Tämä taitaakin olla oikeampi palsta kysyä tätä asiaa, jota jo "terveys" -osastolla kyselin.
Kun tutkimuksissa napautellaan polvea ja etsitään heijastetta eli refleksiä, niin miksi se tehdään? Ja mistä sen puuttuminen kertoo?
Itselläni on toisessa polvessa hyvin hyvin heikko, toisessa ei ollenkaan. Eipä lääkäritkään ole sen kummemmin puutetta kommentoinut, ovatpahan vain yksi toisensa jälkeen ihmetelleet ja luovuttaneet aikansa naputeltuaan.
No minä puolestani olen jäänyt ihmettelemään miksi niitä heijasteita kokeillaan, kun puutos ei näytä aiheuttavan olankohautusta isompaa reagointia? Osaako joku ystävällisesti kertoa, netistä en vastausta löytänyt.
Mitään kummempaa vaivaa ei ole, tai en ainakaan tiedä semmosta olevan. Mutta ainahan sitä ei itse hoksaa ;-)
Refleksit eli heijaste
10
25887
Vastaukset
- päin...
Minulla taas on toisin päin, aivoinfarktin jälkeen ko polvirefleksit ovat tulleet todella nopeiksi :) Syytä ei tiedä lääkäritkään, naputtelevat vain polviani ja ihmettelevät. Olisi mielenkiintoista tietää, miksi näin on käynyt, kun muuten olen hidastunut kaikessa.
- MS-
ms-tauti ja heijasteeet ovat todella vilkkaat.
- Polveilija
Mulla on kans molemmissa jaloissa heikot refleksit. Vaikka millä kopauttaa polveen, hiljaa tai kovaa, on refleksi vain onneton nytkähdys. Tohtorit ovat minunkin kohdalla tätä refleksien heikkoutta ihmetelleet, neurologeista tk-lääkäreihin, mutta selvyyttä ei asioihin ole koskaan saatu. Lisäksi minulla on vielä lieviä tuntopuutoksia oikeassa jalassa ja epäselvä babinski niin ikään oikeassa jalassa. Ihmeellistä.
- "puuttuu"
Hyvä "Polveilija" , tyydymmekö siis lääkäreiden tapaan vain toteamaan, että "ihmeellistä", vai?
Lienee niin, että voimistuneet heijasteet ovat selvempi oire jostain sairaudesta, kuin nämä puuttuvat. Näin olin oppivinani, kun tuolla toisella palstalla "Terveys" sain samaan kysymykseeni ohjeeksi panna Googleen hakusanaksi "jänneheijasteet".
Tervetuloa omituisten otusten joukkoon :-) - kandi
"puuttuu" kirjoitti:
Hyvä "Polveilija" , tyydymmekö siis lääkäreiden tapaan vain toteamaan, että "ihmeellistä", vai?
Lienee niin, että voimistuneet heijasteet ovat selvempi oire jostain sairaudesta, kuin nämä puuttuvat. Näin olin oppivinani, kun tuolla toisella palstalla "Terveys" sain samaan kysymykseeni ohjeeksi panna Googleen hakusanaksi "jänneheijasteet".
Tervetuloa omituisten otusten joukkoon :-)Joillain ihmisillä on luonnostaan heikot jänneheijasteet, toisilla hieman vilkkaammat. Iän myötä heijasteet lisäksi luonnostaan heikentyvät.
Aivoinfarktin jälkeiset vilkastuneet heijasteet johtuvat ns. ylämotoneuronivauriosta, eli aivoista selkäytimeen lähtevät piuhat on vaurioituneet, ja niiden heijasteita rauhoittava vaikutus vähentynyt. Sillä puolella, millä on infarktin jälkeen oireita (esim halvausta, tunnottomuutta), on usein myös kiihtyneet heijasteet. - vahvistuksesta
kandi kirjoitti:
Joillain ihmisillä on luonnostaan heikot jänneheijasteet, toisilla hieman vilkkaammat. Iän myötä heijasteet lisäksi luonnostaan heikentyvät.
Aivoinfarktin jälkeiset vilkastuneet heijasteet johtuvat ns. ylämotoneuronivauriosta, eli aivoista selkäytimeen lähtevät piuhat on vaurioituneet, ja niiden heijasteita rauhoittava vaikutus vähentynyt. Sillä puolella, millä on infarktin jälkeen oireita (esim halvausta, tunnottomuutta), on usein myös kiihtyneet heijasteet.Vastauksesi vahvisti sen mitä tuossa edellä jo arvelin. Ne heijasteet nyt sitten vaan puuttuu...
Eikö siitä sen enempää - Vilkkaat heijasteet...
vahvistuksesta kirjoitti:
Vastauksesi vahvisti sen mitä tuossa edellä jo arvelin. Ne heijasteet nyt sitten vaan puuttuu...
Eikö siitä sen enempääMulla vilkkaat heijasteet johtuvat lievästä selkäydinvauriosta (oli vuosia selkäydin puristuksissa). Piuhat siis osittain poikki ja heijaste jää pomppimaan esim jalan ja niskan vikakohdan välillä vaimentumatta (ikäänkuin kaiku, joka ei vaimene). Tavallisesti aivot vaimentavat heijasteeen mutta kun yhteys poikki, niin ei voi.
Kadonneet refleksit voi myös johtua hermoviasta selässä. Silloin heijastetta (kaikua) ei tule jalkaan takaisn ollenkaan. - tietoa etsivä
Vilkkaat heijasteet... kirjoitti:
Mulla vilkkaat heijasteet johtuvat lievästä selkäydinvauriosta (oli vuosia selkäydin puristuksissa). Piuhat siis osittain poikki ja heijaste jää pomppimaan esim jalan ja niskan vikakohdan välillä vaimentumatta (ikäänkuin kaiku, joka ei vaimene). Tavallisesti aivot vaimentavat heijasteeen mutta kun yhteys poikki, niin ei voi.
Kadonneet refleksit voi myös johtua hermoviasta selässä. Silloin heijastetta (kaikua) ei tule jalkaan takaisn ollenkaan.Sairastin lievän aivoinfarktin maaliskuussa. Nyt on oikean puolen jalassa ja kädessä vielä outoja tunteita lähinnä kai jotain tunto yliherkkyyttä tai miksi sen nimeäisin.Sormissa on outo tunne ja samoin jalassa kuin pientä tunneherkkyyttä liiaksi. Muuten olen aivan ok ja kirjoitan ja käytän kättäni normaalisti ja myöskin kävelen. Onko kellään ollut samajo oireita Aivoinfarktin jälkeen. Lääkäri sanoi , että menevät kyllä ohi. Mutta tämä vaivaa kyllä minua
- nainen-.84.
tietoa etsivä kirjoitti:
Sairastin lievän aivoinfarktin maaliskuussa. Nyt on oikean puolen jalassa ja kädessä vielä outoja tunteita lähinnä kai jotain tunto yliherkkyyttä tai miksi sen nimeäisin.Sormissa on outo tunne ja samoin jalassa kuin pientä tunneherkkyyttä liiaksi. Muuten olen aivan ok ja kirjoitan ja käytän kättäni normaalisti ja myöskin kävelen. Onko kellään ollut samajo oireita Aivoinfarktin jälkeen. Lääkäri sanoi , että menevät kyllä ohi. Mutta tämä vaivaa kyllä minua
Hei tietoa etsivä..
Minulla oli aivoinfarkti (ja vaskuliittisairaus tälläkinhetkellä) tänä keväänä. Tunnottomuutta kädessä hieman oli infarktin saamisen älkeen mutta muuten pystyin liikkuumaan normaalisti ja pystyn nytkin, sellaisia ongelmia ei ole yhtään ollut.
Nyt olen jo töissä taas ollut muutaman viikon ja sormet ja kädet toimii mutta tosiaan joskus outoja tuntemuksia, joskus saattaa mennä tunto helpommin kuin ennen lievästi ja väpättää helpommin.. täytyy varmaan lääkärille kertoa jos jatkuu, mutta aika lievää on ollu...
- Anonyymi
Minulta jalkojen refleksit ovat hävinneet vuosia, vuosia sitten. Kukaan ei vastaa, miksi, mutta kaikki lääkärit haluavat koputella jalkoja.
Nyt pohkeet kipuilevat. Niissä on välillä karmea särky.
Eli refleksien häviäminen kiinnostaa minuakin.
Pohkeiden kanssa ei ole enää yön eikä päivän rauhaa.
Minulta on jo kerran leikattu selkäydinkanavan ahtauma L4-L5 -välistä.
Ahtauma on palannut.
Minulla on myös spondyloosi eli selkärangan rappeuma ja synovektiaalikysta L2:ssa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1191642
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991478Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy36884Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M29849Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?38791Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm50766Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56718Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s43718Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37710Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet37673