Suomen kieli

Tytskä

Miten vaikea/helppo on päästä suomen kieltä lukemaan yliopistoon? Vaikkapa sitten Helsinkiin tai Jyväskylään. Onko hakijoita yleensäkin paljon? Ja onko C:n papereilla mahiksia jos pääsykokeet kuitenkin menevät hyvin? Kiitos sille, joka osaa auttaa! :)

22

2666

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kyllä

      C:n paperilla on mahiksia, jos sulla on äidinkieli sitten vähintää E.

      • nero

        sama vaikka äidinkieli olisi a. Esim. Helsinkiin valitaan puolet pelkästään pääsykokeen perusteella eli silloin millään aikaisemmalla paperilla ei ole mitään väliä


      • mutta mutta
        nero kirjoitti:

        sama vaikka äidinkieli olisi a. Esim. Helsinkiin valitaan puolet pelkästään pääsykokeen perusteella eli silloin millään aikaisemmalla paperilla ei ole mitään väliä

        Vaan jos äidinkieli on alle E niin kannattaa tosiaan pohtia kannattaako edes pyrkiä lukemaan suomen kieltä.


      • Tytskä
        mutta mutta kirjoitti:

        Vaan jos äidinkieli on alle E niin kannattaa tosiaan pohtia kannattaako edes pyrkiä lukemaan suomen kieltä.

        Tuskinpa yksi ylioppilastodistuksen arvosana kertoo oikeastaan mitään siitä olisiko jostain ihmisestä suomen kielen opiskelijaksi.
        Itsellä äidinkieli yo-toikassa C ja päättötodistuksen numerona 9. Aine meni ylppäreissä penkin alle juu. Toivottavasti hoidan sitten ne pääsykokeet hienosti.


      • jotain kertoo
        Tytskä kirjoitti:

        Tuskinpa yksi ylioppilastodistuksen arvosana kertoo oikeastaan mitään siitä olisiko jostain ihmisestä suomen kielen opiskelijaksi.
        Itsellä äidinkieli yo-toikassa C ja päättötodistuksen numerona 9. Aine meni ylppäreissä penkin alle juu. Toivottavasti hoidan sitten ne pääsykokeet hienosti.

        No siis kai itsekin ymmärrät mitä se yokirjoitusten aine mittaa? Kykyä kirjoittaa sujuvaa ja sääntöjen mukaista tekstiä. Sitä paitsi yokirjoituksissa kirjoitetaan KAKSI ainetta, joista paremman arvosana astuu voimaan. Yhtä lailla jos haluaa opiskelemaan saksan kieltä ja on kirjoittanut saksasta C:n niin kannattaa todella pohtia sitä onko oikeasti kykyä opiskella tätä kieltä.

        Voit päästä pelkällä valintakokeella sisään kyse ei ole lainkaan siitä. Vaan siitä, että oletko realistisesti pohtinut omia kykyjäsi? Itseasiassa yokirjoitusten äidinkielen osuus mittaa aika paljon kykenevyyttä monilla humanistisille ja yhteiskunnallisille aloille, koska siinä painottuu nimenomaan kyky kirjoittaa esseitä.

        Mutta aina kannattaa yrittää. Suomen kielen opiskelu ei sitten ole samanlaista kuin lukion äidinkielen opiskelu. Vaan se painottuu kielitieteelliseen suuntaan. Jos olet hyvä kieliopissa ja kielitieteellisten termien hallinnassa niin voit varmasti menestyä opinnoissa.

        Sisään luultavasti pääset (etenkin johonkin pieneen yliopistoon), mutta opinnoissa menestyminen on eri asia. Paitsi jos todella olet valmis tekemään paljon työtä, jotta oma kirjoitustaitosi kehittyisi.


      • Tytskä
        jotain kertoo kirjoitti:

        No siis kai itsekin ymmärrät mitä se yokirjoitusten aine mittaa? Kykyä kirjoittaa sujuvaa ja sääntöjen mukaista tekstiä. Sitä paitsi yokirjoituksissa kirjoitetaan KAKSI ainetta, joista paremman arvosana astuu voimaan. Yhtä lailla jos haluaa opiskelemaan saksan kieltä ja on kirjoittanut saksasta C:n niin kannattaa todella pohtia sitä onko oikeasti kykyä opiskella tätä kieltä.

        Voit päästä pelkällä valintakokeella sisään kyse ei ole lainkaan siitä. Vaan siitä, että oletko realistisesti pohtinut omia kykyjäsi? Itseasiassa yokirjoitusten äidinkielen osuus mittaa aika paljon kykenevyyttä monilla humanistisille ja yhteiskunnallisille aloille, koska siinä painottuu nimenomaan kyky kirjoittaa esseitä.

        Mutta aina kannattaa yrittää. Suomen kielen opiskelu ei sitten ole samanlaista kuin lukion äidinkielen opiskelu. Vaan se painottuu kielitieteelliseen suuntaan. Jos olet hyvä kieliopissa ja kielitieteellisten termien hallinnassa niin voit varmasti menestyä opinnoissa.

        Sisään luultavasti pääset (etenkin johonkin pieneen yliopistoon), mutta opinnoissa menestyminen on eri asia. Paitsi jos todella olet valmis tekemään paljon työtä, jotta oma kirjoitustaitosi kehittyisi.

        Kai sekin jotain kertoo minusta, että lukion päättötodistuksessa äidinkielen arvosanani on 9?
        Oon aina osannut äidinkielen kielioppijutut tuosta vaan. Todellakin musta olisi ainesta opiskelijaksi.
        Ja kaksikin kertaa voi aineessa epäonnistua. Se on ihan mahdollista.


      • loistavaa
        Tytskä kirjoitti:

        Kai sekin jotain kertoo minusta, että lukion päättötodistuksessa äidinkielen arvosanani on 9?
        Oon aina osannut äidinkielen kielioppijutut tuosta vaan. Todellakin musta olisi ainesta opiskelijaksi.
        Ja kaksikin kertaa voi aineessa epäonnistua. Se on ihan mahdollista.

        Tuo on erittäin hyvä asenne lähteä pyrkimään, että uskoo itseensä vaikka toiset sanoisivat mitä.

        Eli jos todella olet hyvä niissä kielioppijutuissa ja osaat ne soveltaa hyvin, sekä sinua todella ne kielioppijutut kiinnostaa niin varmasti viihdyt.


      • Maisterimuija
        jotain kertoo kirjoitti:

        No siis kai itsekin ymmärrät mitä se yokirjoitusten aine mittaa? Kykyä kirjoittaa sujuvaa ja sääntöjen mukaista tekstiä. Sitä paitsi yokirjoituksissa kirjoitetaan KAKSI ainetta, joista paremman arvosana astuu voimaan. Yhtä lailla jos haluaa opiskelemaan saksan kieltä ja on kirjoittanut saksasta C:n niin kannattaa todella pohtia sitä onko oikeasti kykyä opiskella tätä kieltä.

        Voit päästä pelkällä valintakokeella sisään kyse ei ole lainkaan siitä. Vaan siitä, että oletko realistisesti pohtinut omia kykyjäsi? Itseasiassa yokirjoitusten äidinkielen osuus mittaa aika paljon kykenevyyttä monilla humanistisille ja yhteiskunnallisille aloille, koska siinä painottuu nimenomaan kyky kirjoittaa esseitä.

        Mutta aina kannattaa yrittää. Suomen kielen opiskelu ei sitten ole samanlaista kuin lukion äidinkielen opiskelu. Vaan se painottuu kielitieteelliseen suuntaan. Jos olet hyvä kieliopissa ja kielitieteellisten termien hallinnassa niin voit varmasti menestyä opinnoissa.

        Sisään luultavasti pääset (etenkin johonkin pieneen yliopistoon), mutta opinnoissa menestyminen on eri asia. Paitsi jos todella olet valmis tekemään paljon työtä, jotta oma kirjoitustaitosi kehittyisi.

        Voi että pitää lytätä toista. Ei sillä ole myöhemmin mitään merkitystä mitä kirjoituksista on saanut kunhan ensin pääseen sisään. Teknisillekin aloille pääsee moni C:n papereilla, eikä kukaan niitä lyttää. Tsemppiä sulle hakija. Kaikki voi epäonnistua joskus, ja kyllähän sekin jotain kertoo, jos arvosana kuitenkin on 9.

        Ja jos joku saksasta tai mistä kielestä sitten onkaan kirjoittanut C:n niin so what. Menee vuodeksi Saksaan niin eiköhän ole hyvät pohjat. Joillain ihmisillä vaan on lukioaikana MUUTAKIN ELÄMÄÄ kuin pänttääminen ja varmuus siitä miksi isona haluaa...


      • Minä vain
        jotain kertoo kirjoitti:

        No siis kai itsekin ymmärrät mitä se yokirjoitusten aine mittaa? Kykyä kirjoittaa sujuvaa ja sääntöjen mukaista tekstiä. Sitä paitsi yokirjoituksissa kirjoitetaan KAKSI ainetta, joista paremman arvosana astuu voimaan. Yhtä lailla jos haluaa opiskelemaan saksan kieltä ja on kirjoittanut saksasta C:n niin kannattaa todella pohtia sitä onko oikeasti kykyä opiskella tätä kieltä.

        Voit päästä pelkällä valintakokeella sisään kyse ei ole lainkaan siitä. Vaan siitä, että oletko realistisesti pohtinut omia kykyjäsi? Itseasiassa yokirjoitusten äidinkielen osuus mittaa aika paljon kykenevyyttä monilla humanistisille ja yhteiskunnallisille aloille, koska siinä painottuu nimenomaan kyky kirjoittaa esseitä.

        Mutta aina kannattaa yrittää. Suomen kielen opiskelu ei sitten ole samanlaista kuin lukion äidinkielen opiskelu. Vaan se painottuu kielitieteelliseen suuntaan. Jos olet hyvä kieliopissa ja kielitieteellisten termien hallinnassa niin voit varmasti menestyä opinnoissa.

        Sisään luultavasti pääset (etenkin johonkin pieneen yliopistoon), mutta opinnoissa menestyminen on eri asia. Paitsi jos todella olet valmis tekemään paljon työtä, jotta oma kirjoitustaitosi kehittyisi.

        Aika huvittavia agumenttejä lauot kirjoituksessasi. Äidinkielen ylioppilaskoe ei nimittäin missään nimessä mittaa oikeastaan yhtään mitään! Se on harjoiteltu ja luotu tekstilaji, jollaista ei ole olemassa koulumaailman ulkopuolella. Sillä ei täten ole juurikaan minkäänlaista merkitystä koulun ulkopuolella. Onneksi tämä asia kuitenkin korjaantuu uudistetussa ylioppilaskokeessa, joka mittaa nimenomaan arkipäivän tekstitaitoja.

        On totta, että pääsykokeen lisäksi yhtenä valintaperusteena on yo-todistus, mutta se on tosiaan vain yksi osa.
        En tiedä, missä päin Suomea opiskelet, mutta väittäisin kyllä vahvasti, että hyvä arvosana ylioppilaskirjoituksissa ei juuri millään tavalla ole yhteydessä kykyyn kirjoittaa akateemista tekstiä.
        Minun vuosikurssillani on kyllä monta suomen kielen opiskelijaa, jotka ovat saaneet äidinkielen ylioppilaskokeesta "vain" magnan tai cum lauden. Eikä heidän opintomenestyksensä ole sen heikompaa kuin kenenkään muunkaan.

        Suomen kielen opiskeluhan on kuitenkin paljon muutakin kuin oikeinkirjoitusta ja kielioppia.


      • Anonyymi
        jotain kertoo kirjoitti:

        No siis kai itsekin ymmärrät mitä se yokirjoitusten aine mittaa? Kykyä kirjoittaa sujuvaa ja sääntöjen mukaista tekstiä. Sitä paitsi yokirjoituksissa kirjoitetaan KAKSI ainetta, joista paremman arvosana astuu voimaan. Yhtä lailla jos haluaa opiskelemaan saksan kieltä ja on kirjoittanut saksasta C:n niin kannattaa todella pohtia sitä onko oikeasti kykyä opiskella tätä kieltä.

        Voit päästä pelkällä valintakokeella sisään kyse ei ole lainkaan siitä. Vaan siitä, että oletko realistisesti pohtinut omia kykyjäsi? Itseasiassa yokirjoitusten äidinkielen osuus mittaa aika paljon kykenevyyttä monilla humanistisille ja yhteiskunnallisille aloille, koska siinä painottuu nimenomaan kyky kirjoittaa esseitä.

        Mutta aina kannattaa yrittää. Suomen kielen opiskelu ei sitten ole samanlaista kuin lukion äidinkielen opiskelu. Vaan se painottuu kielitieteelliseen suuntaan. Jos olet hyvä kieliopissa ja kielitieteellisten termien hallinnassa niin voit varmasti menestyä opinnoissa.

        Sisään luultavasti pääset (etenkin johonkin pieneen yliopistoon), mutta opinnoissa menestyminen on eri asia. Paitsi jos todella olet valmis tekemään paljon työtä, jotta oma kirjoitustaitosi kehittyisi.

        Oletko tyhmä? Etkö tajua että ihminen voi epäonnistua ilman, että se kertoo yhtään mitään hänen KYVYISTÄÄN??


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletko tyhmä? Etkö tajua että ihminen voi epäonnistua ilman, että se kertoo yhtään mitään hänen KYVYISTÄÄN??

        Kyllä se epäonnistuminen ja varsinkin kaksi epäonnistumista kertoo pikemminkin kyvykkyyden puutteesta kuin kyvykkyydestä. Oikeasti kyvykäs ei epäonnistu kahta kertaa samassa asiassa.

        Lisäksi arvosana 9 päättötodistuksessa ei ole mikään huippu! Mutta toki se silti ennakoi normaalia menestystä suomen kielen opinnoissa yliopistossa, jos motivaatio riittää. Ei yliopistossa valtavaa lahjakkuutta tarvita.


    • voit lukea

      suomea, eestiä, etc.

      Sinne kuulemma pääsee helpommalla.:)

      Saisit ainakin suomen-ugrin kielessä kääntäjän pätevyyden lisäksi.

    • suomen opiskelija

      Jos luet perusteellisesti pääsäreihin, on hyvät mahikset päästä. Ei niillä ylppäreillä nyt NIIIN suurta merkitystä ole. Ja niin kuin joku tuossa jo sanoi, niin suomen kielen opiskelu yliopistossa on sitten _aivan_ erilaista kuin äikän opiskelu lukiossa, että jos olet kiinnostunut vain jostain luovasta tarinoiden kirjoittamisesta, kannattaa harkita uudestaan.

    • suomen opiskelija

      Itse alotin suomen kielen opinnot Jyväskylässä muutama vuosi sitten. En tiedä meidän laitokselta kuin yhden, jonka kirjoitusten arvosana olisi Magna, kaikilla muilla on ylempi arvosana. Tämä KIRJOITUSTEN arvosana (muistaakseni myös pistemäärä)kysytään myös kirjallisessa pääsykokeessa. MUTTA tämä ei tarkoita sitä, etteikö sinusta voisi tulla suomen kielen opiskelijaa. Hieman enemmän huolestuneempi olen tuosta kirjoitustesi kokonaisarvosanasta. Viime vuosina Jyväskylään on päässyt noin joka seitsemäs hakija. Jos tosiaankin olet kiinnostunut nimenomaan kielitieteestä, niin kannattaa siis opetella pääsykoekirjat hyvin. Sellainen vinkki vielä, että opettajalinjalle on helpompi päästä kuin "tavalliselle", johon otetaan vähemmän ihmisiä. Ja sinne vaaditaan myös kovemmat paperit!

      • Tytskä

        Ai oikeestiko opettajalinjalle on helpompi päästä?
        Mulla on nimittäin tavoitteena ihan se, että äidinkielen opettaja musta tulisi, mutta oon käsittänyt just niin, että opelinjalle ois vaikeempi päästä. Täytyykin ottaa nyt asioista paremmin selvää. Oli vaan sellanen mielikuva, että opelinjalle on sitten mm. kovat esivalintapisterajat, kun taas suomen kielen pääsykokeisiin otetaan kaikki.


    • Suppa

      Itse olen pyrkimässä Suomen kieleen sekä Jyväskylään että Joensuuhun. Jälkimmäiseen siksi, koska sinne on huomattavasti helpompi päästä kuin muihin paikkoihin. Viime keväänä pyrin Ouluun englantilaiseen filologiaan ja jäi puolen pisteen päähän. Siitä opin, että kannattaa hakea muihinkin kuin isoihin ja suosittuihin yliopistoihin. Aloitin tänä viikonloppuna valmistautumisen lukemalla Suomen kielioppia ja ensi viikolla sitten kielitiede yms mukaan kuvioihin.

    • opiskelija

      Vaasan yliopistossa voi lukea nykysuomea, joka on siis ihan sama kuin suomenkieli. Itse aloitin viime syksynä ja olen käsittänyt, että Vaasaan on kaikkein helpoin päästä suomea lukemaan, sillä aika vähän on hakijoita.

      • mahdat olla? :)

        Minäkin aloitin viime syksynä nykysuomen opiskelun Vaasassa. Hakijoita todellakin oli vähän, ja pääsykokeen voi tehdä muuallakin kuin Vaasassa. Näitä paikkakuntia muistaakseni olivat Oulu, Vaasa, Tampere ja joku yksi vielä (Espoo??). :)

        Sellainen lisäys vielä, että jos tahdot äikänopeksi, niin kirjallisuus on silloin pakko olla sivuaineena. Vaasassa kuitenkaan ei ole "omaa kirjallisuutta", vaan opettaja kulkee Tampereelta meitä opastamassa. Tämän takia kirjallisuudessa on aika paljon kursseja, jotka pitää itsenäisesti tenttiä. Olen silti ollut ihan tyytyväinen.

        Kannattaa ehdottomasti hakea, sillä itse pääsin oikeastaan lainkaan lukematta! :) Luin toisen yliopiston suomen kielen kokeeseen ja kävin kokeilun vuoksi tekemässä myös Vaasan yliopiston valintakokeen... ja tänne myös pääsin! LUKUILOA!:)


      • Suppa
        mahdat olla? :) kirjoitti:

        Minäkin aloitin viime syksynä nykysuomen opiskelun Vaasassa. Hakijoita todellakin oli vähän, ja pääsykokeen voi tehdä muuallakin kuin Vaasassa. Näitä paikkakuntia muistaakseni olivat Oulu, Vaasa, Tampere ja joku yksi vielä (Espoo??). :)

        Sellainen lisäys vielä, että jos tahdot äikänopeksi, niin kirjallisuus on silloin pakko olla sivuaineena. Vaasassa kuitenkaan ei ole "omaa kirjallisuutta", vaan opettaja kulkee Tampereelta meitä opastamassa. Tämän takia kirjallisuudessa on aika paljon kursseja, jotka pitää itsenäisesti tenttiä. Olen silti ollut ihan tyytyväinen.

        Kannattaa ehdottomasti hakea, sillä itse pääsin oikeastaan lainkaan lukematta! :) Luin toisen yliopiston suomen kielen kokeeseen ja kävin kokeilun vuoksi tekemässä myös Vaasan yliopiston valintakokeen... ja tänne myös pääsin! LUKUILOA!:)

        Millaisena olet muuten kokenut Vaasan yliopiston? Melko pieni se taitaa olla. Oletko ollut sivuainevaihtoehtoihin tyytyväinen?


      • pieni...
        Suppa kirjoitti:

        Millaisena olet muuten kokenut Vaasan yliopiston? Melko pieni se taitaa olla. Oletko ollut sivuainevaihtoehtoihin tyytyväinen?

        Sinänsä pienuus ei minua haittaa, koska se ehkä luo vähän kotoisampaa oloa kuin sellainen todella iso laitos. Opiskelijoita on muistaakseni vain vähän yli 5000. Oulun yliopistoon verrattuna Vaasan yliopisto on mielestäni paljon "kauniimpi" ja uudempi. Täällä ei ole mitään keltaisia seiniä jne... ;)

        Olen tyytyväinen sivuainevaihtoehtoihin, sillä tahdon opeksi niin kirjallisuus on minulle itsestään selvä sivuaine. Voi täällä toki opiskella hum. tdk:sta esim. viestintätieteitä, saksaa, englantia, ruotsia. Sitten on vielä muut tiedekunnat erikseen. Käy ihmeessä katsomassa nettisivuiltamme lisätietoja: www.uwasa.fi

        Muuten vielä...jos haaveilet open ammatista, niin opettajan pedagosiset opinnot pitää myös suorittaa jossain toisessa yliopistossa.


      • Huips
        pieni... kirjoitti:

        Sinänsä pienuus ei minua haittaa, koska se ehkä luo vähän kotoisampaa oloa kuin sellainen todella iso laitos. Opiskelijoita on muistaakseni vain vähän yli 5000. Oulun yliopistoon verrattuna Vaasan yliopisto on mielestäni paljon "kauniimpi" ja uudempi. Täällä ei ole mitään keltaisia seiniä jne... ;)

        Olen tyytyväinen sivuainevaihtoehtoihin, sillä tahdon opeksi niin kirjallisuus on minulle itsestään selvä sivuaine. Voi täällä toki opiskella hum. tdk:sta esim. viestintätieteitä, saksaa, englantia, ruotsia. Sitten on vielä muut tiedekunnat erikseen. Käy ihmeessä katsomassa nettisivuiltamme lisätietoja: www.uwasa.fi

        Muuten vielä...jos haaveilet open ammatista, niin opettajan pedagosiset opinnot pitää myös suorittaa jossain toisessa yliopistossa.

        Minkälaista noin muuten on Vaasassa opiskella? Enimmäkseen ajattelin sitä ruotsin kielen paljoutta ja kaupungin viihtyvyyttä. Aikaisemmin en edes ole huomannut Vaasan yliopistoa ja nyt sitten heräsi mielenkiinto, jos sinnekin hakisi.


      • nykysuomi
        Huips kirjoitti:

        Minkälaista noin muuten on Vaasassa opiskella? Enimmäkseen ajattelin sitä ruotsin kielen paljoutta ja kaupungin viihtyvyyttä. Aikaisemmin en edes ole huomannut Vaasan yliopistoa ja nyt sitten heräsi mielenkiinto, jos sinnekin hakisi.

        opiskella täällä. Vaasa on kaunis ja viihtyisä pikkukaupunki. Opiskelu on melko vapaata. Tuntuu, et paljon vapaampaa kuin monessa muussa yliopistossa. Itsenäistä opiskelua on mielestäni aika paljon ja on tietysti sit itse vastuussa siitä, saako mitään aikaseksi vai ei.:)

        Munkaan ei alunperin ollut todellakaan tarkoitus tulla tänne Vaasaan, mutta jotenkin vain ajauduin tänne.;) Kun ajattelee lähtökohtia, joista tänne tulin, olen viihtynyt todella hyvin. Alussa vähän pelotti just se, et kuinka ruotsinkielistä täällä on jne..ja kun en tuntenut täältä alunperin ketään, ja kaupunki oli ihan outo. Mut älä huoli, voin sen sanoa, et kuvittelin ruotsinkielisyyttä olevan täällä paljon suuremmassa mittakaavassa. :)

        En minäkään ollut aiemmin huomannut Vaasan yliopistoa. Jostakin sit tajusin, et täälläkin voi opiskella suomea ja ihan kokeilumielessä laitoin hakulapun. Niinpä siinä sit kävi, että tänne pääsin sen suuremmin kokeeseen valmistautumatta. Suosittelen lämpimästi hakemaan!:) Tervetuloa Vaasaan!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      173
      7185
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      42
      4202
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      26
      2105
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      18
      2029
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      27
      1869
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1676
    7. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      34
      1649
    8. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1593
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      21
      1588
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      39
      1418
    Aihe