Tämä on kirje vanhemmileni, joille en uskolla antaa kirjettä suoraa tai puhua asiosta.
On niin paljon sanottavaa, mutta kuitenkin niin vähän sanoja. Yksi asia on kuitenkin varma: Rakastan teitä suuresti.
Vaikka en aina ole sitä teille näyttänyt tai sanonut.
Mutta se mitä nuoruudesta muistan, niin aina tuntui, että te ette välitä minusta. Ydessä minun vanhassa päiväkirjassa luukee näin "mitä niin pahaa minä olen tehnyt että minun omat vanhemmat minua inhoo?"
Se on ajalta kun olin noin 12 vuotias.
Ja saman ikäisenä olen kirjoittanut, "Jos haluan selvitä tästä kaikesta pahasta, minun on päästävä naimisiin. Se on ainoa keino."
Jotenkin aina tuntui, että tein minä mitä tahansa tai yritin minä kuinka paljon tahansa, niin en mielyttänyt. Aina tuli huudot. Ja haukkumiset kuinka tyhmä ja huono pentu olen. Iskä kerran jopa sanoi minulle, "miksi et voi olla sellainen kuin Liisa kiltti ja viisas?" Voin sanoa, että yritin sitäkin, mutta itselleni tuli todella paha olo, eikä se teillekkään kelvannut. Samallailla minua kohdeltiin. Sen jälkeen kun isä ensimmäisen kerran käytti väkivaltaa minua kohtaa (vanhassa kerrostalossa, tönäisi minua minun huoneassa,. niin että minun pää kumahti petoniseinään), niin olen pelännyt teitä ja olen pelännyt olla kotona. Eikä ne pelot ole vielläkään hävinnyt, vaikka vuosia on jo kulunnut.
Loppujenlopuksi en osannut tuntea kuin pelkoa ja sen myötä vihaa. Olisin halunnut puhua teille siitä kuinka paljon ja miksi teitä vihasin, mutta pelko oli liian suuri. Ja se pelko on edelleen tallella. En uskalla puhu teille omista näkemyksistä tai kokemuksista, koska pelkään että te hyökkäätte sanallisesti kimpuunni ja syyttelette minua. Niinkuin niin monta kertaan kun olen nuorempana teille yrittännyt puhua pahasta olostani.
Paljon olen kyllä anteeksi antanut ja monet asiat unahtanut ajan kanssa, mutta on asioita mitä en ole ymmärtänyt enkä sen takia ole voinut niitä unohtaa.
Yksi mitä en ole ymmärtänyt on se, että miten oma äiti voi keksiä asioita vain sen takia, että saa isän suuttumaan lapselle. Niinkuin silloin kun asuttii vanhassa kerrostalossa ja Iitu oli ehkä vuoden ikäinen, minä taisin olla 3luokalla. Istuimme olohuoneessa, minä, äiti ja Iitu. Istuimme Iitun kanssa lattialla ja leikimme jotain, äiti istui siinnä tuolilla meidän vieressä. Yllättäen Iitu tukisti minua, sanoin Iitulle opettavaisesti ettei saa toisia tukistaa, koska siitä tulee pipi. Samalla otin hellästi Iitua hiuksista kiinni, niin että Iitu tunti sen mutta ei sattuttannut. Äiti ei tähän reakoinut. Myöhemmin kun äiti ja isä oli makkarissa, menin kysymää lupaa johonkin asiaan, niin yht´äkkiä äiti kysyi isältä "tiedätkö mitä hän teki tänään Iitulle? Näin.." Ja samalla äiti löit minua lujaa avokämmenellä poskelle. Isä suuttui mutta antoi asian olla, koska rupesin hädissäni ja peloissani kyselemään äidiltä, että miksi hän valehtee moista. En saanut siihen vastausta. Enkä muista miten tilanne päättyi. Minkä takia äiti sinä halusit kertoa isälle valheita? Inhositko minua niin paljon? Halusitko että isäkin inhoaa?
Myöhemmin, monien tilanteiden jälkeen, kaikki huomio mitä teiltä sain, oli vihaa ja halveksuntaa. Tiesin etten pystyisi enään tavoittamaan teidän rakkautta. Tein minä mitä tahansa. Monesti yritin olla mieliksi, siinnä toivossa, että saisin edes pienen hyväksyvän hymyn. Lähinnä siivoamisen kautta. Siivosin monesti koko talon ajatellen, ehkä nyt minä saan pienen hymyn. Mutta kun äiti ja isä palasitte, äiti huusi ja meuhkasi siitä etten jotain ollut siivonnut oikein. Ja se ei ollut vain yksi kerta, vaan tämä kävi usesti. Kertaakaan en ollut osannut siivota oikein jotain, ja ilmeisesti tämän takia en saanut muustakaan siivoiksesti kiitosta. Ja minä luovutin. Alistuin siihen, että te inhoatte ja halveksitte minua, enkä koskaan pysty saamaan teidän hyväksyntää. Lopetin kotitöiden tekemisen, ajatellen "miksi tehdä jotain, mistä saa huudot, parempi saada huudot siitä ettei tee kuin siitä että tekee." Lopetin välittämästä. Vaikka todella välitin. Sydäntä koski niin paljon, se että omat vanhemmat ei minua hyväksy. Uudessa kerrostalossa kun olin noin 16 vuotias, olin niin väsynyt olemaan huono lapsi. Päivä oli ollut raskas, itkin jo töissä salaa. Kun vihdoin pääsin lähtemään, itkin kunnolla. Itkin koko matkan kotii. Linja-autossa, torilta kotiin. Itkin koko ajan sitä vuosien aika kerääntynyttä pahaa oloa pois. Söin,itkin. Peseydyin,itkin. Tuntui ettei kyyneleet loppuisi ollenkaan. Menin omaanhuoneeseen, laitoin oven lukkoon ja musiikin soimaan. Kävin sängylle makaamaan, ja itkin. En saanut itkua loppumaan. Vuosien tuska valui kyynelinä pois. Olo oli jo todella surkea, ajattelin että mitä minulla täällä enään on? Ystäviä minulla ei koskaan ole oikein ollut, vanhempani ei minua hyväksy, en nähnyt mitään syytä jatkaa kärsimyksiäni pidempään. Hain keittiöstä veitsen ja menin takaisin omaan huoneesen lukitun oven taakse itkemään sägylle, veitsi kädessä. Olin juuri viiltämässä ranteita auki, kun kuulin koputuksen oveeni. Iitu koputti ja pyysi minua leikkimään.
Jähmetyi, hämmästyin. Laitoin puukon pois ja ryhdistäydyin. En pystynyt tekemään sitä Iitun takia. Hän on minulle liian rakas. En pystynyt jättämään Iitua. Tuli tunne että minun pitää suojelle Iitua, ettei hänen tarvitse koskaan kokea kaikkea sitä mitä itse olen joutunut kokemaan.
Niikuin sanoin, että paljon olen anteeksi antanut ja paljon olen unahtanut.
Mutta edelleen nuoruuden muistelu saa auki haavoja ja kyynelkanavat. Rakastan teitä valtavasti ja Iitua suuresti. Ja toivon, että vaikka Iitu olisi kuinka vaikea tai hankala tahansa, niin näyttäkää sille, että rakastatte ja välitätte ja olette ylpeitä hänestä, sellaisena kuin hän itse on.
Rakkaudella: 3nuorin lapsi, 3tyttönne
(nimet ovat muutettu)
pelkuriko?
12
1473
Vastaukset
- Isäsi ja pomosi
Me ei susta tykätty sen takia, että istuit päivät pitkät sen tiatskan ääresä ja kirjottelit niille maailman ihmisille
- minä vain...
silloin ei meillä tietokenetta ollut.
- Aviol
minä vain... kirjoitti:
silloin ei meillä tietokenetta ollut.
Joku susi haistaa taas raadellun ihmisen veren hajun sinun tapauksessasi, ja se kiihoittaa sutta raatelemaan.
Rukoilen että lopettaisit tällaisten viestien lukemisen välittömästi, havaittuasi mistä on kysymys. Älä vastaa heille myöskään mitään. - embo
Miten voit ehdollistaa rakkautesi omaan lapseen, joka on lahjana sinulle annettu? Rakkaus lapseen ei tule tekojen kautta, kuinka lapsi on ahkera tai hiljainen tai lahjakas, vaan sinun tulee häntä rakastaa ehdoitta sellaisen akuin hän on!!Eikä missään nimessä verrata häntä sisaruksiin, he ovat kukin arvokkaita yksilöinä, rikkautta sekin. Ongelma on sinulla, kun et ole selvittänyt asioitasi ja kasvanut aikuiseksi, mutta joudut ottamaan vanhemman vastuun!! Voi lapsi raukkaa! Ehdottaisin pikaista avun hakemista kohdallasi!
Kerro lapselle kuinka hän on sinulle rakas, ja tärkeä ja ihana, ja kuinka hän tuo iloa ja valoa elämääsi!! Se on vähintä mitä voit tehdä!!
Minä neljän lapsen äitinä annan positiivista palautetta päivittäin, kehun ja kerron, kuinka hienoja ihmisiä he ovat. - MallikasIskä
embo kirjoitti:
Miten voit ehdollistaa rakkautesi omaan lapseen, joka on lahjana sinulle annettu? Rakkaus lapseen ei tule tekojen kautta, kuinka lapsi on ahkera tai hiljainen tai lahjakas, vaan sinun tulee häntä rakastaa ehdoitta sellaisen akuin hän on!!Eikä missään nimessä verrata häntä sisaruksiin, he ovat kukin arvokkaita yksilöinä, rikkautta sekin. Ongelma on sinulla, kun et ole selvittänyt asioitasi ja kasvanut aikuiseksi, mutta joudut ottamaan vanhemman vastuun!! Voi lapsi raukkaa! Ehdottaisin pikaista avun hakemista kohdallasi!
Kerro lapselle kuinka hän on sinulle rakas, ja tärkeä ja ihana, ja kuinka hän tuo iloa ja valoa elämääsi!! Se on vähintä mitä voit tehdä!!
Minä neljän lapsen äitinä annan positiivista palautetta päivittäin, kehun ja kerron, kuinka hienoja ihmisiä he ovat.kaikenlaisia kakaroita yleensä rakastaa. Raamattukin sanoo, että lasten tulee kunnioittaa vanhempiaan. Ja jos he eivät tätä minimivaatimusta edes yritä omalta osaltaan täyttää, niin olkoon sitten oman onnensa seppiä. Kuinka moni kunnon isä on saanut harmaita hapsia kurittomien kakaroiden takia. Patriarkka Jakobkin sanoi, että te saatatte minun harmaat hapseni murheella hautaan!
- Aviol
MallikasIskä kirjoitti:
kaikenlaisia kakaroita yleensä rakastaa. Raamattukin sanoo, että lasten tulee kunnioittaa vanhempiaan. Ja jos he eivät tätä minimivaatimusta edes yritä omalta osaltaan täyttää, niin olkoon sitten oman onnensa seppiä. Kuinka moni kunnon isä on saanut harmaita hapsia kurittomien kakaroiden takia. Patriarkka Jakobkin sanoi, että te saatatte minun harmaat hapseni murheella hautaan!
Ovatko lapset sinun mielestäsi vanhempiensa vallanhimon tyydyttäjiä?
Kristinuskossa johtaminen tapahtuu aina alhaalta päin, rakkaudella ja pavelemalla.
Jos isä kohtelee tytärtään samoin, kun Jeesus on kohdellut häntä itseään, niin avauksen kaltaisia kirjeitä ei tule milloinkaan.
Näin sanoo kahden aikuisen ja ihanan tyttären heistä ylpeä ja onnellinen isä.
- Aviol
Pitkä se oli mutta luin loppuun asti.
Kipeää on tytölle tehnyt, itsekin kahden aikuisen tytön isänä ymmärrän mistä on
kysymys. Omille tytöilleni olen tunnustanut
avaimesti oman heikkouteni ja kysynyt heiltä ovatko he jaksaneet antaa minulle kaiken anteeksi. Ihania ja kauniita tyttöjä ovat, toinen heistä itsekin jo äiti lapsilleen.
Isänä ja isoisänä tämä viestisi puhuttelee minua. Avoimuudestasi erityinen kiitos sinulle.
Sä tarvitset nyt juuri sellaisen palautteen että sinä kelpaat juuri sellaisena kun olet. Kaunis tyttö, isän ja äidin rakas tytär. Jumala ITSE on sinut kutsunut tähän elämään, et ole sattuma etkä vahinko. Jokaisella lapsella on oikeus saada kokea vanhempiensa jakamaton ja ansaitsematon rakkaus, ilman ehtoja! Aina ei käy näin onnellisesti, mutta Jumalan rakkaus on jakamaton jokaiselle. Hän on sinut nimeltä kutsunut.
Erityisesti pyytäisin sinua kiinnittämään huomiota vanhempiesi lapsuudenkotien ilmapiiriin, jos niistä jotakin tiedät.
Vanhempasi ovat joka tapauksessa itsekin haavoitettuja ja reagoivat heille itselleen tehtyihin synteihin synneillä sinua vastaan.
Heikkoudessa ja ymmärtämättöminä hekin toimivat ja siirtävät näin syntiinlankeemuksen hedelmää seuraavalle sukupolvelle.- embo
tulisi ja olisi hyvä käsitellä viimeistään silloin kuin omia lapsia saa, koska niillä on yllättävän suuri vaikutus kun rupeaa omia lapsia ohjaamaan ja neuvomaan ja kasvattamaan. Se on erittäin surullista, jos esim. lapsesta tulee rakkauden kerjäläinen, eli jos hän joutuu kasvamaan rakkaudettomassa kodissa tai lapset eivät ole keskenään tasa-arvoisessa asemassa, vaan joku heistä on lellikki, joka on luonteeltaan usein helppo ja kiltti ja rauhallinen ja miellyttää vanhempia.
- embo
Tosi järkyttävää luettavaa!! Hienoa, että kirjoitit surullisesta ja rakkaudettomasta elämästäsi, jota et ole todellakaan omalla käytökselläsi ole ansainnut. Olisit ansainnut paljon rakkautta, huomiota, kehuja, kannustusta, syliä ja halauksia, mutta et ole niitä saanut, koska vanhempasi ovat olleet täysin traumatisoituneita ja epäkypsiä ja jäneet lapsen asteelle eli eivät ole koskaan uskaltaneet kohdata omia peikkoja eli ongelmiaan, joita heillä on lapsuudenkodeissaan mitä ilmeisemmin ollut! Kun vanhempasi ovat "itsekin lapsia", kuinka sellaiset raakileet kykenevät antamaan jotain , kun he huutavat itsekin rakkautta ja apua! Sinun kannattaa ottaa yhteyttä Lasten ja nuorten puhelimen numeroon 0800–120 400, jossa ammattitaitoinen ihminen MLL:n eli Mannerheimin lastensuojeluliiton asiantuntija vastaa puhelimeen luottamuksellisesti ja ohjaa sinut samaan apua traumaattisen kotisi tuomiin ongelmiisi. Taistele oikeuksistasi ja hae apua, koska jos jäät yksin, ongelmasta voi tulla ylitsepääsemätön. Puhuminen auttaa ja pikkuhiljaa saat oman arvostuskesi takaisin. Sinun kannatta kertoa myös pikkusisaresi tilanteesta, asiat tuskin kotona muuttuvat, jos vanhempasi eivät lähde psykoterapian kautta hakemaan apua. Olisi erittäin surullista, jos siskosikin kokisi saman rankan kohtalon!!! Vielä kerra, voimia sinulle, olet Luojan luoma, niin kuin me muutkin ja arvokas ja ainutlaatuinen ihminen, rakastettava ja sinulla on oikeus kuulua ja näkyä, ja ilmaista viimein vanhemmillesi kokemasi rankka vääryys ja epäoikeudenmukaisuus, ja ennen kaikkea menetetty lapsuus!!
- Aviol
Syyllisten etsiminen ja löytäminen ei auta, kierre saattaa hyvinkin olla menossa jopa neljännessä polvessa.
Hän itse ei voi terapoida omia vanhempiaan eikä myöskään ohjata heitä hoitoon. Tilannetta ei kannata mielestäni muutoinkaa taramatisoida lisää, koska moni omasta mielestään hyväkin kasvattaja saattaa menetellä vähän samalla tavalla, kun kuuntelemme miten lapsi on itse tuon "hyvän" kasvatuksen kokenut.
Tärkeintä on omalla kohdalla tunnistaa ongelma tunnustaa ja työstää se. Ammattiauttajan luo meneminen on yksi hyvä tapa aloittaa prosessi.
- embo
vaikka olisi kokenut millaista vääryyttä, niin kuin sinäkin, jopa lyömistä, mitä et olisi ikinä saanut joutua kokemaan!! Vanhempais lyövät omaa pahaa oloaan sinuun, eli heitä on luultavasti myös lyöty lapsena, henkisesti ja fyysiseti. Lapsi on niin arvokas, että häntä tulee kohdella AINA rakkaudella, eli et voi yrittää vain unohtaa kokemasi kauheudet, kehosi muistaa ne aina.
Tarinasi on hyvin tavallinen siinä mielessä, että väkivaltaa kokeneet lapset usein yrittävät itsemurhaa, koska heille annetaan jatkuvasti negatiivista palautetta eli viestitään, että he eivät ole rakkautta ansainneet. Mutta muista, rakkautta ei tule lapsen ansaita vanhemmiltaan, vaan heidän tulee rakkautta antaa pyyteettömästi!! Eli hae apua, jotta kokemasi vääryydet eivät kääntyisi sinua vastaan, vaan pääsisit jäsentämään kokemuksiasi, ja elämääsi ja pystyisit huomaamaan, että teoillasi et tule koskaan saamanan menettettyä lapsuuttasi takaisin. Vanhempais ovat sinulle velkaa monet anteeksipyynnöt ja ovat velvollisia selvittämään suuret ongelmansa sinua kohtaan!!
Ymmärrän huolesi Iitua kohtaan, apua on senkin takia haettava, ettei hänestäkin tule uhri!- minä vain...
kuinka moni on jaksanut kirjeeni lukea.
Moni teistä oli huolissaan kierteen jatkuvuudesta.
Vanhempani ovat nykyään muuttunut. Saan heiltä rakkautta ja arvostusta. Enkä usko että Iitu joutuu koskaan kokemaan samaa. Elimme silloin vaikeita aikoja. Nykyään vanhemmillani menee hyvin itsensä ja toistensa kanssa. Joten Iitu näkee paljon lämpöä ja rakkautta. Olen onnellinen Iitun puolesta. Hänellä on elämä täysin erilaisella pohjalla mitä minulla on ollut. Hänellä on uskovaisia kavereita naapurissa. Mitä minulla ei ollut lapsena ollenkaan. Joten uskon että Iitusta kasvaa rakastava ja hellä nainen.
Isäni on isosta perheestä, missä oli paljon poikia. Ja kun joku teki jotain pahaa, kaikkia rangaistiin. Ja äitini äiti on kohdellut häntä kaltoin, pahemmin kuin äitini minua. Joten kyllä vanhempieni käytös tulee heidän lapsuudestaan. Tosin nykyään ne on pystynyt sitä työstämään niin paljon ettei uskoisi että meidän perheessä mitään olisi tapahtunnut.
Minulla on siis nykyään oma perhe, ja vaikka olen saanut paljon asioita työstettyä, niin silti elää pelko että kohtelen lapsia samoin. Varsinkin tyttöjä.
Mutta päivä kerrallaan on elettävä. Mieheni tietää perhetaustani, joten hän on suurena tukena.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kelekkakisat
Mikä vakava onnettomuus sattunut kisoissa. On peruttu koko kisat. Pelastuskopteri näytti käyvän paikalla.3411301- 629162
- 1375455
- 1443754
- 753690
Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset
Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi373599- 403348
- 612713
Olisipa saanut sinuun
Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak722430Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal152249