Reilun puolen vuoden ikäisellä pennulla on alkanut olemaan välillä hankaluuksia esim. ylönousemisessa. Lonkkadysplasiasta luettuani, osa oireista viittaisi siihen.
En tiedä hätäilenkö turhaan, voihan johtua kasvukivuista? Kuinka kauan on turvallista tilannetta itse seurailla, vai olisiko syytä kuvauttaa pikemminkin? Onko varhaisesta toteamisesta apua?
Kyseessä on isoksi kasvava rotu ja kasvattaja on semmoinen tapaus, jolta en pentua toiste ostaisi, joten neuvoja en sieltä odota.
Olen myös harkinnut kyseleväni joltain muulta rodun kasvattajalta, mutta ovatko kasvattajat yleensä halukkaita toisen kasvattajien jälkeläisten asioihin puuttumaan?
Lonkkadysplasian oireet pennulla
18
3482
Vastaukset
toiseen kasvattajaan. soita vaikka rotusi hallituksen jäsenelle tai jäsen kasvattajalle joka on kauan ollut mukana. Ruokinta on ensiarvoisen tärkeää.
- paivansadeko
kun varaat eläinlääkärille ajan lonkkakuvaukseen. Silloin tiedät missä mennään.
- pikkuhaukku
Samoja kuvaamiasi oireita, kun koira oli noin vuoden ikäinen. Ja lonkkavikahan siltä löytyi! Että otapa yhteys eläinlääkäriin, toivotaan kuitenkin ettei se oo sitä! ;) Ja en tiiä onko siitä hyötyä, et kuinka aikaisin sen huomaa, mut meillä ainakin annettiin kipulääkepistoksia sarja eikä oireita ollut enää! Ja eläinlääkäri sano, et voi uusia koska vaan... Isoilla roduilla nuo lonkkaviat on yleisiä tai yleisempiä kuin pienillä roduilla. Aikuisena koiralle saattaa tulla ongelmia ison kokonsa vuoksi. Kun meillä on nimittäin pieni koira.
Kyllä mun mielestä kaikki kasvattajat vastailee ihan mielellään tällasiin kysymyksiin, oli se pentu kasvattajalta tai ei. Niin, että kyselyjä vaan! :) - aloittaja
Pentu on "hyvässä kuosissa", eli ylipainoa ei ole. Liikkuu lähes aina vapaana, joten liikaa rasitustakaan ei ole voinut saada.
Kuivaruokana on Hill'sin large breed puppy ja lisäksi kerran päivässä riisiä, piimää ja vaihdellen jauhelihaa, maksalaatikkoa, kalaa, välillä kananmunaa jne. Joten uskoisin ruokinnan olevan melko kohdallaan?
Ensisijaisesti ajattelin kysyä joltain rodun kasvattajalta ja jos hän on halukas auttamaan ja suosittelee kuvausta, niin kuvauttaa.
Pennun isällä on d-lonkat, emästä en tietoa löytänyt.- pikkuhaukku
Eikös d-lonkat oo ne pahimmat? Meinaan vaan, et sellasella koiralla ei sais ees teettää pentuja! Ihan typerää kun ihmiset tekee noin! Mun mielestä kannattais mennä kuvauttaan, koska on melko todennäköistä että myös pennulla on lonkkavika. Ja ylipainoa tosiaan kannattaa välttää...
- paivansadeko
pikkuhaukku kirjoitti:
Eikös d-lonkat oo ne pahimmat? Meinaan vaan, et sellasella koiralla ei sais ees teettää pentuja! Ihan typerää kun ihmiset tekee noin! Mun mielestä kannattais mennä kuvauttaan, koska on melko todennäköistä että myös pennulla on lonkkavika. Ja ylipainoa tosiaan kannattaa välttää...
taulukko menee E.n asti.
- hurtta-83
pikkuhaukku kirjoitti:
vanhalla saku mammalla on E-lonkat ja ihan suhteellisen hyvin ollaan pärjätty, nyt on ruvennu huomaamaan että takapää on koiralla heikko, nouseminen hankalaa ja kintut alkaa vispata jo ihan vähäisen liikunnan jälkeen, välillä pelkkä käveleminen on vaikeaa, joskus taas on päiviä et koira on kuin pentu vaan.
Tässä sitä justiin pikkuhiljaa aletaan jo mietiskelemään onko se viisaampaa antaa vanhuksen elää niin pitkään kun vain suinkin on mahdollista yrittäen tehdä elämästä parhaan mahdollisen , vai olisiko se koiralle parempi päästää se tuskistaan ja hyvästellä tyttö ikiunille...vastauksenkin kyllä tiedän joo, mut sen tunnustaminen itelleen tekee aika heikkoa... - aloittaja
pikkuhaukku kirjoitti:
Tällä rodulla pentuja on teetetty jopa e-lonkkaisilla. Johtunee rodun harvinaisuudesta? Tai sitten kasvattajien välinpitämättömyydestä.
- pikkuhaukku
hurtta-83 kirjoitti:
vanhalla saku mammalla on E-lonkat ja ihan suhteellisen hyvin ollaan pärjätty, nyt on ruvennu huomaamaan että takapää on koiralla heikko, nouseminen hankalaa ja kintut alkaa vispata jo ihan vähäisen liikunnan jälkeen, välillä pelkkä käveleminen on vaikeaa, joskus taas on päiviä et koira on kuin pentu vaan.
Tässä sitä justiin pikkuhiljaa aletaan jo mietiskelemään onko se viisaampaa antaa vanhuksen elää niin pitkään kun vain suinkin on mahdollista yrittäen tehdä elämästä parhaan mahdollisen , vai olisiko se koiralle parempi päästää se tuskistaan ja hyvästellä tyttö ikiunille...vastauksenkin kyllä tiedän joo, mut sen tunnustaminen itelleen tekee aika heikkoa...Ootko koittanu särkylääkkeitä koiralles? Kannattais kysyä eläinlääkäriltä neuvoja, se osais varmasti auttaa. Jos vaan soittaisitkin lääkärille ja kysyisit onko syytä huoleen? Jos kuitenkaan mitään kivunlievitystä ei löydy ja koiran kivut lisääntyvät, on kyllä parasta viedä piikille... :/ Surullista, mut toisaalta koira pääsee tuskistaan.
- pikkuhaukku
aloittaja kirjoitti:
Tällä rodulla pentuja on teetetty jopa e-lonkkaisilla. Johtunee rodun harvinaisuudesta? Tai sitten kasvattajien välinpitämättömyydestä.
Ja silläkö ne yrittää saada jalostettua yhä parempia yksilöitä? Kasvatuksen tarkoitushan on jalostaa parempia yksilöitä eikö lonkkavaivaisia suosita muutenkaan, varsinkaan jalostuksessa. Ei sais teettää missään nimessä, koirat saa kärsiä niiden pönttöjen kasvattajien takia! Ei oikein...
- verde
pikkuhaukku kirjoitti:
Ja silläkö ne yrittää saada jalostettua yhä parempia yksilöitä? Kasvatuksen tarkoitushan on jalostaa parempia yksilöitä eikö lonkkavaivaisia suosita muutenkaan, varsinkaan jalostuksessa. Ei sais teettää missään nimessä, koirat saa kärsiä niiden pönttöjen kasvattajien takia! Ei oikein...
On paljon isoja rotuja joissa muutokset lonkissa on arkipäivää. Jos kaikki nämä lonkkamuutoksiset jätetään pois jalostuksesta. Milläs sitten jalostetaan. Geenit käy auttamattomasti suppeaksi. Saadaan tilalle muita ongelmia ehkä paljon pahempiakin.
Tosiasia on että, vain harvoin koira oirehtii millään tavalla vaikka sillä lonkissa muutoksia olisikin. Suosittelen oikeasti etsimään tietoa netistä lonkkaniveldysplasiasta. Sieltä löytyy sitä paljon.
- Tättä
ehdottomasti viedä kuvattavaksi. oma koirani leikattiin sen ollessa 10kk vanha(nivelrikko).
alkoi ontumaan sen ollessa 6kk vanha, ell sanoi että johtuu kasvusta ja tietysti luotin ell sanaan.olosimpa vaan sen heti vienyt kuvaan.
minkä rotuinen koirasi on?omani on saksanpaimenkoira/rottweiler sekotus - molossi
Et hätäile;)
Tuo on yksi lonkkadysplasian oire.Se ei välttämättä ole sitä,se voi myös olla kasvukipuja.Tosin ne kasvukivut,kuten pitkien putkiluiden tulehdukset alkaa usein aikaisemmin.
Eli vie eläinlääkäriin. Kivut voi myös johtua selästä,joten siksikin kannattaa alkaa selvittää asiaa.
Jos kasvattajasi ei ole valmis neuvomaan, niin uskon ,että rotuyhdistys auttaa,varsinkin jos sanot, että kasvattajalta et saa neuvoja.
No tuosta ruokinnan "oikeellisuudesta" minä pidän nyt suuni visusti kiinni.........
Lonkista sen verran vielä, että eri roduilla on eri rajoituksia.Eli mihin raja vedetään. Isoissa raskaissa se on useastikin D.Siis D ei ole luokituksessa vielä pahin.E se raja harvemmin on,jos siis Pevisassa ollaan,en tiedä onko lainkaan,paitsi roduissa,joissa kuvaustulos ei vaikuta rekisteröintiin.
" jossa muutokset lonkissa on arkipäivää..."
Pientä tarkennusta peliin nyt.
Mitä tarkoitetaan muutoksilla? Pieniä vai isoja? Millaisia isoja?
Minusta raja kulkee juuri noissa isoissa.Ja myöskin se on silloin kartoitettava,jos rajaa ei vedetä mihinkään, ETTÄ KUINKA PALJON löytyy myös niitä jatkuvalla lääkityksellä olevia koiria. Niistä kun EI aina puhuta. NIITÄ jopa käytetään jalostukseen.
Muuten olen samaa mieltä,että lonkat on vain yksi osa-alue,mutta ei niitä pidä jättää myöskään huomioimatta.Jatkuvasti huonoja käyttämällä ne myöskin pikkuhiljaa koko ajan huononevat,josta sitten täysin rämiä takapäitä nivelrikkoineen.
Jos kanta on pienehkö,niin minä en jättäisi D:N koiraa pois, mutta silloin on mietittävä sitä vastapuolta tarkoin ja tietenkin kummankin taustoja olisi hyvin tunnettava.
Ja vielä lopuksi...
Lonkkavikoihin kuin myös pitkälti muihinkin luustovikoihin vaikuttaa perimän lisäksi myös ruokinta ym.hoito.Mutta se perimä on siellä vahvana...- aloittaja
Kiitokseni avusta kaikille! Mielummin toki olisin kuullut hätäileväni turhasta.
Molossilta kysyisin vielä, että olenko mahdollisesti ruokkinut koiraa väärin? Kun kirjoitit ruokinnan oikeellisuudesta, vai tarkoititko ruokinnan vaikutusta lonkkadysplasiaan?
Kasvattajalta saadut ruokintaohjeet olivat, noh miten sen nyt kauniisti sanoisi???? Itse olen ruokavalintoihin päätynyt, paremman tiedon ja taidon puutteessa.
Lisäksi tuosta lonkkakuvauksesta, miten tehdään, mistä hintaluokasta puhutaan, saako tulokset millä viiveellä yms. mitä en tajua kysellä.
Ensimmäistä kertaa rotukoiran ostin... Toisella kerralla olen jo paljon viisaampi! Ei kyllä valitettavasti käynyt edes mielessä, että näin nuorella iällä voisi oirehtia!! - FAU
aloittaja kirjoitti:
Molossilta kysyisin vielä, että olenko mahdollisesti ruokkinut koiraa väärin? Kun kirjoitit ruokinnan oikeellisuudesta, vai tarkoititko ruokinnan vaikutusta lonkkadysplasiaan?
Kasvattajalta saadut ruokintaohjeet olivat, noh miten sen nyt kauniisti sanoisi???? Itse olen ruokavalintoihin päätynyt, paremman tiedon ja taidon puutteessa.
Lisäksi tuosta lonkkakuvauksesta, miten tehdään, mistä hintaluokasta puhutaan, saako tulokset millä viiveellä yms. mitä en tajua kysellä.
Ensimmäistä kertaa rotukoiran ostin... Toisella kerralla olen jo paljon viisaampi! Ei kyllä valitettavasti käynyt edes mielessä, että näin nuorella iällä voisi oirehtia!!kun viet koiran niin se ensin rauhoitetaan ja kun nukkuu nostetaan selälleen pöydälle ja kuvataan. Eläinlääkärin arvion kuvista saat heti ja kun kyseessä on pentukoira ei siitä virallisia kennelliittoon lähetettäviä kuvia voi vielä edes ottaa. Alin ikä virallisille kuville on 12kk.
Hinnat pyörii 100-150 eurossa keskimäärin, silloin kun otetaan viralliset kuvat sekä lonkista, että kyynäristä.
Pelkät lonkat varmaankin jonkun verran halvemmat. - aloittaja
FAU kirjoitti:
kun viet koiran niin se ensin rauhoitetaan ja kun nukkuu nostetaan selälleen pöydälle ja kuvataan. Eläinlääkärin arvion kuvista saat heti ja kun kyseessä on pentukoira ei siitä virallisia kennelliittoon lähetettäviä kuvia voi vielä edes ottaa. Alin ikä virallisille kuville on 12kk.
Hinnat pyörii 100-150 eurossa keskimäärin, silloin kun otetaan viralliset kuvat sekä lonkista, että kyynäristä.
Pelkät lonkat varmaankin jonkun verran halvemmat.Odotin kuvien maksavan huomattavasti enemmän!!!
Ei tarvitse perheen taloutta uudelleen suunnitella... :)
Tuloksia olin varautunut odottelemaan hyvän aikaa... - Vakavaa
aloittaja kirjoitti:
Odotin kuvien maksavan huomattavasti enemmän!!!
Ei tarvitse perheen taloutta uudelleen suunnitella... :)
Tuloksia olin varautunut odottelemaan hyvän aikaa...Nytkun kuvautat pentusi ,niin tietää missä mennään ja niin voi vielä jotain olla tehtävissä lopullisen tuloksen suhteen, eläin lääkärillä on antaa siihen lääkkeet.
- molossi
aloittaja kirjoitti:
Ensimmäistä kertaa rotukoiran ostin... Toisella kerralla olen jo paljon viisaampi! Ei kyllä valitettavasti käynyt edes mielessä, että näin nuorella iällä voisi oirehtia!!Heips!
Ja terveisiä ihanalta auringonpaisteiselta metsälenkiltä kaikille tätä lukeville :O)
No niin.Eli asiaan...
FAU tuossa jo kirjoittikin lonkkakuvista asiaa ;)
Sen verran vielä sanoisin, että jos on raskasta lihaksikkaasta rodusta kyse, niin olisi ihan hyvä,jos löytäisi sellaisen eläinlääkrin,joka on kuvannut sen tyyppisiä useamminkin.
Ja sitten toi ruokinta...
Ensinnäkin olen vähän huono sanomaan, että mikä nyt sitten on oikein ja mikä väärin.Ne kun tuppaa olemaan aina vähän makuasioita.
Noista luustovioista sun muista ei sitä yksiselitteistä syytä voi aina sanoa.Toivottavasti pointti löytyi sanomastani ;)
Mutta,oma mielipiteeni , siis korostan OMA,tosin vähän muidenkin tuttujeni on, että omalle koiralleni en tuota Hillsíä antaisi,en todella. En ainakaan pentusellaista. Aikoinaan se oli ainakin niin ytyä tavaraa,että koirat kasvoi kuin korsteenit. Esimerkkejä löytyy,mutten niitä ala nyt kirjoittelemaan.Niin ja olihan siinä aikoinaan etoksikiiniäkin,kunnes se kovalla mainonnalla poistettiin... :/
Minä en myöskään noita penturuokia oikein arvosta.
Kun minun mielestäni noitten moppejen pitäisi kasvaa MAHDOLLISIMMAN hitaasti ja rauhallisesti,sen tärkeempi ( tosin mielestäni kaikilla) ,mitä isompi ja raskaampi rotu on kyseessä.Hidas ja rauhallinen kasvu,hoikassa kunnossa,mutta lihaksia toki saa tulla ja pitää,jotka tukee luustoa,mutta massa sitten vasta kun se kasvu on kasvettu.Ei siis näyttelybroilereita...
Ulkoilu pitäisi myös olla sopivaa, eli lihaksistoa kehittävää,mutta ei liian rasittavaa ja sopivasti annosteltuina.
Ja noissa penturuuissa tuppaa olemaan niin paljon " tavaraa" ,että se kiihdytää pikemminkin kasvua.Tosin tähän taas sanon,että en ole mikään kuivamuonien asiantuntija,koska en niitä syötä. Ja nykyään en niiden selosteitakaan pahemmin viitsi seurailla...
Eli itse syötän kotiruokaa mm. siksi, että tiedän tarkalleen mitä koirat saavat, sitä voi yksilöllisesti " rukata" ,ja sillä pystyy parhaiten vaikuttamaan kasvuun,niin paljon kuin ruokinnalla yleensä voi...
Jos kuiviksilla syöttää, niin olisikin hyvä löytää joku raskaan rodun ( vastaavan tyyppinen,joilla luustot heikkokohtia) millä itsellä olisi hyviä tuloksia mahdollisimman paljon).Itse kun en niitä voi mainostaa mitään,kun omat hyvät tulokseni on vain kotiruuan ynnä muiden omien poppajuttujeni :O)) ansiota...
Eli siis uskon,että ruokinnalla voi vaikuttaa dysplasiaan,mutta se perimä on kuitenkin vahvana.Mikään ei ole siis " tie onneen" näissä asioissa.
Ja kasvattajista,tämä nyt tälläista jälkiviisautta,mutta olisi hyvä aina löytää sellainen kasvattaja,mikä kertoisi rehellisesti myös rotunsa heikkouksista.Eli jokainen sitten voisi miettiä,ottaako rotua riskeineen vai ei.
Sitten kysellä kasvattajan omista koirista,onko niitä rodun heikkouksia sitten ollut ja miten ilmennyt.
Niin ja minua kiinnostaisi tietää rotusi.Siis ihan siitä syystä,että ,johko tietäisin niistä heikkouksista enemmän ja nuo kasvuhäiriöt ja luustojutut kiinnostaa...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet toisen kanssa
...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain2251588- 371449
Kuka teistä on paras nainen
A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊621288Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!731280- 781204
Osaako joku selittää tätä
Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?761189Jos me joskus nähtäisiin
niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi1031173- 541008
Lesken uusi
Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans18992Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"
Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per179883