Onko lämminsäätimistä hyötyä

Tero..

Ostin vanhan öljykattilalla varustetun omakotitalon. Kattila uusittu -90.

Säästääkö esim OUMAN EH-80/KS lämmönsäädin oikeasti öljynkulutusta niin paljon että värkki kannattaisi ostaa.

Miten suuri vaikutus on yölämpötilan tiputtamisella?

Kertokaa kokemuksia.

4

3811

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kokemus on

Kannattaa rahallisesti kyllä ja samalla säästyt siitä jatkuvasta juoksemisesta.
      Miten paljon säästöä on vuodessa on ihan talokohtainen ja ulkolämpötilan vaihtelu.

• juhe_x

Termostaatit toimii paremmin, kun sitä lämpöä säätää tarpeen mukaan. Ei siihen automatiikkaa tarvita, riittää kun itse käy säätelemässä aina kun ulkona lämpötila riittävästi muuttuu. Vaikkei pattereissa olisi termostaattejakaan, niin ilman automatiikkaa pärjää, jos vain on intoa tehdä se käsin ;)

Jos lämmön saa pidettyä asteen verran tarkemmin kuin aikaisemmin eli mukava lämpö astetta pienemmällä lämmittämisellä niin laske siitä. Yhden asteen pudotus laskee lämmityskulua 5%. Osa öljystä kuluu lämpimään käyttöveteen.

Mulla on säädin vaikken öljyä käytä lämmityksessä -- ei riitä intoa itse tehdä sitä minkä tekee automatiikalla.

• Lada 1200s

No jos vihtit käsin pyöritellä shunttia siten, että sisälämpötila pysyy asteen sisällä tavoitteesta, niin eipä se juuri säästä. Lähinnä poistaa säätämisen tarpeen. Paljonko lasket itsellesi tuntipalkkaa?
      Jos taas sisälämpötila seilailee asteen pari suuntaansa, päivittäin, niin kyllä se elinikänsä aikana hintansa varmasti säästää, jopa monin kerroin ku eneregian hinnat nousee.
      Itse asensin tuollaisen taloomme ku muutettiin, ed. asukas oli säädellyt käsin. Lämmitykseen on mennyt vuositasolla 300euroa vähempi ku ed. asukkaalla(keromansa mukaan), tosin me on polteltu kuutio pari puuta talvessa ja kuumaa vettä käytetty vähempi, joten todellinen säästö/vuosi on varmasti vain murto-osa tuosta. Mutta ei tarvi laukata pannuhuoneessa, siinä suurin hyöty.

• Teppo

Kyllä säätimestä on takuulla hyötyä. Jos sulla ei ole automatiikkaa, jaksat aikasi juosta pannuhuoneessa, mutta lopulta keksit parempaakin tekemistä kuin suntin veivaaminen. Kun säädöt sitten jää pieleen, kulutuksessa voi olla neljännes ylimääräistä..

Kello-ohjauksesta sanotaan että se säästää noin 3-5%. Eli ei paljon. Mutta mutta. Säätimiä on muitakin kuin "oumanni". Tässä esimerkkejä.

Danfoss ECL 100:
      http://lampo.danfoss.fi/PCMPDF/ECL100M.pdf
      - Asiallinen mutta hieman vaikeatajuisen tuntuinen säädin. Analoginen kellolaite ja sisäkompensointi lisävarusteena.

Tiimi 3000:
      http://www.team-control.fi/html/tiimi_3000.html
      - Tämä on helppokäyttöinen peli, ohjataan suomenkielisen valikon kautta. Kellotoiminto vakiona. Hälytys ja pumpunohjauslaitteita ym herkkuja lisävarusteina.

Promix:
      http://www.hanakkatalo.fi/product_info.php?cPath=62_70_76&products_id=213&sessid=476afed7b42630f199cbaedf0b93c86b
      - Samaan runkoon edellisen kanssa tehty karvalakkisäädin. Halpa.

Thermolink TLC-10:
      http://www.thermolink.fi/page5.html
      - Mielenkiintoinen uusi säädin. Muissa asetellaan kokeilemalla sopiva ulkoilma-säätökäyrä, tässä nakutellaan yksinkertaisesti sisälämpötila ja sillä sipuli (!). Suomenkielinen valikko ja kello-ohjaukset ym. vakiona.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään

Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää
      Maailman menoa
      141
      3928
    2. Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa

Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri
      Maailman menoa
      357
      3048
    3. Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla

Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt
      Tv-sarjat
      14
      1978
    4. Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."

Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa
      Suomalaiset julkkikset
      10
      1685
    5. Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?

Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja
      Tv-sarjat
      4
      1129
    6. Mun kaikkialta häviäminen

Ei liity sinuun. Muista se. ❤️ Mua kiusataan enkä mä enää jaksa.
      Ikävä
      71
      974
    7. Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan

Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar
      Kaste
      42
      889
    8. Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan

Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat
      Kuhmo
      23
      831
    9. Inhottaa ajatus siitä

Miten monia olet pannut.
      Ikävä
      70
      818
    10. Onko teillä

minkä tyyppisiä seksifantasioita kaivattunne kanssa?
      Ikävä
      44
      794
    Aihe