Minkälainen iv-kanavan on oltava e7 2004 muk. joka menee liesikuvulta iv-koneeseen kun se tulee kipsilevy ympäristöön ja 5 m D125 päässä on iv-kone kylppärissä.
Tuleeko jonkun koneen mukana koko palosuojaus ja missä muualla e7 on otettava huomioon 120 m2 okt talon rakennustyömaalla. E90 ? Tästä merkinnästä en ole varma mutta riittääkö se palop. ym
Liesituuletin kanava
9
5713
Vastaukset
- mennä--
iv-koneelle ollenkaan, yleensä se laitetaan katolle suoraan.
Onko tehty suunnitelma?- sen
kieltäisi?
- kieltää
sen kirjoitti:
kieltäisi?
laki ja asetus, itse saat etsiä ko. kohdan. Avustavana linkkinä: Suomen rakentamismääräyskokoelma E7.
kieltää kirjoitti:
laki ja asetus, itse saat etsiä ko. kohdan. Avustavana linkkinä: Suomen rakentamismääräyskokoelma E7.
Siis jos suuri suomalainen rakennusyhtiö rakentaa niitä jatkuvasti kerrostaloihin niin onko omakotitaloille omat normit. Jos kerrostalossa jokaiselle liesikuvulle tulisi oma linja katolle niin se tulisi kalliiksi.
sen kirjoitti:
kieltäisi?
Sitä sanotaan talotuulettimeksi ja mikäli oikein olen ymmärtänyt myös allaoleva tarkoitti tämäntapaista. Minä tarkoitan kuitenkin liesikuvun yhdistämistä poistohaaraan ja sen painehäviön lisäämistä koneen tehoon. Kysymys oli alunperin palosuojista mutta se taitaa olla speciaalihommia.
Tässä hyvä syy siihen
Kirjoittanut: miksi kannattaa 3.2.2006 klo 19.49
tehdä liesikupu LTO:n yhteyteen vaikka vähän maksaisikin. Onko hyviä toimivia pareja, LTO kupu?
http://www.vallox.com/documents/Esitteet/Suomenkieliset/Liesikuvut/XLINEesite.pdf
Talotuulettimet Talotuulettimet
• Toimii omakotitalojen ja rivi-
talojen poistoilmalaitteena.
• Mahdollisuus pesuhuoneen,
WC: n, saunan, vaatehuoneen
poistoilmakanavan yhdistämi-
seen.
• Soveltuu korjausrakentamisessa
painovoimaisen ilmanvaihdon
muuttamiseen koneelliseksi.
• Tehokas, konepestävä,
metallinen rasvasuodatin.
• Käyntiääneltään hiljainen.
• Vakiovarusteena 7- nopeuksinen
muuntajasäätö, 4- nopeutta valittu
tehtaalla.
• 3 kpl lähtökaulusta Ø 125 mm,
varustettu kumirenkaalla.
Omakotitaloihin, rivitaloihin,
poistoilmajärjestelmä
malli malli
TTX 500
TTX 600
TTXP 500
TTXP 600
500
600
loisteputki 7911310
7911312
leveys leveys
mm mm
valaisin valaisin säätöläppä säätöläppä LVI LVI
numero numero
varustus varustus
500
600
loisteputki 7911314
7911316
läppä
läppä
4- nopeuksinen 4- nopeuksinen muuntaja muuntaja
4- nopeuksinen 4- nopeuksinen muuntaja muuntaja ilman ON/ OFF kytkintä ilman ON/ OFF kytkintä
Rasvasuodattimet Rasvasuodattimetkieltää kirjoitti:
Näissäkö se kielletään. Minunkaan keittiöni ei liene räjähdysvaarallisia tiloja mutta pitää laittaa oma kanava liesikuvulle. Näin minä tämän asian ymmärsin.
Ruoanvalmistukseen käytetty keittiö, jossa ruoanvalmistus tapahtuu ammattimaisesti asianomaisen henkilökunnan toimesta.
Kohteet, joiden ilmanvaihdon toteutukselle ja kanaviston puhdistukselle joudutaan paloturvallisuussyistä asettamaan tiukkoja vaatimuksia. Tällaisia kohteita
ovat mm. avoliekkigrillien, ammattimaisessa käy-
tössä olevien keittiöiden, grillien, maalaamoiden ja muoviteollisuuden kohdepoistot tila, johon sijoitetaan ilmakanavia ja mahdollisesti muita putkia ja johtoja. Kevytrakenteinen osastoimaton kotelo
ei ole roilo.
Savunrajoitin
Palo-osaston sisäiset kanavat voivat olla keittiön kohdepoistokanavaa lukuun ottamatta vähäiseltä matkaltaan edellä mainittuja ohuempia. Tällöin niiden on oltava
puhdistettavissa tai helposti vaihdettavissa.
Paloturvallisuuden ja puhdistettavuuden kannalta
vaativan kohteen teräksestä valmistetun kanavan ja kanavaosien seinämäpaksuus on vähintään 1,25 mm.
Ilmanvaihtolaitteistossa voidaan käyttää muita kuin A2-s1, d0-luokan tarvikkeita mm. seuraavasti:
- alakatto kiinnikkeineen, pintojen luokkavaatimus
B-s1, d0,
- korokelattia tukirakenteineen, pintojen luokkavaa-
timus B-s1, d0,
- asuinhuoneistossa oleva asuntokohtaisen ilmanvaihdon kanava, lukuun ottamatta keittiön kohdepoistokanavaa, luokkavaatimus C-s2, d1,
- P3-luokan rakennuksessa yhtä asuntoa palvelevan
ilmanvaihtolaitteiston kanava, lukuun ottamatta
keittiön kohdepoistokanavaa, luokkavaatimus eris-
tyksineen D-s2, d2.
3.2 Ilmakanavan palonkestävyys
Kuva 1. Esimerkiksi ammattimaisesti käytetyn keittiön kohdepoistokanavan palonkestävyys.
Keittiön lieden kohdepoistokanavan palonkestävyys
P2- ja P3- luokan rakennuksessa ullakon ja ullakon ontelon osalla on EI 30.
- Paloturvallisuuden ja puhdistettavuuden kannalta vaativan kohteen kohdepoistokanavan palonkestävyys on EI 60 (kuva 1).
- Palo- tai räjähdysvaarallisen tilan kohdepoistokana-
van palonkestävyys on EI 60 (kuva 2).
Edellä mainitut ilmakanavat kiinnitetään ja kannatetaan siten, että ne pysyvät palotilanteessa paikoillaan vähin-
tään niiltä edellytetyn palonkestoajan.
Kanavaliitokset tehdään siten, etteivät ne heikennä kanavan palonkestävyyttä.
Kuva 2. Palo- tai räjähdysvaarallisen tilan ilmakanava
Asuinrakennuksissa olevat keittiöt, talousirtaimiston säilytystilat sekä pinta-alaltaan enintään 300 m 2 suu-
ruiset toimistot ja kokoontumistilat voidaan yhdistää asuntojen kanssa yhteiseen keskusilmanvaihtolaitteistoon käyttäen erillisiä kanavia.
Lämpölaukaisimen avulla laukeavan rajoittimen
sulkeutumislämpötila on yleensä 70 °C ± 5 °C. Eri
tyistapauksissa voidaan sulkeutumislämpötila valita korkeammaksi, jollei tästä aiheudu vaaraa.
- laitat
sinne.
- mistä hän puhuu
mutta kaikkein edullisimmaksi käytöltään saat tuon jos liesikupu toimii samalla yhtenä venttiilinä ja siinä on tehostustoiminto ruoanlaittoa varten. Sen siis tulisi ohjata LTO:ta ja toki sisältää rasvasuodattimen. Ilmaputken halkaisija vähintään 125mm. Sellaisia myydään ja aiemmissa keskusteluissakin on asiasta ollut puhetta
On liesikuvussa mutta se luokka jonka mukaan eristetään kokonaan ja laitetaan nuohousluukut ja palopelti. En haluaisi ostaa kaikkein kalleinta systeemiä.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1938696
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k264858- 504308
- 623867
- 513246
- 503060
Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.542790Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä262716- 432511
Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv422415