Lukiessani lukuisia kysymyksiä lesken asumisoikeudesta tuli mieleeni eräs episodi parinkymmenen vuoden takaa.
Yleensähän mielletään lesken olevan vanhempi henkilö joka on itse puolisonsa kanssa asuntonsa hankkinut. Mutta miten tämmöinen tapaus, nuori avopari asuu miehen vanhempien omistamassa huoneistossa. Mies kuoli vakavaan sairauteen alle kolmikymppisenä. Huoneiston omistajat, siis avoappivanhemmat, antoivat avoleskelle kolme kuukautta aikaa tyhjentää asunto, heillä on aina ollut huonot välit.
MUTTA, entä jos nuoripari olisikin ollut naimisissa! Olisiko nuorella leskellä tosiaan elinikäinen oikeus asua appivanhempiensa omistamassa huoneistossa? Eikö omistajalla ole mitään oikeuksia? Tavallinen vuokraaminenkin on pieniriskisempää.
Kuten sanottu, kysymys on täysin teoreettinen, asia vain jäi askarruttamaan. Onko kellään käsitystä, miten olisi tilanne mennyt esimerkissäni?
teoreettinen kysymys lesken hallintaoikeudesta
Santtu
2
394
Vastaukset
- ----
Kyllä sen asunnon pitäisi olla kuolleen aviomiehen omistama, jotta se olisi osa jäämistöä, mikä taas on edellytys lesken PK 3:1a.2:n mukaiselle lesken asumisoikeudelle.
- joka tapauksessa
Ei tietenkään. Leskensuoja koskee lesken oikeutta asua asunnossa, joka on ollut puolisoiden yhteisessä käytössä heidän kotinaan.
Mutta eihän esimerkissäsi leski avioleskenäkään olisi ollut lesken asemassa suhteessa asunnon omistajaan eli puolisonsa vanhempiin. Jotka sitä paitsi eivät edes esimerkissäsi tuolloin vielä kuolleet eli ei heiltä jäänyt silloin mitään perittävääkään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma
Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.1492033Israel euroviisujen 2.
Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is3051737- 931567
Mun mielestäni on tosi loukkaavaa
Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra2001210Euroviisut ei enää niin musiikkikilpailu?
Kappaleiden taso ei enää ole mikä sijoituksen ratkaisee.Eikö kukaan ihmettele että Israel pärjää lähes joka vuosi kisois781203- 671150
- 251071
- 481017
Rakas nainen ymmärsin
Että minun pitää pitää kiinni sinusta. Haluan, että sä olet onnellinen. Olet mulle se oikea ja mä sulle. Rakastan Sua yl73966- 45947