Liesituuletin kanava

Kupuli Deekax

Minkälainen iv-kanavan on oltava e7 2004 muk. joka menee liesikuvulta iv-koneeseen kun se tulee kipsilevy ympäristöön ja 5 m D125 päässä on iv-kone kylppärissä.

Tuleeko jonkun koneen mukana koko palosuojaus ja missä muualla e7 on otettava huomioon 120 m2 okt talon rakennustyömaalla. E90 ? Tästä merkinnästä en ole varma mutta riittääkö se palop. ym

9

5713

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mennä--

iv-koneelle ollenkaan, yleensä se laitetaan katolle suoraan.

Onko tehty suunnitelma?

• sen

kieltäisi?

• kieltää
        sen kirjoitti:

kieltäisi?

laki ja asetus, itse saat etsiä ko. kohdan. Avustavana linkkinä: Suomen rakentamismääräyskokoelma E7.

• kieltää kirjoitti:

laki ja asetus, itse saat etsiä ko. kohdan. Avustavana linkkinä: Suomen rakentamismääräyskokoelma E7.

Siis jos suuri suomalainen rakennusyhtiö rakentaa niitä jatkuvasti kerrostaloihin niin onko omakotitaloille omat normit. Jos kerrostalossa jokaiselle liesikuvulle tulisi oma linja katolle niin se tulisi kalliiksi.

• sen kirjoitti:

kieltäisi?

Sitä sanotaan talotuulettimeksi ja mikäli oikein olen ymmärtänyt myös allaoleva tarkoitti tämäntapaista. Minä tarkoitan kuitenkin liesikuvun yhdistämistä poistohaaraan ja sen painehäviön lisäämistä koneen tehoon. Kysymys oli alunperin palosuojista mutta se taitaa olla speciaalihommia.

Tässä hyvä syy siihen
        Kirjoittanut: miksi kannattaa 3.2.2006 klo 19.49

tehdä liesikupu LTO:n yhteyteen vaikka vähän maksaisikin. Onko hyviä toimivia pareja, LTO kupu?

http://www.vallox.com/documents/Esitteet/Suomenkieliset/Liesikuvut/XLINEesite.pdf

Talotuulettimet Talotuulettimet
        • Toimii omakotitalojen ja rivi-
        talojen poistoilmalaitteena.
        • Mahdollisuus pesuhuoneen,
        WC: n, saunan, vaatehuoneen
        poistoilmakanavan yhdistämi-
        seen.
        • Soveltuu korjausrakentamisessa
        painovoimaisen ilmanvaihdon
        muuttamiseen koneelliseksi.
        • Tehokas, konepestävä,
        metallinen rasvasuodatin.
        • Käyntiääneltään hiljainen.
        • Vakiovarusteena 7- nopeuksinen
        muuntajasäätö, 4- nopeutta valittu
        tehtaalla.
        • 3 kpl lähtökaulusta Ø 125 mm,
        varustettu kumirenkaalla.
        Omakotitaloihin, rivitaloihin,
        poistoilmajärjestelmä
        malli malli
        TTX 500
        TTX 600
        TTXP 500
        TTXP 600
        500
        600
        loisteputki 7911310
        7911312
        leveys leveys
        mm mm
        valaisin valaisin säätöläppä säätöläppä LVI LVI
        numero numero
        varustus varustus
        500
        600
        loisteputki 7911314
        7911316
        läppä
        läppä
        4- nopeuksinen 4- nopeuksinen muuntaja muuntaja
        4- nopeuksinen 4- nopeuksinen muuntaja muuntaja ilman ON/ OFF kytkintä ilman ON/ OFF kytkintä
        Rasvasuodattimet Rasvasuodattimet

• kieltää kirjoitti:

Näissäkö se kielletään. Minunkaan keittiöni ei liene räjähdysvaarallisia tiloja mutta pitää laittaa oma kanava liesikuvulle. Näin minä tämän asian ymmärsin.

Ruoanvalmistukseen käytetty keittiö, jossa ruoanvalmistus tapahtuu ammattimaisesti asianomaisen henkilökunnan toimesta.

Kohteet, joiden ilmanvaihdon toteutukselle ja kanaviston puhdistukselle joudutaan paloturvallisuussyistä asettamaan tiukkoja vaatimuksia. Tällaisia kohteita
        ovat mm. avoliekkigrillien, ammattimaisessa käy-
        tössä olevien keittiöiden, grillien, maalaamoiden ja muoviteollisuuden kohdepoistot tila, johon sijoitetaan ilmakanavia ja mahdollisesti muita putkia ja johtoja. Kevytrakenteinen osastoimaton kotelo
        ei ole roilo.

Savunrajoitin

Palo-osaston sisäiset kanavat voivat olla keittiön kohdepoistokanavaa lukuun ottamatta vähäiseltä matkaltaan edellä mainittuja ohuempia. Tällöin niiden on oltava
        puhdistettavissa tai helposti vaihdettavissa.
        Paloturvallisuuden ja puhdistettavuuden kannalta
        vaativan kohteen teräksestä valmistetun kanavan ja kanavaosien seinämäpaksuus on vähintään 1,25 mm.

Ilmanvaihtolaitteistossa voidaan käyttää muita kuin A2-s1, d0-luokan tarvikkeita mm. seuraavasti:
        - alakatto kiinnikkeineen, pintojen luokkavaatimus
        B-s1, d0,
        - korokelattia tukirakenteineen, pintojen luokkavaa-
        timus B-s1, d0,
        - asuinhuoneistossa oleva asuntokohtaisen ilmanvaihdon kanava, lukuun ottamatta keittiön kohdepoistokanavaa, luokkavaatimus C-s2, d1,
        - P3-luokan rakennuksessa yhtä asuntoa palvelevan
        ilmanvaihtolaitteiston kanava, lukuun ottamatta
        keittiön kohdepoistokanavaa, luokkavaatimus eris-
        tyksineen D-s2, d2.

3.2 Ilmakanavan palonkestävyys
        Kuva 1. Esimerkiksi ammattimaisesti käytetyn keittiön kohdepoistokanavan palonkestävyys.

Keittiön lieden kohdepoistokanavan palonkestävyys
        P2- ja P3- luokan rakennuksessa ullakon ja ullakon ontelon osalla on EI 30.
        - Paloturvallisuuden ja puhdistettavuuden kannalta vaativan kohteen kohdepoistokanavan palonkestävyys on EI 60 (kuva 1).
        - Palo- tai räjähdysvaarallisen tilan kohdepoistokana-
        van palonkestävyys on EI 60 (kuva 2).
        Edellä mainitut ilmakanavat kiinnitetään ja kannatetaan siten, että ne pysyvät palotilanteessa paikoillaan vähin-
        tään niiltä edellytetyn palonkestoajan.
        Kanavaliitokset tehdään siten, etteivät ne heikennä kanavan palonkestävyyttä.
        Kuva 2. Palo- tai räjähdysvaarallisen tilan ilmakanava

Asuinrakennuksissa olevat keittiöt, talousirtaimiston säilytystilat sekä pinta-alaltaan enintään 300 m 2 suu-
        ruiset toimistot ja kokoontumistilat voidaan yhdistää asuntojen kanssa yhteiseen keskusilmanvaihtolaitteistoon käyttäen erillisiä kanavia.
        Lämpölaukaisimen avulla laukeavan rajoittimen
        sulkeutumislämpötila on yleensä 70 °C ± 5 °C. Eri
        tyistapauksissa voidaan sulkeutumislämpötila valita korkeammaksi, jollei tästä aiheudu vaaraa.

• laitat

sinne.

• mistä hän puhuu

mutta kaikkein edullisimmaksi käytöltään saat tuon jos liesikupu toimii samalla yhtenä venttiilinä ja siinä on tehostustoiminto ruoanlaittoa varten. Sen siis tulisi ohjata LTO:ta ja toki sisältää rasvasuodattimen. Ilmaputken halkaisija vähintään 125mm. Sellaisia myydään ja aiemmissa keskusteluissakin on asiasta ollut puhetta

• On liesikuvussa mutta se luokka jonka mukaan eristetään kokonaan ja laitetaan nuohousluukut ja palopelti. En haluaisi ostaa kaikkein kalleinta systeemiä.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mihin kaivattusi

Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      193
      8696
    2. En löydä sinua

En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      26
      4858
    3. Ketä julkkista

kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      50
      4308
    4. Tunniste

Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      62
      3867
    5. Opettelen sun jokaisen virheen

ja rakastan sua.
      Ikävä
      51
      3246
    6. Miten, milloin

Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      50
      3060
    7. Miten mä olisin

Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.
      Ikävä
      54
      2790
    8. Ne oli ne hymyt

Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      26
      2716
    9. Haluan huomiota sulta

nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      43
      2511
    10. Anteeksi kun käyttäydyn

niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      42
      2415
    Aihe