hallintaoikeus testamentti ja periminen

jari1968_qwerty

terve, mun tilanne on tämä:
omat vanhempani ovat eronneet ajat sitten.
isä on mennyt uusiin naimisiin nuoren naisen kanssa(on myös avioehto)
ja isäni on yrittäjä. he rakentavat uutta taloa ISOLLA lainalla.
jos käy niin että isäni kuolee paljon ennen vaimoansa, mikä on suuren ikäeron vuoksi todennäköistä, leski jää tietenkin asumaan tuohon kalliiseen taloon.

kysymys: tuleeko minulle maksettavaksi perintövero tuosta asunnosta, jossa tämä leski siis jatkaa asumista?

jos tehdään hallintaoikeus testamentti, tuleeko perintövero minulle vasta leskenkin kuoltua?

jos asuntojen hinnat romahtavat ja asunnon hinta ei kata silloista velkaa, perinkö minä myös lainan, miinus merkkisen perinnön?

5

4632

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jari1968

maksaako myös leski perintöveron? vai ainoastaan
      lapsi? entä onko tässä eroa jos on hallintaoikeus testamentti, silloinko leski ei maksa perintö veroa vaan lapsi?

• ei maksa

Leski ei peri. sinä perit ½ ja maksat perintöverot, velkaa ei peritä jos pesä on varaton, ei siis miinus merkeistä perintöä.

• lisuke

Kysyit myös, että "jos tehdään hallintaoikeus testamentti, tuleeko perintövero minulle vasta leskenkin kuoltua?"
      Perintöverotus tapahtuu isäsi kuolinhetkellä tapahtuvan omistusoikeuden muuttumisen perusteella. Lesken hallintaoikeus ei siirrä verotusta myöhemmäksi. Lain mukaan anomuksesta perintöveron maksuunpanoa voi perintöverottaja lykätä max. 16 kk. Mikäli leski on ilmeisen nuori/terve isäsi kuollessa ja asuu taloa kauan, niin hänelle testamentattu talon hallintaoikeus alentaa sinun talon puolikkaasi (yhteisomistettu)perintöveroa lesken iästä riippuen. Esim. 53-58v kerroin on 10, eli maksat puolesta arvosta veron.

• jari1968_qwerty

onko tuo hallintaoikeustestamentti sellainen
        että en voi vaatia talon myymistä? nimittäin talon arvo tulee olemaan huomattava osuus perinnöstä. itse olen vasta aloittelemassa oman asuntolainani maksua, ja tuossahan on riski että mulle lankeaa isot perverot maksettavaksi jotka vievät minulta asunnon, ja koska isäni vaimo on vain vähän itseäni vanhempi, voi olla että perintö rahoja asunnosta en ikinä saakaan, tai ainakaan ennen eläkeikää. sen asunnon myynti olisi ainoa tapa saada itselleni myös perintöä, sen veron maksuun.

• lisuke
        jari1968_qwerty kirjoitti:

onko tuo hallintaoikeustestamentti sellainen
        että en voi vaatia talon myymistä? nimittäin talon arvo tulee olemaan huomattava osuus perinnöstä. itse olen vasta aloittelemassa oman asuntolainani maksua, ja tuossahan on riski että mulle lankeaa isot perverot maksettavaksi jotka vievät minulta asunnon, ja koska isäni vaimo on vain vähän itseäni vanhempi, voi olla että perintö rahoja asunnosta en ikinä saakaan, tai ainakaan ennen eläkeikää. sen asunnon myynti olisi ainoa tapa saada itselleni myös perintöä, sen veron maksuun.

Hallintaoikeus on käsittääkseni myynnin este ja ainakin myynti olisi hinnaltaan kyseenalainen. Koska leskellä on jo lain mukaan asumisoikeus yhteisenä asuntona olleessa talossa, ellei hän omista itse sopivaa asuntoa, niin tilannehan ei välttämättä oleellisesti pahene testamentatulla hallintaoikeudella. Huomaa kuitenkin, että et voi tietää isäsi kuolemaa ja lesken asumisenkaan toteutumista, joten en halua yllyttää asiassa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Eutanasia?

Kertokaas omia mielipiteitä eutanasiaan liittyen. Onko mielestäsi oikein vai väärin ja miksi?
      Arvot ja etiikka
      20
      12498
    2. Eutanasia - miksi eläimelle sallitaan armokuolema, mutta ihmiselle ei?

Olen pitkään ihmetellyt yhtä asiaa Suomessa. Kun koira kärsii parantumattomasta sairaudesta ja kovista kivuista, eläinlä
      Arvot ja etiikka
      9
      11250
    3. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      179
      5147
    4. Veli Sofia teki urosmehiläisen työn

Paljastaessaan kuinka TPS:ssä ei joukkuehenki toimi sooloilijoiden vuoksi, jonka takia koko seura ei pärjää kilpailussa
      Maailman menoa
      37
      3793
    5. Mitäs nyt sijoittajat?

Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no
      Maailman menoa
      196
      3594
    6. Hjallis Harkimon, 72, Jasmine-rakas, 37, paljastaa suhteen alusta: "Vähän..."

Liikemies, kansanedustaja Hjallis Harkimo ja tuottaja-juontaja Jasmine Pajari ovat pariskunta. He asuvat yhdessä Sipooss
      Suomalaiset julkkikset
      54
      3267
    7. Unisex-vessat

Ahdistaa. Miksi kaikki pitää tasapäistää tasa-arvon nimissä? Tasa-arvo on sitä, että kunnioitetaan sukupuolien erilaisu
      Tunteet
      109
      2954
    8. Jäit kiinni siitä

että katselet minua. Käänsin pääni, minäkin etsin sinua, ja meidän katseemme kohtasivat. Eikä se haittaa - molemmat ky
      Ikävä
      13
      2658
    9. Sosiaalidemokratia romahtanut kautta maailman

nuoret eivät enää kannata järjetöntä aatetta, joten demarien täytyy hakea kannattajia mamuista. Ruotsin sos.demit jo kie
      Maailman menoa
      61
      2227
    10. Jutta Larm, 52, haluaa kumota tämän piintyneen ikämyytin

Oletko samaa mieltä? Jutta Larm on 52-vuotias ja tehnyt pitkän uran yrittäjänä. Hän haluaa kumota tämän piintyneen ikämy
      50 plus
      19
      2015
    Aihe