kerran ajattelin kirjoittaa kun tunsin repiväni arpeutuneet haavat auki aikaisemmin. Ja jokuhan esitti jossain että paljonkohan kaukopartiomiehiä on vielä Aunuksen metsissä tietämättä että sota on päättynyt.
Kun nyt "viimasuojan" vastustajat ovat esittäneet erittäin painavia argumentteja miksei viimasuojaa pidä käyttää ajattelin kerätä ne tasapuolisuuden nimissä ymmärrettävään muotoon tiivistettynä.
Ensin järkeen perustuvat syyt miksei kannata käyttää:
- Naapurin Arskakin sanoi että se on tarpeeton ja Arska on ollut sentään Siinailla
- Se rumentaa mielestäni keulaa ja tekee siitä liian virtaviivaisen näköisen itämaiseen autooni
- Ei ole sopivaa banaanilaatikkoa saatavilla
- Tosimies ajaa autoa 30 asteen pakkasessa ilman tuulilasia, tennarit jalassa, sivuikkunat auki ja kesärenkailla koska ennenkään ei ole tarvittu
- En halua autooni lisää lämpöä koska minulla on ikkunanraavin jolla saa katseluaukon aikaiseksi ja olen sentään ajanut kuplavolkkarillakin talviaikaan
- Haluan olla yksilöllinen enkä piittaa järkisyistä (vrt. teddyt, skinit, amikset)
- Minulla on varaa teettää mitkä vaan korjaukset kun on firman auto
- En saanut autoani käyntiin pakkasessa, vaihdan sen kyllä kohta ranskalaiseen
- En ole koskaan nähnyt autoa kuin sisäpuolelta ja silloinkin kännissä
Ja sitten tunteeseen perustuvat:
- En ymmärrä autoista mitään
- Minua ei kiinnosta autot yhtään
- En tiedä mihin viimasuoja laitetaan
- En tiedä mitä sillä tehdään
- En tiedä mitä hyötyä siitä on kun en ole sitä koskaan käyttänyt
- En ole koskaan lahjoittanut vaatteitani UEFF:n keräykseen
- Minulla on tunkki, tarvitsenko muuta
- Mikä on moottoriöljy?
Toivottavasti nämä painavat argumentit rauhoittivat viimasuojakeskustelun.
VIIMASUOJASTA VIIMEISEN....
27
3593
Vastaukset
- ja taas selittelyä
Selittelyä se tuokin huonosti pakkasiin suunitellun auton puolustukseksi.Minun TOYOTASSANI ei ole ikipäivänä tarvittu rättiä levitellä keulaan ja hyvin lämpiä kovillakin pakkasilla eikä öljyt lentele pitkin teitä, mutta siinä onkin otettu jo suunittelussa huomioon talvi.
Välimeren autot ei yksinkertaisesti ole suuniteltu pakkasiin.Eikös niissä joissakin malleissa kojelaudassa pala jatkuva varoitus valo kun lämpö on miinuksenpuolella.Tuijota sitä sitten koko talvi.- Mistä on pienet autot tehty...
Toyota on perustamassa suunnittelukeskusta erääseen välimeren maahan: Ranskaan (ellei jo ole ole toiminnasssa). Yksi suunnittelulkonttuuri sillä on Belgiassa ja nyky-Toyotissa EU-aste on 90% auton eri osissa. Niitä valmistetaan muistaakseni 6 eri paikassa euroopassa.
Mitenkäs sitten suu pannaan, ajeletko sinäkin kohta "ranskalaisella", vai kannattaisko ruveta suunnittelemaan pohjan tervausta nykyiseen tojoosi, että kerkeät ajella silla vielä jonkun kesän ennen kuin putoat laattian läpi? - ja vielä kerran nillitystä
Sinun Tojossasi voi olla vaikka vitunhajuinen Wunderbaum, mutta se on silti täysin munaton, hampaaton, persoonaton muovikippo jonka ajo-ominaisuudet ovat suoraan 80-luvulta. Uppoat näppärästä tuonne massaan muiden harmaiden yksilöiden kanssa. Ostat supermarketista tarjouskahvia, pidät kivipestyjä farkkuja ja sitä MM-kisojen aikaista toppatakkia edelleen. Lapsistasi toinen menee amikseen sähköpuolelle, toinen lukioon, jonka jälkeen päätyy Mäkkärin kassalle 10:ksi "välivuodeksi". Sillä aikaa emäntäsi permanentti menee pois muodista ja jostain syystä Kummelinkaan vitsit eivät naurata enää muita. Betonilähiö on tylsä paikka asua, mutta onpahan oma. Lopuksi päädyt maksimissaan keskitason johtotehtäviin, työnjohtajaksi siinä pikkufirmassa jossa olet töissä, eläköidyt ja saat 200 euron kultakellon. Juomasi keskiolut on mautonta, tyylitöntä esanssilitkua.
Mutta onneksi sinulla ei ole viimasuojaa. - pikkusuelu
ota nokkiis noin hirveesti. Tuuria sinulla on varmaankin ollut paljon Toyotasi kanssa, toisin kuin minulla, josta juuri joulukuussa lensi öljyt pihalle. Eikä pakkasta ollut kuin -15 astetta. Että se siitä talviautosta. Tiedoksi sinulle, ykkösautona meillä Peugeot 406 ST 2,0 vm 2001, eikä koskaan öljyt tulleet ulos kuin öljynvaihdon yhteydessä kun on laskettu vanhat pois. Ja se on MORO!
- tero
Tuntuisi, kuin joillain täällä olisi ihmeellinen pelko viimasuojaa kohtaan. Omassa Corollassani(05) se on toiminut tosi hyvin, eikä yhtään pelota pitää sitä maskissa talviaikaan.
- corolla Wagon 1.6 Linea Sol
tero kirjoitti:
Tuntuisi, kuin joillain täällä olisi ihmeellinen pelko viimasuojaa kohtaan. Omassa Corollassani(05) se on toiminut tosi hyvin, eikä yhtään pelota pitää sitä maskissa talviaikaan.
Hyvin sanottu. Tuossa -20 pakkasten aikana aloin miettiä että onkohan nykyään ensimmäistäkään autoa mikä olisi lämmin pohjolan pakkasissa! Ensi talvena kyllä harkitsen minäkin vakavasti tuota pahvia auton keulalle...
- Nimetön
Mistä on pienet autot tehty... kirjoitti:
Toyota on perustamassa suunnittelukeskusta erääseen välimeren maahan: Ranskaan (ellei jo ole ole toiminnasssa). Yksi suunnittelulkonttuuri sillä on Belgiassa ja nyky-Toyotissa EU-aste on 90% auton eri osissa. Niitä valmistetaan muistaakseni 6 eri paikassa euroopassa.
Mitenkäs sitten suu pannaan, ajeletko sinäkin kohta "ranskalaisella", vai kannattaisko ruveta suunnittelemaan pohjan tervausta nykyiseen tojoosi, että kerkeät ajella silla vielä jonkun kesän ennen kuin putoat laattian läpi?ranskalaisessa asentajassa mitään vikaa ole.
Kun tehtaan johto ja laatujärjestelmä on suurpiirteinen, syntyy paljon ns maanantaikappaleita.
Siinähän se PSA ja vallankin citroenon ongelma on. - Mutta siltikin...
ja vielä kerran nillitystä kirjoitti:
Sinun Tojossasi voi olla vaikka vitunhajuinen Wunderbaum, mutta se on silti täysin munaton, hampaaton, persoonaton muovikippo jonka ajo-ominaisuudet ovat suoraan 80-luvulta. Uppoat näppärästä tuonne massaan muiden harmaiden yksilöiden kanssa. Ostat supermarketista tarjouskahvia, pidät kivipestyjä farkkuja ja sitä MM-kisojen aikaista toppatakkia edelleen. Lapsistasi toinen menee amikseen sähköpuolelle, toinen lukioon, jonka jälkeen päätyy Mäkkärin kassalle 10:ksi "välivuodeksi". Sillä aikaa emäntäsi permanentti menee pois muodista ja jostain syystä Kummelinkaan vitsit eivät naurata enää muita. Betonilähiö on tylsä paikka asua, mutta onpahan oma. Lopuksi päädyt maksimissaan keskitason johtotehtäviin, työnjohtajaksi siinä pikkufirmassa jossa olet töissä, eläköidyt ja saat 200 euron kultakellon. Juomasi keskiolut on mautonta, tyylitöntä esanssilitkua.
Mutta onneksi sinulla ei ole viimasuojaa.Ja kuitenkin, ihan riippumatta siitä missä asun ja työskentelen, missä lapset koulunsa käyvät ja miltä pihalla näyttää, se Toyota toimii talvella ilman mitään 70-luvulta periytyviä talvivirityksiä. Sitroeeni ei toimi. Toyotasta saa vaihdossa paljon rahaa, Sitroeenista saa vaihdossa vähän rahaa.
Ja sekös nauratti meitä mutta jurnutti heitä, niikuin kansanlaulussa sanotaan.
- Repa22
Onko toi viimasuojain sama kuin täällä ajoittain esiintyvä VÄLLY ??? Pitäis kayttää samaa sanastoa että tiedetään mistä puhutaan.
repa- Keijo K
oikea nimitys; keularätti, viimasuoja, nokkapeitto, talvisuoja, viltti, pahvi... kutsuttiinpa sitä millä nimellä tahansa tuntuu siltä että se nostattaa tunteita mitkä muistuttavat suorastaan fanaattisuutta. Kysymyshän on vain vanhasta keksinnöstä mikä tuo kiistattomia etuja autostaan ja itsestään huolehtivalle. Eikä ole merkistä kiinni.
Jos tekisi oikein hyvän parannuksen niin viltin lisäksi leikkaisi millin alumiinipellistä moottorin alle suojan, laittaisi takapäästään sen useimmiten moottorin takana sijaitsevaan poikittaispalkkiin ja etupäästään kolmella peltiruuvilla kiinni. Moottorin öljytkin lämpiäisivät nopeammin ja lämpimämmiksi. Näin aikanaan Mighty Citroen Man opetti. Olen sitä käyttänyt aina talviaikaan ja mittaustenkin perusteella se todella toimii. - sergei
Keijo K kirjoitti:
oikea nimitys; keularätti, viimasuoja, nokkapeitto, talvisuoja, viltti, pahvi... kutsuttiinpa sitä millä nimellä tahansa tuntuu siltä että se nostattaa tunteita mitkä muistuttavat suorastaan fanaattisuutta. Kysymyshän on vain vanhasta keksinnöstä mikä tuo kiistattomia etuja autostaan ja itsestään huolehtivalle. Eikä ole merkistä kiinni.
Jos tekisi oikein hyvän parannuksen niin viltin lisäksi leikkaisi millin alumiinipellistä moottorin alle suojan, laittaisi takapäästään sen useimmiten moottorin takana sijaitsevaan poikittaispalkkiin ja etupäästään kolmella peltiruuvilla kiinni. Moottorin öljytkin lämpiäisivät nopeammin ja lämpimämmiksi. Näin aikanaan Mighty Citroen Man opetti. Olen sitä käyttänyt aina talviaikaan ja mittaustenkin perusteella se todella toimii.Jo Moskovitchissa aikoinaan oli keulamaskin takana sellainen säleverhomekanismilla toimiva kaihdin jonka sai talvisaikaan kliffasti sisältäkäsin vedettyä vivusta kiinni. Mikä ihme ettei ranskalainen kykene edes 60-70 -lukujen neuvostotekniikkaa kopioimaan vaan pitää jotakin bretagnen muorin alushousuja ripustella auton maskia rumentamaan?
- Keijo K
sergei kirjoitti:
Jo Moskovitchissa aikoinaan oli keulamaskin takana sellainen säleverhomekanismilla toimiva kaihdin jonka sai talvisaikaan kliffasti sisältäkäsin vedettyä vivusta kiinni. Mikä ihme ettei ranskalainen kykene edes 60-70 -lukujen neuvostotekniikkaa kopioimaan vaan pitää jotakin bretagnen muorin alushousuja ripustella auton maskia rumentamaan?
monessa merkissä aikoinaan. Amerikkalaisissa ja englantilaisissa oli rullaverhoja. Kaipa tuo maskinpeitto on halvempi toteuttaa vaikkapa muovisena. Alushousuja en ole kyllä vielä nähnyt mutta joku ennekkoluulotonhan voi nykäistä sellaiset hajustettuna keulalle. Ajatella, "... tällaiset ovat meidän rouvan kalsarit, oletteko kateellisia?"
Luulen että suurimpaan osaan automerkeistä saa talvivarusteena maskinpeittoa. Ja kaikki merkit kyllä tarvitsisivat sitä. - A-man
Keijo K kirjoitti:
monessa merkissä aikoinaan. Amerikkalaisissa ja englantilaisissa oli rullaverhoja. Kaipa tuo maskinpeitto on halvempi toteuttaa vaikkapa muovisena. Alushousuja en ole kyllä vielä nähnyt mutta joku ennekkoluulotonhan voi nykäistä sellaiset hajustettuna keulalle. Ajatella, "... tällaiset ovat meidän rouvan kalsarit, oletteko kateellisia?"
Luulen että suurimpaan osaan automerkeistä saa talvivarusteena maskinpeittoa. Ja kaikki merkit kyllä tarvitsisivat sitä.Vanhassa 88 BX 19 GTIssä oli aikoinaan maahantuojan asentama alumiininen pohjapelti. Hyvä värkki kaikenpuolin. MM pitää yleensäkin konetilan puhtaana.
Omaan uudehkoon sakudieseliin tein maskin alaosaan mustan suojan. Ei ole ollut kertaakaan ongelmia pakkasessa.
Olihan niitä verhoja Kadeteissa ym.
Viimasuoja on hyvä vanha keksintö ja en voi kuin ihmetellä niiden ihmisten pientä säälittävää elämää jotka viimasuojasta jaksavat vitsailla. Heidän isien olisi pitänyt aikoinaan käyttää suojaa...SEN päällä.
- hande
Kivaa tavata älyllistä seuraa, tälläkin planeetalla...
- Keijo K
suhtaudutaan vähemmän fanaattisesti yksinkertaisiin teknisiin asioihin.
Kiitti kirjoituksistasi, harvoin saa lukea tuollaista elämän ihmeellisten olomuotojen kyllästämää tekstiä.
Tässä Sitikkaporukassa, jos näin voidaan sanoa, on paljon muita osastoja ennakkoluulottomampaa väkeä jotka haluavat nauttia elämästä esimerkiksi auton osalta enemmän kuin monien muiden merkkien. Se myös sitten varmasti jollain ihmeellisellä kompleksisella tavalla tuntuu häiritsevän muilla merkeillä ajavia.
- AASTA WEEHEN
Alkaa olla ikuisuus kysymys tämä auton maskissa olevan tilapäisen koristuksen käyttö talviaikana. Puheenaihe taas ajankohtainen syksyllä 2006 pakkasten tultua. Suomalaiset ovat jästipäistä kansaa.
- Omituinen Höpöttäjä
Fakta kumminkin on että sen enempää "viimasuojat" tai miksi näitä keulille tarvittavia talvirepaleita sitten kukakin haluaa kutsua eivät enää kuulu 2000-luvun autoiluun sen enempää kuin käynnistinkammet ja termostaattien talviasentoon muuttamiset.
- liioittelee
Viime syksystä lähtien on eräisiin saksalaisiin automerkkeihin myyty ns. viimasuojia. Todennäköisesti ensi syksynä niitä myydään myös japseihin. Japseilla kun menee jonkin aikaa ennen kuin saavat sen kopioitua. Niillähän ei ole mitään omia kehitelmiä paitsi sumopaini ja harakiri.
Myös omassa 2005 ostamassani Volvossa käytän ns. viimasuoja.
Tällä palstalla esiintyvät viimasuojan parjaukset kertovat lähinnä parjaajan arvostelukyvyn puutteesta.
Minua käy kateeksi moinen citikkaan tehty yksinkertainen, silti nerokas keksintö. Useinhan on niin, että paras keksintö on yksinkertainen ja helppo ratkaisultaan. Mikä parasta luulen, että se on kehitelty Suomessa, voin toki olla väärässä.
No joka tapauksessa olen itse jäljitellyt citikan esimerkin innoittamana Volvooni saman kaltaisen suojan. Olen huomannut, että moottorin lämmön lisäksi se auttaa pitämään jäähdytin/ilmastointilaitteen kennoston ja moottoritilan puhtaana suola/pikimoskasta. - Keijo K
2000-luvun autoilijan pitäisi autoilla kylmempänä kuin aikaisemmin koska tekniikkahan ei noilta osin ole muuttunut.
Käynnistinkampihan toki poistui jo 30-luvun alussa vakituisesta käytöstä. - Wanna-Be
liioittelee kirjoitti:
Viime syksystä lähtien on eräisiin saksalaisiin automerkkeihin myyty ns. viimasuojia. Todennäköisesti ensi syksynä niitä myydään myös japseihin. Japseilla kun menee jonkin aikaa ennen kuin saavat sen kopioitua. Niillähän ei ole mitään omia kehitelmiä paitsi sumopaini ja harakiri.
Myös omassa 2005 ostamassani Volvossa käytän ns. viimasuoja.
Tällä palstalla esiintyvät viimasuojan parjaukset kertovat lähinnä parjaajan arvostelukyvyn puutteesta.
Minua käy kateeksi moinen citikkaan tehty yksinkertainen, silti nerokas keksintö. Useinhan on niin, että paras keksintö on yksinkertainen ja helppo ratkaisultaan. Mikä parasta luulen, että se on kehitelty Suomessa, voin toki olla väärässä.
No joka tapauksessa olen itse jäljitellyt citikan esimerkin innoittamana Volvooni saman kaltaisen suojan. Olen huomannut, että moottorin lämmön lisäksi se auttaa pitämään jäähdytin/ilmastointilaitteen kennoston ja moottoritilan puhtaana suola/pikimoskasta.Olinpa häpnaadilla lyöty kun luin että Volvoonkin on lanseerattu nämä surullisen kuuluis
at viimasuojaviritykset. Eipä mun 05-malli moisia vaan tunne.
No, olivatkin sitten ihan omaa designia. Johan oliskin markkinat jos maailman talviauto #1 moisia hätäapuvirityksiä vaatisi. - Omituinen Höpöttäjä
Keijo K kirjoitti:
2000-luvun autoilijan pitäisi autoilla kylmempänä kuin aikaisemmin koska tekniikkahan ei noilta osin ole muuttunut.
Käynnistinkampihan toki poistui jo 30-luvun alussa vakituisesta käytöstä.Niin, ei todella ole mitään syytä autoilla kylmemmällä tai yhtä kylmällä kalustolla kuin männävuosikymmeninä. Sitikan osalta ilmeisesti pitää paikkansa ettei tekniikka ole muuttunut kun moisia talvivirityksiä edelleen vaaditaan, mutta kyllä kilpailijat ovat päässeet näistä komeasti jo eroon. Ei tarvita viimasuojia eikä palellu varpaat. Ja lasitkin pysyy kirkkaina.
- citroen-for-ever
Wanna-Be kirjoitti:
Olinpa häpnaadilla lyöty kun luin että Volvoonkin on lanseerattu nämä surullisen kuuluis
at viimasuojaviritykset. Eipä mun 05-malli moisia vaan tunne.
No, olivatkin sitten ihan omaa designia. Johan oliskin markkinat jos maailman talviauto #1 moisia hätäapuvirityksiä vaatisi.Kun sen joutuu ostamaan varaosatiskiltä esim: volvo, VW, mese,hoppa. ja sitten on lukuisa joukko näitä banaanilaatikko autoja. Viimeisillä kovilla pakkasilla näin kymmeniä uusiakin tojoja banskuvarusteella, ave,varis,gorilla.
- Keijo K
Omituinen Höpöttäjä kirjoitti:
Niin, ei todella ole mitään syytä autoilla kylmemmällä tai yhtä kylmällä kalustolla kuin männävuosikymmeninä. Sitikan osalta ilmeisesti pitää paikkansa ettei tekniikka ole muuttunut kun moisia talvivirityksiä edelleen vaaditaan, mutta kyllä kilpailijat ovat päässeet näistä komeasti jo eroon. Ei tarvita viimasuojia eikä palellu varpaat. Ja lasitkin pysyy kirkkaina.
kummallista... http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=95&conference=4500000000000465&posting=22000000013573179
Suurimmalla osalla eri valmistajista olisi vielä opittavaa menneistä 70 vuodesta. - citroen-for-ever
Niin, ei todella ole mitään syytä autoilla kylmemmällä tai yhtä kylmällä kalustolla kuin männävuosikymmeninä. Sitikan osalta ilmeisesti pitää paikkansa ettei tekniikka ole muuttunut kun moisia talvivirityksiä edelleen vaaditaan, mutta kyllä kilpailijat ovat päässeet näistä komeasti jo eroon. Ei tarvita viimasuojia eikä palellu varpaat. Ja lasitkin pysyy kirkkaina.
Vaikka ilman viimasuojaa ajelisit, mutta on vaan nopeammin lämmin sitä käyttäen. Heikoin esitys mitä olen nähnyt lämpöjen pysymisessä oli reno 11 jossa lämppärin keno kiinni nousi lämmöt 95C ja lämppäri täysillä putos 40C, kun ulkona oli -5C. toinen juttu taasen on nämä asteikottomat mittarit joita japsit on kautta aikojen viljelleet (normaali lämpö on asteikon tummalla alueella, mitattiin kerran kaverin gorillasta. Alareunassa asteikkoa 45C ja keskellä 60C 3/4 alhaalta 85C. Kaveri kun ihmetteli heikohkoa lämppärin tehoa.
- Oleg Putiloff
Minä ainakin jätin viimasuojat, lumiharjat, jääskrabat, lukkosulat, lohkolämmittimet, sisätilanlämmittimet, puoli- ja kokopeitteet, talvirenkaat, glygolit, synteettiset öljyt ja autotallin jo kauan sitten hamaan historiaan. Jos ei jumalauta auto toimi talvella tehtaan jäljiltä, niin se vaihdetaan sellaiseen, joka toimii. Niin - ja 2105 toimii!
- Keijo K
Oleg Putiloff kirjoitti:
Minä ainakin jätin viimasuojat, lumiharjat, jääskrabat, lukkosulat, lohkolämmittimet, sisätilanlämmittimet, puoli- ja kokopeitteet, talvirenkaat, glygolit, synteettiset öljyt ja autotallin jo kauan sitten hamaan historiaan. Jos ei jumalauta auto toimi talvella tehtaan jäljiltä, niin se vaihdetaan sellaiseen, joka toimii. Niin - ja 2105 toimii!
perskules kahveet, ties kuinka mones kerta oli...
- panssari
Oleg Putiloff kirjoitti:
niin teen minäkin. Tästä päivästä lähtien jätän minäkin kaikki luettelemasi turhakkeet hankkimatta. Olen samaa mieltä auton tulee toimia sellaisena kuin tehdas sen maailmalle toimittaa. Turhaan rakentelin Volvooni viimasuojan. Käyn heti repimässä sen pois.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Persujen vaalilupaus oli euron bensa
Nyt puhutaan jo kolmen euron bensasta. Kyseessä on Suomen historian törkein vaalipetos.932178Vain vasemmistohallitus saa minut menemään töihin
Änkyräkapitalistien sortaessa kansaa en laita rikkaakaan ristiin. Elän mielummin Kelan tuilla, ja jos niitä leikataan, n452132Maataloustuet perittävä korkojen kera takaisin
Yrittäjiltä jotka ovat myyneet tuotantoaan ulkomaille. Veronmaksajan kustantama tuki on tarkoitettu elintarvikkeiden hi501855Topi osti Askon
Hieno mies. Pelastaa työpaikkoja. Kiitokset myös emännälleen, joka pitää isännän virkeänä. https://www.is.fi/taloussan751370- 871283
Kastaa ja upottaa on eri sanat
Kastaa ja upottaa on eri sanat ja niillä on eri merkitys. Eikä Jeesusta haudattu upottamalla maahan kaivettuun kuoppaan2191151Uskomatonta touhua!
Ei olis uskonut että kateus yrittäjää kohtaan menee noin pitkälle. TTP:ssa irrotettu sähköjohto jäätelöaltaasta. Kaikki311110Oliko se oikeasti epäselvää
sinulle että olin ihastunut sinuun? (Ymmärrän että siitä on aikaa, eikä voi olettaa että kaikkea muistaisi tai että men591071- 68969
Miksi eduskuntatalon portaille sytyttään tänään 8 645 kynttilää?
Oikeus elämään ry järjestää lauantaina 21.3.2026 tapahtuman, jossa Eduskuntatalon portaille sytytetään 8 645 kynttilää.285920