Näkökentän värinä

huolestunut.

Olen 20v mies, ja likinäköä kummassakin silmässä n.-2 joka on korjattu silmälaseilla.

Olen jo pitemmän aikaa kärsinyt todella ärsyttävistä silmäoireista. Kaikki alkoi kun vaihdoin silmälasit uudempiin, joissa voimakkaampi -2 taitto. Ensiksi jotain kuukauden päästä näkökenttään ilmestyi lasiaissumentumia, jotka lisääntyivät ajan myötä. Sitten alkoi tulla muitakin oireita, mm. näkökentän värinä (kun syke nousee, niin värinä tuntuu voimakkaammin) ja sitten vielä kaikenlaisia vilkkuvia tähtiä ja outoa "välkettä".

Silmänpohjat on "neurologi" muka tutkinut, ja optikko on mitannut silmänpaineet jotka olivat normaalit. Olen myös käynyt kattavat neurologiset testit läpi, joissa ei ole mitään vikaa löytynyt. Pimeässä oireet jatkuvat myös. Kaikenlaisia erivärisiä valopalloja näkyy myös joskus pimeässä.

Olen jotenkin itse lukemalla ymmärtänyt, että tämä kaikki voisi johtua lasiaisen "irtoamisesta" vai miksikä sitä nyt sanotaankaan. Olisikohan syytä mennä kunnon silmälääkärille varmistamaan asia? Rahatilanne on tiukassa näin opiskelijalla, niin ajattelin kysellä asiaa täältä.. Kiitoksia vastauksista näin etukäteen!!

3

1105

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • huolestunut.

lisäisin vielä, että näön tarkentaminen on usein vaikeaa eri etäisyyksille, varsinkin kauas. Jos tarkasti yrittää jotain pientä kohdetta kauas katsella, niin se on hirveän hankalaa kun näkö alkaa värisemään voimakkaammin. Näkökentässä näkyy myös putkilomaisia "rihmoja".

Valonarkuus on myös lisääntynyt (silmiä pitää siristää ja aurinkoisella säällä mieluusti käyttää aurinkolaseja), helpompi tuntuu olla pimeässä, kun kirkkaassa valossa, koska oireet ovat tällöin lievempiä. Ja vielä että oireet ovat aina pahemmat aamulla kuin illalla, johtuneeko sitten tuosta kirkkaammistasta valoista?

Sitten vielä (oireet ovat aika laajat!) sellainen erikoisempi juttu, että jos vaikka katsoo sivuttain ohi ajavaa autoa, niin jotenkin se näyttää nykivän!

• nainen25v

Hei,

mulla on samanlaiset oireet jatkuneet jo 4 kk (lasiaissamentumat, varina, sakenointi, jalkikuvatvalonarkuus, ym), eika loppua nay. Mene vaan silmalaakarille, voit koettaa kylla pyytaa tk-laakarilta lahetetta sairaalan silmapolille joka tulee halvemmaksi. Mulla on lasiaiset irtoamassa mutta on sanottu etta se ei selita oireita. Mitaan vakavampaa ei ole loytynyt, mutta lasiaisirtauma on aina syyta tarkistaa. Pidathan minut ajantasalla, haluaisin tietaa mika ihme minua vaivaa!

• voi olla merkki siitä

että lasiainen irrotessaan on irroittanut verkkokalvoa, jos sitä ei hoideta niin alkaa näkymään yhtenäisempää tummaa varjoa ja se uhkaa näköä, korjataan leikkauksella. Itselläni on kans lasiaissantumia, niitä tulee aiemmin likinäköisille ja itselläni on ollut myös noita valonvälähdyksiä...kävin silmänpohjantutkimuksissa eikä ollut mitään, olin ihan ihmeissäni mistä ne sitten johtui, kai se voi johtua sitten tuosta lasiaisen irtoamisesta, en tiedä. Mutta älä nyt minkään rahan anna olla esteenä menemästä lääkärille, varaa ehdottomasti aika mahdollisimman nopeasti, niin saat ainakin mielenrauhan, ei kannata leikkiä terveyden kanssa, vakuutus kyllä maksaa tiettyyn pisteeseen. Tsemppiä sulle!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      125
      4793
    2. Veli Sofia teki urosmehiläisen työn

Paljastaessaan kuinka TPS:ssä ei joukkuehenki toimi sooloilijoiden vuoksi, jonka takia koko seura ei pärjää kilpailussa
      Maailman menoa
      11
      3469
    3. Mitäs nyt sijoittajat?

Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no
      Maailman menoa
      128
      3241
    4. Hjallis Harkimon, 72, Jasmine-rakas, 37, paljastaa suhteen alusta: "Vähän..."

Liikemies, kansanedustaja Hjallis Harkimo ja tuottaja-juontaja Jasmine Pajari ovat pariskunta. He asuvat yhdessä Sipooss
      Suomalaiset julkkikset
      28
      2696
    5. Unisex-vessat

Ahdistaa. Miksi kaikki pitää tasapäistää tasa-arvon nimissä? Tasa-arvo on sitä, että kunnioitetaan sukupuolien erilaisu
      Tunteet
      82
      2424
    6. Jutta Larm, 52, haluaa kumota tämän piintyneen ikämyytin

Oletko samaa mieltä? Jutta Larm on 52-vuotias ja tehnyt pitkän uran yrittäjänä. Hän haluaa kumota tämän piintyneen ikämy
      50 plus
      18
      1803
    7. Henri Alen tilittää yllättäen Vappu Pimiän uudesta MasterChef -pestistä: "Vaikka hän ei..."

Vappu Pimiä on uusi MasterChef Suomi -tuomari. Hän liittyi uudella MasterChef Suomi -kaudella arvovaltaiseen tuomaristoo
      Suomalaiset julkkikset
      9
      1424
    8. Vastuun ottaminen omasta hyvinvoinnista

Olen huomannut tuttavapiirissäni ihmisiä, joilla on mt-diagnooseja. Sen sijaan, että millekään asialle yritettäisiin teh
      120
      1293
    9. Minkä kouluarvosanan 4-10 annat Beck-leffoille?

Vähiin käy ennen kuin loppuu... Beck-elokuvia on tullut tv:stä jopa 2-3 viikossa. Nyt leffojen esitystiheys on muuttunut
      Elokuva
      10
      1249
    10. Jäit kiinni siitä

että katselet minua. Käänsin pääni, minäkin etsin sinua, ja meidän katseemme kohtasivat. Eikä se haittaa - molemmat ky
      Ikävä
      4
      1218
    Aihe