Ford Transcontinental

Räkänokka

Hei mikä tämä Ford oli oikein alkujaan? Jossakin rellussa oli sama hytti kanssa. Millainen Foorti oli kuskin näkökulmasta. Aika tehokkaasti ovat vaan hävinneet teiltä, ei ole vuosiin vastaantulleet. Löysin Transcontinentalista hyvän sivun: http://lkw-infos.net/ford-transconti.htm

Mutta kertokaa tästä autosta räkänokalle :)

39

8584

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • trucker69

      niis oli cumminsin kone,,,350hv ja huonosti tehdyt sähköt. tais suurin osa palaa. harmi. oli aikanansa aika retee peli.

      • oli kyllä aikaansa

        edellä.Berliet ohjaamo(mikä muuten piti tulla
        sisuun"nakkikopin"jälkeen).lähes tasainen lattia.
        cummins,eaton fuller,akseli myös(rockwell?)
        kiilanokka jarrut.Autot kasattiin jossain alanko-
        maissa.Oli muuten Amerikan Fordin näyttö euroo-
        pan maanteille.Sääli kun vetovastuus oli mitä
        päämiehellä,ja maahantuojat henkilöautotuojia.
        Myyjät maakunnissa samoin h-auto ja traktorimyy-
        jiä.Se jälkimarkkinointi lopahti.!Autohan ite
        oli aikakestävä(kokemusta)tie ajossa.
        Suomen talvi teetti joskus töitä,,niinkuin
        varmaan tänäänkin.


      • panton

        Olisikohan kellään tiedossa transun 6*4 periä?


    • Paavo

      Transu Voorti oli aika vaatimaton kapine kurma autoksikin, iso hytti, taka seinän eristys olematon, autossa oli vepasto vakiona, mutta puhalsi lähinnä lehmän henkeä. Vaihteisto sisuistakin tuttu fuller, kytkin todella heikko, keskiö yleensä repesi irti. Moottori cumminsin suora kutonen 340heppaa. Autot oli telitetty suomessa. Jarrut oli aika tehottomat.
      Yövyin kerran Kuopiossa, joskus 1980 luvun alussa, pakkasta noin -30c turkishaalari päällä ja kaikki peitot, kaasu pönkätty, jotta sai kierroksia aikaan, muuten lämmöt nollilla.
      Aamulla oli kuitenkin illalla ostettu limsapullo jäässä.
      Kesällä autolla ajeli kuitenkin mieluummin, kuin vanhalla sata kympillä.

      • suustani.

        Ajetu on ko kapinetta, talvella ei pärjää.Nyt alla Savonlinnan komein peli Forestin värein.


      • Telivetoisia?

        Kun muistan sellaisen nähneeni,Suomessa.


      • sisu-kuski
        Telivetoisia? kirjoitti:

        Kun muistan sellaisen nähneeni,Suomessa.

        6x2 ja 6x4! takasillat oli tosiaan amerikkalaiset rockwellit,akseliperät. moottorit oli ensimmäisissä cummins 14l/350hv ja viimesissä 14l/370hv!


      • Kun tossa,joku
        sisu-kuski kirjoitti:

        6x2 ja 6x4! takasillat oli tosiaan amerikkalaiset rockwellit,akseliperät. moottorit oli ensimmäisissä cummins 14l/350hv ja viimesissä 14l/370hv!

        kirjotti että autot oli telitetty suomessa,voi olla että jokunen nouseva kolmas akseli oli suomessa rakennettu,mutta tuskin se vetävätelinen. Sehän olis ollut Sisun vetoteli silloin.


      • vielä,
        Kun tossa,joku kirjoitti:

        kirjotti että autot oli telitetty suomessa,voi olla että jokunen nouseva kolmas akseli oli suomessa rakennettu,mutta tuskin se vetävätelinen. Sehän olis ollut Sisun vetoteli silloin.

        Ne Sisun akselivetoiset oli kai Timken merkkisiä,amerikkalaisia vetäviä telejä,ja myöhemmin jotain englantilaisia napavälitteisiä joissa öljyt siirty jarrurumpuihin tehostamaan lukkiutumattomuutta,aikansa lukkiutumaton. Sitten tulivat ne kestävät S perät joissa viisi rattainen planeetta navassa,englantilaisessa vain kolmella kuten scanian onnettomissa navoissa silloin,eivätkä kuulemma vieläkään ole onnistuneet luotettavaa napavälitteistä rakentamaan.


      • sisu-kuski
        Kun tossa,joku kirjoitti:

        kirjotti että autot oli telitetty suomessa,voi olla että jokunen nouseva kolmas akseli oli suomessa rakennettu,mutta tuskin se vetävätelinen. Sehän olis ollut Sisun vetoteli silloin.

        siis 6x2 transcontinentaalit telitettiin suomessa! niissä oli nummekin teli,siis ihan sama kuin mitä mersussa on käytetty... 6x4 erikoisuus oli jousitus,missä oli neljä(4) jousipakkaa takana! maastossa kyseinen jousitus ei niin hyvä ollut,koska akselit ei päässyt liikkumaan niin paljon kuin perinteisessä telivedossa. hyvä puoli oli se että tiellä kyseinen jousitus ei hakannu,eikä täristäny,niin kuin sen aikaset 6x4 yleensä teki. myöskään hiekalla tai lumessa 6x4 ei alkanut "tanssaamaan",vaikka oli akseliveto!


      • se oli
        vielä, kirjoitti:

        Ne Sisun akselivetoiset oli kai Timken merkkisiä,amerikkalaisia vetäviä telejä,ja myöhemmin jotain englantilaisia napavälitteisiä joissa öljyt siirty jarrurumpuihin tehostamaan lukkiutumattomuutta,aikansa lukkiutumaton. Sitten tulivat ne kestävät S perät joissa viisi rattainen planeetta navassa,englantilaisessa vain kolmella kuten scanian onnettomissa navoissa silloin,eivätkä kuulemma vieläkään ole onnistuneet luotettavaa napavälitteistä rakentamaan.

        sisuissa,vetävä teli Henricksonin,näkee
        jossain lokomon autonostureissa vielä.Se Englanti
        lainen napaperä kesti kyllä työkoneissa.Eikös
        volvon F/N 88 napaperä ollut timken licenssi.
        Luja,lämpeni tie ajossa joskus.


      • automiehet
        se oli kirjoitti:

        sisuissa,vetävä teli Henricksonin,näkee
        jossain lokomon autonostureissa vielä.Se Englanti
        lainen napaperä kesti kyllä työkoneissa.Eikös
        volvon F/N 88 napaperä ollut timken licenssi.
        Luja,lämpeni tie ajossa joskus.

        että Volvossa vahvimmat perät/navat ja olenpa nähnyt Sisun missä volvon navat ja varmaan myös perä. Muutamassa Jyryssä on myös ollut Scanian 11 L kone, joka on kuuleman mukaan ollut helppo vaihtaa? Ilmeisesti fuller ja Leyland/Scanian sovitukset onnistuvat jos on asentajan vikaa vaihtajassa. Onhan Scanian kone 11 L,melko toimintavarma ja tehokas,Leylandiin verrattuna ainakin tehoissa ja muutenkin. On siinä ehkä jotain asennuskappaleita kumminkin tarvittu,kertokaa jos tiedätte. Leylandin hyvä puoli oli mahtava vääntö alakierroksilla.


      • miten paino jakautuu
        sisu-kuski kirjoitti:

        siis 6x2 transcontinentaalit telitettiin suomessa! niissä oli nummekin teli,siis ihan sama kuin mitä mersussa on käytetty... 6x4 erikoisuus oli jousitus,missä oli neljä(4) jousipakkaa takana! maastossa kyseinen jousitus ei niin hyvä ollut,koska akselit ei päässyt liikkumaan niin paljon kuin perinteisessä telivedossa. hyvä puoli oli se että tiellä kyseinen jousitus ei hakannu,eikä täristäny,niin kuin sen aikaset 6x4 yleensä teki. myöskään hiekalla tai lumessa 6x4 ei alkanut "tanssaamaan",vaikka oli akseliveto!

        Sen huomasin useamman kerran kun ajoin telivetoista Jyryä,kaverilla samanlainen muuten, mutta minun ajokissa lava taenpana,siis vähän pidempi peränylitys,ihmettelin kun samaan hiekkapohjaiseen läpeen peruutetiin ja kaverilla alkoi tanssimaan,ellei peruuttannut täysillä,siinä sitten huomattiin se juttu lumessa tai liukkaalla siitä ei apua ollut ainakaan tyhjänä. Molemmat Sisut oli 72 mallisia ja leukkuja.


      • stycke
        sisu-kuski kirjoitti:

        siis 6x2 transcontinentaalit telitettiin suomessa! niissä oli nummekin teli,siis ihan sama kuin mitä mersussa on käytetty... 6x4 erikoisuus oli jousitus,missä oli neljä(4) jousipakkaa takana! maastossa kyseinen jousitus ei niin hyvä ollut,koska akselit ei päässyt liikkumaan niin paljon kuin perinteisessä telivedossa. hyvä puoli oli se että tiellä kyseinen jousitus ei hakannu,eikä täristäny,niin kuin sen aikaset 6x4 yleensä teki. myöskään hiekalla tai lumessa 6x4 ei alkanut "tanssaamaan",vaikka oli akseliveto!

        Mersu käyttää edelleen Nummekin teliakseleita. Hauskana yksityiskohtana huomasin kerran jotain parkin sulaketta Actrosiin vaihtaessani, että saksankielisessä sulakekartassa telinnostimen sulakkeen kohdalla luki "Nummekachse" eli "Nummek-akseli"!!


      • SIm
        stycke kirjoitti:

        Mersu käyttää edelleen Nummekin teliakseleita. Hauskana yksityiskohtana huomasin kerran jotain parkin sulaketta Actrosiin vaihtaessani, että saksankielisessä sulakekartassa telinnostimen sulakkeen kohdalla luki "Nummekachse" eli "Nummek-akseli"!!

        Olikos ne aikaisemmat Mersun nousutelit tehty suomessa, niitä Teijon telejä?


      • Juilman
        sisu-kuski kirjoitti:

        siis 6x2 transcontinentaalit telitettiin suomessa! niissä oli nummekin teli,siis ihan sama kuin mitä mersussa on käytetty... 6x4 erikoisuus oli jousitus,missä oli neljä(4) jousipakkaa takana! maastossa kyseinen jousitus ei niin hyvä ollut,koska akselit ei päässyt liikkumaan niin paljon kuin perinteisessä telivedossa. hyvä puoli oli se että tiellä kyseinen jousitus ei hakannu,eikä täristäny,niin kuin sen aikaset 6x4 yleensä teki. myöskään hiekalla tai lumessa 6x4 ei alkanut "tanssaamaan",vaikka oli akseliveto!

        Scanialla oli myös tarjolla 0,1,2 sarjaan ns.nelijousiteli, joka oli 6x4 tyyppinen, jossa oli telillä neljä pakkaa ja sijoitus akselin päällä. Kyseessä tällöin akseli perät ja ainakin kakkos sarjassa M-runko, 3-sarjassa tämän ilmeisesti korvasi vastaava ilmateli myöhemmin.
        Oliko tarjolla Suomeen? En tiedä, mutta ainakin mantereeella, Englannissa ja Australiassa oli käytössä moinen teli.


      • stycke
        SIm kirjoitti:

        Olikos ne aikaisemmat Mersun nousutelit tehty suomessa, niitä Teijon telejä?

        ENpäs osaa jaella tiedonmurusia, en tunne historiaa niin hyvin. Samalla suunnallahan sekä Teijo että Perniö ovat, ties vaikka olisi jonkun historian koukeron kautta "sama" toimittaja.


      • Ajuri
        stycke kirjoitti:

        Mersu käyttää edelleen Nummekin teliakseleita. Hauskana yksityiskohtana huomasin kerran jotain parkin sulaketta Actrosiin vaihtaessani, että saksankielisessä sulakekartassa telinnostimen sulakkeen kohdalla luki "Nummekachse" eli "Nummek-akseli"!!

        kerkesin SK-Mersulla, muistaakseen 2448 puuta ajaa, mieleen jäi että oli riski telinostaja


      • on tämä
        Ajuri kirjoitti:

        kerkesin SK-Mersulla, muistaakseen 2448 puuta ajaa, mieleen jäi että oli riski telinostaja

        nummekin teli, varmasti hyvä kun tulee maavaraa enempi, joku sano että banjojen kestäminen ollut vähän ongelma volvoissa


      • volvon ,lähinnä N-sarja
        on tämä kirjoitti:

        nummekin teli, varmasti hyvä kun tulee maavaraa enempi, joku sano että banjojen kestäminen ollut vähän ongelma volvoissa

        ..yhel tutulla oli.Nosti telin kuorman kanssa.
        jotain pikkuhäikkää oli.Ei ottanut seuraavaan au-
        toon.


      • volvon
        volvon ,lähinnä N-sarja kirjoitti:

        ..yhel tutulla oli.Nosti telin kuorman kanssa.
        jotain pikkuhäikkää oli.Ei ottanut seuraavaan au-
        toon.

        mielellään volvon tuolla nummekin telillä jos vaan kestäis, nyt ongelmana pehmeällä liikuttaessa kun pakka ottaa maahan kiinni, niin se istuu siinä, ei lukot tai rissat auta, maavara loppuu hvin äkkiä kesken


      • Nimetön
        volvon kirjoitti:

        mielellään volvon tuolla nummekin telillä jos vaan kestäis, nyt ongelmana pehmeällä liikuttaessa kun pakka ottaa maahan kiinni, niin se istuu siinä, ei lukot tai rissat auta, maavara loppuu hvin äkkiä kesken

        tuo ruotsalaisten tyyli laittaa pakat akselin alle! mitähän siellä on mietitty,kun ne on sinne tällätty??!!


      • niistä
        Nimetön kirjoitti:

        tuo ruotsalaisten tyyli laittaa pakat akselin alle! mitähän siellä on mietitty,kun ne on sinne tällätty??!!

        sisuistakin niitä banjoja menee, siinähän sitä syytä jo onkin


      • kun on alunperin
        niistä kirjoitti:

        sisuistakin niitä banjoja menee, siinähän sitä syytä jo onkin

        suunniteltu 10 pyörään noi akselistot,sitten kun on tullut se neljäs akseli ja painot nousseet huomattavasti niin ihmekkös tuo,että alkaa murtumia tulemaan,ihan kuin Volvon 10 pyöräisessä,joka oli ilmeisesti suunniteltu 2 akseliseen autoon ja hyvin yleinen vika Volvoissa,siihen aikaan.


      • on parempi olla
        Nimetön kirjoitti:

        tuo ruotsalaisten tyyli laittaa pakat akselin alle! mitähän siellä on mietitty,kun ne on sinne tällätty??!!

        banjon yläpuolella,sen myöntää moni Volvo ja Scania mieskin,joka ajaa soraa .Onhan se huomattavasti tukevampi kipata kaltevassa ja mattoa vedettäessä.


      • vakaa vetää
        on parempi olla kirjoitti:

        banjon yläpuolella,sen myöntää moni Volvo ja Scania mieskin,joka ajaa soraa .Onhan se huomattavasti tukevampi kipata kaltevassa ja mattoa vedettäessä.

        mattoa ja kipata, mutta se maavara...


      • Ent. pernöläinen
        stycke kirjoitti:

        ENpäs osaa jaella tiedonmurusia, en tunne historiaa niin hyvin. Samalla suunnallahan sekä Teijo että Perniö ovat, ties vaikka olisi jonkun historian koukeron kautta "sama" toimittaja.

        Teijo ja Perniö ovat tosiaan samalla suunnalla, sillä Teijohan on Perniön eräs kylä.


      • Anonyymi
        Kun tossa,joku kirjoitti:

        kirjotti että autot oli telitetty suomessa,voi olla että jokunen nouseva kolmas akseli oli suomessa rakennettu,mutta tuskin se vetävätelinen. Sehän olis ollut Sisun vetoteli silloin.

        Nousutelisiä olivat. Olikohan Nummi joka niitä telejä laittoi? Ihan oiva työkalu oli, talvella vähän viileä, jos webasto ei toiminut.


    • VAASA

      ajelee vielä varmaan tänä päivänäkin trascontinetalilla keikkaa,jollei jo ole päässyt eläkkeelle.

      • tietäjä2

        kiimingistä ajo monella sellasella puuta ja soraa!!!


      • Anonyymi

        Oli nuorelle kymmenvuotiaalle pojalle huikea kokemus vuonna 79Lahden Keskolla päästä
        Hermusen Ford Trancontinentalin kyytiin.Muistan vielä kuinka korkealle piti kiivetä.Sujuvasti
        meni Fullerissa pykälät sisään,Kari Talvitie muistaakseni oli toinen Hermusen kuljettajista,hänen kanssa Hakkilasta haettiin kuorma.Hermusella oli toinen auto Volvo F87,
        totta,tuo malli oli harvinainen.Jotkut jaksaa väittää,ettei tuommosta mallia ollut,kyllä oli.
        Hermuselle tuli lippahattu Volvo F10 Fordin tilalle.Siinä oli uudesta sähkövikoja.Muistan,kun
        vanha isäntä Väinö Hermunen oli puhelimessa Volvolle,sanoi:meillä on ollut huono auto tuo Voorti,mutta tämä uusi Volvo vasta huono onkin.
        Tämmösillä muisteloilla tähän kirjoittaa
        Jakke


    • <<<

      tälläsen kun sais kilpiin joskus ja vielä mr-kilpiin

    • Anonyymi

      LuultavastiKiimingistä löytyy kyseinen voorti. Oranssi koppi ??
      Vanhalan veljeksillä oli aikoinaan Torniossa sellainen myös.

    • Anonyymi

      Ajoin jakeluajoa 80 luvun alussa Transulla,oli järjettömän korkea hytti kiivetä ylös alas 30 paikkaa päivässä,ajoreitti oli hki vantaa espoo kirkkonummi lohja ja ilman perävaunua.
      Vaihdoin sitten konttien ajoon Scania 143 oli auto ja ajoalue koko Suomi,oli Scaania Auto ajaa transun rinnalla.

      • Anonyymi

        Minä ajoin fordin pikkuserkulla ford transitilla sillä legenda pikkunokalla 70 luvulla kahvia jaoin ympäri uuttamaata.
        Menin sitten kaupungin hommiin ja sain avolava transitin miehistöhytillä oli hyvä auto.
        Kaupungilla myöhemmin ajoin karhu sisuakin ja scaniaa
        Armeijassa oli ajoin proto sisua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä ajoin fordin pikkuserkulla ford transitilla sillä legenda pikkunokalla 70 luvulla kahvia jaoin ympäri uuttamaata.
        Menin sitten kaupungin hommiin ja sain avolava transitin miehistöhytillä oli hyvä auto.
        Kaupungilla myöhemmin ajoin karhu sisuakin ja scaniaa
        Armeijassa oli ajoin proto sisua.

        Transitmies
        Jouko Mäki-Lohiluoma
        Mä tiedän mistä nousee tämä miehen itsetunto
        Jo lapsena se alkoi, kukaties
        Ei liity siihen ulkonäkö, viisaus ei kunto - vain
        Että musta kasvoi transitmies
        Ei Hiacessa koskaan tuntunut näi miehekkäältä;
        Roadrunner soi, on melu melkoinen
        Ja illansuussa kotiuduttuaan taas reissun päältä,
        Mies onnellinen avaa oluen
        Transitmies, transitmies
        Näyttää hienolta kun tulee transitmies
        Vain kaksi vuotta sitten siihen remontoitiin kytkin,
        Sen takajarru säätyy itsestään
        Jos korroosio pelteihin on hieman iskeytynytkin,
        Ei naftakorkin viereen vähääkään
        Taas katsastus kun lähestyy, mä ryömin auton alle
        Ja siellä jonkun tunnin hitsailen
        Ja sitten kun mä rehvakkaasti kurvaan asemalle,
        Mua vastaan inssit juoksee laulaen:
        Transitmies, transitmies
        Näyttää hienolta kun tulee transit mies
        No, voimaa täytyy olla, rattia jos mielii kääntää
        - Ei haittaa sitä, kellä voimaa on
        Ja perä aina Transitissa jonkin verran ääntää,
        Mutta uuten tekniikka on moitteeton
        On ohjaamossa vielä ylimääräinen tuo penkki,
        Se täyttää ehdot autoverolain
        Sen pohjassa sun jättämäsi ksylitolijenkki,
        Kun ihanamman muiston sulta sain
        Transitmies...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Transitmies
        Jouko Mäki-Lohiluoma
        Mä tiedän mistä nousee tämä miehen itsetunto
        Jo lapsena se alkoi, kukaties
        Ei liity siihen ulkonäkö, viisaus ei kunto - vain
        Että musta kasvoi transitmies
        Ei Hiacessa koskaan tuntunut näi miehekkäältä;
        Roadrunner soi, on melu melkoinen
        Ja illansuussa kotiuduttuaan taas reissun päältä,
        Mies onnellinen avaa oluen
        Transitmies, transitmies
        Näyttää hienolta kun tulee transitmies
        Vain kaksi vuotta sitten siihen remontoitiin kytkin,
        Sen takajarru säätyy itsestään
        Jos korroosio pelteihin on hieman iskeytynytkin,
        Ei naftakorkin viereen vähääkään
        Taas katsastus kun lähestyy, mä ryömin auton alle
        Ja siellä jonkun tunnin hitsailen
        Ja sitten kun mä rehvakkaasti kurvaan asemalle,
        Mua vastaan inssit juoksee laulaen:
        Transitmies, transitmies
        Näyttää hienolta kun tulee transit mies
        No, voimaa täytyy olla, rattia jos mielii kääntää
        - Ei haittaa sitä, kellä voimaa on
        Ja perä aina Transitissa jonkin verran ääntää,
        Mutta uuten tekniikka on moitteeton
        On ohjaamossa vielä ylimääräinen tuo penkki,
        Se täyttää ehdot autoverolain
        Sen pohjassa sun jättämäsi ksylitolijenkki,
        Kun ihanamman muiston sulta sain
        Transitmies...

        Tosi hyvä biisi tämä transitmies ja oli transit luotettava työkalu,ford transcontinaalia en ole ajanut mutta ei tainnut olla mikään kestävä peli.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      37
      1796
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1391
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1376
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      14
      1352
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1345
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1314
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1294
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1250
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1200
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1183
    Aihe