Tällä palstalla on aika ajoin tiedusteltu ns. Minnesota-hoidosta. Nyt on kiinnostuneilla mahdollisuus tutustua kyseiseen aiheeseen Hesarin Nyt-liitteessä, nro 6/2006.
Tänään ilmestynyt Hesarin Nyt-liite esittelee näyttävästi sivuillaan alkoholisteille räätälöidystä Minnesota-hoidosta Lapuan lakeuksilla.
Minnesota-hoidon perustana on ajatus siitä, että alkoholismi on krooninen ja parantumaton sairaus, jonka ainoa hoito on täydellinen raittius. Metodi on lähtöisin Yhdysvalloista, jossa sitä toteuttaa muun muassa Betty Fordin päihdevieroitusklinikka.
Lapuan Minnesota-hoito on kukoistava pohjalainen perheyritys, jossa toimivat Simo Seppelinin lisäksi hänen vaimonsa ja poikansa sekä kaksi muuta terapeuttia. Vuosittain Lapuan hoidon käy läpi 160 ihmistä, suurin osa työssä käyviä miehiä.
Hoito koostuu kuukauden jaksosta, joka vietetään Lapualla, sekä vuoden jatkohoidosta, jossa potilaat käyvät vertaistukiryhmissä kotipaikkakunnillaan.
Seppelinin yritys on Suomen ainoa Minnesota-ideologiaa toteuttava hoitopaikka.
(lähde:Helsingin Sanomat, Nyt-liite, sivut 18-21)
Mikä Minnesota?
39
5509
Vastaukset
- Suomessa?
Mää olen lukenu, ku Elispettikin käy aina siellä Petti Foordi -klikalla. Sit se tulee siäl takas aina entist ehonpan ja kauniinpan.
Mahtasko munstaki, vanhast juopost akast saara viäl ihmise näköse?- vahvaa kahviksi
Pitääks siell käyrä usseikkii? Palinko maksaa? Mist tavallisell Taavill JOKA KERTA hynät? Ymmärsink oikee, ett ameriikkalaaset fiinit käyvät siell jatkuvast?
Ps. Oliks tää Hesarin Nyt-liitteen juttu sanoman saattamist vai huomion herättämist? Mää oo ymmällä. - rutosti
vahvaa kahviksi kirjoitti:
Pitääks siell käyrä usseikkii? Palinko maksaa? Mist tavallisell Taavill JOKA KERTA hynät? Ymmärsink oikee, ett ameriikkalaaset fiinit käyvät siell jatkuvast?
Ps. Oliks tää Hesarin Nyt-liitteen juttu sanoman saattamist vai huomion herättämist? Mää oo ymmällä.Se oli pikaisesti lukasten semmonen juttu,mikä maksaa noin.4600 euroo,kuukauden hoito,sen jälkeen käydään kotipaikkakunnan AA-ssa,tai muussa vastaavassa "ilmasessa" alkoholin vieroitushoidossa vuoden ajan vapaaehtoisesti.
Minkä takia maksaa neljä-viis tonnii,kuukauden raittiudesta,kun saman raittiuden saa AA-sta "ilmaseks". - Herra siunakko!
rutosti kirjoitti:
Se oli pikaisesti lukasten semmonen juttu,mikä maksaa noin.4600 euroo,kuukauden hoito,sen jälkeen käydään kotipaikkakunnan AA-ssa,tai muussa vastaavassa "ilmasessa" alkoholin vieroitushoidossa vuoden ajan vapaaehtoisesti.
Minkä takia maksaa neljä-viis tonnii,kuukauden raittiudesta,kun saman raittiuden saa AA-sta "ilmaseks".Kel semmosii rahoi o? Ei ainaka mul, ku kaik raha o menny kurkust alas! Kyl toho hinta tarttis jo jottai muutaki saara ku pelkkä sialunhoitto!
- maksusitoumus
rutosti kirjoitti:
Se oli pikaisesti lukasten semmonen juttu,mikä maksaa noin.4600 euroo,kuukauden hoito,sen jälkeen käydään kotipaikkakunnan AA-ssa,tai muussa vastaavassa "ilmasessa" alkoholin vieroitushoidossa vuoden ajan vapaaehtoisesti.
Minkä takia maksaa neljä-viis tonnii,kuukauden raittiudesta,kun saman raittiuden saa AA-sta "ilmaseks".A-klinikalta tai terv. keskuksesta saat todennäköisesti kunnan/kaupungin maksusitoumuksen mikäli haluat todella raitistua!!! Esim Helsinki maksaa myös omavastuuosuuden, joka on noin 23E/vrk! SUOSITTELEN kaikki vaan hoitoa hakemaan, läheiset sekä päihdeongelmaiset, herättäis vähän päättäjiäkin, kun joutuisivat kohtaamaan todellisuuden!!!
- maksusitoumusta
maksusitoumus kirjoitti:
A-klinikalta tai terv. keskuksesta saat todennäköisesti kunnan/kaupungin maksusitoumuksen mikäli haluat todella raitistua!!! Esim Helsinki maksaa myös omavastuuosuuden, joka on noin 23E/vrk! SUOSITTELEN kaikki vaan hoitoa hakemaan, läheiset sekä päihdeongelmaiset, herättäis vähän päättäjiäkin, kun joutuisivat kohtaamaan todellisuuden!!!
Saattas käyä, että lapualla raitistuis. Ja samalla päihdehuolto menettäis hyvät asiakkaat/pokat.
- Cato
Miten Minnesota-hoito ja Mylly-hoito eroavat toisistaan.
Kävin 28 vrk:n mittaisen myllyhoidon v.1991 Kalliolassa. Sinä strog_coffee itse myllyhoidon käyneenä,"(näinhän kerran mainitsit tällä palstalla)".Mitäköhän mieltä itte olet tästä Minnesota hoidosta.Minulla muutamia tuttavia jotka ovat sen käyneet.!
- Ei enää janoinen, paitsi ti...
Myllyhoito = Minnesota-malli
http://www.tohtori.fi/?page=6625671&search=Minnesota-malli
Termit:
Myllyhoito, Minnesota-malli
eräs kroonisen alkoholismin hoito, jossa pyritään täysraittiuteen lähtemällä mukaan AA-toimintaan
http://www.kalliola.fi/fi/sisalto_uusi/04_paihdetyo/nurmijarvi/02_myllyhoito?C:D=172877&C:selres=172877
HOITOMALLINA MYLLYHOITO
Klinikan palvelut perustuvat Minnesota-malliin, USA:ssa 50 vuoden aikana kehitettyyn koulutus-, tutkimus- ja hoitojärjestelmään. Hoidon keskeisiä oivalluksia ovat olleet oman päihdeongelman kokeneiden työntekijöiden palkkaaminen ja AA-tukiverkoston hyödyntäminen.
Suomessa Minnesota-malli tunnetaan nimellä myllyhoito.Että aivan eri asia. Lapuan Minnesota hoitokeskus on lainannut suoraan AA-lta toipumisohjelman jota he kuitenkin pitävät omanaan, myös paikan pomo Seppelin haukkuu julkisesti kaikki ammattiauttajat, lääkärit, papit jne. myös AA-n, hän väittää myös että askeleita EI voi tehdä muutakuin Lapuan Minnesota hoitokeskuksessa, olen ollut parin AA-laisen kanssa kuuntelemassa hänen järjesmämäänsä infotilaisuutta joka kesti 7 tuntia. Ja mitä heidän toipumisprosentteihin tulee niin on se kumma että esim. minä tunnen 6 ihmistä jotka ovat käyneet tämän hoidon ja vain yksi raitistui vaikka toipumispronsentti luokka on 97,3?? En kuitenkaan halua sen kummemmin haukkua Minnehoitoa mutta halusin kertoa sen mitä tiedän. Oletan että Myllyhoito on paljon suvaitsevampaa ainakin siinä mielessä että se tuskin tuomitsee muita hoitomenetelmiä.
- zeppeliini*
raitis kirjoitti:
Että aivan eri asia. Lapuan Minnesota hoitokeskus on lainannut suoraan AA-lta toipumisohjelman jota he kuitenkin pitävät omanaan, myös paikan pomo Seppelin haukkuu julkisesti kaikki ammattiauttajat, lääkärit, papit jne. myös AA-n, hän väittää myös että askeleita EI voi tehdä muutakuin Lapuan Minnesota hoitokeskuksessa, olen ollut parin AA-laisen kanssa kuuntelemassa hänen järjesmämäänsä infotilaisuutta joka kesti 7 tuntia. Ja mitä heidän toipumisprosentteihin tulee niin on se kumma että esim. minä tunnen 6 ihmistä jotka ovat käyneet tämän hoidon ja vain yksi raitistui vaikka toipumispronsentti luokka on 97,3?? En kuitenkaan halua sen kummemmin haukkua Minnehoitoa mutta halusin kertoa sen mitä tiedän. Oletan että Myllyhoito on paljon suvaitsevampaa ainakin siinä mielessä että se tuskin tuomitsee muita hoitomenetelmiä.
Ikävää, että jotkut tekevät tällaisilla asioilla bisnestä. Käyttäen keinoja, joissa mustaavat toisia mahdollisuuksia joissa hädässä oleva voisi saada apua.
- samaa mieltä minäkin
raitis kirjoitti:
Että aivan eri asia. Lapuan Minnesota hoitokeskus on lainannut suoraan AA-lta toipumisohjelman jota he kuitenkin pitävät omanaan, myös paikan pomo Seppelin haukkuu julkisesti kaikki ammattiauttajat, lääkärit, papit jne. myös AA-n, hän väittää myös että askeleita EI voi tehdä muutakuin Lapuan Minnesota hoitokeskuksessa, olen ollut parin AA-laisen kanssa kuuntelemassa hänen järjesmämäänsä infotilaisuutta joka kesti 7 tuntia. Ja mitä heidän toipumisprosentteihin tulee niin on se kumma että esim. minä tunnen 6 ihmistä jotka ovat käyneet tämän hoidon ja vain yksi raitistui vaikka toipumispronsentti luokka on 97,3?? En kuitenkaan halua sen kummemmin haukkua Minnehoitoa mutta halusin kertoa sen mitä tiedän. Oletan että Myllyhoito on paljon suvaitsevampaa ainakin siinä mielessä että se tuskin tuomitsee muita hoitomenetelmiä.
Seriffimme kirjoittaa asiaa. Luettuani Hesarin Nyt-liitteen, havahduin.
AA:n perustajat kunnioittivat muiden ammattiauttajien, kuten lääkäreiden ja psykiatrien toimintaa. Tämä "Seppeliini" tuntuu olevan varsinainen asiantuntija myös näillä alueilla.
Kun kerran Seppelinillä tuntuu olevan kaikki "tieto" hallussaan, lienee meillä maallikoillakin vara kysyä: "Ettei vain tämä julkisuuteen pyrkiminen liittyisi jotenkin Seppelinin perheen toimeentuloon?"
Jos Seppelin kerran "lainaa" AA-ohjelmaa, kannattaisi hänen tutustua ainakin perinteisiin paremmin.
Mutta jos yksikin alkoholisti selviytyy, Seppelininkin "laitos" ansaitsee paikkansa. - Eino L
samaa mieltä minäkin kirjoitti:
Seriffimme kirjoittaa asiaa. Luettuani Hesarin Nyt-liitteen, havahduin.
AA:n perustajat kunnioittivat muiden ammattiauttajien, kuten lääkäreiden ja psykiatrien toimintaa. Tämä "Seppeliini" tuntuu olevan varsinainen asiantuntija myös näillä alueilla.
Kun kerran Seppelinillä tuntuu olevan kaikki "tieto" hallussaan, lienee meillä maallikoillakin vara kysyä: "Ettei vain tämä julkisuuteen pyrkiminen liittyisi jotenkin Seppelinin perheen toimeentuloon?"
Jos Seppelin kerran "lainaa" AA-ohjelmaa, kannattaisi hänen tutustua ainakin perinteisiin paremmin.
Mutta jos yksikin alkoholisti selviytyy, Seppelininkin "laitos" ansaitsee paikkansa.Vaikken ole Zeppeliin,
En Zeppeliin, en Zappeliin,
Niin lähden silti Kappeliin,
Miss' join ja tappelin.
Pistäppä nyt pielipitees asiasta,vai etkö lukenut kysymystä.?
- strong_coffee
Jep joo, mielipiteeni alkoholismin hoidoista:
Kaikki hoidot, joissa lähdetään siitä perusasiasta, että alkoholismi on sairaus, ovat mielestäni hyviä.
Se, miten hoidetaan sairautta, johon ei ole keksitty parannuskeinoa tai muuta hoitoa kuin pidättäytyä alkoholista, on haastava.
Mutta "jatkohoidoksi" oivalletun 12 Askeleen toipumisohjelman löytäminen on alkoholistin pelastus.
Tämä ainakin omalla kohdallani oli ratkaisevaa...
PS. Onnittelut Sievin suuntaan ekasta Olympiamitskusta :)
- klapul päähän lyöty
Minnesota-hoito vaikuttaa kalliilta, koska sitä ei rahoiteta yhteisin verovaroin.
Jokainen potilas joutuu henkkimaan rahoituksen hoidolleen itse joko kunnalta, työnantajalta tai puolisoltaan. (Omat rahat kun on jo juotu)
Olen raitistuttuani seurannut kuuden vuoden ajan melko läheltä Minnesota-hoitoa ja sen toimintaa. Siellä asiansa osaava joukko raitistuneita alkoholisteja tekee työtä lähes vuorotta. Siellä ei tunneta virastoaikoja eikä viisi päiväistä työviikkoa. Lähes joka viikonloppu he tekevät työtä myöhään yöhön perjantaista sunnuntaihin, kun alkoholistien läheiset saapuvat.
Uskaltaisikohan joku laskea paljonko maksaa yksi savutettu raitis vuosi missäkin hoidossa.
Valtio polttaa vuosittain satojamiljoonia euroja erilaisiin päihdehoitoihin, ja aivan käsittämättömän huonolla tuloksella.
Väitän, että kaikista hoitolaitoksista Lapualla saadaan ylivoimaisesti paras hyötysuhde raittiuteen panostetulla rahamäärällä mitattuna.- sAAmari
rahat sille kunnalle tulevat ellei veronmaksajien taskusta?
- onkin
sAAmari kirjoitti:
rahat sille kunnalle tulevat ellei veronmaksajien taskusta?
Muistelen, että se on laskettu jo. Yksi raitistunut ihminen tuottaa yhteiskunnalle takaisin n. 20.000 €/ vuosi. Tästä potista suurin saaja on valtio, sitten kunnat jne.
Suurimmat säästöt kertyvät juuri tuolta terveydenhuoltoalalta ja me veronmaksajat maksamme ihmishenkien menetykset niin henkisesti kuin taloudellisestikin. Yhteiskunta ei vaadi minkäännäköisiä hoitotuloksia vaan sitä montako käyntikertaa kyseiseen ongelmaiseen panostetaan tuli sitten tulosta tai ei. "Halpuus" tulee suunnattoman kalliiksi eikä halpoja hoitoja edes ole. Jos menet lääkäriin leikkauttamaan kasvaimen niin kai voi olettaa, että kasvain tulee poistettua. Jos menet päihdehoitoon missä on 1%:n tulos olet selkärangaton ääliö, kun et raitistu. Mikä mättää ja kuinka kauan? - sAAmari
onkin kirjoitti:
Muistelen, että se on laskettu jo. Yksi raitistunut ihminen tuottaa yhteiskunnalle takaisin n. 20.000 €/ vuosi. Tästä potista suurin saaja on valtio, sitten kunnat jne.
Suurimmat säästöt kertyvät juuri tuolta terveydenhuoltoalalta ja me veronmaksajat maksamme ihmishenkien menetykset niin henkisesti kuin taloudellisestikin. Yhteiskunta ei vaadi minkäännäköisiä hoitotuloksia vaan sitä montako käyntikertaa kyseiseen ongelmaiseen panostetaan tuli sitten tulosta tai ei. "Halpuus" tulee suunnattoman kalliiksi eikä halpoja hoitoja edes ole. Jos menet lääkäriin leikkauttamaan kasvaimen niin kai voi olettaa, että kasvain tulee poistettua. Jos menet päihdehoitoon missä on 1%:n tulos olet selkärangaton ääliö, kun et raitistu. Mikä mättää ja kuinka kauan?minä nuo laskelmat olen lukenut ja toisen koneen sivusuosikeissa on muistaakseni eräs tutkimuskin, jossa aihetta käsitellään. Mutta vastasinkin lauseeseen:
"Minnesota-hoito vaikuttaa kalliilta, koska sitä ei rahoiteta yhteisin verovaroin.
Jokainen potilas joutuu henkkimaan rahoituksen hoidolleen itse joko kunnalta, työnantajalta tai puolisoltaan."
Meinaan kun ainakin Helsinki on sen verran köyhä kunta, että täällä ne kunnan rahat kerätään asukkailta veroina.
Henk. koht kannatan ilman muuta alkoholismin hoitoa, tosin en välttämättä juuri Lapualla. - Raittius
sAAmari kirjoitti:
minä nuo laskelmat olen lukenut ja toisen koneen sivusuosikeissa on muistaakseni eräs tutkimuskin, jossa aihetta käsitellään. Mutta vastasinkin lauseeseen:
"Minnesota-hoito vaikuttaa kalliilta, koska sitä ei rahoiteta yhteisin verovaroin.
Jokainen potilas joutuu henkkimaan rahoituksen hoidolleen itse joko kunnalta, työnantajalta tai puolisoltaan."
Meinaan kun ainakin Helsinki on sen verran köyhä kunta, että täällä ne kunnan rahat kerätään asukkailta veroina.
Henk. koht kannatan ilman muuta alkoholismin hoitoa, tosin en välttämättä juuri Lapualla.Kerrot "saamari" siis, että minäkin olen ollut muutaman vuoden väärällä tavalla raitistunut, kun Lapualta sain kunnon hoidon ja toivuin alkoholismista. Millaista alkoholismin hoitoa kannatat ja kuinka tarkat viitekehykset väärän- laiselle raitistumiselle asetat?
- klapul päähän
sAAmari kirjoitti:
minä nuo laskelmat olen lukenut ja toisen koneen sivusuosikeissa on muistaakseni eräs tutkimuskin, jossa aihetta käsitellään. Mutta vastasinkin lauseeseen:
Henk. koht kannatan ilman muuta alkoholismin hoitoa, tosin en välttämättä juuri Lapualla.kunta, mehän täältä maalta rahoitetaan jatkuvasti Helsinkiä.
Mutta asiaan.
Valtio ja eri instanssit, mm. raha-automaattiyhdistys, syytävät satojamijoonia euroja joka vuosi tehottomiin hoitoihin.
Näissä rahaa palaa ja alkoholisteista tehdään sekakäyttäjiä tai salaa juovia kohtuujuoppoja.
Tarkoitin siis, että Minnesota-hoito vaikuttaa kalliilta kun sitä ei tueta rahallisesti miltään taholta. Sen ainoa tulolähde on potilaiden hoitomaksut.
Siksi sen täytyy toimia tehokkaasti.
Kyllä sinä tämän olisit ymmärtänyt jos vaan olisit halunnut ymmärtää, vai mitä. - Ex-hoidokki
klapul päähän kirjoitti:
kunta, mehän täältä maalta rahoitetaan jatkuvasti Helsinkiä.
Mutta asiaan.
Valtio ja eri instanssit, mm. raha-automaattiyhdistys, syytävät satojamijoonia euroja joka vuosi tehottomiin hoitoihin.
Näissä rahaa palaa ja alkoholisteista tehdään sekakäyttäjiä tai salaa juovia kohtuujuoppoja.
Tarkoitin siis, että Minnesota-hoito vaikuttaa kalliilta kun sitä ei tueta rahallisesti miltään taholta. Sen ainoa tulolähde on potilaiden hoitomaksut.
Siksi sen täytyy toimia tehokkaasti.
Kyllä sinä tämän olisit ymmärtänyt jos vaan olisit halunnut ymmärtää, vai mitä.Helsinki on tosiaan niin rikas, että sillä on varaa laittaa miljooniaan "hoitoon", jolla ei ole mitään tekemistä alkoholismin hoidon kanssa.
Mitä tekemistä on hoidolla, kun ei määritellä edes tautia tai ongelmaa, jota "hoidetaan". Huoltoahan se pikemminkin on vailla minkäänlaista hoitovastetta.
Ja se se vasta kalliiksi tulee veronmaksajille, mutta voi olla, että kohta havahdutaan? - Huomio!
Ex-hoidokki kirjoitti:
Helsinki on tosiaan niin rikas, että sillä on varaa laittaa miljooniaan "hoitoon", jolla ei ole mitään tekemistä alkoholismin hoidon kanssa.
Mitä tekemistä on hoidolla, kun ei määritellä edes tautia tai ongelmaa, jota "hoidetaan". Huoltoahan se pikemminkin on vailla minkäänlaista hoitovastetta.
Ja se se vasta kalliiksi tulee veronmaksajille, mutta voi olla, että kohta havahdutaan?Suomessa käytetään todellakin sanaa päihdeHUOLTO. Eikös tuota toisaalta voi pitää rehellisyytenä ;-D ? Pidetään huoli siitä, että huolto pelaa ja päihteiden käyttö jatkuu. Asiakkaat säilyvät ja kaikki ovat onnellisia. Hyvä nimi koko järjestelmälle on Päihdehoitoflipperi jonka Google löysi. Päihdehuoltoflipperi olisi kyllä vielä parempi.
Google-tuloksia:
Päihdehuolto: 119000 osumaa
Päihdehoito: 714 osumaa
Päihdehoitoflipperi: 2700 osumaa - sAAmari
Raittius kirjoitti:
Kerrot "saamari" siis, että minäkin olen ollut muutaman vuoden väärällä tavalla raitistunut, kun Lapualta sain kunnon hoidon ja toivuin alkoholismista. Millaista alkoholismin hoitoa kannatat ja kuinka tarkat viitekehykset väärän- laiselle raitistumiselle asetat?
minä kirjoitin että Lapualla käynyt on väärin raitistunut? Eipä laiteta taas sanoja minun suuhuni.
- Raittius
Huomio! kirjoitti:
Suomessa käytetään todellakin sanaa päihdeHUOLTO. Eikös tuota toisaalta voi pitää rehellisyytenä ;-D ? Pidetään huoli siitä, että huolto pelaa ja päihteiden käyttö jatkuu. Asiakkaat säilyvät ja kaikki ovat onnellisia. Hyvä nimi koko järjestelmälle on Päihdehoitoflipperi jonka Google löysi. Päihdehuoltoflipperi olisi kyllä vielä parempi.
Google-tuloksia:
Päihdehuolto: 119000 osumaa
Päihdehoito: 714 osumaa
Päihdehoitoflipperi: 2700 osumaaHyviä juttuja teillä. Tätähän tämä on, vielä...
Benzohotelliin päihdehuoltoflipperin kautta ja sieltä sattumakortti, millä pääsee suoraan Alkoon kulkematta lähtöruudun kautta. - Että tuota
Raittius kirjoitti:
Hyviä juttuja teillä. Tätähän tämä on, vielä...
Benzohotelliin päihdehuoltoflipperin kautta ja sieltä sattumakortti, millä pääsee suoraan Alkoon kulkematta lähtöruudun kautta.Läppärillä ei voi pelata Flipperiä kun ei ole jakomerkkinäppäintä joka käyttäsi oikeanpuoleista räpylää.
- Krisse63
onkin kirjoitti:
Suurimmat säästöt kertyvät juuri tuolta terveydenhuoltoalalta ja me veronmaksajat maksamme ihmishenkien menetykset niin henkisesti kuin taloudellisestikin. Yhteiskunta ei vaadi minkäännäköisiä hoitotuloksia vaan sitä montako käyntikertaa kyseiseen ongelmaiseen panostetaan tuli sitten tulosta tai ei. "Halpuus" tulee suunnattoman kalliiksi eikä halpoja hoitoja edes ole. Jos menet lääkäriin leikkauttamaan kasvaimen niin kai voi olettaa, että kasvain tulee poistettua. Jos menet päihdehoitoon missä on 1%:n tulos olet selkärangaton ääliö, kun et raitistu. Mikä mättää ja kuinka kauan?Minäkin olen lukenut yhden tutkimuksen, jossa esitettiin tuollainen 20000 euron säästö yhteiskunnalle. Siitä kuitenkin mielestäni puuttuu yksi oleellinen tieto, joten en usko, että tuo säästö on noin suuri. Mutta ehkä on olemassa muitakin tutkimuksia aiheesta tuon sattumalta lukemani lisäksi, jossa kaikki erät on otettu huomioon.
- Raittius
Krisse63 kirjoitti:
Minäkin olen lukenut yhden tutkimuksen, jossa esitettiin tuollainen 20000 euron säästö yhteiskunnalle. Siitä kuitenkin mielestäni puuttuu yksi oleellinen tieto, joten en usko, että tuo säästö on noin suuri. Mutta ehkä on olemassa muitakin tutkimuksia aiheesta tuon sattumalta lukemani lisäksi, jossa kaikki erät on otettu huomioon.
No kyllä noista laskuista kalpean aavistuksen saa, kun lasket nämä seikat: Alkoholistien lääkitykset ja niistä johtuvat työkyvyn menetykset hoitoineen, joka 4. teho-osaston potilas (vrk-maksu), joka viides sisätautiosaston potilas, mielenterveys palvelujen suurkuluttajia, tapaturmat, väkivaltaisuus, huostaanotot ja perheiden psyykkiset kustannukset (lasten psykiatria jne.), kännissä aiheutetut kustannukset itselle ja toiselle sekä se tuotatko veromarkkoja vai hoidetaanko sinua verorahoilla. Esim. mielisairaaloissa olisi paljon alkoholisteja, joilla olisi vielä mahdollisuus, jos saisivat kunnon hoitoa, mutta nykyään kuolevat. Veikkaan, että jos kaikki lasketaan yhteen, ei 20.000/ vuosi euroa riitä.
- Sai Setänsä takaisin
Täytyy muistaa, että paraneminen on aivan eri luokkaa esim. Lapualla Minnesota- hoidossa kuin mitä on AA:n putkessa. Tässä yhteiskunnan putkessa on ihmisiä vuosikausia, toipumisesta ei tietoakaan. Yksityisellä puolella tehdään tuloksia ja sehän tässä on tarkoitus.
Muistakaa, että jokaisen on mahdollista hakea "maksusitoumus" yksityiseen hoitoon joten nämä asiat kannattaa tutkia.
Oman setäni kohdalla työnantaja maksoi "hoito- ohjelman", koska mies piti saada takaisin "tuottavaan" työhön. Ja pakko myöntää, että on miehellä elämänsuunta muuttunut Lapuan reissun jälkeen.
Ne, jotka ovat asiasta kiinnostuneita asiasta niin suosittelen tutustumaan www.minnesota-hoito.fi kotisivuihin. Meidän suvussa ainakin monen elämä muuttui tämän jälkeen ja saatiin "rakas setä" takaisin normaaliin elämänrytmiin.- kaks eri juttua
Nyt taas on sekoitettu AA ja A-klinikat toisiinsa. AA (Anonymous Alcoholics) ei ole yhteiskunnan putki, vaan alkoholistien vapaehtoista toimintaa. Ryhmiä on joka puolella Suomea ja ne eivät ota vastaan ulkopuolisia avustuksia.
Suomen AA - Etusivu
www.aa.fi/Jaa
Jos juominen aiheuttaa ongelmia, olet tullut oikeaan paikkaan.
A-klinikat ovat yhteiskunnan järjestämiä
A-klinikkasäätiö
www.a-klinikka.fi/Jaa
Valtakunnallinen päihdealan organisaatio. Valistusta ja tietoa päihdetyöstä Suomessa - Pro Tenuri
kaks eri juttua kirjoitti:
Nyt taas on sekoitettu AA ja A-klinikat toisiinsa. AA (Anonymous Alcoholics) ei ole yhteiskunnan putki, vaan alkoholistien vapaehtoista toimintaa. Ryhmiä on joka puolella Suomea ja ne eivät ota vastaan ulkopuolisia avustuksia.
Suomen AA - Etusivu
www.aa.fi/Jaa
Jos juominen aiheuttaa ongelmia, olet tullut oikeaan paikkaan.
A-klinikat ovat yhteiskunnan järjestämiä
A-klinikkasäätiö
www.a-klinikka.fi/Jaa
Valtakunnallinen päihdealan organisaatio. Valistusta ja tietoa päihdetyöstä SuomessaTyönnö löylyjauha aanukseesi; Niillä on kustantamo ja lisäksi keräävät kokouksissa ja seuroissa kolehtia. aa on uskonlahko, siinä kuin muutkin, se vain jyrkästi kieltää olevansa sellainen, jotain verotusjuttuja ilmeisimmin. "Toveriseura" salli mun nauraa seurakunta se on.
- Ekstinttaaja
Pro Tenuri kirjoitti:
Työnnö löylyjauha aanukseesi; Niillä on kustantamo ja lisäksi keräävät kokouksissa ja seuroissa kolehtia. aa on uskonlahko, siinä kuin muutkin, se vain jyrkästi kieltää olevansa sellainen, jotain verotusjuttuja ilmeisimmin. "Toveriseura" salli mun nauraa seurakunta se on.
Kuka ne kolehti fyrkat käärii liiviin? Lähetetäänkö ne jenkkeihin. Minkälainen uskonto niillä aa-laisilla oikein on. Onko löylykauha jonkinlainen AA-logo symboli.
- Valintalaon kassissa
Ekstinttaaja kirjoitti:
Kuka ne kolehti fyrkat käärii liiviin? Lähetetäänkö ne jenkkeihin. Minkälainen uskonto niillä aa-laisilla oikein on. Onko löylykauha jonkinlainen AA-logo symboli.
Meilläpäin rahat menee Valintaloon, kun kasääri ostaa sieltä kalleinta kahvilaatua ja pikkuleipiä
- rentoreino2
Ihmiset istuu puoliympyrässä ja kokeneemmat vetäjät pitävät puhetta ylla, luetaan rukouksen tapaisia lauseita ja luetaan uskonnollista kirjaa.
Toiset haluavat sanoa Jumalan ja toiset kuvittelevat korkeammaksi voimaksi ryhmän tai vaikkapa kiukaan, siitä se löylykauhaterapiajuttu tälläkin palstalla on lähtenyt liikkeelle.
Tietynlaista aivopesua koko aate on mutta siihen mukaan uppoutumalla voi saada raittiuden elämään, pysyvästi.
Tuloksia on tuhansia suomessakin.
Tietysti jos vähättelee ja kieltää kaiken avun ei sitä myös voi saada.- harjula2
Hieno vanha ketju Raitiskin ja sAAmari mukana, Terveisiä vaan ja raittiutta.
T. tosimiesxl - Sangria Ouzo
Jep, ja kun käy kirkossa, elää iänkaikkisen elämän :DDDD
- Minun Korkeimpani!:)
Koska varon J....a sana´n käyttöä, niin korkeimpano onkin PERSEENHAJU.
Haaaalelujaaaaaaaaaaaaaaa!!!!
- minne1
Minnesota-hoidossa on todella hyvät ruoat! En raitistunu siellä, kun tapasin juopon muijan siellä ja aloin seurustelemaan.
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset
Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi403791Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal373387- 692998
Olisipa saanut sinuun
Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak912850- 351848
Mitäs nyt sijoittajat?
Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no841837- 241679
- 281607
- 311602
Olisitpa se hellä
Ja herkkä minkä kuvan sain sinusta irl. Haluaisin että elämässäni olisi sellainen joka arvostaa minua juuri sellaisena k231584