Tradenomi työnhaussa

Eveliina

Valmistuin tradenomiksi neljä vuotta sitten. Työelämä on ollut todellista vuoristorataa sen jälkeen. Olen pätkätyöläinen, jonka pisin työputki oli puoli vuotta, sentään ammattia vastaavassa työssä henkilöstöhallinnon puolella.

Viimeisin työni päättyi vuoden vaihteessa, ja pääsin jo haastatteluun. Haastattelija oli onneton rekrykonsultti, joka oli kiinnostuneempi niistä ajoista kun olen ollut ilman työtä kuin niistä töistä joita olen tehnyt. Olen varma, että minut tuomittiin huonoksi vaihtoehdoksi siksi, että olen ollut myös työttömänä!

On aivan sairaan käsittämätöntä, mitä ihmiseltä vaaditaan meidän yhteiskunnassa. Töitä ei ole, ja jos ja kun olet ollut hetkenkin työttömänä, olet heti jotenkin viallinen.

Työttömyys pilaa koko elämän, se on fakta!

13

5421

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Yrityshallinnon tradenomi

tradenomiksi viime jouluna iltalinjalta. Olen ollut kokoajan työelämässä mukana. Ehkä kannattaisi ottaa kaikki työt vastaan mitä nyt vain sattuu olemaan tarjolla, niin ei tarvitse olla työttömänä. Itse en ole ollut koskaan työttömänä ja töitä olen puskenut 16 vuotiaasta asti osa-aikaisesti ja 18 vuotiaasta täysipäiväisesti. Nyt olen 29 vuotias, ja tradenomin tutkinto oli neljäs tutkinto josta valmistuin. Aikaisemmat koulutukset ammattikoulu, sen jälkeen kauppiksesta ensin merkantiksi ja sitten oppisopimuksella merkonomiksi.

• Eveliina

Sepä siinä onkin, että kaupan kassallekaan ei ainakaan tässä isossa kaupungissa vain kävellä. Olen hakenut usein työttömänä ollessani myös töitä joihin ei koulutusta vaadita, mutta niistä ei koskaan ole kuulunut mitään. Se on kyllä ymmärrettävää, koska kyllähän työnantajalle on selvää, ettei minusta pysyvää työntekijää siihen paikkaan saa, koska haluan löytää ammattia vastaavaa työtä. Ennen valmistumista tietysti kelpasin kaupan kassaksikin, mutta en näköjään enää..!!

Sopivaa porukkaa kaikkiin töihin on niin paljon, että pitänee keskittyä etsimään sitä "itselle sopivaa".

Muistahan sinä olla iloinen omasta asemastasi, kun et työtöntä päivää ole nähnyt.

• apebabe
        Eveliina kirjoitti:

Sepä siinä onkin, että kaupan kassallekaan ei ainakaan tässä isossa kaupungissa vain kävellä. Olen hakenut usein työttömänä ollessani myös töitä joihin ei koulutusta vaadita, mutta niistä ei koskaan ole kuulunut mitään. Se on kyllä ymmärrettävää, koska kyllähän työnantajalle on selvää, ettei minusta pysyvää työntekijää siihen paikkaan saa, koska haluan löytää ammattia vastaavaa työtä. Ennen valmistumista tietysti kelpasin kaupan kassaksikin, mutta en näköjään enää..!!

Sopivaa porukkaa kaikkiin töihin on niin paljon, että pitänee keskittyä etsimään sitä "itselle sopivaa".

Muistahan sinä olla iloinen omasta asemastasi, kun et työtöntä päivää ole nähnyt.

Sinäpä sen sanoit =).

"Sopivaa porukkaa kaikkiin töihin on niin paljon, että pitänee keskittyä etsimään sitä "itselle sopivaa"."

Yritykset hakee tätä nykyä persoonia, joilla on visioita ja oma yksilöllinen tyylinsä. Tällä tavalla yritys kykenee erottumaan kilpailijoistaan ja luomaan kilpailuedun. Joten erotu Eveliina...erotu =)

• ria
        apebabe kirjoitti:

Sinäpä sen sanoit =).

"Sopivaa porukkaa kaikkiin töihin on niin paljon, että pitänee keskittyä etsimään sitä "itselle sopivaa"."

Yritykset hakee tätä nykyä persoonia, joilla on visioita ja oma yksilöllinen tyylinsä. Tällä tavalla yritys kykenee erottumaan kilpailijoistaan ja luomaan kilpailuedun. Joten erotu Eveliina...erotu =)

ja haen kirjanpitäjän paikkoja. Kokemustakin on ihan riittävästi.

Otan mielelläni vastaan vinkkejä siitä miten erottua edukseen. Miten olla persoonallinen kirjanpitäjä,luova visiönääri. Mitä mielestäsi olisivat ne ominaisuudet, joilla kirjanpitäjä erottuu edukseen muista?

• valmis..
        ria kirjoitti:

ja haen kirjanpitäjän paikkoja. Kokemustakin on ihan riittävästi.

Otan mielelläni vastaan vinkkejä siitä miten erottua edukseen. Miten olla persoonallinen kirjanpitäjä,luova visiönääri. Mitä mielestäsi olisivat ne ominaisuudet, joilla kirjanpitäjä erottuu edukseen muista?

En ole vielä valmistunut, mutta sain töitä finanssialalta. En ajatellut edes hakea koko paikkaa, koska en ollut kovinkaan vakuuttunut omista mahdollisuuksistani. No hakemus lähti ja kutsu työhaastatteluun tuli viime viikolla. Eilen sain tietää, että työt alkaa ens viikolla:)Tämän viestin pointti on se, että ei kannata lannistua. Harvemmin se työ ekalla kerralla nappaa, yrittäminen kannattaa. Tämä ei ollut minullekaan ensimmäinen hakemus joten kokemusta on myös pettymyksistä.

• kun nyt
        valmis.. kirjoitti:

En ole vielä valmistunut, mutta sain töitä finanssialalta. En ajatellut edes hakea koko paikkaa, koska en ollut kovinkaan vakuuttunut omista mahdollisuuksistani. No hakemus lähti ja kutsu työhaastatteluun tuli viime viikolla. Eilen sain tietää, että työt alkaa ens viikolla:)Tämän viestin pointti on se, että ei kannata lannistua. Harvemmin se työ ekalla kerralla nappaa, yrittäminen kannattaa. Tämä ei ollut minullekaan ensimmäinen hakemus joten kokemusta on myös pettymyksistä.

arvaan. Myyt tietenkin mm. eläke- ja sijoitusvakuutuksia??

• Eveliina
        apebabe kirjoitti:

Sinäpä sen sanoit =).

Erottuminen satojen hakijoiden joukosta on vaikeaa. Nähtävästi minulla kuitenkin on hyvä hakemus ja hyvä tausta koska pääsen haastatteluun asti. Juuri hain vaivaista toimistosihteerin paikkaa johon tuli 300 hakemusta...

Ehkä minussa on se suomalainen perusvika, etten osaa haastattelussa ylistää itseäni ja olla niin maailman paras. Miksi työpaikan saamiseen pitäisi olla jokin yli-ihminen, miksei tavallinen, osaava ja pätevä ihminen kelpaa? Työn tekeminen oli joskus ihmisen perusoikeus, nyt se ainakin minun kohdallani tuntuu todella vaikealta tavoitteelta.

Huvittavinta on se, että työpaikan saatuani olen usein huomannut, kuinka työ ei todellakaan vaadi multa mitään "parhaan" ihmisen ominaisuuksia. Omana itsenäni työskenteleminen on aina riittänyt.

Kieroutunutta se mielestäni on nykyään työnhaku, "aikuisten hiekkalaatikkoleikkiä", kuten joku toinen aiemmin kuvaili...

• ria
        Eveliina kirjoitti:

Erottuminen satojen hakijoiden joukosta on vaikeaa. Nähtävästi minulla kuitenkin on hyvä hakemus ja hyvä tausta koska pääsen haastatteluun asti. Juuri hain vaivaista toimistosihteerin paikkaa johon tuli 300 hakemusta...

Ehkä minussa on se suomalainen perusvika, etten osaa haastattelussa ylistää itseäni ja olla niin maailman paras. Miksi työpaikan saamiseen pitäisi olla jokin yli-ihminen, miksei tavallinen, osaava ja pätevä ihminen kelpaa? Työn tekeminen oli joskus ihmisen perusoikeus, nyt se ainakin minun kohdallani tuntuu todella vaikealta tavoitteelta.

Huvittavinta on se, että työpaikan saatuani olen usein huomannut, kuinka työ ei todellakaan vaadi multa mitään "parhaan" ihmisen ominaisuuksia. Omana itsenäni työskenteleminen on aina riittänyt.

Kieroutunutta se mielestäni on nykyään työnhaku, "aikuisten hiekkalaatikkoleikkiä", kuten joku toinen aiemmin kuvaili...

on vikana, etten osaa markkinoida itseäni tarpeeksi. En osaa haastattelussa kehua retostella ja ylistää itseäni maasta taivaaseen. Työnantajat eivät kyllä tajua minkä helmen minussa menettävät(pitäisiköhän käyttää tuota ilmausta seuraavassa haastattelussa, "helmi" ;).

Ilmeisesti itseään kehuvat ja itsevarmat ihmiset(vaikka todellisuudessa hommat ei aina niin hyvin hoituisikaan), saavat ne paikat. Uppoaako työnantajiin todella tällainen käyttäytyminen? Eräs haastattelija kyllä kertoi, kun hän oli juuri haastatellut nuoria, että nykynuoret esiintyvät tosi itsevarmasti ja osaavat mukamas kaiken. Häntä kuulemma oikein huvitti moinen käytös.

• nyt vain
        kun nyt kirjoitti:

arvaan. Myyt tietenkin mm. eläke- ja sijoitusvakuutuksia??

mutta työnkuvaani ei kuulu minkään myyminen:)

• että nuoret
        ria kirjoitti:

on vikana, etten osaa markkinoida itseäni tarpeeksi. En osaa haastattelussa kehua retostella ja ylistää itseäni maasta taivaaseen. Työnantajat eivät kyllä tajua minkä helmen minussa menettävät(pitäisiköhän käyttää tuota ilmausta seuraavassa haastattelussa, "helmi" ;).

Ilmeisesti itseään kehuvat ja itsevarmat ihmiset(vaikka todellisuudessa hommat ei aina niin hyvin hoituisikaan), saavat ne paikat. Uppoaako työnantajiin todella tällainen käyttäytyminen? Eräs haastattelija kyllä kertoi, kun hän oli juuri haastatellut nuoria, että nykynuoret esiintyvät tosi itsevarmasti ja osaavat mukamas kaiken. Häntä kuulemma oikein huvitti moinen käytös.

esiintyvät erittäin varmasti ja kuvittelevat osaavansa kaiken, vaikka ei työkokemusta ole nimeksikään. Itse en palkaa yhtään itseään maasta taivaaseen kehuvaa tyyppiä, joka on juuri valmistunut, mutta työkokemus puuttuu. Pelkkä koulutus kun ei takaa vielä osaamista, valitettavasti. Eli itsensä kehuminen ei riitä eikä uppoa kaikkiin rekryihin, tarvitaan näyttöjä osaamisesta. Ja minkä tahansa alan työkokemus on aina plussaa.

• apebabe
        ria kirjoitti:

Noh noh. Subjektiivisuus ja asioiden kaunistelu ei kuulu persoonallisuustekijöihin. Paras tapa erottua massasta on olla oma itsensä. Mutta tärkeää on tuoda esille omat puolensa ja ASENNE! Asenne on kaikki kaikessa. Ironista kyllä yksi tärkeimmistä tavoista mitata asennetta on yksinkertaisesti kyky olla oma oma itsensä ja mukautua ympäristöön kuin kuin ympäristöön. Tällöin ihmiselle ei koidu häiriötekijöitä ja työpanos on korkeampi.

Ja mitä tulee Ria sun kirjanpitohommiin, niin voithan erottua esim. positiivisuudellasi (iloista työntekijää on kivempi katella kuin möllöö), terveellisillä elämäntavoilla (tulee halvemmaksi yritykselle), reippaudella (toimii joka paikassa), avoimuudella (edelleen toimii kaikessa), ASENTEELLA (eli päämäärätietoisuus, sen minkä aloitat myös lopetat, tavoitteet, osaat motivoida itseäsi, tiedät mitä haluat), tämän lisäksi tietty itsevarmuus ja kommunikointi(katse, puhe, elekieli)ja niin moni muu tekijä.

Olen rekrytoinut ihmisiä jonkin verran, joten on käsitys miten homma toimii. Henkilökohtaisella tasolla nuo ovat niitä asioita joihin kiinnitän huomiota ottaessani ihmisiä yritykseeni töihin.

Ja tuohon erottumiseen vielä sen verran, että yrityksetkin hakevat kilpailuetua nimenomaan erottumalla toisistaan (ylläri bylläri). Eli toi on ihan yleismaailmallinen käsite, jota jengi ei vaan jostain syystä osaa/tahdo käsittää.

En sano onnea työnhakuun, vaan mieluummin "asennetta" työnhakuun kaikille!

• -hr-

Tradenomeja valmistuu ihan liikaa (20 % nykyisestä määrästä riittäisi) ja taas henkilöstöhallinnossa on todella vähän työpaikkoja joten ei ihme ettet ole saanut työtä.

• KM 2001

Kysele henkilöstövuokraus ja rekrytointifirmoilta työtä. Ala on koko ajan kasvussa. Laita avoimia hakemuksia ja kerro tyyliin "Olen saanut positiivista palautetta oma-aloitteisuudestani ja vastuuntunnostani", teen minkä lupaan ja olen ehdottoman luotettava. Olet oma itsesi ja myös luotat itseesi.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      125
      4793
    2. Veli Sofia teki urosmehiläisen työn

Paljastaessaan kuinka TPS:ssä ei joukkuehenki toimi sooloilijoiden vuoksi, jonka takia koko seura ei pärjää kilpailussa
      Maailman menoa
      11
      3469
    3. Mitäs nyt sijoittajat?

Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no
      Maailman menoa
      128
      3241
    4. Hjallis Harkimon, 72, Jasmine-rakas, 37, paljastaa suhteen alusta: "Vähän..."

Liikemies, kansanedustaja Hjallis Harkimo ja tuottaja-juontaja Jasmine Pajari ovat pariskunta. He asuvat yhdessä Sipooss
      Suomalaiset julkkikset
      28
      2696
    5. Unisex-vessat

Ahdistaa. Miksi kaikki pitää tasapäistää tasa-arvon nimissä? Tasa-arvo on sitä, että kunnioitetaan sukupuolien erilaisu
      Tunteet
      82
      2424
    6. Jutta Larm, 52, haluaa kumota tämän piintyneen ikämyytin

Oletko samaa mieltä? Jutta Larm on 52-vuotias ja tehnyt pitkän uran yrittäjänä. Hän haluaa kumota tämän piintyneen ikämy
      50 plus
      18
      1803
    7. Henri Alen tilittää yllättäen Vappu Pimiän uudesta MasterChef -pestistä: "Vaikka hän ei..."

Vappu Pimiä on uusi MasterChef Suomi -tuomari. Hän liittyi uudella MasterChef Suomi -kaudella arvovaltaiseen tuomaristoo
      Suomalaiset julkkikset
      9
      1424
    8. Vastuun ottaminen omasta hyvinvoinnista

Olen huomannut tuttavapiirissäni ihmisiä, joilla on mt-diagnooseja. Sen sijaan, että millekään asialle yritettäisiin teh
      120
      1293
    9. Minkä kouluarvosanan 4-10 annat Beck-leffoille?

Vähiin käy ennen kuin loppuu... Beck-elokuvia on tullut tv:stä jopa 2-3 viikossa. Nyt leffojen esitystiheys on muuttunut
      Elokuva
      10
      1249
    10. Jäit kiinni siitä

että katselet minua. Käänsin pääni, minäkin etsin sinua, ja meidän katseemme kohtasivat. Eikä se haittaa - molemmat ky
      Ikävä
      4
      1218
    Aihe