millaista hoitoa atooppiseen ihottumaan on satavilla, siis jos on aika paha tilanne. ihottumaa käsi ja jalka taipeissa, kaulalla, säärissä, myös huulet ja silmät oireilee ja rasvat ei auta...
atooppisesta ihottumasta
21
5033
Vastaukset
- räätälöi
sen hoidon potilaskohtaisesti. Iselläni on suht paha atopia, tällä hetkellä perusvoiteen lisäksi Protopic-voide käytössä, 6 kk sitten olin valohoidossa.
- Rättäkitti
Pyydäppä ihotautilääkäriltä reseptiä Elidel -merkkiseen rasvaan. Toimii. =)
- ihottumainen
Rättäkitti kirjoitti:
toivoisin juuri jotain muuta vaihtoehtoa kun rasvat..on kyllä kokeiltu kaikennäköstä rasvaa, ihan tosi vahvoja hydrokortisonejakin, ne ei vaan enää tehoa hyvin, eikä niitä saa käyttää ku pari viikkoa putkeen..
- Atoopikko minäkin
ihottumainen kirjoitti:
toivoisin juuri jotain muuta vaihtoehtoa kun rasvat..on kyllä kokeiltu kaikennäköstä rasvaa, ihan tosi vahvoja hydrokortisonejakin, ne ei vaan enää tehoa hyvin, eikä niitä saa käyttää ku pari viikkoa putkeen..
Tuo Elidel ei ole kortisoni eli sitä voi huoletta käyttää pitkiä aikoja. Mulla atooppinen ihottuma tulee lähinnä kasvoihin ja tuo Elidel on ollut pelastus, kun ei tarvitse pitää taukoja käytössä.
Kyllä se vain niin on, että järkevällä ruokavaliolla ja rasvaamisella vain saa atooppisen ihottuman pysymymään kurissa. Eli tsemppiä vaan rasvailuun :-) - ihokesii
Rättäkitti kirjoitti:
Nenänpieleni ja suun ympäristö on kuiva ja kesii.
Kävin tänään ihotautilääkärillä. Sain just tuota Elideliä ja Sibicortia lääkkeeksi.
Lääk. kyseli, olenko syönyt B-vit. kuureja. Epäili liiallista B-vit. määrää. Joudun käyttämään ns.lisäravinteita ja niissä on myös eri B-vitam. aika paljon. Sanoin pitäväni niiden lisärav. käytössä paussin. Siihen hän ei taas uskaltanut antaa lupaa, mutta itsehän tiedän.
http://www.atopialiitto.fi
Atopialiittoon kannattaa liittyä sillä sieltä saa
hyviä vinkkejä ihonhoitoon ja tukea jaksamiseen.
Atopialiitto järjestää erilaisia kursseja esim.ilmastohoito matkoja etelänlämpöön. Kaikista noista kursseista voit kysyä lisätietoa heiltä!
Oletko käynyt ihopisteellä tai sairaalassa valohoidoissa?Itselläni ne ovat ainakin auttaneet atopiaan.Ko.hoitoihin pitää hakea lähete ihotautilääkäriltä.(tässä linkki ihopisteen valohoitoihin http://www.iholiitto.fi/ihopisteet.htm)
Voiteista olen käyttänyt näitä apteekin perusrasvoja sekä kortisonia korvaavaa protopiciä. Proton hyvänä puolena on se,että rasva ei ohenna ihoa niin kuin normaalit kortisonit tekee vaan sitä voi käyttää huoletta kasvoihin!Aluksi käytön aikana saatta esiintyä kirvelyä mutta se menee ohi nopeasti.
Pyrin atoopikkona siihen,että saisin ruokavaliostani kaikki tarpeelliset vitamiinit ja hivenaineet ne ovat nimittäin atoopikon iholle erittäin tärkeitä.Itse syön omega 3:a ja multivitaa joka päivä.
Oletko ollut atoopikko koko ikäsi vaiko sairastunut vasta nyt?Onko sinulle tehty allergiatestejä? Muista,että atopia on yksilöllinen sairaus ja jokaisella on omat tapansa selvitä siitä!Se mikä käy minulle ei välttämättä käy sinulle.
Tsemppiä jaksamiseen!- Hajusteintolerantti
Leenan vastaus oli hyvä, eipä siihen paljon ole lisättävää.
Kirjoitan siksi, että voisit todella pyytää lähetettä SUP-valohoitoon.
Kuiva ilma ja pakkaset pahentavat oireilua, minullakin, vaikka iho on ollut hyvä jo monta vuotta. Pientä kutisevaa läikkää tulee tällaisilla ilmoilla. Ei auta kuin rasvata.
Suosittelen hajusteettomia tuotteita, ehdottomasti hajusteettomia pyykinpesuaineita ja puhdistusaineita.
Vaatteissa puuvillaa. Itselläni keinokuidut pahentavat oireita.
Ruoka-aineiden kanssa on yksilöllistä. Vähän voin syödä esim. sitrushedelmiä, mutta en joka päivä. Sama kalan, mädin, suklaan, yms. kanssa.
Välillä tomaatti on kiellettyjen listalla - tauon jälkeen OK. Sama tuoreen kurkun kanssa.
Säilykekurkkuja en syö, paitsi itse säilömiäni.
Olen huippuallerginen valkosipulille - tavallinen sipulikaan ei käy - valkosipulista nykyään urticaria, tavallisesta pahat vatsaoireet.
Säilöntä-, väri- ja aromiaineita kannattaa välttää parhaansa mukaan.
Tuossa oli vain osa omista havainnoistani.
Ikää on jo 55 vuotta, hyvin menee, kunhan pitää itsestään huolta, eli on tarkkana päivittäin - siihen tottuu, sitä ei edes huomaa. - ihottumainen
Hajusteintolerantti kirjoitti:
Leenan vastaus oli hyvä, eipä siihen paljon ole lisättävää.
Kirjoitan siksi, että voisit todella pyytää lähetettä SUP-valohoitoon.
Kuiva ilma ja pakkaset pahentavat oireilua, minullakin, vaikka iho on ollut hyvä jo monta vuotta. Pientä kutisevaa läikkää tulee tällaisilla ilmoilla. Ei auta kuin rasvata.
Suosittelen hajusteettomia tuotteita, ehdottomasti hajusteettomia pyykinpesuaineita ja puhdistusaineita.
Vaatteissa puuvillaa. Itselläni keinokuidut pahentavat oireita.
Ruoka-aineiden kanssa on yksilöllistä. Vähän voin syödä esim. sitrushedelmiä, mutta en joka päivä. Sama kalan, mädin, suklaan, yms. kanssa.
Välillä tomaatti on kiellettyjen listalla - tauon jälkeen OK. Sama tuoreen kurkun kanssa.
Säilykekurkkuja en syö, paitsi itse säilömiäni.
Olen huippuallerginen valkosipulille - tavallinen sipulikaan ei käy - valkosipulista nykyään urticaria, tavallisesta pahat vatsaoireet.
Säilöntä-, väri- ja aromiaineita kannattaa välttää parhaansa mukaan.
Tuossa oli vain osa omista havainnoistani.
Ikää on jo 55 vuotta, hyvin menee, kunhan pitää itsestään huolta, eli on tarkkana päivittäin - siihen tottuu, sitä ei edes huomaa.kiitos vastauksista. varasin jo ajan ihotautilääkärille, toivottavasti jotain apua..
Mulla oli lapsena ihottumaa sitten oireet hävisi useaksi vuodeksi, nyt taas parinkypin ikäsenä tulleet takasin..=( ihottumainen kirjoitti:
kiitos vastauksista. varasin jo ajan ihotautilääkärille, toivottavasti jotain apua..
Mulla oli lapsena ihottumaa sitten oireet hävisi useaksi vuodeksi, nyt taas parinkypin ikäsenä tulleet takasin..=("Mulla oli lapsena ihottumaa sitten oireet hävisi useaksi vuodeksi, nyt taas parinkypin ikäsenä tulleet takasin..=("
Tällainen käyttäytyminen on normaalia!Ihottuma voi yhtäkkiä kadota jopa vuosiksi ja palata yhtäkkiä pahana takaisin.Atopiaa ei voi parantaa se on elinikäinen sairaus ikävä kyllä.
- atoopikko kanssa...
Tuo protopic ja elidel ovat kyllä siinä mielessä parempia kuin korttarit että ne eivät tosiaan ohenna ihoa MUTTA... Kannattaa tosiaan lukea atopialiiton sivuilta niistä vähän lisää ja lukea mitä oireita ihmiset ovat saaneet niitä käyttäessään (mm. luomien lisääntyminen, akne, karvoitus...). Itse lopetin protopicin käytön kokonaan, koska tauon jälkeen sain niin kauheat sivuoireet siitä tökötistä, että olin tulla hulluksi. Naama oli kuin tulessa! Ja jos sitä yrittää pestä pois, niin eipä onnistu. Se ei lähde pois ja vesi tuntuu aivan jäätävältä kasvoilla...
Tuossa nyt pieni esimerkki siitä, miten kamalia ne sivuoireet voivat olla, eivät tosin kaikilla...
Vahvojen rasvojen kanssa pelaaminen ei ole koskaan riskitöntä.- hannis20
Lisätäänpä tuohon sivuoire listaan herpes, joka voi puhjeta noiden voiteiden ansiosta vaikkei sitä olisi aiemmin todettu. Hyvä kuulla etteivät täällä kaikki ylistä niitä, ovat kuitenkin vahvoja lääkkeitä jotka vaikuttavat immuunipuolustukseen.
- tätä
Homeopaattinen hoito auttaa. Etsi hyvä homeopaatti.
- Dame
Vanhan kansan lääke atooppiseen ihottumaan on pikiöljy. Se imeytyy ihoon hyvin eikä kirvele eikä tahraa (tuoksuu aika voimakkaalle). Jo muutaman päivän sivelyn jälkeen vaikutus näkyy. Pikiöljyä myydään pienissä pulloissa esim. luontaistuotekaupoissa tai apteekeissa, eikä maksa paljoa.
- Tiinani
Mulla oli lapsena paha ihottuma, mutta se rauhottu ja oli monta vuotta ihan siedettävä. Nyt parikymppisenä tuli pahaksi. Pari vuotta oli niin ettei tienny miten päin ois ollu. No äiti sitten antoi joululahjaksi akupunktiolahjakortin, ku sen kavri tekee sitä. Olin ihan varma että ei vaikuta mitään. Muutaman kerran sittn otin sen hoidon, eka useemmin, sitten kerran viikossa. Ihottuma tuli eka tosi pahaksi, ku se jotenki aktivoi ihoa. Mutta nyt ku oon pitäny taas taukoa, ei oo ihottumasta tietoakaan, ei ees perusvoidetta oo tarvinu enää käyttää. En tietty ihan varma oo että auttoko se just tuo akupunktio, mutta sen hoidon jälkeen ei oo enää ollu oireita. Paitsi nyt ku pdin eilen villapaitaa, ni vähän kutittaa, mutta en piä toiste :D Tuntuu vähä hassulta puhua tälläsen "huuhaan" puolesta, mutta näin on nähtävä että joku niistä voi auttaa. Kehotan kokeilemaan. En kyllä tiiä minkä hintasta akupunktio on, koska itse sain vain neulojen hinnalla, ku olin ns. koekaniini :D
- Katri74
Ostin viime viikolla uutta voidetta apteekista, joka sopi ainakin omalle atooppiselle iholleni. Ei kuivata, tuoksu on, mutta mukava erilainen. Sarja on Prima Spremitura Italiasta. On ainakin Tampereen apteekkimaailmassa.
- .
Itel on tehonnu toi aurinko tosi paljon, pienestä asti ku on ollu atooppinen iho, ja oon kuullu jostai suolehuone jutust, siitä en ite vielä tiedä paljoa. Mutta moni sanoo että se auttaa. :) Paljon aurinkoa ja rasvaa, nii kyllä se sillä pikku hiljaa menee. Ja jos on semmone että ei kehtaa mennä minnekkää kun kaikki katsoo, nii älä välitä. Antaa niitten kattoa ja puhua ihan rauhassa, pää asia on se että ite haluu saada ihon kuntoo, tsemppiä sulle toivottavasti helpottaa. :)
- terve iho
Minä ja tuttavani olemme saaneet apua iho-ongelmiin arganöljystä. Hienojakoinen 100% öljy ravitsee ja kosteuttaa ihoa ja poistaa arvet ja punoitukset. Tämä nettikauppa on hyväksi todettu. www.arganoljy.fi
Kannattaa kokeilla :)- aurinko auttaa
Mul on ollu noin 7 ollu ihottuma.se joskus on hyvä tai pahana(pahinpana talvella ku se kuivuu).iholle pitää pistää koko aika rasvaa jaa sen sellasta.nykyään syön abcde vitamiini pore taplettii(löytyy tavallisesta kaupasta)ja se toimii samal se on terveellistä ja voi auttaa.sull voi olla vitamiinien puutos(en oo varma että saitko selvää mutta toivttavasti sait!).
- terveyttä.
Ruokavalio kuntoon ja synteettiset vitamiiniporetabletit ja kuutkin paskat vitamiinitabletit ei tuo terveyttä.
Viljat pois. Kokeile ja jos ei auta, niin ota takasin:
http://personal.inet.fi/koti/remeli/viljat.htm
Maitotuotteet pois ja jos ei auta, niin ota takasin:
http://personal.inet.fi/koti/remeli/kalsium.htm
Kunnon ruokaa D-vitamiinia 100µg kalan rasvaa
Synteettiset eli keinotekoiset vitamiinit todellisuudessa vain rasittavat kehoamme, koska elimistöllä ei ole keinoa käyttää niitä hyväkseen. Synteettisesti voidaan tuottaa vahvoja vitamiineja halvalla — suosion syytä lienee tarpeetonta kysellä. Mistä voi olla varma, että synteettisesti tuotettu vahva monivitamiini imeytyy kunnolla? Pikemminkin on tehty tutkimuksia, jotka puoltavat sitä, että jos syö synteettisiä vitamiineja, estyy orgaanistenkin vitamiinien imeytyminen. Seuraavan listan avulla erotat luonnollisen vitamiinivalmisteen synteettisestä:
http://halonloota.blogspot.com/2010/07/suojaa-solujasi-synteettista-vai.html
Jos synteettisistä lisäravinteista (vitamiinit ja hivenaineet) olisi oikeasti jotain hyötyä, niin niitä halpoja purkkeja lähetettäisiin riisin kaveriksi Afrikkaan nälkää näkeville.
Ruuassa ravintoaineita on yli 170 ja muutaman keinotekoisen vitamiinin ja hivenaineen yliannostus ei tuo terveyttä.
http://personal.inet.fi/koti/remeli/ravinteet.htm - terveyttä
Allergista (atooppista) kuivaa ja kutiavaa ihottumaa voidaan hoitaa tehokkaasti yksinkertaisesti D-vitamiinilla, ilmenee uudesta kliinisestä kaksoissokkokokeesta. Se vahvistaa aikaisempia havaintoja, joiden mukaan D-vitamiini ehkäisee ja hoitaa allergioita ja astmaa.
Kokeeseen osallistui 60 potilasta, joista puolet sai päivittäin kaksi kuukautta 40 mikrogrammaa (µg) D-vitamiinia ja puolet sai lumetta. Ihottuman vaikeusaste arvioitiin kahdella tavalla:
1. SCORAD (Scoring Atopic Dermatitis) -menetelmällä, jonka European Task Force on Atopic Dermatitis julkaisi vuonna 1993 ja
2. TIS (Three Item Severity score) -menetelmällä, jossa sama lääkäri arvioi ihottuman ennen hoitoa ja sen jälkeen.
Kummallakin menetelmällä arvioiden D-vitamiinihoito paransi merkitsevästi lievää, keskivaikeaa ja vaikeaa atooppista ihottumaa. Tutkijat päättelivät, että suun kautta annettu D-vitamiinihoito parantaa atooppista ihottumaa. Kuten tämänkin tutkimus osoittaa, ei terveelle keskivertoväestölle annettu D-vitamiinin saantisuositus (7,5 µg/vrk) riitä alkuunkaan atooppista ihottumaa sairastaville henkilöille.
Itse suosittelisin 100 µg päivässä. Neuvon myös mittaamaan seerumin D-vitamiinin pitoisuuden (S-D-25) ja nostamaan sen vähintään 125 nmoliin/l. Silloin immuunijärjestelmä toimii parhaiten ja tuottaa ihossa bakteereita tappavaa katelisiidejä, jotka estävät ihon raapimisesta aiheutuvaa tulehdusta (Schrauber ja Gallo 2009).
http://www.tritolonen.fi/index.php?page=news&id=2289 - omahoito.
Nykyaikainen virallistettu atopian hoito on verrattavissa siihen, että yritetään sammuttaa tulipaloa bensalla. Sairas ihminen tehdään entistä sairaammaksi tunkemalla hänet täyteen toinen toistaan kovempia myrkkyjä, joita joissain piireissä kutsutaan myös lääkkeiksi. Moni potilas onkin todellinen kävelevä lääkekaappi, josta tietysti lääkeyhtiöt ovat varsin mielissään.
Lääkebisnekselle terve ja terveenä pysyvä asiakas on huono asiakas, voittoa tuottamaton asiakas.
Suomalainen atopiaa sairastava potilas ei todennäköisesti kuule lääkäreiltään ruokavaliohoidoista yhtään mitään. Tämä siksi, että lääkäriseura Duodecimin asiantuntijoiden laatimissa Käypä hoito- suosituksissa todetaan aika selvästi, ettei ruokavaliolla ole mitään merkitystä. Tämä on aika ihmeellistä, sillä on olemassa runsaasti näyttöä siitä, että oikeanlainen ruokavalio on kaikki kaikessa, jos halutaan parantua.
Atopia on autoimmuunisairaus, jossa elimistön immuunijärjestelmä hyökkää omien kudosten kimppuun ja lopulta tuloksena on tulehdus. Syytä atopian aiheuttajalle ei runsaista tutkimuksista huolimatta ole onnistuttu selvittämään. Erilaisia teorioita on kuitenkin paljon. Jotkut ovat sitä mieltä, että immuunijärjestelmä on vain ruvennut tunnistamaan normaalit solut vieraiksi ja hyökkäävät tämän jälkeen niitä vastaan.
No oli aiheuttaja sitten mikä tahansa, on meillä olemassa runsaasti erilaisia ruokavalioon liittyviä juttuja, joiden avulla sairastava potilas voi päästä vaivoistaan. J
1. Gluteeniviljat pois. Yllätys, yllätys. Siellä missä viljat, niin siellä myös ongelma… Eikä tämä sääntö tee poikkeusta myöskään atopian suhteen.
2. MSM!
3. Riittävästi D-vitamiinia.
4. Valkoinen sokeri kokonaan pois ja tavallisen pöytäsuolan tilalle raffinoimaton merisuola.
5. Inkivääri ja kurkuma osaksi jokapäiväistä elämää. Ovat sen verran tehokkaita tulehdusten hillitsijöitä.
6. Perusteellinen tankkaus, jossa voi käyttää apuna esimerkiksi spirulinaa, chlorellaa, laadukasta viherjauhetta, hampunsiemeniä, parapähkinöitä, fulvic acidia, macaa, runsaasti hyvää C-vitamiinia jne…
7. Riittävästi laadukasta kalaöljyä tai vaikka krilliöljyä
8. Myös yrttien puolelta voi löytyä runsaasti apua. Kurkuma ja inkivääri tuossa tulikin jo mainittua, mutta suosisin myös erityisesti immuunijärjestelmää vahvistavia lääkinnällisiä sieniä, kuten vaikkapa pakuria ja reishiä. Muita hyviä yrttejä reumapotilaille ovat esimerkiksi ashwagandha, gotu kola, pau d’arco, cat’s claw, yucca…
9. Muita tärkeitä ja huomioitavia juttuja ovat laadukas vesi, runsaahko raakaravinnon määrä, paljon laadukkaita hapatettuja ruokia ja yhtenä huomionarvoisena juttuna on mainittava myös stressin välttäminen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen kokki autossa kammottavan kuoleman sähköauto-Teslan syttyessä tuleen.
https://www.is.fi/autot/art-2000011652873.html Näin vaarallisia sähköautopalot voivat olla.845287Persuja ei aluevaltuustoissa näy
Ei tunnu persuja paljon paikalliset asiat kiinnostavan, vaan ainoastaan ulkomaalaiset, joku Israel ja Trumpin fanitus.283518Päivän Riikka: Uudenkaupungin autotehdas hiljeni
Näin ne 100 000 uutta pysyvää ei-tempputyötä yksityiselle sektorille tämän hallituksen ansiosta syntyy. Työntekijöille j402864Riikka vie Suomen kohta ykköseksi työttömyyskisassa
Espanja: 10,5 % Suomi: 10,3 % Ruotsi: 9,3 % Kisa on tiukkaa, mutta Riikalla hyvä draivi päällä. Vasemmistolaisen päämin262083Kerro kaivattusi nimi tai nimikirjaimet
🌠 Tähdenlento! Kirjoittamalla kaivattusi nimen tai nimikirjaimet tähän, saattaa toiveesi toteutua.581840Alkuvuodesta poistuu työttömyyskorvaus kaikilta joilla on säästössä rahaa
Tippuu korvaukselta iso määrä työttömiä.2861636- 471596
- 941392
Tämmönen höpsö
Höpönassu mä olen. En mikään erikoinen…hölötän välillä ihan levottomia. Tykkäisit varmasti jos olisin siellä sun vieress441366Mikä ihme teitä savolaisia tuossa
p*rs*reiässä niin kiinnostelee? Että siitä pitää päntönnään huutaa.71165