Kysymys tilanteen vaikutuksesta

Boikotti-Iivana

Gohar ja muut selkeästikin maltillista linjaa kannattavat islaminuskoiset, kärsittekö henkisesti tästä päivääpolttavasta ongelmasta islamin maailman ja länsimaiden välillä? Varsinkin kun asutte itse länsimaissa? Tekeekö se asiasta hankalamman?

Toivon ettei kukaan ainakaan suomessa ole avoimesti ollut vihamielinen tai varsinkaan väkivaltainen teitä kohtaan.

Mitä mieltä olette siitä että ainakin yksi Tanskan islamin suurimmista johtajista on syyllistynyt valehteluun ja keinoja kaihtamattomaan kansankiihotukseen? Olisitteko valmiita tuomitsemaan heidät kanssamuslimeina heidän tekemästään vääryydestä siinä missä esimerkiksi me kaikki varmaankin tuomitsemme George Bushin Irakin joukkotuhoasevalheistaan?

Pelkäättekö koskaan kertoa aidosti oman (mahdollisesti poikkeavan) näkemyksenne jos olette eri mieltä islamin yleisen konsensuksen kanssa esimerkiksi siitä miten väärin Fatwaa on käytetty radikaalien uskonnollisten johtajien toimesta? Voiko muslimi tuomita avoimesti toisen muslimin suorittaman vääryyden ja vaatia hänen rankaisuaan?

Joskus nimittäin tuntuu siltä että itsesensuuri islamin sisällä on erittäin suurta ja onkin ollut surullista kuulla esimerkiksi itseään uskonnollisiksi johtajiksi kutsuvien henkilöiden kieltäytyvän tuomitsemasta Osama Bin-Ladenia, vedoten juuri siihen että hänkin on muslimiveli.

5

165

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Gohar

mielenkiintoisia ja hyviä kysymyksiä!
      En minä itse ainakaan mitenkään erityisesti koe kärsiväni, mutta päähän ottaa kyllä sellainen suuri leimaaminen ( puolin ja toisin) ja miten media tahtoo jättää maltillisen linjan sanoimiset ja tekemiset vähän paitsioon ( sinänsä ymmärretävää, uutinen se on mikä myy, ketäpä kiinnostaa taviksen ihmisen tavis elämä ja mielipiteet,kun paljon hurjempaakin on saatavilla ;) )
      Henkisesti rassaa toki käytännön väkivaltaisuuksien leimahtaminen koska on pelko omasta perheestä ja miten se käytännössä vaikuttaa heidän ja meidän ja kaikkien elämään.
      Itse en ole onneksi kokenut käytännössä ja oikeassa elämässä täällä Suomessa minkäänlaista väkivaltaa, tosin minä lienen ulkoisesti sulautua hyvin valtaväestöön ja omalla ja avoimella käyttäytymisellä voi jo alkuunsa estää paljon ennakkoluuloja yms.
      Jaksankin hehkuttaa muualla asuville tuttavilleni Suomea asiallisena ja ystävällisenä maana,jossa ihmiset on suoria ja oma käytös vaikuttaa paljon siihen mitä saat muilta takaisin. Eli rasistiset huutelut omalta osaltani ovat rajoittuneet vain ja ainoastaan tälle palstalle :)
      Kyllä: muslimi tai ei, valehtelu ja kansankiihotus on väärin ja tuomittava teko, minulle henk.koht.on ihan sama mitä kansallisuutta tai uskontoa ihminen edustaa: ihmiset teot ratkaisevat.
      Ei,minä en pelkää sanoa mielipiteitäni ja räpiköin aika usein vastavirtaan joidenkin uskonnollisten johtajien yms mielipiteitä ja sanomisia vastaan. Ties kuinka monta fatwaa sitten lienen saanutkaan, mutta se ei oikeastaan edes kiinnosta,sillä jos koen olevani jossakin asiassa oikeassa ja heikomman puolella, myös sanon sen ääneen ja omilla teoillani ja esimerkeilläni koitan asioihin saada muutosta.Ts minä en pelkää mitään ja luotan siihen että oikeus ja hyvä voittaa aina -ennemmin tai myöhemmin :)
      Ja mitä tuohon Ladeniin tulee, uskon vahvasti 99%meistä taviksista muslimeista toivottavan hänet sinne mihin aurinko ei paista, mutta ymmärrän myös että minun on helppo Suomessa ja Euroopassa sanoa sanomiseni ääneen, mutta menisinkö huutelemaan vaikkapa medioille ihan kaikkia mielipiteitäni jossakin toisaalla..? En tiedä, jos olisin yksin niin luultavasti,mutta koska minun pitäisi ajatella perheeni turvallisuutta myös, niin luultavasti joutuisin monen muun lailla harkitsemaan perheen ja sanomisieni välillä.

• Boikotti-Iivana

Kiitos hyvästä vastauksestasi ja siitä että viitsit käyttää aikaa sen tekemiseen. On myöskin hienoa että keskustelet asioista avoimesti tuntemattomien kanssa. Kommunikaatio on kaiken ydin ja avain.

Minustakin on mielenkiintoista seurata lehdistön ja muun median liikkeitä tämän asian tiimoilta. Tiedotuksessa liikkuu puolin ja toisin paljon väärinkäsityksiä ja yleistyksiä, mm tuo Mohammedin kuvaamisen kielto joka ei historiallisesti ole suinkaan ollut totta, tai nuo pilapiirrosväärennökset. Toisaalta oli esimerkiksi upea teko Jordanian lehdistöltä esittää aidot kuvat lehdessä jotta kansa edes tietäisi mitä vastustaa. (Ihme ettei kukaan ole polttamassa Jordanian lähetystöjä?). Ja on varmasti paljon maltillisia islaminuskoisia joita asia ei olisi hetkauttanut suuntaan tai toiseen.

Ikäviä kysymyksiä joita itselläni pyörii päässä on esimerkiksi se kuinka suuri on se joukko islaminuskoisia jotka hiljaa hyväksyvät tai käatsovan jotenkin oikeutetuksi tällaisen vihan, tai esimerkiksi Osama Bin-Ladenin terrorismin. Ikävä sanoa, mutta uskon sen joukon olevan melko suuri.

Aiemmin terroteoissa pyrittiin välttämään valtavat ihmishenkien menetykset, koska sellainen raakalaisuus olisi vienyt tuen terroristiryhmiltä. Tällä periaatteella selkeästi toimittiin esimerkiksi 70 ja 80 luvuilla. Osaman ja muiden ääriislamistien toimet ovat kuitenkin radikaalisti poikenneet tästä kaavasta juuri siinä että he selkeästi tietävät ettei suurikaan kuolonuhrien määrä ainakaan vähennä heidän kannatustaan, päinvastoin. Heidän avoin ihailunsa esimerkiksi julisteiden, paitojen, kuvien ym muodossa syyskuun 2001 jälkeen useissa islaminuskoisissa maissa oli jotain puistattavaa. Pariisissa asuva ystäväni (islaminuskoinen) oli myöskin kauhuissaan ja sanoi että osa hänen hyvinkin tuntemistaan ihmisistä juhli 2001 iskua suljettujen ovien takana, piilossa muiden katseilta. Tällainen antaa Osaman kaltaisille ihmisille juuri sen mitä he hakevat: tarpeeksi monen ihmisen luvan tappaa ja tehdä väkivaltaisia tekoja.

Joka tapuksessa olen iloinen ettei rasismi ole täällä lähtenyt nuosuun sillä se on ilmiönä typerin maailmassa. Toivotaan että pystymme jatkossakin pitämään tmän maailmankolkan vapaana ja kaikille hyvänä kansankotina.

• Boikotti-Iivana

Aika ihmeellinen asia, minun viestini oli yksi niistä harvoista joita pitäisin keskutelunarvoisina tällä palstalla ja 75 ihmistö on käynyt sen lukemassa. Vain yksi, Gohar, on uskaltanut vastata.

Miksi???

• Gohar

että luultavasti minä lienen enää satunnaisia käviöitä lukuun ottamatta ainoa muslimi täällä - moni ei jaksa enää edes aloittaa keskustelua,koska perään tulee heti kymmenen rasistista ja asiatonta viestiä näiltä multinikkeilijöiltä,joiden koko päiväinen työ tuntuu olevan massapostittaa väkivaltavideoita ja joiden suurin kiinnostuksen aihe on seriffi ja sensuuri. Siksi ja valitettavasti :)

• Boikotti-Iivana
        Gohar kirjoitti:

että luultavasti minä lienen enää satunnaisia käviöitä lukuun ottamatta ainoa muslimi täällä - moni ei jaksa enää edes aloittaa keskustelua,koska perään tulee heti kymmenen rasistista ja asiatonta viestiä näiltä multinikkeilijöiltä,joiden koko päiväinen työ tuntuu olevan massapostittaa väkivaltavideoita ja joiden suurin kiinnostuksen aihe on seriffi ja sensuuri. Siksi ja valitettavasti :)

Surullista sillä massapostittelu ja ilkeily vie todellisen keskustelun mahdollisuuden palstalta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään

Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää
      Maailman menoa
      138
      3819
    2. Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa

Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri
      Maailman menoa
      336
      2954
    3. Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla

Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt
      Tv-sarjat
      8
      1855
    4. Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."

Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa
      Suomalaiset julkkikset
      5
      1588
    5. Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?

Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja
      Tv-sarjat
      4
      1069
    6. Mun kaikkialta häviäminen

Ei liity sinuun. Muista se. ❤️ Mua kiusataan enkä mä enää jaksa.
      Ikävä
      71
      924
    7. Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan

Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar
      Kaste
      38
      854
    8. Onko teillä

minkä tyyppisiä seksifantasioita kaivattunne kanssa?
      Ikävä
      44
      764
    9. Inhottaa ajatus siitä

Miten monia olet pannut.
      Ikävä
      65
      731
    10. Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan

Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat
      Kuhmo
      22
      708
    Aihe