Ammatillinen yhteishaku - APUA!!!

jonkun tyttö

Olen suorittanut lukion ja olen hakemassa nyt ammatilliseen koulutukseen. Hakemukseen saa laittaa 5 hakutoivetta. Vain kahdesta ensimmäisestä hakutoiveesta saa lisäpisteitä. Mutta kysymykseni on: voinko tulla valituksi useampaan kuin yhteen hakemistani koulutuksista? Vaiko voiko tulla valituksi vaikka vaan siihen ensimmäiseen eikä ollenkaan muihin? Ja jos voi tulla valituksi useampaan, voinko valita minkä paikan otan vastaan aivan kuten yliopistossa oli?

8

1264

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pääsee

      "voinko tulla valituksi useampaan kuin yhteen hakemistani koulutuksista?"

      Et voi.

      "Vaiko voiko tulla valituksi vaikka vaan siihen ensimmäiseen eikä ollenkaan muihin?"

      Kyllä, jos pääset ensimmäisenä hakutoiveenasi olevaan opiskelupaikkaan, et voi tulla valituksi muualle.

      "Ja jos voi tulla valituksi useampaan, voinko valita minkä paikan otan vastaan aivan kuten yliopistossa oli?"

      Ei onnistu, koska voit tulla valituksi vain yhteen paikkaan.

      • joo-oh

        kullä se mun mielestä on niin että voi tulla valituksi useaankin paikkaan. ihan jos vaan en pisteet riittää. :)


      • juu
        joo-oh kirjoitti:

        kullä se mun mielestä on niin että voi tulla valituksi useaankin paikkaan. ihan jos vaan en pisteet riittää. :)

        Niin munki mielestä.
        Esim. jos pääsee ekaan hakutoiveeseen niin sieltähän sitten tulee kirje tms. että on päässsy, mutta voihan sitä sitten soittaa jos haluaakin mielummin semmoseen kouluun joka on ollu vaikka toisena vaihtoehtona että oisko sielläkin paikka.
        Kokemuksesta tiedän että yleensä onnistuu.


      • oikaisija

        Voi tulla valituksi useampaankin paikkaan. Olen aikoinaan itse hakenut neljään joista kolmeen pääsin sisälle. Aloitin jo yhdessä oppilaitoksessa, mutta parin viikon jälkeen vapautui paikka ykköstoiveessa ja vaihdoin.


      • Anonyymi
        joo-oh kirjoitti:

        kullä se mun mielestä on niin että voi tulla valituksi useaankin paikkaan. ihan jos vaan en pisteet riittää. :)

        Ei ole ...


    • näin se menee

      Aikoinani kun minä hain yhteishaussa toisen asteen koulutukseen, oli vaan kolme valintamahdollisuutta. tein kaikki kolme. ja pääsin kaikkiin kolmeen. otin ensimmäisen - lopetin parin viikon kuluttua. enkä ole katunut. menin myöhemmin kauppakouluun, mikä oli toisena toiveena.

      nyt kun poika haki viime vuonna yhteishaussa. pääsi kahteen paikkaan.

      eli kyllä voi useampaan tulla valituksi, mutta saa päättää kumpaan menee. kunhan ilmoittaa kaikkiin kouluihin mitä tekee. eli niihin mitä ei ota vastaan, on kanssa ilmoitettava että ei ota opiskelupaikkaa vastaan, että ne osaa tarjota sitä varasijoilla oleville.

    • tietoa

      Täällä näyttää yksittäisten kokemusten perusteella kulkevan varsin epätarkkaa tietoa. Yhteishaussa valitaan vain yhteen koulutuspaikkaan siinä hakutoivejärjestyksessä, minkä hakija esittää. Jos siis tulet valituksi ensimmäiseen hakutoiveeseesi, et tule valituksi muihin. Näitä "moneen paikkaan valituksi tulemisia" saattaa esiintyä, jos on tullut valituksi alempaan toiveeseen ja ylemmissä tulee vapaita paikkoja, jolloin koulu kutsuu varasijalta.

      Tässä vielä koulutusoppaan teksti opetushallituksen sivuilta:

      Yhteishaussa hakija voi ilmoittaa viisi hakutoivetta. Hänen ilmoittamansa hakutoivejärjestys on sitova, eikä sitä voi muuttaa hakuajan jälkeen. Hakijan hakutoiveet huomioidaan opiskelijavalinnassa hänen esittämässään hakutoivejärjestyksessä. Jos hakija ei pääse ensimmäiselle sijalle merkitsemälleen hakutoiveelle, tarkistetaan riittävätkö hänen pisteensä hakijan toiselle sijalle merkitsemälle hakutoiveelle jne. Jos hakija pääsee ensimmäiselle sijalle merkitsemälleen hakutoiveelle, häntä ei enää voida valita toivejärjestyksessä alemmalla sijalla olevalle toiveelle (toiveet 2 – 5). Jos hakija pääsee toiselle sijalle merkitsemälleen hakutoiveelle, häntä ei enää voida valita toiveille 3–5 jne. Sitä vastoin hakija voi saada opiskelupaikkojen peruuntumisten kautta jälkivalinnassa kutsuja varasijoilta ylemmille hakutoiveilleen. Opiskelupaikkansa peruuttaneiden tilalle koulutuksen järjestäjä valitsee pistejärjestyksessä ensimmäisenä varasijalla olevan hakijan

    • mare

      kun mä hain yhteishaussa,
      mulla oli 4 hakupaikkaa.
      pääsin vaan ensimmäisen haku paikan kokeisiin ja minut valittiin sinne sitten..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      125
      2964
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      267
      1245
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      101
      1231
    4. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1041
    5. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      63
      1003
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      990
    7. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      946
    8. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      48
      901
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      41
      877
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      43
      789
    Aihe