TERVEYSHULLUUS - uusi kansantauti

Pilmari

Näissä keskusteluissakin on ollut monia erilaisten "kuppikuntien" edustajia kertomassa
erilaisten dieettien, vitamiinien, antioksidanttien, hiveneiden puolesta.
Päivän aviisi kertoo, että tästä
"Terveyshulluudesta" on tulossa meille paha kansansairaus.

Mitä mieltä olette ?

33

1800

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ajomies

Kasvatustieteen professori Soile Keskinen on tutkinut esikouluikäisiä. Siellä kuusivuotiaat tytöt pohtivat jo omaa painoaan ja ulkonäköään.
      Pojat haluavat tietysti olla kuin kunnon Tarzan konsanaan.
      Aikuiset kertovat näillä palstoilla kaikenlaisista "atkinsindieeteistä."
      Kaapit pursuavat jos jonkinlaista pilleri- ja jauhetölkkiä.

• luinkin just tuon saman jutun...:)

Lapset sais kyllä jäädä tuollaisten asioitten ulkopuolelle..olla ja elää niinkuin lasten kuuluu....

• Ajomies
        mii-su kirjoitti:

luinkin just tuon saman jutun...:)

Lapset sais kyllä jäädä tuollaisten asioitten ulkopuolelle..olla ja elää niinkuin lasten kuuluu....

Haulla luulen tuon jutun löytyvän. Tiedekirjoittaja Kalevi Rantanen on artikkelin takana. Mielenkiintoisia artikkeleita kirjoittaa eri alueita.
        Toivon tämänkin herättävän hieman edes miettimään, kentien ajattelemaan ja hieman muuttamaan elintapojaan
        - se onkin jo paljon se !

• Ajomies kirjoitti:

Haulla luulen tuon jutun löytyvän. Tiedekirjoittaja Kalevi Rantanen on artikkelin takana. Mielenkiintoisia artikkeleita kirjoittaa eri alueita.
        Toivon tämänkin herättävän hieman edes miettimään, kentien ajattelemaan ja hieman muuttamaan elintapojaan
        - se onkin jo paljon se !

mistä mä sen luin...oiskohan ollu päivän lehdestä???! Ei kyllä ollu ainakaa täältä netistä...

• Ajomies
        mii-su kirjoitti:

mistä mä sen luin...oiskohan ollu päivän lehdestä???! Ei kyllä ollu ainakaa täältä netistä...

Viime aikoina olen pyrkinyt laittamaan nimiä ja muuta niin, että ne on helppo etsiä tuolla sivun oikeassa ylälaidassa olevalla "Hae internetistä"
        kirjoittamalla vaikkapa hauksi "Kalevi Rantanen", jolloin tulee ensimmäisenä hänen kotisivunsa, josta voi hakea hänen kirjoittamiaan julkaisuja ja artikkeleita.
        Näkyy päivitetyn viimeksi 31.1.06....

• nyt varmaan ovat hädissään kun ihmiset ovat ymmärtäneet vitamiinien ja hivenaineiden tärkeyden...
      Kait ne keksii kohta jonkun lääkkeen tähän Terveyshulluuteen...;)

• aJOMIES

Vitamiinit ja hivenaineet ovat ihmisravinnossa toki tärkeitä, mutta tuskin meidän ruokailutottumuksemme tukevat sitä, että saamme niitä ja kuitua riittävästi.
        Pilleripurkit tässäkin saavat vain kaupan ja valmistajien kukkarot pullistelemaan.
        Nikotiinipurkat vapautuivat ja nyt jo pelätään niiden haittavaikutuksia.

• aJOMIES kirjoitti:

Vitamiinit ja hivenaineet ovat ihmisravinnossa toki tärkeitä, mutta tuskin meidän ruokailutottumuksemme tukevat sitä, että saamme niitä ja kuitua riittävästi.
        Pilleripurkit tässäkin saavat vain kaupan ja valmistajien kukkarot pullistelemaan.
        Nikotiinipurkat vapautuivat ja nyt jo pelätään niiden haittavaikutuksia.

käteen tietysti tuossakin asiassa...ja myönnän,että on monta humpuukipilleriäkin myynnissä mutta itse kyllä luotan tohtori Tolosen tuotteisiin ja olen valmis maksamaankin siitä.Ei kenenkään ruokavalio ole niin täydellinen aina,etteikö tullaiset vitamiinilisät ole joskus tarpeen....kohtuudella...

• Ajomies
        mii-su kirjoitti:

käteen tietysti tuossakin asiassa...ja myönnän,että on monta humpuukipilleriäkin myynnissä mutta itse kyllä luotan tohtori Tolosen tuotteisiin ja olen valmis maksamaankin siitä.Ei kenenkään ruokavalio ole niin täydellinen aina,etteikö tullaiset vitamiinilisät ole joskus tarpeen....kohtuudella...

Kertoisitko minulle epäilevälle Tuomaalle tuosta,
        mikä merkillinen saa ihmiset uskomaan tällaisiin, joita itse epäilen kovin suuresti.
        Minulle on syntynyt vain jo aivan lapsuudessa suuri epäilys moniin ihmeisiin.
        - Usko ainoastaan, sanotaan.
        Miten voin uskoa kun minulle ei ole suotu uskoa uskoon, johon järkeni laittaa "haisevan vastalauseensa."

• Ajomies kirjoitti:

Kertoisitko minulle epäilevälle Tuomaalle tuosta,
        mikä merkillinen saa ihmiset uskomaan tällaisiin, joita itse epäilen kovin suuresti.
        Minulle on syntynyt vain jo aivan lapsuudessa suuri epäilys moniin ihmeisiin.
        - Usko ainoastaan, sanotaan.
        Miten voin uskoa kun minulle ei ole suotu uskoa uskoon, johon järkeni laittaa "haisevan vastalauseensa."

tuotteita niin kyllä sen huomaa...
        Minulla oli aikoinaan korkea verenpaine ja käytin siihen valkosipulikuoriloita niin johan meni paineet normaaleiksi...hoitajat olivat ihmeissään..:) (tämä vain yhtenä esimerkkinä)

• Urmas
        mii-su kirjoitti:

tuotteita niin kyllä sen huomaa...
        Minulla oli aikoinaan korkea verenpaine ja käytin siihen valkosipulikuoriloita niin johan meni paineet normaaleiksi...hoitajat olivat ihmeissään..:) (tämä vain yhtenä esimerkkinä)

Kuorilot?;-))

• Urmas kirjoitti:

Kuorilot?;-))

kuule haise..;)

• Jermu

Se on mennyt jo liiallisuuksiin ja parinkymmenen vuoden päästä korjataan sekin sato.
      Suurin osa noista pillereistä sisältää oikeasti vaikuttavia aineita, mutta annokset tuntuvat olevan aivan älyvapaita.

• Ajomies

Miten lie, JERMU oman ruokavaliosi laita ?
        Kuoritko itse kokoperunoita lautasellesi vai syötkö pottusi sipseinä ?
        Kotoinen ruisleipä - vanikka taisi jäädä "Inttiin" - vai ?

• Jermu
        Ajomies kirjoitti:

Miten lie, JERMU oman ruokavaliosi laita ?
        Kuoritko itse kokoperunoita lautasellesi vai syötkö pottusi sipseinä ?
        Kotoinen ruisleipä - vanikka taisi jäädä "Inttiin" - vai ?

Perunaa, porkkanaa menee koko ajan ja ihan sellaisenaan.(No joskus ranskiksina ravintolassa)
        Ruisleipää saa harvoin, mutta näkkäriä voi ostaa aika monesta paikasta.
        Noihin terveyspillereihin en koske.

• Ajomies
        Jermu kirjoitti:

Perunaa, porkkanaa menee koko ajan ja ihan sellaisenaan.(No joskus ranskiksina ravintolassa)
        Ruisleipää saa harvoin, mutta näkkäriä voi ostaa aika monesta paikasta.
        Noihin terveyspillereihin en koske.

Aiheen sain kun tuossa puiston toisella laidallakin on iso koulu ja penskat kirmaa kioskille tai kauppaan limua ja karkkia ostamaan
        - ruokatunnilla, kuinkas muuten !

Suomalaiset syövät kovin vähän perunaa, vihanneksia kun huomaan "koti-pizzalla" olevan kuhinaa kun kotiinkin saatetaan viedä kerralla useita pakkauksia "cokiksen" kera.
        Mainonnasta päätellen joku kuitenkin ostaa noita "tolosten" ihmepillereitä vaikka itse pääsemmekin luontaiskauppojen ja -hyllyjen ohi
        liha- ja makkaratiskille.

• Jermu
        Ajomies kirjoitti:

Aiheen sain kun tuossa puiston toisella laidallakin on iso koulu ja penskat kirmaa kioskille tai kauppaan limua ja karkkia ostamaan
        - ruokatunnilla, kuinkas muuten !

Suomalaiset syövät kovin vähän perunaa, vihanneksia kun huomaan "koti-pizzalla" olevan kuhinaa kun kotiinkin saatetaan viedä kerralla useita pakkauksia "cokiksen" kera.
        Mainonnasta päätellen joku kuitenkin ostaa noita "tolosten" ihmepillereitä vaikka itse pääsemmekin luontaiskauppojen ja -hyllyjen ohi
        liha- ja makkaratiskille.

Myönnän että itsekin ostan pitsaa joskus, mutta kotona syön aina kun on mahdollisuus. Joudun syömään työni takia paljon "ulkona" joten se on vähän mitä sattuu, koska aina ei voi itse valita..
        Se hetkellinen mielihyvä tuotetaan lqpsille vain rahan voimalla.."Tossa sulle parikymppiä, moneltakos sä sit tuut himaan???" Totta hemskutissa penskat ostaa pitsaa ja kokista, koska ne on hyvän makuisia ja vanhemmat antaa siihen rahat. Olet todellakin oikeassa tässä asiassa. Sitten huonoa omaatuntoa korjaillaan sillä Tolosen pilleripajan kohdalla.

• Ajomies
        Jermu kirjoitti:

Myönnän että itsekin ostan pitsaa joskus, mutta kotona syön aina kun on mahdollisuus. Joudun syömään työni takia paljon "ulkona" joten se on vähän mitä sattuu, koska aina ei voi itse valita..
        Se hetkellinen mielihyvä tuotetaan lqpsille vain rahan voimalla.."Tossa sulle parikymppiä, moneltakos sä sit tuut himaan???" Totta hemskutissa penskat ostaa pitsaa ja kokista, koska ne on hyvän makuisia ja vanhemmat antaa siihen rahat. Olet todellakin oikeassa tässä asiassa. Sitten huonoa omaatuntoa korjaillaan sillä Tolosen pilleripajan kohdalla.

Nykyisin on muotia puhua "terrorismin vastaisesta sodasta" ja kriisinhallinnasta kun todellisuudessa kysymys on sotilaallisesta operaatiosta.Koulussa oli aikoinaan tupakan- ja sittemmin huumeidenvastustuskampanjoja.
        Ne olivat aivan yhtä hyödyttömiä kuin eräillä palstoilla käytävä "häirikönhäirintä-operaatiokin".

Moni pahe poistuu yksinkertaisesti sillä, että saa muuta tekemistä ja ajattelemista.
        Minäkin täällä Jermun ja muitten kanssa kinaillessa en mitenkään jouda nurkan taakse
        kuppilaan, jääkaapille nakkipaketille enkä olematonta olutta ottamaan....saati sitten "pitkäripaiseen" kiirehtimään....

Uskotko, että monta turhaa touhua on jäänyt, jos kohta ulkoilu saattaisi tehdä hyvää, sillä happeahan nuo "ajatuselimetkin" tarvisevat
        - kuulemma ?

• Jermu
        Ajomies kirjoitti:

Nykyisin on muotia puhua "terrorismin vastaisesta sodasta" ja kriisinhallinnasta kun todellisuudessa kysymys on sotilaallisesta operaatiosta.Koulussa oli aikoinaan tupakan- ja sittemmin huumeidenvastustuskampanjoja.
        Ne olivat aivan yhtä hyödyttömiä kuin eräillä palstoilla käytävä "häirikönhäirintä-operaatiokin".

Moni pahe poistuu yksinkertaisesti sillä, että saa muuta tekemistä ja ajattelemista.
        Minäkin täällä Jermun ja muitten kanssa kinaillessa en mitenkään jouda nurkan taakse
        kuppilaan, jääkaapille nakkipaketille enkä olematonta olutta ottamaan....saati sitten "pitkäripaiseen" kiirehtimään....

Uskotko, että monta turhaa touhua on jäänyt, jos kohta ulkoilu saattaisi tehdä hyvää, sillä happeahan nuo "ajatuselimetkin" tarvisevat
        - kuulemma ?

Mulla on sellainen pahe, että joskus sikarin tömpsäytän tulille. En varmaan sitäkään vertaa tekisi, jos ei se tilanne olisi juuri sellainen.
        Hyvä ateria, kahvia ja vähän konjakkia ja sitten nojatuolissa alkaa tehdä mieli sitä sikaria..
        Siis ihan turha homma, mutta minkäs teet ja varmasti tulisin ilmankin toimeen.

• Ajomies
        Jermu kirjoitti:

Mulla on sellainen pahe, että joskus sikarin tömpsäytän tulille. En varmaan sitäkään vertaa tekisi, jos ei se tilanne olisi juuri sellainen.
        Hyvä ateria, kahvia ja vähän konjakkia ja sitten nojatuolissa alkaa tehdä mieli sitä sikaria..
        Siis ihan turha homma, mutta minkäs teet ja varmasti tulisin ilmankin toimeen.

Erään ystäväni luona vieraillessani hänellä on aina sikarilaatikko olkkarin pöydällä.
        Konjakkilasi ja sikarin sytyttäminen kuuluu
        rituaaleihin kuten muistamme inkkaritarinoista heidän tapansa olleen
        - polttaa rauhanpiippua...

Jos Luoja suo ja viskaalit sen sallii niin mahdollisen tapaamisen voisimme vallan mainiosti kruunata tuolla ikimuistoisella tavalla.

• on täällä

tunnettu sairaus,eräskin 70 äijä on tälläkin sivulla tehnyt aloituksia kolmella eri rekieteröidyllä nikillä:))

• Ajomies

Meit´on joka junahan:
        - Yhyreksääkymmentä yhyreksää eri laija ja mökkihöperöt päälle...

Mihinkähän kastihin sun laittaasin kun joka kerta eri "puumerkillä" vastailet.
        Itse pidättäydyn tähän yhteen rekkaamattomaan varsinkin, jos kannanottoni kohdistuu johonkin kirjoittajaan. Rekatulla nikillä yleensä aloitan ja sen profiilissa on yhteystiedot mahdollista palautetta varten.

• Ihanainen

ihmetellyt, kuinka yhdestä ihmisen perustarpeesta syömisestä on saatu näin vaikea juttu.
      Kävin tässä joku aika sitten isossa ruokakaupassa, tarkoituksenani ostaa paketti voita. Kun aikani käveltyäni löysin rasvat, niin niitä oli ainakin 10 metriä pitkä hyllykkö täynnä, mitä erilaisempia. Sama tilanne kaikkien tavaroiden kanssa.
      Eikö tässä jo mene taju siitä, miten vähän tarvitsee päivittäin syödä? Ja sitten ihmetellään kun ihmiset lihoo.
      Kun katsoo tv-elokuvaa, joka mainoksen välissä pitäisi syödä pussi perunalastuja tai pitza. Molemmissa on jo yli puolet päivän tarpeesta.

Ihmisten on vaikea mieltää kohtuutta tällaisen tarjonnan hypätessä silmille joka paikassa.
      Pitäisi jonkinlaista vastuuta kuuluttaa yritysmaailmallekin.

• Ajomies

Olemme nähneet keskitysleireiltä kuvia.
        Eräs tutkija kertoi, että kaikkein huonoimmin siellä selviytyivät normaalit, täysin terveet ihmiset. Lihava kuolee kuulemma nälkäänkin ennemmin kuin laiha ja hieman aliravittu.

Olemme toki oppineet sanonnan:
        - Ei kituva puu ensin kaadu,
        mutta uskomme kuitenkin vallan muuta omassa elämässämme. Tuo nykylääketieteen usko lääkkeisiin tuntuu myös joskus ylilyönniltä.

• M75*

Lääkärit ja ravintoasiantuntijat kylläkin korostavat liikunnan ja monipuolisen tavallisen ravinnon merkitystä. Eikä (tietenkään) pitäisi syödä enemmän kuin kuluttaa. Kepulikonstein etsitään oikotietä ihannepainoon ja terveyteen, luulisin.

• Ajomies

Ihmisille luodaan paineita kun kun erilaiset "koulukunnat" puhuvat omista mieltymyksistään parhaina ja ainoina autuaaksi tekevinä hyvin samaan tapaan kuin uskonnolliset ja poliittiset suunnatkin.
        Huolestuttavaa on se, että jo lapset saatetaan tähän kurimukseen alle kouluikäisinä vauvoinakin usein.
        - Meidän vauveli oppi kävelemään...puhumaan...
        potalle... teidän vauvalla on varmaan jokin häiriö; neuvolaan, terapeutille MINÄ menisin, jos.... aivan liian lihava, laihakin tuo näyttää olevan....

• Ajomies kirjoitti:

Ihmisille luodaan paineita kun kun erilaiset "koulukunnat" puhuvat omista mieltymyksistään parhaina ja ainoina autuaaksi tekevinä hyvin samaan tapaan kuin uskonnolliset ja poliittiset suunnatkin.
        Huolestuttavaa on se, että jo lapset saatetaan tähän kurimukseen alle kouluikäisinä vauvoinakin usein.
        - Meidän vauveli oppi kävelemään...puhumaan...
        potalle... teidän vauvalla on varmaan jokin häiriö; neuvolaan, terapeutille MINÄ menisin, jos.... aivan liian lihava, laihakin tuo näyttää olevan....

oikeasti nykyaikana on...totta kirjoitat!Juuri eilen töissä työkaverin kanssa juteltiin tällaisista asioista ja ei voitu muuta kuin siunailla, että mihin tää maailma on menossa..

• Urmas
        mii-su kirjoitti:

oikeasti nykyaikana on...totta kirjoitat!Juuri eilen töissä työkaverin kanssa juteltiin tällaisista asioista ja ei voitu muuta kuin siunailla, että mihin tää maailma on menossa..

tuota maailman menoa. Ja kädet yhteen lyö ja toiisin pääiin. Ja kädet yhteen lyö.`_´

• Urmas kirjoitti:

tuota maailman menoa. Ja kädet yhteen lyö ja toiisin pääiin. Ja kädet yhteen lyö.`_´

Kylläpä nyt on taas hauskaa...:DDDDDDDDDD

• tuua

minun mielestä kaikki pilleri ja luontaistuote hömpötys on ihan p:stä. Niissä vain yritetään rahastaa ihmisiä tyhjästä. Korvien välistä lähtee paljon enemmän kuin osataan edes arvailla. on itelläni kokemusta luontaistuotteista ja vatsa ei siitä pitänyt. ruokavalio tiellä pitää

• P.Ilmari

Todella mutkikkaita ovat nämä asiat.
        Itse jo nuoruudessa sain tilaisuuden tutustua hieman näihin asioihin. Erään sairaalan ylilääkärin kanssa keskustelimme usein näistä ravitsemusasioista ja hän sai vakuuttuneeksi
        kun kertoi näitä asioita rintamalla toimineena lääkärinä.
        Merkillisintä on tuo rasvan vieroksunta, joka kuitenkin antaa meille tarpeellisen kylläisyyden tunteen vähäisinäkin määrinä toisin kuin suosimamme "nopeat hiilihydraatit."
        Kotoisesta monipuolisesta ruoasta saamme tarvitsemamme vitamiinit ja hivenaineet.
        Merkillisintä on, että valistuksesta huolimatta vaiko juuri siitä syystä "elintasosairaudet" yleistyvät huimaa vauhtia ?

• nyt´´
        P.Ilmari kirjoitti:

Todella mutkikkaita ovat nämä asiat.
        Itse jo nuoruudessa sain tilaisuuden tutustua hieman näihin asioihin. Erään sairaalan ylilääkärin kanssa keskustelimme usein näistä ravitsemusasioista ja hän sai vakuuttuneeksi
        kun kertoi näitä asioita rintamalla toimineena lääkärinä.
        Merkillisintä on tuo rasvan vieroksunta, joka kuitenkin antaa meille tarpeellisen kylläisyyden tunteen vähäisinäkin määrinä toisin kuin suosimamme "nopeat hiilihydraatit."
        Kotoisesta monipuolisesta ruoasta saamme tarvitsemamme vitamiinit ja hivenaineet.
        Merkillisintä on, että valistuksesta huolimatta vaiko juuri siitä syystä "elintasosairaudet" yleistyvät huimaa vauhtia ?

rasvalla kannata itseään tankata saadakseen kylläisyydentunteen!! Kyllä se on proteiinipitoinen ravinto joka pitää nälän loitolla. Vähärasvainen liha esim. kana sekä kala ovat hyviä. Rasva kerääntyy vain keskivartalolle ja edistää elintasosairauksia.

• Ajomies
        nyt´´ kirjoitti:

rasvalla kannata itseään tankata saadakseen kylläisyydentunteen!! Kyllä se on proteiinipitoinen ravinto joka pitää nälän loitolla. Vähärasvainen liha esim. kana sekä kala ovat hyviä. Rasva kerääntyy vain keskivartalolle ja edistää elintasosairauksia.

Merkillistä tuo ravitsemustietouden olemattomuus.
        Proteiini on toki tärkeä ja sen monipuolisuus
        eli parikymmentä aminohappoa.

Proteiini ei varastoidu sellaisenaan elimistöömme vaan yllätys, yllätys

- muuttuu RASVAKSI ! !

Tätähän nämä "anttiheikkilät" eivät kerro kuten ei totuutta hiilihydraateistakan, joilla on melkoisia eroavuuksia.....

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Persujen vaalilupaus oli euron bensa

Nyt puhutaan jo kolmen euron bensasta. Kyseessä on Suomen historian törkein vaalipetos.
      Maailman menoa
      121
      2243
    2. Vain vasemmistohallitus saa minut menemään töihin

Änkyräkapitalistien sortaessa kansaa en laita rikkaakaan ristiin. Elän mielummin Kelan tuilla, ja jos niitä leikataan, n
      Maailman menoa
      56
      2176
    3. Maataloustuet perittävä korkojen kera takaisin

Yrittäjiltä jotka ovat myyneet tuotantoaan ulkomaille. Veronmaksajan kustantama tuki on tarkoitettu elintarvikkeiden hi
      Maataloustuki
      50
      1865
    4. EK: Suomi tarvitsee vuosittain 45 000 maahanmuuttajaa

Senpä takia Riikkakin laulaa sen lauluja kenen leipää syö. Viime vuonnahan Suomeen muutti 50 tuhatta ulkomaalaista. htt
      Maailman menoa
      7
      1407
    5. Topi osti Askon

Hieno mies. Pelastaa työpaikkoja. Kiitokset myös emännälleen, joka pitää isännän virkeänä. https://www.is.fi/taloussan
      Maailman menoa
      77
      1395
    6. Mitä kirjainta kaipaat?

Pitkästä aikaa tämmöistä. Onko kirjain muuttunut edellisestä. ☺️
      Ikävä
      94
      1377
    7. Kastaa ja upottaa on eri sanat

Kastaa ja upottaa on eri sanat ja niillä on eri merkitys. Eikä Jeesusta haudattu upottamalla maahan kaivettuun kuoppaan
      Kaste
      219
      1161
    8. Uskomatonta touhua!

Ei olis uskonut että kateus yrittäjää kohtaan menee noin pitkälle. TTP:ssa irrotettu sähköjohto jäätelöaltaasta. Kaikki
      Haapavesi
      31
      1150
    9. Oliko se oikeasti epäselvää

sinulle että olin ihastunut sinuun? (Ymmärrän että siitä on aikaa, eikä voi olettaa että kaikkea muistaisi tai että men
      Ikävä
      62
      1123
    10. Miten hän sinua katsoi?

😊😊😊😊😊😊
      Ikävä
      68
      989
    Aihe