ihottava kuulla miten ihmiset ei hyväksy adoptiota... me ei sille voidaan mitään et meidät on adoptoitu et omat vanhemmat hylkää meidät/tai kuolee... olemme vaan ihmisiä jotka haluu rakastavaisen prheen ympärille.. toi vaan masentaa ku lukee miten ihmiset puhuu lapsikaupasta tulee sellainen olo et pitäis olla ihan hiljaa kaikille et ei mainita et on adoptiolapsi.. tulee sellainen tunne et saataisin painuu helvettii kuten nää jotka käy sossunluukulla hakemas koko ajan rahaa... vähän jotain parempaakin palautetta.. toi negatiivinen palaute tarttuu elämässä pitäis olla isompiakin murheita ku joku adoptio. maailmassa ihmiset kuolee nälkään ja jotkut vaan valittaa jostain lappsikaupasta..
muutakin ajateltava
19
1386
Vastaukset
- aikuisten palsta
Sinun ei pitäisi ollenkaan lukea näitä juttuja.
- Aikuiselta
Sinulla jos jollakulla on oikeus näitä palstoja lukea ja kommentoida, olethan adoptoitu, eli tiedät todellakin parhaiten mitä adoptio ihan käytännössä tarkoittaa omalla kohdallasi.
Me kaikki muut, adoptiovanhemmat, tulevat adoptiovanhemmat ja henkilöt, joilla ei ole mitään kokemusta adoptiosta, voimme vain esittää olettamuksia ja mielipiteitämme.
Siinä että on adoptoitu ei todellakaan ole mitään hävettävää tai peiteltävää, olet arvokas ihminen täysin sellaisena kuin olet.
Tunnut olevan suhteellisen nuori vielä joten voisit puhua vanhempiesi kanssa jos jokin asia mitä täältä olet lukenut jäi painamaan mietäsi. - bio äiti
Hei Tyttö!
Toki tälle palstalle voi ja pitää antaa palautetta myös adoptiolapset, mielipiteesi on arvokas.Jokainen joka käy sossun luukulta rahaa on ne rahat ansainneet, sitävarten sossun luukut on.Itse en ole puolesta enkä vastaan adoptiota.Itseäni on hyvin paljon hämmästyttänyt asia (puhun omasta kokemuksesta) kuinka adoptiovanhemmat eivät enää lapsen tullessa aikuisikään halua että lapsi ottaa yhteyttä biologisiin vanhempiin, tämän olen kokenut "subjektiivisesti". Ainakin siinä vaiheessa kun lapsi alkaa lähennellä täysi-ikäisyyttä ja on kiinnostunut juuristaan. Onhan se toki kauhean iso menetetys adoptiovanhemmille jos lapsi haikailee bio-suvun perään mutta ihmettelen miten se voi olla heiltä pois että biologiset vanhemmatkin kuuluisivat lapsen elämään?Eikö se ole vaan rikkaus että sitä sukua on enemmänkin kuin vain ado-suku? Monella adoptiolapsella (kotimaan adoptiossa) on todennäköisesti sisaruksia ja taas sitten kun meistä bio ja ado vanhemmista aika jättää niin onhan ne sisaruksest. Pitäisikö siihen sisarussuhteen luomiseen odottaa että ensin adoptiovanhemmat kuolee ennenkuin uskalletaan luoda suhteita näihin sisariin ja sitten voidaankin olla jo niin vanhoja ettei yhteydenpito onnistukkaan.Suku on kuitenkin tärkeä, molemmat, niinkuin adoptioperheen suku ja ninkuin biologisten vanhempien suku- joo
Hei, vaikka sinulla on subjektiivinen kokemus siitä, että adoptiovanhemmat eivät halua auttaa lasta juurien etsimisessä, ei se ole yksi totuus. On myös paljon vanhempia jotka tukevat lastaan juurien etsimisessä, euvätkä koe sitä uhkana. Puhutaan juurimatkoista, joita tehdään lapsen synnyinmaahan ulkomaille.
Ei asiat ole mustavalkoisia! - eri asiat!
joo kirjoitti:
Hei, vaikka sinulla on subjektiivinen kokemus siitä, että adoptiovanhemmat eivät halua auttaa lasta juurien etsimisessä, ei se ole yksi totuus. On myös paljon vanhempia jotka tukevat lastaan juurien etsimisessä, euvätkä koe sitä uhkana. Puhutaan juurimatkoista, joita tehdään lapsen synnyinmaahan ulkomaille.
Ei asiat ole mustavalkoisia!Juurimatka ulkomaille on pikkuisen eri asia kuin biologisen äidin, isän, sisaruksen, mummon tai muun sukulaisen kohtaaminen silmästä silmään. Minäkin voisin lähteä pikkuintilaiseni kanssa katsomaan hänen syntymämaansa palatseja, slummeja, muistamaan makuja, haistamaan hajuja ja kokemaan elämyksiä. Ihan eri asia olisi kohdata joku ihminen, joka on lapselle verisukua.
- joo
eri asiat! kirjoitti:
Juurimatka ulkomaille on pikkuisen eri asia kuin biologisen äidin, isän, sisaruksen, mummon tai muun sukulaisen kohtaaminen silmästä silmään. Minäkin voisin lähteä pikkuintilaiseni kanssa katsomaan hänen syntymämaansa palatseja, slummeja, muistamaan makuja, haistamaan hajuja ja kokemaan elämyksiä. Ihan eri asia olisi kohdata joku ihminen, joka on lapselle verisukua.
Juurimatka on kuitenkin matka juurille.. varmaan siellä tulee nähtävyyksiä ja maisemiakin katseltua, jos ei laput silmillä kulje. Moni adoptiovanhempi on valmis auttamaan lastaan hänen etsiessään juuriaan. varmaan löytyy niitäkin jotka eivät ole. tuskin tällaiselle juurimatkalle lähtee kukaan sellainen vanhempi lapsensa kanssa, joka ei ole valmis kohtaamaan lapsensa todellisia juuria, jos siihen todella on mahdollisuus ja lapsi sitä haluaa.
Biologinen vanhempi on joissakin tapauksissa mahdollista tavata. esim. pikkusiskoni biologinen äiti tapasi adiotioisän (minun biologisen isäni) hakumatkalla. on valokuvia ja nimet selvillä, jos pikkusiskoni haluaa jossain vaiheessa lähteä meren tuolle puolle etsimään juuriaan. joten ei kannata yleistää. - sukulaiset
joo kirjoitti:
Juurimatka on kuitenkin matka juurille.. varmaan siellä tulee nähtävyyksiä ja maisemiakin katseltua, jos ei laput silmillä kulje. Moni adoptiovanhempi on valmis auttamaan lastaan hänen etsiessään juuriaan. varmaan löytyy niitäkin jotka eivät ole. tuskin tällaiselle juurimatkalle lähtee kukaan sellainen vanhempi lapsensa kanssa, joka ei ole valmis kohtaamaan lapsensa todellisia juuria, jos siihen todella on mahdollisuus ja lapsi sitä haluaa.
Biologinen vanhempi on joissakin tapauksissa mahdollista tavata. esim. pikkusiskoni biologinen äiti tapasi adiotioisän (minun biologisen isäni) hakumatkalla. on valokuvia ja nimet selvillä, jos pikkusiskoni haluaa jossain vaiheessa lähteä meren tuolle puolle etsimään juuriaan. joten ei kannata yleistää.Älä sinäkään yleistä. Se on tietysti mukavaa, jos lapsella on mahdollisuus oikeasti löytää sukulaisiaan ja todelliset juurensa. Nykyään puolet (n.150 lasta viime vuonna) adoptiolapsista tulee Kiinasta, josta tulevilla lapsilla ei ole käytännössä mitään mahdollisuuksia löytää biovanhempiaan. Adoptiovanhemmat voivat siis jo adoptoidessa asennoitua asiaan niin, että juurimatkalle lähdetään syömään maukasta kiinalaista ruokaa ja köpöttelemään Kiinan muurille. Tulevaisuudessa tietenkin dns-luettelot saattaa auttaa asiaa, mutta vaikeaa se tulee olemaan. Lue Kiinan tilanteesta täältä http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=116&conference=4500000000000394&posting=22000000012796776
- adoptoitu14
en usko sinun olevan adoptoitu... ...jos olisit adoptiolapsi, niin lapsikauppa-asia varmaan kylmäisi sinua niin, ettet kirjoittaisi ´ja jotkut vaan valittaa jostain lapsikaupasta` ...ite en voi olla ajattelematta missä vanhempani ovat ja missä merkeissä olemme aikanaan eronneet...
- hiisu
Miksi adoptiolasta pitäisi koskettaa tällä palstalla moneen kertaan esiintynyt lapsikauppa-viesti yhtään sen enempää kuin muitakaan? Jos on kokenut kasvaneensa rakastavassa kodissa, niin tuskin tuntee omalla kohdallaan kovin paljoa yhtymäkohtia lapsikaupan uhreihin. Surullistahan se tietysti on ajatella asiaa, mutta maailmassa on niin paljon muutakin kauheaa, että elämä käy kovin raskaaksi jos sitä koko ajan miettii. Lapsilla ja nuorilla pitäisi taustasta riippumatta olla oikeus elää ihan tavallista elämää.
- Elinats
hiisu kirjoitti:
Miksi adoptiolasta pitäisi koskettaa tällä palstalla moneen kertaan esiintynyt lapsikauppa-viesti yhtään sen enempää kuin muitakaan? Jos on kokenut kasvaneensa rakastavassa kodissa, niin tuskin tuntee omalla kohdallaan kovin paljoa yhtymäkohtia lapsikaupan uhreihin. Surullistahan se tietysti on ajatella asiaa, mutta maailmassa on niin paljon muutakin kauheaa, että elämä käy kovin raskaaksi jos sitä koko ajan miettii. Lapsilla ja nuorilla pitäisi taustasta riippumatta olla oikeus elää ihan tavallista elämää.
kyl miuta ainaskii mietityttää se et mistä mie oon tullu. siit ei tiedetä niin kylhä sitä pahimpia juttui aattelee. ei voi olla aattelematta vaik haluais. ei elämä silti raskasta ole mut haluisin tietää mitä mulle vauvana tapahtu.
- tyttö
eihän sun tarvii uskoa... mutta kaikki ei ajattele lapsikaupana sitä...tietenkin minäkin haluan tietää mun oikeasta perheestä ja tiedänkin siitä sen verran mitä ite muistan ja mitä mulle on kerrottu ja olen kohta saamassa enemmän tietoa mitä vaan saa selville suomesta ja siitä maasta mistä mut on adoptoitu... haluan tietää just kneltä olen perinyt mitäkin ulkonäkö jne,, haluan nähän mun oikeat sisarukset jne.. mut jos ite ajattelet sitä lapsikaupana niin ajattele mä olen päässy siitä vaiheesta jo pois... ajattelin joskus itekkin niin... mut mitä nykyiset vanhempani ovat kertoneet niin se ei ole lapsi kauppa ne on vaan maksanu kaikki tulkkaus hommat ja paperit, matka ja kaikki muut olennaiset asiat.. joudun itekki maksamaan siitä et saan tietää jotain itestäni ja bio perheestä just esim tulkkaukset.. ja tulkaukset eivät ole kauheen halvat
- tyttö
Elinats kirjoitti:
kyl miuta ainaskii mietityttää se et mistä mie oon tullu. siit ei tiedetä niin kylhä sitä pahimpia juttui aattelee. ei voi olla aattelematta vaik haluais. ei elämä silti raskasta ole mut haluisin tietää mitä mulle vauvana tapahtu.
aivan... ite olen tullu 8 vuotiana suomeen ja en muista mitään mun vauva ajoista ja nykyiset vanhemmatkaan siitä ei tiedä kauheesti inhottava ku ihmiset puhuu omista ihanista hölmöistä tekoista mitä ne on tehny pienenä mitä ne on kuullu vanhemmilta mut iteltä puuttu ne asiat.,, on vaan aukko elämässä,,, ite olen ihan tyytyväinen tähän nykyisen elämään mielummin täälä ku ilman perhettä ja asuu lastenkodissa sekän ei ole mailman ihaninta
- adoptoitu14
tyttö kirjoitti:
eihän sun tarvii uskoa... mutta kaikki ei ajattele lapsikaupana sitä...tietenkin minäkin haluan tietää mun oikeasta perheestä ja tiedänkin siitä sen verran mitä ite muistan ja mitä mulle on kerrottu ja olen kohta saamassa enemmän tietoa mitä vaan saa selville suomesta ja siitä maasta mistä mut on adoptoitu... haluan tietää just kneltä olen perinyt mitäkin ulkonäkö jne,, haluan nähän mun oikeat sisarukset jne.. mut jos ite ajattelet sitä lapsikaupana niin ajattele mä olen päässy siitä vaiheesta jo pois... ajattelin joskus itekkin niin... mut mitä nykyiset vanhempani ovat kertoneet niin se ei ole lapsi kauppa ne on vaan maksanu kaikki tulkkaus hommat ja paperit, matka ja kaikki muut olennaiset asiat.. joudun itekki maksamaan siitä et saan tietää jotain itestäni ja bio perheestä just esim tulkkaukset.. ja tulkaukset eivät ole kauheen halvat
niin.... mut mä en varmaa saa koskaan tietää, miten oon joutunu eroon äidistä ja muista. adovanhemmat ei oo mua ostanu, mut voihan mut olla sitä ennen myyty. kehitysmaissa on lapsikauppaa. mut oli poliisi vieny lastenkotiin. ei siin välttämättä oo mitään lapsikauppaa mut ei sitä koskaa tiiä. esim. aasiassa lapsikauppaa on ja voihan sitäkii kautta lapsii päätyä adoptioon. eli ei adoptio oo suoraa lapsikauppaa vaik tietty osa adoptoiduista aattelee sillee kun ne ei tykkää adoptiosta. mut ennen adoptioo on voinu olla lapsikauppaa tai muuta rikollista. osa tietty tietää omasta menneisyydestä enemmän. osa ei. niinku minä. siks en ehkä koskaa voi aatella ettei lapsikauppa koskis mua. mä nään siitä painajaisii ja muuta tyhmää.
- tyttö
adoptoitu14 kirjoitti:
niin.... mut mä en varmaa saa koskaan tietää, miten oon joutunu eroon äidistä ja muista. adovanhemmat ei oo mua ostanu, mut voihan mut olla sitä ennen myyty. kehitysmaissa on lapsikauppaa. mut oli poliisi vieny lastenkotiin. ei siin välttämättä oo mitään lapsikauppaa mut ei sitä koskaa tiiä. esim. aasiassa lapsikauppaa on ja voihan sitäkii kautta lapsii päätyä adoptioon. eli ei adoptio oo suoraa lapsikauppaa vaik tietty osa adoptoiduista aattelee sillee kun ne ei tykkää adoptiosta. mut ennen adoptioo on voinu olla lapsikauppaa tai muuta rikollista. osa tietty tietää omasta menneisyydestä enemmän. osa ei. niinku minä. siks en ehkä koskaa voi aatella ettei lapsikauppa koskis mua. mä nään siitä painajaisii ja muuta tyhmää.
miks et ota selvää juurista esim pelan kautta eläämmä nykyisin 2006 vuotta ja tietoja saa helposti paitsi jos sut on adoptoitu enne 80 lukua
- adoptoitu14
tyttö kirjoitti:
miks et ota selvää juurista esim pelan kautta eläämmä nykyisin 2006 vuotta ja tietoja saa helposti paitsi jos sut on adoptoitu enne 80 lukua
sut on varmaa adoptoitu suomesta, venäjältä tai sul on muute hyvät tiedot taustastas... mut on adoptoitu interpedian avulla joten pelalla ei nyt vaa oo mitää tietoo musta. mun taustasta ei oo paljo mitää tietoo. ei vanhempien nimiä , ei synt.päivää, ei syntymäpaikkaa.. mut on viety vauvana sairaalaan ja sieltä lastenkotii. siin onki melkein kaikki tiedot. kaikki paperit on käännetty jo. syntymämaan poliisilta, lastenkodist ja sairaalasta aion ettii tietoo kuten muualtaki mut eihän se oo helppoa kun ei oo oikein mitää tietoja. ymmärrä jo ettei kaikille omien juurien selvittäminen oo helppooo. tiiän kyl yhen tytön kolumbiasta ja sillä on bioäitin nimi yms. oon kuullu et jotkut thaimaasta ja puolastakii tietää näitä. riippuu varmaa tapauksest. must ei oo oikein mitää tietoo ja SE ON KAUHEETA!!!!!!!!
- tyttö
adoptoitu14 kirjoitti:
sut on varmaa adoptoitu suomesta, venäjältä tai sul on muute hyvät tiedot taustastas... mut on adoptoitu interpedian avulla joten pelalla ei nyt vaa oo mitää tietoo musta. mun taustasta ei oo paljo mitää tietoo. ei vanhempien nimiä , ei synt.päivää, ei syntymäpaikkaa.. mut on viety vauvana sairaalaan ja sieltä lastenkotii. siin onki melkein kaikki tiedot. kaikki paperit on käännetty jo. syntymämaan poliisilta, lastenkodist ja sairaalasta aion ettii tietoo kuten muualtaki mut eihän se oo helppoa kun ei oo oikein mitää tietoja. ymmärrä jo ettei kaikille omien juurien selvittäminen oo helppooo. tiiän kyl yhen tytön kolumbiasta ja sillä on bioäitin nimi yms. oon kuullu et jotkut thaimaasta ja puolastakii tietää näitä. riippuu varmaa tapauksest. must ei oo oikein mitää tietoo ja SE ON KAUHEETA!!!!!!!!
toivotan sulle onnea juurien etsimisestä tulee olemaan varmaan rankka et yritä jaksaa.. kannattais kysyy jostain et pystyiskö suomesta joku auttamaan...
- 4x äiti
adoptoitu14 kirjoitti:
Pyydä hyvä tyttö vanhempiasi mukaan bio-vanhempiesi etsintään! Jos olet 14-vuotias ja adoptoitu vauvana IP:n kautta vaikka Kiinasta, niin kannattaisi pyytää äidiltä ja isältä apua, heillä on kuitenkin paperit adoptiosta. Jokainen ihminen, olipa adoptoitu tai bio, haluaa joskus, yleensä murrosuässä, tietää itsestään ja juuristaan kaiken mahdollisen. Minä ainakin olen halunnut. Onnea etsintään!
- tyttö
4x äiti kirjoitti:
Pyydä hyvä tyttö vanhempiasi mukaan bio-vanhempiesi etsintään! Jos olet 14-vuotias ja adoptoitu vauvana IP:n kautta vaikka Kiinasta, niin kannattaisi pyytää äidiltä ja isältä apua, heillä on kuitenkin paperit adoptiosta. Jokainen ihminen, olipa adoptoitu tai bio, haluaa joskus, yleensä murrosuässä, tietää itsestään ja juuristaan kaiken mahdollisen. Minä ainakin olen halunnut. Onnea etsintään!
en ole 14 vuotias... enkä halua adoptiovanhempiani mukaan... olen jo täysikäinen et saa kaikki tiedot itestäni kyllä
- ymmärrys herää
4x äiti kirjoitti:
Siis luetko sinä lainkaan näitä viestejä, joihin vastaat?
"Adoptoitu14" kirjoitti, että kaikki hänen adoptiotaan koskevat asiakirjat on käännätetty ja hän luetteli, mitä tietoja hänen taustasta on selvillä. Miten sinä ajattelet, että vaikka Etiopiasta, Intiasta, Kiinasta tai Thaimaasta löytyy lisää tietoja lapsesta, joka saattaa olla vaikka kadulle jätetty ilman mitään johtolankoja?
Tietenkin hänestä saattaa löytyä lisää tietoja, mutta erittäin surullisen moni adoptoitu joutuu tyytymään siihen, ettei taustasta, sukujuurista tai adoptiota edeltävistä vaiheista ole olemassa oikein mitään tietoa. Tämä on hyvin traagista niille, keitä se koskettaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset
Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi433856Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal393446- 693058
Olisipa saanut sinuun
Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak912900- 351898
Mitäs nyt sijoittajat?
Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no851894- 241729
- 291671
- 321663
Olisitpa se hellä
Ja herkkä minkä kuvan sain sinusta irl. Haluaisin että elämässäni olisi sellainen joka arvostaa minua juuri sellaisena k231624