohi mennyt. Tuo mahan löysyys voi kestää useita kuukausia, että kärsivällisyyttä tarvitaan.


    • kanikuni

      ehkä voisit antaa enemmän eläinkaupasta ostettua jyväseköitusta tai osku merkkistä. voisit vähentää porkkanoitten antamista ja antaa enemmän esim. lehtisalaattia. jos et huomaa eroa kysy kasvattajalta apua tai eläinlääkäriltä.

      • sip-su

        Jyväsekoitukset eivät ole kaninruokaa, eikä niitä varsinkaan saa antaa ongelmavatsaiselle kanille! Ei edes terveelle, ne aihuttavat ummetusta ja ripulia ja muuta mukavaa.

        Pellettiä ja tuoretta (pikkupala porkkanaa) vain vähän, niin että sopiva annostus löytyy ja vatsa toimii kunnolla.


      • kanikuni
        sip-su kirjoitti:

        Jyväsekoitukset eivät ole kaninruokaa, eikä niitä varsinkaan saa antaa ongelmavatsaiselle kanille! Ei edes terveelle, ne aihuttavat ummetusta ja ripulia ja muuta mukavaa.

        Pellettiä ja tuoretta (pikkupala porkkanaa) vain vähän, niin että sopiva annostus löytyy ja vatsa toimii kunnolla.

        no mä annan melkein aina kaneille jyväsekotusta eikä oo ikinä menny ripulille. mun kanit ei oo ees ollu koskaa ripulilla. ja pitäkää omana asiana älkääkä ruvekko määräälemään kun en kysyny mitäään.


      • huh...
        sip-su kirjoitti:

        Jyväsekoitukset eivät ole kaninruokaa, eikä niitä varsinkaan saa antaa ongelmavatsaiselle kanille! Ei edes terveelle, ne aihuttavat ummetusta ja ripulia ja muuta mukavaa.

        Pellettiä ja tuoretta (pikkupala porkkanaa) vain vähän, niin että sopiva annostus löytyy ja vatsa toimii kunnolla.

        Ihan kanin & hamsterin jyväseoksia meidänkin puput on syöneet eikä ongelmia vatsan tai painon kanssa ole ollut. Lisänä heinää, salaattia, omenaa, porkkanaa, kaalta, kuivattuja haavan lehtiä ja kesällä tuoretta heinää ja persiljaa. Hyvin on puput voineet kun ovat saaneet monipuolista ruokavaliota ja paljon tuoreruokaa, sehän se sitä pupun pääasiallista ruokaa tuolla luonnossakin on.


      • sip-su
        huh... kirjoitti:

        Ihan kanin & hamsterin jyväseoksia meidänkin puput on syöneet eikä ongelmia vatsan tai painon kanssa ole ollut. Lisänä heinää, salaattia, omenaa, porkkanaa, kaalta, kuivattuja haavan lehtiä ja kesällä tuoretta heinää ja persiljaa. Hyvin on puput voineet kun ovat saaneet monipuolista ruokavaliota ja paljon tuoreruokaa, sehän se sitä pupun pääasiallista ruokaa tuolla luonnossakin on.

        Kanikunille: en määräile sen enempää kuin sinäkään ehdottaessa siemenseoksia, vaan totean sen tosiseikan, että herkkävatsaiselle kanille ei todellakaan pidä suositella siemenseoksia, joka voi jo itsessään olla ongelman aiheuttaja, eikä hoidettaessa ainakaan auta. Siemensekoitukset sisältävät paljon jyrsijöille tarkoitettuja, kanille soveltumattomia tuotteita, jotka voivat paakkuuntua vatsaan tai tukkia suolen.

        Huhhille: siemensekoituksien ongelmat voivat ilmetä myöhemminkin, tai sitten ei ollenkaan, ne kun rasvoittavat sisäelimet joka ei päällepäin näy. Kaali taas kerää kaasua ja voi aiheuttaa ähkyn, jotkut kanit eivät kestä edes salaattia samasta syystä.

        Lemmikkikani on kaukana villikanista tai rusakosta, siihen ei kannata verrata. Muutenhan syöttäisitte kaneille pääasiallisesti puunkuorta ja juuria, niitä ne nytkin tuolla ulkona vetelee, ne luonnonkanit. Ne ei elä porkkana, persilja saatikka siemensekoituspellossa.


    • Tarvitsen apua

      Minun kanillani on sama ongelma että se ulostaa löysää muttei vetistä kakkaa. Olen sen todennut muutaman päivän aikana. Se syö hyvin ja käyttäytyy myös ihan normaalisti. Annan sille täysjyväpellettejä, heinää, porkkanaa ja salaattia. Heinän tosin vaihdoin erilaiseen niin voiko se olla syy löysempään kakkaan? Otanko kaniltani kokonaan tuoreruuan ja pelletin pois ja seuraan tilannetta ilman niitä? :) kiitos vastaajille!!!!

      • pernekeitto

        Vähän aikaa sitten kuulin kokeneelta kaniharrastajalta että salaatti voi vetää kanin vatsan kuralle. Kokeile mitä vatsa sanoo. Ellei edistystä tapahdu voit poistaa muutkin tuoreet ja antaa kuivaa heinää siihen asti että vatsantoiminta normalisoituu. Älä kuitenkaan heti korjaantumisen jälkeen anna tuoretta vaan odota muutama päivä ja sitten lähde lisäämään hiljalleen tuoretta taas ruokavalioon.

        Ettei olis umpisuolipapanaa?


    • Kanit

      Kokeilepas antaa banaania pieni pala, eikös se koveta ihmiselläkin vatsan?

    • Banaani :)

      Voiko kanille antaa vaan suoraa banaania vaan pitäskö se jotenki kuivattaa vaan mitä sille pitäs tehdä??

    • Banaani :)

      Häh??

    • mm51

      Voi antaa tuoretta baanania sekä kuivattuja banaanilastuja. Oma kani tykkää enemmän kuivatuista.

    • hessupupu8

      mikä kania 8.v vaivaa,kun se vain kyyhöttää juomaautomaattinsa edessä,eikä enää ole pirteä itsensä?Tätä on jo jatkunut 3 päivää,eikä se jaksa pomppia vapaana ollessaan Se kyllä syö normaalisti.

      • ..1

        Kannattaa viedä eläinlääkärille.


    • kanitus

      Salaatti on muutenkin aika turhaa tavaraa, köyhä ravintoarvo.

    • ..1
    • marlenew_

      Löysät papanat voivat johtua muustakin kuin vääränlaisesta ruuasta, esimerkiks stressistä. :-)

    • Eläimet<3

      Joo tätä on kyselty täälä jo mut en jaksanu lukea kaikkia kommentteja ni kysyn uudestaan että mikä kanilla on ku sillä tulee löysää kakkaa? Se otettiin nyt talveks sisälle. On ollu sisällä nyt 4 päivää. Ongelmana on siis se kun kanilla tulee vähän löysempää kakkaa kuin normaalisti. Papanat on yhteen kiinnittyneitä. Kani on tosi sisäsiisti kun se ei papanoi eikä pissaa häkkiin ollenkaan. Käytän sitä ulkona n. 3 kertaa päivässä ja silloinkin se käy metsässä tekemään tarpeensa. Huomasin pari päivää sitten että papanat ovat semmoisia löysiä. Kanilla on häkissään heinää, vettä ja napuja, napujen seassa pellettejä. Sillä on myös häkissään kuivikkeita, näyttävät joltain puun lastuilta. ja se näyttää syövän niitä. Ei kai niistä johdu? Haluaisin siis tietää mikä aiheuttaa löysän kakan? Kanilla on voimakasta karvanlähtöä, en tiedä johtuuko siitä että se tuli sisälle lämpimään ja haluaa keventää turkkiaan ettei olisi kuuma. Helppiä kiitos! :)

      • Eläimet<3

        Ja sitten kun olen pihalla kanin kanssa ja hypimme jossakin metsässä niin aina kun se haluaa jonkun kuusen alle minne mä en pääse niin sitte ku en päästä ni se alkaa murisemaan. En siis kisko hihnasta vaan pidän tiukalla ettei kani pääse pitemmälle kuusen alle. Miksi se murisee?


    • Eläimet<3

      Tänään kakka ei edes muistuttanut kanin papanoita vaan se muistutti koiran kakkaa. Mistä tämä johtuu?!?!?!?!?! :(

      • Oot siis seurannut että kanin papanat on ulkona vaikuttaneet normaaleilta?

        Se voi johtua ruokavalion muutoksesta, tai sisään muuttamisen stressistä. Kokeile ensiapuna jättää kaikki muu paitsi kuiva heinä ja vesi pois, jos se suostuu syömään. Karvanlähtöä voi helpottaa harjaamalla kania ahkerasti, ettei se niele irtokarvaa. Toisaalta se voi olla saanut myös loisia ulkoa, kannattaa ehkä madottaa kun pahimmasta ripulista on selvitty.

        Kanisi murisee, koska sitä ärsyttää :D


    • kanityttö99

      Kokeile Critical Care - ruokalisää, saa eläinlääkäreiltä ja joistakin apteekeista. Mun kanilla (8v) alotettiin just samoista syistä Critical Cre - kuuri, ei oo viikkoon pariin syöny muuta kun heinää ja vettä ja vatsa silti sekasin. Toivottavasti alkais auttaa, peseminen on päivittäistä ja papana tahrii lattiankin.

    • eläinihminen

      Minullala on noin 4kk ikäinen kani sillä tulee välillä löysää ja välillä kovaa olen ottanut turhat herkut pois mut taas oli tullut löysää .

    • Anonyymi

      Mulla sisäkani muuten papanoi mutta on löysää syö vain riistaeloa ja heinää

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      100
      2916
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      105
      2468
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2230
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      19
      2059
    5. 173
      1876
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      43
      1865
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1807
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1756
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1548
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1314
    Aihe