Onko kokemuksia, olisiko joku matolääke paremman makuinen kuin Drontal? Meillä on tämän lääkkeen antaminen yhtä tuskaa sekä kissalle että emännälle! Itku meinaa päästä kun kissa ei nielaise lääkettä sitten millään, kuola vaan roikkuu suusta! Ruokaan on turha sekoittaa, ruoka jää syömättä vaikka ei muuta olisi tarjolla koko päivänä. Kaikki on kokeiltu! Ainut vaihtoehto jolla lääkkeen saa ehkä osittain annettua on tunkea se väkisin suuhun ja pitää kissan suuta kiinni, mutta tämäkään tapa ei meinaa onnistua. Nyt olisi hyvät neuvot paikallaan!!!
matokuurituskaa!!!
13
1443
Vastaukset
- Antero..
Meillä meni pillerit ohuen lihafileen välissä vaikeuksitta. Tuoreen ohuen naudanlihan siivun kun taittoi ja puristi pillerin siihen väliin, niin puremattahan kissa tuon nieli.
- oonistuu näin
Pilkon pillerin samankokoiseksi kuin herkkunapit ja laitan sen niitten sekaan. Syötän herkkunapit lääkkeet kämmeneltä, siinä menee pilleritkii huomaamatta kun kisulit ahmii herkkuaan :)
- Sart.sa
Meidän kissa on eritäin yhteistyöhaluton lääkkeiden annon suhteen.Ihan sama onko jostakin iholle levitettävästä aineesta vaiko pillereistä.
Ruokaan sotkettuna ei syö, joskus vahingossa vähän, mutta Axilurkin jää varmasti syömättä ellei sitä väkisin anna.
Drontal taisi olla se pahanmakuinen,mutta tehokas tabletti? Meillä meni hukkaan ne tabletit, kissa sylki ne pois ja taisteli leijonan voimin niin että hiki valui ja sydän takoi.
Joko käytät kovia otteita, joku pitää kissaa todella kovassa otteessa(taitolaji sekin) ettei rimpuile tms.ja lääke kurkkuun...meillä tämä ei ole onnistunut kertaakaan. Mies ei osaa pitää kissaa kunnolla,sen otteesta kissa karkaa.Eikä osaa myöskään antaa lääkettä, hidastelee ja tiirailee, kissa tietenkin hermostuu/raivostuu ja taistelee itsensä vapaaksi.Eikä homma onnistu itseltäni yhtään sen paremmin, tosin joskus apinanraivo on antanut tuloksia-olen saanut lääkkeen annettua jopa yksin!
Meillä on jopa syntynyt keskinäinen riita kissan lääkkeenannon vuoksi:/
Nykyisin yritän murskatun tabletin sekoitella voin tai margariinin joukkoon, sipaisen sen kissan tassuun josta se nuolee sen pois.Kissa on kuitenkin tullut aika epäluuloiseksi, alkaa nuo tassujen sotkemisetkin tuottaa ongelmaa.
Toisen kissan kohdalla näitä ongelmia ei ole, on tosin pentu,mutta pitänee opettaa se pienestä pitäen erilailla.Onneksi ei montaa kertaa ole lääkkeitä tarvittu,mutta voi sitä madotuksen tuskaa määräajoin. - kolme-kissaa
kaikki kissat ottavat tabletin hyvin. Ahnein heistä syö sen ihan itse. Kunhan vain laitan sen napin kissan eteen. Joskus toki täytyy kurkkuun se työntää.
Kaksi muuta kissaamme ovat nirsompia ruuan suhteen ja matolääkekkin pitää antaa puoliväkisin.
Itse teen seuraavasti: Menen lattialle istumaan, otan kissan selälleen syliini ja painan kissan rintaani vasten. Nostan jalkani koukkuun tukemaan kissan toista kylkeä ja samalla toki pidän vasemmalla kädellä kissaa myös. Oikeaan käteen otan tabletin ja kulmahampaan takaa tungen sen kissan KURKKUUN, muutoin kissa saa pukellettua tabletin ulos, ja kaikki alkaa alusta..
tämä toimii meillä ja tällä tekniikalla saan tabletin annettua yksin kaikille kisuille.
Anopillani on ulkokissa ja siis vahvempi ja itsenäisempi kisu kuin omamme sisäkissat. Ennen minun "saapumistani perheeseen" kissalle olivat matolääkettä antamassa: nykyinen mieheni, mieheni veli ja nykyinen anoppini. Kolmistaan he saivat kissan pideltyä ja annettua lääkkeen.
Kun matokuuri taas läheni ja olin jo seurustellut mieheni kanssa jonkin aikaa tarjouduin antamaan heidän kissalleen matolääkkeen, yksin. Siitäkös suut loksahtivat auki, ja naurahteluakin kuulin.
Edellä mainitulla taktiikalla annoin kissalle yksin matolääkkeen ja sen jälkeen olenkin joutunut sen aina anoppini kissalle omiemme lisäksi antamaan.- kolme-kissaa
kun olet työntänyt tabletin kissan kurkkuun päästä kissa seisomaan omille jaloilleen, mutta älä päästä sitä karkuun. Varmistat näin ettei kisu tukehdu ja samalla tarkistat että lääke on nielty, eikä kisu mene pukeltamaan sitä sängyn alle.. :)
- Sart.sa
Katsoin profiilisi, asut siis Joensuussa-harmi, olisin oitis kutsunut sinut kylään. Olisi meinaan kissantabletittajan paikka auki, virka tosin kausiluontoinen ja työjaksot lyhyitä....
Nauratti kuvauksesi, että poikaystäväsi perhe yhteistuumin antamassa lääkettä kissalle.Meillä aika samankaltaista, eikä välttämättä onnistu sittenkään... - kolme-kissaa
Sart.sa kirjoitti:
Katsoin profiilisi, asut siis Joensuussa-harmi, olisin oitis kutsunut sinut kylään. Olisi meinaan kissantabletittajan paikka auki, virka tosin kausiluontoinen ja työjaksot lyhyitä....
Nauratti kuvauksesi, että poikaystäväsi perhe yhteistuumin antamassa lääkettä kissalle.Meillä aika samankaltaista, eikä välttämättä onnistu sittenkään...Voi harmi.. missäs päin suomea itse asustat? Olisin mielelläni voinut tulla kaveriksi.. :)
Kuopion suunnalla tulee liikuttua aika usein, koska vanhempani asuvat siellä suunnalla. Jos asustat myöskin siellä voisi vaikka treffit sopiakkin.. :) - Sart.sa
kolme-kissaa kirjoitti:
Voi harmi.. missäs päin suomea itse asustat? Olisin mielelläni voinut tulla kaveriksi.. :)
Kuopion suunnalla tulee liikuttua aika usein, koska vanhempani asuvat siellä suunnalla. Jos asustat myöskin siellä voisi vaikka treffit sopiakkin.. :)Asumme pääkaupunkiseudulla, joten eipä ristenneet tiet:/ Tervetulemas kahville näihin maisemiin, tutustumaan kahden kissaneidon palvelusväkeen.
- e.Vet.
Hei!
MEilläkin on ollut ongelmia noiden lääkkeiden kanssa. Olet varmaankin jo kokeillut tätä, mutta kerron kuitenkin. Minä käännän kissani aina selälleen, avaan suun ( en revi sitä auki, ihan rauhallisesti ) ja laitan tabletin suuhun. En päästä kissaa heti juoksemaan piiloon, vaan, kun huomaan, ettei kissa enää sitä sylkäise pois, lasken kissani maahan. Toivon vain, ettei joillakin tuo minun tekniikkani menisi kissan tukehduttamiseen. :D Se ei ole tarkoitus. - sip-su
Se ei kuulemma maistu ja voi mennä jopa ruuan joukossa. Varminta kuitenkin on tunkea pilleri syvälle kurkkuun ja varmistua että se tulee niellyksi.
Vaikka niin että toinen pitää kissaa sylissä naama menosuuntaan ja toinen ottaa päästä kiinni ja salamannopeasti tuikkaa pillerin syvälle kurkkuun. Voissa pyörittely liukastaa pillerin. Seuraavaksi pidetään suusta kiinni ja taivutetaan niskaa taaksepäin, jolloin tulee nielemisrefleksi.
Myös puhallus naamaan voi laukaista refleksin, tai sitten voi ruutata vähän vettä suupielestä. - terhi
Käy eläinlääkäriltä ostamassa Milbemax-merkkinen matolääke-tabletti. Se on hyvin laajakirjoinen matokuuri. Yksi pieni pilleri riittää muistaakseni 8 kiloon asti. Drontal on hyvin pahanmakuinen, sanoi ell. Itse en ole maistanut :) Mutta tuo Milbemax ainakin meillä menee hyvin, vaikka aiemmin matolääkkeen antaminen on ollut yhtä helvettiä sekä kissoille, että emännälle.. Yksi tabletti maksaa muistaakseni 4-5 euroa.
- Ella
Drontal on niin pahan makuinen, ettei mene mitenkään eikä minkään ruoan seassa, vaikka tosiaan seisottaisi samaa ruokaa kupissa päiväkausia. Huijattua ei saa. Jos työntää väkisin kurkkuun, oksentaa sen hetkessä ulos.
Axilur sen sijaan on teholtaan melkein yhtä vahva ja laajakirjoinen, muttei maistu pahalta ja saa huijattua ruoan mukana alas.
Meillä ei kyllä senkään antaminen tablettina onnistu vaan pitää murskata ja sekoittaa ruokaan. - näin...
Madotus ei ole meidän kissoille ollut koskaan ongelma. Ensiksi pitää tietää kunkin kissan herkkuruoka. Sitä ei anneta pitkään aikaan ennen madotusta.
Sitten pidetään madotuspäivinä kissat suht nälkäisinä. Illalla tarjoillaan herkkuateria madotustahnalla tai lääkejauheella höystettynä. Kissat suljetaan erilliseen tilaan, jotta saavat nautiskella ateriansa rauhassa (ja jotta emäntä voi tarkkailla, että madotus on varmasti onnistunut ilman filunkipeliä).
Axilur menee helposti morttelilla jauhettuna esim. pakasteseitin seassa, lisäksi voi laittaa esim. katkarapua peittämään lääkkeen makua, jos se on tarpeen.
Yhtenä keinona on myös Flubenolin tai muiden tahnavalmisteiden levittäminen etutassuihin. Meillä ainakin kissat nuolevat välittömästi tahnat pois, mutta tässäkin on syytä katsoa tarkkaan huone jossa se tehdään, koska muuten tahnat saattavat löytyä seuraavaksi vaikka sohvatyynyistä.
Tietysti näissä antotavoissa on otettava huomioon että laittaa annokseen vähän extraa, koska osa jauheesta jää mortteliin tai joku pisara saattaa jäädä nuolematta.
Ei ole käynyt edes koskaan mielessä antaa kissalle tablettia suoraan suuhun! Tämä vaihtoehto tuli minulle ihan uutena tietona :) Edesmenneen kollin kanssa kylläkin laitoin tahnan hampaiden välistä suoraan suuhun, koska se sujui niin helposti, mutta muiden kanssa sama ei ole onnistunut.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ootko nainen noin mustis musta
Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t734416- 332511
- 402324
Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin211815Kauan säkin jaksoit
Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐401672Miksi kaipaat
Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?251552- 811536
- 1491346
Mietin tässä T....
Oletko jo kesälomalla.?Keli on ihanaa, ja sinä nautit veneilystä.... Edelleen käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua..221243Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät901145