algoritmin aikavaativuus?

tyhmä

Paljonko on seuraavanlaisen algoritmin aikavaativuus?

Lisää listaan
Poista listasta

Molempien aikavaatimus on erään listauksen mukaan O(1), mutta mitä se on yhteensä tuolta pätkältä???

Tietääks kukaan mitään näistä?

13

803

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Punikki & 7 hyypiötä

Yhteensä O(1) eli vakioajan, mikä se sitten onkaan. Yhden alkion lisääminen listaan vie tietyn ajan aina. Samoin sen poisto. Siksi O(1). Molemmat peräkkäin vievät edelleen vakioajan joka kerta eli O(1). Tämä siksi että aina pelataan 1 listan alkion kanssa. Edelleen N:n alkion lisääminen/poistaminen vie ajan O(N). Ajalla tässä on vain sen verran tekemistä, että tuo O() kertoo, miten "nopeasti" algoritmin suoritus pahimmassa tapauksessa kestää. Jos 1 alkion lisäys kestää 1,2 sekuntia, niin 2 alkion lisäys vie 2,4 sekuntia jne. Eli N:n alkion lisäys/poisto kestää O(N) eli aikakompleksisuus kasvaa lineaarisesti eli suoraan suhteessa käsiteltävien alkioiden lukumäärään.

• Piru

Prosessorien manuaaaleista noi löytyy, kaippa c:stäkin jne. vaikka yleensä korkeamman tason ohjelmointikielillä noita aikoja mietitään aika harvoin. Jossei sitten tehdä jotain sulautettua järjestelmää. Eli konekielikäskyn suorittaminen kestää tietyn määrän kellojaksoja joka ajallisesti riippuu sitten prossan kellotaajuudesta.

• tyhmä
        Piru kirjoitti:

Prosessorien manuaaaleista noi löytyy, kaippa c:stäkin jne. vaikka yleensä korkeamman tason ohjelmointikielillä noita aikoja mietitään aika harvoin. Jossei sitten tehdä jotain sulautettua järjestelmää. Eli konekielikäskyn suorittaminen kestää tietyn määrän kellojaksoja joka ajallisesti riippuu sitten prossan kellotaajuudesta.

juu, mut meillä tarkotetaan ihan vain algoritmillisesti tuota aikavaatimusta.

Eli ei otetan huomioon mitään kellotaajuuksia tms.

Eli yritetäänpä siis vertailla eri algoritmeja toisiinsa ja ehkäpä saada selville että mikä onkaan paras.

• tyhmä

Kiitos, juuri tuota tarkoitin!

Elikkäs mun ei siitä tarviikaan tietää muuta kuin tuo O(1). En osannut odottaa sen olevan noin yksinkertaista (tuossa tapauksessa).

Eri asiahan on sitten kun alan laskemaan aikavaatimusta algoritmille jossa on just erilaisia eli O(1) ja O(n) ja vaikka mitä (jos tutkii osissa), jolloin taas oon pulassa. No, jospa se tästä!

• Punikki & 7 hyypiötä
        Piru kirjoitti:

itse asiassa ohjelmointikielellä ja alustalla ei ole mitään tekemistä aikakompleksisuustarkastelun kanssa. Kieli voi olla assembly tai basic, kompleksisuus on silti sama. Algoritmin suorittamiseen ei välttämättä edes tarvita tietokonetta ja em. tarkastelu pätee silti esim. erilaisissa lajittelumenetelmissä. Kuplalajittelu on O(n^2), kekolajittelu O(n lg n) tehtiinpä lajittelu koneella tai ilman. Pienillä n:n arvoilla ero tuskin tietokoneella tuntuu, mutta n:n ollessa tarpeeksi suuri alkaa aikaerot tuntumaan. Konekielikäskyjen vaatimat kellojaksot ovat eri asia, jotka toki vaikuttavat joskus hyvinkin paljon ohjelman suoritukseen.

• Punikki & 7 hyypiötä
        tyhmä kirjoitti:

Kiitos, juuri tuota tarkoitin!

Elikkäs mun ei siitä tarviikaan tietää muuta kuin tuo O(1). En osannut odottaa sen olevan noin yksinkertaista (tuossa tapauksessa).

Eri asiahan on sitten kun alan laskemaan aikavaatimusta algoritmille jossa on just erilaisia eli O(1) ja O(n) ja vaikka mitä (jos tutkii osissa), jolloin taas oon pulassa. No, jospa se tästä!

Hyvä että helpotti. Jos algoritmit kiinnostaa, kannattaa tutustua seur. opukseen:
        Introduction to Algorithms
        Cormen, Leiserson, Rivest
        The MIT Press

• Punikki & 7 hyypiötä kirjoitti:

Hyvä että helpotti. Jos algoritmit kiinnostaa, kannattaa tutustua seur. opukseen:
        Introduction to Algorithms
        Cormen, Leiserson, Rivest
        The MIT Press

Vanha viesti, mutta varoituksen sana on paikallaan. "Introduction to Algorithms" opettaa algoritmien aikavaativukset väärin, ja ainakaan minun lähettämä korjausehdotus ei mennyt läpi. Periaatteessa kirjan opeilla pärjää käytännössä, mutta se ei ole matemaattisesti korrekti tapa tehdä asioita. Jos haluaa opetella asiat täsmällisesti, niin kannattaa opetella O-notaatio sivulta http://www.artofproblemsolving.com/Forum/viewtopic.php?f=296&t=31517&start=20 .

• tyhmä

vielä kysymys!

Mikäs on ALGORITMIN tilavaativuus??? Miten sen voi päätellä?

• ?

Listan muistin tarve:

Alkion vaatima muisti x alkioiden määrä

algoritmin muistin tarve:
        Pino ja lisäksi mahdolliset apu taulukot yms muut jos käytössä.

• tyhmä

Apua, en vieläään ymmärrä!

• orkaborka

Riippuu toteutuksesta ja kaikilla toteutuksilla on omat hyvät ja huonot puolensa. Esim. linkitetyssä listassa alkioiden lisääminen keskelle tai poistaminen keskeltä on nopeaa, mutta taas tiettyjen alkioiden etsiminen on hidasta, koska alkioita täytyy selata yksi kerrallaan.
      http://en.wikipedia.org/wiki/Linked_list

• tyhmä

mikä on alkio?

• gggggggggggfffdfdd
        tyhmä kirjoitti:

mikä on alkio?

Yksi listan elementti, solmu, alkio..
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Linkitetty_lista

Perinteisessä listassa tiedot tallentuvat peräkkäisiin muistipaikkoihin. Linkitetyssä listassa näin ei ole vaan jokainen alkio osoittaa missä seuraava alkio on.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Moikka rakas

Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa
      Ikävä
      65
      17033
    2. Mitä tapahtunut

Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?
      Kankaanpää
      41
      4774
    3. HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa
      Maailman menoa
      300
      2718
    4. Gallup: kaivattusi syntymävuosi

Minä vuonna kaipaamasi henkilö on syntynyt?
      Ikävä
      141
      1989
    5. Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan

Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.
      Maailman menoa
      132
      1589
    6. Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?

Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon
      Maailman menoa
      396
      1522
    7. Missäpäin,,,

Lapuaa tapettu ihminen viime yönä ? Hurjaa touhua nykymeno täällä...
      Lapua
      16
      1479
    8. Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä

Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E
      Ikävä
      10
      1303
    9. Lakea konkurssiin. Asukkaat menettävät asuntonsa

Kuntarahoitus on tänään jättänyt konkurssihakemuksen lakean kaikista kiinteistö osakeyhtiöistä. Kassa on tyhjä, kaikki
      Seinäjoki
      21
      1263
    10. mahdollista, että olet ollut iltavuorossa

Ja kotiin päästyäsi tulit palstalle etsimään merkkiä minusta, jos kaipaat yhtään minua niin kuin minä sinua Ei mennyt k
      Ikävä
      11
      1153
    Aihe